W115 3.0D -73 Neuvoja kaivataan?

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
kimseppanen75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Ke 01.10.2003 12:31
Paikkakunta: Lammi

W115 3.0D -73 Neuvoja kaivataan?

Viesti Kirjoittaja kimseppanen75 »

Ostin ko. auton ajoon, mutta joutuu tekemään remonttia. Pohjasta ja sisustuksesta pitää aloittaa. Tilaan pohjaan uudet pellit ja palkit motonetistä. Sisustuksen otan varaosa-autosta. Ikkunoiden ja ovien tiivisteet on vielä suuri kysymys. Ne on kuitenkin vaihdettava, mutta kun ne maksaa hirveästi. Saksasta voisi saada edullisemmin. Tiedossa on joku dbdebot.de tai jotain sinne päin. Onko halvempaa luotettavaa vaihtoehtoa?

Mikähän kone tässä autossa on? Se on Venetmäellä 1990 vaihdettu 3 litranen 5 sylinterinen diesel. Tuon jälkeen on ajettu 75 tkm. Osaisiko joku sanoa mikä kone se on jos laittaisin kuvia siittä sähköpostilla? Kone pelaa muuten hyvin, mutta savuttaa sinistä kun oikein polkee. kulutus oli 600 km matkalla 8,5 ltr/100km. Tehoa on. Tuo 90 hv 2,5d w201 jää kiihdytyksessä, vaikka on kevyempi. Pitäisi kai ruuvata vähän syöttöä pienemmälle.

Onko tuohon saatavana korjauskäsikirjaa?

Minkälaista käsittelyä suosittelette uusiin pelteihin?

Miten tehdään kattoverhoilun uusiminen nopeasti, helposti ja hyvin?

Entä minkälainen mig-hitsauslaite kannattaisi ostaa? Käyttö satunnaista, lähinnä auton peltejä ja maatalouskoneita. Sattuisiko jollain olemaan käytettyä?
Liikenteessä:
W201 2.5D -85 (karu käyttömasiina saksasta)
W115 3.0D -73 (no ku piti saada...)
Lada 1200 -87 (uusin auto ja lasten suosikki)
David Brown -57 (isin lellikki)
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kone on mitä luultavimmin OM617. Tuossa vielä kuva.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4635
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Re: W115 3.0D -73 Neuvoja kaivataan?

Viesti Kirjoittaja Saul »

kimseppanen75 kirjoitti:Miten tehdään kattoverhoilun uusiminen nopeasti, helposti ja hyvin?
Ei taida olla ainakaan nopeaa tapaa. Katto on ollut irti viimeksi vuonna 1996 eli ihan selkeää muistikuvaa asiasta ei ole.

Muistelisin, että ovia kiertävät "listat" ja taka- ja tuulilasi irti, sieltä alta varovasti katon reunaan liimattu muovinen sisäkatto irti. Reunan alta varmaan näkyykin jo "ruodot", joilla katto on pingoitettu paikoilleen. Omassani on sitten teinituuning sisäkatto eli alkuperäisin katon päälle on äiti (ihan koulut käynyt ompelija) ommellut ohuen kerroksen vanua ja melko tummansinisen satiinipintaisen kankaan. 8) Muistaakseni "ruodot" olivat paikoillaan ompeluprojektin ajan, mutta en ole varma.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
kimseppanen75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Ke 01.10.2003 12:31
Paikkakunta: Lammi

Viesti Kirjoittaja kimseppanen75 »

Sivonen kirjoitti:Kone on mitä luultavimmin OM617. Tuossa vielä kuva.
No ihan identtiseltä tuo näyttäisi. täytyy vielä vuosimalli selvittää
Tomi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 674
Liittynyt: Ke 09.04.2003 13:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Ota moottorinumero ylös ja soita Vehon tekniseen neuvontaan. Selvittävät ihan puhelimessa mistä autosta, vuosimallista yms. tietoa moottorista.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kimseppanen75 kirjoitti:
Sivonen kirjoitti:Kone on mitä luultavimmin OM617. Tuossa vielä kuva.
No ihan identtiseltä tuo näyttäisi. täytyy vielä vuosimalli selvittää
kannen etupäässä on valmistus vuosi... esim 1980 on merkitty 80. noh eihän tämäkään varma ole kansi voi olla vaihdettu... lohkossakin on vuosi merkintä muistaakseni pumpun takana...
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Re: W115 3.0D -73 Neuvoja kaivataan?

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

kimseppanen75 kirjoitti: Onko tuohon saatavana korjauskäsikirjaa?

Minkälaista käsittelyä suosittelette uusiin pelteihin?
* Kirjallisuutta voisi kysyä Alfamerista. Olen ostellut sieltä aikoinaan
Chilton -oppaita, jotka on mielestäni varsin hyviä, vaikkakin kirjat on tehty siten,
että niissä käsitellään useitakin mallisarjoja samoissa kansissa, mutta minusta tämä ei ole mikään haitta. Kuvat on alkuperäisistä MB korjaamo käsikirjoista. Eli muistelen että tähän sopiva voisi olla Chilton MB '68- 73 (?)
( minulla on myös tuo Original Werkstatt Handbuch- josta voidaan ottaa
kopiota tiukan paikan tullen ).

* uusien peltien maalipinta on tarkoitettu lähinnä kuljetusta ja varastointia
varten. Siten esim. lokasuojat pitäisi hioa vaikkapa vesihionnalla #360,
siten että kirkaspelti alkaa näkyä. Kuljetusväri voi siis jäädä "harsomaisesti"
pintaan, eli "kirurgin puhdas" ei tarvitse olla. Kyseine maali on sellaista, että
tämä hionta sujuu aika helposti, eikä ole siis mikään suuri työvaihe.
Samalla pinnasta tulee hyvin esille mahdolliset naarmut ja painaumat.

Seuraavaksi nämä tasoitellaan ( = kitataan ), ja hiotaan.
Tämän jälkeen pohjamaaliksi ruiskutetaan vaikkapa 2K- epoksi.
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W115 3.0D -73 Neuvoja kaivataan?

Viesti Kirjoittaja veskola »

kimseppanen75 kirjoitti: Entä minkälainen mig-hitsauslaite kannattaisi ostaa? Käyttö satunnaista, lähinnä auton peltejä ja maatalouskoneita. Sattuisiko jollain olemaan käytettyä?
Terve,

Minä hankin omani sanomalehden myyntipalstalta, tosin niitä on kohtalaisen harvoin tarjolla (paitsi paskoja tietty). Sitten kävin sellaisessa "hitsauskaupassa" hakemassa lankoja yms. ja siellähän oli vaikka mitä käytettyjä, lienee tulleet vaihdossa. Kaverit tekevät niille huollon ja varmaan jokin takuukin on. hinnatkin oli ihan kilpailukykyisiä. (esim turuus Myyryn Huolto ja )

Ostin siis sellaisen tunnetun merkin, joka maksoi käytettynä saman kun nuo bilteman [anteeksi kirosana] uudet räpsät. Kantsii tosiaan kysellä millainen on autopellleille helpoin käyttää.

Naapuri on sillä jo präkännyt pari neliötä uutta peltiä fiiattiin hyvällä menestyksellä :D

Vesku

P.S Tässä näitä 'hitsauskauppoja':
http://www.kemppi.com/Internet/Kit.nsf/ ... =1:page=3:
Avatar
kimseppanen75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Ke 01.10.2003 12:31
Paikkakunta: Lammi

Viesti Kirjoittaja kimseppanen75 »

Autoa purettu, hiekkapuhallettu ja hitsattukin jo 30-40 palaa. Aika tilkkitäkki on tulossa. Millähän opilla sais ton sisäpuhaltimen autosta irti. Se kun ei pyöri lainkaan? Entä mistä sinne menee virtapiuhat? Ei jaksas kaikkea purkaa...
Liikenteessä:
W201 2.5D -85 (karu käyttömasiina saksasta)
W115 3.0D -73 (no ku piti saada...)
Lada 1200 -87 (uusin auto ja lasten suosikki)
David Brown -57 (isin lellikki)
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4635
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

kimseppanen75 kirjoitti:Autoa purettu, hiekkapuhallettu ja hitsattukin jo 30-40 palaa. Aika tilkkitäkki on tulossa. Millähän opilla sais ton sisäpuhaltimen autosta irti. Se kun ei pyöri lainkaan? Entä mistä sinne menee virtapiuhat? Ei jaksas kaikkea purkaa...
Siis lämppärin puhaltimen? Se lämmityslaite on ensin purettava pois edestä. Ja sen edestä vähintäänkin keskikonsoli. Kyllä ne johdotkin sieltä jostain sitten löytyvät. :roll:

Jos et ota kojetaulua irti, kannattaa katsoa Lajusen Ollin vinkit puhaltimen irrotuksesta.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4635
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Ja koska julkaisulupa on annettu, niin kuvia tästä autoprojektista on nyt tarjolla. Kuvat löytyvät kotisivuiltani eli osoitteesta http://saul.kapsi.fi/autotalli/ ja sieltä Galleria -> Sekalaiset kuvat -> kimseppanen75.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

kone on "pystylamppumallin " 300d,heppoja 88 ja erona w123 koppasen koneeseen on imusarja,pakosarja jossa on lähtö kahelle putkelle.pystärin putkihan lähtee 2-1.mulla olis tollasen koneen vm.75 kansi,venttilikoppa syöttöpumppu,imusarja ja koneistettu kampiakseli.myyn halvalla koska en tartte itte.ja ainakin toi mun pumppu on avainstarttimallia,otettu alkuperäisestä 300d pystylampusta w115 vm.-75
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4635
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

sooppa kirjoitti:...ainakin toi mun pumppu on avainstarttimallia,otettu alkuperäisestä 300d pystylampusta w115 vm.-75
Totta turiset. Kaikki muut pystylamppudieselit ovatkin olleet käyntiin nykäistäviä. Vastaavasti tämä 240D 3.0 on ollut saatavilla vain modernilla automaattihehkulla ja avainstartilla. :)

Mielestäni 240D 3.0:ssa oli/on (jos ei osa ole nääntynyt matkan varrelle) kylläkin 80 heppaa, ei 88 hv.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

joo ehkä muistin hepat väärin,aikoinaan ostin tollasen pystärin koneen kaverilta ja aikomus oli turbottaa se mutta innostus laantui ja tua nykynen w123 22od varmatoiminen että kyllä sillä kerkiää vaikka onkin hemmetin laiska.se tossa pystärin konees oli eroa w123 koppasen koneeseen että männät oli halkasijaltaan pienemmät .ostakaa nyt joku pois nua koneen kamat,kampiakselin koneistus maksoi aikoinaan 700mk,koko osakasan saa 200e.
Vastaa Viestiin