Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Silakka_E500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: La 29.09.2012 21:27

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Silakka_E500 »

Jussa kirjoitti:
Silakka_E500 kirjoitti:Kyllähän tämä GL tietynlainen yksisarvinen on. Itse vaihdoin 350 diesel>500 bensaan (X166 tosin) ja keskikulutus nousi tuosta aiemmin mainitusta sangen maltillisesta 10l/100km tuonne 18-20 tuntumaan, nätissä matkassa vie 14-15l.

Talvirenkaat löytyy ainakin Nokian Hakalta. Ei osaa X164 -sarjasta sanoa yksityiskohtaisesti mitään mutta yleisesti voin kyllä jotain yritää vastailla.
Mitä!! Onko siis keskikulutus 18-20 tuossa 500 bensassa?? Vai kaupungissa?
Nettiauton "data" ilmoittaa yhdistetyksi n. 13litraa sadalle.

Nyt kun itsekin ilmoittaudun tähän "remmiin" ja kerron, että oon kans katellu GL 450 tai 500 malleja. Suomessa on niin vähän näitä myynnissä, että katellaan samoja autoja..
Ei toivoakaan päästä 13l keskikulutukselle :D

Jossain 80km vauhdissa matkalla voi EHKÄ päästä noihin lukemiin mutta kyllä se kaupunkipainoitteisessa seka-ajossa oikeasti on noissa 18-20l lukemissa. X166 koppasia 450-malleja ei ole mun tietojen mukaan Suomessa yhtään, 500-mallien laskemiseen ei tarvitse kaikkia toisen käden sormia. Mun on tietysti se hienoin... :wtf:
BMW X7 M50D
X166 500
X166 350
Audi Q7 4.2
BMW X5 3.0sd
W211 E500
Volvo V70 T5
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Maastis »

kyllä se kaupunkipainoitteisessa seka-ajossa oikeasti on noissa 18-20l lukemissa.
Onhan nämä julmetun isoja autoja joten kyllähän sitä soppaakin kuluu... onko kellään omakohtaisia kokemuksia x164 450 bensasta? Meneekö sama vai olisko hitusen pihimpi? Sinänsähän nuo lukemat nyt ei aivan mahdottomia ole. Varmaan kaikki isot 4 vadot vie tuon verran ja USA autoista jo pienemmätkin :)
Nyt kun itsekin ilmoittaudun tähän "remmiin" ja kerron, että oon kans katellu GL 450 tai 500 malleja. Suomessa on niin vähän näitä myynnissä, että katellaan samoja autoja..
Joo, ei näitä liiaksi ole suomessa myynnissä. Ja nekin mitä on, niin ei ole varusteiltaan ainakaa itselleni houkuttelevia. Tai sitten hintapyynnit ampuu yli. Mutta ainahan sitä pyytää saa... verojakin tietysti tulee jos ulkoa hakee...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
möllikuuppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 31.12.2012 11:53

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja möllikuuppa »

Ittellä ollut 420:nen 2009 n. kolme vuotta. Sitä ennen ML.

Remontteja; heti hankinnan jälkeen tolpat eteen kolinan takia, helvetinmoisen tappelun jälkeen myyjä laittoi, takapussit, alustan tasonsäädin, oven lukko vaihdettu, pyöränlaakerit kaikki läpi liian isojen entisen omistajan renkaiden takia (305:set).

Huollot vähän maksaa, mutta sillähän tuommonen ajokunnossa pidetään. Alussa siis käytiin auto läpi ja tehtiin mitä piti, sen jälkeen on ajettu 60 tkm ja suurinpiirtein vain normihuollot ja tankattu. Tehoja vähän optimoitu, 400 hv ja 950 nyyttonia. En vaihtais pois kuin AMG:hen tai G-Wageniin, isolla koneella. -- Ei ole vielä yhdenkään auton takia korjaamokustannuksilta välttynyt, ja on ollut uutta Tojoakin pari kappaletta, Audeja, Bemaria. Ilmaisia lounaita ei ole :D
Kaikenkaikkiaan tyytyväinen; iso auto, ison auton ominaisuudet hyvässä ja pahassa.
Avatar
Jussa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: Ma 27.09.2004 14:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Jussa »

Rey kirjoitti:Minkälainen todellinen kulutus teillä ollut GL 320 cdi:ssä?

Citymaasturi-kärpänen puraisi ja mietin juuri että olisiko seuraava auto mersun GL, Audi Q7, Touareg vai X5. Ja puhun nyt suurinpiirtein vuosimalleista 2006-2009.
Tärkeimmät kriteerit olisi mahdollisimman suuri koko, hauska ajettavuus ja kohtuullinen kulutus.

Mulla ei oo GL:llää mutta on R 320 Cdi. Eli aika sama peli mutta vaan matalampi. 30 000 km keskikulutus on 11 litraa. GL:ssä olis varmaan 2 litraa ehkä enemmän.
MB R 320 CDI -07
(Talossa myös Audi A5 2.0 TFSI -12 quattro)
Exät:
MB Vito 115 Cdi A -06
Jeep Grand Cherokee 3.0CRD -07 (huh-huh, onneksi päästiin eroon)
MB 290 TDT A -98
MB E200 Cdi A -00
MB Vito 110D -99
MB W124 300 E automatic -89
MB W124 250 D Automatic -89
MB W124 200 D -87
Droc Rewop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Su 24.02.2019 13:20

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Droc Rewop »

Pitääkö nuo ilmajouset vaihtaa pareittain vai onko merkitystä? Originaalin Thyssenkrupp valmisteen tilalle takana vaihdoin Arnottin, jonkun verran noissa on eroa rakenteessa mutta kyllä tuo auto ainakin oikean korkeuden löysi.

Tietääkö joku löytyykö noihin korkeusantureihin varaosana niitä välivipuja? Vaikutti että melko hyvässä jumissa ainakin yksi, elpyi kyllä mutta tuskin on pitkäikäinen silti.

edit: Ilmeisesti ei tarvitse vaihtaa pareittain mutta hieman epäilyttää tuo neuvo. Vaikka jousen tarkoitus onkin lähinnä pitää korkeus ja palauttaa auto siihen niin voisi kuvitella että rakenteeltaan erilainen pussi käyttäytyisi erilailla. Ajossa en ole mitään eroa kyllä huomannut. Korkeusanturin linkutkin löytyy, ulkomailta 25 € ja Suomesta 45 € / kpl.

edit2: Valot on melko surkeat. Onko vinkkiä lisävalojen asennukseen?
Droc Rewop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Su 24.02.2019 13:20

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Droc Rewop »

Menee vähän yksinpuheluksi mutta menkööt.

Lisävaloja edelleen mietin, nuo saunalyhty tyyppiset pitkät vähän häiritsee vaikka tietty kesähän tässä on tulossa. Onkos kukaan laittanut autoonsa tuollaista "karjapuskuri" lisävalotelinettä? Osa näyttää tulevan niin ylös että saattaa häiritä tuota tähden takana olevaa tutkaa?

No ennen tuota projektia pitänee vaihdella vähän öljyjä voimansiirtoon ja laatikkoon. Ehkä jossain vaiheessa ajaakkin pitäisi.
Droc Rewop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Su 24.02.2019 13:20

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Droc Rewop »

Jos jollain muullakin tulevaisuudessa Comand NTG 2.5 näyttö rikki niin oikea osa on Toshiba LTA065B0F0F.
pilll3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Pe 25.04.2008 22:13
Paikkakunta: Kolari

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja pilll3 »

Nopea kysymys ilmaalustasta. Velipojan gl:stä etuiskari sökö, tekeekö näissä mitään nuilla halvemmilla iskaritolpilla mitään? Esim. Ridex? Vai onko bilstein ainoa mitä kannattee harkita?
-W164 320cdi
-w163 270cdi facelift
-w210 320cdi facelift
h.hartikainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 04.10.2007 21:17
Paikkakunta: 08

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja h.hartikainen »

bilstein tai alkuperäinen pelittää ja voipi jopa kestää.. viimeksi oli alkuperäinen edukkaampi mitä bilstein. :clap:
MarkusGL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Ma 19.06.2017 20:21

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja MarkusGL »

Itsellä kesti Miesslerin kaksi etu-ja takatolppa toinen 6kk ja toinen vähän alle vuoden ja 15tkm, leimalla vaimennusteho 0%, toisessa näkyvää vuotoa. Takuuseen tuli heti pikana mukisematta uudet. Ebaystä ostettu Aerosus kestänyt jo näitä pidempään. Toinen etutolppa taitaa olla vielä alkuperäinen.
S124 1990 300 TE-24 Oettinger 3600
C140 1995 500
pilll3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Pe 25.04.2008 22:13
Paikkakunta: Kolari

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja pilll3 »

h.hartikainen kirjoitti:bilstein tai alkuperäinen pelittää ja voipi jopa kestää.. viimeksi oli alkuperäinen edukkaampi mitä bilstein. :clap:
Noooh ehkä suosittelen suoraan tuota bilsteiniä ja sillä hyvä :)
Unohetaan suosiolla nuo halvimmat merkit :roll:
Kiitoksia mielipiteistä :thumbup:
-W164 320cdi
-w163 270cdi facelift
-w210 320cdi facelift
Droc Rewop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Su 24.02.2019 13:20

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Droc Rewop »

Lisää pikkujumppaa. Penkkien lisäsäätimet ei tee mitään. Onkos kukaan avannut tuota takaluukussa sijaitsevaa pumppua jos se olis ehjättävissä?

edit: Osaako joku käyttää WISsiä niin hyvin että löytää mihin tuo mustavihreä johdin menee pumpulta? Itse en löydä kaaviosta kuin nuo kaksi muuta.
[ESA-77]
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Pe 29.01.2010 08:55
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja [ESA-77] »

Nyt on ollut GL kuukauden verran.
Kulutuksesta. Olen vasta kerran tankannut niin että pystyi laskemaan kulutusta: 10,4L/100km. Työmatka-ajossa 25 km suuntaan maantie/kaupunkiajolla ajotietokone näyttää lopuksi ~11L/100km. Nämä on ajettu pintakaasulla. Ripeät kiihdytykset näkyvät heti kulutuksessa. Kone on 420cdi.

Eilen huomasin, että penkkien lisäsäätimet eivät toimi. Sama tilanne siis... Ei kuulu edes mitään ääniä. Sen verran olen tutkinut, että sulakkeet ovat ehjät ja pumpulle tulee jännite (kaksi paksumpaa johtoa). Kolmanteen ohueen mustavihreään johtoon ei tullut jännitettä. Yritin lukea iCarsoftilla vikakoodeja, mutta en löytänyt moduulia tai se ei vastaa. Penkin perussäätöjen moduulin löysin. Minkä niminen moduuli on multicontour ominaisuudelle? Missä se mahtaa sijaita, niin voisi katsoa tuleeko sähköä sinne? Harmi, kun ei ole enää WIS:ä käytössä MB-klubin kautta...
Esa

GL X164 420cdi -07
E W211 280cdi -05
Ex-ML W163 320 -01
[ESA-77]
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Pe 29.01.2010 08:55
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja [ESA-77] »

Droc Rewop kirjoitti:Lisää pikkujumppaa. Penkkien lisäsäätimet ei tee mitään. Onkos kukaan avannut tuota takaluukussa sijaitsevaa pumppua jos se olis ehjättävissä?

edit: Osaako joku käyttää WISsiä niin hyvin että löytää mihin tuo mustavihreä johdin menee pumpulta? Itse en löydä kaaviosta kuin nuo kaksi muuta.
Löysin tällaisen: https://www.mb-treff.de/tipps-tricks/w4 ... /index.php" onclick="window.open(this.href);return false; Tuossa on sama pumppu "000 800 25 48"
Mustavihreä olisi tuon mukaan "Zündung an"/"Ignition on"/"Virrat päällä". Siihen tulee jännite, kun virrat ovat päälle.
[ESA-77] kirjoitti:Minkä niminen moduuli on multicontour ominaisuudelle? Missä se mahtaa sijaita, niin voisi katsoa tuleeko sähköä sinne?
Nyt kun tutkin tarkemmin niin mitään sähkömoduulia ei tarvita. Säätöpaneelille menee vain ilmaletkut ja nappien alla taitaa olla venttiilit.

Aukaisin pumppukotelon ja mittasin, että moottorille tulee sähköä. Otin moottorin ja pumpun irti. Sen jälkeen irroitin pumpun erilleen. Testaisin moottoria, mutta ei oikein lähtenyt pyörimään. Akselista antoi vauhtia niin sitten pyöri. Seuraavaksi irroitin moottorin "takalaipan" avaamalla väkäset ja vetämällä ulos. Hiilet olivat muovisen prikan takana ja tulivat vähän hankalasti pois. Kommutaattorilla oli kaksi mustaa raitaa. Minusta hiilissä oleva kaari oli väärin suunniteltu. Hiiliä olisi pitänyt kääntää 90 astetta, jotta kaari olisi myötäillyt kommutaattoria. Otin muovi prikan pois tieltä ja hion mustat pois 800 hiomapaperilla. Pumpun avaus oli turhaa tässä tapauksessa.
Sitten kasaus: muovi prikka takaisin akselille. Moottorilaipan reikien kautta langat, joilla sai hiilet levitettyä, kun laipan laittoi takaisin. Metalli väkäsien vääntö takaisin. Testasin moottoria ja heti pyöri nätisti. Pumppu kasaan ja auton perään kiinni. Virrat päälle ja nappeja painelemaan. Taas toimi säädöt.
Esa

GL X164 420cdi -07
E W211 280cdi -05
Ex-ML W163 320 -01
Droc Rewop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Su 24.02.2019 13:20

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Droc Rewop »

[ESA-77] kirjoitti: Eilen huomasin, että penkkien lisäsäätimet eivät toimi. Sama tilanne siis... Ei kuulu edes mitään ääniä. Sen verran olen tutkinut, että sulakkeet ovat ehjät ja pumpulle tulee jännite (kaksi paksumpaa johtoa). Kolmanteen ohueen mustavihreään johtoon ei tullut jännitettä. Yritin lukea iCarsoftilla vikakoodeja, mutta en löytänyt moduulia tai se ei vastaa. Penkin perussäätöjen moduulin löysin. Minkä niminen moduuli on multicontour ominaisuudelle? Missä se mahtaa sijaita, niin voisi katsoa tuleeko sähköä sinne? Harmi, kun ei ole enää WIS:ä käytössä MB-klubin kautta...
Ihan sama tilanne, napeista ei tapahdu mitään mutta ainakin pumpulle tulee jännite. Tuo vihreämusta on tosiaan mysteeri kun WIS sähkökuvissa tuolle pumpulle tulee joka kuvassa vain kaksi johtoa. Tuo vihremusta kuitenkin ilmeisesti on jonkin sortin ohjaus mutta milläköhän jännitteellä ohjataan vai kenties maadottamalla?

Mun auto on VIN perusteella 2009 ja varustekoodit 404 ja 405, eli ei välttämättä ihan täsmää mutta penkin moduulit tässä:
-Driver front seat adjustment control with memory: Penkin vasemmassa etureunassa. Samassa lukee myös että tehtävänä "Power supply from driver lumbar support regulator control unit". Mun huonolla Amerikalla tuo tarkottais virta tulee tuolta ilmapussien ohjausyksiköltä.
-Driver lumbar support regulator unit: Penkin selkänojan takapuolla.

Blokki kuvan perustella kytkentä on Penkissä oleva säädin -> pussien ohjausyksikkö -> pumppu. Jos penkit on muistilla niin pussien ohjausyksikkö juttelee vielä tuon penkkien säätöyksikön kanssa.

edit: näköjään tätä viestiä kirjotettaessa homma ratkes. Pitää itekkin varmaan purkaa suosiolla tuo pumppu ja katsoa.
Droc Rewop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Su 24.02.2019 13:20

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Droc Rewop »

Noniin löyty sitten se vihreäkin karva. Luonnollisesti piirrettynä vain sulakerasian kuvaan eikä mihinkään penkin kuvaan. :clap:
penkkipumppu.PNG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Droc Rewop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Su 24.02.2019 13:20

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Droc Rewop »

[ESA-77] kirjoitti:
Droc Rewop kirjoitti:Lisää pikkujumppaa. Penkkien lisäsäätimet ei tee mitään. Onkos kukaan avannut tuota takaluukussa sijaitsevaa pumppua jos se olis ehjättävissä?

edit: Osaako joku käyttää WISsiä niin hyvin että löytää mihin tuo mustavihreä johdin menee pumpulta? Itse en löydä kaaviosta kuin nuo kaksi muuta.
Löysin tällaisen: https://www.mb-treff.de/tipps-tricks/w4 ... /index.php" onclick="window.open(this.href);return false; Tuossa on sama pumppu "000 800 25 48"
Mustavihreä olisi tuon mukaan "Zündung an"/"Ignition on"/"Virrat päällä". Siihen tulee jännite, kun virrat ovat päälle.
[ESA-77] kirjoitti:Minkä niminen moduuli on multicontour ominaisuudelle? Missä se mahtaa sijaita, niin voisi katsoa tuleeko sähköä sinne?
Nyt kun tutkin tarkemmin niin mitään sähkömoduulia ei tarvita. Säätöpaneelille menee vain ilmaletkut ja nappien alla taitaa olla venttiilit.

Aukaisin pumppukotelon ja mittasin, että moottorille tulee sähköä. Otin moottorin ja pumpun irti. Sen jälkeen irroitin pumpun erilleen. Testaisin moottoria, mutta ei oikein lähtenyt pyörimään. Akselista antoi vauhtia niin sitten pyöri. Seuraavaksi irroitin moottorin "takalaipan" avaamalla väkäset ja vetämällä ulos. Hiilet olivat muovisen prikan takana ja tulivat vähän hankalasti pois. Kommutaattorilla oli kaksi mustaa raitaa. Minusta hiilissä oleva kaari oli väärin suunniteltu. Hiiliä olisi pitänyt kääntää 90 astetta, jotta kaari olisi myötäillyt kommutaattoria. Otin muovi prikan pois tieltä ja hion mustat pois 800 hiomapaperilla. Pumpun avaus oli turhaa tässä tapauksessa.
Sitten kasaus: muovi prikka takaisin akselille. Moottorilaipan reikien kautta langat, joilla sai hiilet levitettyä, kun laipan laittoi takaisin. Metalli väkäsien vääntö takaisin. Testasin moottoria ja heti pyöri nätisti. Pumppu kasaan ja auton perään kiinni. Virrat päälle ja nappeja painelemaan. Taas toimi säädöt.
Tismalleen sama vika oli lopulta mulla. Hiukan kun pyöräytti akselista niin pumppu lähti käymään ja saattoi toimia kymmenkunta starttia mutta jossain vaiheessa taas stoppasi. Hioin raidat pois ja takaisin nippuun, pumppu otti virtaa aavistuksen enemmän kuin ennen ja pyöri iloisemmin. Ainakin nyt ekalla kokeilulla vaikutti toimivan.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Maastis »

GL talvirenkaista. Mitä kokoa omistajat käyttävät? Onko turha tarjota alle rengasta 18" vanteella? Tulooko vain paha mieli kun pienet alukiekot isojen nakkimouhujen täytteenä?

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Silakka_E500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: La 29.09.2012 21:27

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Silakka_E500 »

20" täällä talvisin, koska mulle tuli paha mieli pienistä alukiekoista, mutta luulisin että ehkä 19" olisi yleisempi kuin tuo 18".
BMW X7 M50D
X166 500
X166 350
Audi Q7 4.2
BMW X5 3.0sd
W211 E500
Volvo V70 T5
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Moi

Joo, kyllä ne 18" on varmaan ulkonäöllisesti vähä pienehköt, mutta olis tuos sellaiset jämäkät Brabus vanteet niin tekis vähä mieli mennä niillä. Kumi olis sitten 265/60-18. Sellaisia ainakin näkyy olevan saatavilla.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Mulla on myös 20" talvella. Kyllä ne 18" näyttää vähän pieniltä, mutta pito on luultavasti hyvä kun on yleensä kapeampi rengas. Niin ja pitää olla riittävän korkea rengas, näyttää muuten todella hassulta.
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Mikä rengaskoko teillä on 20 tuumaisena? 275/50-20?
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Droc Rewop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Su 24.02.2019 13:20

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Droc Rewop »

Mulla 19" talvirenkaat, jos vain ulkonäöllisesti ajattelee niin ET:tä sais olla lisää kun on nuo AMG levikkeet. Käytännössä tietty hyvä että ovat paremmin kaarien sisällä. Kooltaan ihan ok, jopa nuo 21" kesäkumit näyttää tässä autossa melko pieniltä.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Moi

Joo, viimeisen päälle kesänakit sais olla 22"... Tuossa alla nyt 21" AMG vanteet. Niillä oli 295/40r21 Contit. Tienpäällä kuitenkin jyryytti niin juukelisti, niin puolassa koitettiin kattoa painotuksia. Lopputulos kuitenkin, että renkaissa kudosvikaa... heiltä löyty hyllystä sarja käytettyjä 265/45r21 renkaita joista 2kpl oli kelvollisia. Pistettiin ne eteen ja niissä aika sama halkaisija kun allaolleissa. No takapää vielä pompottaa eli pitääs sinne keksiä. Jos sattuus jostain löytää Dunlop Sport maxxit... väjän kaposet on toki noi 265 nakit 10" leveelle AMG vanteelle. Mittarin näyttämän kannalta renkaan halkaisija voisi myös olla vähän suurempikin. Esim 275/45r21 korjais sitäpuolta vähäsen ja kokoa tuntuisi olevan paremmin saatavilla.

Jos täs iskee tikku kynnenalle pahasti niin saattaapi olla, että heitän R alta noi 18" Brabukset GL talvivanteiksi... jos ei sitte tule vastaan joku sopiva sarja esim 20".

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
MarkusGL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Ma 19.06.2017 20:21

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja MarkusGL »

Omaani hankin juuri 275/45/21 Goodyear Eagle F1:set ja kylläpä muuttui auto miellyttävämmäksi kuin 2v vanhoilla 295/40 Continentaleilla, urissa vetely loppui kokonaan. 275 jo vähän ”venyy” vanteelle mutta Goodyear taitaa myös olla kapeampi kuin moni muu merkki.
S124 1990 300 TE-24 Oettinger 3600
C140 1995 500
Droc Rewop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Su 24.02.2019 13:20

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Droc Rewop »

Suojaako nuo 275 leveät enää vannetta yhtään ja vanteen reuna on ensimmäisenä ottamassa kontaktia rotvalliin? Itsekkin kapeampia olen harkinnut seuraavaksi.

Tuohon vetelyyn omassa autossa ainakin auttaa tuo sport asetuksen pitäminen päällä. Auto hieman laskee ja pyörä kulmat muuttuu. Pitäis olla asetus jolla kyyti olis yhtä pehmeää kuin comfortilla mutta korkeus matalalla. :D
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Hei

Juuri samanlainen huomio mulla. 295 Conti oli uraherkkä ja veteli. No toki ne oli muutenkin vialliset. 265 Dunlop, joka oli siinä hetkes ainut vaihtoehto ja laitettiin vaan eteen, vetelykin loppui. 275/45r21 olis varmasti sopiva. Vähän korkeampi myös niin mittarivirhekin korjaantuis. Tämä 265 on vähän kapeahko 10" vanteelle. Vannesuojus vähän suojaa mutta varmasti herkkä kanttarikiville.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
RBaggio#10
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: La 04.05.2019 15:19

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja RBaggio#10 »

Mitä rengaspainetta suosittelette GL550 22 tuuman renkaisiin?
MarkusGL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Ma 19.06.2017 20:21

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja MarkusGL »

Jää siihen ihan vähän suojaa mutta ei noilla huolettomasti pitkin kanttaria voi kyntää.
Jonkun toisen merkin 275 voi olla vähän parempi tuossa suhteessa, mahdollisesti sitten taas uraherkkyyden kustannuksella.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S124 1990 300 TE-24 Oettinger 3600
C140 1995 500
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Mulla on 275-40 22" Pirelli 9" vanteella. On hyvä vanteen suoja eikä juuri vetele.

Ei haittais vaikka olis pienempi et vanteissa, tuuman ulos päin olis hyvä. Mutta nyt pysyy kyljet puhtaana :P

Niin ja starilla tehty minimaalinen auton tiputus. Näytti vähän köpöltä vakio korkeudella 22"
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Vastaa Viestiin