G-Mersu kuorma-autona

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: G-Mersu kuorma-autona

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Sama suomeksi?
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
suikkanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 14.06.2004 08:57

Re: G-Mersu kuorma-autona

Viesti Kirjoittaja suikkanen »

Onko kukaan saanut selvyyttä kuinka tuo kokonaispainon lisäys tehdään?
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3073
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: G-Mersu kuorma-autona

Viesti Kirjoittaja jysi »

Noin periaatteessa pitäisi mennä näin:
-Haetaan vanhoista esittteistä millä lisävarustekoodilla kyseessä oleva perusauto on ollut myynnissä EU-alueella sillä tarvittavalla suuremmalla kokonaispainolla. Jos kyseista mallia on ollut saatavilla vain amerikan/japanin/militäärimallina, sitä ei välttämättä ole tyyppihyväksytty ja rekisteröinti voi mennä vaikeaksi.
-Sitten haetaan samasta kirjasta osaeroavaisuudet nykytila vs. mitä osia on vaihdettava (mitä eroa on nykypainolla ja raskaammalla versiolla). Jos esimerkiksi kori tai runko on eri varaosanumerolla, menee taas vaikeaksi.
-Tilataan ja vaihdetaan tarvittavat osat
-Esitellään tapaus muutoskatsastusta varten
-Hankitaan katsastusmiehen vaatimat paperit, helpoimmillaan ehkä luettelo vaihdetuista osista riittää tai sitten tarvitaan merkkikorjaamolta / maahantuojalta / valmistajalta EU-vaatimustenmukaisuutodistus ja nimenomaan uuden muutetun version mukaisena (kovempi kokonaispaino ja oikea ajoneuvoluokka). Sitä varten on ehkä todistettava todistuksen antajalle että tarvittavat osat on todella vaihdettu

Tuontiauton kyseessä ollen (muutenhan siitä olisi verot maksettu) muutos on mahdollisesti helpompi katsastaa jo ulkomailla ja tuoda auto Suomeen heti oikean tyyppisenä. Kannattaa kysellä sieltä paikallisilta konttoreilta.

Jos teet muutoskatsatuksen Suomessa, kannattaa (ainakin teoriassa) mennä sille muutoskatsastavalle konttorille ja keskustella etukäteen tarvittavista muutoksista ja luvista. Käytännössä (miehestä riippuen) sillä etukäteen keskustellulla ei ole välttämättä mitään merkitystä siinä vaiheessa kun olet auton kanssa paikalla. Lycka till.
Avatar
SamuliR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: Ke 21.10.2009 20:36
Paikkakunta: Karhula

Re: G-Mersu kuorma-autona

Viesti Kirjoittaja SamuliR »

Nonii, tutulle tuli G saksasta kuorma-autoksi.
Saksan päässä muutettu paino papereihin, ei minkäänlaista byrokratio ongelmaa suomessa.
Tullinkautta leimalle ja sillä hyvä.

Ne hiukkasen ihmettelee Saksas sit painon muutosta kun niitten mielest ei mitää järkee ne haluis miuluummin vaa kevennellä, mut onnistuu se.
W211 E63 AMG
W251 320cdi "ärrä"
Ex: W203 C32 AMG
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: G-Mersu kuorma-autona

Viesti Kirjoittaja Huikko »

SamuliR kirjoitti:Nonii, tutulle tuli G saksasta kuorma-autoksi.
Saksan päässä muutettu paino papereihin, ei minkäänlaista byrokratio ongelmaa suomessa.
Tullinkautta leimalle ja sillä hyvä.

Ne hiukkasen ihmettelee Saksas sit painon muutosta kun niitten mielest ei mitää järkee ne haluis miuluummin vaa kevennellä, mut onnistuu se.
Vuosimalli?
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
SamuliR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: Ke 21.10.2009 20:36
Paikkakunta: Karhula

Re: G-Mersu kuorma-autona

Viesti Kirjoittaja SamuliR »

olisko -01 ollu
W211 E63 AMG
W251 320cdi "ärrä"
Ex: W203 C32 AMG
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: G-Mersu kuorma-autona

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

SamuliR kirjoitti:Nonii, tutulle tuli G saksasta kuorma-autoksi.
Saksan päässä muutettu paino papereihin, ei minkäänlaista byrokratio ongelmaa suomessa.
Tullinkautta leimalle ja sillä hyvä.

Ne hiukkasen ihmettelee Saksas sit painon muutosta kun niitten mielest ei mitää järkee ne haluis miuluummin vaa kevennellä, mut onnistuu se.
:lol: :lol: :lol:

Suomi on hullu maa, nyt varmasti taas hullumpi ulkolaisten mielestä. :mrgreen:

Mutta näinhän se menee, kokonaispaino pitää saada tosiaan yli tuon 3,5tn, ja se kait tehdään erilaisilla akseleilla (vai pelkällä taka-akselilla?) ja omapaino ei varmaan paljoa lisäänny, mutta kantavuus. :)

Ne armeijan lanssit on hurjia tonnikeijuja. :wtf:
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Avatar
SamuliR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: Ke 21.10.2009 20:36
Paikkakunta: Karhula

Re: G-Mersu kuorma-autona

Viesti Kirjoittaja SamuliR »

elikkäs kuulemma oltava pitkä ja ns isolla taka-akselilla.
Ne kun täyttyy nii voi mulkuttaa paperit saksassa.
Kaverille 2800 € oli kulut auto suomessa painavilla papereilla ja leimattuna
W211 E63 AMG
W251 320cdi "ärrä"
Ex: W203 C32 AMG
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: G-Mersu kuorma-autona

Viesti Kirjoittaja Huikko »

SamuliR kirjoitti:elikkäs kuulemma oltava pitkä ja ns isolla taka-akselilla.
Ne kun täyttyy nii voi mulkuttaa paperit saksassa.
Kaverille 2800 € oli kulut auto suomessa painavilla papereilla ja leimattuna
Verot? Tämä on aika lupaavaa informaatiota.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
SamuliR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: Ke 21.10.2009 20:36
Paikkakunta: Karhula

Re: G-Mersu kuorma-autona

Viesti Kirjoittaja SamuliR »

ei mitään veroja, kuorma-auto.
plussana pien käyttövoimavero ja mahdollisest halvemmat vakuutukset.
miinuksena tietenkin C kortti

tommosel kikkailul vaa säästää jopa 25000 verois, ainaki mun palkkapussist se on aika paljo
W211 E63 AMG
W251 320cdi "ärrä"
Ex: W203 C32 AMG
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Re: G-Mersu kuorma-autona

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Tarvitaan ns kevyt C-kortti. Se maksaa autokoulussa noin 1000 €.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: G-Mersu kuorma-autona

Viesti Kirjoittaja napa »

SamuliR kirjoitti:ei mitään veroja, kuorma-auto.
plussana pien käyttövoimavero ja mahdollisest halvemmat vakuutukset.
miinuksena tietenkin C kortti

tommosel kikkailul vaa säästää jopa 25000 verois, ainaki mun palkkapussist se on aika paljo
plussana vielä lisäksi kokonaan puuttuva käyttömaksu (joka näissä "ei kuormuri" G mersuissa muuten on taulukon yläpäästä)

nyt G mersukin nosti arvoaan mun silmissä melkoisesti :think: kai tuollaisellakin nyt nevalla kulkis...
Viimeksi muokannut napa, Pe 12.08.2011 22:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: G-Mersu kuorma-autona

Viesti Kirjoittaja etrade »

SamuliR kirjoitti:... mahdollisest halvemmat vakuutukset.
Aika erikoista. Noh, eikös se Trafi kuitenkin käsittele autoa miten se on rekisteröity? Jos kuoma-auto niin sitten körötellään 80 km/h ja laitetaan rajoitin jos uudempi kuin -01 ?
Avatar
SamuliR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: Ke 21.10.2009 20:36
Paikkakunta: Karhula

Re: G-Mersu kuorma-autona

Viesti Kirjoittaja SamuliR »

etrade kirjoitti:
SamuliR kirjoitti:... mahdollisest halvemmat vakuutukset.
Aika erikoista. Noh, eikös se Trafi kuitenkin käsittele autoa miten se on rekisteröity? Jos kuoma-auto niin sitten körötellään 80 km/h ja laitetaan rajoitin jos uudempi kuin -01 ?
Kait seki on vakuutusyhtiö kohtanen, tutul ainakin tippu kun vaihtu g henkilö auto lähes vastaavaan g kuorma-autoon.

Rajotinhan tarvii olla periaattees vaa paperil katsastuksessa, ei kovin moni poliisi ala pysäyttää jos painat G:llä motaril muitten seas menemään.
Toki en kannusta ketään tämmöiseen toimintaan, sehän saattaa vaikka olla joidenkin pykälien vastaista. (kait sil sais jossaa radal ajaa ilman rajotinta, olisko se hyvä perustelu :D )

Älkää hyvät ihmiset rikkoko lakia tulee poliisi ja vie putkaa :o
W211 E63 AMG
W251 320cdi "ärrä"
Ex: W203 C32 AMG
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: G-Mersu kuorma-autona

Viesti Kirjoittaja Sergey »

mitä kuluja tuo 2800 eur oikeen sisältää? kuulostaa kalliilta kun kyseessä "verovapaa" kuorma-auto. EIhän kulut pitäisi olla kuin parisataa euroa... ja ei olekaan.

offtopiccia vähän sivuten, kuinkahan moni farmarimersu pakettiauton omistaja tietää että sillä pakulla ei saa ajaa ku satasta? Itse tuskailen ko. asian kanssa tällähetkellä. Muuttaakko vaiko eikö.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: G-Mersu kuorma-autona

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Sergey kirjoitti:offtopiccia vähän sivuten, kuinkahan moni farmarimersu pakettiauton omistaja tietää että sillä pakulla ei saa ajaa ku satasta? Itse tuskailen ko. asian kanssa tällähetkellä. Muuttaakko vaiko eikö.
Niimpä. :D Mutta kuin usein loppupeleissä ajetaan motarilla? Ite aika harvoin kumminkin, tietysti 100 alueella jos ajelee vähä ylinopeutta, niin ikävästi tulee myös ajoneuvokohtainen ylitys ja lisää rapsuja... :problem:

Eniten sylettää Sprintterissä 80 lätkä... Tosin sitähän ei tarvi olla kuin katsastuksessa... :D
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: G-Mersu kuorma-autona

Viesti Kirjoittaja napa »

Vensku_ kirjoitti:
Eniten sylettää Sprintterissä 80 lätkä... Tosin sitähän ei tarvi olla kuin katsastuksessa... :D
80 lätkä sprintterissä :think: silloin sen täytyy olla pakettiauto... ei kuorma-autossa tarvitse pitää lätkää ja silloin tuollainen G mersu ei edes poikkea mitenkään ulkoisesti henkilömallista...

ja mua ei henkilökohtaisesti tuo 80 km/h ajoneuvokohtainen rajoitus edes mitenkään haittaisi, koska en aja henkilöautollakaan kuin max. 80 km/h... tuollaisella uaz:n kopiolla (G mersu) nyt tuskin edes viitsis jyristellä sitä lujempaa :problem:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
SamuliR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: Ke 21.10.2009 20:36
Paikkakunta: Karhula

Re: G-Mersu kuorma-autona

Viesti Kirjoittaja SamuliR »

Sergey kirjoitti:mitä kuluja tuo 2800 eur oikeen sisältää? kuulostaa kalliilta kun kyseessä "verovapaa" kuorma-auto. EIhän kulut pitäisi olla kuin parisataa euroa... ja ei olekaan.
Se oli paperien muklaus saksassa, auto tänne ja katsastus. semmottinen pakettiratkasu.
W211 E63 AMG
W251 320cdi "ärrä"
Ex: W203 C32 AMG
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: G-Mersu kuorma-autona

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

napa kirjoitti:
Vensku_ kirjoitti:
Eniten sylettää Sprintterissä 80 lätkä... Tosin sitähän ei tarvi olla kuin katsastuksessa... :D
80 lätkä sprintterissä :think: silloin sen täytyy olla pakettiauto... ei kuorma-autossa tarvitse pitää lätkää ja silloin tuollainen G mersu ei edes poikkea mitenkään ulkoisesti henkilömallista...
Näin on, 208D. Ja kun on ikkunat tilattu tehtaalta, niin 15kg menee yli sen rajan, että sais ajaa 100km/h... :lol: ABS ja airbagi tietysti sallisi taas tuon 100km/h.

Ei poikkeaisi juu, sepä siinä hauskaa onkin, niin aika huoletta vois päästellä menee ihan valtavirran mukana. :wave:
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: G-Mersu kuorma-autona

Viesti Kirjoittaja napa »

http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=l4jxbod3a1k2

saiskohan tuollaisen kuorma-autona suomeen :twisted:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2260
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: G-Mersu kuorma-autona

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:) ...noita kun ei suomen liikenteessä juurikaan ole niin nopeesti se poliisikin huomaa alkaa seuraamaan liikenteessä liikkuvien Geen rekisteri numeroita :evil: ...ja kun pitkiin aikoihin ei ole enään tarvinnut pysäyttää autoja todetakseen että asiat on kunnossa :twisted: ...eli motarilla muiden mukana ei olekkaan niin suojassa :lol:
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: G-Mersu kuorma-autona

Viesti Kirjoittaja napa »

cuuno kirjoitti::) ...noita kun ei suomen liikenteessä juurikaan ole niin nopeesti se poliisikin huomaa alkaa seuraamaan liikenteessä liikkuvien Geen rekisteri numeroita :evil: ...ja kun pitkiin aikoihin ei ole enään tarvinnut pysäyttää autoja todetakseen että asiat on kunnossa :twisted: ...eli motarilla muiden mukana ei olekkaan niin suojassa :lol:
no mikä siinä sitten on, ettei sillä autolla voisi ajaa niin kuin sillä kuuluu/on laillista :? mua ei ainakaan kiinnosta ajaa yli 80 km/h, vaikka olis millainen auto alla, niin paljon hulluja tuolla tienpäällä nykyään, että ei meinaa tuossakaan vauhdissa enää kaikkia vaaratilanteita rekisteröidä...

köyhyyskö niitä ihmisiä siellä tiellä ajaa takaa, vai mikä :think:

ja siihen voitais kehitellä oikein kunnon sanktio, jos kuorma-auto tavataan liikenteestä ilman nopeudenrajoitinta tai sillä ajetaan "ajoneuvohtaista ylinopeutta" (eli yli 89 km/h), vaikka autovero tai jotain (mielummin yli 5000 €:a maksavaa kuitenkin) :twisted: ja jätettäis vaikka normaali ihmisten verotus sitten sellaiseksi, että olis varaa edes töissä käydä...

edit: saksasta löytyi aika helposti sellainen mitä vois oikeasti harkita, jos vain sattuu vielä täyttämään ne k-a kriteerit :roll: (tuo 400 CDI nyt oli enemmän sellaisella vitsi pohjalta...) muuten omat kriteerit olis OM606 koneella, automaatti, ilmastointi, nahkaverhoilu ja jotain muuta pientä, vaikka sitten klommoja, kun työautoksi tuo kuitenkin menis... tuollaisen n. 10 000 € nyt vois juuri ja juuri ajatella tuollaiseen G300 sijoittavansa noilla varusteilla :think: ajaminenhan tuolla tulis suhteellisen edulliseksi, kun ei valtio pääse väliin, kun ne "ylellisyys" verot (käyttömaksu ja henkilöauton käyttövoimavero) olis pois, jos siis vastaavan sais suomeen kuorma-autona...

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Re: G-Mersu kuorma-autona

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Yksityiskäytössä oleviin kuorma-autoihin ei tarvita mielestäni nopeudenrajoitinta eikä ajopiirturia.
Enpä usko, että poliisi rupeaa kirjaamaan ylös G mersu kuorma-autoja. Onhan esim. noin kolmasosa full size pick up:sta kuorma-autoja ja niitä on paljon eikä niitä erota pakettiautoista. Uudemmat pakettiautot saa ajaa 100 km/h.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2782
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

Työnantajani W906 on rekisteröity kuorma-autoksi, eikä siinä ole nopeudenrajoitinta saati piirturia.
Rakennusfirman käytössä se rinnastetaan yksityisajoon. Erikoista on kuitenkin että vakkariin ei pysty asettamaan yli 90km/h nopeutta.
E350CDI&A180CDI
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: G-Mersu kuorma-autona

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

SamuliR kirjoitti:elikkäs kuulemma oltava pitkä ja ns isolla taka-akselilla.
Ne kun täyttyy nii voi mulkuttaa paperit saksassa.
Kaverille 2800 € oli kulut auto suomessa painavilla papereilla ja leimattuna
Miten sen ison taka-akselin tunnistaa?

Kumpi olisi parempi, CDI vai esikammiodiesel OM606a?

G olisi vielä karheampi vehje veneen vetoon kuin 300 TDT 4matic, joka sekin on melko äijä.
Liikkuisi vene vaikka umpimetsässä tarvittaessa. Tosin farkkukori taitaa olla käytännöllisempi.

Japanista saisi G:a, mutta halpa se ei ole sielläkään ja yleensä bensamoottorilla.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3073
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: G-Mersu kuorma-autona

Viesti Kirjoittaja jysi »

kttopar kirjoitti:Yksityiskäytössä oleviin kuorma-autoihin ei tarvita mielestäni nopeudenrajoitinta eikä ajopiirturia
Ajopiirturia ei yksityiskäytössä tarvita, mutta nopeudenrajoittimeen ei yksityiskäyttö vaikuta mitenkään. Jos auto on riittävän uusi (päästöistä riippuen 1.10.2001 jälkeen käyttöönotettu diesel ja 2005 alkaen kaikki)

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021248" onclick="window.open(this.href);return false;
16 § (21.4.2009/256)
Nopeudenrajoitin
1. Ajoneuvolain 25 §:n 1 momentin 12 kohdassa tarkoitetun nopeudenrajoittimen tulee estää M2- ja M3-luokan ajoneuvon nopeuden kohoaminen suuremmaksi kuin 100 km/h.
Nopeudenrajoittimen tulee estää N2-ja N3-luokan ajoneuvon nopeuden kohoaminen suuremmaksi kuin 90km/h.
2. M3-luokan ajoneuvoissa, joiden enimmäismassa on yli 10 tonnia ja jotka on rekisteröity ennen 1 päivää tammikuuta 2005, saa käyttää sellaista nopeudenrajoitinta, joka on säädetty rajoittamaan nopeus enintään 100 km/h.
3. Nopeudenrajoitinta ei vaadita:
a) sotilasajoneuvossa;
b) pelastusautossa;
c) poliisiautossa;
d) yksinomaan taajamaliikenteessä käytettävässä M2- ja M3-luokan ajoneuvossa; eikä
e) autossa, jonka nopeus ei sen rakenteen johdosta voi nousta 1 momentissa tarkoitettuja arvoja korkeammaksi.

http://www.ake.fi/pdf/ATT9-2004.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/66D15BAE ... T22006.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4635
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Re: G-Mersu kuorma-autona

Viesti Kirjoittaja Saul »

JarkkoN kirjoitti:G olisi vielä karheampi vehje veneen vetoon kuin 300 TDT 4matic, joka sekin on melko äijä.
Liikkuisi vene vaikka umpimetsässä tarvittaessa. Tosin farkkukori taitaa olla käytännöllisempi.
Suurimmalta osalta ihmisiä loppuu kuorma-auto-G:llä kärryjen veto kokonaan. Eikös se niin mene, ettei C-kortilla saa laittaa käytännössä minkäänlaista kärryä kuorma-auton perään, vaan pitää olla CE? Tämä on kyllä täysin hullu homma jälleen kerran, koska muuten samanlaisella G:llä, mutta pienempi kantavuuksisella saa taas kiskoa varmasti tosi isoa kärryä...
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: G-Mersu kuorma-autona

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Saul kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti:G olisi vielä karheampi vehje veneen vetoon kuin 300 TDT 4matic, joka sekin on melko äijä.
Liikkuisi vene vaikka umpimetsässä tarvittaessa. Tosin farkkukori taitaa olla käytännöllisempi.
Suurimmalta osalta ihmisiä loppuu kuorma-auto-G:llä kärryjen veto kokonaan. Eikös se niin mene, ettei C-kortilla saa laittaa käytännössä minkäänlaista kärryä kuorma-auton perään, vaan pitää olla CE? Tämä on kyllä täysin hullu homma jälleen kerran, koska muuten samanlaisella G:llä, mutta pienempi kantavuuksisella saa taas kiskoa varmasti tosi isoa kärryä...
Tavallisella C kortilla saa vetää 750kg kärryä.
Ei sillä pienemmälläkään Geellä saa vetää sen enempää, jos ei ole sitä pikku eetä kortissa.

eli B- kortilla saat vetää henkilöautolla 750kg
Be -kortilla henkilöautolla isoa kärryä, en muista paljonko
BC -kortilla saat vetää 750kg kärryä henkilöautolla tai kuorma-autolla.
BECE -kortilla 60t yhdistelmää.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: G-Mersu kuorma-autona

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Mä olen kuolannut tuommoisen vanhakoppaisen G:n perään jo pitkään, mutta hinnat ovat mitä ovat. 1982-83 mallinen kuorkkina suomeen ja museokilpiin. Siinä olisi hieno harrasteauto.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: G-Mersu kuorma-autona

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Be kortti tarvitaan, JOS:

-Kärrin kokonaismassa ylittää auton omamassan.
-Yhdistelmän kokonaismassa ylittää 3,5 tonnia.

(940 volvon on muuten hyvä pikku-e:n kiertoauto, sen omamassa kun on jotain 1400kg ja kokonaismassakin alle 2 tonnia, niin sen jotain 1400kg saa siis vetää ilman pikku-e:tä :) )

Kuorma-autolla tosiaan aina kärrin mennessä yli 750kg, tarvitaan vähintään c1e, riippuen taas massoista, mutta siis näillä kevytkuorma-autoilla. ;)
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Vastaa Viestiin