Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ti 25.01.2011 21:18
Museoajoneuvotarkastaja :shock: :P vieraili tänään tallissani. Heti löyty puutteita mm. maalatut kylkipaffit ja puskurit :lol: .

No joo, eilen sain apua webastoon ja tänään sitten tutkimisen perusteella päätin että tasonsäädön öljykin joutaa vaihtoon. Sitä saa Motonetistä Febi-merkkisenä kympin litra.

Jarrunesteen vaihdon yhteydessä ajattelin samoin tein laittaa jarruletkut uusiksi. Ne vaikuttaa tarvikemallisilta eli kerran siis vaihdettu mutta aika kovat on. Parempi tehdä nyt tallissa optimiolosuhteissa kun kesällä jos letku pettää ajokauden käynnistyttyä.

Penkin nahkanäytepalat saapui ja tilasin toisen mallin mukaista nahkaa :D .

Perän tyhjennysproput on niin tiukassa että voima loppuu pitkälläkin varrella. Josko kokeilis paineilmakoneella :twisted: . Olen liotellut jo niitä tovin irroitusöljyllä mutta perkuleen tiukassa ovat.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL pikkuprojekti
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 käyttöharraste
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver

Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3032
Liittynyt: Pe 11.06.2004 01:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä
ViestiLähetetty: Ke 26.01.2011 18:24
Timo L. kirjoitti:Saiko tuota lukkoa muihin malleihin lisänä?

Miulla ois sellane mutu, et oisko sitä saanu w201:een jonku aikaa :?: :?:
w123 230E automatic -84
w124 200D -89 (käyttis, saattohoidossa) ja -92 (tuon -89:n edeltäjä ja seuraaja)
w202 C180 Esprit -95 (kesäkäyttis)
w124 300D -90 (pyhäauto)
s124 300TD Turbo -92 (hoitotoimenpiteet lopetettu ja piuhat irrotettu)
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
s202 C180 -98
w460 300GD -83
w638 Vito 110CDI -03
Mazda B2000 GLX -89 :oops:

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei ole tapahtunut sitten vuoden 2001"

Talossa myös:
w168 A160 automatic Avantgarde -01

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 475
Liittynyt: Ma 16.06.2008 20:47
ViestiLähetetty: Ke 26.01.2011 18:32
jackie kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:Saiko tuota lukkoa muihin malleihin lisänä?

Miulla ois sellane mutu, et oisko sitä saanu w201:een jonku aikaa :?: :?:


W210 Cossumeseen tais saaha LSD lukkoa minunkin muistaakseni :roll:

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ti 05.09.2006 17:54
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ke 26.01.2011 22:37
Tape kirjoitti:
jackie kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:Saiko tuota lukkoa muihin malleihin lisänä?

Miulla ois sellane mutu, et oisko sitä saanu w201:een jonku aikaa :?: :?:


W201 Cossumeseen tais saaha LSD lukkoa minunkin muistaakseni :roll:


W201.034 2.3 16V -mallissa oli vakiona viskolukko, ja tammikuussa 87 tuli vakioksi ASD. Tässä mallissa viskolukko on erilainen kuin W126 korisissa; tasauspyörästo on sama kuin ASD -mallissa (2.kuva), eli kitkalevypakkoja on kaksi, molempien vetoakseleiden päissä olevien tasauspyörien ja tasauspyörästön kuoren välissä. Tämä lukitsee max 35%.

Samantyyppistä lukkoa kun 560SEC:issä on ollut vakiona 560SL/SE/SEL, 6.9, lisävarusteena 6.3, ja varmasti saanut muihinkin tilaamalla, on niin yksinkertainen systeemi. Kuvan osat 47,44,41
Kuva

ASD perässähän on molemmin puolin samanlaiset levypakat, mutta vetoakselia "vedetään" hydrauliikan avulla ulospäin vetopyörästön kuoresta, jolloin kitkalevyt lukittuvat puristettuina. Näin saavutetaan 100% lukitus, jota ei pelkillä kitkalevyillä saavuteta. Tämä 100% lukitus voidaan pitää aina 500Nm vääntömomenttin asti. Jos hydrauliikka pettää on vielä jäljellä tavanomaisesti toimiva kitkalevylukko, ja hydrauliikka toimii muutenkin vain alle 38km/h nopeuksissa, tarvittaessa.
Kuva

Tässä vielä ASD -sylinterin pläjäytys:
Kuva
Nyt alla W221 320CDI 4-matic L - W202 36AMG - W176 180A

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 475
Liittynyt: Ma 16.06.2008 20:47
ViestiLähetetty: La 29.01.2011 15:07
Olen varmaankin väärässä/muistan väärin, mut mielessä on joku keskustelu / topic / myyty osa, jossa oli puhetta tästä, W201:n LSD-perästä. Painotetaan vielä, että oon todnäk väärässä.
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ke 02.02.2011 00:00
Valohoitoa tallissa hiihtämisen lomassa :D . No jotain pientä, kurkkasin ventiilikoppien etupäiden alle sen verran että näki jakoketjun laahaimet. Eivät olleet ihan tummat, vähän ruskettuneet toki mutta kuultivat valoa vielä läpi eli eivät ihan elämänsä ehtoossa vissiinkään. Ehjätkin olivat mitä nyt eka kertaa tuommoisia kattelin.

Webaston lämppärinletkut ahisti apparin puolella niin en saanut venttiilikoppaa kokonaan pois, ajatus oli katsoa ketjun ajoitus. Ja en olisi konetta nyt enää pyörittänytkään koska turbiinin proppu on kohdistettu siihen aukkoon jotta sen saa auki. Olen sinnekin suhauttanut penetraatioöljyä koska ex-280 mallissa ko proppu oli melkoisen jumiin jämähtänyt. Osia odotellessa :| .

Jarruletkun liitoksia on nyt liotettu ihan kunnolla, josko huomenna tai ylihuomenna alkais niitä napomaan auki.

Asensin tulpat varmistetulle 0.8 mm kärkivälille (kiitos Teo) ja niputin ilmanputsarin plus muut kilkkeet mitkä oli irti.

Vaikuttaa siltä että ajoitan talveksi 2011/12 jakoketjun vaihdon, takaikkunan alareunan korjauksen, etusiiven ruostekorjauksen sekä bensasuodattimen vaihdon. Ellei näistä joku tee akuuttia ongelmaa itsestään :lol: . Peräöljyjen vaihtoi edellyttää tyhjennysproppujen irroituksen joka ei nyt ole kotona minulta onnistunut. Pitää viedä ekspertille :P .
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL pikkuprojekti
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 käyttöharraste
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 475
Liittynyt: Ma 16.06.2008 20:47
ViestiLähetetty: Ke 02.02.2011 00:04
Jännä juttu tämä, että työläin juttu monesti on saaha pottuileva pultti auki.
Itelläki jos joku homma on jostain ahdistanut, ni tästä.

Monesti jo Jaakko P:n dremeliä tarvinnu.

P.S. Nyt on jo oma :D

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 303
Liittynyt: Ke 17.03.2010 16:27
Paikkakunta: helsinki
ViestiLähetetty: Ke 02.02.2011 09:18
Tape kirjoitti:Jännä juttu tämä, että työläin juttu monesti on saaha pottuileva pultti auki.
Itelläki jos joku homma on jostain ahdistanut, ni tästä.


Lohdullista kuulla, etten ole ainoa. Ei oo nimittäin kerta eikä kaks kun joku jumiinruostunut pultti on kaksinkertaistanut remontin keston.
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ke 02.02.2011 23:00
Tämän illan saldo: laatikon öljyt ulos, suodattimen sekä tiivisteen vaihto, öljypohjan puhdistus, kasaus mutta sitten loppui aika. Ihmeen kauan menee kun putsaushommat tekee huolellisesti, öljypohjan ympärystä täynnä hiekkaista öljymoskaa :evil: .

Sain 7.4 litraa ulos; 3,9 litraa tuli öljypohjasta sekä propun kautta että se öljypohja kipaten. Loput tuli turbiinista. Laskin lauduttimen tyhjäksi ja puhalsin sinne letkuun niin turbiinista tuli varmaan desi lisää ulos :lol: . 7,7 litraa kuuluisi mennä öljynvaihdossa mutta minulla oli öljynpinta nippa nappa alarajalla. Eli varmaan aika tarkkaan tuli kaikki ulos.

Niin, pikkaisen oli sakkaa pohjalla mutta ei paljon metallimujua - hieman kimalteli mutta ne kimalteet olisi olleet laskettavissa.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL pikkuprojekti
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 käyttöharraste
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: To 03.02.2011 23:36
Laatikkoon öljyt sisälle ja koekäyttöä, auto siis pukeilla.

Sitten vaihdoin tasonsäädön ZH-M:mät. Imaisin säiliön tyhjäksi ja siinä huomasin että kangaspäällysteinen letku säiliöstä pumpulle oli kostean oloinen, puristin sitä sormilla ja sehän tihkui läpi. Ei kun säiliö irti ja letku uusiksi, se oli ihan tavan klemmareilla. Onneksi oli sopivaa polttoaineletkua hyllyssä kotona :P .

Pesin toki säiliön ja sihdin oheiskalusteineen. Ohjasin paluuputken letkun kautta vatiin ja täytin säiliötä reilun litran verran uudella nesteellä. Käytin sitä sen verran että alkoi tulla ihan kirkasta paluulinjasta, oli muuten ne nesteet aika tummat :!: . Kaksi litraa meni ja nestepinta on nyt mitta-alueella, katsotaan taso kun auto on pyörillään jos vaikka pitää lisätä. Taisi tulla sitä kirkasta vatiin muutaman sekunnin ajan mutta parempi niin että reilusti vaihdettiin uusiksi, vaikka joutuisi ostamaan yhden purkin lisää sitä ZH-Ämmää.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL pikkuprojekti
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 käyttöharraste
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver

Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5539
Liittynyt: To 08.05.2008 20:29
ViestiLähetetty: Pe 04.02.2011 11:11
http://www.youtube.com/watch?v=zURzUFunHPk&feature=related
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Pe 04.02.2011 11:30
titi tyy

eli kevät tulee kuten radiossakin korostetaan :D
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL pikkuprojekti
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 käyttöharraste
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2263
Liittynyt: Ke 16.05.2007 12:58
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Pe 04.02.2011 16:12
Ja kohta huomaan, että on kiire, jos aikoo secillä ajella kesällä. :oops:
-82 500 SEC

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-93 Xantia VSX 2.0i Aut

-99 Xantia Break 2.0i Aut RE85
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: La 05.02.2011 10:58
Hyvältä vaikuttaa Karra! Multa on menny tää topikki ihan ohi :shock:. Nyt vasta löysin aiheen, kun karran kanssa juteltiin puhelimessa. Näinhän auton jo aikasemmin 40 cm lunta päällään. Silloinpa ei siitä oikein saanu käsitystä. Näyttää kuvissa kyllä tosi hienolta, etenkin toi värisävy on myös mun mieleeni.

Tsemppiä koitoksiin. On sitä vaan uskomattoman paljon pientä puuhastelua siistissäkin harrasteautossa, kun kaikki paikat käy läpi. Aikaa ja rahaa menee, mutta tulee kyllä hyvä mieli, kun pikkuhiljaa harrastuskohde kohenee ja huomaa saaneensa jotain aikaseksi. Ja useimmiten se aika menee kuin siivillä. Tossa kun karra huomautti menevän aika paljon aikaa laatikon öljypohjan irrotukseen, tai oikeemmin putsaukseen, huomasin sen saman ihan omalla kohdalllani: 4maticista putsasisn ensin laatikon irrotuksen jälkeen mielestäni riittävän hyvin koko laatikon ulkopuolelta ennen pöydälle nostamista. Sitten kun siinä pöydällä sitä alko purkamaan, piti käyttää vielä ainakin tuplatunnit putsailuun ennenkuin voi mitään edes purkaa.

Muuten, sen radion nupin rahina johtuu vaan pölystä siinä volumepotikassa. Pitäis ottaa vähän radion kuorta auki ja puhaltaa elektroniikkakleanerilla sitä potentiometriä. Tätä on tullu harrastettua vuosien varrella kotistereoissa ja muissa sähköromppeissa, joissa oireet tulee ihan vaan käyttämättömyyttä. Käytössä pöly ei sillä tavalla sinne kerrykään. Hommasin aikoinaan ebaysta sarjan erilaisia radioiden irrotustyökaluja, joilla saa beckerit, blaukkarit ja sun muut irti oikeaoppisesti. Saa lainata, jos tarvit :wink:
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Su 06.02.2011 21:23
Jarruletkujen liitokset ahistaa, ne tarvii lämpöä vissiin. Kolme aukesi, kolme jumittaa ja kahta mitkä menee etujarrusatuloihin en yrittänyt (ne varmaan lähtee auki).

Kurkkasin tänään Timo L:n ehdotuksesta akun alle, ei tullut omaan vanhaan mieleenkään... no, akun teline oli ihan uusi - hiljan vaihdettu. Päättelin edellisen ollessa mennyt vaihtokuntoon että mitä mahtaa alta löytyä mutta yllätys oli positiivinen - ihan pientä pintaruostetta vain. En varmaan kummastakaan edellisistä 126:sta ottanut ikinä akun telinettä irti mutta nyt sen tein ja putsasin pintaruosteet pois, ei ollut pahaa syöpymää - ihan pinnassa vaan eikä puhettakaan mistään näkkileivästä. Levitän paljaille pinnoille ruosteenmuunninta, maalaan ja lopuksi kuorrutan kotelonsuojaspraylla.

Ja se kallistuksenvakaajan panta sekä aluspelti olivat ihan kovassa kunnossa, hyvä niin! Kuskin puolelle en taida edes kurkkia, sehän on siellä sulakerasian alla. Yritän kuitenkin saada kotelonsuojaa sinne kuten aion muutkin kotelot käydä ihan käsipelillä läpi niiden tulppien kautta mitä rakenteissa on.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL pikkuprojekti
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 käyttöharraste
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Ti 08.12.2009 08:27
ViestiLähetetty: Ma 07.02.2011 08:17
Kannattaa tarkistaa, että lasinpesunestesäiliö ei vuoda. Minulla säiliön pumpun tiivisteet vuosi, kun säiliön täytti yli tietyn rajan. Vesi päätyy akun alle.
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ma 07.02.2011 11:27
der Panzerwagen kirjoitti:Kannattaa tarkistaa, että lasinpesunestesäiliö ei vuoda. Minulla säiliön pumpun tiivisteet vuosi, kun säiliön täytti yli tietyn rajan. Vesi päätyy akun alle.

Pitääkin kokeilla, nimittäin omani on ollut tyhjä koko ajan :) . Unohtui mainita että joku (muurahais)toukkayhteiskunta oli tehnyt pesää sinne alempaan koloon. Imuroin kuivaneet toukankäppyrät pois, ne oli itse asiassa muumioituneet könteiksi. Varmaan merkkihuollossa tms paikassa oli se akun teline vaan vaihdettu eikä sen kummemmin katseltu sinne alle :| , mutta oli pultteihin sivelty vaseliinia kylläkin.

No nyt sitä muurahaishappoa sinne meni kun illalla levitin Brunox-ruosteenmuuntoainetta, jonkin verran oli maali jo kesinyt irti. Lähti kun vähän putsaili. Tuollaista paikkaa ei pääse pahemmin hiomaan saatikka hiekkapuhaltamaan kun siellä on sen miljoona johtoa ja letkua läpivienteineen. Yksi jälkiasennus putkisulake löytyi, ja yksi omituinen laattasulake, ei hajuakaan mitä ne syöttää :roll: .

Vielä noista löydöksistä, sain näköjään euron alennusta autosta kun sellainen kolikko löytyi kuskin penkin alta. Lisäksi pari DEM Pfennig-laatuisia kolikoita myös, ja jotain lääketabuja :shock: .
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL pikkuprojekti
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 käyttöharraste
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: To 10.02.2011 19:42
Hain tiistai-illalla pienet kaasupillit lainaan. Tarvikeliikkeestä ostamani butaanikäyttöinen Mini-Hand-Torch ei riittänyt kuumentamaan jarruletkujen liitoksia punaiseksi. Eilen faijan kanssa kuumennettin liitokset ja johan läks, ei tarvinnu enää voimaa. Tuli opeteltua vähän ko tekniikkaakin kun en ole ennen itse pillejä käsitellyt :oops: .

Tänään yks asentaja kävi hakees tilaamiani W111 osia projektiinsa niin vilkaisi perän tyhjennysproppua, minulla oli lainassa "pillimieheltä" kuusiokolotyökaluja ja hän pamautti moskan ja T-vääntimen avulla auki perän tyhjennyspropun, minulla kun ei oikea käsi oikein vielä pelaa leikkauksen jäljiltä. Mutta se täyttöproppun paikka on ahdas, siinä 4 sentin päässä on perän korkeudensäädön hydrauliventtiili ja sinne ei sovi oikein mitkään työkalut. Pitää varmaan tehdä siihen sopiva avain, tai ostaa 14 mm kuusiokoloavain, L-mallinen ja laittaa putkea jatkovarreksi :P .

Tänään maalailin palaneet jarruletkujen kiinnikeraudat, nyt odotellaan Saksasta sähköpiuhojen kannakkeita em. paikkaan kun ne hajosi kuumennushommissa. Akun alusta kasattu, sisätilat imuroitu - havaittu että edessä olikin ihan sisustuksen väriset irtomatot - Sehr Gut! Alla siistit orkkismatot. Enempää rahaa ei löytynyt mattojen alta, schade.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL pikkuprojekti
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 käyttöharraste
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver

Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5539
Liittynyt: To 08.05.2008 20:29
ViestiLähetetty: Pe 11.02.2011 08:41
monellakos johdon pidikkeellä sulla ne muoviset kiinikkeet on :roll: onko vallan kolomella :shock:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Pe 11.02.2011 09:51
touhottaja kirjoitti:monellakos johdon pidikkeellä sulla ne muoviset kiinikkeet on :roll: onko vallan kolomella :shock:

Kahdella, just tuli tekstiviesti merkkiliikkeestä että ovat saapuneet. Olikos se nyt keskiviikkoaamuna kun tilasin, jälleen kerran upeaa toimintaa Auto-Sunilta. Pääsee viikonloppuna niputtamaan.

Keskellä reikä jarruputkelle ja molemminpuolin pidike johdolle :) .

Kävin jo aamulla auton alla ja ei, perhana sovi omat työkalut sinne perän täyttöproppuun. Pitää lähteä kaupungille noutamaan osia ja etsimään työkaluja siis.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL pikkuprojekti
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 käyttöharraste
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver

Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5539
Liittynyt: To 08.05.2008 20:29
ViestiLähetetty: Pe 11.02.2011 12:29
kaiketi samalla ostit ne letkujen pelti kiinnikkeet, maksaa kl:ssä 97 centtiä kipale :lol:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Pe 11.02.2011 22:01
touhottaja kirjoitti:kaiketi samalla ostit ne letkujen pelti kiinnikkeet, maksaa kl:ssä 97 centtiä kipale :lol:

No arvaa :evil: . Ei tullut edes mieleen niitä kysyä. Kuitenkin putsasin, pohjamaalasin ja maalasin ne klipsit. Pitää sipaista pikkaisen anti-seize tahnaa noihin jarruletkujen liitoksiin, ei kai siitä haittaakaan ole. Jos vaikka joutuu joskus napomaan taas auki...

Juu, Herr Doktor totesi minut tänään työkykyiseksi, meni lekurista Sunin kautta työkaluliikkeeseen ja ostin Stahlwillen 14 mm kuusiokoloavaimen - eikä ollut edes kallis; 8 euroa lähtöhinta (otin firmamme alennukset toki :D ) ja ison tuopin verran jäi maksamaan. Ei kun auton alle ja avain sopi juuri ja juuri sinne. Reipasta takomista moskalla ja johan lähti se täyttöproppukin :lol: . Nyt sitten vaihtuu ne viimesetkin nesteet autoon, toki pitää jarrunesteet vielä täyttää ja ilmata...
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL pikkuprojekti
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 käyttöharraste
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver

Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5539
Liittynyt: To 08.05.2008 20:29
ViestiLähetetty: Pe 11.02.2011 22:32
karra kirjoitti:
touhottaja kirjoitti:kaiketi samalla ostit ne letkujen pelti kiinnikkeet, maksaa kl:ssä 97 centtiä kipale :lol:

No arvaa :evil: . Ei tullut edes mieleen niitä kysyä. Kuitenkin putsasin, pohjamaalasin ja maalasin ne klipsit. Pitää sipaista pikkaisen anti-seize tahnaa noihin jarruletkujen liitoksiin, ei kai siitä haittaakaan ole. Jos vaikka joutuu joskus napomaan taas auki...

Juu, Herr Doktor totesi minut tänään työkykyiseksi, meni lekurista Sunin kautta työkaluliikkeeseen ja ostin Stahlwillen 14 mm kuusiokoloavaimen - eikä ollut edes kallis; 8 euroa lähtöhinta (otin firmamme alennukset toki :D ) ja ison tuopin verran jäi maksamaan. Ei kun auton alle ja avain sopi juuri ja juuri sinne. Reipasta takomista moskalla ja johan lähti se täyttöproppukin :lol: . Nyt sitten vaihtuu ne viimesetkin nesteet autoon, toki pitää jarrunesteet vielä täyttää ja ilmata...

tehe siitä kuuskoloavvaimesta mahollisimman lyhyt tappinen, säilyy proppu ehjempänä paljon pisempään :wink:
sillon se avain kiertää paremmin sitä proppua auki eikä avaus voimaa mene propun mulukkaantumiseen, siksi proppu pysyy paremmin kunnossa :idea:
jos hitsaat siihen sen jatko putken niin hitsaa se sinne kuusiokolo avvaimen päähä putkeen porattuun reikään eikä kuusiokolo avvaimen tyveen/mutkaan, jos hitsaa mutkaan saattaa avvain katketa siitä hitsin kohalta, elikkä mahollisimman lähelle varren päähän :shock:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 08:24
Paikkakunta: Seinäjoki
ViestiLähetetty: Pe 11.02.2011 22:45
touhottaja kirjoitti:kaiketi samalla ostit ne letkujen pelti kiinnikkeet, maksaa kl:ssä 97 centtiä kipale :lol:


minäkin olen askarrellut niitä pellistä näihin omiin w124 koppaisiin, kun luulin, ettei niitä saa mistään uusia tai ainakaan järkevään hintaan :oops: no, ei ne nyt tietysti mitään "käsityön mestarinäytteitä" ole, nuo omatekoiset, mutta ajaa asiansa...

pitää muistaa tilata niitä varastoon muutama 10 kpl, kun seuraavaksi jotain KL:stä ottaa :idea: vai oliskohan koskisella niitä :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Pe 11.02.2011 22:48
touhottaja kirjoitti:tehe siitä kuuskoloavvaimesta mahollisimman lyhyt tappinen, säilyy proppu ehjempänä paljon pisempään :wink:
sillon se avain kiertää paremmin sitä proppua auki eikä avaus voimaa mene propun mulukkaantumiseen, siksi proppu pysyy paremmin kunnossa

Juu, tuo käy järkeen. Joskus oon nähnykkii sellaisia "madallettuja" :) .

Ja niistä klipseistä vielä sen verran että eikös konservointi ole päivän sana eikä entisöinti :P , no joo...

On se kumma kun pintaruostetta löytyy pohjasta ja ihan saksantuonnista vielä :evil: :shock: :o :lol: . Elikkäs ne alueet takasillan yläpuolelta missä ei ole massaa, maali oli vähän kesinyt ja pintaruostetta pieninä pisteinä siellä täällä. Putsailin ne ja käsittelin ruosteenmuuntoaineella, sitten maalia päälle viikonlopun aikana. Parempi kait jotain tehdä niille kun sinne ne jättää, ihan sama homma oli E420 vuonna 2007 paitsi että autolla oli ikää 14 vuotta ja nyt tällä 24 vuotta :) . Pitää takaäänenvaimennin pudottaa vielä pois että pääsee sinne lämpösuojan alle tutkailemaan, sielläkään ei taida olla alustamassaa. Mutta se taitaa jäädä kesään tai ensi talveen.

Ensi talven ohjelmassa on "vermokaarien" poisto tai vähintäänkin irroitus ja lokasuojan kaarien kunnostus. Takana on alkavaa ruostepeikon purentaa näkyvissä, ja onhan sitä vähän edessäkin mutta kaaret edessä saattaa olla ihan kovat... voi olla että jos takaikkunan aluspellin vaihtaa niin ohjelmaan tulee koko kylkien maalaus. Mutta se täytyy pitää mielessä että tämä on kesäauto ja jos putsaa ne alkavat paikat niin saattaa pärjätä aika pitkälle vielä niinkin.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL pikkuprojekti
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 käyttöharraste
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver

Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5539
Liittynyt: To 08.05.2008 20:29
ViestiLähetetty: La 12.02.2011 08:20
nääthän sää sen takalasin alareunan kunnon suunnilleen kun otat takahyllyn tyhjäksi, jos siellä "ojassa" on kuivunutta oikein hienoo hiekkaa hiukan niin ikkuna raami on jo hapantunut :shock: jos suunnilleen puhas iliman mittään soria niin reuna on vielä suunnilleen ehejä :lol:
mulla on sellaset pienet vesireijät reunan ulukopuolella tiivisteen alla ja kulumissa pienet vaot veden virtausta varten :wink:
hitto kun ei oo kuvvaa niistä :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan

Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5539
Liittynyt: To 08.05.2008 20:29
ViestiLähetetty: Ke 16.02.2011 11:17
tässä olis ny ne perän propun paikat, kannatti kattella, vuotaa toisen posken stefa :?
Kuva
ja tälläsellä avvaimella proppu auki :wink:
Kuva
varsi pisimmillään n. 70cm pitkä :roll: tehin vanahasta räikästä tuon :wink:
ja sitten tuommosella uudet ölpät sissään HD-A-80/90
veivin yksi kierros antaa 0,25L
Kuva
mullon pelkkiä romuja vaan

Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo
ViestiLähetetty: Ke 16.02.2011 16:01
Olikos muuten näissä vanhemmissa Mersun perissä tuo huohottimen tukkeutuminen syynä siihen,että puskee peräöljyä sitten vähän joka rakosesta??Yleensä mitä noita alustoja nähnyt,niin perämurikka ui öljyssä päältä...Harvemmin sellaisia kuin tuossa 155th km ajetussa omassa käyttiksessä on vielä siisti ja kuiva....
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92

Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5539
Liittynyt: To 08.05.2008 20:29
ViestiLähetetty: Ke 16.02.2011 16:50
jaakko.putkisaari kirjoitti:Olikos muuten näissä vanhemmissa Mersun perissä tuo huohottimen tukkeutuminen syynä siihen,että puskee peräöljyä sitten vähän joka rakosesta??Yleensä mitä noita alustoja nähnyt,niin perämurikka ui öljyssä päältä...Harvemmin sellaisia kuin tuossa 155th km ajetussa omassa käyttiksessä on vielä siisti ja kuiva....

voi olla tukossa, enpä huomannu tarkistaa, tartteekin rakentaa toisenlainen huohotin mikä ei mene eka vuonna umpeen :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ke 16.02.2011 17:58
touhottaja kirjoitti:tässä olis ny ne perän propun paikat, kannatti kattella, vuotaa toisen posken stefa :?
[ http://kuvablogi.com/nayta/iso/img2937203.jpg ]
ja tälläsellä avvaimella proppu auki :wink:
[ http://kuvablogi.com/nayta/iso/img2937210.jpg ]
varsi pisimmillään n. 70cm pitkä :roll: tehin vanahasta räikästä tuon :wink:
ja sitten tuommosella uudet ölpät sissään HD-A-80/90
veivin yksi kierros antaa 0,25L
[ http://kuvablogi.com/nayta/iso/img2937213.jpg ]

Jees, minullakin homma hoidossa. Täyttöpropun edessä oli tasonsäädön venttiili joten se Stahlwillen avain oli tarpeen; just mahtui siihen (ilman lyhennystä). Vähän putkea jatkoksi niin lähti ihan nätisti kunhan ensin olin tähän takonutkin sitä. Niin ja oma perä on ihan kuiva :D .

Äsken ilmasin jarrut; nestettä meni hommaan reilu puteli eli kait nekin tuili sitten uusittua, nyt pitää vielä pintamaalata putket ja liitokset jota kärsi kuumennuksesta. Uudet letkut on siis paikoillaan.

Ohjausnivelet on kaikki napakat, ne tuli katsottua. Vielä pitäs pallonivelet tsekata ja takaakin jotain välyksiä katsoa vissiin että onko vai nou :) .
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL pikkuprojekti
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 käyttöharraste
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
EdellinenSeuraava

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google Adsense [Bot], S202 ja 4 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

https://Www.AutoDoc.fi

Tässä autovarakaupassa