Nozkin W124 E

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Mersbenzw202 kirjoitti:Älyttömän komea auto kyllä, voi kun joskus tälläisen saisi. :)

Paljonko ostaessa jouduit tästä köyhtymään, ilmeisesti liikkeestä ostit?
Paljonko olet itse tämän kanssa ajellut?
Kiitoskiitos, joo liikkeestä sen ostin (vaikkakin myyjä oli sen liikkeen pomo eikä itse liike) ja hintaa en viitsi edes sanoa. Ei se ainakaan halpa ollut, että sen puoleen ei tarvitse mainostaa tehneensä huippuhyvää kauppaa, vaikka kyllä mielestäni ihan hyvän auton sitten sainkin. :) Lähes tasan 80 000km on takana tällä hetkellä mulla tämän auton kanssa.


Tuosta antennista, niin kiitos sähköantennivinkeistä, mutta mulla tosiaan on se manuaalinen antenni paikallaan. Juuri siksi, ettei talven vesi-kura-pakkasyhdistelmä riko sitä sähköantennia (se on tallissa hyllyssä hyvin pakattuna). Manuaalipiiska on nyt niin, että sen saa vaivattomasti tempaistua kokonaan irti, kun vetää ylöspäin, eli alaosa ei ole jumittunut runkoon kiinni. Sen sijaan siellä on joku mekaaninen este, joka estää sitä painumasta alaspäin. Ei ole saanut aikaiseksi tuota sen enempää ihmetellä, kun sitä niin kovin harvoin on tarvetta painaa alas. Ei tuu paljon automaattipesussa käytyä... ;)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Sain tuossa kysymyksen yksityisviestillä; aiheena oli noi ovikaiuttimet, joita tähän autoon virittelin (http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 59#p991259).

Ajattelin vastata tähän, niin on sitten juttua aiheesta nähtävillä kaikille, jos joku vaikka sattuisi olemaan kiinnostunut.

Kysymys oli osanumeroista, ja hommahan meni silleen, että kävin kysymässä merkkiliikkeestä osia ja sieltä tilasin lopulta ne muoviritilät sekä niiden kiinnitysklipsit. He katsoivat osanumerot, joten ne eivät mulle tulleet selville silloin. Kaiutinkotelot ja niiden kiinnitysraudat sekä itse kaiuttimet mulle myi yksi foorumilainen, enkä niidenkään numeroita katsellut ja sitten ne ovitaskut, joissa oli valmiina kaiutinreiät sekä solumuovikehät kaiuttimien ympärille, ostin Jenkeistä eBayn kautta, ja varmaan vaan etsin osanumeron sijaan jollain "W124 door pocket" -tyyppisellä hakusanalla niitä. Siellä noi ovikaiuttimet ovat jollain aikavälillä olleet vakiovarusteena ja siksi niitä sai sieltä paljon järkevämmällä hinnalla ja paremmalla tarjonnalla kuin Euroopasta.

Osanumeroista sitten, niin se on jonkun verran monimutkainen systeemi, kun on eri verhousmateriaaleja ja eri värejä.

Siitä se lähtee, että EPC:ssä ovi on tuon näköinen:
Kuva

Sieltä tarvitaan tähän hommaan osat 26 ovitasku, josta pitää valita oikeanlainen, kun niitä on vaikka mitä (ihan kaikki eivät edes mahtuneet kuvaan, ylimpänä oli joku ei-kaiutinreiällinen tasku ja alimmasta puuttuu viittaus footnoteen, mutta siellä olisi 936 colour footnote):
Kuva

Sitten kun on valittu oikea verhoilumateriaali ja kotelon tyyppi (eli sellainen Sound systemillä varustettu), niin avataan oikea footnote ja katsotaan väri. Tässä kaikki oleelliset footnotet yhdistettynä:
Kuva

Sieltä sitten valitaan oikeat lisänumerot ja nyt esimerkkinä valitsin omaan autooni sopivan, eli esimerkkinä vasen puoli, nahkavarhoilu, sound systemillä varustettu ja musta, niin footnote 922 mukaan katsottu lisänumero kertomaan värin, niin koko numeroksi tulee tällainen (toi 409 footnote oli joku älytön "Sovitetaan asennettaessa", tai jotain sen suuntaista):
Kuva
Käytännössä siis vaan se nelinumeroinen värikoodi valitun osanumeron perään.

Ovipaneelin lisäksi tarvitaan tässä kuvassa näkyvät osat, eli ritilät, solumuovikehykset, erikseen oikea ja vasen, ja ritilän lukitusklipsit (joita on muistaakseni 8kpl per ritilä). Näistä ritilä on värikoodattu ja avasin tohon samaan kuvaan sen väriä kuvaavan footnoten.
Kuva

Voi sitten vielä jotakin noita johtoja ja muita ottaa, jos haluaa, mutta ne nyt voi itsekin tehdä. Ensimmäisessä kuvassa on tuo toisenlainenkin ovitasku (osa 95), jossa on ihan piirrettynä kaiutinreikä ja sitten ruuveilla laitettava ritilä. Se on eri juttu; tuota on käytetty takseissa ja poliisiautoissa EPC:n mukaan.

Sitten se kaiutinkotelo + kaiutin + kiinnitysrauta, niin ainoa, mitä löysin EPC:stä pitkällisen etsimisen jälkeen oli tämä. Ei kuvaa tarkemmin, että mistä on kyse ja muutenkin aika epäselvästi kuvattu. Kaipa tuossa on oikea ja vasen puoli ja footnoten mukaan voisi epäillä, että tosiaan siinä olisi itse kaiuttimen lisäksi myös kotelo ja sen kiinnitys, koska niiden ei mainita puuttuvan.
Kuva
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Jatketaanpa vielä hetki näistä kaiuttimista.

Näköjään tässä eBay-ilmoituksessa https://www.ebay.com/p/90-MERCEDES-BENZ ... 0005.m1851 on kuva, jossa vasemman puolen kaiutinpaketti on numerolla:
124 820 05 02 ja toisessa ilmoituksessa vastaava paketti matkustajan puolelle on:
124 820 06 02

Noista nyt tosiaan vaan puuttuu se kiinnitysrauta, että suoraan tuollaisenaan sitä ei saa laitettua mihinkään ovessa valmiina oleviin kiinnityskohtiin. Mutta sellaisen voi tietysti itse värkätä tarvittaessa, ei se mikään monimutkainen kiinnike tainnut olla.

Tuossa yksi esimerkki myynnissä olevista taskuista, muistaakseni hyvin samanhintaiset kuin mitä ne olivat, jotka itse ostin:
https://www.ebay.com/itm/Mercedes-Beige ... jM&vxp=mtr
Noiden myyjä kertoo osanumeroiksi: "Mercedes part numbers 1247270964 and 1247271064", mutta EPC ei noita numeroita tunnista ollenkaan. Keksin vielä ruveta katselemaan vanhoja kuvia omalta koneelta, ja itse asiassa juuri tuo 124 727 0964 on kuskin puolen kaiutinreiällisen ovitaskun sisäpuolelle valettu. Oletan, että se on se muovirunko, jota ei sellaisenaan myydä. Ja sitten, kun siinä on päällä joku verhoilu, niin sille verhoilu + tuo runko-paketille on omat numeronsa. Tuossahan myynti-ilmoituksessa on tuo vaalea tasku ja mun valokuvassa musta. Ja molemmissa sama numero, eli varmaankin se muovirunko on aina tuommoinen musta.

Kuvistani myös paljastui, että -93 mallisessa kuskin oven kaiutinkotelon tarrassa on numero 124 820 19 02 ja sama numero näytti olevan tuossa, jonka omaan autooni laitoin - siitä en tiedä, minkä ikäisestä autosta se oli lähtöisin. Matkustajan puolen osasta ei ole sellaista kuvaa, josta numeron näkisi, eikä mitään kuvaa siitä kaiutinkotelon kiinnitysraudasta.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

...ja kun nyt kerran ruvettiin, niin pistetään jotakin tähän autoon liittyvää vähän tuoreempaakin. Ihan vaan kuva, joulupäivältä, kun oltiin kyläilemässä.

Kuva

Poikkeuksellisen paljon uutta lunta + vähän tavallista matalampi alusta + Mercedes-Benz ASD :arrow: No problem. :D

Paitsi että niin paljoa lunta ei ole kyllä konehuoneessa ollut koskaan, kuin oli tuon reissun jälkeen, kun puskuri toimi aurana ja pohjamuovin ilmanottoaukot olivat enemmänkin lumenottoa tekemässä.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Höh,

nyt tuli vika, joka melkein jätti tielle, mut ei aivan kuitenkaan.

Perjantaina kun töistä piti lähteä takaisin, niin startti piti vaan armotonta rohinaa, eikä pyörittänyt moottoria. Muutaman yrityksen jälkeen se kuitenkin rupesi toimimaan ja koska ei oikein voi luottaa tuommoiseen, niin päätin avata ja katsoa, mitä löytyy.

Katoin ensin ohjeesta http://www.w124performance.com/service/ ... 5-7100.pdf, ja siinä on oikein sen verran, että akkukaapeli tosiaan kannattaa irrottaa ja sitten johdot startilta. Mutta ASD-letkua ei ole lähimainkaan enkä mitenkään ymmärrä, että miksi polttoaineenlämmittimen termostaatti pitäisi irrottaa, kun startti mahtuu tulemaan alas niin, ettei se käy noin 20cm lähempänä kyseistä osaa. Vielä enemmän kummastuttaa, että miksi moottorin tukityynyjen pultit pitäisi irrottaa ja tunkata moottoria ylöspäin. No, se tosiaan lähti irti ja oli päällepäin ihan siistin oloinen (putsaamisen jälkeen):
Kuva

Samalla muuten putosi joku tommonen. Ei vissiin liene missään tekemisissä startin kanssa? Veikkaisin, että tuo on ollut pudonneena jossain välissä niin, että pääsi nyt lattialle asti, kun startti on irti:
Kuva
Kokoluokka ei tuosta käy ilmi, mutta ehkä jotain 20mm ovat nuo molemmat suorat osuudet.

Päälle päin näkyi, että vauhtipyörälle menevä startin hammaspyörä lienee vetänyt tyhjää osumatta vauhtipyörän hammaskehälle perille asti. Ei se mikään paha ollut, enemmänkin hyvin lievä visuaalinen haitta.

Sitten kun availin, niin ihan hyvältä näytti kaikki muut kuin yksi kohta...
Kuva

Nimittäin tämä:
Kuva

Vähän ihmetyttää, että se on ylipäätään startannut enää ollessaan tuossa kunnossa. Se nimittäin starttasi aivan moitteettoman oloisesti neljä kertaa epäonnistuneen startin jälkeen ennen kuin pääsin purkamaan.

Tosiaan toi haarukka on muovia ja koko startin valmistukseen syyllinen on Valeo. Ei pitäis mennä laittamaan ranskalaisia osia saksalaiseen autoon. 8)

Sellaisen muuten huomasin, että vastoin odotuksiani, tässä ei ole planeettapyörästöä. Sen sijaan sähkömoottorin päässä on pieni hammaspyörä ja se pyörittää vaan yhtä isompaa hammaspyörää, jossa hammastus on sisäkehällä ja joka on sitten bendixin akselissa kiinni.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Joo, kauheesti harmituttaa, kun auto seisoo kelvottomana tallissa. :)

Selvittelin vielä illalla aihetta pitkän kaavan kautta ja kävi ilmi, että aika monessa Valeon startissa tuommoinen samanlainen haarukka on ja lisäksi tänään havaitsin, että sitä saa jopa Mersun varaosana hintaan ~24€ sisältäen myös solenoidin männän (tai mikä se nyt nimeltään on) ja jousen yms.

Tänään aloitin selvityksen kysymällä, josko Motonetista olisi saanut ostettua joko pelkän haarukan tai sitten vaikka kokonaisen minkä tahansa startin, josta olisin voinut purkaa pois sopivan haarukan (ja tilata uuden haarukan ilman kiirettä jostain edullisesti ja laittaa sen siihen purettuun starttiin ja myydä eteenpäin). Ei tietenkään onnistunut. Olis heillä valikoimissa ehkä ollutkin, mutta ei ollut kykyä tai halua selvittää, että minkä mallin Valeoita heillä olisi ollut (kun heillä on Valeon tyyppinumeron sijaan tiedossa vain, että mihin autoon ne sopivat ja lisäksi kun myynnissä on myös kunnostettuja, niin ne voivat olla taustaltaan Valeo tai joku muu, eikä sitä vissiin sitten mistään näe).

Sit menin paikalliseen purkaamoon, esitin asiani ja mut ihan fiksusti toiveeni mukaisesti opastettiin penkomaan hyllyä, josko sieltä olisi löytynyt oikeaa tyyppiä. Ei löytynyt. Onneksi sain kuitenkin käyttää heidän käsienpesupaikkaansa penkomisen jäljiltä.

Sit soitin toiseen paikalliseen purkufirmaan. Siellä myyjä ei suostunut ymmärtämään, että mulle on aivan sama, mistä autosta se startti olisi ollut, kunhan se olisi joku soveltuvista Valeon malleista (joista mulla oli lista ja jonkunlainen käsitys siitäkin, mihin autoihin niitä on joskus laitettu). Sen sijaan hän rupesi kertomaan mulle, että ei voi olla alun perin Valeon starttia, jos auto on Mersu. Mä kerroin, että kyllä se nyt vaan voi olla ja samassa tarrassa siinä startin kyljessä on sekä Mersun että Valeon logot ja molempien varaosanumerot. Tästä hän riemastui, koska olin hänen mielestään vissiin antanut todisteen siitä, että ei se millään ole alkuperäinen startti, koska Mersun osissa ei ole varaosanumeroa tarrassa, vaan meistettynä. Tossa vaiheessa alkoi nousta savu korvista, kun ei olis vähempää voinut kiinnostaa, onko tämän mestarin mielestä varaosanumerot meistetty vai ei, kun sillä ei asian kannalta ollut mitään merkitystä. Lisäksi hän kyseli, että onko tietoa, kenen tekemä se startti on, sillä Valeo ei itse tee mitään osia, vaan teettää kaikki alihankkijoilla. Melko oleellista infoa tuokin. :crazy: Yritin edelleen kysyä, josko voisin tulla katsomaan, että mitä startteja heillä on ja ostaa, jos mikä tahansa tarvittavan osan sisältävä sieltä löytyisi. Muuten kuulemma onnistuisi, mutta hän oli nyt juuri syömään lähdössä, mutta sitten kyllä tulee takaisin ja on ihan oikein kolmeen asti paikalla. Siinä vaiheessa päätin, että vaikka tuolla ukolla olis jumalauta tän maailman viimeinen tarvitsemani Valeon startin osa, niin hinnasta riippumatta jättäisin sen ostamatta ja hankkisin kokonaan uuden startin. Todetaan nyt vielä sen verran, ettei jää epäselväksi, että kyllä MB tosiaan on käyttänyt Valeon osia ihan alkuperäisinä osina. Esim. tälle startille on EPC:ssä kerrottu kaksi vaihtoehtoa, joko se on Bosch tai sitten Valeo juuri tällä nimenomaisella osanumerolla.

Sit takaisin työpaikalle ja purkaamohausta etsimään sopivaa jostain päin Suomea. Ei tarvinnut kuin yhteen paikkaan soittaa, kun jo luvattiin vielä tämän päivän aikana lähettää joku vanha Pösö 405:n startti, jossa oman käsitykseni mukaan on toi kyseinen osa. Hintaa oli 35€ osalle, ei siis kovin kallista. Eli jos hyvin käy, niin ihan lähipäivinä auto on taas käyttökelpoinen.

No, lisäksi sitten tilasin Mersun numerolla uuden osan, kun ei noista käytetyistä tiedä, kuinka pahasti ne ovat aikaa myöten haurastuneet. Lisäksi on pieni epävarmuus siitä, että onko ylipäätään mun selvitystyö sen vertaa mennyt kohdalleen, että se osa edes mun autoon sopii. No, se osa tulee Saksan jostain varastosta, mikä kestää monta päivää, joten koitan kuitenkin laittaa sen purkuosan paikalleen ensin, jotta saisi auton taas liikenteeseen. No, katotaanny…
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Pösön startti saapui matkahuoltoon, kuten oli luvattukin, eli tiistaina aamulla, mutta en päässyt sitä silloin muiden harrastushommien estämänä illallakaan asentamaan. Eilen totesin, että sen verran oma selvitystyö osui kohdalleen, että kyll siinä täysin erilaisessa startissa oli tosiaan samanlainen nostohaarukka - tuossa rikkinäisen vieressä:

Kuva

Ennen startin kasaamista mä sen puhdistin mahdollisimman hyvin. Uutta vaseliinia laitoin akselin päässä olevaan laakeriin sekä alennusvaihteeseen. Muuten sitten kevyesti aseöljyä liikkuville / liukuville pinnoille. Nyt se on paikallaan ja pariin kertaan vasta testattu, mutta niissä toimi moitteettomasti.

Samalla kun siellä auton alla möyrin, niin totesin sekä jäähdytystestevuodon termostaatilta että moottoriöljyyuodon jostakin. Syöttöpumpun puoli moottorista oli aika öljyinen ympäriinsä, pitää visiin seuraavaksi pestä ja koittaa sen jälkeen paikallistaa. Onko se mitenkään yleistä, että syöttöpumpulta vuotaa moottoriöljyä? Eikö se moottoriöljyllä ole voideltu, vai kuvittelenko vain?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1304
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Valeo helpottaa vianhakua: Pitää vaan etsiä se komponentti jossa se merkki lukee :D
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Juhani Halmeenmäki kirjoitti:Valeo helpottaa vianhakua: Pitää vaan etsiä se komponentti jossa se merkki lukee :D
Joo, sillä netistä kyllä löytyikin tarvittava tieto, kun syötti ton haarukan kyljessä olevan numeron, niin löytyi firma, joka sitä kauppaa ja sen ilmoituksen yhteydestä löytyi pitkä lista startteja, johon se sopii. Alkuperäisosana ns. marmoritiskiltä sen sitten tilasin, kun sieltä kautta sen saa aika luotettavasti ja hinta ei ollut paha verrattun moneen nettikauppaan.

Anyways, pesin eilen moottorin - toivottavasti rupeaisi paremmin löytymään öljyn vuotopaikka nyt. Samalla rupesin muistelemaan, että tossa oli haastetta saada pysymään lämmöt kurissa kuumilla keleillä kaupungissa ajettaessa. Kaverin kanssa siitä puhuttiinkin ja oli juttua, että visko kannattaisi katsoa. Moottorin pesun jälkeen ajelin lenkin, jotta saisi moottorin kunnolla kuumaksi ja takaisin tullessani tein testiä.

- Moottorin lämmöt mittarin mukaan vähän reilu 80 astetta C
- Moottori tyhjäkäynnille, konepelti auki
- Sormilla tuulettimen pysäytys :arrow: onnistuu, joskin vähän sormiin sattuu. Tosi kevyellä voimalla pysyy paikallaan.
- Testasin pyöräyttää eri suuntaan kuin mihin moottori sitä yrittää pyörittää :arrow: lähtee tosiaan pyörimään väärään suuntaan, pyörii ehkä pari sekuntia väärään suuntaan, koko ajan tietysti hidastuen ja sitten lähtee taas pyörimään sinne, mihin mottoori sitä vetää.

No, sit luin korjaamokäsikirjaa ja siinä vissiin sanottiin, että visko rupeaa tarttumaan kunnolla kiinni jossain 90...95 asteessa. No ei se mittarin mukaan vielä noin kuuma ollut, mutta ei kai sen nyt sentään kuulu olla tuollainen kuin kuvailin? Kai sen nyt pitäisi ruveta ottamaan kiinni ainakin jonkun verran siinä vaiheessa, kun se ylittää termostaatin aukeamislämpötilan (joka tässä autossa on siinä 80 asteen tuntumassa)? Niin no siinä oli kyllä ohje, että pitäis testata se niin, että kaasuttaa 4000...5000 RPM niin kauan, että lämpötila nousee tohon 90...95 maisemiin, jolloin viskon tarttuminen pitäisi kuulua selvästi, kun tuulettimen ääni muuttuu. Pitää ehkä sitä vielä testata jossain välissä. Vai onko suosiolla jo todettava, että visko on entinen?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1304
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

No mulla lämpömittarissa on tasan 100 kun visko herää, ja kun se herää, niin se on aivan ON/OFF. Tai siis OFF->ON.
Se poiskytkeytyminen on sitten jotain 85°, joka tulee kyllä äkkiä, sen verran karsea blosa tuosta flektistä tulee :D
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Juhani Halmeenmäki kirjoitti:No mulla lämpömittarissa on tasan 100 kun visko herää, ja kun se herää, niin se on aivan ON/OFF. Tai siis OFF->ON.
Se poiskytkeytyminen on sitten jotain 85°, joka tulee kyllä äkkiä, sen verran karsea blosa tuosta flektistä tulee :D
Jaa mut hetkinen, puhutaanko nyt tosta sun 230CE:stä? Jos kyllä, niin siinä ei ole viskoa, vaan sähkömagneettinen kytkin, joka tosiaan kytkeytyy välillä 98...102 astetta ja se ei tietenkään herää mitenkään pikkuhiljaa, vaan just kerrallaan. Muistan yhden W124 200D:n, jota katsastuksessa savutusmitattiin ja viimeisillä polkaisuilla sekin laittoi vastaavasti tuulettimen päälle, ja meteli oli tosiaan melkoinen. Mä olin silloin ihan varma, että jotain meni pahasti hajalle.

No anyways, pari kyssäriä:
- Testasin noin 100-asteisella moottorilla ja kyllä se visko on jäykempi kuin noin 80-asteisena. Enää se ei jää pyörimään väärään suuntaan, jos sitä pyöräyttää, mutta pysäyttämään sen pystyi edelleen käsin. No ei paljain sormin kyllä enää huvittanut. Mutta kun moottori kiersi luokkaa 4000RPM, niin tuulettimen nopeus oli ihan maksimissaan 1400RPM pinnassa, eikä sen kytkeytymistä mitenkään erityisesti kuullut tai havainnut. Tuntuis siltä, että vaihtokunnossa se on, koska tuulettimen pitäisi maksimissaan kiertää 3300RPM, eikä nyt päästy edes puoleen siitä?

- Öljyvuoto löytyi, tai ainakin yksi. Moottorin koko vasen puoli (kulkusuuntaan nähden siis) oli lahjakkaasti öljyn sotkema ennen pesua ja nyt pesun jälkeen näkyy, että se on puhaltanut imusarjan ja ahtoputken liitoksesta. No, ei ole ihmekään, sillä siitä on toisen ruuvin kierre hajalla, pitäis laittaa kierreinsertti - joku tommonen Helicoil -tyyppinen siis. Mutta. Kuuluuko tuolla ahtoputkessa pyöriä niin paljon öljyä, että sitä esim. nyt noin 60km jälkeen oli ihan näkyvästi siinä levinneenä? Vaikea sanoa määrää, mutta joka tapauksessa ihan useampi kunnon tippa sitä oli siinä levinneenä. Tuleeko se todennäköisesti turbon voitelusta vai huohotuksesta?

Mä en kyl tiiä, musta tuntuu, että tälle taitaa kansiremppa kuitenkin tulla eteen (koska venttiinnostimet naputtavat ja öljynpainemittarin viisari täryttää aivan kuin ölykanaviin pääsisi puristuspainetta) niin kaipa sen turbon samalla sit vois laittaa huoltoon.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1304
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Nozki kirjoitti:
Juhani Halmeenmäki kirjoitti:No mulla lämpömittarissa on tasan 100 kun visko herää, ja kun se herää, niin se on aivan ON/OFF. Tai siis OFF->ON.
Se poiskytkeytyminen on sitten jotain 85°, joka tulee kyllä äkkiä, sen verran karsea blosa tuosta flektistä tulee :D
Jaa mut hetkinen, puhutaanko nyt tosta sun 230CE:stä? Jos kyllä, niin siinä ei ole viskoa, vaan sähkömagneettinen kytkin, joka tosiaan kytkeytyy välillä 98...102 astetta ja se ei tietenkään herää mitenkään pikkuhiljaa, vaan just kerrallaan. Muistan yhden W124 200D:n, jota katsastuksessa savutusmitattiin ja viimeisillä polkaisuilla sekin laittoi vastaavasti tuulettimen päälle, ja meteli oli tosiaan melkoinen. Mä olin silloin ihan varma, että jotain meni pahasti hajalle.
Joo, ai se on sähkömagneettinen eikä visko :shh:
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Pääsi käymään niin, että tästä hajosi kannentiiviste. Siitä on juttua vähän epäloogisesti toisessa topicissa, jota alun perin en niinkään avannut remonttitarinaksi, vaan ihan vain kysyäkseni vinkkejä, että mistä savutus johtuu. Tossa juttua siitä. http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 97&start=0

Ennen kuin kaikki oli ensin purettu ja sitten turbo huollatettu ja kansi kunnostutettu, tarvittavat uudet osat hankittu ja lopulta koko touhu asennettu, niin aikaa meni melko kauan. Auto oli koko ajan lämpimässä tallissa ja siitä se ajatus sitten lähti…

Oli tiedossa, että aiemmin tekemistäni ruostekorjauksista ainakin rekisterikilven lampunreikien ympärystät ja lokasuoja takapuskurin pokkauksen kohdalla vasemmalla olivat taas ruosteessa. Molemmat kohteita, joita ei vielä nähnyt purkamatta tai muuten erityisen tarkasti katsomalla. Lisäksi alustan ja tiettyjen muiden osien ruosteenestokäsittelyä olisi varmasti hyvä täydentää nyt, kun auto oli varmasti kuiva.

Eipä siis muuta kuin purkamaan paitsi em. tunnettuja kohtia, myös vähän muita juttuja, jotta mahdollisesti piilossa olevat ruosteet tulisivat esiin.
1. Muoviset sisälokarit pois. Hyvin olivat suojanneet, joskin kyllä sinne kuitenkin jonkin verran hiekkaa ja pölyä oli muutamassa vuodessa kerääntynyt, mutta ei pahasti. Oikea etulokari oli kulunut puhki, kun turhan ulkoneva eturengas on joustossa hangannut siihen. Nämä siis suomalaiset Leo Laine Oy:n tekemät Lokarit. Lokarit asentanut ruosteenstofirma oli vetänyt lokasuojien kaaret sitkeällä kiveniskumassalla ennen lokarien asennusta, ja ilmeisesti se oli estänyt sen, että lokari olisi yhdessäkään nurkassa hinkannut lokasuojan maalipintaa puhki. Eli kaaretkin olivat kunnossa.

2. Kylkipaneelit pois ovista. Jee! Paneelien alla ollut kotelosuoja-aine oli toiminut hyvin, ja ruostetta ei ollut missään. Paneelien yläreunahan nojaa ovea / lokasuojaa vasten ja sen vuoksi olin laittanut 3M:n kiveniskuteippiä oviin kapeat suikaleet. Sekin oli toiminut erinomaisesti.

3. Helmamuovit pois. Pari pienen pientä ruostepistettä muovin yläreunassa, jossa reuna oli hangannut kynnykseen. Muuten tosi siistissä kunnossa.

4. Vilkaisu A-pilarin alaosaan, siihen joka on etulokasuojan alla. Näytti pahasti siltä, että koriliimakerros olisi hieman halkeillut, vaikka muuten olikin siistin näköinen. No, alareunaan oli jostakin vähän kertynyt havunneulasia yms. kamaa. Siispä etulokasuojat irti ja jälki em. kohdassa oli ruman näköistä, kun irtonaiset liimat otti pois. Huippuhomma kuitenkin, että tuli tässä kohdassa tuo tehtyä, sillä vielä se ei ollut mistään puhki. Tässä vaiheessa irtonainen massa on raavittu pois:
Kuva

Tarkemmin kun katsoin, niin havaitsin pari mielenkiintoista juttua. Ensinnäkin tossa sauman maisemissa pelti on selvästikin sinkittyä, en tiennyt, että näihin olisi tehty sinkityksiä. Tai no olen tiennyt muutaman kuukauden, kun avasin pari vuotta vanhemmasta 124:stä vastaavan paikan. Mutta se oli aivan uusi juttu, että koriliima on tehtaalla vetäisty paljaalle pellille. Sinne kun mistä vain halkeamasta pääsee vesi, niin ruostuu varmasti ja nopeasti. Kun noita pohjamaaleja käsittääkseni on tehtaalla laitettu upottamalla koko koppa kylpyyn, niin ilmeisesti sitten nämä liimat on levitetty ensin ja kylvyssä käyty vasta sen jäkleen. Ei kovin hyvä systeemi mielestäni.
Tässä toisen puolen vastaava sauma vähän lähempää:
Kuva

Lokasuojistakin löytyi ruostetta. Tosin vaan mitä näistä on kuvia nähnyt, niin tosi pienellä on päästy - se varmaan johtuu pitkälti heti maahantuonnin jälkeen teetetystä ruosteenestokäsittelystä. Tämän tason ruostevauriota oli molemmissa lokasuojissa vastaavissa paikoissa, alakiinnitysruuvien ympärystässä siis:
Kuva
Ihan siis pelkkää pintaruostetta ja täälläkin oli näköjään sinkkikerros pinnassa.

5. Ovien alareunoista tiivisteet pois urasta. Takaovet ok, joskin likaiset, mutta molemmissa etuovissa muutama ruostepaikka. Nekin tulivat näkyviin vasta, kun tiivisteen otti irti. Korjaamisen kannalta tosi hankala paikka, kun siinä on syvää uraa, pokkausta jne.
6. Kynnysmuovit oviaukoista pois. Löytyi muutama ruostetäplä. Nämähän minä korjasin joskus aiemmin, mutta silloin oli käytössä vain spraymaaleja, vaikkakin automaalikaupasta ostettuja. Olis silloin pitänyt ymmärtää lakata ne myös.
7. Takapuskuri pois – ei yllätyksiä.
8. Takalampun reunojen tarkastelu. Näyttivät oikein hyviltä sekä sisältä että ulkoa. Vähän ajan päästä tarkastelin uudestaan, ja ihan pieni pintaruostepiste oli kuskin puolella lampun sisäkärjen kohdalla. Ei muuta kuin lamput irti ja olihan siellä ihan kunnollisen kokoisia uusia kukkasia, täysin piilossa ja molemmin puolin. Ei kuitenkaan tarvetta uudelle pellille ja hyvä, että tuli tässä kohdassa avattua.
Tässä matkustajan puoli:
Kuva

9. Takaluukun ulkopuolen metallilista ja kilven lamput ja kilpi telineineen pois. Tää oli jo tiedossa, että rumaltahan ne näyttävät, mutta täälläkin peltiä on kuitenkin niin hyvin jäljellä, ettei ole tarvetta hitsaamiselle.

Sitten alkoi olla sen verran purettu, että saattoi aloittaa auton suojaamisen ja ruosteiden korjaamisen. Kuvissa näkyykin, että aika lailla sitä tuli peiteltyä muovilla, jotta ympäriinsä leviävä ruostepöly ja puhallushiekka pysyisivät edes pääosin pois autosta sisältä ja moottoritilasta. Pistetään nyt loppuun vielä yksi yleiskuva suojauksista - tämä kuva tosin on otettu vasta pohjamaalaamisen jälkeen. Aivan älytön määrä meni aikaa suojaamiseen, mut se on toinen juttu se.
Kuva
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Sen jälkeen, kun ruostehommiin ryhdyin, niin yllättävänkin nopeasti sain maalaukset tehtyä. Nyt ne ovatkin olleet jo pari viikkoa muiden hommien vuoksi vaan kuivumassa (siis kovettumassa).

Aloitin ruosteiden käsittelyn teräsharjaamalla ensin rälläkän kanssa ja sitten suorahiomakoneella (ns. paineilmavinku). Sitten kokeilin vähän hiekkapuhaltaa, mutta tällä kertaa aika nopeasti kyllästyin siihen, että joka paikka oli sotkussa vielä pahemmin kuin ennen, kun enää ei ollut käytetttävissä Bilteman hiekkaa, joka edes jotenkin toimi pistehiekkapuhalluksessa. Siispä rupesin touhuamaan Annitrol -fosforihappovalmisteen kanssa. Sivujuonteena, oli melko huvittava tilanne, kun menin sitä ostamaan paikallisesta Motonetista. Kerroin tiskillä haluavani pullollisen Annitrolia ja sain mitä ilmeisimmin aloittelevalta myyjältä vastakysymyksen "Niin Dinitrolia?" No kerroin sitten, että ei kun Annitrolia, joka on kyllä Dinitrolin tuotteita sekin. Kaveri alkoi innokkaasti etsiä ja varsin pitkäänkin haki tuotetta koneelta, kunnes vielä varmisti, että "Niin eikö se ollut Omnitrol?" Sitten kun vielä kerran kerroin, mitä olin hakemassa, niin hän sen löysikin koneeltaan juuri ennen kuin olisin itse saanut sen puhelimella kaivettua esille. No, ei siinä mitään, seuraavalle ko. tuotetta kaipaavalle asiakkaalle hän sen varmasti löytää nopeammin. :thumbup:

No joo, jonkun verran hinkkailin ruosteita pois paitsi teräsharjalla, niin myös hiomakivellä, jonka saa siihen vinkuun kiinni. On ihan hyvä systeemi. Sitten Annitrolia aina väliin uutta kerrosta ja aina välillä esiin tulleita ruosteita pois. Aika nättiä jälkeä sillä sai ja ainakin mielessäni kuvittelen, että loput ruosteet tuolla jotenkin muuttuisivat niin, etteivät niin äkkiä tule uudestaan pintaan. Sitten vielä putsaus, suojauksen täydennys ja ruiskulla pintaan 2K-epoksia, sen jälkeen kuivatus ja karhennushionta, sitten väriä ja lopuksi 2K-lakkaa. Niin ja niihin A-pilarin alapuolella oleviin osiin vielä se koriliima saumojen päälle sen jälkeen, kun pohjamaali oli karhennettu.

Kuva
Takalampun ympärystä heti pohjamaalauksen jälkeen. Tämän jälkeen teippiä hieman pois niin, että seuraavan vaiheen väri ja lakka tulevat yli pohjamaalin rajoista, sit karhennus ja värit ja lakat päälle. Oli muuten hankala suojata / teipata niin, että pääsi samalla kerralla maalaamaan sekä ulko- että sisäpuolelta tuota lampun kehystä.


Kuva
...ja pintamaalin ja lakan jälkeen se näytti tältä. Tein tietoisesti silleen väärin, että vetäisin myös sisäpuolen, siis sen tavaratilaan näkyviin jäävän, osan tolla korin värillä. Sinne kai oikeasti kuuluisi puolikiiltävä musta, mutta kyllä toi metallihohto sinimusta kelpaa mielestäni ihan yhtä hyvin. Eroa ei varmasti huomaa kukaan, jos ei sitä erikseen jollain lampulla katsoen tarkasta silloin, kun takaluukku on auki. :D


Kuva
Tässä kohdassahan on alun perin ollut korikitin päällä vain pohjamaali ja joku suojavaha. Nyt se on siis vääräoppisesti korin ulkomaalin värinen. Ei värillä niin väliä, kun se kuitenkin vielä tulee peittymään tummaan kotelosuoja-aineeseen.



Kuva
Etuovien alareunatkin saivat väriä.


Kuva
...ja etulamppujen alalistat samoin, vähän tuli appelsiini, mutta samapa tuo. Aiemmin ne olivatkin tosi törkeät, kun jostain syystä mun edellinen muutaman vuoden takainen maalaus oli jotenkin epäonnistunut niin, että pintamaali oli halkeillut niin, että se oli kuin tosi tiheä halkeamaseitti. Jotenkin siis ne maalit eivät olleet olleet yhteensopivia ja seurauksena se halkeili ja halkeamat olivat hieman vaaleita ja lisäksi oli aika paljon kiveniskemiiä. Hiekkapuhalsin noi kokonaan puhtaaksi ennen tätä maalauskertaa, niin ei tarvi miettiä, sopivatko uudet maalit niiden vanhojen kanssa.

Tämän jälkeen sitten kuvittelin, että kun suojaukset on pian maalaamisen jälkeen poistettu ja maali riittävästi kovettunut, niin pääsee kasailuhommiin.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
airaksela
Mersumies
Mersumies
Viestit: 698
Liittynyt: Pe 16.07.2010 17:24

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja airaksela »

Varmaan ruiskulla maalailit?
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Priimaa tuppaa tulemaan... :thumbup:

Mäkin sain oikein varoittavan puhuttelun Motonetistä, kun joskus ostin sieltä Annitrolia. Ei saa juoda, syödä, antaa lapsille leikkiin jne... :D Kun tuo loppui, ostin IKH:lta 85% fosforihappoa. Sekin toimii loistavasti ruostetta vastaan.

Ja maalasinpa joskus 200deestä nuo lyhdynaluspellit ja kävi samalla lailla että lohkeili lakat. Mulla syynä oli todennäköisesti paukkupullomaalit ja -lakat vaikkakin automaalikaupasta ostetut. 250dthen maalasin sitten ruiskulla kunnon maaleilla ja ne ovat kestäneet.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Kiitos vaan, en nyt niin priimasta tiedä - näyttää kuvissa paremmalta kuin livenä. :) Mutta joo, ruiskulla tosiaan tällä kertaa maalasin ja nyt tajusin laittaa lakkaa päälle myös niihin kohtiin, jotka jäävät piiloon. Pelkkä metalliväri ilman lakkapintaa ei näköjään pahemmin ruostetta estä, jos paikka on yhtään haastavampi. Mutta ilmeisesti se happopohjamaali oli monessa paikassa huomattavasti hidastanut ruostumista, kun muutamastakin kohteesta selvästi näki, että ruoste oli tullut maalista läpi, mutta itse pelti oli kuitenkin säästynyt isommilta kuopilta yms. Edellinen muutaman vuoden takainen maalauskierros oli siis automaalikaupasta hankituilla spraymaaleilla ja pohjaväri oli epoksin sijaan happomaalia.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Tossa aiemmin kirjoitin, että kuvittelin maalauksen jälkeen voivani tyytyväisenä alkaa kasailla osia takaisin, mutta tuli kuitenkin tunne, että voisi kai vielä ottaa takalasin alalistan ja takaluukun tiivisteen pois, jotta pääsisi puhdistamaan niiden alta kaikki liat pois. Ja yllätys...

Kuva
Sehän oli toi alareuna yllättävänkin kivasti ruosteessa. Ja märkä vielä useamman viikon tallissa seisomisen jälkeen.

Samalla siinä sitten vielä rupesin sitä auton takaosaa tarkkailemaan, ja en tiedä, miksei ollut aiemmin tullut huomattua, mutta oli siinä pari muutakin pientä ruostepaikkaa.

No itse asiassa sen tiesinkin, että luukun kannessa kilven alapuolella on jo pitkään ollut pieni kukka, joten päätin sen avata
Kuva
Tuossa toi äänieriste on kilpitelineen alla, lähinnä estämässä sitä, että kilpiteline hinkkaisi maalin puhki, kun joku aiempi mestariasentaja on repinyt ne ruuvitornit kokonaan pois. Samalla toi tukkii ne ruuvitorneista jääneet reiät. :shifty:

No sitten, tätä en ollut yhtään edes huomannut, oikean takalampun alla oli vähän kanssa maalin alla ruostetta
Kuva
Yllättävän laajalle vaan se ehtii levitä ennen kuin tulee kummemmin näkyviin. Tuossa kun on korin saumakohta, niin se on messingillä tasoitettu. Tuota ei arvaa lähteä hapottamalla korjaamaan, kun en tiedä, miten messinki siihen reagoisi. Onneksi tuo on helposti hiekkapuhallettavissa.

Ja vielä yksi kohta, ei kovin kriittinen, mut kuitenkin. Putsailin takaseinää puskurin alle jäävältä osalta ja sieltäkin oli pintamaali hajalla ja parissa pienenpienessä paikassa ruostettakin
Kuva
Tuossa pakoputken yläpuolella oli enemmänkin pohjamaalia näkyvissä, mutta ruostetta oikeastaan vain yksi tosi pieni täplä.
Keskemmällä autoa oli sitten jokin hangannut maalin puhki, ja varsin pieni vaurio se on tuokin:
Kuva


Toivottavasti tän lajin yllätyksiä ei tulisi enempää, alkaa jo ottaa päähän, vaikka nuokin ovat periaatteessa ihan pikkujuttuja ja vieläpä hienosti nyt korjattavissa melkein kokonaan niin, etteivät jää näkyviin, niin vähintäänkin siinä auton suojaamisessa ennen maalausta on ihan järkyttävän iso homma aina.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja S202 »

Katsos, joku muukin huomannut tehtaan "fiksun" konstin laittaa jotain moottorisilikonin tapaista töhnää joihinkin paikkoihin peltien väliin. W123 mallissa on itseasiassa mm. takalokasuojien kaarissa, helmojen alasaumassa ja monessa muussa paikassa tuota. Peltejä ei ole sinkitty, sellainen tumma fosfaattipinta kylläkin.
S124 300TE
S211 E500
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Ootko katsonut tarkemmin etu jousten kuppia?
Niisähän on se "saumakitti" ja paljas pelti alla.

Laitoin nuo "sinun" kohdat E250 "tiiselistä"-95:ta plus nuo jousen kupit.
Lähtökohta näytti jopa paremmalta kun sulla mut ylläri tuli kun oikein tarkasti katsoi.
A170cdi-00 1999-
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

No woe helevetti, en ole, tietää siis lisätöitä... Mutta tämä oli todella hyvä vinkki, pitää katsoa toi kyllä ehdottomasti. Nyt kun muistelen, niin vissiin esim. mun isän vuotta vanhempaan vastaavaan ainakin toisen puolen jousikuppi on tehty uusiksi. Pientä toivoa on siitä, että se tässä voisi olla suht säilynyt, kun mulla on koko ajan ollut tossa ne muoviset sisälokarit ja heti maahantuonnin jälkeen (alkuvuodesta -12) toi on varsin kattavasti suojattu. Eihän ne lokarit estä likaa ja kuraa kertymästä niiden kuppien päälle, mutta luulisin, että kuitenkin ne estävät pahimmat roiskeet ja puhallukset, jotka muuten saattaisivat kuluttaa suoja-aineet pois. Mutta joo, kiitos vinkistä! Nyt korjaus on aika helppo toteuttaa, kun etulokasuojat ovat vielä irrotettuna. Tai en nyt helposta tiedä, mutta ei tartte niin paljoa purkaa.

Takaosaa olen saanut jonkun verran eteenpäin. Teräsharjan ja hapon kanssa putsailin taas tiivisteen paikkaa ja siitä tuli ihan siisti mielestäni.
Kuva

Muut, pienet, ruostepaikat hiekkapuhalsin pistepuhaltimella ja lopuksi sitten taas epoksipohjamaalia ja sen jälkeen väriä ja 2K-lakkaa. Maalasin suunnilleen koko sen alueen, joka takaosassa jää puskurin alle ja samoin ympäriinsä luukun tiivisteen kiinnityskohdan. Onpa sekin nyt sitten suojattu ainakin jollain tapaa.
Kuva

Eilen rupesin myös pikku hiljaa kasailemaan. Kiveniskuteippiä laitoin kynnysmuovien alle - siis ne kahdella alumiiniteipillä koristetut muovit, jotka ovat jokaisessa oviaukossa ja tulevat näkyviin, kun oven avaa. Varsinkin etuovien kynnykset ovat yleensä enemmän tai vähemmän ruostuneet, kun toi muovi on hinkannut maalia puhki. Se on kyllä lähinnä kosmeettinen haitta, mutta silti. Itse asiassa mulla niissä oli kiveniskuteipit jo aiemminkin, mutta ne olivat jotain Motonetin umpisurkeaa kamaa, eivätkä pysyneet ollenkaan kiinni, niin eipä niistä ollut kummoista hyötyä. Katotaan, josko 3M:n tavara pysyisi paremmin, ja varmasti kyllä pysyykin.

Ajattelin laittaa ovien alareunojen tiivisteuriin ensin Dinitrolin kotelosuoja-ainetta ja sitten vasta tiivisteen paikalleen. En tiedä, onko kuinka hyvä idea, alun perin siellä kyllä on vissiin tehtaan laittamaa vahamaista kotelosuojaa. Sitä vaan mietin, että kerääkö toi tavara itseensä vaan kiviä, pölyä yms. harmillista kamaa, joka kuitenkin rikkoo maalin. Toisaalta, jos sinne oven ja tiivisteen väliin pääsee jostain kiviä tai likaa, niin ei ne sieltä äkkiäkään pois pääse, vaikka ura olisi jätetty ilman kotelosuoja-ainetta ennen tiivisteen asentamista. Eilen laitoin irrallaan olevan tiivisteen päälle yhteen kohtaan tipan sitä kotelosuoja-ainetta testiksi, että näkee, ettei tiiviste ainakaan reagoi sen kanssa. En ole vielä katsonut, miltä se nyt näyttää.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Vähän taas päivitystä. Aika hitaasti tää etenee, jonkun verran on saanut aikaa menemään laina-auton ruuvaamiseenkin. Isäni oli sitä mieltä, että voisin ajella hänen autollaan, kunnes omani on taas liikenteessä ja sehän mulle sopii. Vaan on sitten niin, että en mä sitä kehtaa palauttaa ilman, että olen laittanut sitä fiksumpaan malliin, joten sen kanssa on nyt tullut puuhattua myös kaikennäköistä perushuoltoa ja pikkuvikojen kunnostamista.

No, ei siitä sen enempiä. Tää mun projekti on edennyt sen verran, että takapää on taas kasassa. Eli tavaratilan ja sen kannen verhoilut paikallaan ja puskuri samoin. Kotelosuoja-ainetta on suihkuteltuna mm. siihen puskurin alla olevaan poikittaispalkkiin sisälle. Näytti olevan ihan kuiva, eli ei koskaan ennen suojattu. Ei ollut toisaalta ruosteinenkaan.

Niin ja kylkipaneelit ovissa ovat paikallaan. Laitoin uudet kiveniskuteipit oven puolelle paneelien yläreunojen alle ja pensselöin uutta kotelosuojaa oviin niihin osiin, jotka jäävät paneelien alle. Ja juuri ennen asennusta erityisesti kiinnikkeiden reiät käsittelin vahvasti kotelosuojalla.

Tavaratilaa penkoessani tuli mieleen, että täällä oli hiljattain toisessa topicissa juttua siitä, mitä kaikkia työkaluja näiden työkalusatsissa on ollut. En tiedä, mitä kaikkea alun perin, mutta mulla on tallessa tämmöistä:
Kuva
Veikkaisin kyllä, ettei siitä kovin paljoa ole matkan varrelle jäänyt.

Sitten rupesin touhuamaan niiden jousikuppien kanssa. Aloitin kuskin puolelta puhdistamalla kupin ympäristöstä likaa ja ruosteenestoaineita pois.
Etupuoli näyttää hyvältä:
Kuva

Ja takapuoli myös:
Kuva

Jousen otin pois tieltä ja totesin, että ei ole pahan näköinen sisältäkään:
Kuva

Eikä oikeastaan päältäkään ole paha:
Kuva
Mutta... Ensinnäkin, mitähän ihmettä on tehtaalla ajateltu, kun tuo noin on tehty. Paksu palko liimamassaa edessä ja takana ja tossa keskellä tuollainen kuin allas, joka varmasti ensin kerää vettä ja sitten likaa, joka pysyy tosi hyvin märkänä. Ihan hyvän näköinen se on, mutta oikein jos tarkkaan katsoo, niin siellä taitaa kuitenkin olla pienen pieni ruostetäplä. Ei sitä tosta kuvasta kyllä näe, eikä livenäkään nähnyt ekalla kierroksella.


Sit rupesin touhuamaan toisen puolen kanssa. Ihan suht siistiltä sekin näytti, mutta liuottimella putsatessa tuli sellainen kohta, joka näytti ruosteenväriseltä, ja kyllä siellähän oli päällipuolella ihan näkyvä ruostetäplä. Kokoluokka oli suunnilleen 2mm x 5mm, että ei nyt mistään erityisen massiivisesta hommasta puhuta.

Tästä kun katsoo takareunaa, niin kuvassa näyttää siistiltä, mutta kun oikein läheltä ihmetteli lampun kanssa, niin itse asiassa tossa liimasauman takareunan vieressä on ruostetäplää kanssa:
Kuva

Joten päätin varmuuden vuoksi huiskauttaa rälläkällä teräsharjalaikan kanssa, ja...
Kuva
Vaikka päälle ei näkynyt juuri mitään, niin olihan sinne vesi päässyt alle pesiytymään. Nyt oli kyllä kuiva.

Sisäpuoli oli suht nätti, mutta ei täydellinen toki sekään:
Kuva

Ja se yksi ensin huomaamani pikkutäplä oli ainoa näkyvä merkki vähän laajemmasta ruostetouhusta etupuolella:
Kuva
Ja sen pitemmälle en tänään päässytkään.

On kyllä uskomatonta, miten hienosti toi liimamassa peittää ruosteen alleen. Tämä tavara ei muuten ollut samaa massaa, mitä poistin siitä A-pilarin alapuolelta. Se oli mustaa kumimaista (pääosin) ja tämä tällaista kellertävää ja vähemmän sitkeää, mutta myös vähemmän - ei oikeastaan lainkaan - halkeillutta. Sitä tossa pohdin, että onkohan tämä löytynyt ruoste ollenkaan edes kotoisin siltä ajalta, kun auto on ollut mulla vai onko se ollut siellä jo pitempäänkin. Nimittäin se ruosteenestokäsittely oli kyllä niin kattavan ja hyväkuntoisen tuntuinen, että kovin helposti tuonne väliin ei veden luulisi enää ruostesuojaamisen jälkeen päässeen. No, sama se, mistä se johtuu, nyt koitan laittaa sen kuntoon niin, että ei ruostu enempää. Kuskin puoli on muuten vielä avaamatta, mutta kyllähän mun se kannattaa tässä samalla nyt tehdä, vaikka siinä ei oikeastaan mitään näkyvää vikaa olekaan. Kun ei voi tietää, paljonko näkymätöntä on siellä alla.

Onpahan taas tekemistä tämänkin kanssa. Toki aina, kun jonkun kohdan ruosteen etenemisen saa pysäytettyä, niin tuleehan siitä ainakin hyvä mieli, jos ei muuta. :D
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Etsivä löytää...ruostetta nimittäin :) Melko piilossa osaa kyllä muhia. Onneksi ovat korjattavissa, on nimittäin melko kalliit ostaa uutena noi kupit.

Mites tota kiveniskuteippiä oletko ajatellut laittaa esim. takavalo umpioiden ympärille tai takapuskurin ja pellin saumaan?

Ja hyvä kun laitoit kuvan työkaluista, minähän niitä ihmettelin joku aika sitten. Sun setti näyttää tosi siistiltä,tuskin noilla on paljon remonttia tehty ja sitä kautta hukattu työkaluja. Mulla todennäköisesti puuttuu ainakin rengasavain ja pari avolenkkiä. Ehkä myös toinen varsi ruuvimeisseliin.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Nii juu niistä työkaluista, niin tosiaan siinä on ruuvimeisseliin kaksi vartta - toisessa kaksi talttapäätä ja toisessa kaksi ristipäätä. Näytti olevan Felon valmistama ruuvari, mulla on varmaan kohta parikymmentä vuotta ollut satsi Felon ruuvareita itsellä, ja ovat kestäneet mainiosti. No, vähään aikaan eivät ole kyllä aktiivikäytössä olleet, kun ovat mun työkalusalkussa, joka kulkee mukana siellä missä milloinkin tarvitaan tai saatetaan tarvita. En niin tajunnut tarkkaan katsoa, mutta ei niissä auton satsin työkaluissa tosiaan kovin paljoa tainnut käytön jälkiä olla.

Ja mitä tulee kiveniskuteippiin, niin siihen takalamppujen ympärystään sitä olisi vaikea laittaa, kun pitäis saada se taitettua ensinnäkin 90 asteen kulmaan ja sitten vielä lisäksi saada se kiertämään koko kehys, jolloin tulisi vielä toiseen suuntaan kulmia. En mä ainakaan osaisi sitä laittaa ilman, että se olisi vähintäänkin täynnä kuplia ympäriinsä. Takapuskurin ja takapellin väliin olisi voinut kyllä laittaa ja olisi ollut itse asiassa hyvä idea niin tehdäkin. Ei tullut itselle mieleen, eikä enää viitsi purkaa. :) No, eiköhän se kestä taas vähintään muutaman vuoden ja itse asiassa se puskurin maalipinta on niin saakelin ruma ja amatöörimäisesti tehty joskus aikanaan, että ennen pitkää se pitää kuitenkin siitä purkaa ja maalata uusiksi. Silloin vois niitä teippejä laittaa. Siinä kyljissähän puskuri ei ota korin maalipintaan kiinni ollenkaan, joten ne eivät tarvitse suojausta. Syy siihen, että vasemman kyljen maali oli huonossa kunnossa puskurin alta, on auton aiemmassa elämässä huonosti tehty kolarikorjaus. Vissiin kolhittu sitä takakylkeä ja korjattu vaan hakkaamalla sisäpuolelta suoremmaksi ja pakkeloitu jne.

No joo, pääsin tänään vähän jatkamaan jousikuppien kimpussa. Kuskin puoli tosiaan näytti hyvältä ennen tiivistemassojen poistoa ja ei se kovin paha ollut sen jälkeenkään. Kauhea homma oli pestä pois noita massoja ja muuta likaa / rasvaa.

Tämmönen edestä / päältä:
Kuva

Ja sisältä virheetön (samoin takapuolelta):
Kuva

Toisen puolen viat olivat jo suunnilleen tiedossa - paremmin näkyvät puhdistuksen jälkeen:
Kuva

Tämä oli rumin paikka jousikuppien osalta, matkustajan puolen kupin takaosa:
Kuva

Kun tuohon asti oli päästy, rakentelin muovista suojaa ja rupesin hiekkapuhaltamaan. Sain aikaiseksi paitsi mahdottoman sotkun, myös aika paljon vähäruosteisemman tilanteen. Kaikkea ruostetta ei kuitenkaan tuollakaan saanut pois, joten viimeistelin hommaa taas Annitrolilla. Toivottavasti se tosiaan neutraloi loputkin ruosteet sieltä ainakin niin, etteivät enää pääse etenemään.

Sitten epoksimaalia pintaan, tällä kertaa ihan vaan pensselillä:
Kuva

Kuva

Tässä vaan toinen, mutta toki molemmat touhusin samalla tavalla. Seuraavaksi karhennus, koriliima ja pintaväri jossain vaiheessa. Kai tää tästä pikkuhiljaa...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Jousikupit alkais olla ok, ei tullut kuvia otettua, mutta laitoin koriliimaa ympäriinsä suunnilleen niihin kohtiin, jossa sitä alun perinkin oli ja sitten 2K-lakka päälle. Rumahan se on nyt vielä, kun se on ton pohjamaalin värinen ja musta massa saumojen päällä, eikä pintaväri peitä tuota värien sekamelskaa. Mutta nou problem, kunhan tuo vielä jonkun aikaa saa kovettua, niin sitten ensin päälle kotelosuojaa ja sen päälle mustaa massaa, niin sama se on minkä värinen se siellä massan alla sitten lopulta on.

Sitten pesin etulokasuojat, jotka ovat vielä irrallaan. Ei vissiin kukaan kovin paljoa ylläty, että löysin sittenkin niistäkin vielä ruostetta, jota en ennen ollut havainnut. Tosi pieniä kupruja ne pääosin olivat, piti tarkasti katsoa, mutta niistä kun raapaisee maalia pois, niin yllättävän isolle alueelle se aina on maalin alla levinnyt. Vaan ei hätää, sehän on vain hiomista ja suojaamista ja lopuksi pohjamaalia pensselillä ja sen päälle kuivumisen ja karhennuksen jälkeen väriä ja lakkaa. Tää kuva tais olla ennen lakkaamista - muutama pieni pintaruostepaikka tuossa oli, kaarissa lähinnä.
Kuva

Mutta, olis yksi kysymys, onko jollain tiedossa hyvää (lähinnä kovaa ja kestävää) kiveniskusuojamassaa tai vastaavaa?

Nimittäin kun tähän on ruosteenestokäsittelyn yhteydessä Finikorin liikkeessä levitetty jotakin tavaraa lokasuojan kaariin niin, että noi muoviset Lokarit eivät ole hinkanneet maalia puhki, kun siinä välissä on ollut nähtävästi pensselillä levitettynä jotain mustaa suojaa aika paksukin kerros. Varmaan reilusti yli millin nyt ainakin. Näyttäisi, että se on toiminut tosi hyvin, mutta nyt se on alkanut lohkeilla ja noiden ruostekorjaustenkin takia sitä piti poistaa. Mielelläni laittaisin tilalle jotain hyvää kamaa, mutta en tiedä, mitä se olisi. Jotain Dinitrolin kiveniskumassaa, jota myydään sellaisessa kuin maalipurkissa, ostin Motonetista, mutta se näyttäis jäävän aivan liian pehmeäksi ja tahmeaksi. Jotain sellaista sen pitäis olla, ettei siihen uppoa eikä tartu hiekka eikä pikkukivet, koska muuten se massa menettää tarkoituksensa...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Ei o taas hetkeen tullut päivitettyä tänne, mut homma on jonkun verran edennyt. Meinasin ruveta laittamaan etulokasuojia paikalleen, niin yllättäen löytyi lisää ruostetta. Vähemmän rauhallinen henkilö saattais ruveta jo harmistumaan, kun ei ruosteet lopu ollenkaan, ja tuosta paikasta en olisi niitä odottanut löytyvän. :evil:
Kuva

No, tuntuu, että tuossakin on jonkun sortin sinkkipinta ollut, koska ruostetta oli maalin alla muutamassa kohdassa aika laajastikin, mutta sitä tuntui olevan melkein yksinomaan pinnassa ja se lähti tosi nätisti pois, kun porakoneeseen laittoi teräsharjan ja sillä hinkkasi. Päälle tällä kertaa vain happomaalia ja siihen sitten kotelosuojaa ja ohut kerros massaa spraypullosta.
Kuva


Eteen laitoin uudet jouset, tällä kertaa Bilsteinin tarvikkeet. Hämmästyttävä homma oli, kun tilasin KL-Varaosilta tarvikejouset eteen ja taakse, kun molempia oli heillä varastossa, niin takajouset eivät mahtuneet paikalleen. Olivat kyllä hyvin oikeanpituiset, mutta halkaisija oli muutaman millin isompi kuin pitäisi, ja yläpään kumi ei mahdu paikalleen. Eikä se jousi edes ilman kumia mahdu takajousen kuppiin paikalleen. No, lähettivät KL:stä uudet jouset ilman kustannuksia. Tällä kertaa nekin ovat Bilsteinit, kun KYBit olivat nuo, jotka eivät sovi. Nekin pitäis tässä jossain vaiheessa heittää paikalleen, niin saa palauttaa katsastusta edeltävänä iltana 250D:stä lainaamani jouset siihen takaisin. :) Tässä etujouset menossa fiksattuun jousikuppiin.
Kuva

Saakeli, että ottaa päähän toi kuvistakin näkyvä tallin yleisilme. Tämmösten isompien remonttien aikana se on tietty usein sekainen, kun irrotettuja osia pitää jossain säilöä, mutta noi edellisen omistajan tekemät maalaamattomat seinät xituttavat päivä päivältä enemmän. Kun sais nyt jokusen auton valmiiksi, niin vois vaikka maalata tuota vaikka seinän kerrallaan. Lattia onkin sit mielenkiintoisempi, kun se vaikuttaa siltä, että vissiin se edellinen omistaja on senkin tehnyt ihan ite. :crazy: Rumahan se on ja karhea ja pinnoitettu jollain ihme tavaralla, ehkä lasikuituhommissa yleensä käytettävällä polyesterihartsilla, mutta kun sen lisäksi siinä on siellä täällä kaadot aivan päin haitaria, niin en tiedä, mitä sille tekis. 2400 leveät nosto-ovetkin tekis mieli vaihtaa normaaleihin 2500 leveisiin ja sellaisiin, jotka olis asiallisesti eristetty toisin, kuin nuo nykyiset Joe Daltonit. (En mä muista, mikä niiden oikea nimi oli, joku Dalton kyllä, mutta ei Joe, ei myöskään Averell...) No, ei oo tallirremontti tän hetken asia.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Perusteellista touhua :thumbup: Kun auto viimein on nipussa ja kun tietää et on vimpanpäälle kunnossa ni on mukava päästellä menemään. Se etu tallinseinissä sekä lattioissakin on ettei ruosteita tartte hijoa eikä happomaaleja tartte alkaa levittelemään :) Tsemppiä!

Ennen kun pistät nippuun tuon lokasuojaosion ni kurkkaappa tarkemmin nuolen osoittamasta kohdasta tai paremminkin tuon paikan taakse kohti keulaa. On piilossa ja täytyy kattoa tarkemmin mutta tuolla on kohta johon ennemmin tai myöhemmin moniin W124:siin tulee oikein rehellinen reikä. On todella yleinen ilmiö W124:ssa. Alkaa sit heittämään konehuoneen puolelle johto ja alipaineputkinipun taakse kuraa --> pysyy aina märkänä ja rotankolo alkaa suureta kiihtyvällä tahdilla.

Matikkikin vaikka pelleilleen on kohtuullisen hyvä ni niinvain oli peukalonpään kokoinen reikä. Jää tosiaan umpion alle suojaan ni ei helpolla sitä hoksi ja onhan siinä ilmansuodatinkin edessä ahdetuissa ja uudemmissa vapareissakin. Kaikesta pätellen sullakin näyttää ilmansuodinkotelo olevan sopivasti edessä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Kiitos Jari vinkistä,

siitä muistan lukeneeni, että monissa näissä on ollut reikä lasinpesunestesäiliön alla, siis niissä joissa se on tossa samoissa maisemissa. En ihan varmuudella tiedä, mitä kohtaa tarkoitit, ja sitten tässä vielä oon tehnyt näitä kirjoituksia sen verran jälkijättöisesti, että lokasuoja on jo hetken ollut paikallaan, joten en nyt päässyt tuota tsekkaamaan ennen asennusta. Mutta muistin sitten, että onhan mulla tossa toinen W124 ilman lokasuojia. :) Kävin siitä katsomassa, ja umpion alla on tommonen paikka:
Kuva
Siihen en enää päässyt näppärästi käsiksi, mutta tuossa kohdassa tän topicin autossa oli sellainen solumuovinen muotoon valettu irtopalikka täytteenä. Muistelen kyllä katsoneeni sen alle niin, että en tehnyt havaintoja mistään hälyttävästä.

Tästä projektiautosta otin kuitenkin ilmansuodattimen ja siitä seuraavan imuputken pois, ja siellä oli tämän näköistä:
Kuva
Huonosti tuosta mitään näkee ja paikkakin voi olla hankala hahmottaa, mutta oikean puolen umpio tosiaan on suoraan edessä ja lokasuojan ilmanottoritiliä näkyy oikealla ylhäällä ja vielä ylempänä oikeassa nurkassa näkyy osa termostaattikotelon ja paisarin välistä kumiletkua. Ilokseni ruostetta tuolla ei pahemmin näkynyt, eikä älyttömiä määriä likaa. Imuroin kuitenkin jonkun verran pois pölyä ja hyönteisiä yms. Kuvassa näkyykin reikä, josta otin tulpan pois, jotta sain sen putsattua ja kuivattua. Lopuksi laitoin tuonnekin kotelosuojaa ympäriinsä, niin toivottavasti se pysyykin ruosteettomana. Etupyörä ei käytännössä tuon pellin toiselle puolelle pääse kuraa roiskimaan, koska Lokari estää sen tosi tehokkaasti. Ja sielläkin kyllä on vissiin suoja-aineita laitettuna.

Noin muuten, niin osasin vähän odottaa, että takakelkan etukiinnityspaikkojen maisemissa voisi kans olla ruostetta, kun se on näissä tommonen perinteinen paikka. No niinpä siellä olikin. Ihme. :x Päälle sitä ei tuollakaan juuri näkynyt, mutta kun kevyesti puukolla huitaisi, niin oli se oikealla ja vasemmalla aika isolta alueelta massan alla ruostunut. Olikohan tossa kohdassa ihan tehtaalta asti se sitkeä massa, ja se oli hienosti kätkenyt ruosteet allensa. Toi nyt on sellainen paikka, että eihän sitä saa fiksusti korjattua ilman, että ottaa takakelkan pois ja juuri nyt ei ole se hetki, kun sitä ruvetaan tekemään. Pitäis joskus saada toi auto liikenteeseen ja tallia vapaaksi muuhun käyttöön. Siispä mahdollisuuksien mukaan kaikki irtomassa pois, pahimmat ruosteet siistimmäksi hiomapaperilla ja päälle kotelosuojaa ja massaa. Eikö sen ruostumisen sillä pitäisi pysähtyä. Niin ja nyt vasta huomasin, että sisäpuolella tuossa oli jo valmiiksi reiät, josta pääsi suihkuttamaan kotelosuuttimella suoja-ainetta myös sinne sisälle ympäriinsä. Laitoin niin paljon, että alkoi tulvia reiästä yli ja päälle tulppa. Ne jostain syystä puuttuivat molemmin puolin aiemmin. Tuntuu, että tämä oli ihan hyvä hetki tuolle suojaamiselle, koska tuossakin ruoste näytti olevan lähinnä vielä pinnassa eikä niin, että rakenteet olisivat juuri kärsineet.

Niin ja vielä yhden ruostepaikan löysin. Saakeli katalysaattorin päällä olevaa lämpösuojapeltiä eivät olleet aikanaan Finikorin verstaalla malttaneet irrottaa, ja sielläpä kardaanitunnelin kyljissä oli kivat ruostekukat. Toi nyt on niin hyvin suojassa oleva paikka, että se ei tarvitse kaunista korjausta eikä sen kummemmin lisäsuojausta lentävältä lialta tai muultakaan, niin tein sinnekin ton helpon suojauksen, eli puukolla irtomaalit ja –ruosteet pois, päälle kotelosuojaa ja massaa ja lämpöpelti vaan takaisin.

Ja lopuksi koko alustan käsittely kotelosuojalla vanhan massan päälle ja lopuksi uutta massaa paikkoihin, josta vanha massa oli irti tai puuttui tai jotain. Pyöränkoteloihin laitoin reippaamminkin uutta massaa, kun vanhaa lähti jonkun verran pois siinä, kun sieltä putsailin kuraa ja hiekkaa pois. On toi alustan suojaaminen kyllä niin järkyttävän sotkuista hommaa, että hohhoijaa...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Mielenkiintoista juttua, ja täytyy nostaa hattua kun näet paljon vaivaa puuttua ruosteisiin. Noinhan se pitääkin tehdä. Hiipii vaan mieleen että missähän kaikkialla omassa lankussa piilee ruskeaa :?

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Koppasin jälleen sun kuvan ja laitoin nuolen. Tuohan näyttää todella siistiltä tuo kohta.
Voisko tosiaan olla niin että jos pesusäiliö on tuolla kohtaa niin sillä on vaikutusta aiheeseen? Täytössä valuu pesuainetta ja tai vettä joka jää makaamaan ja ajansaatossa säiliön läpiviennit voi alkaa pikkuhiljaa vuotamaankin? Tossa varaosamatikissa nyttää olevan kaksikin paikkaa tuossa kohdin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Vastaa Viestiin