Rakas päiväkirja, tässäpä naputtelen taas vaikka itseasiassa kerrottavaa ei ole (vihdoinkin) kovin kummoisia! Mekaniikka alkaa olla jokseenkin tikissä joten asiat ovat enemmänkin vatvomista, spekulointia ja jokapäiväisiä juttuja.
Ilmastointihomma on ollut takalevyllä koko kesän, jäänee sille tolalle koko talveksi. Tarve koko laitteelle on ollut niin pieni että olen keskittynyt käyttämään autoa ja syytämään rahaa muihin, tärkeämpiin kohteisiin.
Lappeenranta Cruisingissa tuli secillä käytyä. Ovat aika kranttuja siitä minkälainen kalusto lasketaan sisään, oletettavasti pienen tilan ja suuren osanottajamäärän takia (ja sen takia, että tapahtuma on pääasiassa jenkkiautotapahtuma). Portilla kuitenkin tokaisivat, että "noooh, lasketaan harrasteautoksi..." Jee.
Talvella vittuilleet pyöränpulttien vastakierteet tuli putsattua edestä, ja varmistettua että talvella putsatut takakierteet ovat vielä hyvät. Samalla tietysti varmistin että pulteissa on kierteet puhtaat ja ehjät. Muutaman joutui uusimaan. (Talvella ostettu pulttisetti.) Vasemmalla takana tuoreeltaan putsatulla kierteellä ja pultilla pyörii silti 2 pulttia tyhjää kiristettäessä. Voi olla että menee takanavat vaihtoon.
Auton ollessa pukeilla tuota remppaa varten tuli otettua yleiskuva myös pellin alta, kun muistin ettei sieltä kovin montaa kuvaa ole.
Perästä on alkanut kuulumaan suurinpiirtein 85kph vauhdissa rutinaa/tikitystä. Kuuluu kun on veto päällä mutta lakkaa kun ottaa kaasun pois tai kiihdyttää. Eli vain pintakaasulla kuuluu. Myös kaupungissa saattaa kuulua pieniä tikityksiä jos ajaa varovasti ja kuuntelee, saattaa kuulostaa joskus harvoin siltä kuin olisi kivi jumissa renkaassa, mutta mystisesti "kivi" häviää kun antaa erilailla kaasua. Valtatiellä tuo kuitenkin kuuluu helposti auton sisäänkin ja kuuluu tasaisesti toisin kuin kaupungissa.
Päättelin tuosta että ois perä viimeinkin laukeamassa, kun se vollotti jo auton ostaessa ja tiesin että siinä on tämän yksilön akilleen kantapää. Kävin siis pajalla tarkistamassa peräöljyt (paljonko sitä on, onko metallia seassa, miltä näyttää kunto, kuinka juoksevalta näyttää...)
Tämmöistä sieltä tuli ulos. Proput lähti ihan vaivoitta irti.
Metallia ei ollut seassa mutta muuten ihan hyvä että tuli vaihdettua.
Tämmöiset sinne laitoin tilalle nimimerkki karran suosituksesta
:
Lopputulos: vollotus rauhoittui vähän, mutta tikitys kuuluu edelleen. Ei pysty sanomaan onko sen voimakkuus muuttunut. Pajalla oli kuitenkin vanha taksimies joka heitti ilmoille suorastaan jännän teorian, entäpä jos se onkin pyöränlaakeri.
Voishan se periaatteessa ollakin, mutta mielestäni sitä vastaan tappelee tuo että se ääni lakkaa kun vaihtaa kaasun asentoa...
Täytyy ajella autolla enemmän ja matkustaa takanakin, kuunnella mistäpäin autoa (sivusuunnassa) se tikitys tulee...
Jos itse perä menee vaihtoon niin tuntuu olevan ongelmallista löytää purkuosana juuri tämmöistä perää eli 2.65 viskolukollista ABS ei-luistonestoperää. Saksasta niitä sais aika varmasti mutta
aika kallista lystiä. Vanhan perän voisi korjauttaa suomessa esim. Oulun entisellä Laasosella (löytyi suositukset Mersufoorumilta ja kysyin yrityksen uudesta inkarnaatiosta että edelleen tekevät mersun peräkorjauksia). Vuonna 2005 oli ilmeisesti maksanut korjaus n. 350e.
Lopulta olisi mahdollista tilata Englannista Quaifen QDF5V torsenlukkoperä ja heittää ne rojut tuonne vanhan perämurikan sisään. Hintaluokka tällä olisi suurin piirtein sama kuin tuolla Saksan purkuosalla, ehkä vähän kalliimpi, mutta lopputulos olisi joka suhteessa huomattavasti parempi. Perän irrotus menisi joka tapauksessa varmaan paikallisella pajalla ja sisuksien ropaus joko tuolla ex-Laasosella korjauksen tapauksessa tai SSF-Pyörällä jos lähden tuohon Quaife-hommaan.
Täytyy kuitenkin ensin päättää missä se vika on, perässä vai jossain muualla...