Juhan 1989 560 SEC

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: To 12.07.2007 23:40
Paikkakunta: E-Korea
ViestiLähetetty: Ti 04.01.2011 00:37
No noista "porkkanoista" ollaankin jo samaa mieltä.
3.0 TDI Quattro, syncro TDI ja W126


Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5623
Liittynyt: To 08.05.2008 20:29
ViestiLähetetty: Ti 04.01.2011 10:28
kasiässä kirjoitti:Tuossa on 2" aftermarketti ässään laitettuna, 60,3 kirkkaat kurvit päissä. Hieman matalempi ääni kuin vakiossa.

[ http://i267.photobucket.com/albums/ii293/petteriluu/korjuuta003.jpg ]

mää olen jossakin nähäny tuon pakoputken teon ihan topikkinakin, oikein vaihe vaiheelta :roll: ja voin sanoo että oikein ammattimiehen otteella syntyy kommee putkisto :D
kyllä kasiässällä homma hoijjossa on :P
mullon pelkkiä romuja vaan

Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 30.03.2007 09:23
ViestiLähetetty: Ti 18.01.2011 13:39
Niitä tycin vilkkuja kannattaa käyttää orkkisvilkun kannalla... se tycin kanta on ihan paska muutenki.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 832
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ti 18.01.2011 16:34
Joo, huomasin senkin :D
1989 560 SEC
2015 C 200
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 832
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ke 19.01.2011 11:43
Pakoputkesta muuten sen verran että tässä on kuvia siitä mikä ne "inspiroi"... Eli tuon oman C124:n perse.

Kuva

Kuva

Tuonkin teetin itse, siinä on vain resonaattorista äänenvaimentimeen putket, vaimennin Magnalta ja ulostulot tehty kustomina eli vähän kevyempi setti kuin secissä. (Paljon kovemmat äänet kuin orkkisvaimentimella ja jonkun verran dronea vaikka on Mersun resonaattori. Go figure.)
1989 560 SEC
2015 C 200
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 832
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ke 06.04.2011 21:52
Viime päivityksestä on vierähtänyt tovi, kerrotaanpa siis secin kuulumisia alkaen tammikuun loppupuolelta.

Kuva

Edellisen päivityksen jälkeen tapahtui tämmöistä. Öljyä siis maassa. Loppujenlopuksi selvittiin säikähdyksellä, nimittäin öljyproppu se vaan vuosi, jakopäärempan jälkeen :roll:

Aika pelottavaa oli ajella kärryllä joka tiputti noin mahtavasti ölppää, mutta öljytilavuutta on onneksi "riittävästi" ja öljyjen jäähdyttyä tippuminenkin aina lakkasi.


Seuraava pikkuvika jakopäärempan jälkeen oli pelottava jurina joka kuului konehuoneesta. Nousi ja laski taajuudeltaan kierrosluvun mukaan ja kuulosti siltä että on joku laturi leipomassa tai jotain. No, tästä päästiin taas halvalla kun selvisi että oli hihna tullut liian kireälle. :lol:


Sitten päästiin oikean murheenkryynin makuun, nimittäin yhtenä maanantaiaamuna oli rengas tyhjä. Tästä oli ollut esimakua jo aikaisemmin kun olin pajalle ajanut aika hälyttävän löysän näkösellä renkaalla, josta kanssa-autoilija huomauttikin. Pikkuhiljaa hiipimällä hävisi siis paineet renkaasta. Perjantaina oli se täytetty ja maanantaina tosiaan tyhjä.

Eipä muuta kun Aero ykkönen kiinni vuotavan tilalle, rengas tenavan takakonttiin ja liikkeeseen tutkimaan mikä vuotaa. Saippuaveden kanssa lutraamisen jälkeen selvisi että vannehan se. Eli BBS:ien kehäpulttien juuresta ja kehän/keskiön välisestä saumasta änki ilmaa ulos kuin seulasta.

Seurasi pakollista BBS-vanteen sielunelämän opettelua sen verran että ymmärsi mikä on paineistettua tilaa ja mikä yleinen proseduuri kolmiosavanteen tiivistämiseksi.

Kuva

Syksyllä Saksassa kunnostajat tekivät tommoisen tiivisteen. Eli painetilaan sauman kohdalle nauha silikonista. No se ei pitänyt ittensäkään siinä, saati sitten ilmaa. Tuota kun irrotti, korjaan, "nosti pois" kuin banaaninkuorta oli selvää miksi silikonia ei suositella tohon hommaan. Adhesiota ei ollut tiivisteen ja vanteen pinnan välissä minkäänlaista. Osien väliin, sauman sisälle, ei oltu laitettu mitään.

Mielenkiintoista mainittavaa myös sakemannien restaurointityöstä sen verran että kehäpulttien kiristäjänä oli vanteesta riippuen 1kpl - puolet heksamutteria ja puolet 12-kulmaa. Jotkut oli niin löysällä että niitä käänsi sormivoimin.

Seurasi siis havaittujen ongelmien korjaus kotikonstein seuraavasti:
1. Silikoninauhan irrotus
2. Jämien poisto / putsaus karhunkielellä ja tärpätillä
3. Kuivatus yön yli
4. Uusi tiivistenauha samalla tekniikalla Sikaflexistä. Perhanan ruma ja liian paksu nauha tuli, mutta silminnähtäviä reikiä ei jäänyt.
5. Kuivatus yön yli
6. Kaikkien kehäpulttien löysäys ja ristiinkiristys 26Nm:iin
7. Loppukuivatus n. viikon ajan

Kuva

Sitten ei muuta kun takaisin rengasliikkeeseen kokeilemaan renkaita vanteilla. Ja tadaa! Vuotaa edelleen ku seula. :lol:

Tuossa vaiheessa ei voinut kuin hakata päätä seinään ja hyväksyä, että pakko oli poistaa sika, ja purkaa vanteet osiksi sekä kasata uudestaan tiivistäen "kunnolla" välistä. Tähän ei ollut itsellä aikaa, eikä oikeastaan huvittanutkaan yrittää, kun olin kuullut kauhutarinoita siitä miten vaikeaa voi näiden 3-osaisten vanteiden purku huonossa tapauksessa olla.

Oli oikeastaan kaksi vaihtoehtoa, joko myydä vanteet siinä kunnossa kuin ne olivat (ns. projektina) tai laittaa kuntoon omaa käyttöä varten. Jos löytyisi joku ketä tämmöinen projekti kiinnostaisi, ja tästä selviäisi "järkevillä" kustannuksilla, niin vanteita ei tarvitsisi myydä. Kuvaan astui onneksi vähän myöhemmin mersuforumin nimimerkki Västi joka ystävällisesti suoritti tämän operaation kohtuullista korvausta vastaan. Sekä kiitokset Karralle jonka kyydissä vanteet pääsivät rempattavaksi. Tästä kuitenkin hetken päästä lisää.

Tässä kohtaa auto seisoi kaiken aikaa pihalla siinä mihin se oli rengas tyhjänä jäänyt.

Kuva

Tämä oli se ajanjakso kun oli pahimmat lumisateet ja lämpötilat hätäseen pakkasella, eli lumi oli aika pirun raskasta. Ei meinannut ehtiä lumia putsaamaan auton päältä ja pelotti että katto tai takakontin pelti antaa periksi tuon lumen painon alla :lol:

Aikaa alkoi tosiaan hassaantua, joten aloin etsimään toisia vanteita talvivanteiksi, jättäen BBS:t kesävanteiksi jos/kun ne on rempattu kuntoon. Olin iskeny silmäni AMG Pentoihin, joten unelmatilanne olisi löytää sellaiset ET11 8x16" Gen2:t.

Kuten tiedätte, Gen1 AMG Pentat ei käy yleisesti 560SECceihin koska näissä on isommat jarrusatulat edessä. Gen2:ssa tuo on otettu huomioon, josta johtuu vanteen hieman eri levyinen (= eri näköinen) kehä. Joissain 560SECeissä on eri merkkiset jarrusatulat, jolloin Gen1:t käy, mutta sekä itselläni että Karralla on Bendixit, joiden kanssa on oltava Gen2:t. Ne ovat ikävä kyllä harvinaiset, sillä eBayssä ja muilla netin kauppapaikoilla liikkui huomattavasti enemmän Gen1 ja replica-Pentoja kuin aitoja Gen2:sia. Missio oli kuitenkin selvä.

Karralta sain lainaan setin 16" kanaldeckeleitä Nokian kitkarenkailla joilla sain auton talliin sulamaan ja odottelemaan remppojen jatkumista.

Mutta eipä sekään menny niin kuin elokuvissa. Yhdessä aerossa yksi pultti pyöri irottaessa tyhjää kuin ei olisi kierteitä lainkaan. :evil:

Äkkiseltään ei auttanut muu kuin vaihtaa 3 Kanaldeckeliä ja ajella tällä sekarengastuksella tallille.

Kuva

Kuva

Täytyy sanoa että livenä ovat nuo 16" kaivonkannet todella hienot 126:n alla. Tekevät "arvokkaan" vaikutelman joka ei välity kuvista samalla lailla. Suosittelen lämpimästi jos on näitä "orkkis tai ei mitään" autoilijoita. Omaan vannemakuuni eivät kuitenkaan sovi joten tämä tästä.

Oma "knee-jerk" reaktio tuohon pulttiongelmaan oli se, että navasta olis vastakierteet nylppääntyneet. Jotenkin en oikein jaksanut uskoa että olis pultit mitenkään erityisen huonossa kunnossa. Menin pian käymään pajalla ja pulttipyssyllä pultti lähti ku itsestään irti. :shock:

No, niinhän se sit loppupeleissä oli että pultti oli melkein kalju. Siitä kohtaa missä pultti menee vastakierrettä pitkin, oli silminnähtävästi milli tai pari vähemmän kierrettä kuin lopussa pultissa. Ne pultit jouti siis poistoon. Vastakierteelle kun näytti kierrepuikkoa, niin niistä tuli täysin käyttökelpoiset.

Viime kuun alussa sitten viimeinkin lykästi ja nimimerkki Samuli H tarjosi aitoja Gen2 Pentoja, em. spekseillä, tämän kevään kestävillä 205/55 kitkarenkailla ja vieläpä "ilmaisella kotiinkuljetuksella". Kaupat syntyi ja pääsin palauttamaan karran kaivonkannet:

Kuva

Kuva

Kuva

Nämä on vissiin -85 valmistettu, ovat olleet väriltään siniset ja päälle on vedetty tämä nykyinen maalikerros. Vähän on pinnassa sanomista, mutta menettelevät talvirenkaina kunnes sininen alkaa liikaa paistaa, jolloin täytyy rempata nämä.

Offsetiltäänhän nuo ovat "korrektimmat" kuin ne omat BBS:t, ET11 vs. ET23 (vai oliko ne nyt ET24). Tulevat vähän ulommas jääden silti varsinkin takana hieman kaaren sisään. Ero ei ole suuren suuri, joskin silminnähtävä.

Vähän aikaa kului taas ja lopulta sain BBS:t takaisin Västiltä. Laittamiseen itsessään meni aikaa n. 2vk, tosin tällä ei ollut mitään väliä, kun auto liikkui nyt muillakin vanteilla, etenkin loppupuolella pentoilla.

Sikaflexin jämien irrotus oli kuulemma ollut aika tuskaista, ja sen uskon, kun itse irrotin varsinaiset "nauhat". Sikaflex ei käyttäytynyt lainkaan kuin silikoni ja hajosi pieneksi muruksi, niin että päälimmäinen kerros ainetta jämähti vielä kiinni vanteen pintaan.

Västi kysyi että haluaisinko vanteisiin rosteriventtiilit. No, olin kuullut että semmoiset tän henkisiin vanteisiin tavallaan "kuuluu", sellaisia yleensä harrastelijat näihin laittaa, Suomessa niitä olisi hankalaa itse hankkia ja hän laittaisi sellaiset järkihintaan, joten mikäs siinä.

Joka tapauksessa valmista tuli ja matkahuollolla saatiin bebsit takaisin kotiin. Täytyy mainita että ilmiömäisen hyvin oli vanteet pakattu, siitä Västille 10p ja papukaijamerkki.

Kuva

Ihan hyvältä näyttää nuo rosteriventtiilit. Ja tiivistyksestä tuli siisti:

Kuva

Kesärenkaat laitettiin vanteille ja ilmaa pitivät viimeinkin. Vanneongelmat siis ovat nyt ohi.


Kaivonkannet alla kun auto meni pajalle silloin pari kuukautta sitten ensi kertaa seisomisen jälkeen, niin diagnosoitiin vähän "laina-ajalla" sitä käyntiongelmaa. Tehtiin vitos- ja kutossylinterille taas puristustesti. Tällä kertaa sitten välillä näytti 5:1, välillä 8:1 ja millon mitäkin. Syksyllähän puristukset oli olleet olevinaan ok. Eli alkoi nyt sitten vaikuttaa siltä että venarempaksihan se menee.

Ilmanputsarin ja nokkien avaamisesta on jo kuvat tuolla aikaisemmin jakorempan yhteydessä, joten skipataan ne...

Kuva

Sylinterien seinämät oli aika vimpan päälle näköiset. Ei naarmuja missään. Ainoa mihin kiinnittyi huomio oli jokaisen sylinterin yläpäässä oleva pieni pykälä, tavallaan kauluksen tapainen symmetrinen reunus josta mietittiin että onko kuluma vai kuuluuko sylinterin muotoon. Ykkös- ja vitosmännät irrotettiin ja niistä katottiin männänrenkaat, olivat hyvän näköset.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Venttiilit oli niin väljät että ne suorastaan heilui paikoillaan. Ohjurit oli myös väljät. Lisäksi venttiileissä oli kulmat pyöristyneet.

Kannet kävi koneistettavana ja venat & ohjurit lähti KL:n kautta tilaukseen Saksasta.

Kuva

Kuva

PP-Autokoneistus Lappeenrannassa teki loistotyötä ja kansista tuli melkein uuden näköset. Venttiilit istui jämptisti.

Kuva

Kuva

Victor Reinzin stefoja käyttävät Autofitillä.

Kuva

Selvisi että tällä hetkellä autossa onkin jo NGK BP6ES tulpat jotka Karrakin laittoi omaan 560SECciinsä. Näillä on ajettu nyt 3 kesää ja ovatkin melkein uuden näköset. Totesin että ei mitään järkeä vaihtaa.

No, koneen kasaus meni ihan ok, kesti pari päivää mekaanikolta. :roll: Hommaahan tuossa on ihan perkeleesti, kun osia on ns. "riittävästi" ja ne ei oo ihan nippusiteillä toisissaan kiinni. Tais pelkässä imusarjassa olla jotain 24 pulttia?

Kasausvaiheessa arvostaa sitä että ammattimies laittaa sitä kasaan.

Lopussa sitten iskettiin mylly käyntiin ja pakollisten viime hetken bugien korjauksen jälkeen kävi selväksi että nyt se käy viimeinkin kaheksalla.

Kunnes ei enää käynytkään. Ajoin sillä yhden päivän ja selvää oli että vieläkin yksi sylppä pyki.

Tällä kertaa oli sitten nopea diagnosointi, yksi tulpanjohto löi kipinää läpi niin että loisti oikein hienosti pakosarjaa vasten apparin puolella :shock:

No, talvella oli onneksi tullut Karran kanssa kimppatilauksena jenkeistä Boschin tulpanjohtosetti ja se meni sitten samana päivänä kiinni. Ongelma korjautui ja taas mentiin kahdeksalla, ja tänäkin päivänä mennään. Nyt voi kolikkoa heittää, että olisiko ongelma alun perin korjautunut ilman venaremppaa. :roll: Tiedänpähän ainakin nyt, että mylly on aika läpikotaisin hyvässä kunnossa.

Moottoria kun kasattiin niin eteen tuli imusarjassa kiinni oleva venttiili, joita on 2kpl, joista kummastakin lähtee 2kpl vakuumiletkuja eteenpäin. Mitä lie venttiilejä ovat? Joka tapauksessa, toisesta oli niskat nurin joten se letku oli irti. Uusi venttiili Sunilta (30e) ja voila, korkean tyhjäkäynnin ongelma on tiessään. Nyt on vapaalla se n. 700rpm ja vaihde päällä n. 500rpm.

Pienenä kertauksena siis, nyt on konehuoneeessa laitettu uusiksi jakoketju, sen ohjurit, venttiilit ja kannet, kaikki tiivisteet ja tulpanjohdot (Bosch). Todettu että on hyvässä kunnossa tulpat (NGK), virranjakajan kansi ja pyörijä (Bosch), männät ja männänrenkaat, lohko, nokka-akselit ja apulaitteet. Pitäis olla siis jokunen kohtuullisen huoleton kilometri edessä. :shock:

Konerempan jälkeen oli vaihdelootalla vähän "semmonen aika kuusta". Ei halunnut vaihtaa isompaa ellei päästänyt kaasua ihan kokonaan. No, tässä päästiin helpolla eli vivustosta vaijeriin vähän löysää. Taas vaihtaa pintakaasullakin isompaa n. 1600 rpm:ssä.


Tässä keväällä on ollut sitten työn alla tuo keskikonsoliprojektikin. Siinähän oli alkutilanne tämän näköinen:

Kuva

Suunnitellut muutokset sinne:

- Poistaa tuo uskomattoman nolo AMG-tarra jonka joku edellinen omistaja on suuressa viisaudessaan siihen liimannut.
- Uusi sisäilman kierron käyttökytkin
- Uusi ilmastoinnin käyttökytkin
- Uusi polttimo apparin puoleiseen lämpötilavalitsimeen
- Uusi polttimo puhalluksen suunnanvalitsimeen
- Uusi radio
- Johonkin kytkin josta voi kytkeä sähköantennin pois päältä.

Kuva

Radio oli aivan uskomattoman v-mäinen irrottaa. "Kelkasta" oli kaikki ne metalliset "haittalirpakkeet" käännetty auki, eli varovaisuutta ja voimaa sai käyttää oikein huolella että se vehje lähti irti. Vahingoittakaan ei selvitty, nimittäin tuo poikkimuovi radion kehyksen alaosasta napsahti poikki. Tietenkin muovi oli integraali osa koko keskikonsolin ympäri kulkevaa muovikehikkoa joten sitä ei uusita räjäyttämättä koko konstruktiota. Radio kuitenkin pysyy kiinni sivukelkkojen varassa joten hätä ei ole tämän näköinen. :roll:

Tässä vaiheessa selvisi että ex-radio oli asennettu auton ollessa Ruotsissa. Piuhoissa oli nimittäin merkintöjä svenssonin kielellä. Piuhoituksessa ei ollut mitään ihmeempiä, adapterin kanssa kävi samat liittimet kuin edelliseen soittimeen.

JVC:ssä oli "vikaa" joka lähtöön.
- Kaikista pahin oli se, ettei siihen saanut millään ilveellä musiikkia sisään. CD oli ainoa tuettu ulkoinen media.
- Piippasi joka kerta kun painoi mitään namiskaa.
- Jos oli painamatta namiskaa, se muistaakseni meni vielä johonkin "hienoon" demotilaan.
- Numeroiden päivittyminen ruudulla (esim. soitettavan kappaleen aika) oli animoitu "hienoksi" spinnausefektiksi.
- Ruudun ja namiskoiden väri (sinipunainen) ei käynyt autossa vallitsevaan värimaailmaan, ts. mersun oranssi.
- Tuntui hiton halvalta muovirimpulalta.
- Hiljaisin äänenvoimakkuus oli loppupeleissä aika kova.

Selvitin sitten mitä soitinvalmistajia on vielä paikallisilla markkinoilla ja kävin hypistelemässä soittimia kaupoissa. Eniten kiinnosti Alpine, kun niillä on nimenomaan sattuvan värisiä soittimia markkinoilla ja näyttivät kaikenkaikkiaan kohtuullisen "hillityiltä" ulkonäöltään. Kaupassa kuitenkin selvisi että Alpinet ovat muovisia ylihinnoiteltuja leluja verrattuna saman portaan malleihin Kenwoodilta tai JVC:ltä. Kenwood itsessään sitten oli prosentuaalisesti tuntuvasti ylihinnoiteltu. Joten niinhän siinä kävi että JVC:hen päädyin. :roll:

Tietysti kun kyseessä oli harkittu ostos niin korjaukset em. ongelmiin tuli:
- Etupaneelista saa usb:llä iPhonesta mp3:t ja nettiradiot soimaan.
- Piippaukset saa kytkettyä pois, kuten myös demotilat, vai pitäiskö sanoa "demitilaksi"...
- Ruudulla ei vilku mitään animaatioita
- Väri on lähes portaattomasti säädettävissä, mukaan lukien käypäinen oranssin sävy
- Ihan asiallisen näköinen, tosin tuntuu vähän muoviselta rimpulalta edelleen, tosin ei vielä mitään verrattuna Alpineen.
- Hiljaisin äänenvoimakkuus ihan kohtuullisen hiljainen.

Ihan odottamattomiakin hyviä puolia uudessa soittimessa on:
- Ruudulle mahtuu 3 riviä tekstiä, eli sieltä voi jotain informaatiotakin lukea
- Ihan näppärä softa-EQ
- Radiovastaanotto tuntuu olevan tosi hyvä.

Kuva

Uudet nappulat kiinni

Kuva

Tuhkakuppi tuli putsattua ja kiillotettua

Kuva

Antennille se poissulkukytkin tuli kolvattua, siinä on siis ideana se että mp3:sia voi kuunnella pakkaskeleilläkin ilman että tarvitsee murehtia antennimoottorin kyrvähtämisestä jäisen antennin turhaan nostamiseen ja laskemiseen.

Kuva

Kuva

Siinä kaikki nipussa. Antennin kytkimen laitoin tuonne kuskin jalkatilaan pois silmistä.


Karran kanssa tuli tuossa keväällä ihmeteltyä näiden SECcien varustelua vähän yksityiskohtaisemmin. Pääpiirteissään noudattelee tietysti samaa linjaa kuin muut mersut:
- Työkalupussukka (punainen kangas)
- Varoitus- ja informaatiotarrat
- Varapyörä, 15" kaivonkansivanteella
- Tunkki
- Ensiapulaukku

Työkalupussukassa on ollut keskimäärin seuraavat työkalut:
- Kaksiosainen sytytystulppa-avain
- Ruuvari irrotettavalla päällä johon ristipää- ja talttapää-päät
- Kolmea kokoa kiintoavaimia
- Renkaan kohdistustyökalu
- Rengasavain
- Pienet pihdit

Arvaus menee nyt niin että nämä on vaihdelleet autosta toiseen ja joitain työkaluja on tullut jälleenmyyjiltä. Mulla oli jotain ylimääräisiä, ja joitain puuttui.

Tässä on detalin mikrofilmi oheissälästä:

Kuva

Kuvassa näkyy joitakin mainitsemisen arvoisia varusteita, mm. muovitasku auton papereille ja manuskalle (oisko kellään?) ja tuommoinen hieno laatikko vara-sulakkeille ja polttimoille. Vasemmassa ylälaidassa on listattu noita lätkiä, esim. tyyppikilpi.

Kuva

Kuva

Tunkki ja varapyörä. Varapyörä on muuten 7x15" ET24.

Sain hankittua noita puuttuvia työkaluja sekä hyväkuntoisen pussukan karran kautta Saksasta sekä vanhasta C124:sta. Tässä nyt melko täydellinen tämän auton setti:

Kuva

Tuossa on nyt muuten punainen pussukka varustettuna leimatulla mustalla mersun logolla. Kaikissa ei sitä ole, lienee sekin vaihdellut vuosimallien mukaan.


Mutta, eipä tässä nyt sen ihmeempiä. :shock: Auto on taas jokseenkin jokapäiväisessä ajossa:

Kuva

Kuva viime viikolta kun tuli lunta taas aika armottomasti, onneksi nyt alkaa kevät tulla ja pääsee kuivalla ja lämpimälläkin säällä ajelemaan. Uudet putket + kahdeksalla käyvä kone kuulostaa tosi hyvältä. Nyt kuivilla keleillä on päässyt vähän ajelemaan ikkuna alhaalla ja alkaa vihdoinkin kaikki remppaus olla sen arvoista. :D

Vielä on paljon tekemistä:

- Pitäisi sisusta käyttää jossain putsattavana, se on aika törkyisen näköinen, ennen kuin sitä käy itse edes puunaamaan.
- Konetilaa voi kanssa nyt huoletta itse puunailla kun sinne ei enää pitäis hetkeen isommin kajota.
- Keväällä myllytys.
- Kuskin puolelta takapuskurin ja kaaren välistä pitäisi tehdä pieni ruostekorjaus ja maalaus. Sen jälkeen koko auton ruostesuojaus. Nämä ensi talveksi.
- Putken päät pitäisi teettää uusiksi, selvisi että tilauksesta huolimatta nämä ei nyt ole rosteria. Yritän teettää ne mahdollisimman saman näköiseksi kuin edellä postattu C124
- Tässä on kuskin penkki ja käsinoja aika heikossa hapessa (siis nahka). Pitäisi miettiä mitä niille tekee, mahdollisesti nahan maalaus tai jos se ei ole mahdollista, tai on liian kallista, niin esim. world upholsterystä uudet nahat eteen. Mutta tämä on toistaiseksi ikuisuusprojekti.
- Ovissa "viimeinen" puusomiste on kummallakin puolella lohkeillut, tai siis se lakkapinta. Pitäisi jostain purkuautosta hankkia ne. Matkustan puolella lisäksi irvistää ilmasuulakkeen vierestä yksi puusomiste, pitäis epoksata se.
- Antennin tiivistekumi pitäis vaihtaa
- Kuskin ikkuna pitäisi suunnata uudestaan, josko se korjaisi tuulen suhinat sillä puolella.
- Cargardin hälytin pitäis purkaa pois, ja palauttaa mersun oma orkkikseksi.
- Vaihteenvalitsimen valot vieläkin pimeänä...
- ... ja nuppikin olisi kiva saada orkkikseksi, molemmat vaatii keskikonsolin räjäyttämisen taas, joten saattaa vähän venähtää.
- Kattoluukun nappula ei toimi oikein, siis ylös- ja alaspäin suunnat eivät toimi lainkaan, ja luukku menee "lippa-asentoon" kun jatkaa nappulan painamista eteen sen jälkeen kun luukku on normaalisti sulkeutunut. Lippa-asento sulkeutuu kun sitten painaa nappulasta "auki" päin. Herää kysymys että onko nappula joskus purettu ja kasattu väärin, eli piuhat väärin, vai onko se vaan rikki.
- Jossain vaiheessa olisi kiva löytää toimiva webasto ja palauttaa senkin osalta auto orkkikseksi.
- Äänetön perämurikka olisi kiva laittaa.
1989 560 SEC
2015 C 200
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 958
Liittynyt: Ma 28.07.2008 18:07
Paikkakunta: Espoo
ViestiLähetetty: To 07.04.2011 08:24
Mukava lueskella ja katsella kuvia tämmöisestä projektista. On kyllä pirun hieno Secci ja en itse kyllä raaskisi talvisin ajella :D
Dodge Charger 440 R/T 1969

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ti 27.07.2010 20:31
Paikkakunta: LPR
ViestiLähetetty: To 07.04.2011 12:12
Makeeta lueskella tätä projektii ja vielä makeempaa kuolata sitä autoa AMK:n pihalla (ainakin oletan sama vehje olevan). On se vaan niin makian näköinen. :P
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 832
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: To 07.04.2011 13:37
Kyllä! Sama pirssihän se, lähes päivittäin auto niillä nurkilla seisoo. :D

Mukava on myös lueskella positiivisia reaktioita, joten antaa tulla vaan =)

Viikonloppuna kuvattiin tämmöinen lyhyt soundchecki. Vieläkään ei ole ollut sopivaa keliä ja saumaa kuvata oikeata äänien demoiluvideota mutta josko tästä nyt saisi jotain käsitystä tosielämän äänistä. http://www.youtube.com/watch?v=Evn0JEHmk5Q
1989 560 SEC
2015 C 200
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1253
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa
ViestiLähetetty: To 07.04.2011 18:43
Hyvät on kyllä sävelet ja komia on autokin, varsinkin noilla Pentoilla. Vaikka pätkiminen johtuisikin vain tulpanjohdosta, niin kyllä tuo isompi remppa on isona plussana. Tietää mitä siellä sisuksissa on, niin saa(toivottavasti) huristella kesän huoletta.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Ke 26.10.2005 21:01
Paikkakunta: Siilinjärvi
ViestiLähetetty: To 07.04.2011 20:02
Jep jep, helpommalla olisin päässyt, jos ei olisi ollut ollenkaan sitä mustaa sikaa tiivisteenä. Näissä oli sakemanni "hieman" oikaissut.
Näitä on kiva lukea, kun itse ei saa mitään aikaiseksi. Todella hyvin tehty topikki, paljon kuvaa ja tekstiä.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 832
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Pe 29.04.2011 12:37
Otin eilen kännykällä ässästä pari kuvatusta:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Olen erityisen tyytyväinen tokaan kuvaan, meni ihan tietokoneen taustakuvaksikin 8)
1989 560 SEC
2015 C 200

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 481
Liittynyt: Su 29.01.2006 15:26
Paikkakunta: Ylöjärvi
ViestiLähetetty: Pe 29.04.2011 16:07
Paha on parempaa kauppakassia hommata :eh:

Samaa mieltä kuitenkin tuosta, että talvella noin hyväkuntoisella Secillä en itse ajaisi
vaan säästäisin "kesäkeleille".
Kuva numero 2 on oikeasti hieno otos, kontrastit kunnossa :thumbup:

T. Masa
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 276
Liittynyt: Pe 04.06.2004 22:23
Paikkakunta: Länsi suomi
ViestiLähetetty: Pe 29.04.2011 17:11
Perkeleen hienolta näyttää, täältä ehdoton 10 toteutuksesta :D Porkkanavilkuista erityis plussa! Kuhan sais tuon omanki ruoskan taas kasaan tälle ajokaudelle..
"nopeat syövät hehkuttajat..."
500SEC 89` ("Black Pearl") Buffalo soldiers edition -ex
W140 320 93` Käyttöpeli-ex
Corvette 85´ -ex
Buick Skylark Coupe 71´
Plymouth Belvedere 67`
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2265
Liittynyt: Ke 16.05.2007 12:58
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Pe 29.04.2011 17:29
Hienolta näyttää. :clap:
Omaa SECciä katselin tänään tallissa. Ei näyttänyt noin hyvältä, mutta kyllä se vielä jossain vaiheessa... :roll:
-82 500 SEC

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-87 Citroen C25 Burstner

-97 Honda VF 750 C Magna

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Pe 09.04.2010 09:06
Paikkakunta: Espoo
ViestiLähetetty: Pe 29.04.2011 20:37
Lappeenrannan vahvistus kirjoitti:Otin eilen kännykällä ässästä pari kuvatusta:


Huh huh, kyllä näyttää hienolta!
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1773
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02
ViestiLähetetty: Pe 29.04.2011 21:13
Huhhuh, erittäin tyylikästä.

Vielku sais taakse ehkä tuuman pari leveemmän kehän + läskimmän kumin, tuollainen auto tarvii vähän miehisyyttä peräpuoleen. :)
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 832
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Pe 29.04.2011 21:22
Kiitoksia kaikille kehuista! :)
1989 560 SEC
2015 C 200
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2703
Liittynyt: Ma 21.06.2010 03:10
ViestiLähetetty: La 30.04.2011 00:34
Erittäin hieno ja kiinostava projekti :clap: Itse en tosin kehtaisi ajaa talvella
OT: GTA:ssa ei saa ykkösvaihteella kiihdyttää pohjaan asti tai muuten jaa junnaamaan ykköselle :geek:
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 832
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ma 06.06.2011 14:19
Päivitetäänpäs aihetta sen verran, että tässä on edellisestä viestistä lähtien ajettu ihan ilman mitään kovin erikoisia vikoja.

Kattoluukussa oli se vika, että nappulasta ei ylös/alas-toiminto toiminut niinkuin on "useampiulotteisella" nappulalla tarkoitus, vaan nappulaa piti edestakasliikkeen sulkemisen jälkeen painaa vielä lisää eteenpäin, että "lippa-asento" aukesi. Toisin päin taas auki-päin painaessa ensin lippa meni kiinni ja luukku jatkoi aukeamistaan taakse päin. Tämä vika johtui siitä, että kattoluukun moottori oli liikkunut pois oikeasta rytmistä, ja piti "nollata" oikeaan asentoon pyörittämällä takapaksissa moottorin kyljessä sijaitsevaa hammaspyörää. Nyt skulaa nappula oikein.

Kaasupoljin tossa otti ja särkyi. Tarkemmin sanottuna se muovinen nivel sieltä taustalta, joka on kiinni vivussa kiinni olevassa mölkyrässä. Nyt on kaasupolkimen liikkeestä käytössä noin kolmasosa ja herkästi lipsahtaa kaasupoljin paikoiltaan kokonaan jolloin saattaa jäädä kaasu vähän jumiin auki, tai ei liiku ollenkaan. Uusi poljin maksaa Mersulta ostettuna 17e, ei paha. Toivotaan että sisältää ko. nivelen ja saan sen asennettua, selvinnee huomenna.

Seosruuvia pitäisi vähän jaksaa käännellä ja tulpat vaihtaa. Auto nypyttää tyhjäkäynnillä vähän ja vedättäessä lujaa on havaittavissa pientä empimistä. Seosruuvissa on semmonen ikävä ominaisuus että vaatii pitkän avaimen, tai ainakaan omat 3mm avaimet ei yllä ruuviin ilmanputsarin ollessa paikoillaan. Pitäs käydä kattomassa onko moponetissä tai biltemassa pitempää avainta.

Uusi etukilpi on ollut parikolme viikkoa tilauksessa, tullee "pian". Sitten pitäisi alkaa metsästämään jotain ratkaisua jolla sen saa fiksun näköisesti, taivuttelematta etupuskuriin kiinni. Joku asiallinen taustalevyhän siihen varmaan pitää metsästää tai valmistaa itse.

Tein tämän kevään taloudellisuusennätyksen viime tankillisella, 13,69 l/100km johon sisältyi yhtenä päivänä jopa jonkunverran ripeää ajoa. :roll: Pääasiassa kuitenkin pitkiä cruiseja ilman päivittäistä ajoa, nyt kun lomalla olen. Muutamalla viime tankillisella on tyypilliseksi seka-ajokulutukseksi muodostunut 14,5 l/100km.

Ensi lauantaina Lappeenrannan ilmailupäiville kokeilemaan kulkupuolta. Toivottavasti siihen mennessä on nuo em. pari ongelmaa fixattu.
1989 560 SEC
2015 C 200
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12035
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ma 06.06.2011 16:18
Lappeenrannan vahvistus kirjoitti:Seosruuvia pitäisi vähän jaksaa käännellä ja tulpat vaihtaa. Auto nypyttää tyhjäkäynnillä vähän ja vedättäessä lujaa on havaittavissa pientä empimistä. Seosruuvissa on semmonen ikävä ominaisuus että vaatii pitkän avaimen, tai ainakaan omat 3mm avaimet ei yllä ruuviin ilmanputsarin ollessa paikoillaan. Pitäs käydä kattomassa onko moponetissä tai biltemassa pitempää avainta.

Moi!

Minulta saat lainaksi, löytyy sellainen pitkä jolla säädin 280SE:n seoksia.

Mutta, eihän tuota tarvi tehdä jos perussäätö on kerran tehty ... KE-Jetissä EHA eli sähköhydraulinen säädinhän hoitaa seokset kun kone on saatu kuumaksi. Sinulla on siis tuoreempi versio jossa nakutuksentunnistuskin. Tehtiinkö remonttipajalla perussäätö CO-mittarien kanssa?
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL pikkuprojekti
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 832
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ma 06.06.2011 19:25
Ei tehty, sehän tässä vähän ongelmana onkin... Hitto kun en lukenut viestiäsi aikaisemmin, tuli ostettua Moponetistä (tosin edukkaasti) sopivan pitkä avain, pitäs vaan päästä sinne pakokaasuanalysaattoriin nyt tekemään se perussäätö...
1989 560 SEC
2015 C 200
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 832
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ke 06.07.2011 13:35
Edellisestä päivityksestä on taas vierähtänyt hetki joten päivitetäänpäs topikkia.

Mekaanisesti tärkeimpänä asiana auto kävi Pamex Oy:llä seoksien perussäädössä. Selvisi että kone oli käynyt aaaaivan liian laihalla ja siitä johtuivat kylmänä sekoilut ja vedättäessä misfire 4-5k kierrosalueella. Kun ruuvia laitettiin sinne rikkaamman suuntaan asettuivat pakoarvot suurin piirtein kohdalleen ja käynti parani jonkun verran. Tyhjäkäynti on normaali kun autolla ajoi vähän ja ecu tottui uusiin seoksiin.

Säätörupeaman jälkeen mitatut arvot ovat
0,12 % CO
10,4 % CO2
0041 ppm HC
4,90 % O2

Arvot mitattu tyhjäkäynnillä 710 rpm.

Käänsin noiden säätöjen jälkeen vielä 1/8 kierroksen rikkaammalle ja vieläkin sitä voisi toisen mokoman kääntää.

Pamexilla tuli myös tutkittua rekkariotetta tarkemmin. Selvisi, että tämä autohan ei ole vähäpäästöinen eli katalysaattorin itseasiassa voisi rykäistä hittoon. Sillä tavalla pitäisi tulla noin 10-20 heppaa lisää päätellen 560SEC mallisarjan katittomista versioista päätellen. Käytännössä kuitenkin itseä kiinnostaisi vaikutus pakoääniin ja se, että vanha katti kuitenkin jossain vaiheessa alkaa vaikuttaa käyntiin. Yksinkertaisempi putkisto = luotettavampi putkisto.

Tuossa projektissa kiinnostaisi eniten se, mitä lambdalle sitten tekisi. Tällä hetkellä pyörii sellainen mahdollisuus päässä, että laittaisi katin tilalle normaalisti rinnakkain kulkevat putket joihin keskelle H-putki, ja siihen keskelle lambda. Tämä kuitenkin odottelee nyt sitä, että ehtii ja jaksaa, ja löytää jonkun joka ottaisi projektin.

Kiitoradalla tuli todettua että aivan ääriolosuhteissa moottori ei vieläkään vedä kunnolla ja tehot vähän muutenkin hukassa. Varttimailille tuli 15,53 sekuntia ja huippunopeus mailin kohdalla 170 kph. Moottori ei vetänyt puolenvälin jälkeen oikeastaan enää ollenkaan, vaan tasavauhtia mentiin. Kiihtyvyyskin pitäisi olla alle eikä yli 15. Huippukierroksilla on siis edelleen käyntihäiriö.

Pitäisi jaksaa vaihtaa tulpat, tuli ostettua uudet muttei ole kuivina päivinä napannut tehdä muuta kuin olla vesillä. :) Lisäksi pitäisi parit nivelet räikkään hankkia/lainata jotta saa 4. ja 8. sylinterien tulpat vaihdettua.

Toukokuun loppupuolella napsahti kaasupoljin paskaksi. Tarkemmin sanottuna nivel polkimen taustapuolelta joka on kiinni "vivustossa". Uusi poljin maksoi mersulla 15 euroa, taitaa olla kulutuskamaa. Näin päättelin myös nettikeskusteluista joissa näkyi kokemuksia vuosittain hajoavista polkimista :roll: Poljinhan on 123-koodilla joten varmaan ihan sama kuin kaikissa 70-90 lukujen mersuissa.

Uusi etukilpi tuli trafilta, entinen oli ihan rullalle väännetty ja kiinnitetty suoraan puskuriin ruostuvilla ruuveilla joista toinen oli jo aika laho. Ostin motonetistä muovisen kilpitelineen (suunniteltu EU-kilvelle) josta sitten sahasin rautasahalla EU-lipun aluisen osuuden pois. Teline kiinni puskuriin ja kilpi kiinni telineeseen. Kumpaakaan ei ole juuri väännetty eli ovat aika suorana siinä. Kilpi näyttää jännästi vähän "leijuvan" puskurin etupuolella. Toisaalta en halua vääntää moponetin jalustaa etteivät muoviruuvit pasahda paskaksi, ja että sattuvat vielä kohdilleen, ja toisaalta osoitan tällä erikoisella ratkaisulla vähän mieltä sille että Suomessa on pakko käyttää etukilpeä, toisin kuin järkevissä paikoissa kuten Floridassa. :mrgreen:

Kuva

Kuva

Kuva

Kattoluukussa oli se vika, että 4-suuntakytkintä piti luukun sulkemisen jälkeen painaa lisää eteenpäin että "lippa-asento" aukesi, ja toisin päin. Ylös- ja alas-suunnat eivät toimineet. Aluksi kuvittelin, että kyseessä olisi väärin kytketty nappula tms. Tämä vika johtuu kuitenkin siitä, että luukun moottori on erehtynyt pois oikeasta rytmistä, ja täytyy peräkontin vasemman laidan kautta verhoilujen alta kääntää valkoisesta hammaspyörästä "oikeaan kohtaan". Luonnollisesti ensin vedettävä hammaspyörällä moottorista vaihde vapaalle, ja sitten kääntää pyörää summittaisesti kunnes luukku toimii oikein. Mun tapauksessa hammaspyörää piti kääntää muutama kierros. Nyt luukku pysähtyy oikeaan kohtaan kumpaankin suuntaan ja ylös-alas-suunnat toimivat.

Ilmastointi ei ole kärryssä ikinä toiminut ja on ikävä kyllä vanhaa R12 kylmäaineella toimivaa mallia. Olen yrittänyt löytää LPR:stä tuota R12:sta, muttei ole tärpännyt. Konversio R134a-aineelle olisi aika kallis operaatio vain niitä muutamia kertoja varten kun ilmastointia käytän, joten toistaiseksi olen vaan antanut asian lipsua ja ajellut ikkunat levällään, kuunnellen V8 soundeja. :roll:

Talvella asennetut "ruostumattomat" putkenpäät ovat jo ihan ruosteessa, reklamoin asiasta ja sovittiin, että käyn teettämässä putkenpäät uusiksi valitsemassani liikkeessä ja vien laskun tuonne. Muutan sen verran ulkonäköä, että putkenpäät olisivat mahdollisimman lähellä aikaisemmin postaamaani punaista C124:ää. Vähän lyhyemmät siis sekä putken kanssa identtisen paksuiset.

Tänään kärry kävi myllytettävänä Saimaan Autopuhdistuksessa. Kaverilla siellä on vuosikymmenten kokemus touhusta, olen kuullut tuloksesta hyvää huhua ja kaveri omistaa myös itse 199-värisen 500SL:n joten prosessista kysymiini kysymyksiin saatuani tyydyttävät vastaukset vein auton sinne.

Lopputulos on ihan jees, pyöröjäljet ja naarmut vähenivät huomattavasti joskin täydellistä lopputulosta ei saanut riskeeraamatta maalipintaa. Kaveri kehui auton yleiskuntoa, mutta mainitsi, että sitä oli sieltä täältä maalailtu uusiksi ja kromit olivat aivan maalipölyn peitossa. En ollut huomannut ihan noin hälyttäviä ominaisuuksia, mutta nyt jälkeenpäin kromit kiillotettuna ja myllytettynä ei mitään valittamista ole ja tosiaankin auto näyttää vähän siistimmältä kuin ennen. Eniten häiritsee kiiltävässä pinnassa näkyvät pienet lommot, epätasaisuudet ja väsyneet kromit, mutta niitä täytyy ajan kuluessa korjailla ja myös muistaa se, ettei käyttiksen niin hirmuinen täydellisyyden ilmentymä tarvitse ollakaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Tuli tilattua Englannista nahkojen restaurointisetti, jossa on öljyjä, puhdistusaiheita ja väriainetta ym., nyt pitäisi vaan löytää aikaa ja energiaa hoitaa matkustamon etuosa vähän säällisemmän näköiseen kuntoon. Tarkempaa raporttia tämän setin toiminnasta tulee sitten!

Kuva

Tällä erää ei sen ihmeellisempiä.
1989 560 SEC
2015 C 200

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Pe 09.04.2010 09:06
Paikkakunta: Espoo
ViestiLähetetty: Ke 06.07.2011 21:49
Hienolta vaikuttava projekti! Omaan SEC:iini en ole viime aikoina tehnyt mitään, nauttinut vaan ajelusta. :)

Juha_M117 kirjoitti:Edellisestä päivityksestä on taas vierähtänyt hetki joten päivitetäänpäs topikkia.
Ilmastointi ei ole kärryssä ikinä toiminut ja on ikävä kyllä vanhaa R12 kylmäaineella toimivaa mallia. Olen yrittänyt löytää LPR:stä tuota R12:sta, muttei ole tärpännyt.


Saakos tuota R12-kylmäainetta jostain päin Suomea, ts. onko tiedossa ilmastointihuolto, jossa sitä vielä on?
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2265
Liittynyt: Ke 16.05.2007 12:58
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ke 06.07.2011 21:55
Juha_M117 kirjoitti:
Pitäisi jaksaa vaihtaa tulpat, tuli ostettua uudet muttei ole kuivina päivinä napannut tehdä muuta kuin olla vesillä. :) Lisäksi pitäisi parit nivelet räikkään hankkia/lainata jotta saa 4. ja 8. sylinterien tulpat vaihdettua.

Tulppien vaihdossa on kätevä käyttää apuna sopivan paksuista vesiletkua, joka menee tulpan päälle tiukasti.
Saa kierrettyä tulpat pois pudottamatta niitä ja takaisin oikealle kierteelle. Jos lähtee menemään väärin ei tulppa pysty korkkaamaan jengaa. :wink:
Varaosavehkeessä oli vedetty kaikki 8 vinoon. :shock:
Taito sekin. :mrgreen:
-82 500 SEC

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-87 Citroen C25 Burstner

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2703
Liittynyt: Ma 21.06.2010 03:10
ViestiLähetetty: To 07.07.2011 03:41
taviokuurna kirjoitti:Saakos tuota R12-kylmäainetta jostain päin Suomea, ts. onko tiedossa ilmastointihuolto, jossa sitä vielä on?

Itellä sama kysymys mielessä ja kyllä kiinostaisi saada tietoon että onko edes missään pk-seudulla liikettä joka R12 vielä vaihtaisi.. :(
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Pe 09.04.2010 09:06
Paikkakunta: Espoo
ViestiLähetetty: To 07.07.2011 08:46
Hage kirjoitti: Itellä sama kysymys mielessä ja kyllä kiinostaisi saada tietoon että onko edes missään pk-seudulla liikettä joka R12 vielä vaihtaisi.. :(


Ilmeisesti Isceon 49 -kylmäaine toimii kohtalaisesti vanhemmissa järjestelmissä. Onko forumilaisilla kokemusta siitä?
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1819
Liittynyt: To 25.09.2008 23:46
Paikkakunta: Pori
ViestiLähetetty: To 07.07.2011 09:25
Ulvilan autohuollosta saa vielä (Tai ainakin sai vuosisitten) r12:sta
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2265
Liittynyt: Ke 16.05.2007 12:58
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: To 07.07.2011 09:54
Isceon 49 toimii erittäin hyvin korvaavana aineena. :)
-82 500 SEC

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-87 Citroen C25 Burstner

-97 Honda VF 750 C Magna

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Pe 09.04.2010 09:06
Paikkakunta: Espoo
ViestiLähetetty: To 07.07.2011 23:25
Harri126 kirjoitti:Isceon 49 toimii erittäin hyvin korvaavana aineena. :)


Ok, hienoa! Onko tietoa, käytetäänkö sitä jossain (mielellään suositeltavissa :D ) ilmastointihuoltamoissa pääkaupunkiseudulla?
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
EdellinenSeuraava

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Jkorpe, jukka.h. ja 5 vierailijaa







kl-varaosat.fi

kl-varaosat.fi

nettikasinot