Pääsi käymään niin, että tästä hajosi kannentiiviste. Siitä on juttua vähän epäloogisesti toisessa topicissa, jota alun perin en niinkään avannut remonttitarinaksi, vaan ihan vain kysyäkseni vinkkejä, että mistä savutus johtuu. Tossa juttua siitä.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 97&start=0
Ennen kuin kaikki oli ensin purettu ja sitten turbo huollatettu ja kansi kunnostutettu, tarvittavat uudet osat hankittu ja lopulta koko touhu asennettu, niin aikaa meni melko kauan. Auto oli koko ajan lämpimässä tallissa ja siitä se ajatus sitten lähti…
Oli tiedossa, että aiemmin tekemistäni ruostekorjauksista ainakin rekisterikilven lampunreikien ympärystät ja lokasuoja takapuskurin pokkauksen kohdalla vasemmalla olivat taas ruosteessa. Molemmat kohteita, joita ei vielä nähnyt purkamatta tai muuten erityisen tarkasti katsomalla. Lisäksi alustan ja tiettyjen muiden osien ruosteenestokäsittelyä olisi varmasti hyvä täydentää nyt, kun auto oli varmasti kuiva.
Eipä siis muuta kuin purkamaan paitsi em. tunnettuja kohtia, myös vähän muita juttuja, jotta mahdollisesti piilossa olevat ruosteet tulisivat esiin.
1. Muoviset sisälokarit pois. Hyvin olivat suojanneet, joskin kyllä sinne kuitenkin jonkin verran hiekkaa ja pölyä oli muutamassa vuodessa kerääntynyt, mutta ei pahasti. Oikea etulokari oli kulunut puhki, kun turhan ulkoneva eturengas on joustossa hangannut siihen. Nämä siis suomalaiset Leo Laine Oy:n tekemät Lokarit. Lokarit asentanut ruosteenstofirma oli vetänyt lokasuojien kaaret sitkeällä kiveniskumassalla ennen lokarien asennusta, ja ilmeisesti se oli estänyt sen, että lokari olisi yhdessäkään nurkassa hinkannut lokasuojan maalipintaa puhki. Eli kaaretkin olivat kunnossa.
2. Kylkipaneelit pois ovista. Jee! Paneelien alla ollut kotelosuoja-aine oli toiminut hyvin, ja ruostetta ei ollut missään. Paneelien yläreunahan nojaa ovea / lokasuojaa vasten ja sen vuoksi olin laittanut 3M:n kiveniskuteippiä oviin kapeat suikaleet. Sekin oli toiminut erinomaisesti.
3. Helmamuovit pois. Pari pienen pientä ruostepistettä muovin yläreunassa, jossa reuna oli hangannut kynnykseen. Muuten tosi siistissä kunnossa.
4. Vilkaisu A-pilarin alaosaan, siihen joka on etulokasuojan alla. Näytti pahasti siltä, että koriliimakerros olisi hieman halkeillut, vaikka muuten olikin siistin näköinen. No, alareunaan oli jostakin vähän kertynyt havunneulasia yms. kamaa. Siispä etulokasuojat irti ja jälki em. kohdassa oli ruman näköistä, kun irtonaiset liimat otti pois. Huippuhomma kuitenkin, että tuli tässä kohdassa tuo tehtyä, sillä vielä se ei ollut mistään puhki. Tässä vaiheessa irtonainen massa on raavittu pois:
Tarkemmin kun katsoin, niin havaitsin pari mielenkiintoista juttua. Ensinnäkin tossa sauman maisemissa pelti on selvästikin sinkittyä, en tiennyt, että näihin olisi tehty sinkityksiä. Tai no olen tiennyt muutaman kuukauden, kun avasin pari vuotta vanhemmasta 124:stä vastaavan paikan. Mutta se oli aivan uusi juttu, että koriliima on tehtaalla vetäisty paljaalle pellille. Sinne kun mistä vain halkeamasta pääsee vesi, niin ruostuu varmasti ja nopeasti. Kun noita pohjamaaleja käsittääkseni on tehtaalla laitettu upottamalla koko koppa kylpyyn, niin ilmeisesti sitten nämä liimat on levitetty ensin ja kylvyssä käyty vasta sen jäkleen. Ei kovin hyvä systeemi mielestäni.
Tässä toisen puolen vastaava sauma vähän lähempää:
Lokasuojistakin löytyi ruostetta. Tosin vaan mitä näistä on kuvia nähnyt, niin tosi pienellä on päästy - se varmaan johtuu pitkälti heti maahantuonnin jälkeen teetetystä ruosteenestokäsittelystä. Tämän tason ruostevauriota oli molemmissa lokasuojissa vastaavissa paikoissa, alakiinnitysruuvien ympärystässä siis:
Ihan siis pelkkää pintaruostetta ja täälläkin oli näköjään sinkkikerros pinnassa.
5. Ovien alareunoista tiivisteet pois urasta. Takaovet ok, joskin likaiset, mutta molemmissa etuovissa muutama ruostepaikka. Nekin tulivat näkyviin vasta, kun tiivisteen otti irti. Korjaamisen kannalta tosi hankala paikka, kun siinä on syvää uraa, pokkausta jne.
6. Kynnysmuovit oviaukoista pois. Löytyi muutama ruostetäplä. Nämähän minä korjasin joskus aiemmin, mutta silloin oli käytössä vain spraymaaleja, vaikkakin automaalikaupasta ostettuja. Olis silloin pitänyt ymmärtää lakata ne myös.
7. Takapuskuri pois – ei yllätyksiä.
8. Takalampun reunojen tarkastelu. Näyttivät oikein hyviltä sekä sisältä että ulkoa. Vähän ajan päästä tarkastelin uudestaan, ja ihan pieni pintaruostepiste oli kuskin puolella lampun sisäkärjen kohdalla. Ei muuta kuin lamput irti ja olihan siellä ihan kunnollisen kokoisia uusia kukkasia, täysin piilossa ja molemmin puolin. Ei kuitenkaan tarvetta uudelle pellille ja hyvä, että tuli tässä kohdassa avattua.
Tässä matkustajan puoli:
9. Takaluukun ulkopuolen metallilista ja kilven lamput ja kilpi telineineen pois. Tää oli jo tiedossa, että rumaltahan ne näyttävät, mutta täälläkin peltiä on kuitenkin niin hyvin jäljellä, ettei ole tarvetta hitsaamiselle.
Sitten alkoi olla sen verran purettu, että saattoi aloittaa auton suojaamisen ja ruosteiden korjaamisen. Kuvissa näkyykin, että aika lailla sitä tuli peiteltyä muovilla, jotta ympäriinsä leviävä ruostepöly ja puhallushiekka pysyisivät edes pääosin pois autosta sisältä ja moottoritilasta. Pistetään nyt loppuun vielä yksi yleiskuva suojauksista - tämä kuva tosin on otettu vasta pohjamaalaamisen jälkeen. Aivan älytön määrä meni aikaa suojaamiseen, mut se on toinen juttu se.