Project Arizona, The Rise of the Phönix...A Wide Body Story

Mercedes-Benz conversations only
48hp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: To 09.09.2010 19:10
Paikkakunta: Los Angeles, California

Project Arizona, The Rise of the Phönix...A Wide Body Story

Viesti Kirjoittaja 48hp »

Terve,

Henkka tallta Lossista. Mina kirjoitan Englanniksi kun mina olen huono kirjoittamaan Suomeksi. Kiitos.

Born and raised here in the US but full Finnish blood. Lived in Lahti for nearly two years recently but now back in the US. I wanted to share a project that I have started since my return to the States with my fellow Finnish MB enthusiast.

It's quite involved but is coming down the home stretch with the invasive body transformation.

The project in brief started with a 1985 US spec 500SEC California coupe. The donor vehicle was a 1983 Euro spec 500SEC AMG Wide Body saved from a junk yard in Arizona. All of the AMG bits from the WB will be transferred over to the '85. Meanwhile I have taken the 12 piece wide body kit and reproduced three copies. Also, the AMG had the very rare 5.4 liter SOHC motor which all of the bits have been documented, all machine work nearly complete and soon ready for assembly.

Attached are few photos.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Here is a link to the long story in it's entirety.

http://www.benzworld.org/forums/w126-s- ... ost3920467
Viimeksi muokannut 48hp, Pe 08.10.2010 00:25. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Terve Henkka ja perkele vaan sinnekkin suunnalle 8)

What a coincidence, some people (including me) have been lately drooling your SEC here in other topic and i´m sure that folks would love to hear more details about your awesome ride :wink:
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
48hp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: To 09.09.2010 19:10
Paikkakunta: Los Angeles, California

Viesti Kirjoittaja 48hp »

Morro,

The entire project has been a wonderfully enlightening experience full of discovery. Much of "mystic" has been lifted and some of pieces to the pre-merger AMG puzzle have been identified. This will enable us, as early AMG enthusiasts, to pick up where AMG left off and/or recreate some of the unique engineering of yesteryear. AMG today has long since abandoned their early work and has admittedly distanced themselves from those years entirely.

So it's up to us follow our passion and continue with these iconic vehicles we hold so close.

I hope to have the coupe back from paint by the end of the month. Once the WB conversion was completed the shop stepped away to tend to other projects but I am expecting them to resume shortly.

Though the current US spec power plant leaves one yearning for more kick, it does still perform wonderfully even with the 185,000 miles and that will allow me to continue the 5.4 build at my own pace.

Cheers!
Avatar
hlappis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Ma 12.06.2006 22:26

Viesti Kirjoittaja hlappis »

äh
48hp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: To 09.09.2010 19:10
Paikkakunta: Los Angeles, California

Viesti Kirjoittaja 48hp »

We need more Finns on the US sites! Come show off some of your rides and represent!
48hp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: To 09.09.2010 19:10
Paikkakunta: Los Angeles, California

W126 M117 AMG Headers

Viesti Kirjoittaja 48hp »

One of the missing pieces from the AMG 500SEC Wide Body Phönix engine build were the AMG headers. These were removed from the donor and sold prior to securing the vehicle.

Fortunately a fellow pre-merger AMG owner and enthusiast had a set and was kind enough to lend out for the purpose of reproduction.

A premier header manufacture was able to create and produce an exact replica.

One step closer to pre-merger AMG goodness! PM or email if you are interested!


Kuva
Viimeksi muokannut 48hp, Pe 08.10.2010 00:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Kuva
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

What an interesting story you have there. California is the right place
for the project, much better than Lahti. Thanks for the images.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
48hp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: To 09.09.2010 19:10
Paikkakunta: Los Angeles, California

Viesti Kirjoittaja 48hp »

after a two month break from the coupe, they have finally started the final prepping for paint.

Kuva

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut 48hp, Pe 08.10.2010 00:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
48hp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: To 09.09.2010 19:10
Paikkakunta: Los Angeles, California

Viesti Kirjoittaja 48hp »

and pardon my ignorance but how do you post photos properly so that they show up within the post automatically? thanks
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

From that service, you cant, since it doesn't provide a valid url (ending with .jpg or something)
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
48hp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: To 09.09.2010 19:10
Paikkakunta: Los Angeles, California

Viesti Kirjoittaja 48hp »

nj^ kirjoitti:From that service, you cant, since it doesn't provide a valid url (ending with .jpg or something)
Kiitos!
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Ole hyvä.. Your mercedes is awesome!
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
48hp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: To 09.09.2010 19:10
Paikkakunta: Los Angeles, California

Viesti Kirjoittaja 48hp »

The only thing missing from this project are the original wheels. Though I have alternatives, it would be rather special to have the exact wheels as delivered on the wide body back in 1983. A few sets have popped up during this restoration but due to their rarity the sellers have asked way too much $. A couple of sets were found for very little $ but those that found them are not letting go. So any help would be much appreciated in locating these.

9JX16 et0 and 10JX16 et-12.7 AMG Five Spoke Road Wheels aka Pentas

Kuva
48hp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: To 09.09.2010 19:10
Paikkakunta: Los Angeles, California

Viesti Kirjoittaja 48hp »

and a little more progress...

Kuva
48hp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: To 09.09.2010 19:10
Paikkakunta: Los Angeles, California

Viesti Kirjoittaja 48hp »

and for anyone interested in a wide body kit or even a standard body AMG kit, I've contacted a friend who is sending a container to Finland departing the third week in November. I'll be able to offer substantially discounted shipping compared to traditional commercial rates. I'll put you in contact with him to then arrange for local (within Finland) courier service or pickup. He's Finnish and based in Hämälina.

I have two standard body kits already made and are available immediately at $800 usd + shipping + Suomen tulli.

The wide body kits are built to order and typically takes 4-6 weeks to build. So if you're seriously interested you need to place an order asap, place deposit of 50% and I'll ask that they rush order the kit to make this container departure. 12 pc kit pictured above. Balance due when the kit is completed. Total $3000usd + shipping + Suomen tulli.

You can email/Paypal me at 48hp@earthlink.net. Kiitos!

Moi.



Kuva

Kuva

Kuva
48hp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: To 09.09.2010 19:10
Paikkakunta: Los Angeles, California

Viesti Kirjoittaja 48hp »

the first signs of 040 paint!

Kuva
48hp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: To 09.09.2010 19:10
Paikkakunta: Los Angeles, California

Viesti Kirjoittaja 48hp »

getting closer:

Kuva

Kuva
sähköputkimies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: Su 31.10.2004 17:56

Viesti Kirjoittaja sähköputkimies »

Looking good!
Aufrecht Melcher Grossaspach
48hp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: To 09.09.2010 19:10
Paikkakunta: Los Angeles, California

Viesti Kirjoittaja 48hp »

The coupe has been officially been released from the body shop and has been colored sanded. Final polish and then I start putting it back together!

Kuva
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Those headers, are they stainless steel?
48hp kirjoitti:So any help would be much appreciated in locating these.

9JX16 et0 and 10JX16 et-12.7 AMG Five Spoke Road Wheels aka Pentas
Those wheels are really, really hard to find. There aren't many 10 inch pentas manufactured for street use (i.e. standard boltpattern), i bet the amount is less than 2000 pieces total from 60's to 80's. Niners with ET11 or 14 were popular but quite rare with ET0 and last, eights are easy to find in ET11 and 24. Propably you have noticed that too allready :)

I suggest you put some BBS E50 (more authentic for '83) or standard BBS RS with same specs untill you find those pentas. Atleast you get them cheaper... and now when i said that, someone posts a fine example of those pentas cheap on ebay. I tend to manage say these things of wheels and within a week someone posts an add of cheap ones :D

http://www.bbs-racing-wheels.com
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
48hp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: To 09.09.2010 19:10
Paikkakunta: Los Angeles, California

Viesti Kirjoittaja 48hp »

The headers are ceramic coated steel. Beautiful.

I know of two sets for sale and two other sets that could be persuaded to let go of them. Unfortunately they all want way too much money. I can build a set of BBS as you've suggested for less.

I do have backup. So no sweat off my back if an affordable set do not turn up.

Polished and shiny. Assembly has begun!



Kuva
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Nice. Its propably the same coating i have in my car, but mine is "Satin black". Looks great.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Mulsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Pe 29.10.2010 13:23

Viesti Kirjoittaja Mulsu »

Woah, that car looks absolutely stunning. As ive been driving SEC for some times myself, have to say that its one of the best "old" cars out there.
All my devotions betrayed
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
48hp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: To 09.09.2010 19:10
Paikkakunta: Los Angeles, California

Viesti Kirjoittaja 48hp »

I finished the assembly of the trim this evening, installed the new seals and mounted the wheels!

Kuva

[Kuva

Kuva
Avatar
SEC-560
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 472
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:28

Viesti Kirjoittaja SEC-560 »

Looks very, very good! Nice rims! 8)
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

whoa! i didn't realize you allready had wheels... I bet these will do for now ;) no need to RS with these. what's the specs on them?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
48hp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: To 09.09.2010 19:10
Paikkakunta: Los Angeles, California

Viesti Kirjoittaja 48hp »

Sergey kirjoitti:whoa! i didn't realize you allready had wheels... I bet these will do for now ;) no need to RS with these. what's the specs on them?
I was hoping to find the 9" and 10" Pentas but oh well...these will do!

10JX17 et0 12JX17 et5

rear 12J

Kuva
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

KILLER

sufficent :D more like absolute perfect. i like those more than pentas. Pentas really are for w108/109 and w114/115.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
48hp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: To 09.09.2010 19:10
Paikkakunta: Los Angeles, California

Re: Project Arizona, The Rise of the Phönix...A Wide Body St

Viesti Kirjoittaja 48hp »

Coming down the home stretch on the interior. Recaro's have been freshly reupholstered, headliner recovered in leather and I replaced the dash with a nice minty example. Just waiting on the rear seats and parcel shelf.
Kuva
Kuva
Kuva
www.AMGclassic.com
Vastaa Viestiin