MB A250e plugin hybrid 2020

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3787
Liittynyt: Ke 15.09.2004 12:43
Paikkakunta: Salon seutu
ViestiLähetetty: Ke 29.04.2020 05:48
Tonde-1 kirjoitti:
DBFI kirjoitti:No mitäs nuo aiemmat pari oli kun niistä tuli vain 7.3 kW? :? Olisko kuitenkin oleellista että laturista löytyy kolme vaihetta joista auto käyttää kahta. Tietenkin lisäksi ohjaussignaali sallii täyden lataustehon.

Jotkut sanoo että mersun "kotilaturistakin" on saanut 16A, onkohan noissa eroja. Muistelisin joskus kokeilleeni niin ei saanut niitä ylimpiä asetuksia päälle vaikka laitteessa vaihtoehtoja oli 16 ampeeriin asti.


Tuo aiempi videolla tosiaan antoi vain 5,5kW, tämä oli ensimmäinen ns. maximit 7,4kW tämän auton hyödyntämä, jonka sain videolle :D

16A / 3,6kW, 1-vaihe voi ottaa koti seinästä, jos sellainen löytyy, vaatii virallisesti sinisen caravan pistokkeen, lisävarusteena löytyy, saksan tehdas hinta 285€.
Perus vakiona auton mukana tuleva mobiili latauslaite on 8A / 1,9kW.

Lisäksi jos joku miettii pikalatausta, joka sinänsä voisi olla käteväkin, niin CCS 24kW tulee syksyllä lisävarusteena, saksan hinta 595€.

Se onkin sähköautoilijalle hieno tilanne tien päällä, kun 24kw teholla lataava PHEV roikkuu pikalatauspaikassa kiinni.... Ennemmin tuo 595€ kannattaa ehdottomasti sijoittaa 11kw kotilaturiin, kun tarkoitus näillä lienee kuitenkin sukkuloida sähköllä mahdollisimman paljon lähellä kotia. Sitä paitsi, kun lataaminen on useimmiten aikahinnoiteltua, ei tuolla pikalatausteholla kannata tien päällä kuluttaa aikaa latailuun, kun bensalla pääsee jatkamaan matkaa jopa huomattavasti halvemmalla.
1998-2002; 2004-2018:
W123 200D
S124 E220T
W124 200D
W124 E200D
W202 C220
S210 E430T
W169 A150
W210 E320CDI
S211 E500T 4-M
2019:
A208 CLK430

Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Su 29.12.2019 14:33
ViestiLähetetty: Ke 29.04.2020 07:49
RH kirjoitti:Se onkin sähköautoilijalle hieno tilanne tien päällä, kun 24kw teholla lataava PHEV roikkuu pikalatauspaikassa kiinni.... Ennemmin tuo 595€ kannattaa ehdottomasti sijoittaa 11kw kotilaturiin, kun tarkoitus näillä lienee kuitenkin sukkuloida sähköllä mahdollisimman paljon lähellä kotia. Sitä paitsi, kun lataaminen on useimmiten aikahinnoiteltua, ei tuolla pikalatausteholla kannata tien päällä kuluttaa aikaa latailuun, kun bensalla pääsee jatkamaan matkaa jopa huomattavasti halvemmalla.


Aikaperustainen hinnoittelu vie tosiaan pikalatureissa (ja perus lautureissakin) hieman ideaa lataus hybridien kohdalla, kun ei saa täyttä tarjolla olevaa tehoa hyödynnettyä. Kwh-hinta saattaa muodostua suhteettoman kalliiksi, jossain testissä mainittiin pahimmillaan muodostuvaksi jopa 70sent/kwh. Reiluinhan olisi, jos kaikissa latauspaikoissa olisi kwh-pohjainen hinta, eikä aikaperustainen. Kwh-hinnoittelu malli löytyy kuitenkin mm. Virta-hallinnoimista asemista, joissa 20sent/kwh hinnoittelu mitä katsoin muutamia asemia läpi. Toki nopeampaan ei tälläkään lataa, kun auton CCS tässä tapauksessa rajoittaa lataustehoa täys sähköön verrattuna.
MB A250e -20
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3787
Liittynyt: Ke 15.09.2004 12:43
Paikkakunta: Salon seutu
ViestiLähetetty: To 30.04.2020 06:21
Näin. Noista mun kommenteista varmaan jo selvisi, että taloudessa on yksi täyssähkäri... :wink:
Eipä ole silläkään tarkoitus kovin kauaksi kotiportilta suunnistaa, ja vaikka auton tullessa tontille olin vielä etukäteen jotenkin ajatellut, että sitä tullaan lataamaan sillä 8A schkuko-matkalaturilla pääasiassa, niin jo noin 1000km harjoittelun jälkeen totesin, että latausaseman hankinta kotiin on ihan must. Tuo sai näin etätöiden korona-aikaankin olla sillä hitaalla laturilla "koko ajan" töpselissä joka paikassa, missä se nyt vaan oli mahdollista, jotta mahdollinen tarve ajaa äkkiä käymään jossain lähikauppaa kauempaakin toteutuisi ilman rangeahdistusta.
Tosiaan, jo tuolla A:n Saksan hintaisella lisävarustepikalatausvarustuksella eli alle kuudensadan sai 11kw latausaseman suoralla voimavirtakytkennällä. Eli ei muuta kuin laite kotona kiinni seinään ja "töpseli" kiinni, niin oli käyttövalmiina. Sisäinen laturi tuossa on sama 7,4kw kuin tuossa mersun A:ssa, mikä muuten oikeasti on hybridille ihan mahdottoman hyvä lukema. Tuollaisella kotilatausasemalla A:n akun tuuppaa täyteen hetkessä, vaikka sen olisi ajanut "tyhjäksi" asti. Suosittelen. Omaa porakonetta ei ole juuri tullut ihan limitille asti ajettua, niin senkin lataus näppärästi yösähköllä edullisesti näyttää tapahtuvan ihan täyteen noin neljässä tunnissa. Lataushävikkeineen laskin jo, että näin keväisissä keleissä sadalle kilometrille kertyy hintaa nykyisellä alennusbensallakin reilun bensalitran hinta.
Eilen kokeilin kauppareissulla piruuttani ekan kerran pikalatausta K-latauksen pikalaturista. 7kwh tuli lisää matkaa 11 minuutin aikana, joten latausteho oli aika tarkkaan 38kw, ja hintaa tälle nätisti ajaen 40km lisämatkalle siis 2,20€, vaikka K-latauksen hinnoittelu taitaa olla edullisinta päätä. C&D taisi karhuta tuplasti... :shock: Ei mikään ensisijainen "tankkaustapa" siis todellakaan tälläkään hinnalla, jolloin sadan kilometrin ajaminen maksaisi jo hyvän matkaa yli 6€ ajotavalla, jolla lupaan helposti ajaa nykyaikaisella pienehköllä bensa-autolla nelosella alkavat todelliset keskikulutuslukemat.
Uudessa Moottori-lehdessä oli juttu, jossa ajettiin Taycanilla 1000km kertasuorituksena ja kokeiltiin, paljonko aikaa menee, ja miten lataaminen pelittää. Vaikka tuossa taitaa olla sähkäreistä tämän hetken tehokkain latausteho, jolla IONITYn 350kw laturista saadaan teoriassa suurin osa kapasiteetista käyttöön, niin kävipä kevätkelissä kuitenkin niin, että liian kylmät akut ei ottaneet virtaa vastaan ja latausteho jäi onnettomaksi tuottaen puolessa tunnissa sata lisäkilometriä 30€:n hintaan :shock: :lol: .
Tämä lataushinnoittelu noilla kaupallisilla asemilla on monen asian tasapainoilua. Toisaalta olisi hienoa ekologisesta näkökulmasta, että PHEV olisi myös mahdollista pikaladata järkevään hintaan, jolloin kahvipaussin aikana saattaisi kertyä taas noin 50km paikallispäästötöntä ajosuoritetta. Itsekin ihmettelin tätä aikahinnoittelua ensin. Jotenkin tuntui, että tietenkin pitäisi laskuttaa vain saaduista kilowateista... Nyttemmin olen ajatellut tämän vähän toisin, varsinkin jos pikalataus PHEVeissä alkaa yleistymään. Pikalatauksen tarkoitus ei olekaan sähköllä ajavalle tuottaa edullisia kilometrejä kalliilla hankittuun kulkineeseen, vaan tarjota tilapäinen ja mahdollisimman joustava tapa jatkaa taipaletta, jos pitää itsensä niin kauas siirtää, että välilataukselle on tarvetta, eli palvelun ensisijainen käyttäjäryhmä olisivat täyssähkäreillä ajavat. Niin, ja pitäähän se infra jollain rahoittaakin, että eihän se voi olla saman hintaista kuin kotona lataaminen.
1998-2002; 2004-2018:
W123 200D
S124 E220T
W124 200D
W124 E200D
W202 C220
S210 E430T
W169 A150
W210 E320CDI
S211 E500T 4-M
2019:
A208 CLK430
Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Su 29.12.2019 14:33
ViestiLähetetty: To 30.04.2020 14:28
Sähkön hinnoittelu tosiaan on mielenkiintoinen kaupallisilla toimijoilla, toisaalta ehkä se tarkoitus toimiakin vain matkan jatkajana ja päätepisteessä/kotona sitten pääasiallinen lataus. Mielenkiinnolla seurataan millaiseksi hinnoittelu muuttuu ja tuleko aikanaan hintakilpailua, kun sähköinen liikenne kasvaa.

Tällä hetkellä A250e sähköllä päässyt käytännössä kaikki ajot, nyt ajettu 624km ja keskikulutus:
sähköllä 16,5kWh / 100km
bensiinillä 0,1L/100km
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
MB A250e -20
Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Su 29.12.2019 14:33
ViestiLähetetty: Pe 01.05.2020 15:41
Kyseltiin miten esilämmitys A250e MercedesMe mobiili sovelluksella toimii, kun auto ei ole latauksessa.
Tein videon, sopivasti oli testiin aamulla -5,5c pakkasta.

Linkki videoon:
https://youtu.be/yYQ1XAJSVwE
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
MB A250e -20
Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Su 29.12.2019 14:33
ViestiLähetetty: Ti 05.05.2020 15:30
Tein A250e videon ulkopuolesta, lisäksi moottoritila, polttoainesäiliön paineentasaus, latausluukku.
Koitan saada myös jossain vaiheessa sisätiloistakin videon kasattua sekä tavaratilan.

Linkki videoon:
https://youtu.be/m0rcNy7rnHU
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
MB A250e -20
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3787
Liittynyt: Ke 15.09.2004 12:43
Paikkakunta: Salon seutu
ViestiLähetetty: To 07.05.2020 10:08
Tonde-1 kirjoitti:Pienellä kulkee A250e plugin hybridi, tänään 175km lenkki ja 0,0l/100km bensaa, sähköä 16,5kWh/100km.

Kävin sitten heittämässä juniorin aamusella soveltuvuuskokeisiin mahdolliseen tulevaan opinahjoon täyspatteriautolla. Yhden maalaistaajaman läpiajo muutaman kilometrin suuntaansa, suoraa päätietä yht. n.35km ja loput mutkaisempaa kantatieverkkoa. Nopeusrajoitusten ja olosuhteiden mukaan ajettuna. Satasta koko reissussa vain n. 15km.
Edestakainen matka 88km, keskinopeus 63kmh, keskikulutus 12,5kwh. Kotipihasta aamulla lähtiessä range 233km, reissun jälkeen edelleen 170km. Yösähköllä kotona "tankaten" koko reissu lataushävikki huomioiden n. 1,20€ :shock: :D .
2177km pitkäaikaiskulutus on ollut 15,6kwh.
Edit: Parin viikon kuluttua pitäisi käydä tekemässä päiväretki Pohjois-Karjalaan. Menen kyllä dieselillä. Yksi kusitauko suuntaansa riittää, eikä tarvi edes tankata, eikä kuluttaa aikaa johdossa roikkuen. Maksaakin suurinpiirtein saman kuin jos lataisi patteria julkisissa...
1998-2002; 2004-2018:
W123 200D
S124 E220T
W124 200D
W124 E200D
W202 C220
S210 E430T
W169 A150
W210 E320CDI
S211 E500T 4-M
2019:
A208 CLK430
Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Su 29.12.2019 14:33
ViestiLähetetty: Ti 12.05.2020 15:21
Joku kysyi miten näyttöjä voi muokata, valmiina löytyy Teemoja sekä voi luoda myös omankin.

Pieni video Teemoista millaisina näytöillä näkyvät.

Linkki videoon:
https://youtu.be/yZXfA2ro93M
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
MB A250e -20
Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Su 29.12.2019 14:33
ViestiLähetetty: Ke 20.05.2020 16:26
Kysyttiin A250e tavaratilasta, tavaratilan pohja on tasainen.

Tein siitä videon, linkki siihen:

https://youtu.be/sANzotN0jvI
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
MB A250e -20

Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Su 26.04.2020 21:16
ViestiLähetetty: Pe 22.05.2020 23:27
Moi.
Onkos jo jollain kokemusta kuinka pitkälle tuolla pötkii kun lähtee täydellä tankilla ja täydellä akulla liikkeelle.
Itsellä kun tuota mökkimatkaa on Pirkanmaalta noin 400km kohti Itä-Suomea.
Ja olikos tässä joku ajoasetus joka optimoi naviinkin perustuen sähkön ja polttomoottorin käyttöä ottaen huomioon koko reitin?
Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Su 29.12.2019 14:33
ViestiLähetetty: La 23.05.2020 13:28
Merkok kirjoitti:Moi.
Onkos jo jollain kokemusta kuinka pitkälle tuolla pötkii kun lähtee täydellä tankilla ja täydellä akulla liikkeelle.
Itsellä kun tuota mökkimatkaa on Pirkanmaalta noin 400km kohti Itä-Suomea.
Ja olikos tässä joku ajoasetus joka optimoi naviinkin perustuen sähkön ja polttomoottorin käyttöä ottaen huomioon koko reitin?


Akulla pääsee 60-70km riippuen ajotyylistä ja ulkolämpötilasta, bensa tankki 35L. Moottorilehti oli tehnyt testiä akku tyhjänä ja 5,4L/100km kulutti hybridi moodissa.

Omalla kokemuksella, auto pitää 1-2% akun varausta koko ajan vaikka sähköinen toiminta säde näyttää 0km. Ja auto toimii tällöin perus johdottoman hybridin tavoin, moottori sammuu ristyksiin tultaessa, liikkeelle lähdöt sähköllä ensimmäinen 100m jne.

Naviin kannattaa syöttää kohde osoite, niin optimoi kulutuksen koko reitille.
MB A250e -20
Edellinen

Paluu Muuta Mersuasiaa

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google Adsense [Bot] ja 12 vierailijaa







kl-varaosat.fi

kl-varaosat.fi

nettikasinot