Tarinointia tuontiautoista

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 07.11.2018 16:51
ViestiLähetetty: To 08.11.2018 22:34
Mikä sulle on JOE tulossa?

Tarkoitus olisi hakea itselle 2014-2015 kutoskoneinen Eemeli Saksasta vielä ennen vuodenvaihdetta. Ekaa kertaa oon autoa hakemassa, joten vähän on hakusessa asiat. Jos joku kokeneempi viitsii vastata tai kommentoida, niin arvostaisin kovasti. :thumbup:

Vieläkö vaatimustenmukaisuusvakuutusten (CoC) kanssa pitää taistella, vai näkyykö tarvittavat tiedot saksalaisella rekisteriotteella?

Mitä papereita tartten autosta Saksasta myyjältä itselleni mukaan rekisteröintitodistuksen, kauppakirjan yms lisäksi?

Ajattelin ajaa auton pihaan odottelemaan ja vasta joulun välipäivien tienoilla tehdä tuonti-ilmoitukset ja laittaa auton rekisteriin. Säästääkö siinä edes mitään verrattuna siihen, että pyytää päätökset, rekisteröi ja sen jälkeen laittaa seisontaan?


Mersumies
Mersumies
Viestit: 600
Liittynyt: Pe 03.07.2009 19:46
ViestiLähetetty: To 08.11.2018 23:16
Tuli elokuussa Lexus vm 2014. Nämä paperit tarvittiin:
Auton virallinen kauppasopimus.
Auton rekisteriote.
Rekisteriotteen tekninen osa.
Auton Katsastusdokumentti.
Auton EU Vaatimustenmukaisuustodistus.
S500 '06
Smart ForTwo '08
Austin Healey 3000 '61
ex S500 '06
ex W203 '01
ex W204 '07
ex W203 '02
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2049
Liittynyt: Pe 23.05.2003 16:49
Paikkakunta: Salo
ViestiLähetetty: To 08.11.2018 23:58
Juutana kirjoitti: Säästääkö siinä edes mitään verrattuna siihen, että pyytää päätökset, rekisteröi ja sen jälkeen laittaa seisontaan?

Riippuu siitä onko edellinen auto myyty vai ajossa:
Jos tuo auton ajamalla, pitää hankkia vientikilvet ja niitä varten ensin liikennevakuutus. Yleisen saksalaisen hinnoittelun mukaan 30 päivän vientikilvissä kustannus/päivä on halvin (n. 70-80 euroa/kk).

Suomen ajoneuvo- ja autoveroissa säästää eniten kun on laiska ja jättää kaiken viime tippaan:
Suomeen tullessa pitää autosta tehdä käyttöönottoilmoitus (=laivasta satamassa aamulla).
Käyttöönottolimoituksesta on 5 päivää (=1 viikko) aikaa tehdä autoveroilmoitus.
Autoa saa käyttää ilmoituksen tekemisen jälkeen siihen saakka kunnes posti tuo kotiin veropäätöksen jossa on autoveron määrä ja eräpäivä (=eräpäivään sakka). Jos veropäätöstä ei tule, veroton käyttöoikeus jatkuu 3 kk maahantulosta.
Suomi-kilvet saa hakea konttorilta kun vero on maksettu.
Jos alkuperäinen vakuutus ja kilvet ehtii mennä vanhaksi, kannattaa ottaa suomalainen liikennevakuutus ja siirto/tarrakilvet jatkoksi

Parhaiten säästää myymällä vanhan auton alta pois, toiseksi parhaiten pistämällä sen seisontaan ja ajamalla uudella niin kauan kun maksettuja kilpiä ja verottomia päiviä riittää, mutta joka tapauksessa puhutaan max. 3 kuukaudesta ja näinollen (päästöistä, vakuutusmaksusta ja bonuksesta riippuen) muutamasta satasesta. Vanhan ja uuden auton arvosta riippuen se on sitten taas paljon taikka vähän...

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 07.11.2018 16:51
ViestiLähetetty: Pe 09.11.2018 10:20
Kiitos vastauksista.

Mulla on vanhan duunin liisari (vapaa autoetu) käytössä vuoden loppuun, ja maksan siitä joka tapauksessa. Toi pari sataa häviää pyöristyksiin tässä konkurssissa. :D

Koska kyseessä on vähän kalliimpi auto, niin hommaan sille joka tapauksessa kaskon ja liikennevakuutuksen jo Saksassa ollessani. Takoitus olisi ajaa auto Suomeen Tanskan ja Ruotsin läpi ja samalla tutustua vähän autoon. Ensimmäinen mersu tulossa, eikä sellaista ole koskaan ollut edes lähipiirissä.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ti 27.12.2016 15:03
ViestiLähetetty: Pe 09.11.2018 11:48
Suosittelisin sitten Junge Sterneä Juutanalle, se on oikeasti koko lailla stressitön tapa hankkia ensimmäinen mersu, tai ainakin mulle oli. Siitä tarina löytyy viime keväältä tästä ketjusta. Takuu pelaa ja antaa kyllä hyvän mielenrauhan uuteen merkkiin siirtyessä, samoin myyjäliikkeen palvelulta on lupa odottaa tiettyä hyvää tasoa.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 2513
Liittynyt: Ke 10.08.2005 11:46
Paikkakunta: Lahti
ViestiLähetetty: Pe 09.11.2018 16:51
Juutana kirjoitti:Kiitos vastauksista.

Mulla on vanhan duunin liisari (vapaa autoetu) käytössä vuoden loppuun, ja maksan siitä joka tapauksessa. Toi pari sataa häviää pyöristyksiin tässä konkurssissa. :D

Koska kyseessä on vähän kalliimpi auto, niin hommaan sille joka tapauksessa kaskon ja liikennevakuutuksen jo Saksassa ollessani. Takoitus olisi ajaa auto Suomeen Tanskan ja Ruotsin läpi ja samalla tutustua vähän autoon. Ensimmäinen mersu tulossa, eikä sellaista ole koskaan ollut edes lähipiirissä.



Osta Etelä-Saksasta junge-stern auto ja aja se laivaan Travemundessa. Unohda talvi-aikaan Tanska ja Ruotsi.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 600
Liittynyt: Pe 03.07.2009 19:46
ViestiLähetetty: Ma 12.11.2018 16:39
Reilun 2 kk kesti päättää tuomani auton verotusarvo. Meni kuitenkin ihan aikaisempien päätösten mukaisesti.

Katselin Ruotsissa myynnissä olevaa vastaavaa 2018 mallin autoa muutaman tuhat km ajettua autoa:

Ruotsin kauppiaalla oli hinta 56000 € + vero 14 000€, myyntihinta 70 000 euroa.

Suomessa verotusarvo 81 000 €, vero 19,75% 16000, liikkeessä myyntihinta 90 000 euroa.

Jobbarilleko jää 20 000 €?
Vai saavatko ruotsalaiset autonsa halvemmalla?
S500 '06
Smart ForTwo '08
Austin Healey 3000 '61
ex S500 '06
ex W203 '01
ex W204 '07
ex W203 '02

Mersumies
Mersumies
Viestit: 707
Liittynyt: Pe 27.01.2006 09:24
ViestiLähetetty: Ma 12.11.2018 17:39
JOE kirjoitti:Ruotsin kauppiaalla oli hinta 56000 € + vero 14 000€, myyntihinta 70 000 euroa.
Suomessa verotusarvo 81 000 €, vero 19,75% 16000, liikkeessä myyntihinta 90 000 euroa.


Eikö verot lasketa suomen vastaavan auton verotusarvon mukaan - vähennykset, ei ruotsin kauppahinnan mukaan - jos tuon ruotsin tuonnin verolaskelman ymmärsin oikein?
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005
Kuva

Mersumies
Mersumies
Viestit: 600
Liittynyt: Pe 03.07.2009 19:46
ViestiLähetetty: Ma 12.11.2018 19:48
Pieni tarkennus eli Ruotsissa auto on liikkeessä myytävänä 70 K€ hintaan
Ja tämä toinen samanlainen on Suomessa liikkeessä myytävänä 90 K€ hintaan.
S500 '06
Smart ForTwo '08
Austin Healey 3000 '61
ex S500 '06
ex W203 '01
ex W204 '07
ex W203 '02

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 07.11.2018 16:51
ViestiLähetetty: Ti 13.11.2018 00:09
Jahas. Auto ostettu ja käyn sen ensi maanantaina pokkaamassa liikkeestä ulos.

S212 E350 vm 2014 n. 96tkm ajettuna. Varusteita ”riittävästi”. Vähän lähti lapasesta, mutta kerrankos sitä niin pääsee käymään autokaupoilla. :D
Edellinen

Paluu Muuta Mersuasiaa

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Pelipoika ja 6 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

mbosa.fi

https://Www.AutoDoc.fi

www.merteil.fi