Minulla on vetoautona 300 GD vuosimallia 82. Auto on rekisterissä, vaikka dieselvero vähäisen käytön vuoksi kirveleekin . Vauhti loppuu 80-90 paikkeilla sekä puhti vastamäessä ja melu on melkoinen. Mitenkähän äänieristystä voisi parantaa. Tehoa olen ajatellut parantaa vaihtamalla käsiin ruostuvan 123 300 TDT:n moottorin tähän maasturiin. Vaatiikohan tuollainen vaihto mitään muita muutoksia, turbokoneeseen täytyy vaihtaa vesipumppu ja varmaan jotain muutakin alkuperäisestä koneesta. Turbokoneen automaatti varmaankin sopii maasturiin suht sellaisenaan. Vaatiikohan vaihto muita muutoksia, kuten jarrut, voimansiirto . Saakohan mistään sivulle kääntyvän takaoven alareunan korjauspeltejä.
Jos sinulla on GD:stä kokemuksia, lukisin mielelläni.
mattijs
GD:n muutokset
Re: GD:n muutokset
Nimimerkki Timo S on haka geemallien suhteen. Allekirjoittanut hoitaa ko. autotyyppiin liittyvän kuolaustoiminnan...mattijs kirjoitti:Minulla on vetoautona 300 GD vuosimallia 82. Auto on rekisterissä, vaikka dieselvero vähäisen käytön vuoksi kirveleekin . Vauhti loppuu 80-90 paikkeilla sekä puhti vastamäessä ja melu on melkoinen. Mitenkähän äänieristystä voisi parantaa. Tehoa olen ajatellut parantaa vaihtamalla käsiin ruostuvan 123 300 TDT:n moottorin tähän maasturiin. Vaatiikohan tuollainen vaihto mitään muita muutoksia, turbokoneeseen täytyy vaihtaa vesipumppu ja varmaan jotain muutakin alkuperäisestä koneesta. Turbokoneen automaatti varmaankin sopii maasturiin suht sellaisenaan. Vaatiikohan vaihto muita muutoksia, kuten jarrut, voimansiirto . Saakohan mistään sivulle kääntyvän takaoven alareunan korjauspeltejä.
Jos sinulla on GD:stä kokemuksia, lukisin mielelläni.
mattijs
Ihan tuosta dieselverosta tuli mieleen, että ei siitä saisi rekattua pakettiautoa? Siinäpä tulisi perin halpaa ajoa.
Mitä tulee turbodieselin vaihtamiseen, lähinnä tulee kai kyseeseen selvittää mitkä ovat erot 300GD:n ja sitten tehoiltaan lähinnä TDT:n tehoja vastaavan G:n erot. Ilmeisesti tuon korimallin osalta verrokiksi kävisi 230GE, jossa on tehoa muistaakseni ihan sama 125 hv kuin turbodiiselissäkin.
Turbokoneen perään ei myöskään tietääkseni sovi manuaalilaatikko, jolloin uuden koneen myötä joutuu hyväksymään maasturiin automaagin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Niistä äänistä: G-sarjan mersu ei ole oikein hiljainen koskaan. Syy on lähinnä voimansiirron. Perävälitykset on 1:5 luokkaa ja kaikki kolme kardaania ja moottori pyörii matka-ajossa LUJAA. Pienetkin epätasapainot / välykset nostaa melutason kohtuulliseksi. Hyvä ja jalpa vinkki on rasvata kardaanin liuut säännöllisesti. Jä perus asiat tietenkin: pakoputken kannakointi/kunto pienentää ääntä ja moottorin ja vaihteiston kumit tulee olla kunnossa. Sitten vasta ajattelisin ryhtyä lisä ääni eristelemään.
Joo.. perus 300D koneella auto ei tosiaan liiku kuin max 120km/h ja ylämäet löytyy helposti. Voiman puute vaivaa, mutta turbosta löytyy ratkaisu ongelmaan. Eikös automaatin isoin ole vielä loikkari, joten sekin helpottaa koneen kierroksia matka-ajossa.
Nimim MB250GD -90 pätkä
EX MB300GD 80 pätkä (oli ennen 240D koneella)
Joo.. perus 300D koneella auto ei tosiaan liiku kuin max 120km/h ja ylämäet löytyy helposti. Voiman puute vaivaa, mutta turbosta löytyy ratkaisu ongelmaan. Eikös automaatin isoin ole vielä loikkari, joten sekin helpottaa koneen kierroksia matka-ajossa.
Nimim MB250GD -90 pätkä
EX MB300GD 80 pätkä (oli ennen 240D koneella)
Juolahtipa muuten mieleen, että kun G:ssa on paljon "lainaosia" tavara-autojen puolelta, niin ei vanhempien pakujen listoilta löytyisi G:hen sopivaa perää. Pakuihin ja kevytkuorkkeihinhan on ollut saatavilla tiuhojen kaupunkiperien lisäksi myös todella pitkiä ns aavikkoperiä, joiden välitys on luokkaa "508 kulkee sataaneljääkymppiä", kun samainen auto city-perällä ottaa huippua juuri satasen.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Onko W463:n ensimmäisissä versioissa sitten paneuduttu ääneneristykseen? Tuolloinhan auto tuli jo huomattavasti henkilöautomaisemmaksi matkustamostaan, kuin työkalumalliset versionsa.
En kyllä muista intin 290 GD:tä (W461) niin tarkkaan, että voisin moittia sitä kamalan meluisaksi.. eihän se mihinkään kyllä kulkenut, kun "lavalla" oli Profilen lanssikoppi mallia kantti x kantti.
En kyllä muista intin 290 GD:tä (W461) niin tarkkaan, että voisin moittia sitä kamalan meluisaksi.. eihän se mihinkään kyllä kulkenut, kun "lavalla" oli Profilen lanssikoppi mallia kantti x kantti.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Jos kyse on viisisylinterisestä 300 turbodieselistä, niin kyllä siihen voi asentaa tavallisen vaihdelaatikonkin.
Muutokset ovat vain siinä, että laittaa silmälaakerin kampiakselin päähän - sillä on jo valmis pesä siellä, ja vaihtaa vaihteiston ja moottorin lohkon välissä olevan neljällä pultilla kiinni olevan välilevyn.
Se ei sen kummempi juttu ole - S´il vous plait
Edit: en voinut vastustaa kiusausta korjata ranskan pilkkuvirhe Timo L.
Muutokset ovat vain siinä, että laittaa silmälaakerin kampiakselin päähän - sillä on jo valmis pesä siellä, ja vaihtaa vaihteiston ja moottorin lohkon välissä olevan neljällä pultilla kiinni olevan välilevyn.
Se ei sen kummempi juttu ole - S´il vous plait
Edit: en voinut vastustaa kiusausta korjata ranskan pilkkuvirhe Timo L.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Onkohan kellään kokemuksia 5 sylinterisen turbokoneen vaihdosta tavallisen 300:n tilalle. Ilmanputsari ei mahdu maasturissa varmaankaan pakosarjan päälle, ja maasturin alkuperäinen ei taida turbolle riittää. Vesipumppu kait pitää vaihtaa ja moottorin korvat, entä muuta? Ja mitä katsastusmies mahtaa tuumata vaihdosta . En ole kuullut, että 461 -korisia olisi ollut turbokoneella, näitä uudempiahan kyllä on - kait 6 sylinterisellä turbodieselillä ja V8:kin.
Tiedän yhden GD:n, johon on vaihdettu 5-sylinterinen turbokone. Aikalailla heittämällä se sinne menee. Alkuperäinen ilmanputsari ei riiitä, vaikka se sopii kyllä siellä olemaan. Esimerkkitapauksessa ongelma oli ratkaistu vaihtamalla alkuperäiseen koteloon vapaavirtauspanos.
Minusta alkuperäiseten korvakoiden pitäisi käydä myös turbodieseliin. Pakoputkistoa lukuunottamatta, ei muita muutoksia ilmeisesti tarvittu.
Minusta alkuperäiseten korvakoiden pitäisi käydä myös turbodieseliin. Pakoputkistoa lukuunottamatta, ei muita muutoksia ilmeisesti tarvittu.