Tapen V8: MB E430 1998

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
AP-race/lake
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1365
Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"

Re: Tapen V8: MB E430 1998

Viesti Kirjoittaja AP-race/lake »

tapelle tuli "lottovoitto". :D Ei siis syytä huoleen. :thumbup: täytyypi mitata omat piuhat.siis mersun.
Tape
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 16.06.2008 21:47

Re: Tapen V8: MB E430 1998

Viesti Kirjoittaja Tape »

Kiitos Mika T!

AP: Ei onneksi tarvi uusia. Tulis arvokkaaksi...

Seuraavaksi autoon vähän sisustaremonttia.
Avatar
AP-race/lake
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1365
Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"

Re: Tapen V8: MB E430 1998

Viesti Kirjoittaja AP-race/lake »

tersius (uusi planeetta).. mitailin myös johtoset ja samallaista käyrää antoi kun tape sinun mersus. "huonoin "johto oli arvoltaan 2,226 K-ohmia
elikkä samaa paskaa kun sinulla. :lol: muuten käväseppäs meillä, niin otetaan puolien maadoituspinnat puhtaaksi. vaikuttaa aivan vi..tosi paljon!!!! terv AP. :wave:
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tapen V8: MB E430 1998

Viesti Kirjoittaja karra »

AP-race/lake kirjoitti:tersius (uusi planeetta).. mitailin myös johtoset ja samallaista käyrää antoi kun tape sinun mersus.
AP riimittelee, onko syöty riimihärkää :D . Ei vaan piti ihan guuglettaa kun en muistanut, eli sehän oli Tellus se mitä hain :wink: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Tape
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 16.06.2008 21:47

Re: Tapen V8: MB E430 1998

Viesti Kirjoittaja Tape »

AP-race/lake kirjoitti:tersius (uusi planeetta).. mitailin myös johtoset ja samallaista käyrää antoi kun tape sinun mersus. "huonoin "johto oli arvoltaan 2,226 K-ohmia
elikkä samaa paskaa kun sinulla. :lol: muuten käväseppäs meillä, niin otetaan puolien maadoituspinnat puhtaaksi. vaikuttaa aivan vi..tosi paljon!!!! terv AP. :wave:
Juu tätä mietin iteki, että käyttää puolat irti ja vielä huolellisemmin putsaa ne vastinpinnat!

Paremmat piuhat sulla on ku mulla. :twisted:
Avatar
AP-race/lake
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1365
Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"

Re: Tapen V8: MB E430 1998

Viesti Kirjoittaja AP-race/lake »

karra kirjoitti:
AP-race/lake kirjoitti:tersius (uusi planeetta).. mitailin myös johtoset ja samallaista käyrää antoi kun tape sinun mersus.
AP riimittelee, onko syöty riimihärkää :D . Ei vaan piti ihan guuglettaa kun en muistanut, eli sehän oli Tellus se mitä hain :wink: .
no melkein meni "riimuhärän" puolelle. :D muksut käväs kylässä ja söivät kaiken. minulle jäi lonkerot ja yleismittari. :lol: :lol: :lol: sorry tape OT. :)
Tape
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 16.06.2008 21:47

Re: Tapen V8: MB E430 1998

Viesti Kirjoittaja Tape »

Ei mua pieni offtopicci haittaa! :thumbup:

Kävinpä jynssäämässä puolat ja vastinpinnat puhtaaksi. Ei pitäis tehä noin tarkkaa työtä ku näkee seuraavat "rojektikohteet" Venttiilikoppien tiivisteet vois vaihtaa. Imusarjaanki ois kiva kurkata ja ja ja ja

Voe rähmä..... Nymmäämeen saunaan --> :wave:
Tape
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 16.06.2008 21:47

Re: Tapen V8: MB E430 1998

Viesti Kirjoittaja Tape »

Rassausmiitissä tuli vaihdettua öljyt (Castrol Magnatec 5w-40) ja suodatin (Mann). Tunarointi-osastolta mainittakoon se, että se suodattimen varsi on syytä kieputella kaikin päin, että saa vanhat öljyt pois, ettei ne sotke koko tienoota paikallelaitettaessa.... :oops:

Nosturilla ollessa auton alla oli uteliaita useampi, mut hyödyllisiä sellaisia tällä kertaa. Vetarin kumit menee vaihtoon + lootan vivustosta yhdestä kohtaa uupuu pusla kokonaan. :shock:
Tape
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 16.06.2008 21:47

Re: Tapen V8: MB E430 1998

Viesti Kirjoittaja Tape »

Laiska ku olin keväällä ja heitin talvirenkaat suoraan säilytyspusseihin, ni tänään sai sit maksaa hinnan.

7h meni pestessä ja puunatessa. :D

Nypin kivet pois, pesin, puunasin, vahasin kaks kerrosta ja käsittelin kumit käsittelyaineella. Imuroin säilytyspussit ja tarkistin pultit. Nyt on setti allelaittoa vaille valmis. Kunhan purkin pulttitervaa käyn hakees.

Kuva

P.S. Vanneviisaat hoi. Näissä (orig 17" Sador) lukee Made in Italy. Mikähän tehdas se on ja tekeekö minkä merkin vainteita?
Avatar
AAVEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: La 29.09.2007 18:18

Re: Tapen V8: MB E430 1998

Viesti Kirjoittaja AAVEE »

Olikohan WSP-Italy. Tekee replicoita ja vissiin myös originaaleja. Itellä muuten tollaset 18x8,5 tuumasena.
Taakse vaan valettu non-oem teksti kun ei ole virallisesti mersulle tehty siinä koossa.
Tape
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 16.06.2008 21:47

Re: Tapen V8: MB E430 1998

Viesti Kirjoittaja Tape »

Kirjoitellaas tänneki välillä. Autolla on ajettu, sitä on tankattu ja välillä pesty. Huollettu öljynvaihtojen jne merkeissä. Pari kohtaa huolettais:

- jokin paikka on nyt pari kertaa kylmänä lähtiessä "vinkaissut" / "ulahtanu" rattia käännellessä, tässä tapauksessa vasemmalle. Kuuluu kerran / kaks ja sit loppuu. Tarkistan huomenna ohjaustehostimen nestepinnan, mut muuta en keksi ite ajatella. Alapallot on 22tkm vanhat ja raidetangon päät 10tkm vanhat.

- yhä vain lämpimänä käynnissä on pieni vavahtelu. Ei aavistustakaan mistä tulis, eikä oo omia taitoja tätä kattoa.

- auto liikkuu yllättävän ison tuntuisen matkan, kun laittaa vaihteen P:lle ja ottaa jalan jarrulta. Käytän seisontajarrua P:n kaverina, mut tuo iso liikerata häiritsee silti.

Kertokaahan Mersukansa mielipiteitänne. :thumbup:
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: Tapen V8: MB E430 1998

Viesti Kirjoittaja RAM »

Mulla loppu ohjaustehostimen olina, kun vaihdoin litkut. Olin jopa ostanut uuden tehostimen pumpun, muttei ole tarvinnut vaihtaa.
Tape
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 16.06.2008 21:47

Re: Tapen V8: MB E430 1998

Viesti Kirjoittaja Tape »

Outoa tässä on se, että just oon vaihtanu ne nesteet sieltä. Koetin tehdä tosi huolella. Oonkohan silti onnistunut ryssimään jotain? No, aloitetaan siitä, että varmistan vielä kerran nesteen pinnan.
Tape
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 16.06.2008 21:47

Re: Tapen V8: MB E430 1998

Viesti Kirjoittaja Tape »

Tuosta webaston sisäpuhalluksesta...

Kertokaas ideoita. Tuossa comandissa ei ole omaa nappia REST toiminnolle. Ilmastointi menee rest tilaan kun virrat laittaa päälle ja odottaa hetken. Onkohan tossa sitten joku automaattinen rest toiminto tjsp?

Mietin vain hyödyntää tuota REST toimintoa sen sisäpuhalluksen kytkemiseen, mut miten tuon nyt sit ideois?
Tape
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 16.06.2008 21:47

Re: Tapen V8: MB E430 1998

Viesti Kirjoittaja Tape »

Itse itselleni vastaten...

On siinä REST nappi. Siinä ei vain lue REST. Ko. toiminto menee päälle tuosta A/C napista. Tuli ahaa-elämys ku yhtäkkiä muistin näitä googletettuani, että monessa ilmastointipaneelissa on se REST teksti samassa napissa ku A/C.

Kävin kokeilemassa ja näihän se on. Sit ku vielä tietäis, että miten webastolta tulevan ohjausvirran saisi tekemään tuon.... :wtf:
Tape
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 16.06.2008 21:47

Re: Tapen V8: MB E430 1998

Viesti Kirjoittaja Tape »

Eli siis:

Tuo COMAND on CAN-väyläohjattu. Saako tuon REST-toiminnon päälle semmoisella CAN-väyläohjaimella?
Tape
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 16.06.2008 21:47

Re: Tapen V8: MB E430 1998

Viesti Kirjoittaja Tape »

Käytin auton leimalla. Hyväksytty, mutta pari huomautusta sumareista. Etuset on niin vedessä, ettei saanu kuviota. Kannattaako hommata suoraan uudet, vai onnistuuko noiden purkaminen ja putsaus?

Takusessa onkin sitten hauska juttu. 2 kertaa on jo leimasta mennyt Suomessa läpi, mutta nyt tuli huomatus. Takasumari väärällä puolella. Saa olla joko kaks, tai sit yks vasemmalla. Tässäpä on yksi oikealla. Taitaa johtua Japanin eripuolisesta liikenteestä. Otin sumarinkannan ja polttimon ja heitin toiselle puolelle kiinni, mutta ei toimi. Takaluukun sivun umpioihin tulee eri puolille eri johdot. Oikealle, missä on siis nyt sumari, tulee kolmenapaiseen liittimeen 1 keltaharmaa valkoraidallinen, 2 ruskea ja 3 vihreäharmaa. Vasemmalle tulee 1 tyhjä, 2 ruskea ja 3 keltaharmaa. Onnistuisiko tuo niin helposti, että ykköset ja kolmoset laitan ristiin? Puran liittimistä pinnit ja jatkan johdot ja liitän uusiksi?
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3932
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Tapen V8: MB E430 1998

Viesti Kirjoittaja tomant »

Tape kirjoitti:...Takusessa onkin sitten hauska juttu. 2 kertaa on jo leimasta mennyt Suomessa läpi, mutta nyt tuli huomatus. Takasumari väärällä puolella. Saa olla joko kaks, tai sit yks vasemmalla. Tässäpä on yksi oikealla. Taitaa johtua Japanin eripuolisesta liikenteestä. Otin sumarinkannan ja polttimon ja heitin toiselle puolelle kiinni, mutta ei toimi. Takaluukun sivun umpioihin tulee eri puolille eri johdot. Oikealle, missä on siis nyt sumari, tulee kolmenapaiseen liittimeen 1 keltaharmaa valkoraidallinen, 2 ruskea ja 3 vihreäharmaa. Vasemmalle tulee 1 tyhjä, 2 ruskea ja 3 keltaharmaa. Onnistuisiko tuo niin helposti, että ykköset ja kolmoset laitan ristiin? Puran liittimistä pinnit ja jatkan johdot ja liitän uusiksi?
Todennäköisesti onnistuu. Katso yleismittarilla tai erillisellä polttimolla, että oikeanpuolen nro 1 johtoon tulee virta, kun takasumarit on kytketty. Tarkista lisäksi, että sumarinkannasta menee johdot liittimelle asti vasemmalla puolella.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Tape
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 16.06.2008 21:47

Re: Tapen V8: MB E430 1998

Viesti Kirjoittaja Tape »

Sumarit on edestä avattu, putsattu ja tiiveyttä lisätty. Takasumarin käänsin palamaan vasemmalle puolelle.

Nuiden peilien kanssa on vähän sepittämistä. Kuskin puolen peili ei lämmennyt. Syynä oli rikkinäinen oviohjausboksi. Vaihdoin tilalle ebaysta huudetun käytetyn ja nyt lämpenee.

Muutama lisäongelma noiden peilien kanssa vielä on. Tietääkö joku oisko näitä liittimiä saatavilla jossain?

Kuva

Ois kiva tehdä vielä kerran täysin uudet johtosarjat molempiin sisältäen nuo uudet liittimet. Myös jos jollain on kytkentäkaavioita muistipeileihin, niin otan mielelläni vastaan.
Tape
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 16.06.2008 21:47

Re: Tapen V8: MB E430 1998

Viesti Kirjoittaja Tape »

Yks jännä juttu, mikä tuon uuden boksin myötä tuli, on, että nyt tuon peilin säädön ylös-alas suunta toimii väärin päin.

Mitvit? :wtf:

Vaikea uskoa "englannin puolen liikennettä" syyksi, kun samanlainen katkaisija siellä on keskikonsolissa, josta valitaan keinukytkimellä se peili jota säädetään ja sit joysticistä suunnat.

Heeeelp. :oops:
Tape
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 16.06.2008 21:47

Re: Tapen V8: MB E430 1998

Viesti Kirjoittaja Tape »

Melkoista yksinpuhelua ollut, mutta jos joku nyt vastaisi....

Ajelin torstaina iltayöstä Tahkolle mökille muun seurueen jatkoksi. Lahdestä lähdin keikan jälkeen ja 350km tuli matkaa. Jätin auton perille päästyäni parkkiin mökin viereen ja tänään sunnuntaina sen sitten siitä 15 min webastotettuani starttasin. Pyöritti ja starttasi, mutta stumppasi ja tuli ruutuun BATTERY CAPACITY teksti. Webasto oli pyöriny kiltisti.

Olihan tuolla kylmä, öisinkin laski pakkanen kahdenkymmenen suuremmalle puolelle. Auto läks toisella startilla käyntiin ja kävi normaalisti. Tunnin ajettuani stoppasin tankkaamaan ja vikailmokin poistui.

Ottiko tuo kylmästä itseensä ja jos niin kuinka pahasti? Vai onko joku muu vika nytten?
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Tapen V8: MB E430 1998

Viesti Kirjoittaja RH »

Tape kirjoitti:Melkoista yksinpuhelua ollut, mutta jos joku nyt vastaisi....

Ajelin torstaina iltayöstä Tahkolle mökille muun seurueen jatkoksi. Lahdestä lähdin keikan jälkeen ja 350km tuli matkaa. Jätin auton perille päästyäni parkkiin mökin viereen ja tänään sunnuntaina sen sitten siitä 15 min webastotettuani starttasin. Pyöritti ja starttasi, mutta stumppasi ja tuli ruutuun BATTERY CAPACITY teksti. Webasto oli pyöriny kiltisti.

Olihan tuolla kylmä, öisinkin laski pakkanen kahdenkymmenen suuremmalle puolelle. Auto läks toisella startilla käyntiin ja kävi normaalisti. Tunnin ajettuani stoppasin tankkaamaan ja vikailmokin poistui.

Ottiko tuo kylmästä itseensä ja jos niin kuinka pahasti? Vai onko joku muu vika nytten?
Minä tyhjensin tammikuun kolmikymppisillä emännän auton vuoden vanhan akun webaston kanssa. Ei edes lähtenyt enää käyntiin, vaan latailuhommiin joutu. Sittemmin on pelittänyt ihan moitteitta. Välillä yöaikaan tallissa cetecillä tuupannut virrat tappiin.
Tape
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 16.06.2008 21:47

Re: Tapen V8: MB E430 1998

Viesti Kirjoittaja Tape »

Suunnitelmissa ois joko askarrella tuo c-tek tuonne kiinteästi tai sit ostaa defan ylläpitolaturi. Jonkinlainen akunlämmitys / eristys ois myös mielessä.

Saa suositella!
Avatar
Ari89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 267
Liittynyt: Ti 11.08.2009 22:42
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Tapen V8: MB E430 1998

Viesti Kirjoittaja Ari89 »

Itsellä kun oli ongelmia akun kanssa niin uusi akku ja se oranssi talvimalli ctek. Ei ole tuon webaston kanssa tarvinnu olla enää huolissaan, välillä on kaks kertaa 50min ollut päällä ja välissä vain kauppareissu n.8km ja siinäkin sammutus puolessa välissä. En pidä aina laturissa edes, vain silloin tällöin kun on ollut lyhyempää ajoa.

Hyvin pärjäsi nämä -35 aamupakkasetkin.
Tape
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 16.06.2008 21:47

Re: Tapen V8: MB E430 1998

Viesti Kirjoittaja Tape »

Miten teit liitännät ja asennukset? Onko konehuoneessa vai akun vieressä?
Avatar
Ari89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 267
Liittynyt: Ti 11.08.2009 22:42
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Tapen V8: MB E430 1998

Viesti Kirjoittaja Ari89 »

Itsellähän on akku peräkontissa, yksinkertaisesti piuhat kiinteästi akkuun kiinni ja aina tarvittaessa piuha kiinni. Ei siis voi puhua mitenkään asennuksesta. :) Tämän talven mennyt todella nätisti noin, mutta ehkä kesällä kehitän jotain muuta. (piuha siis menee peräkontin tiivisteen välistä sisään tarvittaessa)

Lähinnä siis tuota oranssia mallia vain kehuin, siinä kestää piuhat kovia pakkasia ja on muutenkin suunniteltu kylmempiä kelejä varten verrattuna siihen normaalimalliin.
Tape
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 16.06.2008 21:47

Re: Tapen V8: MB E430 1998

Viesti Kirjoittaja Tape »

Kuva

Kesävanteet sai lakkapinnan. Tällä viikolla sit uudet suvikumit. On noissa Minervoissa pintaa vielä, mut en halua ajaa noin huonoilla kumeilla. :thumbdown:

Seuraavia projekteja ois kilventelineen maalautus takaa, samalla takaluukun tuo irtolista rekkarin yläpuolelta korjataan. Sisustaremppa on kans edelleen suunnitteilla. Muutama osa kävisi verhoilijalla ja sillä aikaa pari pakettia dynamattia autoon. Sisustan puuosat on myös tarkoitus irroittaa kaikki ja käyttää maalarilla. Häivyttää tummentavalla lakalla kaikki saman väriseksi. :thumbup:

Pikkuhiljaa pikkuhiljaa.. :ugeek:
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 991
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Tapen V8: MB E430 1998

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Tape kirjoitti:Muutama osa kävisi verhoilijalla ja sillä aikaa pari pakettia dynamattia autoon.
Luin nopeasti notta dynamiittia ja ihmettelin, että joko on nyt tullut mitta täyteen väyrysen kanssa. :mrgreen:
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Tape
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 16.06.2008 21:47

Re: Tapen V8: MB E430 1998

Viesti Kirjoittaja Tape »

Heh, ei sentään. Onhan tuossa laitettavaa ja häiritseviä paikkoja, mut ei oo hermo menny.

Kesärengasrojekti lähenee loppuansa. Nyt on uudet kumit vanteilla ja paketti tasapainotettu. Entiset hätäratkaisuna ostetut minervat oli runkovikaa täys. Ei ihme jos täristi. :shock:
Huomenna jos kävis talleilla ruuvaamassa kesätassut alle ja pesasis sit suoraan talvivanteet. :think:

Kuva
Avatar
thenq
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 338
Liittynyt: La 11.06.2011 23:20
Paikkakunta: Kpo

Re: Tapen V8: MB E430 1998

Viesti Kirjoittaja thenq »

Minkä kokoiset kesävanteet? Hyvän näköset jokatapauksessa :)
Vastaa Viestiin