Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Silakka_E500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: La 29.09.2012 21:27

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Silakka_E500 »

Tuossa oman 350:n kulutus kaupungissa pääosin ajamalla.

Omat kokemukset noista sinun vaihtoehdoista;

Touareq: pieni, hajuton ja mauton.
Q7: pieni sisältä, itsellä pirusti sähköongelmia. Jätti vähän kylmäksi kokonaisuutena, ehkä se ahtaus sisällä yllätti eniten.
X5: paras ajettavuus, parhaat penkit, pieni kääntösäde. Tuosta kun tajuaisivat tehdä oikean 7-paikkaisen version niin saisi GL kovan kilpailijan. Nyt on sangen iso viidelle hengelle.
GL: ainoa jossa peräpenkeille mahtuu aikuinenkin, isoin muutenkin sisältä ja tietysti ulkomitoiltaan.

Hauskin ajettava...Q7 4.2-koneellakin hieman pettymys suorityskyvyltä. X5 oli kyllä tosi leveillä renkailla sinällään riehakkain ajettava tuosta porukasta, nyt mersussa active curve system, joka tuo aika lähelle mutkanopeudet mutta jos haluaa itsekseen hihittää ratin takana niin kyllä bemari valitettavasti on se vaihtoehto.

Kokonaisuutena GL on itselle selkeästi laadukkain ja eniten antava valinta ja tulee olemaan myös seuraava auto. Mutta nämähän tosiaan on niin omia fiiliksiä kaikilla noihin autoihin, jokainen löytää sen omansa :D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
BMW X7 M50D
X166 500
X166 350
Audi Q7 4.2
BMW X5 3.0sd
W211 E500
Volvo V70 T5
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Kerrankin miepide jossa otetaan oikeasti kantaa ilman bemari on paska ja audit on kaikki surkeita. Arvostan.

Ja tuo kulutus on alhainen jos vertaa vaikka tuohon minun 420cdi GL vastaavaan. Saa laittaa pari litraa nokkiin tuollaiselle keskinopeudelle.

Kyllä nämä onneksi kehittyy vaikka tuntuu se tuokin tietysti c200cdi miehestä kovalta kulutukselta :)
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
Silakka_E500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: La 29.09.2012 21:27

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Silakka_E500 »

Joop; kulutus tosissaan yllätti, ei pääse oikein edes ajamaan sitä taloudellista 80km/h kyytiä että osaisi sanoa miten alas voisi mennä. Tuo omasi saattaa tietysti kutitella taas painamaan kaasua enemmän, harmi kun konetta ei saanut tähän 166-sarjaan. Muutenkin mentiin ulkonäössä omasta mielestä takapakkia 164-sarjaan verratessa..

Mutta joo, kyllä nuo nimenomaiset saksanmaasturit käytössä olleena tietysti antavat vertailupohjaa, kun vielä peräkkäin tulivat taloon aika lyhyellä aikavälillä. Tuo Q7 oli sinällään aika jännä tapaus, että kun A6:lla ajanut kaveri kaveri kiipesi innoissaan kyytiin päästessään Isoon Maasturiin, niin kyllä vähän loukkaannuin kun olikin ukko ihan pettynyt. Ei oikein nähnyt suurtakaan eroa omaansa, paitsi tietysti korkeuden, vaikka hintaluokka olikin vähän erilainen. Mutta oikeassa se oli, ei se Q7 kyllä iso ole sisältä jos vaikka tuohon X5 verrataan.

Mutta hienoja maastureita Audi ja BMW tekee, onhan niillä myös omat hienot puolensa; Audissa oli dieselvinkkelissä aivan mahtava ääni ja vääntöä 800nm, se kyllä pisti suun korviin.

Tuohon GL:ään vielä palatakseni, en nyt jaksa hakea verrokkien speksejä tähän mutta peffa sanoo että kaikista korkeimmalla saa istua noista ja sehän tietysti antaa sellaista tietynlaista "hauskuutta" siihen ajamiseen myöskin, etenkin jos vaikka ruuhkissa nostaa auton yläasentoon. Sieltähän sitä voi tutkailla parasta kaistaa ja onhan siinä sellaista ison auton meininkiä kun tuollaista tuuppaa, vaikka ei nuo mitään raketteja tietysti ole.

Sivuan vähän aihetta mutta kävin ennen oman GL:n löytymistä yön yli testaamassa myös uudet Q7:n ja Volvon XC90:n. Hienoja autoja ovat, sisätilojen laadukkuus ja materiaalit aivan upeita yksityiskohtia täynnä ja kaikki tuoreet sähköhärpäkkeet+audiot ihan huikeita. Mutta...vaimo tokaisi että ei nää mitään maastureita ole vaan ylikasvaneita henkilöautoja. Aloin sitä miettimään ja niin, kummatkin ovat sangen matalia ja järjestelmä etenkin Volvossa ei yli 40km/h anna edes ajaa yläasennossa. Itselle taas tuo oli se seikka, mikä oli hyvin ratkaiseva valintaan. Volvossa oli kyllä ihan tolkuttoman tyylikäs tuo ohjaamo...jotenkin positiivisesti erilainen kaikkiin muihin verrattuna.

Rey; ei muuta kuin joku viikonloppu tiukka reittisuunnitelma ja käyt kokeilemassa kaikki ehdokkaasi ihan peräkkäin. Siinä sen huomaa heti mikä mättää ja mikä ei :)
BMW X7 M50D
X166 500
X166 350
Audi Q7 4.2
BMW X5 3.0sd
W211 E500
Volvo V70 T5
isalmela
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: Ma 21.05.2012 12:15
Paikkakunta: Oulu

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja isalmela »

Sen verran tekisi mieli purnata, että kyllä mielestäni Audi Q7 sisätilat on varsin väljät. Takakontti ei ole mikään korkea, että siinä mielessä ymmärrän moitteet. Siellä on kaikenlaista rompetta ja laatikkoa tavaratilan pohjan alla, joka madaltaa tavaratilan sisäkorkeutta. Mielipiteen vapaus toki sallitaan, en minä sillä :mrgreen:
Rey
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: To 26.05.2016 08:55

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Rey »

Niin, kyllähän GL:ssä tuntuisi olevan eniten sitä laadukkuutta ja "Autoa"; onhan se ollut noista ilmeisesti myös kallein uutena. Samalla täytyy todeta että GL:ssä (X164) on lukemani perusteella myös eniten vikoja ja laatuongelmia, jotka liittyvät valmistusmaahan (USA). Ajamisen hauskuus SUV:ssa ei itselleni ehkä niinkään tarkoita mahdollisimman urheiluautomaista ajokokemusta, vaan tykkään nimenomaan siitä tunteesta kun istutaan korkealla ja omassa kontrollissa on 2500kg edestä massaa :mrgreen:

Q7:n ja X5:n olenkin jo koeajanut, ja molemmat olivat omalla tavallaan hyviä ajettavuudeltaan. X5 oli tosin vielä sitä ensimmäistä korimallia (E53). X5 oli noista hieman sporttisempi, Q7 tuntui isommalta ja kallisteli enemmän mutkissa (ei mitenkään häiritsevästi).
Droc Rewop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Su 24.02.2019 13:20

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Droc Rewop »

Pitkästä aikaan tie näyttää johtavan kohti Mersun hankintaan. Paljon tuli koeajettua erilaisia vehkeitä mutta ainakin toistaiseksi tämä X164 on ainoa mikä hyvin pitkälti täyttäisi kaikki vaatimukset. GL:istä koeajettuna on vain 2008 320 CDI ja 2014 X166 450.

Nyt vielä arvotaan kovin vuosimallia sekä konetta. Surffauksen perusteella:
-420/450 CDI on sama kone, kuluttaa 2 - 3 l enemmän mitä V6 ja on yksilöitä joissa melkoisia ongelmia
-320/350 CDI on sama kone poislukien 350 CDI päivittyi 2010.
-2010 alkaen 350 CDI "LS" kone kuluttaa vähemmän ja enemmän tehoa, luotettavuus verrattuna vanhempaan?
-Ilmapusseja menee riittävän tiheästi vaihtoon ja jos ei korjaa ajoissa niin myös kompura?
-Offroad paketti olisi mukava olla ja melkein kaikissa se onkin
-2009 faceliftin jälkeen ehkä vähemmän tyyppivikoja?

Nyt siis tiukka mietintä yrittääkkö hankkia -06-08 mallista reilusti rullattua alle 20k€ hintaan vai venyttääkkö budjetti ehkä tuonne 2010 350 CDI tuntumaan 30k€ ympäristöön.

Mitäs tällaisessa kannattaa erityisesti koejaolla tutkia, ilmapussien toiminta ym.?
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Hei

Itselläni olis kiinnostusta bensakoneiseen GL:ään. Vaihtoehdot olis sitte kaiket 450 tai 500. Noita ofroad paketteja ei ole juuri 450 koneisissa näkynyt, mutta se olis kyllä tarpeen. Auto korvais nykyisen Jeepin ja R sarjalaisen. Työmatkalle sais tulla joku pienempi dieseli... pärjäisköhän kummallakaan 15l keskikulutuksilla? Ja olisko noilla koneilla perus käytössä paljoa eroa? Kumpikin kuitenkin litroiltaan jo kohtuu kokoisia.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

Eikö GL:ssä ainaki x164 ole lukot vakiona? Eli eri perä ja jakoloota, kun ärrässä ja vakio ml:ssä. Vai mitä tämä toivottu offroad varuste sisältää tarkemmin?
2007 R 320cdi
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Hei

Olen ymmärtänyt, että pitää olla varustekoidi "430 off road package" ja siinä tulis alennus vaihteella (ja lukolla?) oleva jakolaatikko ja akselilukot. Ilman tuota koodia olis avoin jakis ja akselilukkojenkin toimintaa simuloitaisiin jarruilla, kuten perus R ja ML... ML löytyy myös off road package varustekoodia. Onkohan sen sisältö sama kun GL...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Droc Rewop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Su 24.02.2019 13:20

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Droc Rewop »

Kuten maastis sanoi niin keski ja takatasauspyörästön lukot sekä alennusvaihteisto. Lisäksi vielä tuo manuaalisesti korotettava alusta ja alamäkihidastin.

Ei nyt ihan hirveästi tunnu löytyvän GL omistajia kommentoimaan mutta yritetään silti. Miten olette talvirenkaat ratkaissut? Vakio 275/55/19 koossa ei valinnanvaraa taida ihan hirveästi olla.
Avatar
Silakka_E500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: La 29.09.2012 21:27

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Silakka_E500 »

Kyllähän tämä GL tietynlainen yksisarvinen on. Itse vaihdoin 350 diesel>500 bensaan (X166 tosin) ja keskikulutus nousi tuosta aiemmin mainitusta sangen maltillisesta 10l/100km tuonne 18-20 tuntumaan, nätissä matkassa vie 14-15l.

Talvirenkaat löytyy ainakin Nokian Hakalta. Ei osaa X164 -sarjasta sanoa yksityiskohtaisesti mitään mutta yleisesti voin kyllä jotain yritää vastailla.
BMW X7 M50D
X166 500
X166 350
Audi Q7 4.2
BMW X5 3.0sd
W211 E500
Volvo V70 T5
Ruuvimeisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Ma 26.03.2018 16:38

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Ruuvimeisseli »

GL kaikessa yksinkertaisuudessaan, massiivinen ajopeli, paljon penkkejä/säilytystilaa etenkin pitkässä mallissa, tyylikäs muotoilu ja vikoja ei yhtään enempää kuin muissakaan malleissa. Varusteita löytyy melkoisesti jo ”halppis” malleistakin ja meno on mukavaa. Alusta kestää loistavasti. V6 dieselillä näissä isommissa on herkkä öljynvuotopaikka tuo öljynjäähdytin jo 4-5v ikäisenä johtunee siitä että liian pieni moottori-> öljyt käy kuumempana ja tiivisteet kovettuu. Eipä se auton hankintahintaan nähden silti kallis remontti ole. Kaikenkaikkiaan oikein mainioita pelejä joista ei pahaa sanottavaa, samoja vikoja mitä missä tahansa muussakin mallissa saattaisi tulla eteen.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Maastis »

keskikulutus nousi tuosta aiemmin mainitusta sangen maltillisesta 10l/100km tuonne 18-20 tuntumaan, nätissä matkassa vie 14-15l.
Eli ei taida X164 koppaasen 450 bensa mennä 15l/100km kulutukseen... mutta ehkä johonkin 15-18 välille.
V6 dieselillä näissä isommissa on herkkä öljynvuotopaikka tuo öljynjäähdytin jo 4-5v ikäisenä johtunee siitä että liian pieni moottori-> öljyt käy kuumempana ja tiivisteet kovettuu.
Niin onko tätä vaivaa vielä uudemmissakin V6 dieseleis vai tarkoitatko nyt tuota hyvin tiedossa olevaa ongelmaa joka koskee alkupään V6 dieseleitä 06-08 ajoilta? Sen jälkeenjän tehdas on muuttanut tiivisteen materiaalin.

Ulkomailla oli nyt useampia 450 koneisia joissa oliskin ofroad paketti. Kuume lievässä nousussa :)

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

Maastis kirjoitti:Niin onko tätä vaivaa vielä uudemmissakin V6 dieseleis vai tarkoitatko nyt tuota hyvin tiedossa olevaa ongelmaa joka koskee alkupään V6 dieseleitä 06-08 ajoilta? Sen jälkeenjän tehdas on muuttanut tiivisteen materiaalin.
Mistäs tälläisen käsityksen olet saanut, joskus 2013-2014 tuli se erivärinen silmälasitiiviste vasta. Toisaalta itselle ei ole tuota vaihdettu, eikä ole vuotanut vaikka on 2007 mallinen moottori (Ainakaan ei ole asiasta mainintaa kirjoissa.).

Luulin tosiaan että GL:ssä on sama alusta vakiona, kun offroad varustetussa ML:ssä, Mutta onko se perusversio GL:stakin sitten samalla alustalla, kun R ja vakio ML? Eikö noissa (X164) ole vakiona kuitenkin Airmatic? Voisi katsoa varaosanumeron jollekkin alkupään GL:n (jossa ei ole koodia offroad varusteelle) jakolaatikolle tai perälle, niin selviäsi onko se sama kun r:ssä.
2007 R 320cdi
Ruuvimeisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Ma 26.03.2018 16:38

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Ruuvimeisseli »

On ne niissä uudemmissakin sieltä vuotaneet toki paremmin kestää uudenlaisella tiivisteellä.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja dealer »

En tiedä milloin materiaalit on muuttuneet silmälasitiivisteissä, mutta vuoto-ongelmat eivät ole loppuneet viime vuosikymmenellä valmistettuihin autoihin.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Mistäs tälläisen käsityksen olet saanut, joskus 2013-2014 tuli se erivärinen silmälasitiiviste vasta.
Joo, en ole tarkemmin perehtynyt minä vuonna tiiviste tarkalleen muuttunu. Ehkä käsitys muodostunut siitä kun tuolle 06-08 jaksolle eniten näitä remppatopiceja. Eli sama kurahaaravaiva odotettsvis sitten tuohon 09 ärräänkin..
Voisi katsoa varaosanumeron jollekkin alkupään GL:n (jossa ei ole koodia offroad varusteelle) jakolaatikolle tai perälle, niin selviäsi onko se sama kun r:ssä.
Noissa nettiautos nyt olevis 450 malleis ei muistaakseni ole tuota ofroad koodia kun ne plarasin läpi... sitä en osaa sanoa liittyykö ilma-alustan manuaalinen säätö tuohon pakettiin vai onko se kuitenkin aina vakiona? Ja ilma-alusta näis on kuitenkin aina?

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Droc Rewop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Su 24.02.2019 13:20

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Droc Rewop »

Silakka_E500 kirjoitti:Kyllähän tämä GL tietynlainen yksisarvinen on. Itse vaihdoin 350 diesel>500 bensaan (X166 tosin) ja keskikulutus nousi tuosta aiemmin mainitusta sangen maltillisesta 10l/100km tuonne 18-20 tuntumaan, nätissä matkassa vie 14-15l.

Talvirenkaat löytyy ainakin Nokian Hakalta. Ei osaa X164 -sarjasta sanoa yksityiskohtaisesti mitään mutta yleisesti voin kyllä jotain yritää vastailla.
Hyvä että ainakin joku lähes oikean mallin omistaja ilmottautui =)

Osaatko sanoa onko tuo takapenkin oma ilmastointi kuinka hyödyllinen varuste? Takapenkin penkinlämmittimien hyödyn pystyy arvioimaan mutta tuota ilmastointia hankalampi hahmottaa. Joissain Caravelleissa tuota on tullut näprättyä mutta taitaa lähinnä vaikuttaa meteliin.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Miten olette talvirenkaat ratkaissut? Vakio 275/55/19 koossa ei valinnanvaraa taida ihan hirveästi olla.
Eikös 265/60-18 ole vaihtoehtoinen koko? Tuohon kokoon ainakin löytyy renkaita ja varmaan 18 tuumaiset selvästi edullisempia kun 19...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Osaatko sanoa onko tuo takapenkin oma ilmastointi kuinka hyödyllinen varuste? Takapenkin penkinlämmittimien hyödyn pystyy arvioimaan mutta tuota ilmastointia hankalampi hahmottaa. Joissain Caravelleissa tuota on tullut näprättyä mutta taitaa lähinnä vaikuttaa meteliin.
No sehän on hieman kyytiläisistä kiinni. Ihan toimiva varuste sinänsä, mutta ilmankin pärjää. Ja kyllä sillä voi mersussa aikuisten oikeasti muuttaa lämpötilaa etu/takapenkki akselilla.

Oma 420GL on lukoilla varustettu ja ennen tuon ostoa etsin netistä vastaavia. Yhtään ei ollut ilman lukkoja näistä 420CDI versioista. Luulin ettei saa ilman lukkoja??? Ilma alusta ymmärtääkseni on kaikissa GL:ssä.

420 on voimaan nähden pieni ruokainen, 12 litran kahta puolen käytännössä pelkässä pyörityksessä. 20" talvirenkaat, 22" kesällä. Ei lopun viimeksi ole isoa eroa esim 320CDI ML:n kanssa vastaavalla rengastuksella.

Remonttia tehty nyt 2,5 vuoden aikana: takajarrusatulat, takaiskarit ja pussit. Ahtopaine anturi. Kilometrejä tuona aikana 45 000km.
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Ehkä isokoneisos dieseleis sitte ollu vakiona lukot ja 2 alueinen jakis, tai sitte vaan valittu useemmin. Täs esim. 450 bensa jossa ei ainakaan kuvien perusteella ole valintakytkinyä keskikonsolis

https://m.nettiauto.com/mercedes-benz/g ... 0&vifNav=Y
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Silakka_E500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: La 29.09.2012 21:27

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Silakka_E500 »

Droc Rewop kirjoitti:
Silakka_E500 kirjoitti:Kyllähän tämä GL tietynlainen yksisarvinen on. Itse vaihdoin 350 diesel>500 bensaan (X166 tosin) ja keskikulutus nousi tuosta aiemmin mainitusta sangen maltillisesta 10l/100km tuonne 18-20 tuntumaan, nätissä matkassa vie 14-15l.

Talvirenkaat löytyy ainakin Nokian Hakalta. Ei osaa X164 -sarjasta sanoa yksityiskohtaisesti mitään mutta yleisesti voin kyllä jotain yritää vastailla.
Hyvä että ainakin joku lähes oikean mallin omistaja ilmottautui =)

Osaatko sanoa onko tuo takapenkin oma ilmastointi kuinka hyödyllinen varuste? Takapenkin penkinlämmittimien hyödyn pystyy arvioimaan mutta tuota ilmastointia hankalampi hahmottaa. Joissain Caravelleissa tuota on tullut näprättyä mutta taitaa lähinnä vaikuttaa meteliin.
Joop tuossa jo omiakin tuntemuksia komppasi, autohan on iso sisältä ja viilenee toki nopeammin kun on monta räppänää mistä tuulee. Hyödylliset varusteet on muuten hauska juttu, kun sitä autoa etsii niin kaikenlaiset vimpaimet on pakko saada, kun ne on ihan äärettömän tärkeitä. Itse loppupeleissä huomaan aina, että on kaikenmaailman nappeja, joita ei sitten tule paineltua juuri koskaan.

Jos vihjasit "lähes oikealla mallilla" AMG-versioon , niin siinä tuli jo itselle raja vastaan, vaikka kalustoa muutenkaan ei voi järkiperustein selitellä. On tullut kulutettua näiden möhköjen opiskeluun aika paljon aikaa ja totesin että AMG:n alusta on jo liian kova + penkki on niin muotoiltu että ei saa lapoja sinne kunnolla sisään. Sitten oli tietysti se hinta...nettiautossa on myytävänä tällä hetkellä yksi 500-malli (100 000€) ja yksi AMG (eilen 170 000€, olikin tippunut tänään 150 000€), sama vuosimalli ja kilsoissa 13tkm eroa. Pakko sanoa, että se ero ei yksinkertaisesti ole itselle tuon rahan väärti, mutta ehkä se onkin sitten siinä että kun sitä paalua on oikeasti, niin vaikka siitä 0,5s erosta 0-100km/h maksaa ihan itsestäänselvyytenä tuon hinnan.

Näiden kanssa tuli muuten sellainen sellainen ilmiö vastaan, että kaikki vakuutusyhtiöt ei yksinkertaisesti tarjoa vakuutusta tai sitten vetävät sellaisen hinnan, että asiakas ymmärtää, että ei ole tervetullut taloon. Mietin vaan että miten helkkarissa nuo Ferrarit yms. saavat itselleen kaskoja, mahtaa olla 5 tonnin luokassa jo vuosimaksut. Kannattaa ehkä ennen ostoa ottaa rekkarit muutamasta nettiauton GL:stä ylös ja soittaa vakuutusyhtiöt läpi tarjouspyynnöin, ettei tule yllätyksiä.
BMW X7 M50D
X166 500
X166 350
Audi Q7 4.2
BMW X5 3.0sd
W211 E500
Volvo V70 T5
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Maastis kirjoitti:Ehkä isokoneisos dieseleis sitte ollu vakiona lukot ja 2 alueinen jakis, tai sitte vaan valittu useemmin. Täs esim. 450 bensa jossa ei ainakaan kuvien perusteella ole valintakytkinyä keskikonsolis

https://m.nettiauto.com/mercedes-benz/g ... 0&vifNav=Y
Ei vain ole mitään nappeja :) puuttuu tosiaan alustan nosto siinä samalla. Niin, luulo ei ole tiedon väärti. Teillä oli tietoa ja mulla luuloa. Harvoin olen tarvinnut edes keskilukkoa laittaa päälle. Pari kertaa jääradalla :lol:
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
h.hartikainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 04.10.2007 21:17
Paikkakunta: 08

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja h.hartikainen »

Jenkki tuonneissa ei oo offi pakettia eikä säätyvää iskunvaimennusta.
Euro malleissa vakiona molemmat.
Droc Rewop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Su 24.02.2019 13:20

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Droc Rewop »

Silakka_E500 kirjoitti:
Joop tuossa jo omiakin tuntemuksia komppasi, autohan on iso sisältä ja viilenee toki nopeammin kun on monta räppänää mistä tuulee. Hyödylliset varusteet on muuten hauska juttu, kun sitä autoa etsii niin kaikenlaiset vimpaimet on pakko saada, kun ne on ihan äärettömän tärkeitä. Itse loppupeleissä huomaan aina, että on kaikenmaailman nappeja, joita ei sitten tule paineltua juuri koskaan.

Jos vihjasit "lähes oikealla mallilla" AMG-versioon , niin siinä tuli jo itselle raja vastaan, vaikka kalustoa muutenkaan ei voi järkiperustein selitellä. On tullut kulutettua näiden möhköjen opiskeluun aika paljon aikaa ja totesin että AMG:n alusta on jo liian kova + penkki on niin muotoiltu että ei saa lapoja sinne kunnolla sisään. Sitten oli tietysti se hinta...nettiautossa on myytävänä tällä hetkellä yksi 500-malli (100 000€) ja yksi AMG (eilen 170 000€, olikin tippunut tänään 150 000€), sama vuosimalli ja kilsoissa 13tkm eroa. Pakko sanoa, että se ero ei yksinkertaisesti ole itselle tuon rahan väärti, mutta ehkä se onkin sitten siinä että kun sitä paalua on oikeasti, niin vaikka siitä 0,5s erosta 0-100km/h maksaa ihan itsestäänselvyytenä tuon hinnan.

Näiden kanssa tuli muuten sellainen sellainen ilmiö vastaan, että kaikki vakuutusyhtiöt ei yksinkertaisesti tarjoa vakuutusta tai sitten vetävät sellaisen hinnan, että asiakas ymmärtää, että ei ole tervetullut taloon. Mietin vaan että miten helkkarissa nuo Ferrarit yms. saavat itselleen kaskoja, mahtaa olla 5 tonnin luokassa jo vuosimaksut. Kannattaa ehkä ennen ostoa ottaa rekkarit muutamasta nettiauton GL:stä ylös ja soittaa vakuutusyhtiöt läpi tarjouspyynnöin, ettei tule yllätyksiä.
Juuri mietin tuota että onko niin hyödyllinen varuste että pitää hyljeksiä autoja joissa sitä ei ole. Ehkäpä tuo takailmastoinnin ja penkinlämmittimet voi plussaksi laskea joskaan ei pakolliseksi varusteeksi.

Oikealla meinasin sitä kun itse etsin näitä museomalleja x164 ja allekirjoutuksesi perusteella sinulla on ollut vain noita tuoreempia x166.

Vakuutuksista olin katsovinani että osakaskon tällaiseen vanhempaan saisi alle 500 € / a.
joop79 kirjoitti:
Osaatko sanoa onko tuo takapenkin oma ilmastointi kuinka hyödyllinen varuste? Takapenkin penkinlämmittimien hyödyn pystyy arvioimaan mutta tuota ilmastointia hankalampi hahmottaa. Joissain Caravelleissa tuota on tullut näprättyä mutta taitaa lähinnä vaikuttaa meteliin.
No sehän on hieman kyytiläisistä kiinni. Ihan toimiva varuste sinänsä, mutta ilmankin pärjää. Ja kyllä sillä voi mersussa aikuisten oikeasti muuttaa lämpötilaa etu/takapenkki akselilla.

Oma 420GL on lukoilla varustettu ja ennen tuon ostoa etsin netistä vastaavia. Yhtään ei ollut ilman lukkoja näistä 420CDI versioista. Luulin ettei saa ilman lukkoja??? Ilma alusta ymmärtääkseni on kaikissa GL:ssä.

420 on voimaan nähden pieni ruokainen, 12 litran kahta puolen käytännössä pelkässä pyörityksessä. 20" talvirenkaat, 22" kesällä. Ei lopun viimeksi ole isoa eroa esim 320CDI ML:n kanssa vastaavalla rengastuksella.

Remonttia tehty nyt 2,5 vuoden aikana: takajarrusatulat, takaiskarit ja pussit. Ahtopaine anturi. Kilometrejä tuona aikana 45 000km.
Tuo 420 CDI on alkanut taas vähän enemmän kiinnostamaan. Hintaero esimerkiksi 2008 420CDI ja 2010 350CDI BE on sitä luokkaa että koneremontin ehkä sillä tekee eikä suurempi kulutuskaan ainakaan 5 vuoden aikana kuro eroa umpeen. Mulla ajo lähes pelkästään maantietä ja moottoritietä. Osaatko sanoa mitä tuollaisessa ajossa menee soppaa?
Droc Rewop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Su 24.02.2019 13:20

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Droc Rewop »

h.hartikainen kirjoitti:Jenkki tuonneissa ei oo offi pakettia eikä säätyvää iskunvaimennusta.
Euro malleissa vakiona molemmat.
Aika paljon on sitten autoja tuotu jenkeistä. Ainakin mobile.de kun selaa niin monesta puuttuu.
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja joop79 »

420 menee alle 10 litran matka ajossa jos malttaa ajaa, eli minulla harvoin :) ja mulla on tuo vielä ohjelmoitu. + nuo isot renkaat. Selkeä ero on myös nopeudessa, jos ajat 80km/h menee alle 10, 100km/h yli 10 ja niin edes päin.

Kyllä takapenkille taitaa räppänät olla vaikka ei ole erillistä säätöä. Eli lämpö on samaa mitä edestä säädetään.

Parempihan tuo on kuin 400CDI, on niitä sen perus vikoja saatu vähennettyä. Vaikkei varmasti ole ongelmaton tämäkään...
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Droc Rewop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Su 24.02.2019 13:20

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Droc Rewop »

Eilen tuli lähdettyä katsomaan 420CDI mallia Siwan muovikassi täynnä seteleitä mutta ei kauppaa syntynyt.
-vm 2008 joka aamun aikana vanheni vuodella 2007 malliseksi.
-Kaikki lokasuojan kaaret kuplilla
-Vikakoodeja testeri näytti jonkun verran mm. generator failurea, molemmpien ajovalojen säätömoottoreista, ilmanvaihdon väyläongelma ym.
-Takalasien tummennokset ei tainneet olla alkuperäiset koska olivat osittain lähteneet irti
-Ajolta ja muuten kunnolta iän ja kilometrien mukainen, pieniä kauneusvirheitä kuten sisusta vähän repsottaa, kylmänä laatikkö nytkäytteli, joku kolina tuli alustasta oikealta puolelta.
-Puhelimessa kerrottiin mittavista remonteista mutta paikanpäällä ei tiedettykkään enää mitään.

Tuo ruoste homma on ainakin semmonen että itse en ole onnistunut yhtään taistelua sitä vastaan voittamaan. Vaikka ei ajoa haittaakkaan niin alkaa ne kaaret ärsyttämään ajan myötä. Onkohan tuota asiaa parannettu missään myöhemmässä vuosimallissa?
Avatar
Jussa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: Ma 27.09.2004 14:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Jussa »

Silakka_E500 kirjoitti:Kyllähän tämä GL tietynlainen yksisarvinen on. Itse vaihdoin 350 diesel>500 bensaan (X166 tosin) ja keskikulutus nousi tuosta aiemmin mainitusta sangen maltillisesta 10l/100km tuonne 18-20 tuntumaan, nätissä matkassa vie 14-15l.

Talvirenkaat löytyy ainakin Nokian Hakalta. Ei osaa X164 -sarjasta sanoa yksityiskohtaisesti mitään mutta yleisesti voin kyllä jotain yritää vastailla.
Mitä!! Onko siis keskikulutus 18-20 tuossa 500 bensassa?? Vai kaupungissa?
Nettiauton "data" ilmoittaa yhdistetyksi n. 13litraa sadalle.

Nyt kun itsekin ilmoittaudun tähän "remmiin" ja kerron, että oon kans katellu GL 450 tai 500 malleja. Suomessa on niin vähän näitä myynnissä, että katellaan samoja autoja..
MB R 320 CDI -07
(Talossa myös Audi A5 2.0 TFSI -12 quattro)
Exät:
MB Vito 115 Cdi A -06
Jeep Grand Cherokee 3.0CRD -07 (huh-huh, onneksi päästiin eroon)
MB 290 TDT A -98
MB E200 Cdi A -00
MB Vito 110D -99
MB W124 300 E automatic -89
MB W124 250 D Automatic -89
MB W124 200 D -87
MarkusGL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Ma 19.06.2017 20:21

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja MarkusGL »

Itsellä ollut kesäkuusta 2017 saakka 2010 350 GL.
Mitään isompaa murhetta ei ole ollut 40tkm aikana, kaikenlaista pientä, venynyt jakoketju vaihdettiin, kolisevaa tolppaa, parkkitutkia, etupyörien laakerit ym. Nyt noin 230tkm mittarissa.

Ajot enimmäkseen kaupungissa, kulutus 12l/100km molemmin puolin. Matka-ajossa 9-10L.

Talvirenkailla 275/65/19 paljon mukavampi kuin kesällä 295/45/21 rengastuksella, nuo leveämmät löytävät urat kohtuu hyvin.

Off road paketti löytyy, itsellä käyttöä ollut lähinnä korkeampien lumikasojen päälle pysäköisessä.
Sähköinen takaluukun avaus on oikeastaan ainut varuste jota joskus kaipaa.
S124 1990 300 TE-24 Oettinger 3600
C140 1995 500
Vastaa Viestiin