Aseta itsesi ostajan näkövinkkeliin.
Haluat ostaa auton. Mihin perustuen kiinnostut ilmoituksen kohteesta, etkä vain sulje ilmoitusta ja siirry seuraavaan? Itselläni siihen vaikuttavat seuraavat asiat: auto itse, hinta ja myyjä.
Unohda ihan ensimmäiseksi se, mitä autosi on sinulle itsellesi merkinnyt. Keskity siihen mitä autoa ostavat ihmiset etsivät, ja minkä noista "rooleista" autosi täyttää paremmin kuin muut saman hintaiset autot. Samalla tavalla kuin ihmisen kannattaa erikoistua pärjätäkseen kapitalistisessa yhteiskunnassa, täytyy myös käytetyn auton erikoistua tullakseen tehokkaasti myydyksi.
W201, W123, W124, W126, G, SL, AMG, ym. mallit usein yritetään myydä keräilyautona. Silloin on asetuttava autoharrastajan ja/tai -keräilijän saappaisiin ja mietittävä seuraavaa:
- Keräilyautoksi halutaan yleensä valita hyväkuntoinen yksilö. Semmoiset yleensä maksavat vähän enemmän kuin keskiverto ko. mallinen auto. Jos autosi on hyväkuntoinen, mielesi tekee siis hinnoitella se vähän korkeammalle. Pystyykö autosi kuitenkaan vastaamaan korkeamman hintaluokan autoille varustelussa?
- Keräilyautoksi halutaan yleensä paremmin varusteltu yksilö. Sama periaate kuin yllä. Jos autostasi puuttuu jotain, mitä on saatavilla muiden ilmoituksissa, joudut pudottamaan hintaa. Ja kaikkien varusteiden on toimittava!
- Varusteluun kuuluu myös autoon kiinteiden varusteiden lisäksi irtonainen varustelu: keräilyauton ostaja haluaa, että autossa on ajan henkeen ja automalliin kuuluvat tarrat, ohjekirjat, esitteet, paperit, huoltokirja, varapyörä, tunkki, vanteet, ensiapulaukku, työkalupussi ja työkalut, ja niin edelleen. Mersuja keräilevät harrastajat ovat näistä suorastaan kuuluisan tarkkoja.
- Onko autosi museorekisteröity? Jos on, ota huomioon, että ostajakunta on välttämättä pienempi. Myyntihinnat näissä ovat isompia, mutta sehän johtuu siitä, että ylläpitokustannukset ovat pienemmät ja remontoinnin aiheuttamat suuret välittömät kustannukset ovat jo ko. auton kohdalla takanapäin, ainakin teoriassa. Tavallisessa rekisterissä olevaa keräilyautoa ei siis tietenkään voi hinnoitella samalle tasolle kuin museoautoja.
- Jos autosi on kovin ruosteinen ja/tai heikosti varusteltu, tarjoukset tulevat todennäköisesti ostajilta, jotka harkitsevat sitä "pelastettavaksi" aihioksi tai varaosa-purkuautoksi. Tarjoukset on siis mietitty sen mukaan ja ovat todennäköisesti mielestäsi alakanttiin. Lisäksi Mersuja on yleisesti ottaen valmistettu suuria määriä. Niitä on siis käytettynä myynnissä suuria määriä, myös hyväkuntoisena. Nämä kaksi asiaa yhdessä muodostuvat semmoiseksi kylmäksi suihkuksi, että autosi todennäköisesti EI OLE KERÄILYAUTO.
Jos auto ei ole keräilyauto, se on käyttöauto. Jos sitä myydään sellaisena, asetu ostajan asemaan ja mieti:
- Onko auto edullinen pitää? Jos ei ole, se on oltava edullinen hankkia, tai siinä on oltava joku muu "koukku". Sellaiset ostajat ovat loppupeleissä aika vähissä, joille riittää se fakta, että auto on Mersu.
- Onko auto luotettava? Noin vuodesta 95 vuoteen 05 Mersulla oli kuuluisa rakennuslaadun ja suunnittelun laadun notkahdus, joka johti modernien Mersujen laatuvaikutelman kärsimiseen massayleisön silmissä. Tämä koskee erityisesti ko. aikakauden malleja (W202, W203, W210, W140, W220, sekä CLK:t/CL:t/SL:t ym). Peli ei ole kuitenkaan lopullisesti menetetty kilpaillessa saman aikakauden Bemareita, Audeja, Toyotoja jne. vastaan, sillä voit myynti-ilmoituksessa nostaa autosi laatuvaikutelmaa tunnustamalla ko. mallien laatuongelmat, ja kirjoittamalla kuinka olet ne ottanut huomioon auton omistaessasi. Onko Väyrysesi ruosteongelmat korjattu? Onko Möhkösi M104:n johtosarja vaihdettu? Onko Ceemelisi glykolipitoisuudet mitattu? Jos et tiedä mistä edellä on kyse, niin ei muuta kun hintaa alas ja lykkyä tykö...
- Onko auto kunnossa? Käyttikseksi halutaan yleensä ehdottomasti ostaa auto jossa on nykyajan mukavuudet, ja ajoturvallisuus kunnossa. Siispä ilmastointi, alustan osat, valaistus, penkit, moottori ja voimansiirto ym. tulee olla reilassa. Jos noissa on sanomista, niin on katsottava mitä kunnossa olevat yksilöt maksaa, ja hilattava oman hintaa alas sen verran kuin ko. vian korjaaminen maksaa, ja ilmoitettava tietenkin viat myynti-ilmoituksessa.
- Mitä muuta saisin tällä hinnalla? Mersut ovat usein ylihinnoiteltuja suhteessa muihin merkkeihin. Jos autoa myydään käyttiksenä, on se hinnoiteltava samalle tasolle kuin muut saman ikäiset ja kuntoiset autot.
Jos auto on:
- vanha, mutta ei keräilyauto tai
- kunnoltaan ei mitenkään priima, tai huonosti varusteltu, tai
- muusta syystä ei nykypäivän käyttöautoksi soveltuva
... niin yleensä se joutaa varaosiksi tai aihioksi. Ylläolevan hintakysymyksen lisäksi mieti:
- Onko autossa jotain pelastettavaa? Moottori? Voimansiirto? Sisätilojen trimmit? Kori? Elektroniikka? Varusteet? Jos vastaus valtaosaan edellisistä oli kieltävä, todennäköisesti auto joutaa paaliin, tai siitä joutuu luopumaan puoli-ilmaiseksi.
Auton myyntiintulon ja kauppojen tekemisen välinen aika määritetään säätämällä auton hintaa ylös tai alas.
Autosta on kiva saada enemmän rahaa, mutta eihän sitä saa, jos ei sitä kukaan osta. Jos auton myymiseen menee 2 vuotta, on auton säilyttäminen ja inflaatio syönyt mahdollisesti suuremman myyntihinnan tuottaman rahan.
Auton hinnalle sopiva alaraja on tietenkin se kipuraja, jonka itse siedät. Yläraja on se objektiivinen hintataso, jonka kyseisen ajankohdan markkinat muodostavat. Lyhyesti sanottuna vastaavien autojen hinnat. Jos alaraja on mielestäsi suurempi kuin yläraja, kannattaa unohtaa auton myynti. Hilaamalla hintaa ylärajalta alemmas nopeutat tietenkin auton myyntiä.
Ylläolevan perusteella pitäisi onnistua jonkunlaiseen hintapyyntiin päätyminen. Sitten päästään tekemään myynti-ilmoitusta.
Jos teet ilmoitusta nettiautoon, olet varmaankin saitin käyttäjä jo ennestään, vähintään sen verran, että tiedät siellä olevan kenttää jos joka lähtöön. Ne kannattaa omaa ilmoitusta tehdessä todellakin kaikki täyttää. Ilmoituksia haetaan mitä kummallisemmilla hakuehtoyhdistelmillä, ja on tyypillistä, että huonosti täytetty ilmoitus ei näy haussa, kun hakuehto ei pure vajaaseen ilmoitukseen. Esimerkiksi ilmoita vähintään joku hinta, sillä hinnan perusteella haettaessa hinnoittelemattomat autot eivät näy.
Laita ilmoitukseen kunnolliset kuvat autosta. Edestä, takaa, kummatkin kyljet, yleiskuva sisustasta, kuva kuskinpenkistä ja yleiskuva moottoritilasta on minimivaatimus. Niistä selviää jollain tarkkuudella ostajalle auton yleiskunto. Nettiauto pienentää kuvia joten yleensä tosiostaja ja kauempaa tulevat pyytävät sähköpostilla alkuperäiset kuvat tai lisää kuvia ennen kallista matkaa paikan päälle. Lisää valokuvaideoita: mittaristo, keskikonsoli, takapenkki, tuulilasi ja takaikkuna, alusta, etupuskuri, takakontti, auton mukana toimitettavat paperit.
Mieti yllä kuvaillun ajatuskaavan mukaisesti mihin "rooliin" autoa myyt ja siitä näkökulmasta kuvaile auto kirjallisesti. Keräilyauton tapauksessa kannattaa kirjoittaa myös auton historiasta (milloin tullut Suomeen, kuka omistanut, kauanko ollut sinulla, milloin remontoitu, jne). Tekniset tiedot ja auton mekaniikan käsittely on tärkeää jo sen takia, että vaikutat luotettavammalta kauppiaalta. Puhumattakaan siitä, että auton mekaaniset hyvät puolet ovat kova myyntivaltti, ja harvalla on niin kova itseluottamus tai budjetti, että ostaa auton myyjältä joka ei tiedä autostaan mitään. Käyttöauton tapauksessa yleensä vähemmät tiedot riittävät, keskity kuvailemaan auton kuntoa yksityiskohtaisesti ja millaista auton kanssa on elää, sekä rahallisesti että muuten (onko ollut huolettomia kilometrejä). Varaosa-auton tapauksessa tietysti kuvailtava tarkoin mitä osia löytyy.
Jos autossa on ruostetta, kirjoita kuvaukseen missä sitä on ja kuinka paljon. Kerro ujeltaako perä, savuttaako kone, takelteleeko virtalukko, onko akku huono, vispaako vanteet ajettaessa, jne jne.
Vältä ilmoituksessa läpinäkyvää "myyntiä", puhkikuluneita fraaseja ja ylimielisyyttä ostajaa kohtaan. Esimerkkejä:
- "Todellinen päänkääntäjä": päänkääntäjän ostamista harkitseva todennäköisesti haluaa tietyn automallin, ja kaikkihan ne kääntävät päitä. Sinun tehtäväsi on asettaa omasi jollain konkreettisella tavalla kilpailijoiden edelle. Poikkeuksena sitten tähän maalilla tai osilla pimpatut autot, jotka kyllä kääntävät päitä, mutta ostajayleisö on sitten aika pieni...
- "Löytyy ruostetta/moottori piiputtaa/perä ääntää/vaihteisto nykii/alusta kolisee/sisusta on aika kulahtanut, MUTTA SEHÄN ON IHAN NORMAALIA TÄSSÄ IÄSSÄ": eikä ole, normaalisti auto on terve ja kaikin puolin kunnossa, iästään huolimatta. Varsinkin keräilyautona myytävä Mersu. Sinun tehtäväsi on ilmoittaa selkeästi ja rehellisesti ostajalle mikä kaikki autossa on vikana, ja korjata auton hintaa sen mukaisesti alaspäin.
- "Auto seisonut X kuukautta/vuotta, mutta on kunnossa, ja leima pitäisi tulla ihan helposti": no jos se on niin helppoa, niin käytä se leimalla. Maksaa kymppejä ja saat paljon isomman ostajayleisön.

- Ilmoituksessa yksi, tai pari huonoa kuvaa, ja teksti "lisää kuvia sähköpostilla/yksityisviestillä" tai jopa "ei mitään kuvapyyntöviestejä sähköpostiin!!": lähes pomminvarma tapa ilmoittaa ostajalle, että auto on joka suhteessa kilpailijoitaan huonompi.
- "Puhelinnumeroni on 050-nönnönnöö. Sähköposti xyz.net. Tosiostajat soittaa!": Ei, vaan tosiostaja haluaa autosta tarkat tiedot ja kuvat etukäteen ja kirjallisesti, jotta voi tehdä päätöksen saapuako paikalle autoa tutkimaan vai ei. Lisäksi hinnasta neuvoteltaessa tai muutenkin vastaisuudessa on hyvä olla kirjallista aineistoa siitä, jos on myyjä laverrellut valheita. Netti on kirjallinen media. Jos jätät nettiin ilmoituksen, ole valmis toimimaan myyntitilanteessa netin välityksellä. Jos se ei onnistu, markkinoi autoasi muilla keinoin tai myy se paikalliselle autokaupalle.
- "Milloinko jakoketju viimeksi vaihdettu? Ei mitään hajua. Miksi sen pitäisi mua kiinnostaa, nehän on kaksoisketjuja ja kestää loputtomasti!": Kolminkertainen virhe. Ensimmäinen on kieltäytyä rumasti asiakkaan pyynnöstä saada autoa koskevaa nippelitietoa/huoltohistoriaa. Toinen on tietämättömyys oman autonsa huoltohistoriasta: ei kovin myyvää. Kolmas on näyttää tietämättömyytensä autonsa tekniikan suhteen. Jakoketjut KYLLÄ venyvät, myös tuplaketjut.
- "SUOMIAUTO!": Toisin sanoen suolassa liotettu, todennäköisesti karvalakkivarusteltu ja pienimoottorinen auto. Kaikin puolin huonompi suhteessa jenkki-/saksan-/japanintuontiin. Älä hehkuta myynti-ilmoituksessasi auton olevan suomiauto.
- "Sulla on FordToyotaNissan Nönnönnöö, ja tuut mulle sanomaan, että mun Mersussa on ruostetta/vikaa/liian korkea hintapyyntö/tms. On sulla otsaa! HV!": Kyllä, ostaja voi todellakin olla myyjää viisaampi. Ja niin luultavasti onkin, onhan ostaja yleensä tutustunut automallia koskevaan kirjallisuuteen ennen yhteydenottoa myyjiin. Myyjä on "vain" elänyt autonsa kanssa ja turtunut siihen kuluvien vuosien/kuukausien aikana. Joskus käy niin, että auton kuntoa on tullut yliarvioitua tai hinta on asetettu väärälle tasolle. Jos tämmöistä kommenttia tulee joka suunnalta ja käy ärsyttämään, niin älä ainakaan pura sitä ostajaehdokkaisiin. Säädä hinta oikealle tasolle.
Noudata myynti-ilmoitusta laadittaessa Netikettiä. Tämänkin foorumin kirjoittelua koskevat säännöt ovat hyvää materiaalia myynti-ilmoituksen kirjoittelijalle. Käytä huolellisesti muotoiltua yleiskieltä, ÄLÄ HUUDA, vältä murteita, slangia ja jargonia, ja käytä kappalejakoa. Auton ostajat toki etsivät autoa, eivät äidinkielen opettajaa, mutta rajansa kaikella ja ensivaikutelma on tärkeä.
Käyttäydy kuin asiakaspalvelija, älä kuin yksityishenkilö.
Yhteen virkkeeseen kiteytettynä: hinta kohdalleen auton kunnon ja varustelun mukaan, ja asiallinen myynti-ilmoitus ja käytös, niin eiköhän Mersu mene kaupaksi alta aikayksikön. Se, onko auton myynti siihen hintaan (tässä talouden tilanteessa) järkevää onkin sitten ihan oma asiansa. Ugh! Olen puhunut.
