W126 500 SEC huoltoa,fiksailua ja fiilistelyä

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Ke 25.07.2018 11:36
ViestiLähetetty: Ti 23.06.2020 08:40
Karel kirjoitti:Muutaman kympin skeidaviscossa järkky humina kuuluu kiihdytyksessä kun kierrokset nousee yli 3500. Tasaisessa ajossa ja tyhjäkäynnillä ei kuulu mitään, mutta tämähän on roskaosien kanssa täysin yksilöllistä.


OK eli kuulostaa just oman auton "oireelta". Pitääkin tsekata tämä kuntoon.


Mersumies
Mersumies
Viestit: 1937
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
ViestiLähetetty: Su 05.07.2020 11:19
Olisi tarkoitus tilata uusi virranjakajan kansi, pyöriä ja tulpanjohdot. Kansi jä pyöriä varmaan bosch, mutta johdot bosch vai beru?
Perheessä:
S 205 C 220 CDI -15
S 2O4 C 350 CDI -09
C126 500 SEC-89
ex
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
"Tahto voittaa järjen"
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2711
Liittynyt: Ma 21.06.2010 03:10
ViestiLähetetty: Su 05.07.2020 14:09
Vanhassa M104:ssä oli tarkkaa kenen vj-kannen siihen laittoi mutta M117:ssä ei niinkään. Suosittelen tosin silti Boschin osien käyttämistä. Itsellä on tällä hetkellä kaikki nuo mainitsemasi osat Boschia eikä valittamista. Tulpanjohdotkin Boschia, tosin parhaat päivänsä nähneet :problem:
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1937
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
ViestiLähetetty: Su 05.07.2020 16:35
Hage kirjoitti:Vanhassa M104:ssä oli tarkkaa kenen vj-kannen siihen laittoi mutta M117:ssä ei niinkään. Suosittelen tosin silti Boschin osien käyttämistä. Itsellä on tällä hetkellä kaikki nuo mainitsemasi osat Boschia eikä valittamista. Tulpanjohdotkin Boschia, tosin parhaat päivänsä nähneet :problem:

Boschit pistin tilaukseen Autodocilta, 256€ kansi, pyörijä ja johtosarja. Saas kattoo, mitä tulee ja koska...
Perheessä:
S 205 C 220 CDI -15
S 2O4 C 350 CDI -09
C126 500 SEC-89
ex
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
"Tahto voittaa järjen"

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1937
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
ViestiLähetetty: Su 12.07.2020 13:58
20200712_145506.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Perheessä:
S 205 C 220 CDI -15
S 2O4 C 350 CDI -09
C126 500 SEC-89
ex
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
"Tahto voittaa järjen"

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1937
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
ViestiLähetetty: Ma 13.07.2020 21:23
Tänään tuli käytyä Uudenkaupungin Automuseossa. Parkkiksella oli pysäköitynä hopea C126, joten pysäköin omani viereen.
20200713_220934.jpg

Kyseessä siis Häksän todella siisti 500SEC
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Perheessä:
S 205 C 220 CDI -15
S 2O4 C 350 CDI -09
C126 500 SEC-89
ex
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
"Tahto voittaa järjen"

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1937
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
ViestiLähetetty: Ke 15.07.2020 13:23
20200715_142200.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Perheessä:
S 205 C 220 CDI -15
S 2O4 C 350 CDI -09
C126 500 SEC-89
ex
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
"Tahto voittaa järjen"
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 473
Liittynyt: Su 27.03.2011 09:47
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ke 15.07.2020 17:03
Ihan hätkähdin kun museosta tullessani näin SECit vierekkäin, näytti erittäin hyviltä 8) Kakkossarjalaisen vähän muhkeammat helmat tekee siitä jykevämmän näköisen, mutta tietenkin itse oon tykästynyt hieman sirompaan ekaan versioon. Vaikka en ole penta-fani, niin täytyy sanoa että toi rengastus on hyvän kokoinen, täyttää kaaret sopivasti. Ja noi vanteetkin oli siistit kun nissä on se kehä sorvattu. Sun auto on kaiketi myös madallettu? Mulla on noin -5 senttiä, ja mielellän laittaisin itsekin 16-tuumaiset, (nykyiset 15").
500 SEC ’85 kesäkäyttis
S8 quattro manual ’97 talvikäyttis
944 Turbo ’88
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1937
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
ViestiLähetetty: Ke 15.07.2020 18:46
Häksä kirjoitti: Sun auto on kaiketi myös madallettu? Mulla on noin -5 senttiä, ja mielellän laittaisin itsekin 16-tuumaiset, (nykyiset 15").

Jouset pitäisi olla ihan orkkis mittaiset, mutta jousien yläkumit on ne toisiks matalimmat, eli se varmaan hieman madaltaa.
Renkaiden halkaisia on noin sentin vakiota isompi, niin sekin vaikuttaa.
Perheessä:
S 205 C 220 CDI -15
S 2O4 C 350 CDI -09
C126 500 SEC-89
ex
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
"Tahto voittaa järjen"

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1937
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
ViestiLähetetty: To 16.07.2020 19:15
Tänään vaihteeksi huoltopäivä, eli Autodocilta tilatut vj.kannen, pyörijän ja tulpanjohdot vaihtelin, sekä öljyt ja suodattimen myös. Kannen se keskinasta oli jo melko kulunut ja pyörijän kärki, eli varmaan kipinä ei enään ihan paras mahdollinen ollut. Ajossa ei mitään ihmeempiä huomannut, mutta tyhjäkäynti vapaalla tasoittui selvästi. Vanha pyöriä oli näköjään made in italy :crazy: Lisäksi tarkistelin tulpat, mutta niissä väri näytti hyvältä ja kärkiväli oli pysynyt kunnossa, eipä niillä ihan hirveästi ole vielä ajettukaan.

Huomasin, että edestä päin katsottuna vasen imuilmaputki oli murtunut rikki. Venetmäen pihassa olevaa SECin raatoa kävin tutkimassa, mutta siitä oli jo kaikki ilmanoton osat riisuttu. Löytyisikö keneltäkään ehjää?
Perheessä:
S 205 C 220 CDI -15
S 2O4 C 350 CDI -09
C126 500 SEC-89
ex
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
"Tahto voittaa järjen"

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1937
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
ViestiLähetetty: Su 19.07.2020 10:11
20200719_110910.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Perheessä:
S 205 C 220 CDI -15
S 2O4 C 350 CDI -09
C126 500 SEC-89
ex
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
"Tahto voittaa järjen"

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1937
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
ViestiLähetetty: Ti 21.07.2020 21:25
Ilmanoton putkiki löytyi marmorilta. Viscoa vielä odotellaan KL:stä
20200721_222343.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Perheessä:
S 205 C 220 CDI -15
S 2O4 C 350 CDI -09
C126 500 SEC-89
ex
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
"Tahto voittaa järjen"

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1937
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
ViestiLähetetty: To 30.07.2020 18:35
tahtoomersun kirjoitti:Itse kun en ehtinyt/saanut aikaiseksi, niin vaihdatin maanantaina korjaamolla SECiin kardaanin kuminivelet ja kannatinlaakerin kumeineen. Syy moiseen oli se aikaisemmin mainitsemani jurina vähän hätäisemmässä liikkeellelähdössä.

No eihän se sitten onnistunut kuitenkaan. Lähdössä kuulunut jurina kyllä hävisi, mutta tilalle tuli noin 50kmh ylöspäin varsinkin vedättäessä kuuluva ja tuntuva jurina/epätasapaino. Tämä on siis pahimmillaan 50-70kmh, mutta ei se hyvä ole missään nopeudessa. Aikaisemmin kulki tasaisesti kaikilla laillisilla nopeuksilla. Itse asiassa häiritsee sen verran ettei edes viitsi kauheasti ajella :(

Mikähän tässä voi mennä pieleen/muuttua näin totaalisesti? Korjaamo kyllä lupasi asian tutkia, mutta kertokaapa, jos jollain on kokemusta/tietoa mikä tämän voi aiheuttaa?


Palataanpa vielä tähän, eli nyt on tilanne hieman muuttunut kilometrien myötä. Jurina ei ole mihinkään hävinnyt, mutta sen esiintymistapa on muuttunut. Nykyään se kuuluu vain 50-60km/h välillä ja muutoin ei mitään. Rauhallisesti kiihdyttäessä hyvin vaimeasti ja nopeassa kiihdytyksessä kuuluu tuossa kohtaa sellainen nopea jurahdus ja häviää kun nopeus on yli 60. Tuntuisi, että kylmänä olisi vaimeampi ja lämpöisenä kuuluu selvemmin, matka-ajossa ei kuulu mitään.

Tänään hain viscon KL:stä. Aloittelin myös vaihtoa ja purin vanhan pois, huomenna sitten uusi paikalleen.
Perheessä:
S 205 C 220 CDI -15
S 2O4 C 350 CDI -09
C126 500 SEC-89
ex
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
"Tahto voittaa järjen"
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio
ViestiLähetetty: To 30.07.2020 20:37
tahtoomersun kirjoitti:Tänään tuli käytyä Uudenkaupungin Automuseossa. Parkkiksella oli pysäköitynä hopea C126, joten pysäköin omani viereen.
20200713_220934.jpg

Kyseessä siis Häksän todella siisti 500SEC


On siinä Herroilla komeat autot! Jos järjestetään kisa komeimmasta Mersusta kautta aikojen niin SEC on kyllä vahva ennakkosuosikki!
S211 320CDI -04
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1937
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
ViestiLähetetty: La 01.08.2020 06:45
Viscon sain eilen asennettua ja nyt näyttäisi lämmöt pysyvän tyhjäkäynnilläkin sopivana. NRF merkkinen näkyi olevan, joka ei itselle sano mitään, mutta tuntuu toimivan, eikä pidä mitään ylimääräistä huminaakaan.
Perheessä:
S 205 C 220 CDI -15
S 2O4 C 350 CDI -09
C126 500 SEC-89
ex
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
"Tahto voittaa järjen"

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1937
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
ViestiLähetetty: La 01.08.2020 21:04
Kyllä sitten voi joskus pienikin homma vastustaa :cry: Vaihdoin tänään polttoainesuodattimen ja meinasi mennä vaikeaksi. Suodattimen banjoliitin ei meinannut alkaa pitämään millään, vaan jäi vuotamaan. Kolme kertaa yritin uusilla kupari tiivisteillä ja aina sama juttu :x

Alkoi mennä jo vitutuksen puolelle, mutta kaveri poikkesi tallilla ja neuvoi lämmittämään kuparitiivisteen punahehkuseksi, jolloin se pehmenee ja tiivistää paremmin. Saman neuvon sain myös foorumilla "maastikselta" ja se auttoi, nyt bensat pysyy putkessa!

Pakko on kyllä tunnustaa, että etukäteen tuota vähän epäilin, että mitenhän nuo saa pitämään. On nimittäin putket hiukan hapettuneen näköiset pumppupaketissa. Onpahan niillä jo rapiat 30v. ikääkin, joten varmaan on kohtapuoliin aiheellista kunnostaa koko värkki.
Perheessä:
S 205 C 220 CDI -15
S 2O4 C 350 CDI -09
C126 500 SEC-89
ex
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
"Tahto voittaa järjen"
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Pe 28.03.2008 11:54
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Ma 03.08.2020 07:13
Minullakin ollut samoja ongelmia kupariprikkojen kanssa tuolla alueella, viimeksi laitoin lopulta vanhat tiivisteet takaisin ja niinpä tuli tiiviiksi!
W 123 200D '84, classicweiss, MB-Tex blau, ~616 000 km (odottaa ruosteremontteja yms.)
W 126 300SE '90, anthrazitgrau, leder schwarz, > 635 000 km (oma, ajossa)
W 140 S320 '95, blauschwarz, leder schwarz, > 395 000 km (vaimon)
(ex W 210)
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 473
Liittynyt: Su 27.03.2011 09:47
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ma 03.08.2020 14:38
Nyt kesäkuumalla ajellessa tuntuu, että moottorinlämmöt on hiukan korkealla, tai ainakin korkeammalla kuin ennen. Tämä tulee ilmi hitaassa kaupunkiajossa, kun joutuu seisoskeleman valoissa. Lämmöt laskee siihen hiukan reiluun 80c kun vauhti nousee kovemmaksi. Aikaisemmin en ole tällaista ilmiötä huomannut, niin kiinnitti huomion. Tuollainen oire sopisi vissiin siihen, että visko on kaput? Missä lämpötilassa viskon pitäisi tarttua kiinni? Pystyyko viskoa korjaamaan, vai uusi tilalle?


Minne asti sulla nousi mittarin neula? 80 ja 120 välissä oleva viiva on lienee 100, ainakin se olisi loogista. Mulla on myös jostain syystä lämmöt pikkaisen korkeammalla kuin aikaisemmin, mutta ei silti nouse 100-viivalle. Mietin että onko termostaatti vai viskovikaa.

Lueskelin korjausohjeista että tuuletin pyörii normaalisti 400-600 rpm moottorin kierroksista huolimatta. 105 asteen nestelämpötilassa visko nappaa kiinni ja tuuletin pyörii 3850 rpm asti (moottorin kierroksia). Sitä kovempaa kierrätettäessä tuuletin pyörii taas sen 400-600. Moottorin kierrosten tippuessa 3400, visko kytkeytyy jälleen. Kun lämpötila laskee 95 asteeseen, visko kytkeytyy pois, eli pyörii taas sen 400-600.

Näissäkin oli jotain eroja moottorityypin ja vientiversion suhteen, mutta näin siis ainakin 117.963 ja .965.
500 SEC ’85 kesäkäyttis
S8 quattro manual ’97 talvikäyttis
944 Turbo ’88
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1937
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
ViestiLähetetty: Ma 03.08.2020 16:04
Lämmöt nousi siihen, seuraavalle viivalle ja vähän ylikin, ennen en ollut tuollaista pistänyt merkille. Nyt nousee reilun viisarin verran yli 80 asteesta, mikä on käsittääkseni normaali lämpötila. Tämä siis tyhjäkäynnillä paikallaan seistessä. Ajaessa pysyi kyllä siinä normaalissa ennenkin.
Mistä olet hommannut nuo korjausohjeet?
Perheessä:
S 205 C 220 CDI -15
S 2O4 C 350 CDI -09
C126 500 SEC-89
ex
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
"Tahto voittaa järjen"
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 473
Liittynyt: Su 27.03.2011 09:47
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ma 03.08.2020 20:50
Okei. Tilasin joskus eBayn kautta CD:n missä on tehtaan korjausmanuaalit 126-kopasta. Niistä jutuista ymmärsin että viskon tulisi puuttua peliin vasta sen viivan ylityksen jälkeen, mutta näköjään se vaikuttaa ennen sitäkin, kun kerran sulla pysyy nyt lämmöt aisoissa. Tai voihan se olla ettei sulla pyörinyt tuuletin enää ollenkaan?

Aikoinaan E30-bemarissa visko jumittui siten että se humisi koko ajan kylmänäkin. Se vika oli helppo huomata.
500 SEC ’85 kesäkäyttis
S8 quattro manual ’97 talvikäyttis
944 Turbo ’88
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1937
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
ViestiLähetetty: Ti 04.08.2020 07:13
En myöskään luota tuohon lämpömittariin ihan 100 prosenttisesti, se kun on joskus elänyt ihan omaa elämäänsä. Teki joskus sellaista, että putosi nolliin yhtäkkiä ja sitten taas nousi reiluun 80 asteeseen, tosin nyt tänä kesänä ei ole sitä tehnyt.
Perheessä:
S 205 C 220 CDI -15
S 2O4 C 350 CDI -09
C126 500 SEC-89
ex
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
"Tahto voittaa järjen"
Edellinen

Paluu Muuta Mersuasiaa

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google Adsense [Bot], Samsikki ja 8 vierailijaa







kl-varaosat.fi

kl-varaosat.fi

nettikasinot


Nettikasinot