Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja karra »

Timo L. kirjoitti:Mitä liittimen paperilapussa lukee, mikä on liittimen numero?
Paperilapussa lukee 124 540 06 13 ja päivämäärä vuodelta 1986. Liittimessä on 012 545 83 28 . Paperin numero ei anna EPC:llä mitään mutta liittimen numero kertoo osan olevan melko yleinen, mm takavaloissa, 124 farkun takaluukussa ja ulkolämpömittarin liittimessä. Mutta en siis saanut selville että mitä tuo tekee SECissäni :P .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

oliskohan tuo takaikkuna verhon pistoke :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja karra »

touhottaja kirjoitti:oliskohan tuo takaikkuna verhon pistoke :roll:
Suattapha tuo ollannii...

Tänään otettu koekuuntelut aparaatista; kaikki on asennettu kuvitteelliseen B-pilariin saakka eli piuhat on vedetty kynnyskotelon ja penkin alta keskikonsoliin. Takapenkin alta ja takakonttiin kaikki on vielä asentamatta mutta laitteisto siis testattu.

Hain Telemestä pari naarasliitintä kaiuttimien piuhan jatkamisen; ne kulkee takakontista eteen. Edestä taas piti ottaa antennin signaali takapoksiin kuten se virallinen välikaapelikin piti viedä takakonttiin asti. Antenni sai uuden piuhan joka kulkee takakontissa ja virtaskaa otin haaroittamalla antennille tulevan virransyötön - jätin tuon kolminapaliittimen tärvelemättä kuten siis jätin orkkis antennipiuhan sekä moottoriantennin signaalijohdonkin paikoilleen.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re:

Viesti Kirjoittaja karra »

adenauer300 kirjoitti:Noissa turvavyönojentajissa on usein muutama eri vika vaihtoehtoa:
1. Rele vika
2. mikrokytkin vika
3. hammasratas vika ( ei saa uutta, muuten kuin tekemällä itse )
4. ovikatkaisia vika
Tääkin nyt selvis, eli vaihtoehto 3 :evil: . Kun ojentajaa vetää ulos se alkaa yrittää tulla omin voimin rutinan säestyksellä. Kun se on uloimmillaan niin moottori pysähtyy kuten pitääkin. Sisään menoa tarttee myös auttaa eli mekaaniselta vialtahan tuo vaikuttaa. Josko ottais sitten auki ja tutkisi...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja karra »

Unohtui mainita että soitinpuoli on nyt valmis. Kaiutinritilät pitää vielä asentaa; raaputin pois sen sisäpuolella olevan superlon- tms vaahtomuovikankaan joka oli jo muutenkin silppuna ja varissut kaiuttimien kartioihin. Pesin kunnolla ritilät ja pitää ensin mallata paistaako sieltä läpi kaiutin tai ne ritilän rivat - voi virittää sinne vaikka jonkun kankaan jos visuaalisesti ei ole hyvä noin.

Bensavalo vaan palaa vaikka anturi on tarkistettu ja vaikka anturin pistokkeen irroittaa. Luin räknääjän käyttöohjeen ja siinä ei ole muuta kuin että kello pitää asettaa aikaan jos akku on ollut irti - bensan varoitusvalo ei näytä liittyvän rechneriin millään lailla.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja jackie »

karra kirjoitti: Kaiutinritilät pitää vielä asentaa; raaputin pois sen sisäpuolella olevan superlon- tms vaahtomuovikankaan joka oli jo muutenkin silppuna ja varissut kaiuttimien kartioihin. Pesin kunnolla ritilät ja pitää ensin mallata paistaako sieltä läpi kaiutin tai ne ritilän rivat - voi virittää sinne vaikka jonkun kankaan jos visuaalisesti ei ole hyvä noin.
Tuttu ilmiö myös w124:sissa. Oon lämmityslaitteen kennon vaihdon yhteyessä tehny kojelaudalle kaikkine kilkkeineen kunnollisen pesun, ja aina on karissu ne vaahtomuovit. Oon ujuttanu pienet palat sellasta vähä solumuovin tapasta liimapintasta tiivistenauhaa ritilän "tukiristikon" ja verkon väliin, ni eivät pääse resonoimaan. Sitä superlonin puuttumista ei pysty näkemään oikeestaan ku suoraan ylhäältä päin kattoessa, eli siitä ei liene haittaa.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja karra »

Purin eilen illalla Webaston pöydälle. Kiertovesipumppu on jo irti ja kun kokeilin ruuvarilla niin juoksupyörä pyörii kyllä aika herkästi. Käytin pumppua akulla ja jonkin verran jurisee eli jotain vikaa on... en saa pumpun pesää auki kun kaksi ruuvia on jumissa. Kumma kun ruuvit voi jumittua muoviin :shock: . Liotan irroitusöljyllä jos se siitä avautuis...

Niin saahan tuohon uuven pumpun, kaks ja puol sataa :mrgreen: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja karra »

Sain neuvon jotta jos pakkasneste on liian paksua niin se voi vaikeuttaa kv-pumpun toimintaa kylmällä kelillä. Ja pärhana, mittasin pakkasen kestoksi vajaat -60 astetta optisella mittarilla eli paksumpaa tuo on kuin 50/50 seos.

Laskin 4 litraa pois ja täytin vedellä, läjäsin webaston, mutta ei tapahtunut mitään - akku tyhjä. Kokeilin sitten apuakun kanssa kaapeleilla; ei syty liekki. Vaihdoin täyden akun: sama juttu ja nyt puhallin vaan huutaa hetken ja muuta ei tapahdu. Ei taida kuulua edes pa-siirtopumpun naksutustakaan :evil: .

Käytin auton kuumaksi jotta sain vedet kiertämään, standheizung toiminto pelaa hetken eli kv-pumppu kierrättää vettä mutta kun pitäis tulien syttyä niin ei vaan tapahu mitään perhanan perhana....

Pitää kokeilla huomenna kun kone on kylmä, jos se olisi vaikka "palautunut". Webaston rele nimittäin räpsähteli kun virrat oli vähissä, josko siellä ois jokin paikka hajonnut stna prkl.

Tyypillinen remontti!
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

jos se polttoaine pumppu on vaan niin loppu ettei jaksa lähtee naputtelee :roll:
mikä wepasto siinä on :?:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja karra »

touhottaja kirjoitti:jos se polttoaine pumppu on vaan niin loppu ettei jaksa lähtee naputtelee :roll:
mikä wepasto siinä on :?:
No se kyllä toimi ensin eilen mutta ei syttynyt tuli webastoon. Sitten kun se tuuletti lopuksi niin korkea tuuletinnopeus jäi päälle ja nyt se käynnistää korkean nopeuden heti eikä starttaa pa-pumppua. Eikä hehkulle tule sähköä. Kokeilin aamulla vielä uudelleen kun auto oli jäähtynyt - sama tulos. Joku sähköpiiri on nyt sekaisin.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 991
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Kävisköhän siihen tuo mun ohjausyksikkö?
Kuva
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja karra »

Tuli sekin aamulla mieleen, mutta löysin Webaston sulakerasian; 20A sulake palanut! Mutta silti alkuperäinen vika päällä eli ei kestä tulilla vaan sammuu. Kv-pumppu toimii, sen näkee ja kuulee ja kokee kun letkua puristelee.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja karra »

Webasto keljuilee; ihan kun se vikatila olisi taas päällä - ei toimi eli lähtee tuuletus vaan päälle kun yrittää webaston käynnistää ja sammuu kohta.

Tilaisin reilu viikko sitten Saksasta 20 mm keskittävät spacerit sekä 60 mm pitkän pulttisarjan. Tarkoitus olisi kokeilla miten EVO1 vanteet istuu kun ne leviteään oikeaan ET:hen eli ET14 on sitten tulossa 8x16 vanteille :P .

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0530337460" onclick="window.open(this.href);return false;

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0199105743" onclick="window.open(this.href);return false;
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 991
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Kolmannen osapuolen valokuvia CD-beckerin istuvuudesta keskikonsoliin :cool:

Kuva

Kuva
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja karra »

Tässä kun muut SECcimiehet on puunanneet autojaan niin kyllähän minäkin viime viikolla pesin penkit Bilteman nahkasaippualla ja kuivahdettuaan yön yli levitin penkkeihin valjasrasvaa. Sitä olen käyttänyt noihin nahkapenkillisiin (eli kaikkiin tämänhetkisiin autoihini...)

Otin auton líikenteeseen perjantaina illalla ja kävin ensimmäisellä varsinaisella koeajolla spacereiden kanssa. Ajoin tänään 550 km, paluumatka Valkeakoskelta meni yhdellä stintillä 282 km matkamittarin mukaan ja ei persus puutunut :D .

Kuva

Kuva

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja karra »

Nykivää menoa! Ihan kuin ois taas menny laihalle eli pintakaasulla ajettaessa nykii; täytyy rikastaa tuota seosta. Pitää lukea topicin viestit että muistaa mitä autolle on tehty :oops: .

Ja se tärinä, olen nyt ajanut 2 kertaa töihin tällä ja samalla lailla aamulla täristää näillä "hyvillä" renkailla kuin niillä läskeillä dunlopeilla jotka on kietaistu lorttojen päälle. Tää on psykologista vissiin... se tärinä unohtuu tai katoaa 3 km ajon jälkeen :evil: .

Kävin tänään L-Weldillä ja juttelin vannespesialistin kanssa; hänellä oli uutena verovankeudessa ostettu ihan samanlainen peli ja oli sitä mieltä että madallettu alusta antaa huonon tienpinnan tunnon läpi. Onhan tuo Helsingintie vissiin vähän muhkuroilla mutta ei se muilla autoilla tunnu kuin tällä :? .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 991
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Tässä muuten nyt muistaessani siitä kattoluukun ilmanohjaimen lerpahtamisesta: http://home.comcast.net/~chwilka//repai ... lector.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja karra »

Eilen 130 km ja tänään 550 km rykäisty SECillä. Nykii tasaisella (tankissa eilen tankattua tuoretta Lukoilin bensaa). Rikastin seosta korvakuulolta hieman, lyhyt koeajo äsken osoitti parannusta. Seurataan normiajoa miten menee...

Kyllä nuo lortto/dunlopit vaan joskus ravistaa / täristää. Ei niin mitään logiikkaa siihen. Ja uraherkemmät ovat kuin 225/55R16, myös ns urapaikkaukset tms paikkaukset ovat silkkaa myrkkyä; tempoo ja vetelee.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 991
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Kuulostaa ihan dunlopeilta. ;) (Mun AMG Aeroilla oli dunlopit...)
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja karra »

Lievää nykimistä on ollut. Käytin CO mittarissa ja rikastukseni (pari kertaa) olikin vienyt CO:t sinne kuuden päälle. Pudotimme noin neljään ja auto toimii samalla tavalla, ei nyt ihan mahdoton ole mutta lievää nypytystä on pintakaasulla ajettaessa.

Mittaristo irtosi yllättävän helposti, ihan vaan sormin ulos vetämällä. Irroitin bensavalon polttimon koska valo palaa edelleen koko ajan. En löytänyt LCD-kellon taustavaloa, vaikuttaa olevan itse nopeusmittarin sisällä joten pitäisi nykäistä mittaristo ihan ulos asti sieltä; eilen en piuhoja vielä irroittanut.

Rankkasateella on muutama tippa vettä tullut takakonttiin sieltä lasin tiivisteestä (oletettavasti).
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja unski »

Lievää nykimistä on ollut. Käytin CO mittarissa ja rikastukseni (pari kertaa) olikin vienyt CO:t sinne kuuden päälle. Pudotimme noin neljään ja auto toimii samalla tavalla, ei nyt ihan mahdoton ole mutta lievää nypytystä on pintakaasulla ajettaessa.
Kyllä sielä nyt muuta vikaa on. Normi CO on tyhjäkäynnillä 1.5% ja kierroksilla, vapaalla ilman kuormaa pitää CO2:n olla yli 14% ja CO:n n. 0.5%. Tällöin toimii ilman mitään nykimisiä yms.

Vekkaisin EHA:ta tai ehkä vielä varmemmin sytytysjohtoja... tulppien lämpöarvot on myös syytä olla oikein ja kärkivälit. Edit: Katsoin aikaisemmat viestit läpi, niin sinullahan on uudet sytytysvehkeet. Tuo CO:n vaeltelu voisi johtua EHA:sta, jos saat jostain ehjän lainaksi, niin kannattaa kokeilla. EHA on sama kaikissa mersuissa.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti:Kyllä sielä nyt muuta vikaa on. Normi CO on tyhjäkäynnillä 1.5% ja kierroksilla, vapaalla ilman kuormaa pitää CO2:n olla yli 14% ja CO:n n. 0.5%. Tällöin toimii ilman mitään nykimisiä yms.

Tuo CO:n vaeltelu voisi johtua EHA:sta, jos saat jostain ehjän lainaksi, niin kannattaa kokeilla. EHA on sama kaikissa mersuissa.

Timppa
Moro! Muistelen että kanssasi oli puhetta aiemmin että 2,5% olisi sopiva tälle ECE versiolle. Olen ajanut nyt seka-ajoa (taajamaa enemmin kuin matkaa) vajaat 300 km ja kulutus oli 13,9 l sadalla.

Saanen huomenna tarvittaessa CO-mittariin joten voisi vielä pudottaa tuota seosta. Mutta, kun se tuntuu heittelevän, tai ainakin pitää antaa tasaantua jonkun aikaa ilmeisesti. Kauanko pitää odottaa kun ruuvia on käännetty? Pitääkö välillä kaasutella?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja unski »

joo voi se olla 2.5%:kin. mutta heilua se ei saa noin paljoa; yleensä säätö pysyy kohdallaan kuukausia, jopa vuosia... Yleensä olisi hyvä säätää ja kaasutella muutama kerta ja katsoa, että arvot palautuvat aluperäisiksi. Voihan sitä säädön jälkeen vähän käydä vaikka ajamassa ja tarkastaa sitten...

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti:joo voi se olla 2.5%:kin. mutta heilua se ei saa noin paljoa; yleensä säätö pysyy kohdallaan kuukausia, jopa vuosia... Yleensä olisi hyvä säätää ja kaasutella muutama kerta ja katsoa, että arvot palautuvat aluperäisiksi. Voihan sitä säädön jälkeen vähän käydä vaikka ajamassa ja tarkastaa sitten...

Timppa
Juu, saatoin kirjoittaa hämäävästi. Olen siis itse rikastanut seosta pariin-kolmeen otteeseen alkukesästä koska tasakaasulla esiintyy sitä nypytystä. Ja siksi CO oli siellä kuuden paikkeilla. Sitten pudotettiin sinne neljän hujakoille, päästölappu otettiin pikkuisen pienemmällä arvolla :oops: .

Sain tänään leiman katsastuskonttorilta mutta ruuhkan takia en kehdannut ruikuttaa sitä että olisi vielä säädetty sitä seosta siellä paikan päällä. Laihensin sitä ihan aavistuksen (noin 1/16 kierros). Pitää katsoa kurillaan miten kulutukseen vaikuttaa, käynti/ajotuntuma/haju on ihan samanlainen. Ja jossain vaiheessa vien toki mittariin auton, kuhan osuu kohdalle...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja unski »

Kokeile jostain hakea lainaan varmasti toimiva EHA ja kokeile sillä (seokset pitäisi säätää), toinen asia on, että vaihdat ruiskun säätönamikasta asennon...ööö oliko se nyt sitten 5... täytyy tarkistaa manuaalista...

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja karra »

Tultiin tänään Juha_M117:n kanssa peräkanaa Korialta kotiin. Mittasin kulutuksen taannoin, Hämeenlinnan reissu eli 450 km maantieajoa ja loput kaupunkiajoa, vajaa tankillinen meni ja mitattu kulutus oli 12,5 litraa sadalla.

Juha nuuhki takanani että ei käryä ja minä taas vastaavasti totesin että savuton peli Juhan mersu myös. Suoritin ns täyskaasuohituksenkin eli kikkarilla kakkonen sisään ja punarajalle, ei tullut hajuja Juhan nokkaan kuulemma.

Karkaa tuo nopeus aika kívutta sinne puoleentoistasataan, ihan kuin huomaamatta :mrgreen: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
-O-
Valvoja
Valvoja
Viestit: 559
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:27
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja -O- »

Bongattu pelit Korialla tänään. Takaluukussa kiinostavaa kamaa..
MB C126 420 -90
MB X218-13
Honda VFR 1200F -10
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja karra »

Sain vihdoin ja viimein aikaiseksi vaihtaa tähän polttoainesuodattimen. Auto oli muutaman päivän montulla ja suihkuttelin irrotussprayta filtterin liittimiin päivittäin, hyvin ne läksi irti. Gyntteri oli sivellyt ne vaseliinilla lisäksi niin eivät olleet päässeet ruostumaan. Itse kuorrutin ko komponentit kotelonsuojalla niin pysyvät taasen kunnossa jos tuota joskus (tuskin enää) tarvii alkaa vaihtamaan.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja karra »

Tutkin tänään webastoa ja havaitsin että hehkutulppa on pimeä. Sain juha_M117:lta lainaksi tulpan mutta silti polttaa sulaketta. Satuin sitten huomaamaan että hehkutulpan sähköliitin oli vähän outo ja siitä jäikin se maattava osa hehkuun ku nykäisin pistokkeen irti.

Otettiin Juhan webstosta se piuhakin niin a vot rupesi pelaamaan. Tarttee hommata uusi hehku ja korjata/uusia tuo johto vielä. Tulevalla viikolla pääsee kokeilemaan miten tositoimissa aamuviileillä sitten pelaa. Ei ole minun aikana vielä kertaakaan ihan normaalisti toiminut, nyt jo jännittää että miten käy...

Pitää viedä vielä kerran auto CO-mittaukseen, edellisen mittauksen/säädön jälkeen olen vaihtanut polttoainesuodattimen ja kulutus on nyt noussut aika reilusti :shock: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 220kW

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti:Kokeile jostain hakea lainaan varmasti toimiva EHA ja kokeile sillä (seokset pitäisi säätää), toinen asia on, että vaihdat ruiskun säätönamikasta asennon...ööö oliko se nyt sitten 5... täytyy tarkistaa manuaalista...

Timppa
Mitä hittoa, eihän tässä ole sellaista namikkaa...

Mittasin hiljattain sellaisen 17 litran kulutuksen seka-ajossa ja laihentelin seosta korvakuulolta ja nenätuntumalta. Nykiminen vaan paheni.

Tänään oli sitten aikaa ja vein mittariin; CO oli 0,15 eli melkoisen laihalla, ilmankos nyki! Ja lambda sekä happi ihan metässä. Aika paljon sai ruuvata rikkaammalle ennen kuin päästiin pallokentälle eli sinne 1,5 - 2 alueelle. Sitten olikin ihan kellosepäntyötä saada se kohilleen; aivan pienen pieni säätö heitti arvoja sinne 0,7 ja 3 alueen ulkopuolelle. Sain sitten säädettyä 2,1 % ja jätettiin siihen, HC:t oli aika alhaiset ja korjaamomiehen mukaan lambda oli aavistuksen rikkaalla.

Ei enää paljon nyi mutta vähän vielä kumminkin. Ostin uuvet tulpat, edellisillä ajettu 10 tkm niin jos nuo nyt vaihtas.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin