Jyrmex kirjoitti:Moikka,
Kohta alkaa mennä usko tuohon mun laitteeseen. Olen omistanut auton n. 4 kk josta se on ollut pajalla varmaan puolet ajasta. Eli autostahan meni laatikko ja se peruskorjattiin. Korjattu laatikko toimi moitteetta yhden päivän kunnes alkoi oireilemaan seuraavasti. Kun auton pysäytti tarkoituksena peruuttaa ei pakki kytkeytynyt vaan ensin oli vaihteen valitsin siirrettävä P asentoon josta se sitten pystyi siirtämään peruutusvaihteelle. No tämäpä ei vielä mitään. Hauskin ilmiö liittyy JArruihin. Tämäkin oire tuli heti laatikkorempan jälkeen. Eli tapahtuu seuraavaa: Ajat autolla ihan normaalisti kunnes yhtäkkiä näytölle tulee teksi, että dislock overheated. Tästä sekunnin tai kahden päästä vaihtuu teksiti siihen, että ABS ja ESP ovat pois päältä. Jotta kuski ei pääsisi kovin helpolla tämän viimeisen teksin kannssa saman aikaisesti auto tekee täysjarrutuksen. Voin muuten kertoa, että jännä fiilis kun tuo tapahtuu 100:n vauhdissa ja sulla on rekka perässsä. Ei oikein naurattanut. Se että auto pysähtyy ja jarrut jää päälle on varmaankin sivullisista huvittavaa katseltavaa. Siinä sitten sammuttelet virtoja lukitset ovia ym, että saat autoa sellaiseen tilaan, että antaa siirtää edes hieman. Jarrut jää siis tässä tapauksessa päälle. Myöskään laatikko ei vaihtanut 3 vaihdetta isommalle, eli on kiva nilkuttaa esim 30 km kotiin. Kun tätä paskaa jatkui jonkin aikaan niin ihminen lopettaa välittämisen. Ajelin sitten ilman ABS ja ESP järjestelmiä koska siihen antoi mahdollisuuden lisäämällä neljä vaihdetta laatikkoon. Huraa! Starilla piti tietenkin asiaa tutkia ja ainoa vika joka ilmoitti oli koodi 2965 eli jakovaihteiston pitkittäislukon lamellipaketin ylikuumeneminen ja 5132 eli takapyörän nopeusanturi ja pyytää tarkistamaan laakerin. Silleen. Jotta asia tehtäisiin mahdollisimman helpoksi korjaamolle, niin kahta päivää ennen sovittua vientiaikaa autosta hävisivät kaikki oiree eikä niitä ilmennyt itsellä kahden päivän ja n. 600 km aikana. Myöskään pajalla ei ole vikoja saatu esiintymään. Jos minulla ei olisi kuvia tapahtuneesta niin varmaankin pistäisivät lataamolle. Nyt odotellaan takapyörän laakeria + muita osia asiaan liittyen. Vaihdetaan nyt varalta....
Tässä tapauksessa on hienoa, että auto tuli ostettua liikkeestä ja että Suomessa on kohtuu hyvä kuluttajansuoja. Myyjäliike ei ensin meinannut ottaa vastuuta mistään mutta kirjallinen ilmoitus autossa olevasta virheestä ja vaatimus joko korjauskustannusten jakamisesta tai kaupan purku, antoivat ihan kohtuulliset lähtökohdat neuvotella. Sinänsä sääli, että autoa ei vilä ole saatu MB erikoiskorjaamolle. Nyt nuo hommat menee hieman arvauspohjalta. Laatikon tekijä on kantanut oman vastuunsa hienosti ja näyttää siltä, että itse laatikko on kunnossa, jossa sen pitääkin olla. Katelaan nyt mitä tästä tulee.
Laatikostahan taisin kertoa jo aiemmin. Eli siellä oli leikannut turbiinin ja öljypumpun välinen holkki kiinni ja hajoittanut öljypumpun, osittain turbiinia ja yhden pakan. Joko siiinä holkissa oli ollut valmistusvirhe tai materiaalissa sitten. Tällaiseen tulokseen olivat tulleet laatikon aukaistua.
Terve sitten taas,
Jyrki
Ai niin se 500 GL on edelleen alle 90 tkm ajettu. nyt 86tkm
Itselläni on ML Off-Road paketilla, ja koin viime kesänä vähän samanlaisen ongelman. Se tosin tapahtui pysäköintitalosta lähtiessä, jossa oli ongelmia liikkumisessa. Suoraan auto meni, mutta kaarteessa jarrutteli aika voimakkaasti, ja jopa pysähtyi. Antoi myös tuon ylikuumenemis ilmoituksen. Samoin nuo ESP ja ABS ilmoituksen ja häiriöt. Syyksi paljastui viallinen etupyörän laakeri. Pyörimisanturi saa signaalinsa laakerista, ja tämän vikaantuminen aiheutti ongelmat. Systeemi ilmeisesti luuli, että pyörät pyörivät eri nopeudella tai joku ei ollenkaan (vaikka pitäisi), ja jarrutteli muita pyöriä. Tämä siis tapahtui hitaassa nopeudessa. Oletettavasti automaattilukot eivät ainakaan omassani kytkeydy suuremmissa nopeuksissa, varsinkin jos tuo ESP/ABS vika on päällä. Virrat sammuttamalla 'ongelma hävisi', kun vika jäi päälle, eikä esim. tasauspyörästöjä automaattisesti pyritty lukitsemaan.
Vähän samaa esiintyi viime viikonloppuna, kun kesken ajon tasanopeussäädin putosi pois päältä, ja tuli häiriöilmoitukset ESP:stä ja ABS:stä (lisäksi omassani ilmoitus myös Run Flat sensoroinnin häiriöstä). Ongelma ilmeni muutamana päivänä. Aamulla, tai sammuttamisen jälkeen saattoi olla 'vika päällä', mutta muutamien metrien ajon jälkeen vika hävisi. Tämän ongelman syyksi selvisi ABS anturivika (sen toisen puolen etupyörän). Vänttisellä vaihtoivat anturin, ja ongelma katosi.
Jos mies puhuu, eikä yksikään nainen ole kuulemassa, niin onko mies silti väärässä?