W115 3.0D -73 Neuvoja kaivataan?
- kimseppanen75
- Vakiokalustoa
- Viestit: 154
- Liittynyt: Ke 01.10.2003 12:31
- Paikkakunta: Lammi
W115 3.0D -73 Neuvoja kaivataan?
Ostin ko. auton ajoon, mutta joutuu tekemään remonttia. Pohjasta ja sisustuksesta pitää aloittaa. Tilaan pohjaan uudet pellit ja palkit motonetistä. Sisustuksen otan varaosa-autosta. Ikkunoiden ja ovien tiivisteet on vielä suuri kysymys. Ne on kuitenkin vaihdettava, mutta kun ne maksaa hirveästi. Saksasta voisi saada edullisemmin. Tiedossa on joku dbdebot.de tai jotain sinne päin. Onko halvempaa luotettavaa vaihtoehtoa?
Mikähän kone tässä autossa on? Se on Venetmäellä 1990 vaihdettu 3 litranen 5 sylinterinen diesel. Tuon jälkeen on ajettu 75 tkm. Osaisiko joku sanoa mikä kone se on jos laittaisin kuvia siittä sähköpostilla? Kone pelaa muuten hyvin, mutta savuttaa sinistä kun oikein polkee. kulutus oli 600 km matkalla 8,5 ltr/100km. Tehoa on. Tuo 90 hv 2,5d w201 jää kiihdytyksessä, vaikka on kevyempi. Pitäisi kai ruuvata vähän syöttöä pienemmälle.
Onko tuohon saatavana korjauskäsikirjaa?
Minkälaista käsittelyä suosittelette uusiin pelteihin?
Miten tehdään kattoverhoilun uusiminen nopeasti, helposti ja hyvin?
Entä minkälainen mig-hitsauslaite kannattaisi ostaa? Käyttö satunnaista, lähinnä auton peltejä ja maatalouskoneita. Sattuisiko jollain olemaan käytettyä?
Mikähän kone tässä autossa on? Se on Venetmäellä 1990 vaihdettu 3 litranen 5 sylinterinen diesel. Tuon jälkeen on ajettu 75 tkm. Osaisiko joku sanoa mikä kone se on jos laittaisin kuvia siittä sähköpostilla? Kone pelaa muuten hyvin, mutta savuttaa sinistä kun oikein polkee. kulutus oli 600 km matkalla 8,5 ltr/100km. Tehoa on. Tuo 90 hv 2,5d w201 jää kiihdytyksessä, vaikka on kevyempi. Pitäisi kai ruuvata vähän syöttöä pienemmälle.
Onko tuohon saatavana korjauskäsikirjaa?
Minkälaista käsittelyä suosittelette uusiin pelteihin?
Miten tehdään kattoverhoilun uusiminen nopeasti, helposti ja hyvin?
Entä minkälainen mig-hitsauslaite kannattaisi ostaa? Käyttö satunnaista, lähinnä auton peltejä ja maatalouskoneita. Sattuisiko jollain olemaan käytettyä?
Liikenteessä:
W201 2.5D -85 (karu käyttömasiina saksasta)
W115 3.0D -73 (no ku piti saada...)
Lada 1200 -87 (uusin auto ja lasten suosikki)
David Brown -57 (isin lellikki)
W201 2.5D -85 (karu käyttömasiina saksasta)
W115 3.0D -73 (no ku piti saada...)
Lada 1200 -87 (uusin auto ja lasten suosikki)
David Brown -57 (isin lellikki)
Re: W115 3.0D -73 Neuvoja kaivataan?
Ei taida olla ainakaan nopeaa tapaa. Katto on ollut irti viimeksi vuonna 1996 eli ihan selkeää muistikuvaa asiasta ei ole.kimseppanen75 kirjoitti:Miten tehdään kattoverhoilun uusiminen nopeasti, helposti ja hyvin?
Muistelisin, että ovia kiertävät "listat" ja taka- ja tuulilasi irti, sieltä alta varovasti katon reunaan liimattu muovinen sisäkatto irti. Reunan alta varmaan näkyykin jo "ruodot", joilla katto on pingoitettu paikoilleen. Omassani on sitten teinituuning sisäkatto eli alkuperäisin katon päälle on äiti (ihan koulut käynyt ompelija) ommellut ohuen kerroksen vanua ja melko tummansinisen satiinipintaisen kankaan. Muistaakseni "ruodot" olivat paikoillaan ompeluprojektin ajan, mutta en ole varma.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
- kimseppanen75
- Vakiokalustoa
- Viestit: 154
- Liittynyt: Ke 01.10.2003 12:31
- Paikkakunta: Lammi
No ihan identtiseltä tuo näyttäisi. täytyy vielä vuosimalli selvittääSivonen kirjoitti:Kone on mitä luultavimmin OM617. Tuossa vielä kuva.
kannen etupäässä on valmistus vuosi... esim 1980 on merkitty 80. noh eihän tämäkään varma ole kansi voi olla vaihdettu... lohkossakin on vuosi merkintä muistaakseni pumpun takana...kimseppanen75 kirjoitti:No ihan identtiseltä tuo näyttäisi. täytyy vielä vuosimalli selvittääSivonen kirjoitti:Kone on mitä luultavimmin OM617. Tuossa vielä kuva.
Re: W115 3.0D -73 Neuvoja kaivataan?
* Kirjallisuutta voisi kysyä Alfamerista. Olen ostellut sieltä aikoinaankimseppanen75 kirjoitti: Onko tuohon saatavana korjauskäsikirjaa?
Minkälaista käsittelyä suosittelette uusiin pelteihin?
Chilton -oppaita, jotka on mielestäni varsin hyviä, vaikkakin kirjat on tehty siten,
että niissä käsitellään useitakin mallisarjoja samoissa kansissa, mutta minusta tämä ei ole mikään haitta. Kuvat on alkuperäisistä MB korjaamo käsikirjoista. Eli muistelen että tähän sopiva voisi olla Chilton MB '68- 73 (?)
( minulla on myös tuo Original Werkstatt Handbuch- josta voidaan ottaa
kopiota tiukan paikan tullen ).
* uusien peltien maalipinta on tarkoitettu lähinnä kuljetusta ja varastointia
varten. Siten esim. lokasuojat pitäisi hioa vaikkapa vesihionnalla #360,
siten että kirkaspelti alkaa näkyä. Kuljetusväri voi siis jäädä "harsomaisesti"
pintaan, eli "kirurgin puhdas" ei tarvitse olla. Kyseine maali on sellaista, että
tämä hionta sujuu aika helposti, eikä ole siis mikään suuri työvaihe.
Samalla pinnasta tulee hyvin esille mahdolliset naarmut ja painaumat.
Seuraavaksi nämä tasoitellaan ( = kitataan ), ja hiotaan.
Tämän jälkeen pohjamaaliksi ruiskutetaan vaikkapa 2K- epoksi.
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Re: W115 3.0D -73 Neuvoja kaivataan?
Terve,kimseppanen75 kirjoitti: Entä minkälainen mig-hitsauslaite kannattaisi ostaa? Käyttö satunnaista, lähinnä auton peltejä ja maatalouskoneita. Sattuisiko jollain olemaan käytettyä?
Minä hankin omani sanomalehden myyntipalstalta, tosin niitä on kohtalaisen harvoin tarjolla (paitsi paskoja tietty). Sitten kävin sellaisessa "hitsauskaupassa" hakemassa lankoja yms. ja siellähän oli vaikka mitä käytettyjä, lienee tulleet vaihdossa. Kaverit tekevät niille huollon ja varmaan jokin takuukin on. hinnatkin oli ihan kilpailukykyisiä. (esim turuus Myyryn Huolto ja )
Ostin siis sellaisen tunnetun merkin, joka maksoi käytettynä saman kun nuo bilteman [anteeksi kirosana] uudet räpsät. Kantsii tosiaan kysellä millainen on autopellleille helpoin käyttää.
Naapuri on sillä jo präkännyt pari neliötä uutta peltiä fiiattiin hyvällä menestyksellä
Vesku
P.S Tässä näitä 'hitsauskauppoja':
http://www.kemppi.com/Internet/Kit.nsf/ ... =1:page=3:
- kimseppanen75
- Vakiokalustoa
- Viestit: 154
- Liittynyt: Ke 01.10.2003 12:31
- Paikkakunta: Lammi
Autoa purettu, hiekkapuhallettu ja hitsattukin jo 30-40 palaa. Aika tilkkitäkki on tulossa. Millähän opilla sais ton sisäpuhaltimen autosta irti. Se kun ei pyöri lainkaan? Entä mistä sinne menee virtapiuhat? Ei jaksas kaikkea purkaa...
Liikenteessä:
W201 2.5D -85 (karu käyttömasiina saksasta)
W115 3.0D -73 (no ku piti saada...)
Lada 1200 -87 (uusin auto ja lasten suosikki)
David Brown -57 (isin lellikki)
W201 2.5D -85 (karu käyttömasiina saksasta)
W115 3.0D -73 (no ku piti saada...)
Lada 1200 -87 (uusin auto ja lasten suosikki)
David Brown -57 (isin lellikki)
Siis lämppärin puhaltimen? Se lämmityslaite on ensin purettava pois edestä. Ja sen edestä vähintäänkin keskikonsoli. Kyllä ne johdotkin sieltä jostain sitten löytyvät.kimseppanen75 kirjoitti:Autoa purettu, hiekkapuhallettu ja hitsattukin jo 30-40 palaa. Aika tilkkitäkki on tulossa. Millähän opilla sais ton sisäpuhaltimen autosta irti. Se kun ei pyöri lainkaan? Entä mistä sinne menee virtapiuhat? Ei jaksas kaikkea purkaa...
Jos et ota kojetaulua irti, kannattaa katsoa Lajusen Ollin vinkit puhaltimen irrotuksesta.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Ja koska julkaisulupa on annettu, niin kuvia tästä autoprojektista on nyt tarjolla. Kuvat löytyvät kotisivuiltani eli osoitteesta http://saul.kapsi.fi/autotalli/ ja sieltä Galleria -> Sekalaiset kuvat -> kimseppanen75.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
kone on "pystylamppumallin " 300d,heppoja 88 ja erona w123 koppasen koneeseen on imusarja,pakosarja jossa on lähtö kahelle putkelle.pystärin putkihan lähtee 2-1.mulla olis tollasen koneen vm.75 kansi,venttilikoppa syöttöpumppu,imusarja ja koneistettu kampiakseli.myyn halvalla koska en tartte itte.ja ainakin toi mun pumppu on avainstarttimallia,otettu alkuperäisestä 300d pystylampusta w115 vm.-75
Totta turiset. Kaikki muut pystylamppudieselit ovatkin olleet käyntiin nykäistäviä. Vastaavasti tämä 240D 3.0 on ollut saatavilla vain modernilla automaattihehkulla ja avainstartilla.sooppa kirjoitti:...ainakin toi mun pumppu on avainstarttimallia,otettu alkuperäisestä 300d pystylampusta w115 vm.-75
Mielestäni 240D 3.0:ssa oli/on (jos ei osa ole nääntynyt matkan varrelle) kylläkin 80 heppaa, ei 88 hv.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
joo ehkä muistin hepat väärin,aikoinaan ostin tollasen pystärin koneen kaverilta ja aikomus oli turbottaa se mutta innostus laantui ja tua nykynen w123 22od varmatoiminen että kyllä sillä kerkiää vaikka onkin hemmetin laiska.se tossa pystärin konees oli eroa w123 koppasen koneeseen että männät oli halkasijaltaan pienemmät .ostakaa nyt joku pois nua koneen kamat,kampiakselin koneistus maksoi aikoinaan 700mk,koko osakasan saa 200e.