W220 Kysy&vastaa.

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Lukittu
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6249
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W220 Kysy&vastaa.

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Pahasti näyttää että PSE yksikkö lahoaa... pidin tänään pari tuntia autoa lämpimässä parkkihallissa ja menin sitten tutkailemaan tuon alipaine-elimen :roll: sielunelämää. Värkkihän siis polttaa sulakkeen jossain vaiheessa jos annan sen olla paikoillaan.

No uusi sulake paikoilleen (tai vanhan vielä ehjän irroitus n. 10 sekunniksi) niin värkki toimii 1-5 kertaa lukkoja tai peräronttia aukoen/sulkien. Sitten systeemi jumahtaa niin että esim osa ovien lukoista ei tee suoritettaan loppuun (aivan sama kumpaan suuntaan olen liikuttamassa niitä). Tämän jälkeen pumpulta kuuluu vain jumpsahdus mutta mitään ei tapahdu, sisävalot hieman himmenevät kun nappia painaa. Joskus pumppu jää jumputtamaan toistuvasti; tämä luultavasti polttaa sulakkeen. Olen ottanut sulakkeen irti jos laite on tehnyt sen testatessani sitä. Taas 10 sek sulake irti ja pelitetään muutama kerta.

Luin starilla koodit, PSE herjaa molempien istuimien niskatuen venttiilien oikosulusta/katkoksesta (ja kehoittaa olemaan huomioimatta jos takana säätyvät niskatuet), no ei ole takana mutta samainen herja on ollut tuolla ostosta lähtien, ja ainakin yhdessä toisessa pihassa käyneessä W220:ssä olen örmännyt samaan. En usko että tuo mitään vaikuttaa. Testasin starilla ovien ohjausta, toimii ihan samoin kuin avaimesta naputeltuna. Sulakkeen irtiotto auttaa hetkiseksi. Vikakoodeja ei ilmene vaikka systeemi jumissa, eli ei tunnista mitään outoa olevan meneillään. Katsoin myös ZV-signaalit (mitä lienevät :shock: ) ja siellä oli ohjaus auki, ohjaus kiinni, kondenssiposton käyttö ja joku neljäs tavaliseta kuulostava toimit enmuistamikä. Kaikkia klikkamalla sai vain ohjeen pumpun jännitteensaannin tarkistamiseen, lienee yrvähtänyt sulake syynä.

MIELSTÄNI ennen 'vikatilaan' menoa kuuluu pumpulta lyhyt jurahdus? Tätä en vielä ehtinyt varmistaa.

MuttaMutta eikäs tuossa pumpussa ole oma ohjainlaite, jos se menee nyt solmuun? Tai ne eri toimintoja ohjaavat solenoidiventtiilit eivät yhdistä kunnolla (kun pumppu jumpsahtaa kuitenkin) mutta luulisi tuon aiheuttavan vikakoodin jos vetää ohjaimen niin juntturaan että kaikki lakaa toimimasta.

Täytynee metsästää käytetty PSE yksikkö jostain
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5229
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W220 Kysy&vastaa.

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

MiHe kirjoitti:Pahasti näyttää että PSE yksikkö lahoaa... pidin tänään pari tuntia autoa lämpimässä parkkihallissa ja menin sitten tutkailemaan tuon alipaine-elimen :roll: sielunelämää. Värkkihän siis polttaa sulakkeen jossain vaiheessa jos annan sen olla paikoillaan.

No uusi sulake paikoilleen (tai vanhan vielä ehjän irroitus n. 10 sekunniksi) niin värkki toimii 1-5 kertaa lukkoja tai peräronttia aukoen/sulkien. Sitten systeemi jumahtaa niin että esim osa ovien lukoista ei tee suoritettaan loppuun (aivan sama kumpaan suuntaan olen liikuttamassa niitä). Tämän jälkeen pumpulta kuuluu vain jumpsahdus mutta mitään ei tapahdu, sisävalot hieman himmenevät kun nappia painaa. Joskus pumppu jää jumputtamaan toistuvasti; tämä luultavasti polttaa sulakkeen. Olen ottanut sulakkeen irti jos laite on tehnyt sen testatessani sitä. Taas 10 sek sulake irti ja pelitetään muutama kerta.

Luin starilla koodit, PSE herjaa molempien istuimien niskatuen venttiilien oikosulusta/katkoksesta (ja kehoittaa olemaan huomioimatta jos takana säätyvät niskatuet), no ei ole takana mutta samainen herja on ollut tuolla ostosta lähtien, ja ainakin yhdessä toisessa pihassa käyneessä W220:ssä olen örmännyt samaan. En usko että tuo mitään vaikuttaa. Testasin starilla ovien ohjausta, toimii ihan samoin kuin avaimesta naputeltuna. Sulakkeen irtiotto auttaa hetkiseksi. Vikakoodeja ei ilmene vaikka systeemi jumissa, eli ei tunnista mitään outoa olevan meneillään. Katsoin myös ZV-signaalit (mitä lienevät :shock: ) ja siellä oli ohjaus auki, ohjaus kiinni, kondenssiposton käyttö ja joku neljäs tavaliseta kuulostava toimit enmuistamikä. Kaikkia klikkamalla sai vain ohjeen pumpun jännitteensaannin tarkistamiseen, lienee yrvähtänyt sulake syynä.

MIELSTÄNI ennen 'vikatilaan' menoa kuuluu pumpulta lyhyt jurahdus? Tätä en vielä ehtinyt varmistaa.

MuttaMutta eikäs tuossa pumpussa ole oma ohjainlaite, jos se menee nyt solmuun? Tai ne eri toimintoja ohjaavat solenoidiventtiilit eivät yhdistä kunnolla (kun pumppu jumpsahtaa kuitenkin) mutta luulisi tuon aiheuttavan vikakoodin jos vetää ohjaimen niin juntturaan että kaikki lakaa toimimasta.

Täytynee metsästää käytetty PSE yksikkö jostain
Vai olisiko vika itse pumppussa että on jäykkä liikumaan ja aikansa yritettyän jumataa jumiin
Mökkillä
'
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6249
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W220 Kysy&vastaa.

Viesti Kirjoittaja MiHe »

FinlandMerceds kirjoitti:
Vai olisiko vika itse pumppussa että on jäykkä liikumaan ja aikansa yritettyän jumataa jumiin

Täysin mahdollista mutta miksi pelkkä sulakkeen irroitus vapauttaisi jumin... luulisi odottelun tekevän saman asian ellei kyseessä jokin päälle jäävä ohjaus tms.

No katsellaan tilannetta...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
tas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ke 12.12.2012 16:22

Re: W220 Kysy&vastaa.

Viesti Kirjoittaja tas »

noroljan kirjoitti:W220:sta kun kyse, niin ei ole tullut tuollaista ongelmaa vastaan. Mittariston ohjelmasta sen verran, että vanhemmissa tuo after start nollaantuu aina, kun virrat sammuttaa ja jostain - 01 eteenpäin pysyy sen jonkun tunnin ennekuin nollaantuu automaattisesti.

Mulla on 2007 valmistettu mittaristo omassa ja softa on muistaakseni 2005 vuodelta. Sen uudempaa varmaan olekkaan.

Sakari on nyt liikaa päässyt siellä veholla huoltamaan liian uusia autoja :)
Uteliaisuudesta kysyn, minkä takia vaihdettu mittaristo? Ei sattus olemaan vanhaa ylimääräisenä?
-W220 s320 lang
-W124 300d
-w211 200cdi
-w211 270cdi
Ex:
-w210 200cdi×2
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5229
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W220 Kysy&vastaa.

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

tas kirjoitti:
noroljan kirjoitti:W220:sta kun kyse, niin ei ole tullut tuollaista ongelmaa vastaan. Mittariston ohjelmasta sen verran, että vanhemmissa tuo after start nollaantuu aina, kun virrat sammuttaa ja jostain - 01 eteenpäin pysyy sen jonkun tunnin ennekuin nollaantuu automaattisesti.

Mulla on 2007 valmistettu mittaristo omassa ja softa on muistaakseni 2005 vuodelta. Sen uudempaa varmaan olekkaan.

Sakari on nyt liikaa päässyt siellä veholla huoltamaan liian uusia autoja :)
Uteliaisuudesta kysyn, minkä takia vaihdettu mittaristo? Ei sattus olemaan vanhaa ylimääräisenä?
Ja jonkun ikäisiin sen nolautuimseen pystyy vaikuttaman että nolaantu vasta jonkin ajan päästä
Mökkillä
'
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6249
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W220 Kysy&vastaa.

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Keskuslukituksen ihmeparantuminen (kop kop) näyttäisi tapahtuneen kun kelit palailivat plussalle... ainakin kaksi päivää on sulake saanut elää kun päätin kelien lämmettyä kokeilla missä mennään... mitenkäs tuon jäätymiseneston voisi toteuttaa? Joku sisäinen kondenssiveden poistokierto siinä on kun oli starin mukaan kesken sellaisen hyytynyt. Kestääkö verme jos sinne lorauttaisi tenua? Missä tuon imusuodatin sijaitsee, WISsin kuvasta en heti hamottanut.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: W220 Kysy&vastaa.

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Kun lopultakin tuli lumikelejä ja ne lumet suli niin autoon ilmaantui haju joka voisi kieliä että vettä jossain väärässä paikassa.

Jos raitisilmasuodatin on kuiva niin mistäs w220 sisätiloihin yleensä pääsee vettä?

Tosin viimeksi oudon hajun lähde oli tytön takapenkin keskikäsinojan lokeroon jemmaama kurkun pala... Nyt haju on hmmm, kaalimainen.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6249
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W220 Kysy&vastaa.

Viesti Kirjoittaja MiHe »

AK47 kirjoitti:Kun lopultakin tuli lumikelejä ja ne lumet suli niin autoon ilmaantui haju joka voisi kieliä että vettä jossain väärässä paikassa.

Jos raitisilmasuodatin on kuiva niin mistäs w220 sisätiloihin yleensä pääsee vettä?

Tosin viimeksi oudon hajun lähde oli tytön takapenkin keskikäsinojan lokeroon jemmaama kurkun pala... Nyt haju on hmmm, kaalimainen.
Muistelen lukeneeni että jos kattoluukun rännit on tukossa niin kattoverhoilut ui....
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3033
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: W220 Kysy&vastaa.

Viesti Kirjoittaja jysi »

AK47 kirjoitti:Jos raitisilmasuodatin on kuiva niin mistäs w220 sisätiloihin yleensä pääsee vettä?
Hyvä kun on kuiva. Ja pysyykin kun avaa välillä kaukalon pohjatulpan:
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=2&t=107645" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1153
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: W220 Kysy&vastaa.

Viesti Kirjoittaja Ari »

Mihe,onko uutisia lukko-ongelmasta?Itselläni tuli sama ilmiö pakkasilla.Sulakkeen irrotus tai vaihtaminen(jos rikki)auttaa hetkeksi kun tietokone nollaa itsensä.Vikahan ei tällä häviä,ja pumppu polttaa taas pian sulakkeen suojellakseen itseään.

Starissa käytin vaunuani jokin aika sitten,kun kaikki vielä toimi,ja se kertoi että kuskin penkissä olisi ilmatyynyvuoto.Teoriani on tämä:koska ilmakin "kutistuu"kylmässä,joutuu pumppu tekemään enemmän työtä (mikäli vuoto)ja siksi polttaa sulakkeen.

Ns.tyyppivika on takaluukun lukon lähellä sijaitseva musta mötikkä,mikä alkaa vuotamaan keskeltä.Tämä on usein helppo korjata teipillä/nippusiteillä/liimalla.Tämä tieto on W220 encyclopediasta(englanninkielinen sivusto),missä runsaasti tarinaa ja korjausohjeita kuvien kera,liki kaikkeen.

Pääasia on,ettei pumppua rasittaisi sulakkeita vaihtamalla,ettei se kärvähdä;on kallis.Kun ilmat lämpenee,niin täytyy kuunnella mahdollisia vuotoääniä ja tarvittaessa ottaa pumppu esiin takakontissa.Sijaitsee vasemmalla verhoilun suojassa.Siitähän voisi nyppiä yksitellen ilmajohtoja irti ja syöttää jollain pumpulla ilmanpainetta..katsoisi sitten josko paine pysyy.En ole vielä kohtuuhintaista käsipumppua löytänyt edes Biltemasta.Sellainen olisi varmaan hyödyllinen tulevaisuudessakin.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6249
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W220 Kysy&vastaa.

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Ari kirjoitti:Mihe,onko uutisia lukko-ongelmasta?Itselläni tuli sama ilmiö pakkasilla.Sulakkeen irrotus tai vaihtaminen(jos rikki)auttaa hetkeksi kun tietokone nollaa itsensä.Vikahan ei tällä häviä,ja pumppu polttaa taas pian sulakkeen suojellakseen itseään.

Starissa käytin vaunuani jokin aika sitten,kun kaikki vielä toimi,ja se kertoi että kuskin penkissä olisi ilmatyynyvuoto.Teoriani on tämä:koska ilmakin "kutistuu"kylmässä,joutuu pumppu tekemään enemmän työtä (mikäli vuoto)ja siksi polttaa sulakkeen.

Ns.tyyppivika on takaluukun lukon lähellä sijaitseva musta mötikkä,mikä alkaa vuotamaan keskeltä.Tämä on usein helppo korjata teipillä/nippusiteillä/liimalla.Tämä tieto on W220 encyclopediasta(englanninkielinen sivusto),missä runsaasti tarinaa ja korjausohjeita kuvien kera,liki kaikkeen.

Pääasia on,ettei pumppua rasittaisi sulakkeita vaihtamalla,ettei se kärvähdä;on kallis.Kun ilmat lämpenee,niin täytyy kuunnella mahdollisia vuotoääniä ja tarvittaessa ottaa pumppu esiin takakontissa.Sijaitsee vasemmalla verhoilun suojassa.Siitähän voisi nyppiä yksitellen ilmajohtoja irti ja syöttää jollain pumpulla ilmanpainetta..katsoisi sitten josko paine pysyy.En ole vielä kohtuuhintaista käsipumppua löytänyt edes Biltemasta.Sellainen olisi varmaan hyödyllinen tulevaisuudessakin.

Mun ongelma olevinaan selvis kun tuli plussakelit. No kerpele viikolla oli taas samanlainen ihmekaspakeli; motarilla tuulilasiin kerty jäät ihan huolella, just pääsin omasta rampista ylös skrapaan lasit vaikka tuulilasin puhallus täysillä niin oli vaan 20cm sulaa alareunassa, vaikka reiru 5 pakkasta niin satotuiskutti jotain vetistä skeidaa. No sitten illalla lähdin hakeen rouvaa rautatieasemalta niin taas yrvähti sulake... ja polttaa sitä edelleen säännöllisesti kun on vähän aikaa ollut päällä. Eli veikkaan että veti taas sitä kosteeta ilmaa ja jääti sen...

Mulla on vikakoodit niistä selkänojien niskatuista, voiskohan niissä olla sitten kuitenkin vuotoo. Tosin ihan samat koodit oli yhdessä toisessakin ässässä mitä taannoin starilla lueskelin. Mutta itse pumppu ei tosiaan käy kuin ihan lyhyesti kun laittaa sulakkeen kiinni, joten ei se johdu siitä että ylikuumentais sen. Eri juttu jos se jotenkin kanittaa tai ei saa ilmaa.

vakuumitesteristä; tilasin tollasen, on ainakin halapa
https://www.ebay.co.uk/itm/Hot-Car-Brak ... 2749.l2649" onclick="window.open(this.href);return false;
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Ridaz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ke 14.09.2011 21:34
Paikkakunta: Tampere

Re: W220 Kysy&vastaa.

Viesti Kirjoittaja Ridaz »

Muistaakseni niskatuista tulevan vikakoodin voi jättää huomioitta jos puuttu napista nousevat niskatuet....tai ainakin isän ässässä oli sillain. Ja siis oli takaniskatuista kyse
"Tietoni perustuu vahvasti olettamukseen"
S210 280 4Matic -98

Entisiä:
S211 280CDI -06, W124 200 -87, W220 S500 -99, W210 E200 CDI -02, W124 230E -91, S124 300TE -90, Audi A4 2.8 -96, Ford Mondeo -94, Ford Sierra 2.0 -90
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6249
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W220 Kysy&vastaa.

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Ridaz kirjoitti:Muistaakseni niskatuista tulevan vikakoodin voi jättää huomioitta jos puuttu napista nousevat niskatuet....tai ainakin isän ässässä oli sillain. Ja siis oli takaniskatuista kyse
joo niin starikin sanoo, mutta kun omassa niitä ei ole eikä ollut siinä toisessakaan ässässä... etuset toimii kuitenkin ihan ok.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Ridaz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ke 14.09.2011 21:34
Paikkakunta: Tampere

Re: W220 Kysy&vastaa.

Viesti Kirjoittaja Ridaz »

MiHe kirjoitti:
Ridaz kirjoitti:Muistaakseni niskatuista tulevan vikakoodin voi jättää huomioitta jos puuttu napista nousevat niskatuet....tai ainakin isän ässässä oli sillain. Ja siis oli takaniskatuista kyse
joo niin starikin sanoo, mutta kun omassa niitä ei ole eikä ollut siinä toisessakaan ässässä... etuset toimii kuitenkin ihan ok.
Eli koodin voi unohtaa, ettei vaan vanhuuttaan/väljyyttään pumppu vie niin paljon virtaa ettei sulake kestä. Omassa ässässä oli samaa vikaa ja syy oli juuri kulunut pumppu. Parin tonnin ritsaan en raaskinu pumppua uusia nii opettelin elämän vian kanssa varsinkin kun kelien lauhduttua rupes taas pelittää
"Tietoni perustuu vahvasti olettamukseen"
S210 280 4Matic -98

Entisiä:
S211 280CDI -06, W124 200 -87, W220 S500 -99, W210 E200 CDI -02, W124 230E -91, S124 300TE -90, Audi A4 2.8 -96, Ford Mondeo -94, Ford Sierra 2.0 -90
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6249
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W220 Kysy&vastaa.

Viesti Kirjoittaja MiHe »

no selvis sekin että -25C on riittävän kylmä että keula tipahtaa yön aikana tonttiin... pian nähdään kuinka se sieltä nousee...

Päivitys: nousi ihan nätisti kun laitoin taas maastoasennon päälle... olisi se saattanut omin avuinkin hitaasti nousta mutta palo käpy siihen stanan summeriin mikä huusi jossain vänkärin puolen tulipellin luota???!!! Ei siis 'car too low' piipparihälytys vaan jatkuva ihme ulina. Ja jatkoi huutamista vaikka auto oli ryhdissään ja ilmoitukset kadonneet mittaristosta??? Ja jatkoi vielä uusintastartin jälkeenkin :evil: . Siirsin autoa peri metriä ja kolmannen startin jälkeen vinkuna lakkasi...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: W220 Kysy&vastaa.

Viesti Kirjoittaja RAM »

Vesiongelmista, outo haju, tuulilasin huurtuminen jne.

Katsokaahan, että konepellin alla olevan sisäilmaoton kaukalon pohjareikä vetää.
Voi muodostua tukkeutuessaan ongelmaksi talvellakin.
tas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ke 12.12.2012 16:22

Re: W220 Kysy&vastaa.

Viesti Kirjoittaja tas »

Missä kilometreissä muilla on tullut airmaticin tolppien vaihto ajankohtaiseksi? Omalla ajettu nyt päälle 210 000 km ja alkuperäiset vielä, mutta vielä ei ole ongelmia niiden kanssa ollut...
-W220 s320 lang
-W124 300d
-w211 200cdi
-w211 270cdi
Ex:
-w210 200cdi×2
pathenkilö
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: Ma 19.10.2015 07:53

Re: W220 Kysy&vastaa.

Viesti Kirjoittaja pathenkilö »

tas kirjoitti:Missä kilometreissä muilla on tullut airmaticin tolppien vaihto ajankohtaiseksi? Omalla ajettu nyt päälle 210 000 km ja alkuperäiset vielä, mutta vielä ei ole ongelmia niiden kanssa ollut...
500 000km kaikki vaihdettu uusiin
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6249
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W220 Kysy&vastaa.

Viesti Kirjoittaja MiHe »

tuolla shoppailuissa jo huutelinkin airmaticcitolppien perään... ajattelin kokeilla onko noista miesslerin tolpista mihinkään: http://www.air-suspension-shop.com/Merc ... 2203205113" onclick="window.open(this.href);return false;

tänään siis laski aamulla työmatkalla kolme kertaa keulan alas. Nousi aina kun sammutti auton välillä, kerran jaksoi nostaa ajossakin. Iltapäivällä toimi hyvin paitsi antoi airmatic visit workshop viestin motarilla. Tein just staritestit, ei meinannut nostella oikein mitenkään autoa ylös painetesteissä. Herjas vuotoa kaikkien tolppien ja vettiilin välillä. Kompura feilas ekan testin mutta sen jälkeen toimi. Antoi sitten vuotovian kompuran ja venttiililohkon välille. Etutolppa varmasti vuotaa mutta onko systeemi nyt vaan jäässä kun tolpat ei nouse. Auto käynnissä näytti olevan korkeudet kuosissaan. Toisaalta vuototesti oli selvä, siellä paine laski sen minuutin aikana, mutta voiko kompura olla sökö ja vuotaa kompuran 'läpi' vai vuoto venttiililohkossa? Pitäsikö tilata miessleriltä kompura samalla? Sviddu näitä pakkasia, tossa öljysheikille tarkotetussa pirssissä toimi mikään.


EDIT: lol kävin viemässä roskat ja nyt se ässä tönöttää siellä maastoasennossa kuin viagraa saaneena :lol:
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
luokyio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1055
Liittynyt: Pe 02.05.2003 15:40
Paikkakunta: Espoo

Re: W220 Kysy&vastaa.

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Japsivalaaseen tuo radiokysymys tulee eteen kunhan joskus rantautuu. Androidikikkareillahan tuo lienisi helpoin toteuttaa, mutta pystyykö tuon tietämään etukäteen katsomatta että kumpi liitin siellä on, niin voisi tilata valmiiksi? Jos on tuo eka, niin pitäisi juoksuttaa takakonttiin asti tuo piuha? Vaatineeko purkamista miten rajusti vai saako jostain listojen alta pienemmällä vaivalla?

Kuva

Orkkisvermeet pitäisi olla kiinni eli ei toivottavasti ole sotkettu piuhoja.

Maaliskuussa 2001 valmistunut vehje, äänentoistoon liittyvät varusteet tässä:

352 COMAND
810 SOUND SYSTEM
819 CD CHANGER
860 TV-TUNER ANALOG
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
C215 CL 500 (JDM)

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L (JDM), W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
harriba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ti 06.02.2007 23:08

Re: W220 Kysy&vastaa.

Viesti Kirjoittaja harriba »

luokyio kirjoitti:Japsivalaaseen tuo radiokysymys tulee eteen kunhan joskus rantautuu. Androidikikkareillahan tuo lienisi helpoin toteuttaa, mutta pystyykö tuon tietämään etukäteen katsomatta että kumpi liitin siellä on, niin voisi tilata valmiiksi? Jos on tuo eka, niin pitäisi juoksuttaa takakonttiin asti tuo piuha? Vaatineeko purkamista miten rajusti vai saako jostain listojen alta pienemmällä vaivalla?

[ https://imgs.inkfrog.com/pix/easyrising/ES4759S-E24-Wiring-Diagram.jpg ]

Orkkisvermeet pitäisi olla kiinni eli ei toivottavasti ole sotkettu piuhoja.

Maaliskuussa 2001 valmistunut vehje, äänentoistoon liittyvät varusteet tässä:

352 COMAND
810 SOUND SYSTEM
819 CD CHANGER
860 TV-TUNER ANALOG
810 = Bosen vahvari takakontissa. Vahvari on kuituväylässä. 2001 lienee varmuudella pre-facelift, jolloin kuituväylä on D2B. Ylempi piuha on tällöin toimiva, eli androidimankan päätevahvarit kytketään suoraan Bosen kaiuttimiin, ja Bosen vahvari jää tyhjän pantiksi. Auton kaiutinliitin on siis takakontissa, eli tuo piuha pitää vetää keskikonsolista sinne.

Piuha reitittyy poistamalla takapenkkki ja selkänoja. Kuskin puolelta löytyy reikiä josta saa piuhan takaloosteriin. Itse jätin Sonyn BT-mokkulan keskikonsolin takalaitaan, luulisi että konsolin irrottamalla pääsee kojelaudalle asti ilman että pitää irrottaa penkkejä. Veikkaisin että menee tuolta helpommin kuin kynnyslistojen alla. Kannattaa varmistaa ettei mikään johto jää liiskautumaan rungon ja takapenkin väliin.

Japsiversiossa takakontin koko vasen poski on täynnä kaiken maailman putkiradioita (AV gateway, navi, puhelin, cd-vaihtaja, Bose, telkkari). Androidikonversiossa on se hyvä puoli että tavaratilan koko kasvaa selvästi kun nuo tunkkaa mäkeen. Tosin sinne pitää hankkia euromallin verhoilupahvi.

Kerran hiukan noiden kanssa leikin, ja panin merkille että komponenttien poisto vaatii D2B-silmukan (cd-vaihtaja) + mahdollisesti Staria. Naviboksin liittimen jos nykäisee irti niin samalla katoaa analog tv :/ Liekö noissa jotain can-piuhoja joita pitäisi kytkeä lenkeiksi.
harri
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA, W220 S500
Jaguar XJ X308, R1100RT, Hyundai Ioniq hybrid
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 534
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W220 Kysy&vastaa.

Viesti Kirjoittaja jusi »

Tänään tuli selvitettyä, löytyykö lämppärin puhaltimen moottoria varaosaliikkeiden hyllystä. Nimittäin matkalla Lappeenranta-Pyhätunturi moottori päätti lopettaa toimintansa. Ei muuten löytynyt. Yllättäen moottorin putsaus Kajaanin Moponetistä ostetuilla kemikaaleilla oli menestys ja moottori pyörii taas niin kuin ei olisi huomista. Moottorin hapettumien perusteella epäilen, että ilmanoton vedenpoisto on joskus ollut tukossa ja moottori on saanut kastelua. Eli kannattaa todellakin putsata ilmanottokaukalon vedenpoisto ajoissa. Sivuhuomautuksena mainittakoon, että käytin tällä viikolla ässän ohjelmoitavana. Ohitukset sujuivatkin ripeästi vaikka on kuormaa päällä ja boksi katolla.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
luokyio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1055
Liittynyt: Pe 02.05.2003 15:40
Paikkakunta: Espoo

Re: W220 Kysy&vastaa.

Viesti Kirjoittaja luokyio »

harriba kirjoitti:
810 = Bosen vahvari takakontissa. Vahvari on kuituväylässä. 2001 lienee varmuudella pre-facelift, jolloin kuituväylä on D2B. Ylempi piuha on tällöin toimiva, eli androidimankan päätevahvarit kytketään suoraan Bosen kaiuttimiin, ja Bosen vahvari jää tyhjän pantiksi. Auton kaiutinliitin on siis takakontissa, eli tuo piuha pitää vetää keskikonsolista sinne.

Piuha reitittyy poistamalla takapenkkki ja selkänoja. Kuskin puolelta löytyy reikiä josta saa piuhan takaloosteriin. Itse jätin Sonyn BT-mokkulan keskikonsolin takalaitaan, luulisi että konsolin irrottamalla pääsee kojelaudalle asti ilman että pitää irrottaa penkkejä. Veikkaisin että menee tuolta helpommin kuin kynnyslistojen alla. Kannattaa varmistaa ettei mikään johto jää liiskautumaan rungon ja takapenkin väliin.

Japsiversiossa takakontin koko vasen poski on täynnä kaiken maailman putkiradioita (AV gateway, navi, puhelin, cd-vaihtaja, Bose, telkkari). Androidikonversiossa on se hyvä puoli että tavaratilan koko kasvaa selvästi kun nuo tunkkaa mäkeen. Tosin sinne pitää hankkia euromallin verhoilupahvi.

Kerran hiukan noiden kanssa leikin, ja panin merkille että komponenttien poisto vaatii D2B-silmukan (cd-vaihtaja) + mahdollisesti Staria. Naviboksin liittimen jos nykäisee irti niin samalla katoaa analog tv :/ Liekö noissa jotain can-piuhoja joita pitäisi kytkeä lenkeiksi.
Jees, kiitos! Pre-facelift on juu. Mieluiten sitä pussihousuna pitäisi kaiken orkkiksena, mutta ei taida olla järkevällä työllä mahdollista...

Millainenkas ensihuolto tuohon kannattaa tehdä? Luonnollisesti kaikki nesteet ja suodattimet uusiksi, mutta mitenkäs sytytystulpat, johdot yms?
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
C215 CL 500 (JDM)

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L (JDM), W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: W220 Kysy&vastaa.

Viesti Kirjoittaja RAM »

Sytytystulpar kun vaihdat 200 000 km välein, niin ei ongelmaa. Johdot, jos sytytyskatkoja.

Autohan hajoaa sieltä, mistä sitä on viimeksi korjattu, eli näpit irti, jos se toimii.

PS. Omaani tein linjatulon kasettisoittimeen. Siihen voi sitten laittaa kännykän, tai vaikka blootoothikikkaree.
Avatar
harriba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ti 06.02.2007 23:08

Re: W220 Kysy&vastaa.

Viesti Kirjoittaja harriba »

luokyio kirjoitti:
harriba kirjoitti:
810 = Bosen vahvari takakontissa. Vahvari on kuituväylässä. 2001 lienee varmuudella pre-facelift, jolloin kuituväylä on D2B. Ylempi piuha on tällöin toimiva, eli androidimankan päätevahvarit kytketään suoraan Bosen kaiuttimiin, ja Bosen vahvari jää tyhjän pantiksi. Auton kaiutinliitin on siis takakontissa, eli tuo piuha pitää vetää keskikonsolista sinne.

Piuha reitittyy poistamalla takapenkkki ja selkänoja. Kuskin puolelta löytyy reikiä josta saa piuhan takaloosteriin. Itse jätin Sonyn BT-mokkulan keskikonsolin takalaitaan, luulisi että konsolin irrottamalla pääsee kojelaudalle asti ilman että pitää irrottaa penkkejä. Veikkaisin että menee tuolta helpommin kuin kynnyslistojen alla. Kannattaa varmistaa ettei mikään johto jää liiskautumaan rungon ja takapenkin väliin.

Japsiversiossa takakontin koko vasen poski on täynnä kaiken maailman putkiradioita (AV gateway, navi, puhelin, cd-vaihtaja, Bose, telkkari). Androidikonversiossa on se hyvä puoli että tavaratilan koko kasvaa selvästi kun nuo tunkkaa mäkeen. Tosin sinne pitää hankkia euromallin verhoilupahvi.

Kerran hiukan noiden kanssa leikin, ja panin merkille että komponenttien poisto vaatii D2B-silmukan (cd-vaihtaja) + mahdollisesti Staria. Naviboksin liittimen jos nykäisee irti niin samalla katoaa analog tv :/ Liekö noissa jotain can-piuhoja joita pitäisi kytkeä lenkeiksi.
Jees, kiitos! Pre-facelift on juu. Mieluiten sitä pussihousuna pitäisi kaiken orkkiksena, mutta ei taida olla järkevällä työllä mahdollista...

Millainenkas ensihuolto tuohon kannattaa tehdä? Luonnollisesti kaikki nesteet ja suodattimet uusiksi, mutta mitenkäs sytytystulpat, johdot yms?
Mulla on japaninrammarit + Sonyn BT vastaanotin telkkarin audiolinjassa. Sen verran olen saanut tutkittua että euro- ja japsicomandin töpselit ovat identtisen näköisiä, poislukien navigaattori joka japsiversiossa on takakontissa. Japsiversiossa ei tästä syystä ole lainkaan cd-asemaa keskikonsolissa. Joten on hyvin mahdollista että euro-comandin voi vaihtaa jos heittää navilla kuikkaa. Pitäisi jostain keikata halpis eurocomandi testejä varten. Mutta starin tuo todnäk vaatii myös.

Itse vaihdatin öljyt, nesteet ja suodattimet jonka jälkeen panin merkille että autoa oli huollettu kaikin puolin huolto-ohjelman mukaan. Edellinen öljynvaihto oli tehty 5t km sitten. Vaihteistöoljy oli 63tkm ajetussa myös vaihdettu (korkin väri vaihtuu). Parempi kait huoltaa liikaa kuin liian vähän. Hanskalokerossa oli semmoisia A3-kokoisia lakanoita joissa huoltokohteiden kuvia ja merkintöjä japaniankielellä. Liekö kyseessä paikalliset katsastuspahvit. Tietääkseni tulppien vaihtoväli on 100.000km. Niitä on 16 kpl, osa melkolailla ahtaassa paikassa. Eiköhän tuo itse hoksaa sytytyskatkot, ts. jos ei ole vikakoodeja niin johtojen vaihtamisen pointti lienee aika kyseenalainen. Airmaticin kompressorin ryynit pitäisi vielä jaksaa tarkastaa ja vaihtaa. Alustaa ja akkua tuli juuri koeponnistettua seisottamalla autoa puolitoista viikkoa lentokentällä. Keula oli silminnähden alhaalla mutta eipä muuta kuin auto käyntiin ja baanalle. Joku nostaja siellä naputtaa kylmänä, mutta ääni häviää koneen lämmetessä. Ymmärtääkseni hyvin tyypillistä tuolle koneelle.

Kuumuus ja kosteus ilmeisesti syövät tiettyjä muoviosia. Näitä ovat ainakin sivupeilien ja ovien väliset tiivistet, kynnyskoteloiden muovilistojen tiivisteet sekä airmatic-tolppien pölysuojat. Viimemainittuihin tein kumikalvosta saappaat. Vaikuttaisi että ovat pysyneet paikallaan, joskaan en ole jaksanut tuon takia vielä renkaita irrotella.

Tilasin Saksasta kesänakeille vanhat 18'' Intran vanteet, jotka odottavat näppärästi lähiömarketin postin noutopisteessä. Niitä voi sitten puunailla pahimpien pakkasten yli.
harri
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA, W220 S500
Jaguar XJ X308, R1100RT, Hyundai Ioniq hybrid
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1153
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: W220 Kysy&vastaa.

Viesti Kirjoittaja Ari »

Lähtisin jousituksen ilmavuotoja tutkimaan venttiiliyksiköstä,jonka kautta kaikki letkut menee.Liittimien kiristäminenkin voi auttaa,mutta halvalla saa tilattua myös korjaussarjan,eikä ole iso työ.Siellähän on kait pienet kumitiivisteet ja ne ei vanhettuaan oikein pelitä muuttuvissa lämpötiloissa.Toki itse venttiiliyksikkökin voi olla rikki,mutta se lie pienempi todennäköisyys.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: W220 Kysy&vastaa.

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Ari kirjoitti:Lähtisin jousituksen ilmavuotoja tutkimaan venttiiliyksiköstä,jonka kautta kaikki letkut menee.Liittimien kiristäminenkin voi auttaa,mutta halvalla saa tilattua myös korjaussarjan,eikä ole iso työ.Siellähän on kait pienet kumitiivisteet ja ne ei vanhettuaan oikein pelitä muuttuvissa lämpötiloissa.Toki itse venttiiliyksikkökin voi olla rikki,mutta se lie pienempi todennäköisyys.
Tässä venttiiliblokkia ootellessa kattelin epctä tarkemmin ja ei näy siellä kompuran ja venablokin yhteydessä tiivisteitä - ainakaan varaosanumeroa ei ole tarjolla.

Onko niille joku varaosanumero (vaikkapa korjaus-sarjan varaosanumero) ja/tai tuleekohan ne venablokin mukana tjsp kompuran mukana ei tullut tiivisteitä pelkkä rele toki?

Tai olisiko tarkempaa kokoa tiivisteille tiedossa jos ei veho$ta niitä saa?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6249
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W220 Kysy&vastaa.

Viesti Kirjoittaja MiHe »

AK47 kirjoitti:
Ari kirjoitti:Lähtisin jousituksen ilmavuotoja tutkimaan venttiiliyksiköstä,jonka kautta kaikki letkut menee.Liittimien kiristäminenkin voi auttaa,mutta halvalla saa tilattua myös korjaussarjan,eikä ole iso työ.Siellähän on kait pienet kumitiivisteet ja ne ei vanhettuaan oikein pelitä muuttuvissa lämpötiloissa.Toki itse venttiiliyksikkökin voi olla rikki,mutta se lie pienempi todennäköisyys.
Tässä venttiiliblokkia ootellessa kattelin epctä tarkemmin ja ei näy siellä kompuran ja venablokin yhteydessä tiivisteitä - ainakaan varaosanumeroa ei ole tarjolla.

Onko niille joku varaosanumero (vaikkapa korjaus-sarjan varaosanumero) ja/tai tuleekohan ne venablokin mukana tjsp kompuran mukana ei tullut tiivisteitä pelkkä rele toki?

Tai olisiko tarkempaa kokoa tiivisteille tiedossa jos ei veho$ta niitä saa?
tuolla on listattu o-renkaat niitä voi kysellä esim. firmoista jotka tekee ite tiivisteitä

lähde(https://w220.ee/Airmatic" onclick="window.open(this.href);return false;):

1x O-ring for the groove of the plastic piece of the block (2mm thick, 30.4mm long)
1x O-ring for the pressure sensor (2mm thick, 13.3mm outer diameter)
5x O-ring for the upper solenoid groove (1.5mm thick, 6.5mm outer diameter)
5x O-ring for the lower solenoid groove (1.5mm thick, 10.8mm outer diameter)
6x O-ring for the pressure line hoses (1.5mm thick, 9.5mm outer diameter)

Kaipa noita tiivistesarjoja ebaystakin saa
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6249
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W220 Kysy&vastaa.

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Jaahas kevät tulee ja kukkaset kohta puskee lumipenkkojen ja autonpeltien alta... vois tarkistaa 'siemenet', mitenkäs nuo helmamuovit lähtee tässä irti, huonosti löytyy ohjeita ja WISsikään ei kerro. Luin jostain että ovien kynnysmuovien alta löytyisi ruuveja, ja sitten vaan pohjassa ne omat muovikiinnikkeet...?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6249
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W220 Kysy&vastaa.

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Etutolppa vaihdatettu. Alapallojen vaihdolla piti mennä mutta tarvittiinkin lisäksi molemmat reaktiotangot ja toinen alatukivarsi ja raidetangon pää :? :( no pientä kolinaa sieltä on kuukauden päivän silloin tällöin kuulunut mutta pieni ylläri silti kun syksyllä olivat vielä kunnossa. Airmaticin venttiiliblokia eivät ehtineet vaihtamaan, ajelin sitten tuossa kotona pneumatiikkatestit taasen läpi, nyt toimi kaikki tolppatestitkin mutta edelleen painevuoto kompuran ja venttiilohkonvälillä feilas niukasti. Tarvis tutkailla kait ite mutta ei millään nuo ulkohommat nappais. Takapään iskari heijas vähän rynkytyksen jälkeen ja väljyyttä oli kuulemma alpään kiinnityksessä, menisköhän puslan vaihdolla vai onko tuokin tolppa p*sk*?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Lukittu