Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

siinon manuaali ilimastointi ja mun mielestä siinä nappulassa jotakin häikkää kun laitoin "hiutale puolen päälle ensin ei syttyny nappulassa merkkivalo ollenkaan sitten kun käytti namiskaa eri asennossa sitten sytty vasta merkkivalo palamaan, tarkotakko ny Harri sitä relettä mikä on apumiehen puolella lämppärin kylessä kiinni :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

touhottaja kirjoitti: tarkotakko ny Harri sitä relettä mikä on apumiehen puolella lämppärin kylessä kiinni :roll:
Ei vaan tarkoitan sitä kojelaudassa olevaa nappulahässäkkää ja niiden yhteydessä olevaa ohjainboksia.
Siis autom. ilm. :wink:
-82 500 SEC

-92 SL 500

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-87 Citroen C25 Burstner

-97 Honda VF 750 C Magna
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

juu, ei mulla sellasta ole :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja karra »

Tää rakkine pitää leimata 24.9. mennessä joten kävin hakee päästölapun niin CO olikin 3,5 % - ilmankos tuntui että vie bensaa enemmin (maantieajossakin) kun viimeiksi säädettiin siihen kahden päälle häkä. Pudotettiin säädettäessä nyt arvoon 1,7 ja ei mitenkään ajoon vaikuttanut (ennen nyki laihalla). Kumma kun näitä saa olla alvariinsa säätämässä.

Maksoin etukäteen K1 asemalle ajan; 35 euroa :P .

Kävin Wiipurin Lukoililla tankkaamassa maanataina illalla; Venäjän rajalla pari rajamiestä tuijotti pirssiäni ja tullessani passintarkastuksesta autolle niin kommentti oli: oiii - super car :lol: : Heidän piti päästä kyytiin 300 m matkalle joten otin pojat kyytiin. Tuli sitten siinä viimeisellä puomilla vähän poltettua rengasta poikien mieleksi, en nähnyt piirtikö kahta mustaa viivaa mutta oli vähän kosteaa ja oikeastaan vahingossahan tämä tapahtui :mrgreen: mutta savupilvi kyllä jäi leijumaan :angel: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 991
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Tais savupilvi tulla rikkaasta seoksesta? :mrgreen:
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja karra »

Käytin auton LPR:n Ohjauskulmassa tänään ja huomattiin että oikeanpuoleinen etukallistuksenvakaajan kiinnitys on löysällä. Sain Touhottajalta yyveellä kuvia aparaatista ja kuvan mukaan se puslahan on akun alla, kiitos nopeasta avusta :clap: ! Jännitin sitten että onko kumi mennyt tohjoksi, panta rikki vaiko auton kori lahonnut siitä kohtaa - kaikki nämä on mahdollisia :crazy: .

Kotona purin sen näkyviin ja tajusin heti mistä kyse - toinen pannan kiinnitysmutteri oli tiessään! Ja ihan oma moka - talvella otin sen mutterin pois kun levitin sinne ruosteenmuuntoainetta ja olin unohtanut laitaa sen takaisin. Panta oli pysynyt paikoilllaan muutaman kymmenen km ajon mukaanlukien rekisteröintikatsastuksenkin. Puoltaminen alkoi nimittäin ihan kerrasta toukokuun lopulla.

En tiedä missä mutteri on; laitoin siihen Volvon pyöränmutterin nyt väliaikaisesti, tuossa on tiheämpi kierre kuin normipultissa. Panta oli pikkaisen taipunut auki mutta kirrasin sen viilapenkissä oikean muotoiseksi - aika jäykkä se on koska siinä on reunoissa pokkaukset.

Nyt ei puolla enää, auto on valmis Ahveniston koitoksiin lauantaina.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

elähän Karra hosu, kohta tulee sopiva mutteri 8)
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

karra kirjoitti:Maksoin etukäteen K1 asemalle ajan; 35 euroa :P .
Muistithan, että klubikortilla saa K1:seltä alennusta?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja karra »

Mesedesi kirjoitti:
karra kirjoitti:Maksoin etukäteen K1 asemalle ajan; 35 euroa :P .
Muistithan, että klubikortilla saa K1:seltä alennusta?
:evil: Sehän oli ensin 20 % mutta nyt vaan 15 %. No, olen netistä yleensäkin varannut ajan eli 49 --> 39 euroa ja jos tarpeeksi ennakkoon varaa kuten nyt tein niin maksoi 35 euroa. Päästölapunkin saa kympillä täällä, tai ainakin minä saan :lol: .

Eli SEC on leimattu viime tiistaina. Kesän aikana uusittu lisäksi, jos ei tässä topicissa ole muistettu erikseen mainita:
- takajarrulevyt ja -palat
- etujarrupalat
- tuulilasi
- syylari
- radio vaihdettu hieman modernimpaan kasettibeckeriin :)

Olen ajanut autolla nyt noin 5 tkm.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja karra »

karra kirjoitti:
Mesedesi kirjoitti:
karra kirjoitti:Maksoin etukäteen K1 asemalle ajan; 35 euroa :P .
Muistithan, että klubikortilla saa K1:seltä alennusta?
:evil: Sehän oli ensin 20 % mutta nyt vaan 15 %.
Mistähän minä tuon 15 % keksin :crazy: . Kyllä se alennus on vaan 20 % :shifty: .

Vaimokin on nyt ajellut SECillä (E420 on tallissa valohoidossa), ei se niin paljoa isompi W124sta ole... kokemusta hänellä on sedan SE-mallista ja tämähän on lyhyempi :P .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

SAHK:n jäsenkortilla katsastus aina 35 € :wink:
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja karra »

Sami H. kirjoitti:SAHK:n jäsenkortilla katsastus aina 35 € :wink:
No samperi :evil: . Onhan sekin lompakossa; jos nyt E420 katsastukseen sillä sitten...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Sami H. kirjoitti:SAHK:n jäsenkortilla katsastus aina 35 € :wink:
Tarkottaako tuo aina, että hinta sisältää myös pakokaasumittauksen bensa/diesel ja onko se sama hinta myös kuorma-autoille?

Vai sitä, että Sahkin kortilla saa maksaa 35 euroa, vaikka ilman korttia olis 20e ? :D
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja RH »

...ja autoliiton jäsenille myös 35€.
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Mesedesi kirjoitti:
Sami H. kirjoitti:SAHK:n jäsenkortilla katsastus aina 35 € :wink:
Tarkottaako tuo aina, että hinta sisältää myös pakokaasumittauksen bensa/diesel ja onko se sama hinta myös kuorma-autoille?

Vai sitä, että Sahkin kortilla saa maksaa 35 euroa, vaikka ilman korttia olis 20e ? :D
Tässä kontekstissa "aina" tarkottaa tietenkin perusmaksun osuutta määräaikaiskatsastuksesta ja sitä, että kun vaikka netistä varaa, riippuen päivästä on vähän eri hintasia perusmaksuja, tällä kortilla on tismalleen sama maksu päivästä tai kellonajasta riippumatta. Ainakin omaan silmääni sattuneet alimmat "nettivaraajan etu" -hinnat on olleet just tuon 35 euroa. Etuhan siis koskee vain K1:ä, johon myös klubikortilla on alennusta saatavissa.

Se kun riippuu niin koslasta, mitä pitää tarkistaa lisäksi, niin päälle tulee pakokaasutestit sun muut oodeebeet.

Kuorma-autojen katsastamisen hinnasta mulla ei oo mitään hajua. Ei mainoksessa puhuttu ajoneuvolajeista mitään, joten kaipa sitä vois katsastaa vaikka bussin tolla hintaa. Tiiä häntä.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja karra »

karra kirjoitti:
Sami H. kirjoitti:SAHK:n jäsenkortilla katsastus aina 35 € :wink:
No samperi :evil: . Onhan sekin lompakossa; jos nyt E420 katsastukseen sillä sitten...
Toimii! Sain eilen leiman E420:een :) . Ei huomautettavaa :P Niin, varasin maanantaina iltapäivällä netistä 49 euron ajan tiistaille, ja maksoin sen 35,- tuon kortin kanssa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
-O-
Valvoja
Valvoja
Viestit: 559
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:27
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja -O- »

Tuohan oli huokeeta, eilen kävin SEC:in leimaamassa, 79 € mittauksineen. Mutta pääasia on etta laakista läpi ja kehut päälle.
MB C126 420 -90
MB X218-13
Honda VFR 1200F -10
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja karra »

More Originality Police (vaikka tässä ei nyt sitä niin muuten olekaan); rauha palautui... vaihdoin äsken Becker Mexico GP2000 tilalle autoon kuuluvan täysin toimivan Mexico Electronic Cassette Kurier753:n. Ei enää hopearaita vilise paneelissa vaan tasaisen mustaa on näkymä ja kanavanappuloissa ne punaisellakin pimeällä lostavat numerot :P .

Oli tuossa kokeilussa Beckerin vastaava vientimallikin eli GP 754, sama laite kun Mexico 753 mutta jenkkinappuloilla ja toisaalta erittäin kätevällä kanavan vastaanoton voimakkuuden nappulalla ja symboolilla; gyntteri joutuu tuplanapauttamaan hakuanappia kun taas amerikan joe valitsee sofistikoituneesti voimakkuuden joka näkyy mastotolppasignaalina näytössä.

Joutaisihan tuo lahna talvisäilöön kun näytti sitten lopulta kesäauton piirtensä; Webasto ei jää päälle ellei ensin autoa ole ajettu lämpimäksi :shock: . Tänään joutui iltapäivällä jo raappaamaan laseja - aamulla käytin 220 kW lämmönlähteen voimin lasit sulaksi kun totesin että webasto oli jälleen puutunut.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja karra »

Syksyn saldoa, auto vielä ajossa ja kesärenkaat alla... noh ajoin 30.11 viimeiksi yleisellä tiellä :angel: . Tyhjäkäyntimoottori vaihdettu, asiasta kirjoitetu toisaalla. Auto vahattu, nyt se on pesty ja kotitallissa kuivamassa; otin takakontin verhoilut irti ja tarkistin kontin kaukalot - todella hienossa kunnossa. Ainoastaan ilman poistumisluukkujen pelllin reunassa on alkavaa ruostetta. Käsittelin ne ruosteenmuuntoaineella ja toisen käsittelyn jälkeen ruiskutan sinne kotelonsuojaa joka puolelle.

Sivuverhoilujen irroitus mahdollisti antennin tutkimisen; se on vaihdettu jossain vaiheessa mutta on merkkiä Bosch. Zoomailen homma sillä silmällä että talven aikana asennan autoon 1989 mallisen Becker Mexico 876 CD-soittimen jossa on se erillinen vahvistinosa, laite siis mallia Doppelgerät. Olen testaillut sitä pöydällä ja pelaa, CD-levyt pitää olla tosin vanhempia... uusia ei näytä soittavan. Eikä varmaan itsepoltettuja... en testannut tosin.

Takaikkunan alapelti pitää vaihdattaa, vesivuoto konttiin on kiihtynyt vaan. Pelti on hankittu, se on vielä tosin aika kaukana mutta asia pitää hoitaa talven aikana pois päiväjärjestyksestä.

Taidan pitää samat renkaat ensi kesän ajan, niiden kanssa voi elää enkä tarkemmin ajateltuna ole enää rekisteröinyt mitään vapinoita edes heti liikkeellelähdön jälkeen.

Webaston kiertovesipumppu taitaa olla tiensä päässä. Kylmänä ei pelaa, kuumana pelaa. Testailen vielä tallissa huoneenlämmössä. On kokeiltu eri akulla ja akkulaturinkin perässä... kylmänä pumppu tai joku muu rohisee aika kovaa eli siitäkin päättelin kv-pumpun olevan syyllinen.

EDIT Beckerin kuvia:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja karra »

Kävin tänään sopimassa peltikorjaamoilla että tekevät takaikkunan alapellin vaihdon tammikuussa. On tuo hyvä hoitaa alta pois.

Pitää selvitellä tuon Doppel-beckerin vahvistinosan kytkentöjä että riittäähän sinne vaan sekä maa että jatkuva virta. Tällöin saan suoraan esim antennilta sinne virrat, oletan... Ainakin pöydällä laite toimi ilman että kytkin siihen kaikki karvat - liitin joka tuli laitteen mukana sisälsi mittarivalokarvan jota mielestäni ei tarvita takakontissa eikä sitä virtalukon kautta tulevaa piuhaa ole tuossa liittimessä kytketty ollenkaan.

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja karra »

Sain ajatuksen jotta hittoako SECciä vien pois kotoa vaan valmistelen tuon ikkunapeltiremontin, ja becker CD-aparaatin asennuksen ja jos vaikka Webaston kiertovesipumpun laittas täs sydäntalvella. Pitää purkaa irti takapenkit sekä hattuhylly tykötarpeineen ja parempi se oli kotitallissa tehdä... 300SEL saa olla talvimajassa vielä tovin :) .

Maalasin tänään sarjan EVO1 vanteita, niissä on 225/55R16 Contin kitkat, ne oli syksyllä E420 alla. Tunti taisi mennä kun teippasin kumit siten että voi maalata... vanteet on polttomaalattu mustaksi, vedin niihin päälle Duplin Astralsilber 735 väriä ja huomenna siitten kirkaslakkaa nistkaan. Kesävanteiksi nuo tulee kumminkin :P .

Setti menee SECin alle joten voinhan ajaa sillä vailla pitempäänkin 8) . Etenkin jos saan Webaston pelittämään...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

ota irti samalla c-pilarin ja kattoverhoilun pahvi pois, on sitten heleppo ottaa lasi irti :wave:
mullon pelkkiä romuja vaan
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 991
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

karra kirjoitti:Sain ajatuksen jotta hittoako SECciä vien pois kotoa ... Setti menee SECin alle joten voinhan ajaa sillä vailla pitempäänkin 8)

Hahahah... oikein! :thumbup:
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja unski »

Puukolla vain tiiviste silpuksi, uusi tiiviste maksaa n. 15% siitä mitä uusi lasi... Minusta ei kannata yrittää säästää tiivisteen kanssa, kun riski rikkoa lasi on suuri. Lisäksi uusi tiiviste pitää tietysti vedenkin loitolla paremmin. Kaikki verhoiluthan on poistettava joka tapauksessa, kun alalaidan pellin vaihtaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti:Puukolla vain tiiviste silpuksi, uusi tiiviste maksaa n. 15% siitä mitä uusi lasi... Minusta ei kannata yrittää säästää tiivisteen kanssa, kun riski rikkoa lasi on suuri. Lisäksi uusi tiiviste pitää tietysti vedenkin loitolla paremmin. Kaikki verhoiluthan on poistettava joka tapauksessa, kun alalaidan pellin vaihtaa.
Juu näin on. Tiiviste kannattaa uusia koska vanha on varmaan sen verran kovettunut että saattaa lasi rikkoutua jos yrittää tiivistettä säästellä ja kuten sanoit uusi toimii taas paremmin. Peltikorjaamolla seppä oli ihan samaa mieltä eilen. Ja ei sen tiivisteen hinta tässä projektissa paljoa näyttele, katselin ne 200 kuvaa läpi mitä operaatiosta on saksanmaalla tallennettu niin aikaanhan siinä menee myös.

Pistin muuten mailia sinulle :wink: .

Poistin auton tänään liikenteestä... Juhan kiusaksi :mrgreen: ei vainiskaan nyt kun SECci jää kotiin niin voidaan niitä radion piuhoja sieltä tutkia omassa tallissani. Lasinnostimien kytkimien valot on minulla muistaakseni pimeenä joten voisi sinne alle kurkata :) .

Lakkasin eilen maalatut EVO1 vanteet, antaa kuivaa pari viikoa ja sitten vahaa päälle. Ai niin ajattelin jotta nyt pitää tämä laittaa seisontaan niin saa siitä vakuutuksestakin jotain takasin kun tammikuussa joutuu ottaa siirtoajoon taas.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja karra »

Tallissa tapahtuu mutta hiljalleen :D . Tänään aloitettu purku eli takapenkit, hattuhyllyn lokerot ja kaiuttimet irti. Aika loppui ja jatkuu huomenna eli ei tarvi enää kuin hattuhyllyn verhous irti ja ehkä C-pilarien verhous. Tosin tänään piti vaan zoomailla asiaa mutta helpostihan nuo lähti :P .

Takakontista irroitin vielä sen tankin edessä olevan verhoilun sekä jonkunasteisen puhelimen kannakepellin hattuhyllyn alapuolelta... ei ole mersun osa se ei. Sinne tulee vielä puhelimen kaapeleita ja antennipiuha katolta kait...

EVO1 vanteet on alla 5 mm spacereilla peltikorjaamolle siirtoajoa varten sitten.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja karra »

No on se kumma; sen yhden kerran kun minä veisin autoani korjaamoon niin ne ottaneetkaan sitä sinne :shock: .

Kysehän on takaikkunan aluspellin vaihdosta. Kirurginen kohta oli purettu esiin ja vaihdettavat elimet oli jo hankittu. Herr Doktor Blechmeister tutki autoni ja sanoi 40 vuoden kokemuksen syvällä rintaäänella että jos hän päättää niin ehjää autoa ei aleta pilkkomaan. Se aluspelti on melko ehjä, yksi kukkanen vaan näkyy ulospäin ja taustapuoleltaan se ei ole ruosteessa. Pintaruosteessa on sen toisella puolella oleva pelti joka on siis osa sisäpuolella olevaa hattuhyllyä, sekin on vaan siis pintaruosteessa.

Hän kehoitti etsimään vesivuotoa jostain muualta. Kävin lasiliikkeessä ja sama diagnoosi tuli myös lasilekurilta.

Soitin Juha_M117: apuun ja tämä Slim Jim hoikempana kuin allekirjoittanut itse meni takakonttiin taskulampun kanssa ja itse olin ruiskumestarina ulkopuolella vesiletkun kanssa häärimässä. Vettä valuu sisään takaikkunan kulmasta ylempää eli tosiaankaan tuo aluspelti ei näytä vuotavan.

Tarkistimme myös että kattoluukun vesikanavat ovat auki eikä kummankaan antennin reiästä valu mitään sisälle.

Vuoto paikallistui kohtaan jossa on C-pilarin osana olevassa takaikkunan tiivisteurassa jo ulospäinkin näkyvä ruostepaikka jonka ole rapsutellut auki ja paikkamaalannut, näkyy noin 5 x 10 mm kokoinen kaistale. Varmaan siellä olisi korjattavaa jos lasin irroittaa mutta kesäkäytössä oleva auto kestää varmaan vuosia eteenpäin jos vaan sen vuodon saa tilkittyä.

Kokeilen aluksi suihkuttaa kotelonsuoja-ainetta sinne tiivisteuraan reilusti; sain edellisen sedanin vuodon tuolla lailla tilkittyä ja ajoin autolla 7 vuotta sitten. Jos se ensi kesänä vuotaa niin täytyy vaikka seuraavana talvena harkita lasin irroittamista ja ruosteiden korjausta. Lasihan on täysin kirkas eli siinä ei ole harmaantumista ollenkaan mikä kuvastaa itse aluspellin hyvää kuntoa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
taviokuurna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
Paikkakunta: Espoo

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja taviokuurna »

karra kirjoitti:Se aluspelti on melko ehjä, yksi kukkanen vaan näkyy ulospäin ja taustapuoleltaan se ei ole ruosteessa. Pintaruosteessa on sen toisella puolella oleva pelti joka on siis osa sisäpuolella olevaa hattuhyllyä, sekin on vaan siis pintaruosteessa.

Soitin Juha_M117: apuun ja tämä Slim Jim hoikempana kuin allekirjoittanut itse meni takakonttiin taskulampun kanssa ja itse olin ruiskumestarina ulkopuolella vesiletkun kanssa häärimässä. Vettä valuu sisään takaikkunan kulmasta ylempää eli tosiaankaan tuo aluspelti ei näytä vuotavan.
Minunkin SECissäni on tuo kuuluisa aluspelti terve. Pari viikkoa sitten otin hattuhyllyn pois. Silloinkaan ei paljastunut mitään. Suihkuttelin sinne kotelosuojaa.

Jostain vuotaa vettä takakonttiin. Epäilen valoja. Täytyy kesällä tehdä tuo teidän temppu eli mentävä kontin sisälle lampun kanssa ja pyydettävä jotakuta suihkuttelemaan vettä ulkopuolelta. :P
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja karra »

Vihdoinkin tallissa tapahtuu. Tässä on nyt pari vkl aikana iskenyt armoton laiskuus, toisaalta energiaa on purettu viikonloppuisin hiihtoladulla joten ei sitä sentään ole nyt makoiltu, kuten SECci makoili pari viikkoa jolloin CE oli ajossa:

Kuva

Kuva

Kuva

CE on nyt kaverilla lainassa ja SEC on kuivatellut viikon tallissa. Aloittelin uuden soittimen asennusta ja nyt on välikaapeli vedettu taakse asti; laitoin sen apparin puolen maton alle samaa reittiä mitä kulki autossa olleen Storno-puhelimen piuhat - yhden kiepin poistin sieltä mutta toinen jäi vielä kuten kattoantenninkin piuha.

Kuva

Mallasin paikkaa CD-Beckerin doppel-osalle ja sehän näyttää istahtavan apparin puolelle kuin itsestään, takakontin sivuverhouksessa on sille sopiva kolo jopa :) .

Kuva

Välikaapeli riittää tuohon hyvin, mukana tulleita kaiutinjohtoja joutuu hieman jatkamaan; niihin pitää liittää naaraspäät joka tapauksessa joten jatkaminen hoituu samalla.

Virtasta ajattelin ottaa tällaisesta pistokkeesta, kuva on samea mutta laajemmassa perpeksiivissä näkyy tuo liitin paremmin. Ei ole hajuakaan mikä sen on ja siihen pitää vielä saada vastakappale (liittimeen tulee yhteen karvaan pysyvä virta).

Kuva

Kuva

Vasemmalle reunalle en ala tunkemaan laittetta koska siinä on tuo antenni jo. Sekin on Bosch eli uusittu jossain vaiheessa.

Tässä kuvia hattuhyllystä päältä ja alta:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Vanteet nyt on R129/EVO1 spekseillä ja 5 mm spacereilla. Noiden päälle on pyöräytetty puolikuntoiset 225/55 Nokian kitkalliset ihan noin siirtoajoa varten.

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14013
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mitä liittimen paperilapussa lukee, mikä on liittimen numero?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vastaa Viestiin