Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

adenauer300 kirjoitti:Kaunis auto, kuten kaikki C126:set :wink: .
Noissa turvavyönojentajissa on usein muutama eri vika vaihtoehtoa:
1. Rele vika
2. mikrokytkin vika
3. hammasratas vika ( ei saa uutta, muuten kuin tekemällä itse )
4. ovikatkaisia vika
5. kosketushäiriö ojentajalta tulevassa liittimessä. Löytyy, jos ottaa takapenkin selkänojan pois, muistaakseni. :roll:
Näin ollut pari kertaa. :wink:
-82 500 SEC

-92 SL 500

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-87 Citroen C25 Burstner

-97 Honda VF 750 C Magna
t10ojt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: La 06.06.2009 11:42

komia

Viesti Kirjoittaja t10ojt »

Kyllä hieno on peli.

Itsellä tänäkesänä hommattu 420 sec-90 samanlaisila Lorinsereilla, kukahan kertoisi noiden vanteiden tarkan tyypin ?
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: komia

Viesti Kirjoittaja karra »

t10ojt kirjoitti:Kyllä hieno on peli.

Itsellä tänäkesänä hommattu 420 sec-90 samanlaisila Lorinsereilla, kukahan kertoisi noiden vanteiden tarkan tyypin ?
RS-90. Tässä esite:

http://farm5.static.flickr.com/4105/506 ... 12d9_b.jpg

Omasta sen verran että turvavyön ojentaja surisee, lakkaa kun laittaa vyön kiinni. Ojentajan voi vetää käsin ulos, kokeilin mutta meni huonosti sisään - piti avittaa. Vuoden 2011 projektia :D .

Vaihdoin osan pakkasnesteistä, sain 7 l ulos alavesiletkun kautta ja siis rapiat 4 jäi sisään. Aika tummaa oli, kaadan vanhat veneen moottoriin (turhaa sinne uutta lykkää :P ).
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

otappa karra sulake pois niiltä ojentajilta tai ainaki töpseli. Viel ku tuntus oleva mahollista ihan korjata vanha.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Ai tämmönen on nyt karran secci :D Toihan on vaikka miten hieno, reilusti paremmassa kunnossa sisusta ku mulla joskin samoin varusteltu :D Paitsi automaatti-ilmastointi jota itellä ei oo.

Mä en oo saanu myöskään tolkkua omaan ajotietokoneeseen, saan sen näyttämään käytännössä vain jäljellä olevaa tankkia, muut asennot näyttää viivaa tai tyhjää. Tuntuu siltä et sillä ei ois mitään havaintoa auton hetkellisestä nopeudesta kun kaikki siihen viittaavat funktiot näyttää tyhjää. Liekö käyttäjän osaamattomuutta vai paskana tuo laite. :? Aika sääli jos on rikki ku on niin harvinaisia nuo ekat ajotietokoneet, ei taho saada osia järkihinnoilla.

Sen verran mä manuskaa lueskelin että sille pitää antaa vissiin sekä K että L tilassa (vai oliko se P vai mikä se pidempi mittausväli) jotain mittausvälilukemia manuaalisesti, en oo osannu enkä oikein tajunnu tuota. Manuska on ruotsiksi...

Mulla on/oli kanssa autossa monoblock replicat (?), tällä hetkellä BBS RS:t tilauksessa ja ne monoblockit lähtee myyntiin, jos jotakuta kiinnostaa. Nämä siis: http://jupix.info/sec/pics/IMG_0396-muok.jpg
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Saksaksi ohje on täällä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Timo L. kirjoitti:Saksaksi ohje on täällä.
Kiitos linkistä! Minulla on manuskat noille laitteille kunhan ehtis vaan lukemaan.

Lappeenrannan vahvistuksen tapasinkin MB Klubin jaosillassa ja oltiin jo aiemmin mailailtukin Klubin asioissa...
Lappeenrannan vahvistus kirjoitti:BBS RS:t tilauksessa ja ne monoblockit lähtee myyntiin
Kelpaisiko sinulle 17" RS 236, ne on tuolla rengasmyyntipalstalla? Vai siis oletko jo "oikeasti" tilannut vanteet?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

On ihan oikeastikin tilattu, ensi viikoksi odottelen niitä. Kesävanteita ei kyllä ole tiedossa, pitää panna korvan taakse...
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Teo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ti 05.09.2006 18:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Teo »

Hyvä karra! Nyt kelpaa, kun on neljä täysmoottorista.

Tossa ekassa viestissä kerroit, että sytytysjärjestelmässä ei ole nakutuksen tunnistusta, onko todella noin? Eikös näissä kaikissa ole KE3.1 (kateissa lamda -säädöllä) ruutta ja sytkä nakutuksentunnistuksella.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Tossa ekassa viestissä kerroit, että sytytysjärjestelmässä ei ole nakutuksen tunnistusta, onko todella noin? Eikös näissä kaikissa ole KE3.1 (kateissa lamda -säädöllä) ruutta ja sytkä nakutuksentunnistuksella.
On noin. Vasta 9/87 -> lambda/kat asennusmahdollisuus tuli kaikkiin malleihin, samalla tuli nakutuksentunnistus mukaan. 560 ECE mallissa ei ollut edes mahdollisttuutta lambdasäätöön, vaan ruisku toimi ennaltaohjelmoidusti. Sitä oli pakko ajaa 98 oktaanisella bensalla, koska se oli 10:1 puristeinen ja ilman nakutuksentunnistusta.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
NH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: La 18.07.2009 22:56

Viesti Kirjoittaja NH »

Secistä minäkin olen koko ikäni haaveillut :!: Sen verta köyhä vaan vielä olen että joutaa tuolla ce mersulla ajeleen. Tässä yksilössä olis vielä värikin paikallaan. :shock:
- Mercedes-Benz S 300 -92 W140 -

Ex: Mercedes-Benz Ce 230 -90 c124
Ex: Mercedes-Benz S 300 -91 w140
Ex: Mercedes-Benz E 220D -96 w210
Ex: Mercedes-Benz C 180 -96 w202

"On se mersu vaan niin hyvä auto että ihme ettei kaikki sillä ajele"
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

NH kirjoitti:Secistä minäkin olen koko ikäni haaveillut :!: Sen verta köyhä vaan vielä olen että joutaa tuolla ce mersulla ajeleen. Tässä yksilössä olis vielä värikin paikallaan. :shock:
Juu, syy siihen että on nätti kuin karkki lienee että puskurit ja helmat on korin värissä!

Pääsis vaan alkaa tutkiin, kohta kohta...kun talli vapautuu.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 912
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

liityn onnittelijoiden joukkoon, hieno on pakko myöntää.
olisin kosiskellut vanteita mutta joku oli kerennyt kyselläkkin jo asiasta, ilmoita jos muutat mielesi :wink:
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja karra »

Katsos kuukaisi meni ennen kuin tähän sain päivitystä. Käynnistin auton kerran viime viikolla kymmenen asteen pakkasessa ja lähti ihan heti, käytin kuumaksi. Tänään sitten sain pelin talliin, fiilistelin autossa istuen kuunnelle käyntiä - pientä nypyttämistä oli mutta kunhan peli taas kuivaa niin katsotaan uudemmin. Toki pistän sytkäosat vaihtoon huollon yhteydessä nyt talven aikana.

Vaikuttaa että automaatti-ilmastointi pelaa, ainaki puhalluksen nopeuden muutoksen perusteella. Samoin jotain älyä tuntuu olevan ilman suuntauksessakin, muuttuu niin pehmeästi kun vertaa rahvas-W124:än automaatti-ilmastointiin :lol: .

Pakkasessa tyhjäkäynti tuntuu pysyvän vajaassa 1000 rpm mutta kun sen tallissa täräyttää melkein kuumana käyntiin niin putoaa varvit sinne 800 rpm paikkeille. Menin auton sisään ja pistin sisäkierron päälle ja odotin että lämmöt nousi 60 C ---> 80 C todetakseni tyhjäkäyntinopeuden (syksyllä kaikki OK) ja auto oli luonnollisesti käynnissä suljetussa tallissa :shock: 8) :P .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

karra kirjoitti:Vaikuttaa että automaatti-ilmastointi pelaa, ainaki puhalluksen nopeuden muutoksen perusteella. Samoin jotain älyä tuntuu olevan ilman suuntauksessakin, muuttuu niin pehmeästi kun vertaa rahvas-W124:än automaatti-ilmastointiin :lol: .
Mites se nyt niin voi muuttua, kun samanlaisista kalikoista se pitäis olla rakennettu W124:nkin automaatti-ilmastointi?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja karra »

Mesedesi kirjoitti:
karra kirjoitti:Vaikuttaa että automaatti-ilmastointi pelaa, ainaki puhalluksen nopeuden muutoksen perusteella. Samoin jotain älyä tuntuu olevan ilman suuntauksessakin, muuttuu niin pehmeästi kun vertaa rahvas-W124:än automaatti-ilmastointiin :lol: .
Mites se nyt niin voi muuttua, kun samanlaisista kalikoista se pitäis olla rakennettu W124:nkin automaatti-ilmastointi?
Tuntuu eriliselta se ilman jako, tämä puhisee jotenkin erilailla. Voihan siellä olla jotkut läpät jumissakin... tuulilasiasento pelaa kumminkin. Muilla nappuloilla ei tunnu olevan juurikaan mitään vaikutusta paitsi nolla-napilla. Puhaltimen automatikka kumminkin toimii.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja karra »

Tilasin virtalukkoon sarjoitetun patruunan, olisiko ollut noin 110 euroa tai sinnepäin, mutta kiva yllätys oli että sarjoitettu avain maksaa vain 19 euroa. Noista saa Klubin 10 prossaa siis vielä pois. Ajattelin uusia patruunan kun vähän takkuisesti molemmat avaimet sinne menee... parempi tässä vaiheessa tehdä mitä sitten kun on jo tortut housuissa :P .

Virranjakajan kansi maksaa merkkiliikkeessä 255,96 ja pyörijä 62,64. Tarvikkeena Facetin vastaavat noin 160 ja 50 ,- . Pitää tutkailla jenkkipoikain sivuja ennen kuin ostaa mitään.

Yllätys oli että takapenkin keskeltä löytyi säilytyslokero, siis avoin. Se paljastui kun nyppäsin keskellä olevan irtopalan pois :shock: . Se lähtee Kuopioon malliksi jotta saa oikean väristä ja mallista nahkaa etupenkin korjaukseen.

Illalla vielä testaan tyhjäkäyntiä kun auto on nyt kuivempi mitä se oli lumikasan alta eilen kaivettaessa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Mulla katottiin just tänään tyhjäkäyntimoottori, otettiin irti ja putsattiin + vähän öljyä luikasteeksi. Se kyllä ei ollu mitenkään jumissa räpeltämättäkään, selvisi. Vähän siihen menevien letkujen väliin tiivistystä jos siellä vaikka olis vähän falskannu ilmaa välistä. Säädettiin lisäksi seoksia ja nyt on omassa tyhjäkäynti tipahtanut sen parisataa kiekkaa. Seokset kyllä pikkusen pielessä vielä kun nypyttää niin perhanasti, pitää huomenna käydä autosähköllä jos ehtis sen verran pakokaasuanalysaattoria ja osaavaa mekaanikkoa lainata että säätäis ne kunnolla kohilleen. :D
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

karra kirjoitti:Tilasin virtalukkoon sarjoitetun patruunan, olisiko ollut noin 110 euroa tai sinnepäin, mutta kiva yllätys oli että sarjoitettu avain maksaa vain 19 euroa. Noista saa Klubin 10 prossaa siis vielä pois. Ajattelin uusia patruunan kun vähän takkuisesti molemmat avaimet sinne menee... parempi tässä vaiheessa tehdä mitä sitten kun on jo tortut housuissa :P .

Virranjakajan kansi maksaa merkkiliikkeessä 255,96 ja pyörijä 62,64. Tarvikkeena Facetin vastaavat noin 160 ja 50 ,- . Pitää tutkailla jenkkipoikain sivuja ennen kuin ostaa mitään.

Yllätys oli että takapenkin keskeltä löytyi säilytyslokero, siis avoin. Se paljastui kun nyppäsin keskellä olevan irtopalan pois :shock: . Se lähtee Kuopioon malliksi jotta saa oikean väristä ja mallista nahkaa etupenkin korjaukseen.

Illalla vielä testaan tyhjäkäyntiä kun auto on nyt kuivempi mitä se oli lumikasan alta eilen kaivettaessa.
Aamuiseen puheluun viitaten vuosi sitten W124:n EDW-virtalukon patruuna maksoi 359 e, normaali 105 e. Tilasitko siis tavallisen pesän? Vai onko noissa jokin ero varashälyttimessä per virtalukko? Mikkelin Lukkosepät siis veistivät uuden patruunan virtalukkoon ja oveen 104 eurolla.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

karra kirjoitti: Yllätys oli että takapenkin keskeltä löytyi säilytyslokero, siis avoin. Se paljastui kun nyppäsin keskellä olevan irtopalan pois :shock: .
Ja menee hienosti piiloon, kun kääntää sen käsinojan siihen päälle. :)
-82 500 SEC

-92 SL 500

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-87 Citroen C25 Burstner

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja karra »

Timo L. kirjoitti:
karra kirjoitti:Tilasin virtalukkoon sarjoitetun patruunan, olisiko ollut noin 110 euroa tai sinnepäin, mutta kiva yllätys oli että sarjoitettu avain maksaa vain 19 euroa.
Tilasitko siis tavallisen pesän? Vai onko noissa jokin ero varashälyttimessä per virtalukko?
No niin, lukkopatruuna tilattaessa ei kysytty että onko hälytin, avaimen kohdalla kysyttiin. Sunilla on nyt kaksi uutta varaosamyyjää ja kohdalle osui toinen, vanha konkari toisaalta tosin joka sanoi että kuuli että ei-hälyttimellisen aihio on jo erilainen ja ei suostu kääntymään lukkopesässä.

Varmistin ennen poistumista että mitä saan; omalle alustanumerolle koodattu virtalukonpatruuna sekä yksi avain joka on sarjoitettu alustanumeron mukaan, autossa tehdasasennettu murtohälytin. Katsotaan mitä tulee.

Mistä toi EDW lyhennys tulee?

Illalla 2 koekäyttöä, putsasin pyörijän kärjen sekä jakajan kannen joka oli ihan likainen sekä koksaantunut pahasti. Ei vaikutusta käyntiin. Lämpimässä tallissa käyntilämmössä vapaalla 800 rpm, vaihde päällä 700 rpm. Nypyttää edelleen (tulpat ja nuo edelliset menee uusiksi).

Rockautossa Bosch jakajan kansi ja pyörijä 106 USD. Tulpanjohtosarja 92 USD. Halpaa :D .

Vaihdelaatikko korjattu! Menetelmä: tikku kuiva, lisää öljyä 1,5 litraa. Tallilämmössä nyt alarajalla, ottaa pykälät päälle heti ilman viiveitä eikä enää ulvahtele. Ei ajettu tosin.

Mutta, se öljynjämä mikä tikun varressa pisaroi oli ruskeaa, ei punaista. Ei haissut ja oli kirkasta. Laitoin punaista sekaan.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

karra kirjoitti:
Mistä toi EDW lyhennys tulee?

Die Einbruch- und Diebstahlwarnanlage eli murto- ja varkaushälytin :-D. Tuo siis suoraan Mersulta, useimmiten Elektronisches Diebsthalwarnanlage.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Pistähän löpöt sinne laatikkoon muhimaan ja keväällä pois....
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja karra »

Mesedesi kirjoitti:Pistähän löpöt sinne laatikkoon muhimaan ja keväällä pois....
If it works, don't fix it :) . Pitää ajaa enstes. Mutta vaihan kyl öljyt... löysin Mobil ATF 220 halpahallista 5,35 euroa litra. Mutta ei ollut kuin 5 purkkia ja odotellaan jos sivuliikkeistä löytys lisää. 7,7 litraa menee kirjasen mukaan.

Teboil Fluid D oli myös Dexron II ja oli myös alle 6 euroa litra mutta Mobilia yritän saada.

Koneeseen ajatteli Max Life tai Castrol 10W-40. Mobilin vastaavaa oli vuonna 2005 koneeseen laitettu viimeiks.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja karra »

Virtalukkopatruuna vaihdettu, tilasin siis sarjoitetun patruunan uudella avaimella. Kokeilin ensin että avain kävi oviin ja takaluukkuun, noita sylintereitä kun ei ole perinteisesti suomisuolattu niin sopihan se :D .

Virtalukon ympärysmuovi on suunniteltu että se hajoaa irroitettaessa, ilmeisesti. Ainakin vaikuttaa että vasemman reunan kiinnitystappien peltisiä taustaprikkoja ei saa muuten irti kuin vääntämällä. Ja takaa ei mielestäni pääse, on ummessa sieltä tappien/prikkojen kohdalta. Eli oikean reunan muoviklipsit lähti vääntämällä irti mutta peltiset prikat vasemmassa reunassa puri sen verran kiinni jotta ylempi tappi katkesi.

Kuva

Alemman tapin reikä taas murtui irti, se oli muovia ja se siis irtosi puusta jalopuuviilun alta - onneksi viilu jäi ehjäksi (ne ovat virheettömät vielä). Sain sen alemman peltiprikan väännettyä ruuvarilla irti mutta saa nähdä miten sen saa kiinni.

Kuva

Patruunan vaihto meni vähän harjoitellen mutta nyt se on seillä ja kaikki toimii.

Olin hommannut jo orkkis avaimenperän jonka sisään avain taittuu.

Kuva

Laitoin uuden avaimenperän uuteen avaimeen, ja 2 vara-avainta jäi, toinen tarvike ja toinen orkkis.

Kuva

Kreivin aikaan tein vaihdon koska sitä piikkiä virtalukon patruunan reikään sörkkiessä patruuna meni jo jumekseen kerran. Piti laittaa uusi avain vanhaan patruunaan ennen kuin suostui taas kääntymään. Irrallaan taas jotenkin toimii vanhakin, mutta aika horo on koko asetelma, uusi on todella napakka. Ja uusi avainkin on todella napakka noihin lukkoihin. Kannattaa vissiin tilata aina uusi niin ei tule kopioitua kulunutta avainta.
Viimeksi muokannut karra, Pe 07.01.2011 23:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Jotkut mb-varaosamyyjät suostuvatn myös kertomaan auton lukkojen sarjoituskoodin (70 - 90 lukujen väliltä olevat mallit), jos todistaa olevansa auton omistaja.
Silloin voi teettää lukkosepällä tarkan avaimen pelkän sarjoituskoodin perusteella. Tiedot saa mersun omasta "sisäisestä" datajärjestelmästä (Ei EPC).
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja karra »

Kun hain virtalukkopatruunaa kyselin merkkiliikkeestä samalla hintoja:

automaattivaihteiston suodatin 151,20
automaativaihteiston öljypohjan tiiviste 25,90
ilmansuodatin 116,50

Eli siis laatikon tiivistesetti tonni mummonmarkoissa! No, ilmanputsari on sama kuin muissa kasikoneissa eli sen saa vaikka Motonetistä. Motonetin laatikon filtteri on mainittu 5-vaihteiseksi, mutta siinä he ovat oikeassa että sama tiiviste on esim R129:ssä.

Ajattelin tilata paketin AutohausAZ:sta vaihteeksi koska Rockauto käyttää näissä osissa FedExiä ja ensimmäinen paketti jäi jo Fedexin tullikäsittelyyn. Vaikka arvo on alhainen niin alv pitää maksaa ja Fedex ottaa parikymppiä laskutuslisää per lähetys. Eli kolmen kaverin paketti kun jaettiin kahtia sen takia että tavaran arvo saatiin alle 150 euroa per lähetys niin pieleen meni :evil: . Tästä oli jo OD:llä juttua koska Rockauto on vasta hiljattain antanut rahtaamisen Fedexille ja he vetävät törkeästi välistä, kuulemma on palautetta jo mennyt Rockautolle ja aion itse lähettää sitä myös. Tosin mailasin myös Fedexille että pistäisivät paketin Lappeenrannan tullin, en tarvi heitä välissä - eivät vielä vastanneet.

Arizonan pojat tarjoaa väärän osanumeron filtteriä mutta sen voi valita R129 alta. Nuo yo osat plus pa-suodatin, sen tiivisteprikat, ja laatikon proppu jäisi rahteineen noin sataseen euroissa, ellei tule sitten alvia päälle :roll: .

EDIT kokeillaas tällaista:

http://vi.ebaydesc.de/ws/eBayISAPI.dll? ... e&caz.html" onclick="window.open(this.href);return false;

EI näy kuvana mutta linkkinä näkyy. Tämän 1292770195 numeron sain merkkiliikkeestä, Arizonalaiset tarjosi 1262770295, voihan sekin olla toki oikea...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

No huhhuh... mikähän tuossa laatikossa on niin erikoista? 722.3:han sekin on. Farkkuun ei tainnut maksaa kuin jonkun 50 e/alle, ja ostan sen aina merkkiliikkeestä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Ne on pistäneet jo Karralle pienet kateusprosentit varaosien päälle. :lol:
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Timo L. kirjoitti:No huhhuh... mikähän tuossa laatikossa on niin erikoista? 722.3:han sekin on. Farkkuun ei tainnut maksaa kuin jonkun 50 e/alle, ja ostan sen aina merkkiliikkeestä.
Niin... Eikös tuo 722.3sen öljypohja ole kuitenkin sama kaikissa versiosta riippumatta.
Kovin ainakin tuo 600sen möhkön laatikonpohja näyttää samalle kuin esim W124 300DT:n
Vastaa Viestiin