Juhan 1989 560 SEC

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 819
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ti 05.11.2013 20:41
Kesäkausi hujahti, tässäpä kertaus siltä ajalta:



Dynossa käynti uusilla bensapumpuilla, 213 rwhp @ 4800 rpm / 370 Nm @ 3000 rpm



Kevättalvella kolaroidun puskurin korjautus vastapuolen vakuutuksesta:

Kuva

Kuva

Vanha kromi, gen2 W126:n kromit ruostuvat sisältäpäin ulos ja siitä tulee se legendaarinen kuplinta. Semmoisessa tapauksessa jäljellä siis pelkkä kromi, pelti haihtunut alta taivaan tuuliin, kuten näissä kuvissa.

Kuva

Uusi kromi

Kuva

Lopputulos

Kuva

Korikorjaamo vaihtoi myös ovenkahvat mulle, ja rikkoi samalla penkkien säätönamiskaklusterista niskatukien nappuloiden varret niin ettei nappula pysy klusterissa kiinni. Kummaltakin puolelta.


Ajelin peränpitäjänä Saimaan Tähti III:ssä, kiitokset Petelle kuvista jos luet tätä:

Kuva

Kuva

Oma kuva Konnunsuolta:

Kuva



Bensapumput kun ei auttaneet niin kokeilin olisiko täyskaasukiihdytyksen nykiminen kiinni EHA:sta. Eli autossa kävi varmasti ehjä EHA. Ei auttanut eikä koneen käynti muuttunut, eli minullakin on ehjä EHA.


Kuva

Lentokentällä varttimailipäivä pian tuon jälkeen, 25.8.

Vartilla meni 15,37 sekuntia, tosin koska tiesin auton olevan rikki ja huippunopeuden kelaamisen olevan mahdotonta niin pelleilin huvikseen lähdön. Piirsin kahta mustaa viivaa eli myös varttimaili oli sen verran hitaampi. Päivän positiivinen uutinen oli lukkoperän toiminta eli ei vain lyö tyhjää yhdellä renkaalla.



320k meni rikki:

Kuva


320k virstanpylvään jälkeen määräaikaishuolto, vaihtui öljyt, suodatin ja ohjaustehostimen neste. Tuntuma on semmoinen, että kun tehostimessa olleen vanhan lirun tilalle tuli uutta ATF:ää, niin ohjaus muuttui jämäkämmäksi ja keskellä oleva klappi on aavistuksen tiukentunut (tuntuu siltä että kevyellä alueella ohjatessa tapahtuu suunnanmuutosta vaikka ohjaus tuntuu "tyhjältä").


Piakkoin huollon jälkeen alkoi talveen varautuminen järjestyksessä:

Kuva
Syyskuu, vaha

Kuva
Lokakuu, viimeinen pesu

Kuva
Katsastus, huomautuksitta läpi mutta ohjaustehostin tiputtaa ja alapallonivelen suojakumi irvistää.

Päästöarvot, ilman kattia:
HC 145 ppm
CO 0.16 %
CO2 13.20 %
O2 2.55 %

Kuva
"Kaverit" yhdessä viimeisen kerran tältä erää

Kuva
Tallissa peiton alla.

Autossa motonetin kosteudensyöjä ja akku on irti autosta.
1989 560 SEC
1989 300 SEL
2015 C 200

Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11534
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: La 22.02.2014 22:01
Kuva

Kuva
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1980 450 SEL 6.9 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 käyttöharraste
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 819
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ma 04.08.2014 11:39
SEC:ssä on outo uusi oire; tyhjäkäynniltä lähtiessä joko paikaltaan tai liikkeestä, tuntuvalla ja määrätietoisella kaasun annostelulla moottori tuntuu siltä kuin meinaisi sammua eikä mitään tapahdu. Kestää sekunnin tai pari ja sitten kone saa taas hommasta kiinni ja meneminen alkaa.

Nopean googletuksen perusteella seokset voisi olla pielessä. Teoriassa mahollista, kun säädöstä on nyt aikaa ja sen jälkeen olen EHA:aa irrottanut ja tulppia vaihdellut etcetera. Lisäksi netissä kuvailtiin oireita että tyhjäkäynti voi olla liian hidasta, jos seokset pielessä. Mulla on vähän sitäkin ongelmaa. Tykkään matalasta tyhjäkäynnistä, mutta tämä SEC käy ajoittain ilmeisesti liiankin matalalla, kun ryömittäessä parkkipaikalla höräyttää omia aikojaan (kai pysyäkseen käynnissä).

CO pitäisi kai olla 0,5 - 1,5 % välillä, mulla oli viime päästömittauksessa 0,16 %. Autossa ei ole kattia. Ajattelin että jos koittaisi kääntää varttikierroksen - puoli kierrosta rikkaammalle, jos auttaisi empimiseen. Kumpaas suuntaan M117 ruuvia käännetään, jotta se menee rikkaammalle?
1989 560 SEC
1989 300 SEL
2015 C 200
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2637
Liittynyt: Ma 21.06.2010 03:10
ViestiLähetetty: Ke 14.10.2015 19:51
Mitäs tälle autolle kuuluu yli vuoden hiljaiselon jälkeen?
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 819
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Su 06.03.2016 11:20
Kiitos kysymästä. Meni hetki että ei tullut käytyä täällä foorumilla. Auto on ollut kesäkäyttiksenä ja pitkän matkan autona jos on tarvinnut käydä kauempana, sen ominaisuudet ovat parhaimmillaan siinä: hyvä ohituskiihtyvyys ja mukavat penkit verrattuna 300:een. Nyt kärry omassa tallissa talven yli kuten myös '14-'15 talvena.

Vuonna '15 tuli ajeltua tällä 4500km.

Viime talvena yritin purkamalla selvittää mikä vikana sähköantennissa kun se takeltelee eikä tahdo enää mennä kasaan kun radion laittaa pois päältä. Sisällä oleva alkuperäinen punainen voiteluaine oli muuttunut ihan mustaksi mömmöksi ja itse antennin ruoto on jämähtänyt aika tiukasti muotoonsa. Ruodossa ja hammasrattaissa on kuitenkin vielä hampaat tallella eli sen puolesta ei pitäisi olla suurta ongelmaa. Vanhoilla osilla systeemi on kettumainen kasata, kun ruoto pitää ujuttaa erinäisistä sopikoista läpi ja osia on loppupeleissä aika monta.

No, ei tullut kuntoon ja en oikein vieläkään osaa sanoa tulisiko kuntoon jos sen voitelisi paremmin vai vaatiiko uuden ruodon, uuden moottorin tai molemmat. Tällä hetkellä antenni ei mene ihan alas asti ja sitä pitää muutenkin auttaa liikkeissään. Tein silloin 2011 kuskin jalkatilaan kytkimen joka kytkee antennin automaattisen noston/laskun pois päältä ja olenkin nyt pitänyt antennia lukittuna ylös-asentoon. Se ei vaan auta siinä vaiheessa jos autoa pitää esim. peitellä tai jotain.

Ohjaustehostin vuotaa aika paljon nestettä, sekin pitäisi tutkituttaa että tarvitseeko koko tehostin irrottaa ja kasata uudestaan uusilla stefoilla, vai olisiko joku helpommin hallittava ongelma.

Pari viikkoa sitten tuli käytettyä autoa. Äiti kävi W201 2.0E tenavatähtensä kanssa SEC:in tallissa kun pikkumersusta piti huoltaa virranjakajan kansi. Kärry tiputti tyhjäkäynnillä yhden sylinterin pois pelistä ja vika ilmeisesti korjaantui tai ainakin parani paljon vj kannen putsauksella. Joka tapauksessa, SEC piti ajaa pariksi tunniksi kadunvarteen ja se oli tuolla nuoskassa vanhoilla kesänakeilla mielenkiintoinen kokemus. Ei luulisi olevan mikään ongelma, mutta kävelyvauhdissakin nuoskassa kesänakeilla auto vaan sutii ja "ryömintä" jyrää etujarrujen toimintakyvyn yli ellei jarruilla seiso niin kovin että kaikki 4 jarrua pysäyttää auton.
1989 560 SEC
1989 300 SEL
2015 C 200
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 819
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ma 22.08.2016 15:55
Viime aikoina SEC:n vakkari tippuu välillä pois päältä ja päällä ollessaan sekoilee.

Otin vakkarin boxin käteen (sijaitsee ohjauspylvään vieressä kuskin jalkatilassa) ja auki. Näyttää ainaskin kaksi konkkaa kajahtaneen, siitäköhän nuo ongelmat yleensä johtuvat ja lieneekö näissä tyypillisesti muuta?

Kuvassa 2 konkkaa vasemmalla (huomaa pullistumat):

Kuva


Ainiin, boxi oli sen verran murjotun näköinen että siellä oli aikasemminkin oltu... piirilevyn kääntöpuolella näkyy pari oranssia juotosta.
1989 560 SEC
1989 300 SEL
2015 C 200
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 389
Liittynyt: Su 27.03.2011 09:47
Paikkakunta: Vantaa
ViestiLähetetty: Ma 09.10.2017 13:10
Mitäs tälle autolle kuuluu? On tullut luettua tätä ketjua jo ajat sitten, mutta nyt tulee katseltua vähän eri silmin kun itselläkin on SEC. Hienoa kun olet kirjoittanut auton ylläpidosta :thumbup:
500 SEC -85 kesäkäyttis
S8 quattro -97 talvikäyttis
300 E-24 -92 naftaliinissa
200 quattro 20V -90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 819
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ke 11.10.2017 15:34
Kiitos kysymästä, autolla tänä kesänä ajettu n. 2500km eli ei juuri mitään. Auto on ns. dailynä mutta kun töitä tekee kotoa niin kilometreja ei juuri tule.

Pääasiassa samat viat kuin aikaisemmin; sähköantenni takeltelee, vakkarin laatikkoon laitettiin uudet konkat mutta vakkari tippuu edelleen pois päältä, ohjaustehostin tihkuu vähän nestettä (tulee vaan katsastuksessa noottia mutta nestepinta säiliössä ei vaju), kuskinpuolen takapyörä kiinni 4 pultilla (1 paska kierre), perästä kuuluu normaali vollotus mutta myös tikitystä/rapinaa 80km/h:ssa.

Käyntiongelmat yläkierroksilla loppui säätämällä virranjakajan asentoa. Oli korjaamon jäljiltä niinkuin oli ja pyöritin sitä itse, siihen loppui ongelmat. Tämä siis oli viime kesänä, kävin ajamassa "puhtaan vedon" kiitoradalla: varttimaili 15.423s ja loppunopeus maililla 219 km/h.

Yhden haljenneen jalopuun liimasin. (Tuuletussuulakkeen ympärillä oleva puu, joka alkaa irvistää alalaidastaan, olen nähnyt useammassa 126:ssa.) Liimasin 2-komponenttiepoksilla ja on jotenkuten kestänyt toistaiseksi. Todella kovan voiman alla se irvistävä viilu ja vaikea nipistää liimauksen ajaksi yhteen, ei tullut täydellinen liimaus.

Ensi kevään suunnitelma tilata uudet 225/55 16" Misukat tai Contit nykyisille Penta Gen2 vanteille, entiset 205/55 Point-S:t aika pitkälti sakkorenkaat. Saavutus sinänsä että oon ajanut tällä autolla sen rengassatsin loppuun, ne kesti karkeasti arvioiden 40tkm.

Etupenkkien ja kyynärnojan nahat pitäisi uusia, ovat puhki monesta kohtaa.

Ilmastointilaitteesta edelleen remmi irti ja konversiota uusille aineille ei ole tullut tehtyä. Samoin webasto on edelleen pahvilaatikossa odottamassa inspiraatiota.

Takakaarissa alkaa näkyä alkavaa kuplimista. Ei kestäisi enää rönttäkelejä eli hyvä että on nyt kesäkäyttiksenä. Tosin nuo takakaaret on ainoa paikka josta auto on näkyvästi ruosteessa.
1989 560 SEC
1989 300 SEL
2015 C 200
Avatar
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Su 12.08.2018 11:41
ViestiLähetetty: Su 12.08.2018 11:48
Juha_M117 kirjoitti:Pääasiassa samat viat kuin aikaisemmin; sähköantenni takeltelee, vakkarin laatikkoon laitettiin uudet konkat mutta vakkari tippuu edelleen pois päältä.


Luulin, että -84 280SE:ssä oli vakkari rikki, kun tippui välillä pois päältä. Tuossa mallissa voi olla täysin erilainen vakkari, mutta siinä viaksi paljastui herkkä jarrupolkimen kytkin. Välillä kaasulta jalkaa huolimattomasti nostaen tai jalan asentoa siirtäen tippui vakkari pois. Vian sai todennettua kopauttamalla jarrupolkimeen sivusuunnassa, sai aina tiputettua vakkarin pois. Tämä siis helposti tarkastettavaksi vinkiksi, josko olisi vaikka tällä jotain tekoa sinunkin autossa.

On muuten tosi hienoa, että olet jaksanut vuosia palata foorumille ja päivittää kertomusta. Tuli oikein mielenkiinnolla luettua ja kerättyä talteen muutama hyvä ja seikkaperäinen korjaus-/purkuohje.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 819
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: To 30.08.2018 17:45
Kiitos viestistäsi, mukava kuulla että on ollut apua vanhoista postauksista. :thumbup:

Tässä autossa tuli vakkari kuntoon vaihtamalla toisesta 126:sta se ns. aivoyksikkö sinne, eli vika on varmasti siinä. Todennäköisesti väärin juotettu vaihtokonkat, muita huonoja juotoksia jossain, tai jotain vastaavaa vikaa. Täytyy koittaa selvittää, mutta paikallisesti Lappeenrannassa ensimmäinen paikka jossa käytin sitä arvuutettavana oli vesiperä (eivät halunneet koskeakaan koko laitteeseen).

Ainiin ja kesän alusta laitoin autoon samoille vanteille 225x55 16" renkaat eli ns. oikean kokoiset (tai tarkemmin sanottuna oikeamman kokoiset kuin 205x55). Hetken aikaa näytti silmään maasturin renkailta, mutta siihen tottui. :D
1989 560 SEC
1989 300 SEL
2015 C 200
Edellinen

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: eno-E ja 10 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

https://Www.AutoDoc.fi