Juhan 1989 560 SEC

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2265
Liittynyt: Ke 16.05.2007 12:58
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Pe 08.07.2011 06:53
taviokuurna kirjoitti:Ok, hienoa! Onko tietoa, käytetäänkö sitä jossain (mielellään suositeltavissa :D ) ilmastointihuoltamoissa pääkaupunkiseudulla?

Voisin kuvitella, että ainakin suositeltavissa huolloissa sitä on. :)
Pellen Pajaa on joskus kauan sitten kehuttu. Toimii roihupellossa.
-82 500 SEC

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-87 Citroen C25 Burstner

-97 Honda VF 750 C Magna

Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 832
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Pe 08.07.2011 10:15
Olis kyllä hyvä jos löytyis ihan joku tietty putiikki josta löytyis ainetta ja riittävä osaaminen laittaa se sisään tämmöiseen vanhanmalliseen systeemiin.

Kävin justiin eilen Targetilla Lappeenrannassa, kuten arvata saattaa pelkkä koeponnistus on 60e ja konversio 360e. Luulin kyllä että konversio olisi paljon kalliimpikin, mutta silti varsin suolaista verrattuna siihen että saisi vain semmoiset aineet jotka tuohon vehkeeseen on tarkoitettu.

Tokihan konversion tekemisessä olisi se hyvä puoli, että saisi uuden kuivaajan, sitä kun ei tiedä kuinka hyvin vanha enää toimii.
1989 560 SEC
2015 C 200
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2265
Liittynyt: Ke 16.05.2007 12:58
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Pe 08.07.2011 10:41
Juha_M117 kirjoitti:Olis kyllä hyvä jos löytyis ihan joku tietty putiikki josta löytyis ainetta ja riittävä osaaminen laittaa se sisään tämmöiseen vanhanmalliseen systeemiin.

Kävin justiin eilen Targetilla Lappeenrannassa, kuten arvata saattaa pelkkä koeponnistus on 60e ja konversio 360e. Luulin kyllä että konversio olisi paljon kalliimpikin, mutta silti varsin suolaista verrattuna siihen että saisi vain semmoiset aineet jotka tuohon vehkeeseen on tarkoitettu.

Tokihan konversion tekemisessä olisi se hyvä puoli, että saisi uuden kuivaajan, sitä kun ei tiedä kuinka hyvin vanha enää toimii.

Jos letkuissa on yhtään painetta jäljellä, voisin melkein sanoa, että koeponnistus on turhaa. :think:
Enpä tosin olekaan ammattilainen, mutta noiden omien kanssa on tullut puuhasteltua.
Viime kerralla oli kuivain mennyt tukkoon, eikä kaupat olleet enää auki, joten sinne laitettiin varaosa-autosta vanha kuivain, josta oli putket olleet irti melkein 2 vuotta.
Ei tule jääkylmää, mutta sen verran viileetä kuitenkin, ettei tuskastu helteellä. :D
-82 500 SEC

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-87 Citroen C25 Burstner

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 832
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Su 10.07.2011 10:57
Meikäläisen autossa on vähän semmoinen kehno homma, että ilmastointi ei puhalla edes vähän kylmää, ja tilanne on ollut semmoinen jo ainakin pari vuotta. Voipi olla että kuuluu vähän pakollisiin kuvioihin testata systeemin toiminta, kun on ollut noin kauan käyttämättä. :(

Korvaava aine -debakkeliin saattaa vihdoinkin löytyä yksi johtolanka kun eilen FinalGear cruisingissa selvisi, että postaajatoverilla olisi jotain tietoa Kouvolalaisesta kylmälaitekaverista, joka saisi R24:ää ängettyä autoon. Täytyy palata tähän.

Tuo olikin kätevä aasinsilta eiliseen kruisailupäivään. Enemmän tai vähemmän 13 tuntia tuli istuttua secin ratissa ja kasaan tuli 600 nopeaa kilometria. Niistä noin 400 oli 90 - 130 kph gps:ään matkalla etelään ja loput pikkuteitä joko lämä tiskissä suorilla tai jarruilla mutkissa. Silti keskikulutus tuolle reissulle vain 11.08 l/100km. Aivan uskomaton moottori. :shock:

Kuva
1989 560 SEC
2015 C 200
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: To 12.07.2007 23:40
Paikkakunta: E-Korea
ViestiLähetetty: Su 10.07.2011 20:34
Vanhoja jääkaapeja keräilemään, ja niistä kunnon "myrkyt" talteen. Tuolla konstilla sain joskus vanhan liiton kylmästöintiin lisää ainetta, harmi vaan kun kaveri on jäänyt eläkkeelle noista hommista.
3.0 TDI Quattro, syncro TDI ja W126

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: To 09.06.2011 18:51
Paikkakunta: tampereen lähiseutu
ViestiLähetetty: Ti 12.07.2011 20:02
Ainoa oikea aine ilmastointiin on r12. Ongelmana tosin että ko. aineen myynti ja käyttö kiellettiin suomessa muistaakseni -95. Tilalle tuli täysin uusi r134a kylmäaine, joka ei suoraan sovi vanhaan r12 laitteeseen. Myös joukko korvaavia ns. drop in aineita alkoi ilmestymään markkinoille ja pakka oli kerralla täysin sekaisin.
R12 korvaavia yleisimpiä huoltokylmäaineita ovat r401a(mp39), r401b(mp66), r409a(fx56), r409b(fx57), r413a(isceon49,rs24).
Vuototestaus kuivalla typellä, tarvitaan kuitenkin huoltomittarisarjan letku ja typpipulloon tietty paineenalennus venttiilin. Painetta muutama baari, fairya ja sitten pensseli heilumaan. Kompuran akselitiiviste mahdollinen vuotokohta. Omassa vuotokohta löytyi paisuntaventtiilistä, venttiili kaasupolkimen vieressä (otto egelhof).
No joskus tuli kerättyä vähän r12 talteen ja tankkaus hoitui omasta takaa :).

Eikös Lappeenranta sijaitse ison karhun kupeessa? Ja sieltähän kyllä löytyy kunnon aineita :shock:
560sec W126
280e W123
kerran vanha mersu, aina vanha mersu

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Pe 09.04.2010 09:06
Paikkakunta: Espoo
ViestiLähetetty: Ke 13.07.2011 07:09
Harri126 kirjoitti:
taviokuurna kirjoitti:Ok, hienoa! Onko tietoa, käytetäänkö sitä jossain (mielellään suositeltavissa :D ) ilmastointihuoltamoissa pääkaupunkiseudulla?

Voisin kuvitella, että ainakin suositeltavissa huolloissa sitä on. :)
Pellen Pajaa on joskus kauan sitten kehuttu. Toimii roihupellossa.


Jep, Pellen Pajasta saa Isceon 49:ä. Pitäisi vaan hankkia kuivain. Jenkeistä saa 10 dollarilla. En ole vaan vielä saanut vastausta toimittajalta postikulujen määrästä. :)
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2265
Liittynyt: Ke 16.05.2007 12:58
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ke 13.07.2011 10:01
Oletko kysynyt Merteilistä?
Tosin sieltä kehoitettiin kysymään Motonetistä. :)
-82 500 SEC

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-87 Citroen C25 Burstner

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 832
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ke 13.07.2011 10:07
Rockautosta näyttäisi tosiaan löytyvän kuivain 11,80e ja kokonainen imu- ja poistoletkusetti ~ 86e. Oletan että jälkimmäisen venttiilit ois semmoset uudemman tyyppiset.

Motonetistä näyttäis verkkokaupan perusteella löytyvän W201 ja W124, muttei W126 :(
1989 560 SEC
2015 C 200

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Pe 09.04.2010 09:06
Paikkakunta: Espoo
ViestiLähetetty: Ke 13.07.2011 10:23
Motonetistä ei saa 126:sen kuivainta. Merteilistä ne ovat loppu ja toimitusaika on viikko ja hinta muistaakseni yli 50 euroa. KL:stä pitäisi saada päivässä. Siellä hinta on noin 41 euroa. Rockautossa hinta on posteineen 45 euroa. Tilasin juuri itselleni kuivaimen eBay:stä. Hinta oli posteineen 26 euroa.
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 832
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Su 28.08.2011 12:34
Rakas päiväkirja, tässäpä naputtelen taas vaikka itseasiassa kerrottavaa ei ole (vihdoinkin) kovin kummoisia! Mekaniikka alkaa olla jokseenkin tikissä joten asiat ovat enemmänkin vatvomista, spekulointia ja jokapäiväisiä juttuja.

Ilmastointihomma on ollut takalevyllä koko kesän, jäänee sille tolalle koko talveksi. Tarve koko laitteelle on ollut niin pieni että olen keskittynyt käyttämään autoa ja syytämään rahaa muihin, tärkeämpiin kohteisiin.

Lappeenranta Cruisingissa tuli secillä käytyä. Ovat aika kranttuja siitä minkälainen kalusto lasketaan sisään, oletettavasti pienen tilan ja suuren osanottajamäärän takia (ja sen takia, että tapahtuma on pääasiassa jenkkiautotapahtuma). Portilla kuitenkin tokaisivat, että "noooh, lasketaan harrasteautoksi..." Jee. :lol:

Talvella vittuilleet pyöränpulttien vastakierteet tuli putsattua edestä, ja varmistettua että talvella putsatut takakierteet ovat vielä hyvät. Samalla tietysti varmistin että pulteissa on kierteet puhtaat ja ehjät. Muutaman joutui uusimaan. (Talvella ostettu pulttisetti.) Vasemmalla takana tuoreeltaan putsatulla kierteellä ja pultilla pyörii silti 2 pulttia tyhjää kiristettäessä. Voi olla että menee takanavat vaihtoon. :roll:

Auton ollessa pukeilla tuota remppaa varten tuli otettua yleiskuva myös pellin alta, kun muistin ettei sieltä kovin montaa kuvaa ole.

Kuva

Perästä on alkanut kuulumaan suurinpiirtein 85kph vauhdissa rutinaa/tikitystä. Kuuluu kun on veto päällä mutta lakkaa kun ottaa kaasun pois tai kiihdyttää. Eli vain pintakaasulla kuuluu. Myös kaupungissa saattaa kuulua pieniä tikityksiä jos ajaa varovasti ja kuuntelee, saattaa kuulostaa joskus harvoin siltä kuin olisi kivi jumissa renkaassa, mutta mystisesti "kivi" häviää kun antaa erilailla kaasua. Valtatiellä tuo kuitenkin kuuluu helposti auton sisäänkin ja kuuluu tasaisesti toisin kuin kaupungissa.

Päättelin tuosta että ois perä viimeinkin laukeamassa, kun se vollotti jo auton ostaessa ja tiesin että siinä on tämän yksilön akilleen kantapää. Kävin siis pajalla tarkistamassa peräöljyt (paljonko sitä on, onko metallia seassa, miltä näyttää kunto, kuinka juoksevalta näyttää...)

Tämmöistä sieltä tuli ulos. Proput lähti ihan vaivoitta irti.

Kuva

Metallia ei ollut seassa mutta muuten ihan hyvä että tuli vaihdettua. :shock:

Tämmöiset sinne laitoin tilalle nimimerkki karran suosituksesta :) :

Kuva

Lopputulos: vollotus rauhoittui vähän, mutta tikitys kuuluu edelleen. Ei pysty sanomaan onko sen voimakkuus muuttunut. Pajalla oli kuitenkin vanha taksimies joka heitti ilmoille suorastaan jännän teorian, entäpä jos se onkin pyöränlaakeri. :shock: Voishan se periaatteessa ollakin, mutta mielestäni sitä vastaan tappelee tuo että se ääni lakkaa kun vaihtaa kaasun asentoa...

Täytyy ajella autolla enemmän ja matkustaa takanakin, kuunnella mistäpäin autoa (sivusuunnassa) se tikitys tulee...

Jos itse perä menee vaihtoon niin tuntuu olevan ongelmallista löytää purkuosana juuri tämmöistä perää eli 2.65 viskolukollista ABS ei-luistonestoperää. Saksasta niitä sais aika varmasti mutta aika kallista lystiä. Vanhan perän voisi korjauttaa suomessa esim. Oulun entisellä Laasosella (löytyi suositukset Mersufoorumilta ja kysyin yrityksen uudesta inkarnaatiosta että edelleen tekevät mersun peräkorjauksia). Vuonna 2005 oli ilmeisesti maksanut korjaus n. 350e.

Lopulta olisi mahdollista tilata Englannista Quaifen QDF5V torsenlukkoperä ja heittää ne rojut tuonne vanhan perämurikan sisään. Hintaluokka tällä olisi suurin piirtein sama kuin tuolla Saksan purkuosalla, ehkä vähän kalliimpi, mutta lopputulos olisi joka suhteessa huomattavasti parempi. Perän irrotus menisi joka tapauksessa varmaan paikallisella pajalla ja sisuksien ropaus joko tuolla ex-Laasosella korjauksen tapauksessa tai SSF-Pyörällä jos lähden tuohon Quaife-hommaan.

Täytyy kuitenkin ensin päättää missä se vika on, perässä vai jossain muualla...
1989 560 SEC
2015 C 200
Avatar
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 13427
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna
ViestiLähetetty: Su 28.08.2011 18:47
Voisikos se tikitys tulla vetoakselista?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1983 230 E Automatic
1982 230 E
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12037
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Su 28.08.2011 20:40
Juha_M117 kirjoitti:Tämmöiset sinne laitoin tilalle nimimerkki karran suosituksesta :) :

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 3040_n.jpg
Lopputulos: vollotus rauhoittui vähän, mutta tikitys kuuluu edelleen. Ei pysty sanomaan onko sen voimakkuus muuttunut. Pajalla oli kuitenkin vanha taksimies joka heitti ilmoille suorastaan jännän teorian, entäpä jos se onkin pyöränlaakeri. :shock: Voishan se periaatteessa ollakin, mutta mielestäni sitä vastaan tappelee tuo että se ääni lakkaa kun vaihtaa kaasun asentoa...

Täytyy ajella autolla enemmän ja matkustaa takanakin, kuunnella mistäpäin autoa (sivusuunnassa) se tikitys tulee...

Heps, tosiaan Autotarvikkeen kautta selviteltiin notta tuossa on nimenomaan Mersun Limited Slip luokitus :) . Pitää kuunnella joskus tuota autosi ääntelyä, soitellaan :wave:
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL pikkuprojekti
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 832
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Su 28.08.2011 21:31
Timo L. kirjoitti:Voisikos se tikitys tulla vetoakselista?


Mielenkiintoinen teoria. Mitenkäs se sieltä kuuluis, väljyyden takia?

Heps, tosiaan Autotarvikkeen kautta selviteltiin notta tuossa on nimenomaan Mersun Limited Slip luokitus :) .


Kyllä, kaveri siellä tiskillä jopa muisti sinun tapauksen ja mainitsi siitä. ;)

Pitää kuunnella joskus tuota autosi ääntelyä, soitellaan :wave:


Näin teemme! Syytä olis vaan keksiä poutapäivä sille!
1989 560 SEC
2015 C 200
Avatar
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 13427
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna
ViestiLähetetty: Su 28.08.2011 22:04
Niin meinasin jotta jos vetarien niveistä olisi rasva vähissä... kumin läpi isolla neularuiskulla jotain peräöljyä tms. sinne. Tosin se ääni sieltä on enemmän naputusta kuin tikitystä, ainakin 123:ssani.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1983 230 E Automatic
1982 230 E
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 832
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ma 29.08.2011 15:56
Laitetaan korvan taakse. eka pitää saada kuitenkin auto ylös että pääsee vetareita kattomaan.
1989 560 SEC
2015 C 200
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 832
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ke 31.08.2011 22:59
Auto kävi pikavisiitillä Tepalmet Oy:ssä jossa tehtiin pakoputkien päät uusiksi ja poistettiin katalysaattori.

Putkien päitä haukkuivat ihan urakalla, ja ihan syystäkin, olihan niissä joitain ongelmia jotka itsekin tiedostin. Laatuongelmien lisäksi tuli sellaista muutosta, että putkien läpimitta on nyt snadisti pienempi ja putket tulevat vähemmän "ulos" takapuskurin alta. Täytyy huomenna laittaa kuva, tänään ei muistanut kuvata lopputulosta.

Katalysaattorin tilalle ehdotin H-putkea jonka poikkiputkeen lambda. Totesivat, ettei ole käypäinen ratkaisu, koska pakokaasu ei virtaa kunnolla siellä poikkiputkessa. Tuohon tarkotukseen olisi pitänyt valmistaa X-putki, mikä olisi ollut varsin kallis ratkaisu. Päädyttiin rakentamaan katalysaattorin keulaosasta tuommoinen rivit yhdistävä kammio, johon tietysti kuului alkuperäinen lambdan kolo. Lopputulos on hyvin virtaava ja helposti putkistoon liitettävä osa.

Kuva
Katin ympäristö uudessa uskossaan.

Kuva
Kokonainen putkisto, huom. uudet ulostulot.

Katin poisto vaikutti yllättävän paljon pakoääniin. Tätä ei voi painottaa liikaa: W126 katti vaimentaa ääniä yllättävän paljon. Se on siis bullshittiä että katti ei ole vaimennin, siis ei vaimenna. Nyt kun tilalla on suurinpiirtein suora putki on autossa aika kovat (lue: sopivat) äänet ulospäin, vihdoinkin sävykkäät ja hyvin kutkuttelevat äänet sisälle, sekä aavistus dronea 80-vauhdissa. Osa tästä äänen lisäyksestä saattaa olla lyhyempien putkenpäiden syytä (ääni kimpoilee vähän takapuskurista?) mutta suurin syy on katin poisto!

Nyt en näe enää syytä koskea putkistoon, se on mielestäni täydellinen.



Tämä saattaa olla vähän toiveajattelua mutta tuntuu kuin M117 olisi vähän kaukaista sukua noille *63AMG moottoreille. Sävel on nimittäin aika saman tyylinen, vaikka on jenkkiputket!

Eipä tällä erää ihmeempiä, huomenna taas pakokaasuanalysaattoriin säätämään seoksia katin poiston jäljiltä ja sitten täytyy jatkaa sitä perästä kuuluvien rahinoitten ihmettelemistä.
1989 560 SEC
2015 C 200
Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Su 24.09.2006 12:41
Paikkakunta: Lpr
ViestiLähetetty: Ke 31.08.2011 23:31
On Juhalla nätti secci.
Mistäpäin kylää siut saa bongata, voisin joskus tulla vaikka potkimaan rengasta jos vain sopii..?

-Joni
-w124 200d -91
-c140 CL420 -97
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 832
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ke 31.08.2011 23:43
No perhana, teretulemast ihmeessä ja kylhän tuolla secillä tulee ravattua ties missäpäin lpr:ää aina, pääasiassa Skinnarilan ja Taipalsaaren välillä, ja keskustassa tulee pyörittyä kavereiden tykönä. Tulee käytyä myös aika monissa tapahtumissa mitä nyt täälläpäin järjestetäänkään, mm. viimeksi LPR Cruising ja tietysti myös joka ilmailupäiville yritän osallistua (eikä ole muutamaan vuoteen yksiäkään jäänyt väliin). En viitsi nyt ihan julkisesti laittaa omia osotteita mutta voidaan sopia privana joku ilta niin tulet pyörähtämään. Tai sitten MB-klubin paikallisen jaoksen kokoontuessa, varmasti olet sinnekin tervetullut. :thumbup:
1989 560 SEC
2015 C 200
Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Su 24.09.2006 12:41
Paikkakunta: Lpr
ViestiLähetetty: To 01.09.2011 00:16
Juha_M117 kirjoitti:No perhana, teretulemast ihmeessä ja kylhän tuolla secillä tulee ravattua ties missäpäin lpr:ää aina, pääasiassa Skinnarilan ja Taipalsaaren välillä, ja keskustassa tulee pyörittyä kavereiden tykönä. Tulee käytyä myös aika monissa tapahtumissa mitä nyt täälläpäin järjestetäänkään, mm. viimeksi LPR Cruising ja tietysti myös joka ilmailupäiville yritän osallistua (eikä ole muutamaan vuoteen yksiäkään jäänyt väliin). En viitsi nyt ihan julkisesti laittaa omia osotteita mutta voidaan sopia privana joku ilta niin tulet pyörähtämään. Tai sitten MB-klubin paikallisen jaoksen kokoontuessa, varmasti olet sinnekin tervetullut. :thumbup:




No mikä ettei.
Mielelläänhän sitä tulisi vaikka tarinoimaan toisen harrasteautoilijan kanssa kun tässä samoilla nurkilla pyöritään.
Omat kulkureittini osuvat Taipalsaaren ja Lappeenrannan välille joten ilmeisesti melko samalla suunnalla ollaan.
Jos suunnittelisi vaikka ensi viikolle joitain "renkaanpotkijaisia"? ..Mutta tarinoidaan vaikka privassa tuonnempana lisää :thumbup:

-Joni
-w124 200d -91
-c140 CL420 -97

Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: To 01.09.2011 11:25
Kyllähän tuo kasikone makialta kuulostaa, ei maha mittää. :clap:

Mutta mitä tarkoittaakaan drone?
S204

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 421
Liittynyt: Ma 22.11.2010 08:06
ViestiLähetetty: To 01.09.2011 13:43
Jonze kirjoitti:Kyllähän tuo kasikone makialta kuulostaa, ei maha mittää. :clap:

Mutta mitä tarkoittaakaan drone?



Sethän tarkoittaapi sitä että koko kori kumajaa ressoonanssissa kun polkee hampaat irvessa römppäs veikon pystärillä missä on pilteman tarvikeputki ja lattiasta pitumit ja maton riekaleet palaneet pois viime katastus remontin tiimellyksessä....

eli kilpa auto meininki nääs :D 8) :lol: :oops: :crazy: :shh: :wtf:
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 832
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: To 01.09.2011 15:02
Kun itse puhun dronesta, se tarkoittaa maantiellä tasakaasulla pakoääniä. Ne kun ei yleensä niillä kierroksilla ole mitään herkkua, vaan sellainen tasainen ujellus, niin dronea tulisi välttää. Ne määritelmät sitten erikseen, missä sisätilan irtonaiset osat räpisee toisiaan vastaan ja koko auto heiluu pakoresonanssin tahtiin, se yleensä on vähemmän laadukkaasti rakennettujen autojen ominaisuus, ja tietysti myös rajumpien putkistojen.

Pyörähdin tänään Tepalmetilla niin katseltiin taas seoksia pakokaasuanalysaattorin kanssa. Taas oli ongelmia ke-jetin kanssa ja saikin valita joko laihan seoksen tai sopivan vapaatyhjäkäynnin väliltä. Nyt on seokset kohdallaan (ja palaa muuten ihan törkeen puhtaasti olosuhteet huomioonottaen) mutta tyhjäkäynti vaihde silmässä 750-800 ja vapaalla n. 1100. Alkaa loppua ideat että miten tuon vapaatyhjäkäynnin sais kohdalleen.
1989 560 SEC
2015 C 200

Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5623
Liittynyt: To 08.05.2008 20:29
ViestiLähetetty: To 01.09.2011 17:06
mites se tyhjäkäynti moottori, jos vaikka vaihtas uuteen :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 832
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: To 01.09.2011 17:17
No, tekis mieli eka testata toimivalla että onko tosiaan vika siinä. :shock:
1989 560 SEC
2015 C 200
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2265
Liittynyt: Ke 16.05.2007 12:58
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: To 01.09.2011 17:26
Juha_M117 kirjoitti:No, tekis mieli eka testata toimivalla että onko tosiaan vika siinä. :shock:

Teitähän taitaa olla useampia siellä lpr:n alueella, varmaan joltain voit lainata varmasti toimivaa, varmasti. :)
-82 500 SEC

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-87 Citroen C25 Burstner

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12037
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: To 01.09.2011 19:18
Harri126 kirjoitti:
Juha_M117 kirjoitti:No, tekis mieli eka testata toimivalla että onko tosiaan vika siinä. :shock:

Teitähän taitaa olla useampia siellä lpr:n alueella, varmaan joltain voit lainata varmasti toimivaa, varmasti. :)

Onko se sama kuin omassani, minulla ei ole lambdaa nimittäin? Kävin hakee päästölapun niin CO oli 3,5 % - ilmankos tuntui että vie bensaa enemmin (maantieajossakin) kun viimeiksi säädettiin siihen kahden päälle häkä. Pudotettiin säädettäessä nyt arvoon 1,7 ja ei mitenkään ajoon vaikuttanut (ennen nyki laihalla). Kumma kun näitä saa olla alvariinsa säätämässä :roll: .
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL pikkuprojekti
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2265
Liittynyt: Ke 16.05.2007 12:58
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: To 01.09.2011 19:26
karra kirjoitti:
Harri126 kirjoitti:
Juha_M117 kirjoitti:No, tekis mieli eka testata toimivalla että onko tosiaan vika siinä. :shock:

Teitähän taitaa olla useampia siellä lpr:n alueella, varmaan joltain voit lainata varmasti toimivaa, varmasti. :)

Onko se sama kuin omassani, minulla ei ole lambdaa nimittäin?

Luulisin, että ecu lukee siltä osin vain kierroksia ja säätää sen mukaan.
SELliin vaihdoin lambdallisen tkmotin ja toimii hyvin vaikka ulkonäössä onki eroa. :)
Orkkis motti piti kierroksia yli tuhannen vaikka liuottelinkin ja räpsyttelin.
-82 500 SEC

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-87 Citroen C25 Burstner

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 832
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: La 10.09.2011 13:42
Vaihdeltiin nimimerkki karran kanssa matkustajan jalkatilassa sijaitsevaa tyhjäkäyntisäädintä (vai mikä rele onkaan). Osanumero A126 820 0626. Oli ehjä (tai sitten molemmilla rikki :lol:). Ei vaikutusta tyhjäkäyntiin. Täytyy purkaa ja tarkistaa seuraavaksi tyhjäkäyntimoottori... vaikka se on tehty olevinaan viime talvena pajalla. prkl.

Radioistakin juteltiin ja katseltiin EPC:tä, ja olen itsekin vähän tutkinut näitä netistä. Mersulta on saanut näitä autoja varustettuna paremmalla stereojärjestelmällä (jopa 10-kaiuttiminen monikanavavahvistettu järjestelmä sisältäen ovikaiuttimet alkaen vm. 1988), tai sitten "varustettuna" radion poistolla. Tässä 560 SECissä on normaali 4-kaiuttiminen stereojärjestelmä ja alkuperäinen radio on nimeltään Becker Mexico Cassette Diversity. Se on ensimmäinen tuplavirittimellä varustettu autoradio. Irtokappaleet ovat harvinaisia ja korjatut yksilöt maksavat saksalaisissa kaupoissa n. 400-500 euroa. Näissä on mm. se nykyäänkin erikoinen ominaisuus, että se säätää äänenvoimakkuutta ajonopeuden mukaan. Harmi että omasta autosta on tämä radio hukattu jo sen ollessa Ruotsissa.
1989 560 SEC
2015 C 200
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 832
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: La 17.09.2011 11:02
Karran kanssa ku vaihdeltiin niitä releitä niin selvisi, että jossain vaiheessa tämän auton elämää on matkustajan jalkatilan "potkulevy" hävitetty. Semmoinen iso muovilevy joka suojaa jalkatilaan kiinnitettyjä elektronisia komponentteja polkevalta matkustajalta. Käännyin nimimerkki ruikun puoleen taas ja sieltähän löytyi hienokuntoinen levy muovisine kiinnikemuttereineen. :thumbup:

Tässä autossa on tuo jalkatila harvinaisen täyteen tupattu kaikkea kamaa. Löytyy lisävarusteiset Webastoyksikkö sekä Mersun hälytin. Lisäksi siellä kulkee elektroniikkaa jotka liittyy aftermarket kaiuttimiin sekä Cargardin hälyttimeen. Tämä teki suojalevyn paikoilleen mahduttamisesta haasteellista, mutta hyvää tässä on se, että nuo Webaston sekä OEM hälyn on jätetty paikoilleen, siitä huolimatta että Webaston poltin on purettu pois ja häly korvattu aftermarketilla. Noiden palauttaminen ennalleen pitäisi olla siis suht yksinkertaista.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Tässä on muuten kuvia niistä uusista pakoputkenpäistä.

Kuva

Kuva

Kuva
1989 560 SEC
2015 C 200
EdellinenSeuraava

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Jarkko90, M3RC3D3S ja 6 vierailijaa







kl-varaosat.fi

kl-varaosat.fi

nettikasinot