epk kirjoitti:ykshän on matalaa mallia, vaiko vääristääkö kuvat vaan ?
Kyllä ne on samanlaisia kaikki
Vanteet on 16x7 ET22 (vai olikohan ET23, pitää tarkistaa kun pääsee omalle koneelle) edessä sekä takana. Pakoputken päistä sen verran että ne töröttää ulos ihan suunnitellusti, ettei ääni "kimpoile" puskurista ja alustasta ja aiheuta sisätiloihin dronea, resonointia tai turhaa volyymiä. Näyttääkin mun mielestä paremmalta kun ne tulee vähän ulospäin. Sillä lailla se mitotettiin että putkenpäät tulee takapuskurin ylälaidan (uloimman laidan) tasalle eli alalaidasta (sisimmästä laidasta) n. 5cm ulospäin. Ero ei ole siis oikeassa elämässä suurensuuri mutta kyllähän se kuvissa saattaa huomiota kerätä. Putket on toisistaan noin sormen leveyden päässä ja kooltaan muistaakseni 2,5". Ja nehän eivät ole tietenkään pelkästään putkenpäät, vaan "true dualit" sylinteririveistä asti, joskin katalysaattorissa ja takapöntössä ne kaiketi rakenteellisesti yhdistyvät.
Joka tapauksessa putkista kun puhe on, niin olen nyt pari päivää ajanut autolla, ja täytyy sanoa että ne onnistuivat todella hyvin. Todella hillityt äänet myös kuumana ja sisällä ei ole mitään dronea millään nopeudella. Kannatti ehdottomasti sijoittaa resonaattoreihin etenkin jos ilman niitä äänet olisi olleet niin kovat kuin netissä huhutaan. Ulkopuolella kuulemma kuuluu, ja kyllähän se jytisee kun olen itse tyhjäkäynnillä sitä ulkona kuunnellut, mutta sisälle ei kuulu kaupunkinopeuksissa kuin kaukaista jylinää. Maantienopeuksilla ei näillä keleillä tarvitse juuri äänien kuuntelusta haaveillakaan
Tosiaan eilen sain auton pajalta nyt lomien ja kiireajan ajaksi ajoon. Kaikkea niitä pienempiä jäljellä olevia hommia siihen nyt tehtiin:
Loput sivupaneelit irrotettiin ja kiinnitettiin oikeilla kiinnikkeillä kunnolla ja tiiviisti niin ettei ne nyt hölsky niin kuin ennen... Tämä sen jälkeen kun pinnat alta putsattiin ja suojattiin kotelosuojalla.
Tyhjäkäyntimoottori irrotettiin ja tutkittiin josko johtuisi siitä korkea tyhjäkäynti. Se oli pelasi kuitenkin ok. Putsattiin ja rasvattiin silti ja tiivistettiin vähän niitä siihen meneviä letkuja josko siellä olis jotain vakuumivuotoa ollut.
Pajalta kun lähdin niin tyhjäkäynti oli kuin olikin parisataa kierrosta matalampi mutta kun oltiin seoksiakin vähän säädetty niin nyt ei tiedä kummasta se olis kiinni. Tänäänkin säädettiin vähän seoksia ja vapaalla on tyhjäkäynti taas vähän korkeampi. Yritän päästä paikalliseen firmaan jonoon niin että kattois pakokaasuanalysaattorin kanssa seokset viimisen päälle ja sitten vasta diagnosois tyhjäkäyntiä ja yhtä uutta ongelmaa:
Vitossylinteri kiukuttelee. Tuntuu että suurimman osan ajasta se on pimeänä. Ilmenee niin että sekä tyhjäkäynnillä että ajossa nypyttää helkkaristi ja kun tyhjäkäynnillä nypytti niin vitospiuhan irrottamalla ei moottorin käynti muuttunu miksikään joten aika selvä peli.
Mekaanikko oli kipinän tarkistanut ja tullut siihen tulokseen että hyvä on. Siitähän vois nyt sitten päätellä että tulppa, johto ja puola on ehjiä? Mekaanikko arveli että tuo sylinteri ei saa riittävästi bensaa, joten voiskohan suutin olla tukossa tai sökö. Muita ideoita?
No mutta se siitä, lohkarin olivat saaneet kanssa asennettua ja tuntu toimivan kun tänään sitä käytin.
Sisällä on taas yksi murheenkryyni kun nyt vaihteeksi matkustajan puolelta falskaa ortopedipenkin säädin. Pitää pistää osto-ilmoa tonne kauppapuolelle...
Porkkanavilkut sain vaihettua taakse ja sivuille. Ikävä kyllä moponetti toimitti sedanin etuvilkut ja muita eivät toimitakaan. Tulipahan varmistettua että ne ei mene coupeen. Siispä rahat takas sieltä ja ad:lta tilaukseen coupen vilkut eteen... Tällä hetkellä autossa kirkkaat edessä ja muualla porkkanat.
Lähiviikkojen aikana pitäs koittaa saada kasi käymään kunnolla ja sen jälkeen keskikonsolin nappulat kuntoon. Muistin kanssa nyt talven pimeässä ajaessa ettei vaihteenvalitsimen valot pala, pitäis sekin selvittää onko sieltä piuha irti vai valo palanu. Mites se systeemi avataan, vaatiiko paljon purkamista?
Tässä pari kuvaa nykykuosista, parempia kuin tämmösiä kännykkäkuvia tulee sitten kun on käynti kunnossa, projektit päätöksessä ja auto puunattu...