G-Mersu kuorma-autona
Re: G-Mersu kuorma-autona
Sama suomeksi?
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: G-Mersu kuorma-autona
Onko kukaan saanut selvyyttä kuinka tuo kokonaispainon lisäys tehdään?
Re: G-Mersu kuorma-autona
Noin periaatteessa pitäisi mennä näin:
-Haetaan vanhoista esittteistä millä lisävarustekoodilla kyseessä oleva perusauto on ollut myynnissä EU-alueella sillä tarvittavalla suuremmalla kokonaispainolla. Jos kyseista mallia on ollut saatavilla vain amerikan/japanin/militäärimallina, sitä ei välttämättä ole tyyppihyväksytty ja rekisteröinti voi mennä vaikeaksi.
-Sitten haetaan samasta kirjasta osaeroavaisuudet nykytila vs. mitä osia on vaihdettava (mitä eroa on nykypainolla ja raskaammalla versiolla). Jos esimerkiksi kori tai runko on eri varaosanumerolla, menee taas vaikeaksi.
-Tilataan ja vaihdetaan tarvittavat osat
-Esitellään tapaus muutoskatsastusta varten
-Hankitaan katsastusmiehen vaatimat paperit, helpoimmillaan ehkä luettelo vaihdetuista osista riittää tai sitten tarvitaan merkkikorjaamolta / maahantuojalta / valmistajalta EU-vaatimustenmukaisuutodistus ja nimenomaan uuden muutetun version mukaisena (kovempi kokonaispaino ja oikea ajoneuvoluokka). Sitä varten on ehkä todistettava todistuksen antajalle että tarvittavat osat on todella vaihdettu
Tuontiauton kyseessä ollen (muutenhan siitä olisi verot maksettu) muutos on mahdollisesti helpompi katsastaa jo ulkomailla ja tuoda auto Suomeen heti oikean tyyppisenä. Kannattaa kysellä sieltä paikallisilta konttoreilta.
Jos teet muutoskatsatuksen Suomessa, kannattaa (ainakin teoriassa) mennä sille muutoskatsastavalle konttorille ja keskustella etukäteen tarvittavista muutoksista ja luvista. Käytännössä (miehestä riippuen) sillä etukäteen keskustellulla ei ole välttämättä mitään merkitystä siinä vaiheessa kun olet auton kanssa paikalla. Lycka till.
-Haetaan vanhoista esittteistä millä lisävarustekoodilla kyseessä oleva perusauto on ollut myynnissä EU-alueella sillä tarvittavalla suuremmalla kokonaispainolla. Jos kyseista mallia on ollut saatavilla vain amerikan/japanin/militäärimallina, sitä ei välttämättä ole tyyppihyväksytty ja rekisteröinti voi mennä vaikeaksi.
-Sitten haetaan samasta kirjasta osaeroavaisuudet nykytila vs. mitä osia on vaihdettava (mitä eroa on nykypainolla ja raskaammalla versiolla). Jos esimerkiksi kori tai runko on eri varaosanumerolla, menee taas vaikeaksi.
-Tilataan ja vaihdetaan tarvittavat osat
-Esitellään tapaus muutoskatsastusta varten
-Hankitaan katsastusmiehen vaatimat paperit, helpoimmillaan ehkä luettelo vaihdetuista osista riittää tai sitten tarvitaan merkkikorjaamolta / maahantuojalta / valmistajalta EU-vaatimustenmukaisuutodistus ja nimenomaan uuden muutetun version mukaisena (kovempi kokonaispaino ja oikea ajoneuvoluokka). Sitä varten on ehkä todistettava todistuksen antajalle että tarvittavat osat on todella vaihdettu
Tuontiauton kyseessä ollen (muutenhan siitä olisi verot maksettu) muutos on mahdollisesti helpompi katsastaa jo ulkomailla ja tuoda auto Suomeen heti oikean tyyppisenä. Kannattaa kysellä sieltä paikallisilta konttoreilta.
Jos teet muutoskatsatuksen Suomessa, kannattaa (ainakin teoriassa) mennä sille muutoskatsastavalle konttorille ja keskustella etukäteen tarvittavista muutoksista ja luvista. Käytännössä (miehestä riippuen) sillä etukäteen keskustellulla ei ole välttämättä mitään merkitystä siinä vaiheessa kun olet auton kanssa paikalla. Lycka till.
Re: G-Mersu kuorma-autona
Nonii, tutulle tuli G saksasta kuorma-autoksi.
Saksan päässä muutettu paino papereihin, ei minkäänlaista byrokratio ongelmaa suomessa.
Tullinkautta leimalle ja sillä hyvä.
Ne hiukkasen ihmettelee Saksas sit painon muutosta kun niitten mielest ei mitää järkee ne haluis miuluummin vaa kevennellä, mut onnistuu se.
Saksan päässä muutettu paino papereihin, ei minkäänlaista byrokratio ongelmaa suomessa.
Tullinkautta leimalle ja sillä hyvä.
Ne hiukkasen ihmettelee Saksas sit painon muutosta kun niitten mielest ei mitää järkee ne haluis miuluummin vaa kevennellä, mut onnistuu se.
W211 E63 AMG
W251 320cdi "ärrä"
Ex: W203 C32 AMG
W251 320cdi "ärrä"
Ex: W203 C32 AMG
Re: G-Mersu kuorma-autona
Vuosimalli?SamuliR kirjoitti:Nonii, tutulle tuli G saksasta kuorma-autoksi.
Saksan päässä muutettu paino papereihin, ei minkäänlaista byrokratio ongelmaa suomessa.
Tullinkautta leimalle ja sillä hyvä.
Ne hiukkasen ihmettelee Saksas sit painon muutosta kun niitten mielest ei mitää järkee ne haluis miuluummin vaa kevennellä, mut onnistuu se.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: G-Mersu kuorma-autona
SamuliR kirjoitti:Nonii, tutulle tuli G saksasta kuorma-autoksi.
Saksan päässä muutettu paino papereihin, ei minkäänlaista byrokratio ongelmaa suomessa.
Tullinkautta leimalle ja sillä hyvä.
Ne hiukkasen ihmettelee Saksas sit painon muutosta kun niitten mielest ei mitää järkee ne haluis miuluummin vaa kevennellä, mut onnistuu se.
Suomi on hullu maa, nyt varmasti taas hullumpi ulkolaisten mielestä.
Mutta näinhän se menee, kokonaispaino pitää saada tosiaan yli tuon 3,5tn, ja se kait tehdään erilaisilla akseleilla (vai pelkällä taka-akselilla?) ja omapaino ei varmaan paljoa lisäänny, mutta kantavuus.
Ne armeijan lanssit on hurjia tonnikeijuja.
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Re: G-Mersu kuorma-autona
elikkäs kuulemma oltava pitkä ja ns isolla taka-akselilla.
Ne kun täyttyy nii voi mulkuttaa paperit saksassa.
Kaverille 2800 € oli kulut auto suomessa painavilla papereilla ja leimattuna
Ne kun täyttyy nii voi mulkuttaa paperit saksassa.
Kaverille 2800 € oli kulut auto suomessa painavilla papereilla ja leimattuna
W211 E63 AMG
W251 320cdi "ärrä"
Ex: W203 C32 AMG
W251 320cdi "ärrä"
Ex: W203 C32 AMG
Re: G-Mersu kuorma-autona
Verot? Tämä on aika lupaavaa informaatiota.SamuliR kirjoitti:elikkäs kuulemma oltava pitkä ja ns isolla taka-akselilla.
Ne kun täyttyy nii voi mulkuttaa paperit saksassa.
Kaverille 2800 € oli kulut auto suomessa painavilla papereilla ja leimattuna
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: G-Mersu kuorma-autona
ei mitään veroja, kuorma-auto.
plussana pien käyttövoimavero ja mahdollisest halvemmat vakuutukset.
miinuksena tietenkin C kortti
tommosel kikkailul vaa säästää jopa 25000 verois, ainaki mun palkkapussist se on aika paljo
plussana pien käyttövoimavero ja mahdollisest halvemmat vakuutukset.
miinuksena tietenkin C kortti
tommosel kikkailul vaa säästää jopa 25000 verois, ainaki mun palkkapussist se on aika paljo
W211 E63 AMG
W251 320cdi "ärrä"
Ex: W203 C32 AMG
W251 320cdi "ärrä"
Ex: W203 C32 AMG
Re: G-Mersu kuorma-autona
Tarvitaan ns kevyt C-kortti. Se maksaa autokoulussa noin 1000 €.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Re: G-Mersu kuorma-autona
plussana vielä lisäksi kokonaan puuttuva käyttömaksu (joka näissä "ei kuormuri" G mersuissa muuten on taulukon yläpäästä)SamuliR kirjoitti:ei mitään veroja, kuorma-auto.
plussana pien käyttövoimavero ja mahdollisest halvemmat vakuutukset.
miinuksena tietenkin C kortti
tommosel kikkailul vaa säästää jopa 25000 verois, ainaki mun palkkapussist se on aika paljo
nyt G mersukin nosti arvoaan mun silmissä melkoisesti kai tuollaisellakin nyt nevalla kulkis...
Viimeksi muokannut napa, Pe 12.08.2011 22:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: G-Mersu kuorma-autona
Aika erikoista. Noh, eikös se Trafi kuitenkin käsittele autoa miten se on rekisteröity? Jos kuoma-auto niin sitten körötellään 80 km/h ja laitetaan rajoitin jos uudempi kuin -01 ?SamuliR kirjoitti:... mahdollisest halvemmat vakuutukset.
Re: G-Mersu kuorma-autona
Kait seki on vakuutusyhtiö kohtanen, tutul ainakin tippu kun vaihtu g henkilö auto lähes vastaavaan g kuorma-autoon.etrade kirjoitti:Aika erikoista. Noh, eikös se Trafi kuitenkin käsittele autoa miten se on rekisteröity? Jos kuoma-auto niin sitten körötellään 80 km/h ja laitetaan rajoitin jos uudempi kuin -01 ?SamuliR kirjoitti:... mahdollisest halvemmat vakuutukset.
Rajotinhan tarvii olla periaattees vaa paperil katsastuksessa, ei kovin moni poliisi ala pysäyttää jos painat G:llä motaril muitten seas menemään.
Toki en kannusta ketään tämmöiseen toimintaan, sehän saattaa vaikka olla joidenkin pykälien vastaista. (kait sil sais jossaa radal ajaa ilman rajotinta, olisko se hyvä perustelu )
Älkää hyvät ihmiset rikkoko lakia tulee poliisi ja vie putkaa
W211 E63 AMG
W251 320cdi "ärrä"
Ex: W203 C32 AMG
W251 320cdi "ärrä"
Ex: W203 C32 AMG
Re: G-Mersu kuorma-autona
mitä kuluja tuo 2800 eur oikeen sisältää? kuulostaa kalliilta kun kyseessä "verovapaa" kuorma-auto. EIhän kulut pitäisi olla kuin parisataa euroa... ja ei olekaan.
offtopiccia vähän sivuten, kuinkahan moni farmarimersu pakettiauton omistaja tietää että sillä pakulla ei saa ajaa ku satasta? Itse tuskailen ko. asian kanssa tällähetkellä. Muuttaakko vaiko eikö.
offtopiccia vähän sivuten, kuinkahan moni farmarimersu pakettiauton omistaja tietää että sillä pakulla ei saa ajaa ku satasta? Itse tuskailen ko. asian kanssa tällähetkellä. Muuttaakko vaiko eikö.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: G-Mersu kuorma-autona
Niimpä. Mutta kuin usein loppupeleissä ajetaan motarilla? Ite aika harvoin kumminkin, tietysti 100 alueella jos ajelee vähä ylinopeutta, niin ikävästi tulee myös ajoneuvokohtainen ylitys ja lisää rapsuja...Sergey kirjoitti:offtopiccia vähän sivuten, kuinkahan moni farmarimersu pakettiauton omistaja tietää että sillä pakulla ei saa ajaa ku satasta? Itse tuskailen ko. asian kanssa tällähetkellä. Muuttaakko vaiko eikö.
Eniten sylettää Sprintterissä 80 lätkä... Tosin sitähän ei tarvi olla kuin katsastuksessa...
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Re: G-Mersu kuorma-autona
80 lätkä sprintterissä silloin sen täytyy olla pakettiauto... ei kuorma-autossa tarvitse pitää lätkää ja silloin tuollainen G mersu ei edes poikkea mitenkään ulkoisesti henkilömallista...Vensku_ kirjoitti:
Eniten sylettää Sprintterissä 80 lätkä... Tosin sitähän ei tarvi olla kuin katsastuksessa...
ja mua ei henkilökohtaisesti tuo 80 km/h ajoneuvokohtainen rajoitus edes mitenkään haittaisi, koska en aja henkilöautollakaan kuin max. 80 km/h... tuollaisella uaz:n kopiolla (G mersu) nyt tuskin edes viitsis jyristellä sitä lujempaa
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: G-Mersu kuorma-autona
Se oli paperien muklaus saksassa, auto tänne ja katsastus. semmottinen pakettiratkasu.Sergey kirjoitti:mitä kuluja tuo 2800 eur oikeen sisältää? kuulostaa kalliilta kun kyseessä "verovapaa" kuorma-auto. EIhän kulut pitäisi olla kuin parisataa euroa... ja ei olekaan.
W211 E63 AMG
W251 320cdi "ärrä"
Ex: W203 C32 AMG
W251 320cdi "ärrä"
Ex: W203 C32 AMG
Re: G-Mersu kuorma-autona
Näin on, 208D. Ja kun on ikkunat tilattu tehtaalta, niin 15kg menee yli sen rajan, että sais ajaa 100km/h... ABS ja airbagi tietysti sallisi taas tuon 100km/h.napa kirjoitti:80 lätkä sprintterissä silloin sen täytyy olla pakettiauto... ei kuorma-autossa tarvitse pitää lätkää ja silloin tuollainen G mersu ei edes poikkea mitenkään ulkoisesti henkilömallista...Vensku_ kirjoitti:
Eniten sylettää Sprintterissä 80 lätkä... Tosin sitähän ei tarvi olla kuin katsastuksessa...
Ei poikkeaisi juu, sepä siinä hauskaa onkin, niin aika huoletta vois päästellä menee ihan valtavirran mukana.
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Re: G-Mersu kuorma-autona
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: G-Mersu kuorma-autona
...noita kun ei suomen liikenteessä juurikaan ole niin nopeesti se poliisikin huomaa alkaa seuraamaan liikenteessä liikkuvien Geen rekisteri numeroita ...ja kun pitkiin aikoihin ei ole enään tarvinnut pysäyttää autoja todetakseen että asiat on kunnossa ...eli motarilla muiden mukana ei olekkaan niin suojassa
Re: G-Mersu kuorma-autona
no mikä siinä sitten on, ettei sillä autolla voisi ajaa niin kuin sillä kuuluu/on laillista mua ei ainakaan kiinnosta ajaa yli 80 km/h, vaikka olis millainen auto alla, niin paljon hulluja tuolla tienpäällä nykyään, että ei meinaa tuossakaan vauhdissa enää kaikkia vaaratilanteita rekisteröidä...cuuno kirjoitti: ...noita kun ei suomen liikenteessä juurikaan ole niin nopeesti se poliisikin huomaa alkaa seuraamaan liikenteessä liikkuvien Geen rekisteri numeroita ...ja kun pitkiin aikoihin ei ole enään tarvinnut pysäyttää autoja todetakseen että asiat on kunnossa ...eli motarilla muiden mukana ei olekkaan niin suojassa
köyhyyskö niitä ihmisiä siellä tiellä ajaa takaa, vai mikä
ja siihen voitais kehitellä oikein kunnon sanktio, jos kuorma-auto tavataan liikenteestä ilman nopeudenrajoitinta tai sillä ajetaan "ajoneuvohtaista ylinopeutta" (eli yli 89 km/h), vaikka autovero tai jotain (mielummin yli 5000 €:a maksavaa kuitenkin) ja jätettäis vaikka normaali ihmisten verotus sitten sellaiseksi, että olis varaa edes töissä käydä...
edit: saksasta löytyi aika helposti sellainen mitä vois oikeasti harkita, jos vain sattuu vielä täyttämään ne k-a kriteerit (tuo 400 CDI nyt oli enemmän sellaisella vitsi pohjalta...) muuten omat kriteerit olis OM606 koneella, automaatti, ilmastointi, nahkaverhoilu ja jotain muuta pientä, vaikka sitten klommoja, kun työautoksi tuo kuitenkin menis... tuollaisen n. 10 000 € nyt vois juuri ja juuri ajatella tuollaiseen G300 sijoittavansa noilla varusteilla ajaminenhan tuolla tulis suhteellisen edulliseksi, kun ei valtio pääse väliin, kun ne "ylellisyys" verot (käyttömaksu ja henkilöauton käyttövoimavero) olis pois, jos siis vastaavan sais suomeen kuorma-autona...
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: G-Mersu kuorma-autona
Yksityiskäytössä oleviin kuorma-autoihin ei tarvita mielestäni nopeudenrajoitinta eikä ajopiirturia.
Enpä usko, että poliisi rupeaa kirjaamaan ylös G mersu kuorma-autoja. Onhan esim. noin kolmasosa full size pick up:sta kuorma-autoja ja niitä on paljon eikä niitä erota pakettiautoista. Uudemmat pakettiautot saa ajaa 100 km/h.
Enpä usko, että poliisi rupeaa kirjaamaan ylös G mersu kuorma-autoja. Onhan esim. noin kolmasosa full size pick up:sta kuorma-autoja ja niitä on paljon eikä niitä erota pakettiautoista. Uudemmat pakettiautot saa ajaa 100 km/h.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Re: G-Mersu kuorma-autona
Miten sen ison taka-akselin tunnistaa?SamuliR kirjoitti:elikkäs kuulemma oltava pitkä ja ns isolla taka-akselilla.
Ne kun täyttyy nii voi mulkuttaa paperit saksassa.
Kaverille 2800 € oli kulut auto suomessa painavilla papereilla ja leimattuna
Kumpi olisi parempi, CDI vai esikammiodiesel OM606a?
G olisi vielä karheampi vehje veneen vetoon kuin 300 TDT 4matic, joka sekin on melko äijä.
Liikkuisi vene vaikka umpimetsässä tarvittaessa. Tosin farkkukori taitaa olla käytännöllisempi.
Japanista saisi G:a, mutta halpa se ei ole sielläkään ja yleensä bensamoottorilla.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: G-Mersu kuorma-autona
Ajopiirturia ei yksityiskäytössä tarvita, mutta nopeudenrajoittimeen ei yksityiskäyttö vaikuta mitenkään. Jos auto on riittävän uusi (päästöistä riippuen 1.10.2001 jälkeen käyttöönotettu diesel ja 2005 alkaen kaikki)kttopar kirjoitti:Yksityiskäytössä oleviin kuorma-autoihin ei tarvita mielestäni nopeudenrajoitinta eikä ajopiirturia
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021248" onclick="window.open(this.href);return false;
16 § (21.4.2009/256)
Nopeudenrajoitin
1. Ajoneuvolain 25 §:n 1 momentin 12 kohdassa tarkoitetun nopeudenrajoittimen tulee estää M2- ja M3-luokan ajoneuvon nopeuden kohoaminen suuremmaksi kuin 100 km/h.
Nopeudenrajoittimen tulee estää N2-ja N3-luokan ajoneuvon nopeuden kohoaminen suuremmaksi kuin 90km/h.
2. M3-luokan ajoneuvoissa, joiden enimmäismassa on yli 10 tonnia ja jotka on rekisteröity ennen 1 päivää tammikuuta 2005, saa käyttää sellaista nopeudenrajoitinta, joka on säädetty rajoittamaan nopeus enintään 100 km/h.
3. Nopeudenrajoitinta ei vaadita:
a) sotilasajoneuvossa;
b) pelastusautossa;
c) poliisiautossa;
d) yksinomaan taajamaliikenteessä käytettävässä M2- ja M3-luokan ajoneuvossa; eikä
e) autossa, jonka nopeus ei sen rakenteen johdosta voi nousta 1 momentissa tarkoitettuja arvoja korkeammaksi.
http://www.ake.fi/pdf/ATT9-2004.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/66D15BAE ... T22006.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: G-Mersu kuorma-autona
Suurimmalta osalta ihmisiä loppuu kuorma-auto-G:llä kärryjen veto kokonaan. Eikös se niin mene, ettei C-kortilla saa laittaa käytännössä minkäänlaista kärryä kuorma-auton perään, vaan pitää olla CE? Tämä on kyllä täysin hullu homma jälleen kerran, koska muuten samanlaisella G:llä, mutta pienempi kantavuuksisella saa taas kiskoa varmasti tosi isoa kärryä...JarkkoN kirjoitti:G olisi vielä karheampi vehje veneen vetoon kuin 300 TDT 4matic, joka sekin on melko äijä.
Liikkuisi vene vaikka umpimetsässä tarvittaessa. Tosin farkkukori taitaa olla käytännöllisempi.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Re: G-Mersu kuorma-autona
Tavallisella C kortilla saa vetää 750kg kärryä.Saul kirjoitti:Suurimmalta osalta ihmisiä loppuu kuorma-auto-G:llä kärryjen veto kokonaan. Eikös se niin mene, ettei C-kortilla saa laittaa käytännössä minkäänlaista kärryä kuorma-auton perään, vaan pitää olla CE? Tämä on kyllä täysin hullu homma jälleen kerran, koska muuten samanlaisella G:llä, mutta pienempi kantavuuksisella saa taas kiskoa varmasti tosi isoa kärryä...JarkkoN kirjoitti:G olisi vielä karheampi vehje veneen vetoon kuin 300 TDT 4matic, joka sekin on melko äijä.
Liikkuisi vene vaikka umpimetsässä tarvittaessa. Tosin farkkukori taitaa olla käytännöllisempi.
Ei sillä pienemmälläkään Geellä saa vetää sen enempää, jos ei ole sitä pikku eetä kortissa.
eli B- kortilla saat vetää henkilöautolla 750kg
Be -kortilla henkilöautolla isoa kärryä, en muista paljonko
BC -kortilla saat vetää 750kg kärryä henkilöautolla tai kuorma-autolla.
BECE -kortilla 60t yhdistelmää.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Re: G-Mersu kuorma-autona
Mä olen kuolannut tuommoisen vanhakoppaisen G:n perään jo pitkään, mutta hinnat ovat mitä ovat. 1982-83 mallinen kuorkkina suomeen ja museokilpiin. Siinä olisi hieno harrasteauto.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: G-Mersu kuorma-autona
Be kortti tarvitaan, JOS:
-Kärrin kokonaismassa ylittää auton omamassan.
-Yhdistelmän kokonaismassa ylittää 3,5 tonnia.
(940 volvon on muuten hyvä pikku-e:n kiertoauto, sen omamassa kun on jotain 1400kg ja kokonaismassakin alle 2 tonnia, niin sen jotain 1400kg saa siis vetää ilman pikku-e:tä )
Kuorma-autolla tosiaan aina kärrin mennessä yli 750kg, tarvitaan vähintään c1e, riippuen taas massoista, mutta siis näillä kevytkuorma-autoilla.
-Kärrin kokonaismassa ylittää auton omamassan.
-Yhdistelmän kokonaismassa ylittää 3,5 tonnia.
(940 volvon on muuten hyvä pikku-e:n kiertoauto, sen omamassa kun on jotain 1400kg ja kokonaismassakin alle 2 tonnia, niin sen jotain 1400kg saa siis vetää ilman pikku-e:tä )
Kuorma-autolla tosiaan aina kärrin mennessä yli 750kg, tarvitaan vähintään c1e, riippuen taas massoista, mutta siis näillä kevytkuorma-autoilla.
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi