r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
E38
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 233
Liittynyt: Ma 25.07.2011 15:29
Paikkakunta: HKI-TKU

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja E38 »

Ei ole mikään helpoin pieti löytää SL:n vakioiskareita. Jenkkifoorumien mukaan loppupään autoissa on olleet OE-osina Bilsteinin B4:t: http://www.benzworld.org/forums/r129-sl ... -r129.html

Tollaset B4:t on olleet tilauksessa 8 viikkoa (luvattiin kahdessa) ja alkaa loppumaan usko saako niitä sittenkään. Veholta tietysti saa ja hinta reilu 1200€ kierros. :roll: Merteil myy taakse "ei oota" ja sanoivat, että eteen voisi saada B4:sta mutta sekin epävarmaa.

Mistä muualta sitä voisi vielä kysyä vai menenkö ostamaan marmoritiskilta Bilsteinit mersun logoilla ja tuplahintaan :?:
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

E38 kirjoitti:Ei ole mikään helpoin pieti löytää SL:n vakioiskareita. Jenkkifoorumien mukaan loppupään autoissa on olleet OE-osina Bilsteinin B4:t: http://www.benzworld.org/forums/r129-sl ... -r129.html

Tollaset B4:t on olleet tilauksessa 8 viikkoa (luvattiin kahdessa) ja alkaa loppumaan usko saako niitä sittenkään. Veholta tietysti saa ja hinta reilu 1200€ kierros. :roll: Merteil myy taakse "ei oota" ja sanoivat, että eteen voisi saada B4:sta mutta sekin epävarmaa.

Mistä muualta sitä voisi vielä kysyä vai menenkö ostamaan marmoritiskilta Bilsteinit mersun logoilla ja tuplahintaan :?:
KL-Varaosat
Bald AG
tai myy se SL minulle.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
E38
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 233
Liittynyt: Ma 25.07.2011 15:29
Paikkakunta: HKI-TKU

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja E38 »

JarkkoN kirjoitti:
KL-Varaosat
Bald AG
tai myy se SL minulle.
Ok. Toimiiko Bald AG vain Saksaksi? Se kun taipuu aika heikosti...

En mä tätä nyt vielä viitsi myydä kun auto on kohta vasta "valmis"! Toisaalta alle 20k€:lla ei taida saada mitään näin varmatoimista (tämän ikäpolven) avoautoa, jolla voi ajaa huoletta ympäri vuoden ja vielä näin alhaisilla ylläpitökustannuksilla. Kolmen BMW:n jälkeen SL toimii oudon hyvin... :wink:
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

E38 kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti:
KL-Varaosat
Bald AG
tai myy se SL minulle.
Ok. Toimiiko Bald AG vain Saksaksi? Se kun taipuu aika heikosti...
Kuulemma englanniksi voi hyvin asioida, en ole itse kokeillut kuin saksaksi.
Taas on melkein 500 euron tilaukset sisässä ja etukäteen tilisiirrolla maksettuna.
Kannattaa antaa VIN heti kättelyssä, kysyvät sitä kuitenkin, ettei tule vääriä osia.
Tarjouksissa on hienosti kuva ja varaosanumero EPC:sta.

Bald AG
Autorisierter Mercedes-Benz Verkauf und Service
Leimbachstraße 117 - 119
D-57074 Siegen
Tel.: 0800 / 3000109
Fax.: +49 (0) 271 / 3374-433
mailto:Baldshop@bald.de
http://www.bald.de" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.baldshop.de" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.de/baldshop" onclick="window.open(this.href);return false;
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
E38
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 233
Liittynyt: Ma 25.07.2011 15:29
Paikkakunta: HKI-TKU

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja E38 »

Kävin Pitskun Veholla valitelemassa 2-3 vahdon nykäisyä joka on häiritsevä kun mennään ruuhkassa. Nykäisy on ollut lähes huomaamaton kesärenkailla = painavat 18" AMG:t 275-leveillä takarenkailla, mutta kevyillä ja kapeammilla talvirenkailla = 17" avonaiset tarvikevanteet + 235-leveät nastat päästävät nykäisyn pahemmin läpi. Lämpötiloilla on varmasti myös jotain osuutta asiaan.

Laatikkoon on vaihdettu öljyt ja suodatin vuosi sitten samassa paikassa. Tiedustelin voisiko K1 jousen vaihdosta olla apuja nykäsyn häivyttämiseen ja sovimme, että vaihteistospecialisti koeajaa auton ja päättää sitten jatkotoimenpiteet. Hain auton eilen ja laatikon pineita oli säädetty alemmas ja paineensäätöventtiilin vaijeria säädetty. Nyt vaihdot tapahtuvat selvästi pehmeämmin 2-3 vaihdossa ja yleisesti koko kartalla. Mitään Cadillacin Turbo-Hydramatic:ia tästä ei saa mutta olen tyytyväinen. Paineita ei kuulemma voi säätää tästä alemmas koska 4. vaide ei sen jälkeen pysy enään silmässä. Koko lasku oli 140€ ja kaverit tekivät paljon tutkimustyötä etukäteen asian hoitamiseksi.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja karra »

E38 kirjoitti:Kävin Pitskun Veholla valitelemassa 2-3 vahdon nykäisyä joka on häiritsevä kun mennään ruuhkassa. Nykäisy on ollut lähes huomaamaton kesärenkailla = painavat 18" AMG:t 275-leveillä takarenkailla, mutta kevyillä ja kapeammilla talvirenkailla = 17" avonaiset tarvikevanteet + 235-leveät nastat päästävät nykäisyn pahemmin läpi.

Mitään Cadillacin Turbo-Hydramatic:ia tästä ei saa mutta olen tyytyväinen.
Tuohan on se vaihto joka vanhoissa laatikoissa on liian venyvä ja oliko se niin että se saattaa vaurioittaa laatikkoa jos luistaa liikaa. Siihenhän on saatavana se korjaussarja (jousisarja) joka napakoittaa vaihtoa.

Omassa 1993 E420 se vaihto on todella napakka, jopa liiankin kova ja nykäisevä :roll: mutta mielestäni parempi niin kun että se olisi luistava vaihto. Onkohan 1993 malleihin tuo jo tehtaalta asennettu, minulla on E-malli siis.

Jenkkilaatikoilla 25 v ajaneena olen sitä mieltä että tuo E420 vaihtotuntuma ei ole mukava mutta mersun laatikot on erilaisia, eikä niillä kait päästä samaan mukavuuteen mitä jenkeillä. Tämä siis todellakin makuasia, ja mielipiteitä on varmana yhtä monta kun on kuskejakin :D .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
E38
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 233
Liittynyt: Ma 25.07.2011 15:29
Paikkakunta: HKI-TKU

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja E38 »

Ajattelin muutaman vuoden tauon jälkeen päivitellä vanhaa topiccia ja kertoa miten SL on pärjännyt. Mittariin on kertynyt nyt 194tkm.

SL on siis edelleen minulla ympärivuotisessa / jokapäiväsessä käytössä ja seisoo kadulla. Pesen auton käsin kerran viikossa ja pellit ovat edelleen ruosteettomat ja hyväkuntoiset. Auto on toiminut kovillakin pakkasilla hyvin ja käynistän sen raa'asti vaan suoraan kadulta. Lohkoa vai webaa autossa ei ole.

Mitä olen joutunut korjaamaan? Täydellinen jarruremontti tehtiin syksyllä 2013 = levyt ja jarrupalat ympäri auton + tunnistimet. Hinta 730€. Taakse jouduttiin tilaamaa orggikset levyt koska tarvikkeena ei löytynyt.

Rättikaton sivuikkunat olivat halki jo kun ostin auton ja mietin aluksi pelkkien ikkunoiden vaihtoa. Katto oli kuitenkin niin hapero monesta kohtaa, että (onneksi) vaihdoin koko rättikaton. Työ tehtiin Tapiolan autoverhoilussa vuonna 2014 ja hinta 1800€. Uusi katto on aina uusi ja kyllä sen näkee pitkälle. Monet paikat eivät tähän malliin kattoa suostuneet edes vaihtamaan ja tästä oli juttua toisessa topicissakin.

Viime keväänä auton alta alkoi kuulua pientä kilinää kun se seisoi joutokäynnillä ja kyllä... toisen katalysaattorin sisältä oli lähtenyt lamellit irti. Auto meni kuitenkin rikkinäisellä katilla katsastuksesta läpi mutta ääni ***utti, eikä tälläisellä luonteella sitä jaksanut kuunnella yhtään. Soittelin ympäriinsä, mutta ilmassa oli todellisen jackpotin makua: Vehon hinnat n 2600€ + asennus, Merteilistä 1500 - 2700€ hintahaarukka koska ei ollut selvää kumpi kattimalli autoon sopisi (tuohoon lisäksi siis asennus). Lopulta soitin Martelius Exhaust:ille ja siellä minulle räätälöitiin Ecocatin 2,5" metallinen ns. kilpakatalysaattori asennuksineen hintaan 490€. Uudella paremmin virtaavalla katilla suoran kutosen ääni muuttui oktaavia raaemmaksi/paremmiksi vaikka desibelit eivät nousseet. Myös menohalut tuntuva piristyneen (vanhat katit olivat varmasti tukossakin) ja voin suositella yhden vuoden ajelujen perusteella tätä ratkaisua. Kestävyys on tietysti kysymysmerkki mutta siedän 5 kertaa lyhyemmän kestoiän kuin originaalissa koska hintakin oli yli 5 kertaa halvempi! :wink: Tulevaisuus näyttää kestävyyden.

Seuraavaksi vaihdatan moottorin tukityynyt jotka ovat alkuperäiset. Valoissa seisoessa koriin pääsee läpi pientä tärinää ja diagnoosi on 20v vanhat tyynyt jotka ovat antaneet periksi. Näiden hintahaarukka on 125 - 250€ kpl.

Ei muuta kuin kevättä ja avoautokelejä kohti :thumbup:
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja karra »

Tuon ikäinen mersu on vielä laatuauto. Nykyisistä, ja muistakin kuin mersuista... huokaus. Itse alan vaihtamaan käyttöautoja vanhempaan... onneksi on tähän downshiftingiin mahdollisuus myös autojen osalta. Ei voi kuin ihmetellä tätä nykymaailman menoa (autojenkin osalta)...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
E38
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 233
Liittynyt: Ma 25.07.2011 15:29
Paikkakunta: HKI-TKU

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja E38 »

karra kirjoitti:Tuon ikäinen mersu on vielä laatuauto. Nykyisistä, ja muistakin kuin mersuista... huokaus. Itse alan vaihtamaan käyttöautoja vanhempaan... onneksi on tähän downshiftingiin mahdollisuus myös autojen osalta. Ei voi kuin ihmetellä tätä nykymaailman menoa (autojenkin osalta)...
Joo onhan tämä 6-sylinterinen R129 sellainen ikiliikkuja, että se jopa vähän naurattaa kun -25c pakkasella laite käynnistyy vaivatta ja toimii yhtä jämäkkäästi kuten kesällä. On tämä yksi luotettavimmista autoista mitä olen omistanut ja se kertoo paljon. Olen luonteeltani enemmän ylihuollattaja ja se tietysti auttaa kun alla on 15-20v vanha auto. Kuitenkin tämän kanssa viat tulevat hiljalleen, eivätkä niin, että poks + tienposkessa = hinurua paikalle.

Pikkasen OT: Jos alle 5-vuotta vanha auto on ostettava, on minulla vain kaksi merkkiä joita katson = Porsche ja heidän 10 vuotiaaksi asti venyvä tehtaan jatkotakuu. Sitten on Lexus joka vain tylsästi ja yksinkertaisesti toimii läpi harmaan kiven. Nämä ovat ne merkit jotka olen todennut (lompakon kautta) toimivan, uudemmat MB:t ovat vielä kokeilematta. 8)
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 613
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Pörräätkö muuten keskustan tuntumassa Helsingissä? Bongasin jossain vaiheessa talvea Ruoholahden- tai Porkkalankadulla yhden tumman R129:n matkalla länteen töistä tullessani. Sen enempää tuntomerkkejä en pimeässä nähnyt :)
Avatar
E38
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 233
Liittynyt: Ma 25.07.2011 15:29
Paikkakunta: HKI-TKU

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja E38 »

juusmo kirjoitti:Pörräätkö muuten keskustan tuntumassa Helsingissä? Bongasin jossain vaiheessa talvea Ruoholahden- tai Porkkalankadulla yhden tumman R129:n matkalla länteen töistä tullessani. Sen enempää tuntomerkkejä en pimeässä nähnyt :)
Juu kyllä se varmaan meikeläinen on ollut. Keskustan tuntumassa tässä tulee pyörittyä melkeen päivittäin.

AMG:t tässä pitäisi saada taas alle niin alkaisi tuo ajeleminen maistumaan 8)
Avatar
E38
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 233
Liittynyt: Ma 25.07.2011 15:29
Paikkakunta: HKI-TKU

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja E38 »

Moottorin tukityynyt vaihdettu ja havaintoja:

Eniten häirinnyt ja ongelma jota metsästettiin, eli valoissa seisoessa (vaihde D:llä) kabiiniin läpi tullut pieni vibra hävisi. Joutokäynnillä moottorin äänimaailma muuttui huomattavasti hiljaisemmaksi ja vanhat tyynyt päästivät tärinän lisäksi näköjään ääntä myös läpi. Ominaisuus jota en ollut pahemmin noteerannut mutta nyt selvästi ollut = käynnistyksen aikana tapahtunut auton heilahtaminen vaimeni myös reilusti.

Kokonaisuudessaan etupää tuntuu taas yhtenäisemmältä paketilta ja suosittelen vaihtoa jos konehuoneessa on alkuperäiset tyynyt. 20 vuotta taitaa olla pikkasen liikaa näiden elinkaareksi.

Orggisosat maksoi KL-varaosista 480€ (240€/kpl).
Avatar
C 124 320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 744
Liittynyt: Pe 26.12.2003 22:21

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

karra kirjoitti:Itse alan vaihtamaan käyttöautoja vanhempaan... onneksi on tähän downshiftingiin mahdollisuus myös autojen osalta. Ei voi kuin ihmetellä tätä nykymaailman menoa (autojenkin osalta)...
Joo tää on ihan OT, mutta kaimalla sama asenne, kuin meikäläiselläkin. Talvi käyttis nykyään rajun downshiftauksen jälkeen vm. -93. Kesällä sitten -65, -70, -80 ja -98.

Muuten Musseen maksoivat moottorin tukikumit Suomesta ostettuna 30,-/kpl. :D
C43 AMG, 560 SEC, 220 Sb, CLS 320, CLK 320, SL 500, Mach I, Skyline 240 KGT, 3*OG900
vmoi73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 10.05.2015 21:11

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja vmoi73 »

C 124 320 kirjoitti:
karra kirjoitti:Itse alan vaihtamaan käyttöautoja vanhempaan... onneksi on tähän downshiftingiin mahdollisuus myös autojen osalta. Ei voi kuin ihmetellä tätä nykymaailman menoa (autojenkin osalta)...
Joo tää on ihan OT, mutta kaimalla sama asenne, kuin meikäläiselläkin. Talvi käyttis nykyään rajun downshiftauksen jälkeen vm. -93. Kesällä sitten -65, -70, -80 ja -98.

Muuten Musseen maksoivat moottorin tukikumit Suomesta ostettuna 30,-/kpl. :D
Nuo 240€ /kpl olivat käsittääkseni alkuperäiset Mersun tukikumit, tarvikkeina noita saa Mersuunkin about 40€/kpl.
R129 500SL 1989 (MR)
Avatar
E38
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 233
Liittynyt: Ma 25.07.2011 15:29
Paikkakunta: HKI-TKU

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja E38 »

Harmaita pilviä ilmassa: Noin 3 viikkoa sitten auton edestä, oikealta puolelta alkoi, silloin tällöin, kuulumaan ihmeellinen raahaava ääni kun ajoin hidastetöyssyjen yli. Viikonloppuna äänet pahenivat huomattavasti ja muistuttavat ihmeellistä paukkumista ja sitä että jokin hakisi paikkaansa jousituksen mukana. Nostin auton ylös, irroitin renkaan ja aloin ihmettelemään... ja jälki oli mielenkiintoista. 3 vuotta vanha / 30tkm ajettu Bilstein B4 iskunvaimennin näyttää tältä = Iskarin yläpäässä oleva suojarauta (mikälie) on repeytynyt irti ja liikkuu/kanittaa jousituksen mukana. Viimeisssä kuvassa näkyy korva joka on hajonnut.

Kuva

Kuva

Kuva

On erkoista minun järjellä, että rauta on lähtenyt tuonne suuntaan irti? Bilsteinin laatu kyseenalainen? Mitä näiden iskareiden kuuluisi kestää kilometrejä?
Avatar
E38
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 233
Liittynyt: Ma 25.07.2011 15:29
Paikkakunta: HKI-TKU

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja E38 »

E38 kirjoitti:SL oli tutkittavana ja valittelin Rollelle myös saman tapaisista oireista: Maantiellä auto vaeltaa ja käytös on mielestäni rauhatonta. Samalla tutkittiin alustaa natinöistä / rutinoista joista kirjoitin aikasemmin. Vaihtoon meni edestä molemmat alapallonivelet ja kallistuksen vakaajan päät. Apusimpukkaa kiristettiin ja ajo/pääsimpukkaa säädettiin.
4 vuotta/40tkm sitten apusimpukkaa kiristettiin, kuten lainauksessa kerrotaan ja sillä ollaan pärjätty tähän asti (mittarissa nyt 196tkm). Nyt apusimpukkaan vaihdettiin korjaussarja ja hupsista... :shock: On kyllä uskomaton ero ohjauksessa! Onpa tämä tarkka!? :D Moottoritien urissa huomaa parhaiten sen, kuinka auto ei kaistanvaihdoissa lähde enää yhtään urien mukana hakemaan suuntaan tai toiseen.

MB:n orggis korjaussarja maksoi KL-varaosista 175€. En tiedä kuinka moni foorumilainen on korjaussarjan autoonsa vaihtanut, mutta kyllä on hintansa väärtti.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 613
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja juusmo »

E38 kirjoitti:
E38 kirjoitti:SL oli tutkittavana ja valittelin Rollelle myös saman tapaisista oireista: Maantiellä auto vaeltaa ja käytös on mielestäni rauhatonta. Samalla tutkittiin alustaa natinöistä / rutinoista joista kirjoitin aikasemmin. Vaihtoon meni edestä molemmat alapallonivelet ja kallistuksen vakaajan päät. Apusimpukkaa kiristettiin ja ajo/pääsimpukkaa säädettiin.
4 vuotta/40tkm sitten apusimpukkaa kiristettiin, kuten lainauksessa kerrotaan ja sillä ollaan pärjätty tähän asti (mittarissa nyt 196tkm). Nyt apusimpukkaan vaihdettiin korjaussarja ja hupsista... :shock: On kyllä uskomaton ero ohjauksessa! Onpa tämä tarkka!? :D Moottoritien urissa huomaa parhaiten sen, kuinka auto ei kaistanvaihdoissa lähde enää yhtään urien mukana hakemaan suuntaan tai toiseen.

MB:n orggis korjaussarja maksoi KL-varaosista 175€. En tiedä kuinka moni foorumilainen on korjaussarjan autoonsa vaihtanut, mutta kyllä on hintansa väärtti.
Tämän perusteella meinasin itse myös pistää apusimpukan korjaussarjan tilaukseen, mutta päätin sitten ensin investoida uusiin renkaisiin. Onneksi näin, sillä ne vaihdettiin tänään alle ja ensimmäisen 100km perusteella ero on valtava - ei enää vaellellut urissa pätkääkään. Autossa tosin on vasta 127tkm lasissa, joten ehkä apusimpukalla on vielä elinaikaa.
Avatar
E38
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 233
Liittynyt: Ma 25.07.2011 15:29
Paikkakunta: HKI-TKU

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja E38 »

Kuten tuolla toisessa ketjussa mainitsin, niin SL menee minun aikana ensimmäistä kertaa talliin talveksi. 20v oli se raja jota pidin ehdottomana takarajana tämän klassikon raiskaamisessa talvisin ja nyt se päivä on tullut. En sen puoleen ole valittamista, auto on toiminut talvetkin tosi hienosti. Melkeen tekisi mieli jatkaa ajamista tällä paskakeleilläkin. :thumbup:

Asiaan: Pidättekö akkua näissä talvisin kiinni vai irti? Onko akun irroittamisella mahdollisuuksia saada taas tauluun jotain herjoja vikamuistiin? Minulla on kavereilla samassa tallissa myös 500SL ja 300SL-12, toisessa akku on koko talven kiinni ja sitä pidetään hengissä ylläpitolaturilla ja toinen (300:n) on ajossa edelleen ympäri vuoden(!). Ylläpitolaturin kanssa takaluukku pitää jättää raolleen ja se ei hirveesti innostaisi.

Toinen juttu jota mietin, että kuinka usein käynnistelette (näin uutta) autoa seisonnassa? Tollasen Cadillacin heittäminen käyntiin 2 - 3 vuoden seisomisen jälkeen ei tunnu missään, mutta nämä sähköautot... :roll:
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 613
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Mulla ei ole mahdollisuutta ylläpitolaturin käyttöön seisonnassa, joten pidän akkua irti. Ei ole ollut mitään ongelmia.

Autoni seisoo isossa monikerroksisessa hallissa, jossa on aina vähintään muutama aste lämmintä ja jossa pääsee ajelemaan edestakaisin. Käyn talvella muutaman viikon välein ajamassa tallin päästä päähän, alakerrasta yläkertaan jne siten että kone ehtii lämmitä kunnolla ja mittariin tulee muutama kilometri matkaa. Jos ei olisi mahdollisuutta ajella tallissa, en varmaankaan kävisi tyhjäkäyttämässä ollenkaan.
Avatar
E38
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 233
Liittynyt: Ma 25.07.2011 15:29
Paikkakunta: HKI-TKU

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja E38 »

Heh, ettei meillä ole sentään autot samassa hallissa!? :D Mullakin majailee SL 3 kerroksisessa autohallissa mutta siellä on lämmitys. Pystyn ajelemaan kerrosten välissä myllyn lämpimäksi ja sitä olen harrastanut näiden muiden vekottimien kanssa talvisin. Muutaman viikon välein on kyllä aika usein. (= taidan olla laiska?) :roll: Jos nyt kerran kuussa yrittäisin ihmetellä tätäkin. Ylläpitolaturin kanssa on se ongelma, että halli on päivisin työpaikkojen käytössä ja mestoilla kova trafiikki, enkä tiedä yhtään millasta porukkaa siellä kuleksii. Hyvä tietää kuitenkin, että akun irroittamisen kanssa ei ole tullut murheita R129:ssä - meillä kun taitaa olla aikalailla identtiset autot.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 613
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja juusmo »

E38 kirjoitti:Heh, ettei meillä ole sentään autot samassa hallissa!?
Olisi varmaan tullut huomattua :) Sörnäisessä säilön omaani.
E38 kirjoitti: Muutaman viikon välein on kyllä aika usein. (= taidan olla laiska?) :roll: Jos nyt kerran kuussa yrittäisin ihmetellä tätäkin.
No joo, kyllähän se väli on itselläkin välillä venähtänyt kuukauden toiselle puolelle....
E38 kirjoitti:Hyvä tietää kuitenkin, että akun irroittamisen kanssa ei ole tullut murheita R129:ssä - meillä kun taitaa olla aikalailla identtiset autot.
Niinhän meillä tosiaan on. Ikkunat tietysti pitää aina synkata akun oltua irti, mutta sehän on ominaisuus :)
vmoi73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 10.05.2015 21:11

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja vmoi73 »

Mulla SL on lämpöisessä tallissa, enkä ole käynnistellyt sitä talvella.Akku paikallaan ja ylläpitolaturi kiinni.
Kannattaa muistaa laittaa bensiinin "säilöntäaine"tankkiin kun ajaa auton talviteloille.

Viimeisen 20-vuoden aikana en ole harrasteautojani talvisin käynnistellyt ja hyvin ne ovat aina keväisin toimineet.
Tosin ne ovat olleet 60-luvun valmisteita, eivätkä täällä jo mainittuja "sähköautoja".
Mutta olen jatkanut SL:n kanssa samalla tavalla, eikä ainakaan vielä ole tullut mitään ongelmia.
R129 500SL 1989 (MR)
Avatar
E38
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 233
Liittynyt: Ma 25.07.2011 15:29
Paikkakunta: HKI-TKU

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja E38 »

Olen käynyt herättelemässä SL:n kahteen kertaan nyt talvella, eli n. 2kk:n välein. Auto on lähtenyt käyntiin kuin palmun alta, käy hyvin, eikä mitään vuotoja tms. ei auton alle ole ilmestynyt. Akku ollut koko talven kiinni ja C-Tekillä sitä pidetty hengissä.

Kuitenkin yksi VIKA on havaittu!! Kun ajovalot laittaa päälle, tekevät Xenonit automaattisen alas ja ylös liikkeen. 2kk sitten molemmat valot sen vielä tekivät, mutta nyt kuskin valo ei enään liiku. Muistanko ihan väärin, että tässä oli jotenkin alipaine mukana kuvoissa vaan onko pelkästään sähköllä toimiva = jossain kosketushäikkää?
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 613
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Halogeenien korkeudensäätö toimii alipaineella. Xenoneista mulla ei ole mitään faktaa, mutta käsitys on, että se on tehty jotenkin muuten.
Avatar
E38
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 233
Liittynyt: Ma 25.07.2011 15:29
Paikkakunta: HKI-TKU

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja E38 »

Lukiko kukaan uusimman Mercedes-Benz classic -lehden R129:n osto-oppaan? Juttu oli kirjoitettu siinä vinkkelissä, että malli on nyt "klassikoksi siirtymisen partaalla". Uusi tieto minulle oli se, että vain 6% autoja tilattiin tehtaalta takapenkeillä - eli kohtuu harvinainen optio. Myös ne hyvin harvinaiset autot jotka ovat lähteneet tehtaalta kangaspenkeillä, voivat olla joskus haluttuja.

'Market value' indeksiä nostattavia asioita ovat mm. alkuperäiset MB:n vanteet, alkuperäinen ratti ja radio. Eli toisin sanoen mahdollisemman vähän räpelletyt yksilöt. R129 oli tilattavissa ilman kovaa kattoa vain välillä 3/1991 - 1/1993 ja muutoin autosta pitäisi se(kin) löytyä. Tässä jutun eri mallien arvioidut hintaluokat. Olen kyllä nähnyt paljon tuota kovempia pyyntejä (= 50k€:n maisemissa) Mobilessa ja messuilla.

Kuva
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 576
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Kyllä tuli luettua :thumbup: Ei se ainakaan vähentänyt R129 kiinnostusta. Nythän tosin saa hyviä R230:iä samaan hintaan kuin hyviä R129:iä. (Katselin juuri 500SL/SL500 esim. hintaluokassa alle 20ke ja 125 000 km Mobilessa.) Toisaalta R230 on itselleni taas niin vieras peli, että se olisi aikamoinen hyppy tuntemattomaan. En oikein tiedä millä tolalla laatu on tuossa mallissa. Mielestäni R230 on myös kaunein "nyky-Mersu". R129 on taas hyväksi todettu laatuauto ja tosiaankin jo klassikkomalli. Varsinkin M119-koneella lienee parasta mitä Mersulta on noina aikoina valmistettu 500E:n lisäksi.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
E38
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 233
Liittynyt: Ma 25.07.2011 15:29
Paikkakunta: HKI-TKU

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja E38 »

En ole hetkeen katsonut mobilen tarjontaa R129:ssä mutta AMG-mallit ovat lähteneet kurkoittamaan horisonttia = siellä on n. 100 -150k€ välillä 5 autoa myynnissä. Plus joku vm98 SL600:kin pyynniltään 120k€. :?
Avatar
E38
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 233
Liittynyt: Ma 25.07.2011 15:29
Paikkakunta: HKI-TKU

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja E38 »

E38 kirjoitti:Kuitenkin yksi VIKA on havaittu!! Kun ajovalot laittaa päälle, tekevät Xenonit automaattisen alas ja ylös liikkeen. 2kk sitten molemmat valot sen vielä tekivät, mutta nyt kuskin valo ei enään liiku. Muistanko ihan väärin, että tässä oli jotenkin alipaine mukana kuvoissa vaan onko pelkästään sähköllä toimiva = jossain kosketushäikkää?
Vastaan tässä itselleni jos joku painii saman ongelman kanssa tulevaisuudessa.

Xenonvalon korkeudensäätömoottori vaihdettiin ja nyt toimii taas. Vanha oli yksinkertaisesti ruostunut jumiin. Umpioon on mahdollista vaihtaa tämäkin osa erikseen, osan numero on: 140 820 19 08.
van_gils
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1251
Liittynyt: Su 23.04.2006 21:52
Paikkakunta: Keski-suomi

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja van_gils »

Moro! Täytyypäs nyt kirjoittaa tähän jotain että löydän topicin jatkossakin=) Itselläni 500SL(-91) remmiahtimella jonka ostin isäni kanssa puoliksi vuonna 2008! Nyt vasta kun lunastin isäni osan autosta viitsii aiheeseen perehtyä vähän paremmin=) Autolla on nyt ajettu 75tkm ja todennäköisesti kilometrit pitävät paikkaansa, ainakin näin epäilivät aikoinaan huollossa koska kuulemma pakosarjoissa oli kuulemma vielä valvoinen vaseliini tehtaan jäljiltä joka ei ollut palanut pois/tiedä tästä sitten). Mutta mukavia autoja ovat ja korimalli on mielestä "ajaton" ja aina tuntuu päät kääntyvän kun autolla ajelee tai jättää kaupan parkkialueelle=) Tällä viikolla olisi tarkoitus alkaa pienimuotoiseen remonttiin, eli ainakin öljyn vaihtoa j käsijarru pitää säätää kun katsastus pitäisi suorittaa ensi viikon tiistaihin mennessä. Millä moottoriöljyillä olette ajelleet ja mitä olette pitäneet vaihtovälinä? Itse ajattelin pitää tämän kertavuoteen käytännön tai 10tkm mitä ei kyllä kesän aikana ole koskaan tullut.
SE TOIMII SITTENKIN!!! VAI TOIMIIKO SITTENKÄÄN???



EX-W123 200 B (1982)
EX-W123 240 D (1980?)
EX-W203 C180 sporcoupe (2001)
EX-Vito 112cdi (2001)kutiteltu
EX-C124 300CE-24 (1991)kesäKisu
EX-W220 S500(1999)Paras ajaa, huonoin omistaa
EX-Triumph Speedmaster (2010)
R129 500SL(1990)Remmillä ;)
BMW 330XdA(2001)Käyttö-katiska
Suzuki m1800r(VZR) (2006)
W210 E55 AMG(1998) Nykyinen kesäKisu
Avatar
E38
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 233
Liittynyt: Ma 25.07.2011 15:29
Paikkakunta: HKI-TKU

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja E38 »

van_gils kirjoitti:Millä moottoriöljyillä olette ajelleet ja mitä olette pitäneet vaihtovälinä? Itse ajattelin pitää tämän kertavuoteen käytännön tai 10tkm mitä ei kyllä kesän aikana ole koskaan tullut.
Remmillä oleva 500:n kuullostaa aika maukkaalle! :thumbup: Olisi mielenkiintoista kuulla lisää tehoista ja kestävyydestä?

Noin 10-12tkm:n välein olen oljyt vaihtanut ja ihan normaaleilla 5w40 öljyillä olen ajellut vuoden ympäri. Minun moottori ei vieläkään kuluta öljyä lainkaan (mittarissa nyt 202tkm) ja vaihtovälin pärjää öljyä lisäämättä. Sinun yksilön moottorin 'erikoisuus' voi tietysti tuoda jotain lisävaatimuksia öljyn suhteen(?) ja moottori/viritysgurut voivat kertoa painavan sanansa.
Vastaa Viestiin