Juhan 1989 560 SEC

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 805
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: La 04.12.2010 22:51
Alotetaanpa uuden hienon Mersufoorumin kunniaksi omasta kärrystä tämmöinen topicci. Tuossa pari kuukautta sitten tuli viimeinkin mahdolliseksi toteuttaa oma "mersu-unelma" ja hankkia 560SEC. Syitä on miljoona miksi se piti olla juuri 560SEC, mainitaan mm. täyskokoinen mylly (5.6 M117), C126:n legendaarinen ulkonäkö ja mielijohteet kultaiselle 80-luvulle aina kun autoon katseensa laskee :lol:

Jo monta vuotta olen C126:sta fanittanut ja erityisesti 560SECciä, mutta pari vuotta sitten C124:n hankittuani himot secciä kohtaan vähän laantuivat. Keväällä 2010 kolaroin kuitenkin C124:ni, tai tietysti kolmion takaa tuleva kolaroi minua päin, mutta eipä se syyttömyys paljoa lohduttanut. Sillon oli jo sen tunnetun tuherokarvan varassa ettei päässyt vakuutusyhtiön rahoilla etsimään secciä, mutta toisin kävi. C124 laitettiin viimisen päälle kuntoon ja jatkoin sillä ajamista. C126-kipinä oli kuitenkin lopullisesti saatu ja selailin yli sen puoli vuotta Nettiauton viikoittain ja seurasin muutenkin käytettyjen mersujen myyntiä sen oman secin löytämiseksi.

Se löytyi sitten lopulta pari kuukautta sitten Oulun läheltä ja täytti kohtuuhyvällä prosentilla ne kriteerit jotka olin asettanut:
- hyvä väri (tämä on 199 blauschwartz) ja korinväriset muovipaneelit)
- ei läpimätä...
- yleissiisti ja toimiva tekniikaltaan
- 89 tai uudempi malli (uudistettu sisusta ym.)
- jollain tasolla järkevä hinta...

Oli kuulemma jollain harrastajan tasoisella vanhahkolla herrasmiehellä ollut, joka on ainakin auton mukana tulleen dokumentoinnin mukaan vaihtanut osia ihan kiitettävästi, jopa toimivia paremmin toimiviin. Lähtien takaverhon mekanismista... Vaihtokaupan mukana oli sitten päätynyt jenkkiautoharrastajalle, joka ei niinkään mersuista välittänyt, ja olikin nyt hyvin lyhyen omistuksen jälkeen myymässä autoa "ensisijaisesti hyvään kotiin". No, sen voi jättää omaan arvoonsa, mutta autoa katsomassa käytyään olihan tämä säällinen omine ongelmineen joten kaupat syntyivät :D

Katsomassa oli kuulemma käynyt koviakin mersuharrastajia, tiiä vaikka olisi Mersufoorumilaisia ollut??

Kilometrejä tuli Oulusta kotiin melkein 600 ja siinä ehti matkan aikana jo jonkun verran tutustua auton sielunelämään. Ensimmäisenä häiritsi auton rengastus, 17" monoblockit alla ja vähän normaalia leveämmät Dunlopit (225:t). Veteli ihan perhanasti. Oli kuitenkin alusta asti selvää, että vaihdan alle itseä miellyttävät alut ja laadukkaat renkaat, ja myyn ne monoblockit (ne ovat edelleen mulla ja myynnissä) joten ei siitä tällä erää sen enempää.

Tässäpä auto semmoisena kuin se silloin ihan alussa oli:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

No, ajatushan oli tehdä tästä käyttöauto. Siinä sitä onkin pientä projektin tynkää jota on jo tätä kirjoittaessa pari kuukautta pakerrettu :)

Alussa oli seuraavanlaisia suunnitelmia:
- Joku edellinen omistaja oli liimannut nuo AMG-tarrat keskikonsoliin ja perälautaan. Kumpikin lähti melkein välittömästi kunhan keräsin riittävästi rohkeutta repiä liimalla kiinni olevaa roskaa irti maalipinnasta :lol:
- Kuten aiemmin mainittu, AMG-vanteet pois.
- Valonpesimien sulat uusiksi, toiselta puolelta puuttuikin jo itseasiassa sulka...
- Radio on ihan pyllystä, pitäisi joku uusi keksiä. Tuo on ruma ja ärsyttävä käyttää.
- Tekniikka läpikäytävä, käytännössä nesteet joka paikasta ja siinä sivussa vähän isompaa projektia kuten jakoketju ja ohjauskiskot.
- Pikkuvikojen laittamista: tyhjäkäynti 200rpm liian korkea, seokset vissiin vähän laihalla, kuskinpuolen ortopedipenkin säädin falskasi, kattoluukun käyttökytkin ei toimi oikein, jotkut kojelaudan käyttökytkimet pimeenä/kuluneet, puhaltimen moottori sirisi jo vähän siihen malliin että parempi laittaa uus, maali myllytyksen tarpeessa...
- Muovipaneelien irrotus, metallin tarkistus alta ja putsaus + suojaus, jonka jälkeen paneelit kiinni kunnolla uusilla ja oikeilla kiinnikkeillä. Ne oli autoa ostaessa vähän löysät ja yks paneeli oli asennettu jollain sikaflexin näkösellä kamalla :lol: Hirvitti vähän mitä sieltä alta paljastuu mutta tämän suhteen selvittiin onneksi pelkällä hirvityksellä kuten myöhemmin näkyy :)
- Magnaflown putket! Käytin niiden kamaa jo C124:ssa, ja tekevät kyllä laadukkaita tuotteita. Vakioputkia ja auton pitämistä vakiona kunnioitan kyllä, mutta omalta autoltani haluan aina vähän tämmöisiä pikkujuttuja muutella oman maun mukaiseksi. Magnan putkien äänensävy on aina miellyttänyt erityisesti V8 autoissa joten ei ollut vaikea valinta hyvien kokemuksien jälkeen pysyttäytyä niiden osissa. Vakioputkien ääni (tai äänettömyys) ja ulkonäkö (tai näkymättömyys) ei itseäni lämmittänyt.
- Lohkolämppärin asennus.

Tarvittavat osat hankin tietty itse:

Kuva
- KL:ltä jakoketju, lämppärin puhallin, ölpänsuodatin, valojenpyyhkijät (oisivat maksaneet yli 80e/kpl veholla :D)
- Veholta jakoketjun ohjurit
- Lohkolämppäri Googlesta, löytyi joku aika nimetön kauppa jostain joka myi postimyyntinä lähes puoleen hintaan verrattuna paikalliseen kivijalkaan.
- Kojelaudan kytkimiä purkuautoista täältä Mersufoorumilta.

Muutama viikko meni auton ostosta siihen että se meni ensimmäiselle pajalle remppaan jossa hoidetaan suurehko osa noista em. hommista.

Se remppa on vieläkin hiljalleen menossa joten postaan nyt mitä on tähän asti tehty ja sitä mukaa lisää kun kerrottavaa tulee :D

Ensimmäisenä jakoketjun ja ohjureiden vaihto. M117:ssa on luonnollisesti isona ja vahvana koneena kaksirivinen ketju mutta sekin täytyy jossain vaiheessa vaihtaa. Nyrkkisääntönä voi näissä pitää 300k vaihtoväliä ja tällä autolla on ajettu vain joitakin tonneja alle se 300k. Nuo ohjauskiskot ovat vielä yksi riesa, kun ovat katkeilevasta muovista tehty, ja voivat katketessaan aiheuttaa kaikkea ikävää ja kallista häppeningiä.

Luulin aluksi että ohjurit on helpohko vaihtaa, vähän vaikeampi vain kuin itse ketju mutta toisinhan se tietysti on erityisesti M117 koneessa. Ongelmaksi muodostui jakopään kansi joka ei hievahdakaan ellei irrota öljypohjaa ja pura puolta konehuonetta tieltä pois :D

Kuva
Tämän verran tarttee tehdä tilaa (purkaa ilmanputsari ja toinen kansi pois) että saa yläkautta vaan syötettyä uuden jakoketjun. Nyt kuitenkin pitää jatkaa purkamista että saa ohjurit vaihdettua.

Kuva
Molemmat nokat auki. Tämän verran kun purkaa niin näkee kätevästi ylemmät ketjun ohjurit (ovatko murtuneet). Mun koneessa oli kuskin puolen ylin ohjuri poikki. (Hyvä että tuli ryhdyttyä tähän vaihto-operaatioon.)

Kuva
Lisää purettu, vielä vähän purettavaa ennen kuin saa jakopään kannen auki ja pääsee loppuihin ketjunohjureihin käsiksi.

Kuva
Jakopään kansi auki ja ketju pois paikoiltaan. Tämän verran tarttee purkaa että saa ketjun ja ohjurit vaihdettua. Tämän kuvan jälkeen lähti konehuone takas nippuun päin :D

Kuva
Uudet ohjurit veholta on tommoisia kirkkaita, kuskinpuolella on yksi vanha, tuollainen punamullan värinen. Tässä vaiheessa oli hyvä huomata että veho myi vajaan setin ohjureita, tuo kuvassa oleva ohjuri puuttui. Muutaman päivän viivästys taas projektiin :D

Ihan alhaalla oli yksi ohjuri joka oli niin hankala vaihtaa, ja puuttui myös, ettei sitä vaihdettu. Oli kuitenkin ehjä ohjuri ja matalarasitteisessa paikassa joten ei harmita.

Koneen nippuunlaitto meni kaikin puolin ihan ok ja olen erittäin tyytyväinen että tuli hoidettua, uusi jakoketju ja ohjurit tuovat mielenrauhaa näin vanhassa ja paljon ajetussa autossa.


Seuraava projekti oli ne Magnan putket. Sain tietää, että sama firma jossa nämä muut tekniset hommat hoidatan, tekee myös putkihommia. (Heiskamo oy Lappeenrannassa, olen käyttänyt muita Mersuja siellä ja tekevät hyvää työtä kohtuuhintaan. Ja palveluhenkeäkin löytyy!)

Palataan aivan auton oston jälkeisiin päiviin; suunnitelma oli alussa tämänmuotoinen: rinnakkaiset putket koko auton pituudelta ja yhdeltä puolelta tuplana ulos. Katalysaattorin tilalle Magnan vapaavirtauskatti, josta kahteen rinnakkaiseen Magnapackiin (toimivat resonaattoreina) josta dual in - dual out vaimentimeen joka täytyy mitata isoimmaksi mahdolliseksi. Lopuksi sitten siitä dual outista samanhenkinen ulostulo kuin secissä on vakiona, paitsi että "tipsit" kiiltävät, pyöreät, suorat ja vähän isommat.

No, hieman myöhemmin secciä pääsin katselemaan secin pohjaa huoltomonttuun ja tältä näytti kun ensi kertaa silmäni siihen laskin:

Kuva
Katti

Kuva

Kuva

Nämä putket oli aivan selvästi jo kertaalleen rakennettu katilta eteenpäin täysin uusiksi, käyttäen alkup. vaimenninta. Resonaattorit poistettu kuten huomaa. Putket on jotain hyllykamaa, sekalaisia läpimittoja ja klampeilla kiinni katin ulostuloputkissa.

No, itsellenihän tämä kävi hyvin, koska putket olivat muutenkin menossa uusiksi ja näistä osista sai putkea jota käyttää. Eipähän mene rautaa hukkaan :lol:

Katin suhteen suunnitelmat muuttuivat: Magnalla ei ole oikein sopivaa dual in / dual out kattia, ja h-hetkellä pelkäsin liikaa päästöarvojen puolesta. Tämä auto on "vähäpäästöinen" ( :lol: :lol: ). Joka tapauksessa, montussa otin mitat ja tilasin osat: 14445 Magnapack x2 sekä 12468 vaimennin.

Kuva
Tulivat pari viikkoa myöhemmin

Kuva
Työt alkavat pajalla

Kuva
Vanha vaimennin irti ja vähän matkaa katilta tulevaa putkea kiinni, sitä uusiokäytetään Magnojen kanssa koska siinä on kätevästi joitakin kustomointeja joita täytyy tehdä että saa nämä paksut rinnakkaiset putket mahtumaan alustan/voimansiirron komponenttien sekaan luikertelemaan.

Kuva
Magnapackien mallailua paikoilleen.

Kuva
Vaimentimen mallailua, yksi resonaattoreiden ja vaimentimen välinen putki jo muodossaan. Vaimentimesta lähtee rinnakkaiset putket jotka tekevät vaimentimen ja takahelman välissä kaksi 90 asteen kurvia ja tulevat suorana ulos kuvassa näkyvästä pakoputkille tarkoitetusta lovesta takahelmassa. Olisi ollut helpompaa vaan raiskata takapuskuri ja laittaa suorat putket peräpeilistä ulos, mutta eihän sitä semmoiseen ryhdytä :lol:

Kuva
Alhaalta päin mallailua.

Kuva
Perän vieressä on tosi vähän tilaa putkille, juuri ja juuri sai mahtumaan mutta ihmetyttää miten ihmiset ovat true dualit rakentaneet näihin 126:siin. Olen varmasti kuvia nähnyt joskus mutta nyt kun niiden sisältöä muistamatta asiaa pähkii niin pakko varmaan kustomoida auton pohjaa rankasti tai laskea putkia alemmas kuin vakiona (vähentää maavaraa).

Kuva
Putkien melko lopullinen muoto, kuten näkyy niin vaatii vähän muotoilua että mahtuu paikoilleen.

Kuva
Putket valmiit, huomaa aivan peräpää jossa putkenpäät on aika sivussa itse vaimentimesta.

Kuva

Putket onnistui ihan hyvin sekä ulkonäön että äänen puolesta. Vasta olen päässyt sisällä pajalla kuuntelemaan niitä, kun auto on muilta osin kesken, ja tämä saattaa vähän johtaa harhaan koska kokemus on osoittanut, että Magnat lämmetessään pitävät aika erilaista mellakkaa :D C124:ssa äänet ovat aika hiljaiset viileänä ja lämpimänä on 60/80 nopeuksissa vähän dronea.

Tavoite oli secissä välttää dronen määrää. Siksi tuo twin Magnapack -resonaattorisetuppi. Magnat ovat kuitenkin luonnostaan kohtalaisen äänekkäät, joten ei pidä liikaa pettyä jos rajuista putkista tuleekin lämpimänä rajut :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=vIhm0Fu4KrU - alkup. putkien äänet
http://www.youtube.com/watch?v=YTbfuTljWU8 - pitihän se kuvata äänet kokonaan ilman mitään vaimentimia... Yllättävän hiljaiset äänet itseasiassa. Katalysaattori varmaan vaimentaa niitä kohtalaisesti. Esimerkiksi veneessä, jossa 5.0 V8 ja suorat putket, on huomattavasti voimakkaammat äänet.
http://www.youtube.com/watch?v=zJgQfLMFfyI - Magnojen äänet. Kuulostaa ihan samalta kuin suurin osa Youtuben Magnaflow-videoista ja se on hyvä asia, sillä tuo Magnojen luontainen nuotti on juuri se mitä lähdin hakemaan.


Sitten muita, pienempiä projekteja:

Kuva

Muovipaneelin alta kuva, parin paneelin alta on nyt kunto nähty ja on kuvan mukainen eli ihan positiivinen yllätys :D Näyttää siltä, että ei muuta kuin kotelosuoja-aineet väliin ja paneelit kiinni.

Yksi harmaita hiuksia ja suurta ihmetystä aiheuttava juttu tuli tässä projektissa vastaan: ainakin yksi paneeli oli vedetty ylälaidastaan liimalla kiinni :?: :?: :twisted:
Kun kiinnikkeet maksaa pari euroa kpl, niin mikä ihme siinä on että täytyy sikaflexin ja liiman kanssa leikkiä? Eihän tuota nyt uskalla purkaa, kun lähtee vielä maalit liiman mukaan. Alhaalta saa vähän pestyä ja kotelosuoja-aineet sisään ja täytyy vaan toistaiseksi tyytyä siihen että "kiinni on ja pysyy"... :evil:

Kuva
Keulan puolelta vielä yksi kuva "esarin alta".


Tänään tilanne on seuraavan näköinen: http://jupix.info/sec/pics/pihalla.jpg
Kärry odottaa siis pihalla jatkoa rempalle :D

Vuorossa on siis jatkoa muovipaneeliprojektille, sisustan remppaaminen, ruostesuojaus ym.

Tässä ajan kuluessa on tullut ideoita tulevista muutoksista ja niistä näkyvin on varmasti vilkut jotka olen todennut parhaaksi vaihtaa "vakioihin" eli oransseihin. Keulasta on hienot nuo kirkkaat, mutta hitto että ovatkin rumat nuo kirkkaat takaklusterit. Ne olivat autossa jo ostaessa kiinni. Pitäis vaan löytää jostain oranssit klusterit hyväkuntoisena järkihintaan.

Vanteeksi autoon tulee 16" BBS RS:t ja renkaiksi GoodYear Ultra Grip Ice+ 215/55:t. Niistä kuvaa sitten kun ne saan, toivottavasti tässä aivan lähiaikoina. Auto on vähän jumissa pajalla ja kakkosprioriteettina kesärenkaineen mutta minkäs teet kun BBS:ien toimitus vaan venyy ja venyy :lol:

Tällä hetkellä rassissa on heikoimmassa hapessa kuskin nahkapenkki, ja hyvänä kakkosena käsinoja etupenkkien välissä. Toivottavasti niille joku muu ratkaisu löytyy kuin penkin vaihto tai maalaus. Joka tapauksessa sisä-detailissa täytyy käyttää jahka kaikki rempat saa pois alta.

Reiserechneriä en oo saanu näyttämään muuta ku jäljellä olevaa tankkia (kilometrejä), hetkellinen kulutus näyttää muistaakseni viivaa ja keskikulutus jumissa 16 l/100km:ssa. Suurin osa muista moodeista näyttää kanssa viivaa tai tyhjää. Pitäis selvittää jotenkin enkö osaa vaan käyttää vai onko se rikki. Aika sääli jos onkin rikki, harvinainen lisävaruste kun on ja olis kiva että se toimis :lol: Edellinen omistaja selitti vaan, ettei osaa käyttää, ja enhän mä osannu sen paremmin...

Tällä erää ei tän ihmeempiä!
Viimeksi muokannut Juha_M117 päivämäärä Ti 06.12.2011 21:09, muokattu yhteensä 1 kerran
1989 560 SEC
1989 300 SEL


Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa
ViestiLähetetty: Su 05.12.2010 10:35
Kyllähän vain on hyvänoloinen secci. Mites takalasin alakarmi, onko kuprua? Aika räyhäkät sävelet tuli noilla Magnoilla 8)
Tuo on hyvä väri, kun oikein vimpan päälle myllyttää ja vahaa. Tarttee omastakin maalata nuo helmat ja puskurit korin väriin. Tekee aika paljon ulkonäköä lisää. Jaksahan päivitellä ketjua, seurannassa on.
"muun merkkisiä",
W124 300D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D

Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5185
Liittynyt: To 08.05.2008 20:29
ViestiLähetetty: Su 05.12.2010 10:57
et sitten kattonu niitä ovi listoja, että onko päissä mutteri/ruuvit irrotettu, tiivisteitten alla pitäs olla :shock:
katoikkos noitten helmamuovien alle ja onko takapuskurin ja sisälokasuojan välissä muovinen suoja ettei mene kurat ilma venttiileihin puskurin sisään :wink:
toi penkki näyttää siltä että olis verhoilu irronnut kiinityksestään takapäästä :wink:
hieno laitehan se on :mrgreen:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: To 12.07.2007 23:40
Paikkakunta: E-Korea
ViestiLähetetty: Su 05.12.2010 10:59
Komia ässä, putkista en nyt oikeen tiijjä. Jäikö ne tuolleen ?
3.0 TDI Quattro, syncro TDI ja W126

Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5185
Liittynyt: To 08.05.2008 20:29
ViestiLähetetty: Su 05.12.2010 11:39
kasiässä kirjoitti:Komia ässä, putkista en nyt oikeen tiijjä. Jäikö ne tuolleen ?

kuvista päätellen tais jäähä :shock:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 805
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Su 05.12.2010 14:16
Joo kyllä ne putket on ja pysyy nyt semmosena ku on uusimmissa kuvissa. ;) Laitan parempia kuvia, ja ehkä videotakin lisää jahka kärry on ajossa ja hyviä kelejä tulee :D

Ikkunan alusta oon muistanut katella vain pajalla huonossa valossa, ei sattunut silmään kupruilua eikä ruosteen väriä. Rohkaisevaa, mutta lopullinen tuomio jää siiheksi että pääsen kattelemaan sitä kunnon valossa. Joka tapauksessa lupasin karran kautta hankkia (ainakin nyt varalle) sen ongelmapellin. Seisokoot vaikka hyllyssä taikka menkööt jollekin muulle jos se pelti osoittautuu tässä vehkeessä riittävän terveeksi :lol:

Touhottaja, onks noista puskurin ilmaventtiileistä lisää juttua jossain? Uus juttu nimittäin mulle! Mistä näkee ja mitä pitää purkaa et selviää mitä sille suojalle kuuluu?

En kattonu listoja juu, ku en osannu. :lol: Vasta sittemmin selvis miten noi paneelit on kiinnitetty...

Kiitoksia kehuista!
1989 560 SEC
1989 300 SEL
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 10762
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Su 05.12.2010 14:48
Hieno peli!

Korjauspalasta oli puhetta jotta kimppatilaus sieltä Tallinnasta, mutta asiasta on nyt oltu hiljakseen :) . Ei minullakaan kiire ole, ollaan kuulolla.

Ne läpyskät on siis takapuskurin etupäässä, ellaiset kolmionmalliset. Omaan sedaniin ostin yhden aikoinaan Sunilta, ei pahan hintaiset. Ne näkee ihan selvästi kun katsoo takapyöränaukkoon. Läpyskät estää ettei kura lennä sinne puskurin ja takakontin väliseen solaan jossan on poistoilman aukot, niissäkin on läppä joka aukeaa kun ilma poistuu sisältä puhaltimen ollessa päällä. Ne aukot/venttiilit näkee kun takakontin sivuverhoilut ottaa pois.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1980 450 SEL 6.9 museoauto
1987 560 SEC pelastetaan museoimalla
1992 500E kesäauto
2000 G500 daily driver
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa
ViestiLähetetty: Su 05.12.2010 16:21
Kyllä kannattaa tosiaan kattoa ne puskurien muoviläpyskät. Omastani puuttui vänkärin puolelta ja oli korroosio päässyt pesimään ilmaräppänän kehykseen. Kehyksen yläpuoli oli lähtenyt lähes kokonaan kävelemään, joten sinnekin tuli uutta peltiä. Iso homma ei ole ottaa takapuskuria irti ja tsekata nuo kummaltakin puolelta. Samalla näkee puskurin takusen korista. Jouduin myös sinnekin pari paikkaa hitsaamaan. Takaverhoilut kun raottaa kummastakin takaposkesta, niin näkee samat paika sisältä ja pääsee ottamaan mahdolliset ruostekohdat heti kiinni.
"muun merkkisiä",
W124 300D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: La 20.01.2007 13:58
Paikkakunta: kullaa
ViestiLähetetty: Su 05.12.2010 16:54
meinaako true dual siis sellaisia stereo putkia että putket tulee molemmin puolin?
kai sellaiset pitäisi olla secciinkin mahdolliset rakentaa kun on SL:äänkin,,
siihen keskivaimentimen(jota mulla ei ole lainkaan) jälkeen tulee pienet pätkät putkea,,
sitten tulee öö esim 30asteiset osottamaan suurinpiirtein sisemmän vetarinkumin ulommaisen pään alareunaa,,pätkä suoraa ja taas n.30asteinen mutka ,,taas pätkä suoraa ja 45asteinen osoittamaan suoraan taakse päin,,
sillä keskimmäisellä 30asteisella säädetään se että 45 osottaa suoraan taakse päin..
sitten pätkä suoraa tai vaimennin(mulla on suoraa) ja sitten 45nen ja se viistetään sitten "tyylikkäästi" :lol:
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 805
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Su 05.12.2010 17:28
Joo, oikeestihan true dualit varmaan tarkottaa vain kummastakin pakosarjasta erikseen takavaimentimeen asti kulkevaa putkea. Ihan sama kulkeeko toinen toisessa laidassa autoa ja toinen toisessa, vai vierekkäin toisella laidalla. Itse kuitenkin hain vielä tuota merkitystä että kulkevat symmetrisesti tyyliin tässä uudessa ceessä:

Kuva

Niin, onhan niitä myös 126:iin rakenneltu :) Ihmetytti vaan omaa autoa alhaaltapäin katsellessa kuinka vähän sille on siellä tilaa.

karra kirjoitti:Korjauspalasta oli puhetta jotta kimppatilaus sieltä Tallinnasta, mutta asiasta on nyt oltu hiljakseen :) . Ei minullakaan kiire ole, ollaan kuulolla.


Joo, ihan hyvä ettei oo asiassa kiirehditty. Pitää palailla tarkemmin tähän sitten kun saa tätä vähän enemmän kuosiin.

Kiitoksia tiedoista liittyen noihin peräläpysköihin, pitää tutkailla kun käy autoa taas hiplaamassa ...

Karra, olikos sun autossa muuten kanssa reiserechner? Vois katella toimiiko se erilailla kuin tämä oma, jos päättelis siitä onko tuo oma särki. Ja mitä tyhjäkäyntiä se sun secci käy, "oikeata" 700 vapaalla ja 500 vaihde päällä vaiko korkeampaa?
1989 560 SEC
1989 300 SEL
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: To 12.07.2007 23:40
Paikkakunta: E-Korea
ViestiLähetetty: Su 05.12.2010 17:53
Sedanissa kaihertaa ainakin b-pumppu edessä jos haluaa tehdä ne tuplatorvet siististi nurkkiinsa.
3.0 TDI Quattro, syncro TDI ja W126

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: La 20.01.2007 13:58
Paikkakunta: kullaa
ViestiLähetetty: Su 05.12.2010 18:20
kasiässä kirjoitti:Sedanissa kaihertaa ainakin b-pumppu edessä jos haluaa tehdä ne tuplatorvet siististi nurkkiinsa.


tietenniin SL:ässäkin tarvii rakennella b-pumpulle ja muille hilkkeille liftkit mutta sellaisen tekeminen onnistuu varmasti kaikilta,,tarvitaan mm 3kpl erikokoisia pakoputkilemmareita,hieman mielikuvitusta,sopivia osia ja ripaus rakkautta ja valmis,,kaunis tuli.. :roll:
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 10762
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Su 05.12.2010 18:26
Lappeenrannan vahvistus kirjoitti:Karra, olikos sun autossa muuten kanssa reiserechner? Vois katella toimiiko se erilailla kuin tämä oma, jos päättelis siitä onko tuo oma särki. Ja mitä tyhjäkäyntiä se sun secci käy, "oikeata" 700 vapaalla ja 500 vaihde päällä vaiko korkeampaa?


On räknääjä. Saanen auton talliin sisälle ensi viikon aikana ja sitten todenteolla alan tutkimaan kapistusta. Tuu vaikka käymään, ilmoittelen kun on sisällä . Nyt auton päällä on 20 cm lunta :evil: .

Oma käy tyhjää mielestäni OK eli jotain kait 700 vapaalla ja 5-600 vaihde päällä. Mutta raportoin kun seuraavan kerran käytän autoa.

Mainitsit auto tulleen Oulusta. Omaa kun etsin niin Timo L vihjaisi että Oulussa oli ollut myynnissä tumma 560SEC, ja löysinkin sen nettiautosta ja soitin koska numero oli siinä tekstissä näkyvillä. Auto oli siis myyty ja kaveri sanoi että hänelle on tulossa kaksi secciä, 560 ja 420 mutta löysin sitten omani joten en palaillut enää Olun suuntaan.

Ei ollut sinun auto koska sehän on tässä :D : http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/560/3490958
Viimeksi muokannut karra päivämäärä Su 05.12.2010 23:10, muokattu yhteensä 1 kerran
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1980 450 SEL 6.9 museoauto
1987 560 SEC pelastetaan museoimalla
1992 500E kesäauto
2000 G500 daily driver
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 805
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Su 05.12.2010 19:01
No siinähän se juu ;) En muista nyt muuta tummanpuhuvaa secciä sieltä suunnalta... "Paljon" pohjoisemmassa on se täällä foorumillakin myynnissä oleva jossa vaalean harmaat muovit. Se on vissiin myynnissäkin vielä. Kuten sanottu niin tämä oli ollut toisella omistajalla (oletettavasti myynnissä) pian ennen sille kaverille päätymistä, keneltä tämän ostin, joten mahdollisesti on kyse samasta autosta. Nettiautossa en kuitenkaan muista tätä nähneeni ennen tuota linkittämääsi ilmoitusta jonka kautta tämän ostinkin.
1989 560 SEC
1989 300 SEL
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Jyväskylä
ViestiLähetetty: Su 05.12.2010 22:50
Onko nuo vanteet aidot AMG:t 7400098 numerolla ja ET11? Paljonko olisit niistä vailla?
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 10762
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Su 05.12.2010 23:09
Lappeenrannan vahvistus kirjoitti: En muista nyt muuta tummanpuhuvaa secciä sieltä suunnalta...

Tässä se Oulun auto:

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sec/3249319
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1980 450 SEL 6.9 museoauto
1987 560 SEC pelastetaan museoimalla
1992 500E kesäauto
2000 G500 daily driver
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 805
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Su 05.12.2010 23:18
Ok, en ollutkaan tuota nähnyt, aika helmi kuvauksen perusteella.

Samuli H kirjoitti:Onko nuo vanteet aidot AMG:t 7400098 numerolla ja ET11? Paljonko olisit niistä vailla?


Katso itse: http://jupix.info/sec/monoblockit/IMG_1143.jpg

Ainakin tuo mainitsemasi mallinumero näyttää löytyvän, en sit tiiä olisiko replicavalmistaja printannut nekin siihen vanteen kylkeen :roll: Offsetistä en osaa sanoa mitään ennen kuin irrotan vanteet autosta ja katon tarkemmin merkinnät. (Sitten kun BBS:t tulee.)
Tuossa kuvassa vois ihan alhaalla näkyvästä merkinnästä tulkata jotta ET28:t ovat. En kuitenkaan sano varmaksi. Ja ko. vanteiden käyvästä hinnasta oon vielä vähemmän varma, eikös aidot monoblockit oo aika hinnakkaat :lol:
1989 560 SEC
1989 300 SEL
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Jyväskylä
ViestiLähetetty: Ma 06.12.2010 10:08
Virallinen nimi noille vanteille on AMG aero I ja uskoisin että ovat aidot kun tuo koodi löytyy. Näyttäisi tosiaan olevan ET28 eli alunperin tarkoitettu w124 sarjaan. W126:seen tarkoitetut on ET11, mitkä olisi minullakin hakusessa. Hintahan on aina tapauskohtainen, kaverini osti pari kuukautta sitten vastaavat hyvillä kumeilla 500eurolla ihan Suomesta.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: To 12.07.2007 23:40
Paikkakunta: E-Korea
ViestiLähetetty: Ma 06.12.2010 10:13
eero1989 kirjoitti:
kasiässä kirjoitti:Sedanissa kaihertaa ainakin b-pumppu edessä jos haluaa tehdä ne tuplatorvet siististi nurkkiinsa.


tietenniin SL:ässäkin tarvii rakennella b-pumpulle ja muille hilkkeille liftkit mutta sellaisen tekeminen onnistuu varmasti kaikilta,,tarvitaan mm 3kpl erikokoisia pakoputkilemmareita,hieman mielikuvitusta,sopivia osia ja ripaus rakkautta ja valmis,,kaunis tuli.. :roll:


Kuulostaa hienolta, oisko kuvia ?
Vasta uusin polttoainelinjat omaani ja laitoin uuden pumpun uusine panjoputkineen kunnostettuun alkuperäseen telineeseen.
3.0 TDI Quattro, syncro TDI ja W126
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 805
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ma 06.12.2010 11:49
Samuli H kirjoitti:Virallinen nimi noille vanteille on AMG aero I ja uskoisin että ovat aidot kun tuo koodi löytyy. Näyttäisi tosiaan olevan ET28 eli alunperin tarkoitettu w124 sarjaan. W126:seen tarkoitetut on ET11, mitkä olisi minullakin hakusessa.


Aijaa. :shock:
Nuo ET28:tkin istuu musta ihan kohtalaisesti tähän: http://jupix.info/sec/monoblockit/IMG_1144.jpg
Onko ne ET11:t leveemmät vai tuleeko ne vielä enemmän ulos kuin nämä mun monoblockit? Tietysti kohta selviää että nämä on saatu istumaan spacereilla :lol:
1989 560 SEC
1989 300 SEL
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Jyväskylä
ViestiLähetetty: Ma 06.12.2010 12:17
Leveys on sama molemmissa, ET11 tulee 17mm ulommas. Saattaa siellä spaceri olla mutta kuvasta katsottuna jää aika syvälle kaaren sisään. Mulla oli w126:ssa joskus 8x17 ET35 eikä nekään pöllömmältä aikanaan näyttäneet.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: To 12.07.2007 23:40
Paikkakunta: E-Korea
ViestiLähetetty: Ma 06.12.2010 12:38
Omassa on 8-tuumaset ET 11 ja on 225 kumilla just sopivat, eessä ois parempi 215 leveet. :D
3.0 TDI Quattro, syncro TDI ja W126

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: La 20.01.2007 13:58
Paikkakunta: kullaa
ViestiLähetetty: Ma 06.12.2010 18:21
kasiässä kirjoitti: eessä ois parempi 215 leveet. :D


B-pumppu värkistä ei ole vielä kuvia mutta täytyy todeta että helvetin rumat ne 215/45 17 on 8-tuuman vanteella ja huonot ajaa ja vanteen reuna kärsii aina jos ei muistakkaan heittää mutkaa ennen kun kääntyy kanttarin yli,,8-tuumaselle on hyvän kokoinen 235/45 17 ,,tosin en ymmärrä miksi S-sarjalaiseen täytyy sovittaa nuin kapeaa rengasta/pyörää..

Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5185
Liittynyt: To 08.05.2008 20:29
ViestiLähetetty: Ma 06.12.2010 19:19
eero1989 kirjoitti:
kasiässä kirjoitti: eessä ois parempi 215 leveet. :D


B-pumppu värkistä ei ole vielä kuvia mutta täytyy todeta että helvetin rumat ne 215/45 17 on 8-tuuman vanteella ja huonot ajaa ja vanteen reuna kärsii aina jos ei muistakkaan heittää mutkaa ennen kun kääntyy kanttarin yli,,8-tuumaselle on hyvän kokoinen 235/45 17 ,,tosin en ymmärrä miksi S-sarjalaiseen täytyy sovittaa nuin kapeaa rengasta/pyörää..

ja minä taas en ymmärrä miksi ässään tarttee laittaa leveempää rengasta koska ajo ominaisuudet muuttuu tosi paljon :roll: kokemusta on hiukan :shock:
mullon pelkkiä romuja vaan

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: La 20.01.2007 13:58
Paikkakunta: kullaa
ViestiLähetetty: Ma 06.12.2010 19:38
niin siis juu jos meinaa ajella eikä tuunata niin vakio koko on ihan varmasti paras :wink:
mielestäni on vaan aika persoonallisen näköinen kun tuollaisessa vanhassa SL:ässä on 285set edessä :wink:
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... abNumber=1

Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5185
Liittynyt: To 08.05.2008 20:29
ViestiLähetetty: Ti 07.12.2010 08:27
eikös tuunaamisella haeta autoon lisää kauneutta mutta tohon sl:ään on kyllä tullu noilla vanteilla lissää rummuutta ja varmasti on paska vehe ajjaa :cry:
tuo linkin sl:llä ei varmaankaan pysy enää kun junan radan kiskojen välissä :D
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ke 28.11.2007 03:17
Paikkakunta: vaasa
ViestiLähetetty: Ti 07.12.2010 15:36
Lappeenrannan vahvistus kirjoitti:Joo, oikeestihan true dualit varmaan tarkottaa vain kummastakin pakosarjasta erikseen takavaimentimeen asti kulkevaa putkea. Ihan sama kulkeeko toinen toisessa laidassa autoa ja toinen toisessa, vai vierekkäin toisella laidalla. Itse kuitenkin hain vielä tuota merkitystä että kulkevat symmetrisesti tyyliin tässä uudessa ceessä:


Niin, onhan niitä myös 126:iin rakenneltu :) Ihmetytti vaan omaa autoa alhaaltapäin katsellessa kuinka vähän sille on siellä tilaa.





Vasta uusin polttoainelinjat omaani ja laitoin uuden pumpun uusine panjoputkineen kunnostettuun alkuperäseen telineeseen.





On muuten mahtavan näköinen peli..... :roll: 8)



Tuosta putkesta sen verran että kyllä sinne saa rakennettua symmetrisen putkiston perän molemmin puolin kulkemaan jos tahtoo, mutta tosiaan kuten mainittukin että tilaa ei kehumiseen asti ole.... :lol:


tuon näköiset on omassa sel:lissä putket jos ilman bensapumppujen paikan muokkausta: http://www.simplesite.com/vtuning/26816833?i=34989531 kylläkään kuvaa ei ole alapuolelta kun ovat kiinni.... :oops:






Mistäs löysit uudet panjoputket bensalinjastoon.... :?: :roll:
- http://www.v-tuning.fi

Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5185
Liittynyt: To 08.05.2008 20:29
ViestiLähetetty: Ti 07.12.2010 19:33
jaagou kirjoitti:
Lappeenrannan vahvistus kirjoitti:Joo, oikeestihan true dualit varmaan tarkottaa vain kummastakin pakosarjasta erikseen takavaimentimeen asti kulkevaa putkea. Ihan sama kulkeeko toinen toisessa laidassa autoa ja toinen toisessa, vai vierekkäin toisella laidalla. Itse kuitenkin hain vielä tuota merkitystä että kulkevat symmetrisesti tyyliin tässä uudessa ceessä:


Niin, onhan niitä myös 126:iin rakenneltu :) Ihmetytti vaan omaa autoa alhaaltapäin katsellessa kuinka vähän sille on siellä tilaa.





Vasta uusin polttoainelinjat omaani ja laitoin uuden pumpun uusine panjoputkineen kunnostettuun alkuperäseen telineeseen.





On muuten mahtavan näköinen peli..... :roll: 8)



Tuosta putkesta sen verran että kyllä sinne saa rakennettua symmetrisen putkiston perän molemmin puolin kulkemaan jos tahtoo, mutta tosiaan kuten mainittukin että tilaa ei kehumiseen asti ole.... :lol:


tuon näköiset on omassa sel:lissä putket jos ilman bensapumppujen paikan muokkausta: http://www.simplesite.com/vtuning/26816833?i=34989531 kylläkään kuvaa ei ole alapuolelta kun ovat kiinni.... :oops:






Mistäs löysit uudet panjoputket bensalinjastoon.... :?: :roll:

tarkotakko panjo putkilla sitä putkee mikä yhistää pumpun, suodattimen ja paineen varaajan :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 805
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ti 07.12.2010 23:26
Entinen omistaja oli vaihtanu secciin yhen bensalinjan just ennen auton siirtymistä mulle, ite en oo niihin koskenu. Oikeestaan kaikki ne pitäs kyllä käydä läpi...
1989 560 SEC
1989 300 SEL

Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5185
Liittynyt: To 08.05.2008 20:29
ViestiLähetetty: Ke 08.12.2010 08:32
Lappeenrannan vahvistus kirjoitti:Entinen omistaja oli vaihtanu secciin yhen bensalinjan just ennen auton siirtymistä mulle, ite en oo niihin koskenu. Oikeestaan kaikki ne pitäs kyllä käydä läpi...

juu, ne kannattaa ehottomasti mennä läpi, varsinkin kun auto on talavi teloilla, niin tekee sen perusteellisesti, puottaa koko takapalakin alas pois tieltä ja laittaa molemmat uuvet putket, eikä mitään kumiletku korjauksia :roll: ittellä vähän huonoja kokemuksia letku korjauksista :cry:
mullon pelkkiä romuja vaan
Seuraava

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa

   








AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

mbosa.fi

eurovanne.fi

lukitusturva.fi

https://Www.AutoDoc.fi