ML 400 kokemuksia

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 11:53
Paikkakunta: SKG
ViestiLähetetty: To 27.11.2014 15:43
Susiraaja kirjoitti:TAU/KLA/AAC: B1108 M13 (water heating exchange pump)/ m2/2 (adjustement trunk blower motor)




Vikakoodi moottorista M2/2 eli tämä:

Kuva

Pieni 12 V sähkömoottori, kitisee eikä puhalla, kuluttaa väärän määrän virtaa:

Kuva

Partcolta saa muutamalla eurolla korjausosan, mulla sattui olemaan hyllyssä. Osan kestoikä näyttää olevan juurikin 10 vuotta, se pyörii siellä jatkuvasti. En ole ihan 100% varma kun ostin moottorin joskus vuosia sitenmutta saattaapi olla tämä: http://www.partco.biz/verkkokauppa/prod ... s_id=17174


Tuo jäähdyttää ECU:a, joten sen oireilu voi hajottaa sen ECU:n eli kannattaa pistää kuntoon. Se on tuolla johtohelvetin alla, ensin tuntuu ettei löydä mutta kun raivaa sulakepesää niin löytyy, ei vaikea vaihtaa, juotin tarvitaan tai sitten ostaa koko osan moottoreineen, muovikoteloineen ja siipineen.

Kuva

Moottorille menee johto ja siinä liitin, voi koittaa syöttää 12V ja ropellin pitää pyöriä kuten pieni fööni.
Lisää tietoa: www.skg.fi


Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 24.10.2011 13:01
ViestiLähetetty: Pe 28.11.2014 08:03
Kiitos tästä - voin vakuuttaa, että ilman tätä vinkkiä osaamatta olisi jäänyt. Pitää ruveta johtokasaa kaivamaan.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 24.10.2011 13:01
ViestiLähetetty: Pe 28.11.2014 11:09
puhallin kokonaisuudessaan on osanumero 1298300608. Marmoritiskillä n. 250 e, toimitus - ei yhtään maassa. Perusvaraosakaupassa selvisi, että joku toimittaa tehdasmyyntinä 120 e, yhtään ei maassa, tehdas näyttää nollaa. ebayssa yksi käytetty 50 usd.

Tilaan tuon 3,22 e moottorin.
Avatar
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 11:53
Paikkakunta: SKG
ViestiLähetetty: Pe 28.11.2014 18:49
Ropelli lähtee irti ihan vain vetämällä rohkeasti ja siitä se sitten purkautuu. Jollet vielä tilannut niin voisin vielä varmistaa halkaisijan, vanha motti on tallissa tallessa.

edit: moottorin halkaisija 27,5mm rungon pituus ilan akselia 32,5mm ja noin millin tarkkuudella kun osuus oikeaan niin sopinee paikalleen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 24.10.2011 13:01
ViestiLähetetty: Ma 01.12.2014 07:37
kerkesin tilata ja käyn tänään hakemassa...no jos tuli väärän kokoinen, niin 3,22 e....ei tuohon maailma kaadu.

Kattelin pellin alta sitä ropellia enkä päässyt kovin pitkälle. Onko se vehje sulakelaatikossa - eli pitää irroittaa sulakelevy ja kattoa sen alta laatikon sisältä, vai pitääkö irroittaa koko sulakelaatikko ja vehje löytyy sen alta - eli laatikon ulkopuolelta?

edit: rungon mitat Ø24 x 30 mm - tommoset speksit on ilmoituksessa - onko liian pieni

edit: tilasin toisen moottorin 25 mm x 31 mm - ei ollut niin järjettömän kallis...1,85 e
Avatar
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 11:53
Paikkakunta: SKG
ViestiLähetetty: Ma 01.12.2014 14:14
Ei sillä moottorin koolla varmaan ole niin väliä jos vain saa sopimaan siihen koteloon. Kierroslukua kannattaa kanssa katsoa, eli ei mitään 20 000 rpm kiertävää moottoria ota :D

Mun nyt pitäisi vielä muistaa mitä siitä purettiin mutta olisko ollut muutamia ruuveja auki ja ne ecun liittimet irti, että saa piuhaviidakon pois tieltä. Se tosiaan aluksi näytti ettei siellä mitään voi olla mutta on siellä.

Katseleppas tuota alinta kuvaa ja koita löytää paikka tuon ecun avulla, näyttäisi tuossa olevan yksi ruuvi irroitettu kun näkee sen jenkat.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 24.10.2011 13:01
ViestiLähetetty: Ti 02.12.2014 10:22
6600 rpm taitaa olla nämä motit.

"Kuvakulmasta" voisi päätellä, että sulakelevy on otettu irti ja sen alla kun pohja rupeaa näkymään niin voisi olla se föönin näköinen juttu.

Karkeasti aatellen, jos ette ottaneet irti pissapojan säiliötä, niin sitten otitte irti sulakelevyn ja päinvastoin. Tuolla alueella ei muuta vaihtoehtoa ole näkyvyyden saamiseen.

Perskele kun joutuu päivät käymään töissä ja auton luona on 3.30 aamulla tai 19.30 illalla ja kummin päin vaan on pimeetä. Viikonloppuna tekee mitä ehtii ja kun kaikkee muutakin pitää ehtiä, niin näyttää ettei ehdi mitään.

Eilen sain sen pienemmän moottorin käteen ja varmaan ennen viikonloppua tulee se toinenkin, joten viikonloppuna varmaan uskaltaa vääntää sulakelaatikon auki.

Bixenonin vika löytyi. Säätimestä lähtee akseli alaspäin tukivarteen/keinuvarteen ja se akseli on tukivarressa kiinni pellinpalasella. Pellinpalanen oli murtunut ja akseli heilui hervottomana. Pellinpala oli pultilla kiinni akselissa ja pultilla kiinni tukivarressa - otin ne irti ja hitsasin pellinpalan yhteen. ei ollu kallis korjaus.
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 11481
Liittynyt: Ti 01.04.2008 17:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
ViestiLähetetty: Ti 02.12.2014 10:32
Niin kauan kun on viiletä/
Boxsi ei muuten kuumen niin ei ole hätää,
Yhteydet YV:lä
Ja talvi aikana +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=24386&highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=120350&p=807311#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=126659
:)
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 24.10.2011 13:01
ViestiLähetetty: Ti 02.12.2014 10:56
jouduttiin tekemään jo ennen hankintaa periaatepäätös, että C liikkuu ja ML seisoo - paitsi hinaus-, kauppa- ja lumimyrskypäivinä. Jonkun verran päätös vahvistui, kun kulutus asettui pintakaasulla 9,2 (tietokone 7,4) ja perusajolla 10,5 (tietokone 8,8) litraan sadalla. C menee kumminkin kuuden molemmin puolin. Eli ei möllin kuormitus just nyt ole päivittäistä. (näillä kilometreillä 1 litra sadalla on 120 euroa kuukaudessa = 4 litraa enemmän = konkurssi)

Arvelin ihan samaa, että näillä kylmillä boxi tuskin hirveesti kuumenee, mutta yritän nyt kuitenkin hoitaa kuntoon mahdollisimman pian.
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 10707
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ti 02.12.2014 11:16
Susiraaja kirjoitti:jouduttiin tekemään jo ennen hankintaa periaatepäätös, että C liikkuu ja ML seisoo - paitsi hinaus-, kauppa- ja lumimyrskypäivinä.
Täälläkin kirjoitteleva kaverini joutui tekemään samanlaisen päätöksen tosin vasta ajettuaan vajaan vuoden piiputtavalla diesel ML:llä. Vaikka talossa on bensa W140 ei senkään luotettavuus ole ollut mikään hyvä - päinvastoin. Heppu sitten osti viime viikolla tonnin 200D lankun käyttöautoksi :D , haki sunnuntaina minulta radion siihen :P . Siellä on yhden miehen taloudessa 5 autoa nyt, joista yksi toimii :mrgreen:
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1980 450 SEL 6.9 museoauto
1987 560 SEC pelastetaan museoimalla
1992 500E kesäauto
2000 G500 daily driver
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 11481
Liittynyt: Ti 01.04.2008 17:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
ViestiLähetetty: Ti 02.12.2014 11:26
Susiraaja kirjoitti:jouduttiin tekemään jo ennen hankintaa periaatepäätös, että C liikkuu ja ML seisoo - paitsi hinaus-, kauppa- ja lumimyrskypäivinä. Jonkun verran päätös vahvistui, kun kulutus asettui pintakaasulla 9,2 (tietokone 7,4) ja perusajolla 10,5 (tietokone 8,8) litraan sadalla. C menee kumminkin kuuden molemmin puolin. Eli ei möllin kuormitus just nyt ole päivittäistä. (näillä kilometreillä 1 litra sadalla on 120 euroa kuukaudessa = 4 litraa enemmän = konkurssi)

Arvelin ihan samaa, että näillä kylmillä boxi tuskin hirveesti kuumenee, mutta yritän nyt kuitenkin hoitaa kuntoon mahdollisimman pian.


Ja toinen juttu boxsien keston kanallata on sitten jos se mottori on oiksesa tai otaa likaa virtoja
Yhteydet YV:lä
Ja talvi aikana +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=24386&highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=120350&p=807311#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=126659
:)
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 24.10.2011 13:01
ViestiLähetetty: Pe 05.12.2014 09:27
vaihdoin akun uuteen (koko ajan virroissa) ja hetken jo arvelin, että BAS-ESP + EST + ABS pyhä kolminaisuus olisi sammunut. Eilen kotipihalla paloi, sammui heti tiellä - 200 + 200 km ei palanut ja taas pihaan ajaessa syttyi palamaan. WTF??!! Matkalla oli muutama sammutus ja ruokakaupan parkkisen vaihto, joten ihan yhtäjaksoista ajo takaisinpäin ei ollut.

Tänään aamulla syttyi palamaan ja paloi hartaasti koko ajan 200 km.

Oliko tähän joku johto jossain lokasuojan lähellä. Yritin hakea keskusteluja, mutta kone ei löydä mitään milläään noista valojen nimistä.

Valon palaessa BAS ei toimi - sen huomaa selvästi ja vaikuttaa että ABS ei myöskään toimi.
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 11481
Liittynyt: Ti 01.04.2008 17:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
ViestiLähetetty: Pe 05.12.2014 09:44
Susiraaja kirjoitti:vaihdoin akun uuteen (koko ajan virroissa) ja hetken jo arvelin, että BAS-ESP + EST + ABS pyhä kolminaisuus olisi sammunut. Eilen kotipihalla paloi, sammui heti tiellä - 200 + 200 km ei palanut ja taas pihaan ajaessa syttyi palamaan. WTF??!! Matkalla oli muutama sammutus ja ruokakaupan parkkisen vaihto, joten ihan yhtäjaksoista ajo takaisinpäin ei ollut.

Tänään aamulla syttyi palamaan ja paloi hartaasti koko ajan 200 km.

Oliko tähän joku johto jossain lokasuojan lähellä. Yritin hakea keskusteluja, mutta kone ei löydä mitään milläään noista valojen nimistä.

Valon palaessa BAS ei toimi - sen huomaa selvästi ja vaikuttaa että ABS ei myöskään toimi.


Johto sarjaa pääse tarkistelemaan sieltä lokarin kautta/alakautta ko yksikön läheltä
Yhteydet YV:lä
Ja talvi aikana +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=24386&highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=120350&p=807311#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=126659
:)

Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8776
Liittynyt: Pe 17.10.2003 18:47
ViestiLähetetty: Pe 05.12.2014 16:37
Susiraaja kirjoitti: kulutus asettui pintakaasulla 9,2 (tietokone 7,4) ja perusajolla 10,5 (tietokone 8,8) litraan sadalla.


Samanhan tuo näyttäs syövän kuin mitä samanlainen 270 koneella varustettu pirssi.
Ainoa ero että 270:n "ajotietokone" näyttää vielä optimistisempia lukemia. :lol:


ABS hydrauliyksiköltä lähtevä johtonippu hankautuu muoviseen sisälokarin reunaan ja ajankanssa sieltä katkeilee johtoja.
Johtonipun tuntee sieltä etuvasemmasta pyöräkotelosta kun tunnustelee ajovalon alle. Ensiapuna voi painaa nippua kauemmas sisälokarista.

ABS-antureiden johtovikakin voi tuota tehdä. Jos valojen palaessa vaihteisto ja nopeusmittari kuitenkin toimii niin vika on todennäköisesti etupään antureissa.
Tällaista vinkkiä sain kun omassa ML:ssä meni tuo hydrauliyksikön johtosarja puhki.
Viimeksi muokannut Mika.T päivämäärä Pe 05.12.2014 22:46, muokattu yhteensä 1 kerran
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1093
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa
ViestiLähetetty: Pe 05.12.2014 20:31
Mulla jumitti kärjet absin releestä aina silloin tällöin ja valo paloi silloin. Lopuksi jumitti kiinni niin, että parkissakin pärisi. Uusi rele ja kovaa ajoa...
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
x164 -07
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 529
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu
ViestiLähetetty: Su 07.12.2014 16:17
no kuinka ne erg ongelmat on näis 400:ssa?onhan niitä(ei mulla vielä..) 320:ssäkin niinku muissa,mut huhuilevat et joutuu kannet käyttään tilanpuutteen vuoksi ylhäällä korjauksissa???
ML tieto kiinnostaa hyvin paljon,kun on selkeesti sairaus nostamassa päätänsä..jonkin aikaa jo katsellu..omassa 211 320 cdi ja toimintavarmuus on todella kunnioitettava.
¨kiinnostavaa tietoa,kiitokset näistä,kertokaa lisää...
W163 400 cdi
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 24.10.2011 13:01
ViestiLähetetty: Ma 08.12.2014 07:55
En varmaan löytänyt oikeaa nippua. Löytämäni piuhat menee eteen jarrulle ja ne näytti olen hyvässä kunnossa.

Perjantaina 400 km meni kolminaisuuden kanssa siten, että yhden 500 metriä startin jälkeen kesken matkan ne eivät palaneet ja sitten taas koko matkan.

Eniten haittaa se, että cruise ei toimi kun ne palaa.

Jotenkin tuntuu, että tämä kosteus vois olla joku syy, kun ihan noin vaan syttyy ja sammuu.

Pitää kaivaa se oikea nippu sieltä käsiin.

Relevikakin on varmasti mahdollisuuksien rajoissa, mutta sytyttääkö se nuo kaikki kolme vasemmanpuolimmaista?

Edelliselle kirjoittajalle sen verran, että 400:ssa ei ainakaan vielä ole ollut egr ongelmaa - kakkos/ykkösautossa Cmallin 220 CDissä oli kertaalleen aika soppa, mutta se on korjauksen jälkeen pelittänyt moitteetta.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 24.10.2011 13:01
ViestiLähetetty: Ma 21.03.2016 07:42
50 000km on mennyt aika kivasti - vaihdoin tuon tuulettimen. Akselin paksuus oli noissa väärä ja jouduin ostamaan merkkiosan. Hyvin on toiminut.

Nyt pukkaa uutta ongelmaa ja tuskin pystyn kunnolla kuvailemaan mutta yritän kuitenkin.

Edestä vasemmalta on ruvennut kuulumaan urinaa, joka perjantaina yltyi semmoiseksi, että en uskaltanut ajaa enää. Urina on pikkuhiljaa lisääntynyt ja oletin talvirenkaiden vanteiden jotenkin resonoivan, kun mitään ei kuulunut 107 km/h mittarinopeudella, jolla yleensä ajan.

Perjantainakaan urina ei ollut ongelma tuossa vauhdissa, mutta nyt urina oli iso kaikilla muilla nopeuksilla, lopulta jopa 50-60 km/h, jossa sitä ei ollut kuulunut lainkaan.

Perien, jakolaatikon ja vaihdelaatikon öljyt on katsottu koko ajan 10 000 km välein, joka minulla tulee aika nopeasti. Vaihdelaatikon ja jakolaatikon välistä vuotaa ja vaihdelaatikkoon on lisätty öljyä litran verran per 10 000km.

Nyt en tiedä mistä tätä urinaa lähtisi purkamaan, mutta oma veikkaus on etupään tasauspyörästö tai vetoakseli. Korjaamolle joutuu viemään, mutta kun nyt ei pysty valikoimaan kovin monesta vaihtoehdosta kun auto on tuolla kotona korvessa, olisi kiva tietää mikä voisi olla ongelma ja ennen kaikkea mitä se voisi teoriassa maksaa pahimmillaan.

Susiraja
Avatar
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1511
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi
ViestiLähetetty: Ma 21.03.2016 07:50
Entäs pyörän laakerin kunto?
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 24.10.2011 13:01
ViestiLähetetty: Ma 21.03.2016 08:46
pyöränlaakerista en pysty sanomaan muuta kuin että ei lämpene. Jos ääntä yrittää jotenkin analysoida, niin minun mielestä se väheni kääntäessä ja joskus ainakin laakerit on jossakin vehkeissä pitäneet enemmän ääntä juuri kääntäessä (vw golffit, vanhat)

En tiedä miten möllin laakerit reagoi elinkaaren loppumiseen? e mersuissa kuuluu rasaus 100-200 metriä ennen lopullista tuhoa, c-mersu vinkaisee pari kertaa ja sitten vasta hajoaa.

jos lämpenemistä ei tapahdu, niin laakeri voi olla yksi selitys. Jotenkin se ääni tuli keskempää, vaikka vasemmalta, joten en tiedä...

Mersumies
Mersumies
Viestit: 537
Liittynyt: To 27.10.2011 13:47
Paikkakunta: Nurmijärvi
ViestiLähetetty: Ma 21.03.2016 12:18
Pyöränlaakeri tekee yleensä niin, että toiseen suuntaan ääni pahenee, toiseen helpottaa.

ML:n äänien paikantaminen on vaikeaa; erillisrunko sekoittaa hommaa ja äänet voi kuulua ihme suunnista.

Esim. itse epäilin myös pyöränlaakeria, ja niitä pitkään tutkin, mutta vikana oli etukardaanin ristikot...
Ääni oli kummallinen rutina/ koputus, ja olevinaan kuului etuoikealta (vaimonkin mielestä), vaikka kardaani on keskilinjan vasemmalla puolella, suoraan kuskin persuksien alla!
SLK 200K -03
Land Cruiser -05
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 24.10.2011 13:01
ViestiLähetetty: Ma 21.03.2016 15:03
ok - etukardaanin ristikko - voisi sopia kuvaan.

mites itte perä - eli onko se etupään tasauspyörästö virallisesti. joku ml-mies kehui, että kaikki muu on hajonnut joskus, mutta perät ei koskaan. ajattelin, että tietenkin se mulla sitten hajoaa.

vetonivel? vetoakseli?

ei oikein uskalla ajaa kun ei tiedä kuinka kalliiksi se lopullinen pamaus sitten tulee - jos sen vaikka pystyis estämään.

(tässä kun pelaa näitten autojen kanssa, niin oli tuossa 7 viikkoa v70 volvo -98. piti kestää mun mielestä se 800 000 km, mutta ilman varoitusta ilmeisesti joku mäntä korkkasi motarilla ja kilsat jäi 449 997 km:iin ja se oli siinä. ois muuten semmosen osia nyt halvalla myynnissä. jotenkin perusluottamus on taas mennyt kaikkiin autoihin) .

susiraja
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 459
Liittynyt: La 24.07.2004 21:12
Paikkakunta: Uusimaa
ViestiLähetetty: To 12.10.2017 20:13
Taas olis tarjolla 2002 mallin 400, noi viimeset tuota korimallia faceliftit ilmeiseti parempia mitä edelliset siitä, onko noissa muuta kun se ketju sellaisia heikkoja kohtia.
MERSULLA ON HYVÄ AJAA, silloin kun se toimii.
Edellinen

Paluu Muuta Mersuasiaa

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: -VMK-, ismoq ja 11 vierailijaa

   








AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

mbosa.fi

eurovanne.fi

lukitusturva.fi

https://Www.AutoDoc.fi