Juhan 1989 560 SEC

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Kesäkausi hujahti, tässäpä kertaus siltä ajalta:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DLefZCeFX4A[/youtube]

Dynossa käynti uusilla bensapumpuilla, 213 rwhp @ 4800 rpm / 370 Nm @ 3000 rpm



Kevättalvella kolaroidun puskurin korjautus vastapuolen vakuutuksesta:

Kuva

Kuva

Vanha kromi, gen2 W126:n kromit ruostuvat sisältäpäin ulos ja siitä tulee se legendaarinen kuplinta. Semmoisessa tapauksessa jäljellä siis pelkkä kromi, pelti haihtunut alta taivaan tuuliin, kuten näissä kuvissa.

Kuva

Uusi kromi

Kuva

Lopputulos

Kuva

Korikorjaamo vaihtoi myös ovenkahvat mulle, ja rikkoi samalla penkkien säätönamiskaklusterista niskatukien nappuloiden varret niin ettei nappula pysy klusterissa kiinni. Kummaltakin puolelta.


Ajelin peränpitäjänä Saimaan Tähti III:ssä, kiitokset Petelle kuvista jos luet tätä:

Kuva

Kuva

Oma kuva Konnunsuolta:

Kuva



Bensapumput kun ei auttaneet niin kokeilin olisiko täyskaasukiihdytyksen nykiminen kiinni EHA:sta. Eli autossa kävi varmasti ehjä EHA. Ei auttanut eikä koneen käynti muuttunut, eli minullakin on ehjä EHA.


Kuva

Lentokentällä varttimailipäivä pian tuon jälkeen, 25.8.

Vartilla meni 15,37 sekuntia, tosin koska tiesin auton olevan rikki ja huippunopeuden kelaamisen olevan mahdotonta niin pelleilin huvikseen lähdön. Piirsin kahta mustaa viivaa eli myös varttimaili oli sen verran hitaampi. Päivän positiivinen uutinen oli lukkoperän toiminta eli ei vain lyö tyhjää yhdellä renkaalla.



320k meni rikki:

Kuva


320k virstanpylvään jälkeen määräaikaishuolto, vaihtui öljyt, suodatin ja ohjaustehostimen neste. Tuntuma on semmoinen, että kun tehostimessa olleen vanhan lirun tilalle tuli uutta ATF:ää, niin ohjaus muuttui jämäkämmäksi ja keskellä oleva klappi on aavistuksen tiukentunut (tuntuu siltä että kevyellä alueella ohjatessa tapahtuu suunnanmuutosta vaikka ohjaus tuntuu "tyhjältä").


Piakkoin huollon jälkeen alkoi talveen varautuminen järjestyksessä:

Kuva
Syyskuu, vaha

Kuva
Lokakuu, viimeinen pesu

Kuva
Katsastus, huomautuksitta läpi mutta ohjaustehostin tiputtaa ja alapallonivelen suojakumi irvistää.

Päästöarvot, ilman kattia:
HC 145 ppm
CO 0.16 %
CO2 13.20 %
O2 2.55 %

Kuva
"Kaverit" yhdessä viimeisen kerran tältä erää

Kuva
Tallissa peiton alla.

Autossa motonetin kosteudensyöjä ja akku on irti autosta.
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja karra »

Kuva

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

SEC:ssä on outo uusi oire; tyhjäkäynniltä lähtiessä joko paikaltaan tai liikkeestä, tuntuvalla ja määrätietoisella kaasun annostelulla moottori tuntuu siltä kuin meinaisi sammua eikä mitään tapahdu. Kestää sekunnin tai pari ja sitten kone saa taas hommasta kiinni ja meneminen alkaa.

Nopean googletuksen perusteella seokset voisi olla pielessä. Teoriassa mahollista, kun säädöstä on nyt aikaa ja sen jälkeen olen EHA:aa irrottanut ja tulppia vaihdellut etcetera. Lisäksi netissä kuvailtiin oireita että tyhjäkäynti voi olla liian hidasta, jos seokset pielessä. Mulla on vähän sitäkin ongelmaa. Tykkään matalasta tyhjäkäynnistä, mutta tämä SEC käy ajoittain ilmeisesti liiankin matalalla, kun ryömittäessä parkkipaikalla höräyttää omia aikojaan (kai pysyäkseen käynnissä).

CO pitäisi kai olla 0,5 - 1,5 % välillä, mulla oli viime päästömittauksessa 0,16 %. Autossa ei ole kattia. Ajattelin että jos koittaisi kääntää varttikierroksen - puoli kierrosta rikkaammalle, jos auttaisi empimiseen. Kumpaas suuntaan M117 ruuvia käännetään, jotta se menee rikkaammalle?
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Hage »

Mitäs tälle autolle kuuluu yli vuoden hiljaiselon jälkeen?
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Kiitos kysymästä. Meni hetki että ei tullut käytyä täällä foorumilla. Auto on ollut kesäkäyttiksenä ja pitkän matkan autona jos on tarvinnut käydä kauempana, sen ominaisuudet ovat parhaimmillaan siinä: hyvä ohituskiihtyvyys ja mukavat penkit verrattuna 300:een. Nyt kärry omassa tallissa talven yli kuten myös '14-'15 talvena.

Vuonna '15 tuli ajeltua tällä 4500km.

Viime talvena yritin purkamalla selvittää mikä vikana sähköantennissa kun se takeltelee eikä tahdo enää mennä kasaan kun radion laittaa pois päältä. Sisällä oleva alkuperäinen punainen voiteluaine oli muuttunut ihan mustaksi mömmöksi ja itse antennin ruoto on jämähtänyt aika tiukasti muotoonsa. Ruodossa ja hammasrattaissa on kuitenkin vielä hampaat tallella eli sen puolesta ei pitäisi olla suurta ongelmaa. Vanhoilla osilla systeemi on kettumainen kasata, kun ruoto pitää ujuttaa erinäisistä sopikoista läpi ja osia on loppupeleissä aika monta.

No, ei tullut kuntoon ja en oikein vieläkään osaa sanoa tulisiko kuntoon jos sen voitelisi paremmin vai vaatiiko uuden ruodon, uuden moottorin tai molemmat. Tällä hetkellä antenni ei mene ihan alas asti ja sitä pitää muutenkin auttaa liikkeissään. Tein silloin 2011 kuskin jalkatilaan kytkimen joka kytkee antennin automaattisen noston/laskun pois päältä ja olenkin nyt pitänyt antennia lukittuna ylös-asentoon. Se ei vaan auta siinä vaiheessa jos autoa pitää esim. peitellä tai jotain.

Ohjaustehostin vuotaa aika paljon nestettä, sekin pitäisi tutkituttaa että tarvitseeko koko tehostin irrottaa ja kasata uudestaan uusilla stefoilla, vai olisiko joku helpommin hallittava ongelma.

Pari viikkoa sitten tuli käytettyä autoa. Äiti kävi W201 2.0E tenavatähtensä kanssa SEC:in tallissa kun pikkumersusta piti huoltaa virranjakajan kansi. Kärry tiputti tyhjäkäynnillä yhden sylinterin pois pelistä ja vika ilmeisesti korjaantui tai ainakin parani paljon vj kannen putsauksella. Joka tapauksessa, SEC piti ajaa pariksi tunniksi kadunvarteen ja se oli tuolla nuoskassa vanhoilla kesänakeilla mielenkiintoinen kokemus. Ei luulisi olevan mikään ongelma, mutta kävelyvauhdissakin nuoskassa kesänakeilla auto vaan sutii ja "ryömintä" jyrää etujarrujen toimintakyvyn yli ellei jarruilla seiso niin kovin että kaikki 4 jarrua pysäyttää auton.
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Viime aikoina SEC:n vakkari tippuu välillä pois päältä ja päällä ollessaan sekoilee.

Otin vakkarin boxin käteen (sijaitsee ohjauspylvään vieressä kuskin jalkatilassa) ja auki. Näyttää ainaskin kaksi konkkaa kajahtaneen, siitäköhän nuo ongelmat yleensä johtuvat ja lieneekö näissä tyypillisesti muuta?

Kuvassa 2 konkkaa vasemmalla (huomaa pullistumat):

Kuva


Ainiin, boxi oli sen verran murjotun näköinen että siellä oli aikasemminkin oltu... piirilevyn kääntöpuolella näkyy pari oranssia juotosta.
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Mitäs tälle autolle kuuluu? On tullut luettua tätä ketjua jo ajat sitten, mutta nyt tulee katseltua vähän eri silmin kun itselläkin on SEC. Hienoa kun olet kirjoittanut auton ylläpidosta :thumbup:

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Kiitos kysymästä, autolla tänä kesänä ajettu n. 2500km eli ei juuri mitään. Auto on ns. dailynä mutta kun töitä tekee kotoa niin kilometreja ei juuri tule.

Pääasiassa samat viat kuin aikaisemmin; sähköantenni takeltelee, vakkarin laatikkoon laitettiin uudet konkat mutta vakkari tippuu edelleen pois päältä, ohjaustehostin tihkuu vähän nestettä (tulee vaan katsastuksessa noottia mutta nestepinta säiliössä ei vaju), kuskinpuolen takapyörä kiinni 4 pultilla (1 paska kierre), perästä kuuluu normaali vollotus mutta myös tikitystä/rapinaa 80km/h:ssa.

Käyntiongelmat yläkierroksilla loppui säätämällä virranjakajan asentoa. Oli korjaamon jäljiltä niinkuin oli ja pyöritin sitä itse, siihen loppui ongelmat. Tämä siis oli viime kesänä, kävin ajamassa "puhtaan vedon" kiitoradalla: varttimaili 15.423s ja loppunopeus maililla 219 km/h.

Yhden haljenneen jalopuun liimasin. (Tuuletussuulakkeen ympärillä oleva puu, joka alkaa irvistää alalaidastaan, olen nähnyt useammassa 126:ssa.) Liimasin 2-komponenttiepoksilla ja on jotenkuten kestänyt toistaiseksi. Todella kovan voiman alla se irvistävä viilu ja vaikea nipistää liimauksen ajaksi yhteen, ei tullut täydellinen liimaus.

Ensi kevään suunnitelma tilata uudet 225/55 16" Misukat tai Contit nykyisille Penta Gen2 vanteille, entiset 205/55 Point-S:t aika pitkälti sakkorenkaat. Saavutus sinänsä että oon ajanut tällä autolla sen rengassatsin loppuun, ne kesti karkeasti arvioiden 40tkm.

Etupenkkien ja kyynärnojan nahat pitäisi uusia, ovat puhki monesta kohtaa.

Ilmastointilaitteesta edelleen remmi irti ja konversiota uusille aineille ei ole tullut tehtyä. Samoin webasto on edelleen pahvilaatikossa odottamassa inspiraatiota.

Takakaarissa alkaa näkyä alkavaa kuplimista. Ei kestäisi enää rönttäkelejä eli hyvä että on nyt kesäkäyttiksenä. Tosin nuo takakaaret on ainoa paikka josta auto on näkyvästi ruosteessa.
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
mkleemol
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Su 12.08.2018 12:41

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja mkleemol »

Juha_M117 kirjoitti: Pääasiassa samat viat kuin aikaisemmin; sähköantenni takeltelee, vakkarin laatikkoon laitettiin uudet konkat mutta vakkari tippuu edelleen pois päältä.
Luulin, että -84 280SE:ssä oli vakkari rikki, kun tippui välillä pois päältä. Tuossa mallissa voi olla täysin erilainen vakkari, mutta siinä viaksi paljastui herkkä jarrupolkimen kytkin. Välillä kaasulta jalkaa huolimattomasti nostaen tai jalan asentoa siirtäen tippui vakkari pois. Vian sai todennettua kopauttamalla jarrupolkimeen sivusuunnassa, sai aina tiputettua vakkarin pois. Tämä siis helposti tarkastettavaksi vinkiksi, josko olisi vaikka tällä jotain tekoa sinunkin autossa.

On muuten tosi hienoa, että olet jaksanut vuosia palata foorumille ja päivittää kertomusta. Tuli oikein mielenkiinnolla luettua ja kerättyä talteen muutama hyvä ja seikkaperäinen korjaus-/purkuohje.
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Kiitos viestistäsi, mukava kuulla että on ollut apua vanhoista postauksista. :thumbup:

Tässä autossa tuli vakkari kuntoon vaihtamalla toisesta 126:sta se ns. aivoyksikkö sinne, eli vika on varmasti siinä. Todennäköisesti väärin juotettu vaihtokonkat, muita huonoja juotoksia jossain, tai jotain vastaavaa vikaa. Täytyy koittaa selvittää, mutta paikallisesti Lappeenrannassa ensimmäinen paikka jossa käytin sitä arvuutettavana oli vesiperä (eivät halunneet koskeakaan koko laitteeseen).

Ainiin ja kesän alusta laitoin autoon samoille vanteille 225x55 16" renkaat eli ns. oikean kokoiset (tai tarkemmin sanottuna oikeamman kokoiset kuin 205x55). Hetken aikaa näytti silmään maasturin renkailta, mutta siihen tottui. :D
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

SEC on tänä talvena omassa tallissa. Alustava suunnitelma on sipistellä ulkopuolta ja jos kykenen niin kuskinpenkin ja käsinojan verhoilu lisäksi.

Takapuskurin kromit ovat ruosteessa. Ne on ehkä tärkein sipistelykohde mitä tulee auton yleisilmeeseen tällä hetkellä. Tein hintavertailun nyt ainakin kolmesta vaihtoehdosta: KL-varaosat, paikallinen OEM varaosatiski (Lappeenrannan Auto-Suni) sekä netistä löytyi tuommoinen Lawton Classic Bumpers britanniasta jotka myy rosteri-reproja: https://www.lawtonclassicbumpers.com/pr ... et-3-piece

Kuva

Tuo 1489 € sarja mersun varaosatiskiltä näyttää nyt toistaiseksi siltä vaihtoehdolta mihin kallistun eli pidän ne kromien välissä olevat "pannat" jotka nyt ovat autossa, ne eivät ole ruosteessa, vain vähän patinoituneet.

Helmat on minulla tällä hetkellä työn alla. Apukuskin puolelta irtosi loppusyksystä kiinnitys joka sai ryhtymään tähän hommaan. Helma kun oli irti niin päätin samalla putsata korin helman alta, helman itse, maalata helman ja uusia kiinnikkeet. Apukuskin helma on maalattu, pitäs vielä toistaa sama projekti kuskin puolelle jotta tulee harmoninen.

Nälkä kasvaa syödessä; uutta maalattua helmaa kun katselen niin tekisi mieli samalla purkaa lokareita vierustavat kylkipaneelit pois, sillä niissäkin on runsaasti kiveniskemiä ja patinaa. Paneelit ovat olleet autosta irti uudelleenkiinnityksen takia n. 10 v sitten eli kiinnikkeitä ei pitäisi joutua niistä uusimaan. Maalausprojektikin pitäisi olla aika paljon pienempi kuin noissa helmoissa on.

Nämä kun laittaa niin jää vielä takakaaret. Kummaltakin puolelta kuplii ja niistä näkee päältäpäin, että on Ruotsin aikana jo kerran otettu auki ja maalattu, mitä lie maalin alla odottamassa. En ole vielä päättänyt näistä kaarista, avaanko ne itse ja fixailen ja maalaan, vai vienkö pajalle. Tuli tehtyä itse viime talvena W201 mersuun ja lopputulos ei ollut niin hyvä että kelpuuttaisin SEC mersuun. Pitää harkita. LPR seudulla on puutetta pajoista jotka tekisi näitä hommia vielä harrastajille. Vanhat hyvät pajat ovat lopettaneet tai keskittyneet kokonaan vakuutusyhtiöiden hommiin.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja karra »

Joo (edukkaat) pajat on harvassa. Tämän hintoja en tiedä mutta jos tosiaan peltiä joutuisit työstämään niin kannattaa varmaan kysyä. Teki tuon pikkuserkun (Kennedy) lincolnin.

https://peltikorjaamo.com/
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Kiitos tuota peltikorjaamon vinkistä. Postauksesi oli enne. Tai sanotaanko, että olisi taas pitänyt uskoa vanhaa viisautta, että ei oteta auki semmoisia paikkoja mitä ei välttämättä tartte avata. Nimittäin kun kuskinpuolen helmamuovin irroitin maalausta varten niin helmapellistä löytyi nyrkin mentävä reikä :lol:

Kuva

Kuva

Suunnitelma kehittyy. Molemmat helmamuovit tulee nyt sipisteltyä ja sitten otan takapuskurin irti. Ensi viikolla tulee takapuskurin kromit marmoritiskiltä. Takapuskurista pitää maalata vielä "helma" kanssa sillä aikaa kun se on irti ja ilman kromeja, sillä puskurin helman maali hilseilee.

Lopputalven ajaksi jätän helmat ja puskurin irti ja kun lumet sulaa niin voisi viedä auton laitettavaksi tonne peltipajalle. Eli kuskinpuolen helmapelti ja molemmilta puolilta takakaaret.

Nostokumit tuli tässä samalla uusittua (kuskinpuolen räjähtänyt kumi näkyy kuvassa).
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja karra »

Jos siellä olisi talvella hiljaisempaa = halvempaa saahan auton vietyä trailerilla tai Pasin lavettikuorkilla. Siksi ajaksi saisit käyttiksen talliin :wink:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

karra kirjoitti: Pe 23.12.2022 10:26 Jos siellä olisi talvella hiljaisempaa = halvempaa saahan auton vietyä trailerilla tai Pasin lavettikuorkilla. Siksi ajaksi saisit käyttiksen talliin :wink:
Niin tuo auton kuljetus oikeastaan on ainoa syy miksi en olisi viemässä joskus tammi-helmikuussa autoa pajalle. Jos pystyt järjestämään siihen kuljetukseen jotain apua niin sehän olisi mahtavaa :thumbup:
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Homma etenee. Molemmat helmamuovit on maalattu ja samoin molemmat etummaiset Sacco-paneelit jotka oli kanssa niin kesineet että päätin maalata ne. Toisen maalaus vähän epäonnistui, maalaan vielä uusiksi.

Takapuskurin kromit tuli. Lähdin tuossa irrottamaan puskuria. 4x mutteria löytyi takakontista joiden irrottamisen jälkeen nettiohjeiden mukaan pitäisi puskuri lähteä vetämällä. Ei lähde. Pitääkö tuo nettilegenda paikkansa vai onko vielä jotain muuta mitä pitää tehdä että puskuri lähtee irti? Legendan mukaan jenkkimallissa 6 kiinnityskohtaa yhteensä ja euromallissa 4. Tuntuu kuitenkin puskuria vedellessä että se on vielä jämäkästi kiinni autossa, onko lisää kiinnityksiä jossain vai onko vaan ruostunut kiinni?

Peltikorjaamo Wallcarille laitoin postin 27.12. ruostekorjauksiin liittyen. Ei oo vielä vastanneet. Laitoin postin myös Huttekille Lemille, katsotaan millaisia vastauksia tulee, jos tulee mitään.
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja karra »

Juha_M117 kirjoitti: Ma 02.01.2023 12:42 Lähdin tuossa irrottamaan puskuria. 4x mutteria löytyi takakontista joiden irrottamisen jälkeen nettiohjeiden mukaan pitäisi puskuri lähteä vetämällä. Ei lähde. Pitääkö tuo nettilegenda paikkansa vai onko vielä jotain muuta mitä pitää tehdä että puskuri lähtee irti? Legendan mukaan jenkkimallissa 6 kiinnityskohtaa yhteensä ja euromallissa 4. Tuntuu kuitenkin puskuria vedellessä että se on vielä jämäkästi kiinni autossa, onko lisää kiinnityksiä jossain vai onko vaan ruostunut kiinni?
Veikkaan että on vaan jumiutunut niistä sivutuennoista. Asennettaessa korin sivuosat menee sellaisiin hahloihin puskureiden "päädyissä", oisko niiden ilmanpoistoaukkojen tötteröissä ne laipat jotka menee puskurissa oleviin uriin. Jos siellä on kuraa ja suolaa on saattanut leipoutua kunnolla kiinni. Ei kun rytkytystä vaan.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Olet oikeassa, voimankäytöllä asia ratkesi; heiluttelin puskurin sivuja ylösalas kunnes puskurissa alkoi olla jonkunverran liikettä, sitten vedin kummaltakin puolelta sivusta voimalla, kunnes puskuri liikahti sentin pari puoleltaan. Tämän jälkeen lähti takaa keskeltä vetämällä niinkuin kuuluikin.

Tässä kuva maalaushommasta joka pitää tehdä samalla takapuskurille:

Kuva

Vähän kelju sää tehdä pesu tuolle puskurille mutta ei voi mitään. Vois tietty olla pelimiehen liike mennä johonkin TI-pesulaan pesemään tuo nyt kun se on irrallaan. Kotona on vähän nihkeesti tilaa pyöritellä kylppärissä isoa osaa. Ehkä onnistuu.

Apukuskin puolelta siitä kontin tötteröstä paljastui sitten taas vihoviiminen yllätys, toki näitähän osaa odottaa:

Kuva

Pitää tutkailla mikä korjaus tuolle nyt tehdään, toisin sanoen pitääkö tommonen tehdä itse vai vieläkö tuohon sais korjauspeltiä. Ehkä jostain purkaamolta voisi löytyä tervettä peltiä?

Muovitötterön kun tiskasi niin paljastui että se on vielä aivan ehjä ja hyvässä kunnossa. Ruotsinmaalaus on tehty puskuri irti ja hengitystötterö paikalla ollessaan. Luukun pinnassa on maalia ja röpelöinen lakkapinta. :lol:

Kuskin puolella vaikuttaa vielä napakalta mutta putsi jäi eilen kesken, pitää putsata tänään loppuun niin näen mitä muoviosien alla on.

Kuva

Kaaren ruosteongelma näkyy kanssa tuossa kuvassa, pääsyy siis miksi lähdin tätä puskuri-/kromiremonttia tekemään tässä samalla.
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Karel »

Ihan 126-perussettiä. Onko tässä ollut ne kurasuojamuovit paikoillaan, vai ei, vaiko vain toisella puolella? Korjauspaloja on aika vaikea löytää. Monet hitsaavat nämä umpeen kun luulevat niiden olevan vain takakontin tuuletusta varten, ja se on vihoviimeinen temppu, koska noiden kautta kabiinin tuuletusilma poistuu. Ts. nuo ummessa ei ilma kulje sisällä.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Juu, oli ne läppähimmelit paikoillaan kummallakin puolella. Kuvien ottohetkellä toinen jo irti ja pesty ja kuivamassa.

Pitää funtsia mitä tuolle ruostuneelle puolelle tekee.
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Hage »

Ootko ajatellut suojata nuo uudet kalliit kromit sisäpuolelta esim. kotelosuojalla ettei sama toistu? Itsellä on ollut jotakin sellaista suunnitteilla.
Paljon näyttää olevan hommaa, mutta näillä kilometreillä sen ei pitäis tulla yllätyksenä. Meillähän taitaa olla about samat kilometrit takana autoilla? Itellä mittarissa nyt 343tkm :)
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Karel »

Juha_M117 kirjoitti: Ti 03.01.2023 21:31 Juu, oli ne läppähimmelit paikoillaan kummallakin puolella. Kuvien ottohetkellä toinen jo irti ja pesty ja kuivamassa.

Pitää funtsia mitä tuolle ruostuneelle puolelle tekee.
En tarkoittanut noiden tuuletusräppänöiden muoveja, vaan puskurissa kiinni olevia suojamuoveja, joiden tarkoitus on estää kuran kertyminen noihin paikkoihin, ja siten vähentää tuota mätävikaa. Niiden tärkeyttä ei yleensä tajuta, ja sitten on kalliit kromit ruvella ja mätäpeikko syönyt pellit. Yleensä jossakin vaiheessa auton elämää ne "unohtuvat" tai sitten ovat jääneet johonkin lumihankeen.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Onko kuvaa noista muoveista, tai siis puskurista jossa on ne paikallaan?
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Karel »

Juha_M117 kirjoitti: Ti 03.01.2023 23:28 Onko kuvaa noista muoveista, tai siis puskurista jossa on ne paikallaan?
Ne pitää irrottaa, jotta puskurin saa irti. Muoviset peitelevyt tulevat kiinni puskuriin takapyörien taakse.

Tässä ne ovat paikallaan: https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sec/13221207

Tästä puuttuu ainakin kuskin puolelta: https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/se/12878283

Ja tästä puuttuu repsikan puolelta: https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sel/12283955

Tuossa myynnissä uusi vasemmalle puolelle gen.2 malleihin: https://www.ebay.de/itm/323248572286?ep ... R7DNoJqvYQ
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 954
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Orlov »

https://www.bonanza.com/items/like/4763 ... -1991-1990

Tuossa on ainakin kurasuojat paikallaan

Näytti puuttuvan käsittelyssä olevassa puskurissa :think:

2013 otetuissa kuvissa ainakin kuskinpuolelta moinen uupuu? Uusissa kuvissa taas näkyy pelkääjän puoli, ilman liparetta
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Aah joo kiitos, nyt selkis. Joo ei minun autossa ole noita. Enkä tiennyt että sinne kuului semmoiset. Päätellen kaikesta muusta mitä löytyy "ruotsinrestauraation" jäljiltä, varmaankin ne läpät on hävinneet myös siinä vaiheessa.

Oisko se tämä osa 122:

Kuva

Kysäisen noita tänään marmoritiskiltä kun käyn hakemassa Sacco-paneelien kiinnikkeet.

Eilen illalla tuli irrotettua kuskinpuolelta se hengitysaukon muovitötterö. Sekin on ehjä. Pelti sen aukon suulla on myös reiälle ruostunut, muttei ihan niin pahasti kuin tuossa ylemmässä kuvassa apukuskin puoli.
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Hage kirjoitti: Ti 03.01.2023 21:48 Ootko ajatellut suojata nuo uudet kalliit kromit sisäpuolelta esim. kotelosuojalla ettei sama toistu? Itsellä on ollut jotakin sellaista suunnitteilla.
Paljon näyttää olevan hommaa, mutta näillä kilometreillä sen ei pitäis tulla yllätyksenä. Meillähän taitaa olla about samat kilometrit takana autoilla? Itellä mittarissa nyt 343tkm :)
Hemmetti, viestisi oli jäänyt kokonaan välistä, sorry. Kyllä, voisi ehdottomasti vetää kotelosuojaa kromien taustalle, ei kai se ainakaan haittaa. Pohjamaali niissä oli jo, lieneekö parempi kuin niissä tehtaan kromeissa jotka ruostui, vaiko sama, jos nuo ovat ns. new old stock osia ...

Autolla on ajettu 339tkm, eli hämmentävän lähellä kyllä ajomäärässä toisiaan meidän autot. Lieneekö sulla ollut auki nämä paikat mitä tässä laitan, jos ei niin kannattanee sinunkin pitää ne paikallaan, ettei mene yöunet. :lol:
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Laita sinne ruosteenestomaali ja sitten pari kerrosta kotelonsuojaa tai suoraan purkista sivelet paksumpaa kotelosuojaa paksu kerros päälle. Nuo kromit maksaa jo nyt mansikoita, mitä kymmenen vuoden päästä? Tuskin uusia enää saakaan siinä kohtaa.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Karel »

Ere866 kirjoitti: Ke 04.01.2023 09:13 Laita sinne ruosteenestomaali ja sitten pari kerrosta kotelonsuojaa tai suoraan purkista sivelet paksumpaa kotelosuojaa paksu kerros päälle. Nuo kromit maksaa jo nyt mansikoita, mitä kymmenen vuoden päästä? Tuskin uusia enää saakaan siinä kohtaa.
Tuo on vähän kaksipiippuinen juttu. Kumpi on parempi suoraan tehdaspintaa vasten, kuivuva maali vai rasvaiseksi jäävä vahamainen kotelosuoja? Itse jättäisin maalamatta ja laittaisin vain paksun kotelosuojan, mutta tämmöisestä ei liene missään oikeaa tutkittua tietoa? Vahamaisen suojan läpi "näkee" paremmin ja sen alla tapahtuvaa pystyy paremmin seuraamaan.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Variaatioita varmasti on niin monta kuin tekijääkin. Itse laitoin kerroksen ruostenestimaalia ja päälle pari kerrosta kotelonsuojaa aikanaan kun oman 126:sen takapuskurin käytin irti. Ei ole ruostunut, vaan toisaalta kesäkäytössä tuskin ruostuukaan kovin nopeasti muutenkaan.

Mutta pääasia, että laittaa jotain suojaa sinne.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Vastaa Viestiin