Nozkin W124 E

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Oikeastaan se tuolla tulikin jo mainittua, että tässä härvelissä on Eberspächerin lämmitin. Kyseessä on 5 -kilowattinen, tyyppimerkiltään tarkemmin D5WSC. Ohjaus hoidetaan Remucin GSM -ohjaimella, joka mielestäni muuten on vallan erinomainen peli.

Asensin värkin itse vähän reilu vuosi sitten, suunnilleen samalle paikalle, jossa alkuperäinenkin naftalämmitin olisi. Onhan tuo varmaan aika lämpöinen paikka tuommoiselle, mutta toisaalta se on myös yksi suojaisimmista mahdollisista. Tuossa kohdassa laite ei saa päälleen ollenkaan niin paljoa kuraa kuin esim. puskurin takana, johon se monissa autoissa on asennettu. Ja sinne itse asiassa Eberspächerin W124 -asennusohjekin sen olisi neuvonut laittamaan.

Asento on vähän hassun näköinen, kun se ei nyt ole vaakasuorassa eikä pystyssä, vaan jotain siltä väliltä. Tällä systeemillä sain letkulähdöt mahdollisimman kivuttomasti sopimaan. Kiinni tuo on itse tekemässäni telineessä, joka on asennettu niin, ettei ylimääräisiä reikiä autoon tarvinnut tehdä ensimmäistäkään. Johtosarja kun oli valmiiksi tehty, niin siinä oli tietysti vähän ylimääräistäkin johtoa mukana. Totesin, että sen lyhentäminen ja muu muokkaaminen juuri tähän sopivaksi oilsi niin järkyttävä homma, että en siihen ryhtynyt. Niinpä johdotuksista kyllä nyt näkee, että eivät ole ihan Mersun alkuperäistä työtä. Mutta suht asiallisesti ne koitin kuitenkin laittaa. Rele ja sulakkeet ovat tuossa tulipellin etupuolella kiinni. Pakoputki menee pohjamuoviin tehdyn reiän läpi pihalle, ja reitti menee tuosta tehostimen säiliön vierestä. Tolleen se siellä majailee:
IMG_4639.JPG
Remucin boksin laitoin rattiakselin alapuolelle. Mitään muuta ajastuslaitettahan tässä ei nyt sitten olekaan - kojelaudassa on nappi, josta Remucin saa käskemään laitteen päälle tai pois. Lisäksi päälle ja pois tuon saa soittamalla, ja netin kautta tietokoneella tai kännykällä voi lisäksi tehdä ajastuksia, samoin kuin tekstiviestilläkin. Lisäksi kytkin systeemit niin, että halutessaan saa päälle pelkän tuuletuksen ilman, että Eberspächer rupeaa lämmittämään. Tätä testailin kesällä jonkin verran niin, että kuumemmalla kelillä laitoin tuuletuksen päälle ennen kuin lähdin liikkeelle. En tiedä, minkä verran se mitään viilentää - varmaan jonkin verran sentään.
IMG_4640.JPG
Viimeisestä vaiheesta ei ole kuvaa, mutta innostuin laittamaan myös verkkovirtalaturin. Se oli suht edullinen ja helppo homma, kun lohkolämmitin ja sisähaaroitukset ovat jo olemassa. Tempaisin vain lohkolämmittimen johdon pois (mihin sitä nyt enää tarvitaan) ja laiton siihen Defan 4-ampeerisen laturin. Sijoituspaikka on ilmanpuhdistinkotelon vieressä, kun siihen oli mahdollisimman helppo vetää sekä 230V syöttökaapeli että sitten ne 12V kaapelit akulle.

Nyt on aika jees systeemi. Jos vaan malttaa joko ajella pitempiä matkoja tai laittaa silloin tällöin Defan piuhan kiinni töpseliin kotona, niin ei tarvitse olla kovin huolissaan siitä, että akku pääsisi tyhjäksi. Ja jos vain on tietokone tai kännykkä käytössä, niin milloin tahansa voi tarkastaa reaaliaikaisesti sekä auton sähköjärjestelmän jännitteen että sisätilojen lämpötilan Remucin systeemien avulla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Valojen kanssakin on tullut jumpattua.

Mulla oli 250D:ssä jo hyvän aikaa ollut 500E:n umpiot, joissa on siis sumuvalojen tilalla lisäpitkät, ja siinä kun palaneen polttimon häiriövalo ei koskaan (omistusaikanani) ole toiminut, niin siihen laitoin releet kaikkiin etuvaloihin (parkkeja lukuun ottamatta arvatenkin).

Tämän kanssa sitten oli niin, että umpiot olivat jo parhaat päivänsä nähneet, eikä valotehossa ollut hurraamista. Niinpä hankin Saksasta uudet Hellan E 500 -tyyppiset umpiot, ja aloitin homman uudella johdotuksella. Nyt umpioissa on paksummat johdot, jotka menevät umpion takakannen läpi. Läpivienti on Sikaflexillä tiivistetty, ja johtojen määrästä päätellen siellä on oma maadoituksensa lisäpitkien H3:lle ja varsinaisen lähi- ja kaukovalon H4:lle, ja sitten molemmille pitkille on omat johtonsa ja vielä lähivalolle omansa. Johdot ovat tässä kohdassa lyhyehköt, ja niiden päässä on liitin, jotta umpion saa tarvittaessa irrotettua. Niin tosiaan, nämä paksummat johdot on juotettu kiinni polttimoiden kantaan kiinnitettävään pistokkeeseen poistamatta kuitenkaan umpion alkuperäisiä, oleellisesti ohuempia johtoja.
IMG_4735.JPG
Koska tässä autossa polttimoiden häiriövalo kuitenkin toimii, niin jätin H4:lle tulevat johdotukset kiinni sellaisinaan, ja laitoin jotkut paremmat ja enemmän valoa luovat polttimot (NightBreakerit tai vastaavat); kuitenkin vakiotehoiset sellaiset. Lisäpitkille on sen sijaan on tehty releet ja paksummat johdot. Ja ohjaamon puolelle on piilotettu kytkin, jolla lisäpitkät saa päälle ja pois. Siis luonnollisesti ne menevät päälle, kun normaalisti viiksestä laittaa pitkät päälle, mutta halutessaan voi laittaa myös niin, että ne eivät mene päälle ensinkään. Nythän on siis niin, että vain kaksi noista umpioon lisäämistäni johdoista on tällä hetkellä käytössä - muiden osalta siinä on nyt vain valmius laittaa releet ja paksut johdot polttimolle asti.

Aika paljon kirkkaampi toi uusi umpio on, kun vasta toinen oli vaihdettu. Auto muuten on kyllä törkeän likainen tuossa...
IMG_4732.JPG
Yleisesti ottaen olen oikein tyytyväinen valotehoon ja parantuneeseen auton yleisilmeeseen. Noilla lisäpitkillä muuten on ihan todellinen näkyvyyttä parantava vaikutus. :thumbup:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

No mitäs nyt sitte viimeisimpänä...

Päätin, että auton voisi ottaa vaikka liikenteeseen taas, kun dieselkäyttöistä lämmitintä alkaa taas kaivata. Sitä ennen halusin vahata auton, joten pesin sen, ja raivasin talliin tilaa. Ennen vahaamisen aloitusta innostuin kuitenkin ruuvaamaan helmamuovit sekä ovi- ja kylkipaneelit pois. Ihan vain siksi, että pääsen puhdistamaan pois kaikki kerääntyneet liat ja lisäämään kotelosuoja-ainetta, jos sitä jostakin on esim. kulunut pois. Ja sitten tietysti aivan oleellisena osana tulee maalipinnan tarkastaminen ja tarvittaessa korjaus. Ja voi hemmetti. :evil:

Minähän tuossa pari vuotta sitten varsin uskollisesti sieltä ovipaneelien yläreunan alle jaävistä kohdista puhdistin, hiekkapuhalsin ja maalasin kohtia, jotka olivat alkaneet ruostua. Silloin ruoste ei vielä näkynyt paneelin alta. Ei se nytkään näy, mutta kylläpä sieltä molempien etuovien paneelien alta paljastui muutama kohta, jossa maali oli taas kulunut puhki ovipaneelin hinkatessa maalipintaa niin, että yleensä välissä on jotakin kulkeutunutta pölyä / kuraa / hiekkaa.

Joten, tältä se juuri nyt näyttää:
IMG_4926.JPG
Vauhtiraitoja sprayaamassa siis. :P No eipä sentään. Muutamasta kohdasta tosiaan ruoste oli pikkuisen värjännyt maalia paneelin alta. Hiekkapuhalsin ne kohdat ja vedin päälle happopohjamaalia. Sen päälle, ja samalla kaikkiin paneelien yläreunan alle tuleviin maalipintoihin suihkutin hiontapohjavärin. Huomenna sitten, jos kaikki menee ok, pääsen maalaamaan sen ainakin suunnilleen oikealla tämän auton värillä ja vetämään lakkakerroksen siihen päälle. Viimeksi kun tein, niin en laittanut hiontapohjaväriä enkä lakkaa lopuksi. Nyt on siis tulossa aika tavalla paksumpi maalikerros, jonka pitäisi kaiken järjen mukaan suojata ovea taas niin nopealta maalin puhkikulumiselta. Ja mieli tekisi kyllä myös kiinnittää ovenkin puolelle jonkin sortin kiveniskuteippiä tms. (Nyhtän siinä itse paneelin yläreunassa on muovinen suojateippi, joka ei kuitenkaan pelasta yhtään mitään siinä vaiheessa kun kyseisen teipin ja oven maalipinnan välissä on vaikka hiekkaa ja paneeli liikahtaa aina, kun auton ovi vähänkään reippaammin tempaistaan kiinni.) Mitesmuuten - mistähän saisi laadukasta ja mahdollisimman ohutta kiveniskumuovia?

Saapa nähdä, mitä tästäkin maalausoperaatiosta tulee seuraamaan... Sen joka tapauksessa tiedän, että tällä kertaa autoa ei ole tarkoitus seisottaa tallissa lähes koko kalenterivuoden ajan, kuten viimeksi, vaan se on tarkoitus ottaa liikenteeseen kyllä jo ihan tässä kuussa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Kardaaniveto
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Ke 22.08.2012 21:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Kardaaniveto »

Nostan kyllä hattua sille, kuinka perusteellisesti jaksat varustella ja huoltaa autoasi. Muistahan välillä myös käydä aurinkoisina päivinä ihan vaan nauttimassa ajeluretkistä!
C 200 CDI Elegance (W204)

"A Mercedes-Benz must always look like a Mercedes-Benz." - Bruno Sacco
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Kardaaniveto kirjoitti:Nostan kyllä hattua sille, kuinka perusteellisesti jaksat varustella ja huoltaa autoasi. Muistahan välillä myös käydä aurinkoisina päivinä ihan vaan nauttimassa ajeluretkistä!
Kiitosta vaan! Kyllähän se auto alkaa tuntua enempi omalta, kun siihen on laittanut noita lisävekottimia vähän sen mukaan, mitä on kaivannut.

Nyt on hiekkapuhallettu ja maalattu (happopohja - hiontapohja - basecoat - lakka) paneelien alle kertyneet ruostekohdat sekä yksi pikkusormen kynnen kokoinen ruostetäplä takaoven karmista tiivisteen alta. Ja samalla irrotin helmamuovit ja puhdistin niiden etupäähän kertyneet kurat pois. Ja paikkailin kotelosuoja-aineella tarpeen mukaan niitä kohtia, joista oli ruostesuojakerros päässyt hinkkautumaan pois.

Helmamuovit ja kylkipaneelit putsasin ja vahasin ensin kertaalleen puhdistavalla vahalla (Autoglymin Super Resin Polish) ja päälle kaksi kerrosta Colliniten vahaa. Luulis olevan nyt aika ok.

Sitten vielä suojatakseni niitä ovien ja lokasuojien uusia maalipintoja, päätin laittaa niihin kiveniskuteippiä siivut ennen paneelien asentamista. Nyt kaikki kahdeksan kylkipaneelia ovat kiinni niin, että se paneelin yläreuna on alkuperäisen mukaisesti suojattu (Mersun alkuperäisellä) teipillä. Mutta tämän lisäksi myös oven puolella on nyt 3M:n valmistama kiveniskuteippisuikale, jolloin toivon mukaan paneelin ja oven väliin pääsevä pöly / hiekka / pienenpienet kivet eivät enää pääse ainakaan niin helposti hankaamaan maalia puhki. Pääosin onnistuin laittamaan teipin niin, että se ei jäänyt näkyviin ollenkaan. Jossain kohdassa se hiukan näkyy paneelin alta, mutta eipä sitä huomaa, jos ei asiaan erikseen kiinnitä huomiota.

Tän päivän homma oli tosiaan toi paneelien vahauksen viimeiset kerrokset ja sen jälkeen paneelien asennus, samalla vähän kotelosuojaa laittaen sinne paneelin alle niihin kohtiin, joihin kiinnikkeet hankaavat. Nyt se alkaa taas aika tavalla näyttää autolta. Ennen liikenteeseen ottamista pitäisi vielä ainakin puskurit ja peltipinnat vahata ja asentaa takaluukun kromilista takaisin. Nyt se on irti, jotta saan sen altakin puhdistettua ja vahattua. Vissiin sisätiloillekin voisi näyttää nahkapuhdistus- ja -hoitoaineita. Onneksi enää ei ole kovin iso homma vissiin edessä - tiedä vaikka tällä pääsisi taas jossain vaiheessa ihan ajelemaankin. ;)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Tätä topikkia on ollut uutena Mersuilijana mukava lueskella. Itselläni on -92:nen W124 ollut kohta kolme viikkoa, ja saattaapa olla että hommaan siihen tulevaisuudessa samanlaisen 15-reikäisen rengassetin. Myöskin ruostesuojaus ja ovien paneelien irrotus on ollut mielessä, joten on ollut mielenkiintoista lukea näitä juttuja. Jatka samaan malliin!

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Osaisitkohan sanoa osanumeroa noille "Sacco-paneelien" kiinnikkeille? Ajattelin käyttää ne omastani irti, mutta koska kiinnikkeillä on tapana hajota, niin voisi hommata noita etukäteen. Ovatko kaikki kiinnikkeet samanlaisia? Omassa macissa ei tuo osakatalogi toimi, niin siksi joudun kyselemään. Kiitos.

EDIT: Täältä löytyikin jo tietoa: http://www.benzworld.org/forums/w124-e- ... 124-2.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Häksä kirjoitti:Osaisitkohan sanoa osanumeroa noille "Sacco-paneelien" kiinnikkeille? Ajattelin käyttää ne omastani irti, mutta koska kiinnikkeillä on tapana hajota, niin voisi hommata noita etukäteen. Ovatko kaikki kiinnikkeet samanlaisia? Omassa macissa ei tuo osakatalogi toimi, niin siksi joudun kyselemään. Kiitos.

EDIT: Täältä löytyikin jo tietoa: http://www.benzworld.org/forums/w124-e- ... 124-2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Löytyikö se vastaus kokonaan tuolta foorumilta? Itse äkkiseltään havaitsin vain etulokasuojan kiinnikkeet ja paneelin yläosan rosterilistan kiinnikkeet. Mulla ei varmaan noita numeroita ole missään suoraan muistissa, koska olen luultavimmin tilannut KL-Varaosilta ne. Niitä on melkoisen montaa lajia kiinnikettä kaiken kaikkiaan.

Nyt ei juuri ehdi, mutta voisinpa tässä jossain vaiheessa esim. myöhään illalla, kun pääsen himaan, niin kasailla kuvilla varustetut ohjeet siitä, miten ne paneelit saa irti ja minkä sortin kiinnikkeitä missäkin päin on. On ihan omaan(kin) käyttöön semmoinen ohje joskus pitänyt värkätä, ja kuvatkin olis otettuna edellisen purkamisen yhteydessä, joten ei välttämättä niin kumma homma olis sitä vielä kirjoittaa auki ja liittää kuvia...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Niin, etulokasuojahan tuossa esimerkissä on. Oletin vaan että ovipaneeleissa käytettäisiin samoja kiinnikkeitä, mutta voihan ne olla erilaisia.
Nyt ei juuri ehdi, mutta voisinpa tässä jossain vaiheessa esim. myöhään illalla, kun pääsen himaan, niin kasailla kuvilla varustetut ohjeet siitä, miten ne paneelit saa irti ja minkä sortin kiinnikkeitä missäkin päin on. On ihan omaan(kin) käyttöön semmoinen ohje joskus pitänyt värkätä, ja kuvatkin olis otettuna edellisen purkamisen yhteydessä, joten ei välttämättä niin kumma homma olis sitä vielä kirjoittaa auki ja liittää kuvia...
Mahtavaa jos viitsisit tehdä tämän! Voisi olla hyödyllistä monelle muullekin :thumbup:

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Häksä kirjoitti:Niin, etulokasuojahan tuossa esimerkissä on. Oletin vaan että ovipaneeleissa käytettäisiin samoja kiinnikkeitä, mutta voihan ne olla erilaisia.
Nyt ei juuri ehdi, mutta voisinpa tässä jossain vaiheessa esim. myöhään illalla, kun pääsen himaan, niin kasailla kuvilla varustetut ohjeet siitä, miten ne paneelit saa irti ja minkä sortin kiinnikkeitä missäkin päin on. On ihan omaan(kin) käyttöön semmoinen ohje joskus pitänyt värkätä, ja kuvatkin olis otettuna edellisen purkamisen yhteydessä, joten ei välttämättä niin kumma homma olis sitä vielä kirjoittaa auki ja liittää kuvia...
Mahtavaa jos viitsisit tehdä tämän! Voisi olla hyödyllistä monelle muullekin :thumbup:
Nonniin, laitoin tuosta aiheesta oman topicin. Täällä: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 71&start=0
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Nozki kirjoitti:Valojen kanssakin on tullut jumpattua.

Mulla oli 250D:ssä jo hyvän aikaa ollut 500E:n umpiot, joissa on siis sumuvalojen tilalla lisäpitkät, ja siinä kun palaneen polttimon häiriövalo ei koskaan (omistusaikanani) ole toiminut, niin siihen laitoin releet kaikkiin etuvaloihin (parkkeja lukuun ottamatta arvatenkin).
Jos häiriövalo toimii ja laittaa 5satkun umpiot ni tälleen kytkettynä häiriövalo toimii oikein myös niille sumarinpaikalle oleville lisäpitkillekkin. Ja saa ominaisuuden: halutessa lisäpitkät on käytössä tai ei ole

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... an#p949649" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jari Ke:n kytkentä on vallan mainio, lisäbonuksena vielä sumarikatkaisijassa valinta toimivatko apukaukovalot vai ei.
Kytkeä voi myös normaalien lisävalojen tapaan eli releellä ja ohjausvirta kaukovaloilta, palaneen polttimon merkkivalo toimii edelleen mutta ei huomioi apukaukovaloja.
Itse kytkin näin koska laitoin xenonit apukaukovaloihin, muussa tapauksessa olisin tehnyt Jari Ke:n ohjeen mukaan.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Taas alkaa olla vuosi mennyt siitä, kun viimeksi tämän auton kanssa on sen kummemmin tehty muuta kuin ajettu.

Tai no joo, syyskuussa katsastuksessa todettiin, että toisen raidetangon ulompi nivel on vähän väljä, joten vaihdoin sitten molemmat raidetangot ja sen jälkeen tehtiin korjaamolla pyöränsuuntaukset. Sen jälkeen auto onkin ollut seisonnassa, ja nyt vuodenvaihteen tuntumassa aloin taas puuhailla sen kanssa. Jotain huoltohommia olen tehnyt, ja niitä vielä jatketaan ennen käyttöönottoa, mutta tässä kohtaa vois laittaa kuvan yhdestä jutusta, jonka sain melkein valmiiksi tänään.

Nimittäin tulin jo hyvän aikaa sitten hankkineeksi pari lisämittaria, mutta en ole niitä saanut toimeksi laittaa paikalleen. Nyt alkavat olla lähes valmiina, ja näyttävät tältä (kuvanlaadussa ei tällä kertaa ole kehuttavaa ja heijastuksetkin häiritsevät :x ):

Virrat pois:
Kuva

Virrat päällä:
Kuva

Mittarit lähempää:
Kuva

... eli tuossa on nyt moottoriöljyn lämpö-, ahtopaine- ja pakolämpömittarit. Jaa miksikö? No ihan vaan mielenkiinnosta tykkään seurata, miten toi moottori käyttäytyy. Vähän vastaavaa touhua, kun kotona laitoin ilmanvaihtokoneeseen 6 lämpömittaria, jotta voin eri keleillä seurata, miten lämmintä ilmaa siihen koneeseen tulee ulkoa, paljonko lämmöntalteenottokenno sitä lämmittää, paljonko vastus lämmittää, minkä lämpöistä poistoilmaa tulee huoneistosta ja paljonko se kylmenee mennessään lämmöntalteenottokennon läpi. Olen vissiin teknokraatti tai joku tämmöinen. :crazy:

Toteutus on nyt tuommoinen, että mittarit on upotettu mdf-levyn taakse, ja sen koko homman edessä on yhtenäinen tummennettu pleksi. Ainakin tässä ekassa versiossa pleksi on kiinni ruuveilla, mikä ei ole kyllä kaunein mahdollinen toteutus, mutta helppo purkaa.

Ajatus oli, että tuo ainakin äkkiseltään katsoen näyttäisi mahdollisimman paljon siltä, ettei mitään ole sisustassa muutettu (paitsi tietty silloin, kun virrat ovat päällä ja mittarit näkyvissä). Pimeällä noita voi vielä himmentää erillisellä katkaisijalla, että tuskin ainakaan häikäisevät pahasti. Saapa nähdä, miten hyvin näkyvät päivänvalossa - voi olla, että pitää toi pleksin tummennusaste vaihtaa vähän vähemmän tummentavaan, ja oikeastaan saisi olla vähän ruskehtavan värinen kalvo, niin tulisi ehkäpä mittarien valon sävystä enemmän yhtenäinen ton muun kojelaudan valojen kanssa.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Hyvää meininkiä :thumbup: Ittekkään en ole tupakkimiehiä joten tuon saman loosterin vois hyötykäyttää. Mullahan on yx proto joka näyttää perän, askin, m-ölyn m-lämmön, syyllarin lämmön, pakolämmön on line. Vaunuvetoon suunniteltu tämä härpäke. Siinä ko.osat oikeasti joutu lujille varsinkin silleen miten itte ajelen. Vakkarilla ja sakkorajaa vasten keli kun keli ilmastointikin päällä jos tarve. Pikkuteillä sit hiljemmin.

Viidellä ittekin mittaillu ilmanvaihtokoneen edesottamuksia :wink:
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2465
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Offtopiccina:

Edelliseen taloon ostin tollasen ilmanvaihtokoneen jossa ohjaimesta näki tietoja ihan kiitettävästi:
ilmanvaihto_1.jpg
Nykyisessä on sitten tollanen köyhä ohjain ja mieli tehnyt viritellä sinne mittareita/antureita, että tietää mitä siellä tapahtuu :D

Kuva
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Jari Ke kirjoitti:Hyvää meininkiä :thumbup: Ittekkään en ole tupakkimiehiä joten tuon saman loosterin vois hyötykäyttää. Mullahan on yx proto joka näyttää perän, askin, m-ölyn m-lämmön, syyllarin lämmön, pakolämmön on line. Vaunuvetoon suunniteltu tämä härpäke. Siinä ko.osat oikeasti joutu lujille varsinkin silleen miten itte ajelen. Vakkarilla ja sakkorajaa vasten keli kun keli ilmastointikin päällä jos tarve. Pikkuteillä sit hiljemmin.

Viidellä ittekin mittaillu ilmanvaihtokoneen edesottamuksia :wink:
Tänks! :thumbup: Niin tosiaan, vielä noista ilmanvaihtokoneen mittaamisista, niin viisi mittaria mullakin siellä itse asiassa on (eikä kuutta, kuten edellä vahingossa väitin).


Joo, nyt on tää auto taas liikennekäytössä, ja muutaman kilometrin testilenkki tehty. Tuntuis äkkiseltään toimivan ihan ok, joskin tuo paikka tuommoisille mittareille ei ole luettavuuden kannalta paras mahdollinen, kun niitä pitää lukea niin hurjasti sivulta päin, että asteikko ei näy kunnolla siinä mittaritaulujen suunnilleen klo 9-12 alueella. Siis juuri sillä alueella, joissa viisarin pitäisi normaalioloissa olla. Ulkona oli pakkasta 10 astetta, ja sillä kelillä sain öljyn lämmöt nousemaan vissiin vähän yli 80 asteeseen reilun 20km ajon jälkeen, pakolämmöt pitkällä täyskiihdyksellä 600 asteeseen ja ahto nousee sinne 0,8bar tuntumaan. Äkkiseltään ihan uskottavia lukemia - luulisin.

Anturit mulla on noissa niin, että öljynlämpö on öljypohjassa tyhjennyspropun tilalla. Ahtopainemittari on mekaaninen, ja letkun kytkin suoraan liittimellä painekotelon kylkeen, siinä missä oli irrotettava tulppa syöttöpumpulle lähtevän letkun paikan vieressä. Ja sit pakolämpöanturin kanssa lipesin periaatteistani, ja porasin pakosarjaan reiän siihen EGR -lähdön viereen, jossa on pakosarjavalussa pari valmista pyöreää tasoa kuin tuota varten tehtynä. (Niin yleensä olen pitänyt periaatteena, että kaikki tuunausasennukset pitäisi tehdä niin, että ne voi purkaa jälkiä jättämättä tarvittaessa. Se ei nyt tuon pakoanturin osalta toteudu, mutta saa siihen tarvittaessa varsin huomaamattoman tulpan laitettua.)

Noin muuten ennen auton käyttöönottoa vaihdoin taakse jarrulevyt ja -palat ja -kengät asennussarjoineen. Vaihdettavien listalla olivat myös jarrunesteet, polttoainesuodatin, ilmansuodatin, raitisilmasuodatin ja pyyhkimen sulka. Etujarrut avasin, tarkastin, puhdistin ja voitelin (ei kitkapintoja kuitenkaan). Sisäpuolelta siivoilin vain kevyesti ja ulkopuoli sai kaksi kerrosta vahaa - ensin Autoglymiä ja sitten Collinitea. Toivottavasti saisi nyt ajella ilman isompia ongelmia taas jonkun aikaa. Puhaltimen moottori oli muuten ruvennut kitisemään - sille vissiin tarvii ennen pitkää jotain tehdä. :evil:
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Kirjoitellaan nyt tännekin pitkästä aikaa jotain...

Sitten edellisen päivityksen ei ole tullut paljon muuta tehtyä kuin ajeltua. Tosin se meinasi keskeytyä ihan alkuunsa, kun auto oli syksystä asti seissyt siihen tammikuulle, ja tankki oli puolillaan jotain syysdieseliä. Meinasin jäädä tielle kovemmalla pakkasella, vaikka olin tankannut talvidieselillä tankin täyteen. Nilkuttamalla pääsin kyllä kotiin ja auto kun lämpesi jonkin aikaa tallissa ja pakkasetkin lauhtuivat, niin taas meno jatkui.

No, sitten kesällä vaihdoin pyyhkimen moottorin ja moottoriöljyt on kanssa kesällä kertaalleen vaihdettu.

Tänä viikonloppuna oli sopiva aika kohdistaa huolenpitoa taas tällekin, ja kun kirjoittelin tohon mun Excel -huoltomuistioon tekemäni jutut, niin samalla ne nyt voi tännekin liittää:

Öljynvaihto (Mobil Super 3000 X1, 5W-40) + suodatin (Bosch)
Vaihteistoöljyn vaihto (Mobil ATF 220) + suodatin ja tiiviste (MB Original)
Peräöljyn vaihto (Fuchs Sintopoid FE 75W-85)
Vahaus: Autoglym Super Resin Polish + kumiosat Autoglym Bumper Care
Ikkunoihin Turtle 5 Sateesta
Ovien ja takaluukun tiivisteisiin ja tuulilasinpyyhinsulkaan silikonispray
Toteutuneet vaihtovälit:
- moottoriöljy 8 481km
- vaihteistoöljy 54 270km
- peräöljy 47 725km

Aika tummia olivat sekä vaihteiston että perän öljyt, mutta toisaalta mitään metallilastua ei näkynyt sen enempää vaihteiston öljypohjassa kuin perän tulpissakaan. Molemmissa oli vähän tummaa pölyn näköistä kamaa, mutta se kai kuuluu asiaan. Sitä kummastelen edelleen, että minkä ihmeen takia öljytikussa on toinen asteikko 30 -asteiselle öljylle ja toinen 80 -asteiselle. Ei varmaan kukaan säilytä öljyjä 30 asteessa ennen niiden laittamista vaihteistoon (ja mahtaako se lämmetä 80 asteeseen ensinkään normaaliajossa ainakaan näillä keleillä...) Ehkä toi sit perustuu siihen, että kun ripeästi vaihtaa öljyt ja laittaa huoneenlämpöistä öljyä sisään laatikkoon, niin se lämpeää sen noin 10 asteen verran laatikon jäännöslämmöstä. Tai jotain. En nyt tiedä, tuliko öljyä kuinka hyvä määrä sinne lopulta, mutta tarvii katsoa huomenna reilu 30km työmatkan jälkeen, että mitä se silloin näyttää. Nyt se oli muutaman kilsan ajon jälkeen pikkuisen yli sen 30 asteen alarajan, ja öljy tuntui sellaiselta suunnilleen kädenlämpöiseltä. Sitä tuli laitettua 6.3 litraa, kun ilmeisesti 6.2 olisi ollut se, mitä ohjekirjan mukaan tuossa hommassa tulee laittaa. No, sitä kyllä tuli valutettua tosi pitkään, joten ehkä sieltä on tullutkin sen yhden desin verran enemmän sen vuoksi. Enpä tiiä...

Tällä hetkellä matkamittari näyttää vähän päälle 230 000km, ja kyllähän tuo ihan kiva käyttöauto itselle on. Erityisen miellyttävä ominaisuus näillä viileämmillä keleillä on toi Eberspächerin dieselkäyttöinen lämmitin ja sille Remucin GSM -ohjain. Lisää kyllä käyttömukavuutta kummasti, ja kaipa se moottorillekin on vähemmän kuormittavaa, kun sitä ei tarvitse niin kylmänä käynnistää esim. työpäivän päätteeksi kadun varresta.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Höh, nyt harmituttaa; onneksi kuitenkin aika lievästi.

Toi Eberspächer D5 WSC on toiminut joulukuun alkuun asti täysin moitteetta jotakuinkin kolme vuotta. Sitten se teki kerran sen, että ei käynnistynyt kunnolla, eli auto oli kylmänä, kun sen piti olla lämmennyt. Lievä lämmittimensavun haju vaan leijaili ympärillä, että oli se jotakin ainakin yrittänyt tehdä. Seuraavalla kerralla se parin yrityksen jälkeen se kuitenkin sitten alkoi taas toimia ja on toiminut kunnes taas jouluaatonaattona se teki saman tempun. Silloinkin se seuraavalla kerralla muutaman yrityksen ajan sammuili ja alkoi lopulta toimia. Ja tänään aamulla sama touhu. Nyt se oli ehtinyt jo lämmittää moottoria jonkun matkaa ja sitten sammunut.

Renklasin sitä aamulla ja käytös oli samaa kuin viimeksikin. Lämmittimen käynnistämisen jälkeen se normaalisti alkaa pyörittää vesipumppua ja hetken kuluttua paloilmapuhallin alkaa pyöriä ja siitä hetken päästä äänestä kuulee, että polttoaine syttyy. Sitten se palaa hetken, mutta sen sijaan, että palaminen ja sitä myötä puhaltimen nopeus alkaisivat kiihtyä, liekki yht äkkiä sammuu ja sen jälkeen tietty puhallin pysähtyy myös. Tässä vaiheessa tapaa tulla valkoista savua vähän sieltä sun täältä, esim. itse laitteen saumoista ja ilmanottoputken päästä. Tuota se teki pari kertaa ja sitten lopulta hetken odottelun jälkeen käynnistyi taas normaalisti ja jäi käyntiin. Niin se tosin oli varmaan aamulla ihan ensimmäiseksi myös tehnyt, mutta sammunut sitten omia aikojaan.

Onko arvauksia, että mitä tuo touhu nyt oikein on? Kuitenkin vasta kolme vuotta vanha laite, jota olen parhaani mukaan käyttänyt aina jokaisella lämmityksellä kunnolla kuumaksi asti niin, että sen ei pitäisi ainakaan puolittaisen lämmityksen vuoksi kerätä nokea sinne.

Mullahan ei ole tuossa Eberspächerin kelloa eikä kaukosäädintä, joten en saa itse vikakoodeja näkyviin. Olen menossa huomenna aamupäivällä luetuttamaan ne koodit, niin katsotaan sitten, josko sillä selviäisi jotakin. Kuulemma pakkaskausi tulossa; olis kiva saada tuo toimimaan niin kuin sen kuuluukin...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Nozki kirjoitti:Höh, nyt harmituttaa; onneksi kuitenkin aika lievästi.

Toi Eberspächer D5 WSC on toiminut joulukuun alkuun asti täysin moitteetta jotakuinkin kolme vuotta. Sitten se teki kerran sen, että ei käynnistynyt kunnolla, eli auto oli kylmänä, kun sen piti olla lämmennyt. Lievä lämmittimensavun haju vaan leijaili ympärillä, että oli se jotakin ainakin yrittänyt tehdä. Seuraavalla kerralla se parin yrityksen jälkeen se kuitenkin sitten alkoi taas toimia ja on toiminut kunnes taas jouluaatonaattona se teki saman tempun. Silloinkin se seuraavalla kerralla muutaman yrityksen ajan sammuili ja alkoi lopulta toimia. Ja tänään aamulla sama touhu. Nyt se oli ehtinyt jo lämmittää moottoria jonkun matkaa ja sitten sammunut.

Renklasin sitä aamulla ja käytös oli samaa kuin viimeksikin. Lämmittimen käynnistämisen jälkeen se normaalisti alkaa pyörittää vesipumppua ja hetken kuluttua paloilmapuhallin alkaa pyöriä ja siitä hetken päästä äänestä kuulee, että polttoaine syttyy. Sitten se palaa hetken, mutta sen sijaan, että palaminen ja sitä myötä puhaltimen nopeus alkaisivat kiihtyä, liekki yht äkkiä sammuu ja sen jälkeen tietty puhallin pysähtyy myös. Tässä vaiheessa tapaa tulla valkoista savua vähän sieltä sun täältä, esim. itse laitteen saumoista ja ilmanottoputken päästä. Tuota se teki pari kertaa ja sitten lopulta hetken odottelun jälkeen käynnistyi taas normaalisti ja jäi käyntiin. Niin se tosin oli varmaan aamulla ihan ensimmäiseksi myös tehnyt, mutta sammunut sitten omia aikojaan.

Onko arvauksia, että mitä tuo touhu nyt oikein on? Kuitenkin vasta kolme vuotta vanha laite, jota olen parhaani mukaan käyttänyt aina jokaisella lämmityksellä kunnolla kuumaksi asti niin, että sen ei pitäisi ainakaan puolittaisen lämmityksen vuoksi kerätä nokea sinne.

Mullahan ei ole tuossa Eberspächerin kelloa eikä kaukosäädintä, joten en saa itse vikakoodeja näkyviin. Olen menossa huomenna aamupäivällä luetuttamaan ne koodit, niin katsotaan sitten, josko sillä selviäisi jotakin. Kuulemma pakkaskausi tulossa; olis kiva saada tuo toimimaan niin kuin sen kuuluukin...
Vietkö Kaivolle sinne paikalliseen.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

arska10 kirjoitti:
Nozki kirjoitti: ...
Vietkö Kaivolle sinne paikalliseen.
Eiku tuotaniin Myllykadulle Vaasaan; Myllykadun Autohuolto tarkemmin sanottuna. Siellä oli ainakin puhelinkeskustelun perusteella asiallinen vastaanotto ja kuulemma heillä on kaikki tarvittavat tietokonesysteemit vikakoodien selvittämiseen. Huomenna näkee sit tarkemmin.

Meinasitko siis Markku Kaivolaa täällä meidän suunnalla? Hänen putiikkiaan ei mainittu, kun kyselin apuja Eeperi Oy:stä, niin en havainnut häneltä edes kysellä.

Kun itse asiassa se meni niin, että kun tuossa lämmittimessä alkoi olla toimintahäiriötä, niin soitin Eeperi Oy:lle, koska sieltä olen ton härvelin ostanut. Siellä teknisen puolen kaveri neuvoi myöskin oikein asiallisesti, ja kertoi kolme tämän seudun firmaa, joista kannattaisi kysellä. Yksi niistä, kuulemma kokenein, oli tässä kohdassa nimeltä mainitsematon Vaasan ulkopuolella ja aloitin soittokierroksen sieltä. Kun kerroin ongelman, niin keskustelu eteni vähän siihen tyyliin, että:
"No ei sitä nyt ainakaan ehdi katsoa, mutta missä se on asennettu?"
Vastasin, että "Itse asensin ja myyjäliike neuvoi teihin ottamaan yhteyttä."
ja sain vastauksen "Jaa Eeperikö se nyt sitten oli, no niinpä tietenkin heehhheehhh. Joopa joo, jaaha."

Yritin sitten vielä varovasti kysellä, että milloin se koodien luku voisi onnistua, ja kuulemma ensi vuonna pitäisi olla mahdollista. Jäi sellainen maku, että kyllä he voivat ne vikakoodit katsoa, mutta minä asiakkaana olin ilmeisesti ostanut laitteen väärästä paikasta, ja sen vuoksi ei oikein ollut ihan suurinta mahdollista palvelualttiutta tarjolla. Mielestäni en ollut kyllä kovin suurta vääryyttä tehnyt, kun en ostanut lämmitintä tältä paikalliselta firmalta, josta en ollut edes kuullut ennen kuin tänään. :?

Soitin sitten tonne vaasalaiseen firmaan, jossa vastaanotto oli ystävällinen ja homman luvattiin onnistuvan, eikä heitä tuntunut kiinnostavan se, että mitä reittiä se lämmitin on mun auton konepellin alle päätynyt.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Jos tuossa firmassa ei onnistu, niin sitten on Vaasassa yksi pieni korjaamo Leif Backman joka on aika haka webaston ja eberin kanssa.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Komia auto on kyllä. Kateellisena oon tätä joskus lueskellu, et kuinka hyvin jaksat tehdä sellaiset hommat, mitkä monelta jäis tekemättä kokonaan :thumbup:

Lueskelin tuolta, että oot laittanu tähän noi Rainbow'n vakiokokoiset koaksiaalit etukaiuttimiksi ja kun itsellä ollut mielelssä tehdä samoin niin osaisitko kertoa jotain kokemuksia näistä? Äänen kuvailu sanoin on tietty hankalaa mutta lähinnä että saako rahoille vastinetta ja onko oikeasti ihan plug and play niinku myyjät väittää. Kiitos.

Mites Eeperi, saitko kuntoon?
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

arska10 kirjoitti:Jos tuossa firmassa ei onnistu, niin sitten on Vaasassa yksi pieni korjaamo Leif Backman joka on aika haka webaston ja eberin kanssa.
Ok, kiitos, pistetään muistiin vastaisuden varalle. Tällä kertaa homma kuitenkin hoitui Myllykadulla ihan asiallisesti; saatiin vikakoodit luettua ja tuomio oli, että mitä ilmeisimmin ohjainlaite on viallinen. Sehän tosin ei taida olla mitenkään niin harvinaista edes näiden Eberspächereiden kanssa, ikävä kyllä. Tilasin sitten Eeperiltä uuden, ja kun he eilen olivat sitä mieltä, että kyllä tuon vekottimen nyt pitäisi kestää pitempään kuin kolme vuotta, niin antoivat sen myötä uudesta ohjainlaitteesta jonkin verran alennusta. Jäi sille silti hintaa vielä yli 200€, että on se aika harmittavainen homma kaikkinensa. No, toivottavasti saisin sen uuden ohjainlaitteen suht pikaisesti ennen niitä luvattuja pakkaskelejä ja toivottavasti se nyt sillä sitten tulee kuntoon. Luulis kyllä tulevan.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

JanneW124 kirjoitti:Komia auto on kyllä. Kateellisena oon tätä joskus lueskellu, et kuinka hyvin jaksat tehdä sellaiset hommat, mitkä monelta jäis tekemättä kokonaan :thumbup:

Lueskelin tuolta, että oot laittanu tähän noi Rainbow'n vakiokokoiset koaksiaalit etukaiuttimiksi ja kun itsellä ollut mielelssä tehdä samoin niin osaisitko kertoa jotain kokemuksia näistä? Äänen kuvailu sanoin on tietty hankalaa mutta lähinnä että saako rahoille vastinetta ja onko oikeasti ihan plug and play niinku myyjät väittää. Kiitos.

Mites Eeperi, saitko kuntoon?
Jahas, kiitos vain kehuista. :)

Joo, Rainbowit on asennettuna - kyllä olen niihin tyytyväinen ollut. Vaikea tosiaan äänenlaatua kuvailla, mutta kyllä ne omaan käyttöön ovat sen verran hyvät olleet, että en parempia ole kaivannut. Nyt kokonaisuus näiden koaksiaalien + ovien midbassojen + etuistuimen alla olevan aktiivisubbarin kanssa on mielestäni toimiva.

Mekaanisesti asennus on tosiaan täysin alkuperäistä vastaava, mut muistaakseni näissä oli niin, että alkuperäiset liittimet (onkohan se nyt DIN -liitin, jossa on lattatappi ja pyöreä tappi siinä urospuolessa) eivät sopineet suoraan. Aikanaan oli Rainbowilla kahta mallia - toisessa oli ne Mersuun suoraan sopivat liittimet ja ei suojaverkkoa, kun eihän sitä tähän asennukseen tarvita. Toinen oli sitten tavanomaisilla kaiutinliittimillä ja siinä tuli joku sellainen suojaverkko mukana. Muiselisin, että silloin kun nämä ostin, niin ei ollut enää saatavilla sitä versiota, jossa olisi ollut ne Mersuun sopivat liittimet. Itse en niitä mihinkään kaivannutkaan, kun vedin muutenkin johdot suoraan ulkopuoliselta vahvistimelta.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Jospa tänenkin jotain päivittäisi taas. En ole paljoa muuta tehnyt kuin ajellut ja huoltanut. Katsastukseen piti etujousista ottaa pätkät pois ja laittaa korkeammat aluskumit, kun toiselta puolelta oli katkennut suunnilleen 3/4 kierroksen kokoinen pala pois. Parissa kohdassa on pintaruostetta taas tulossa; pitää ne koittaa joku kerta ennen talvea hoitaa pois - toinen on takapuskurin alla ja toinen rekisterikilven valojen ympärillä sen kromatun kehyksen alla, joten vielä pääsee korjaamaan sellaisia kohtia, jotka eivät päälle päin näy. Saa nähdä, viitsisikö avata myös kylkipaneelit ja helmamuovit - se kyllä olisi ihan fiksua ihan jo vaikka siksi, että saisi putsattua kerääntyneet liat pois.

Kesän lopulla sain viimein ajettua BBS RM -vanteilla olevat kesärenkaat niin loppuun, että laitoin taas pitkästä aikaa 16-tuumaiset kaivonkannet alle. Kyl ne vaan ihan hyvin tuohon passaa ainakin omasta mielestä. Auton ulkoinen olemushan ei sitten muuten ole muuttunut aiemmasta miksikään.
Kuva

Kesällä otin myös (muka) pikkuhommaksi putsata talvivanteet, kun olivat pahasti sotkeutuneet jarrupölystä (jo silloin, kun mulle tulivat tämän auton kanssa) ja muuten maalipinta oli tosi pahasti mattaantunut. Ajatus oli vaan puhdistaa ne ja myllyttää ja vahata, mutta sitten kun sen oli saanut tehtyä, alkoi häiritä muutama kehällä ollut hapettunut kohta. Niissä oli ollut lyijypainot, jotka kai sitten olivat hinkanneet maalin puhki. Niistä kohdista sitten otin puukolla pahimmat kuprut pois ja hiekkapuhalsin ja ruiskutin happopohjan + hiontapohjavärin + värin + lakan. Ajatus oli yrittää häivyttää maalirajat, mutta siitähän nyt ei mitään kovin hyvää tullut, kun maali ei ollut tarkalleen oikean sävyistä jne. Eikä muutenkaan vissiin kannattaisi aloittaa maalirajan häivyttämisen harjoittelua kirkkaalla hopealla. :D No, joka tapauksessa nyt ovat paljon paremman näköiset ja hapettuneet kohdat luultavasti eivät hapetu enempää. Näyttävät tuommoiselta vähän kummalliselta, mutta se johtuu siitä, että valo tulee puiden oksiston läpi, niin nuo ovat siis oksien varjoja, jotka siinä näkyvät. Tässä kuvakulmassa / valaistuksessa niitä maalirajoja ei oikeastaan ollenkaan huomaa.
Kuva

Innostuin samalla myös kiillottamaan talvivanteiden pulttien päitä. Saapa nähdä, miten hyvin pysyvät kiiltävinä. Noissa yllä olevan kuvan kesäpyörissä oleville pulteille tein saman tempun heinäkuussa, ja ne ovat kyllä hyvin pysyneet kiiltävinä.
Kuva


Noin muuten innostuin viikonloppuna tekemään määräaikaishuoltoa. Uudet öljyt ja suodattimet laitoin moottoriin ja ohjaustehostimeen ja perään ja ASD -hydrauliikkaan vaihdoin myös öljyt. Ja sitten vaihdoin jäähdytinnesteet ja raitisilmasuodattimen ja vedin Eberin pakoputken vähän fiksummin. Sen takia taas piti laittaa vähän pitempi ohjaustehostinöljyn paluuleku. Nyt pakari ei enää tee ensin pientä koukkausta ylöspäin eikä vissiin hankaloita ilmastoinnin huoltoliittimen kytkemistä enää niin paljoa. Ei nimittäin ilmastointihuollon kaveri meinannut millään saada etummaista liitintä paikalleen tässä taannoin.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
mustavihannes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: To 15.10.2009 12:01

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja mustavihannes »

Komeeta projektia ja älyttömät hyvän näköiset nuo 16" vanteet! Olisi itselläkin ihan ykkösvaihtoehto jos voisi mistä tahansa valkata...

Mutta kysymys: Mekaaninen antenni, onko se siis käsin ulos vedettävä teleskooppiantenni? Kiinnostaisi talvikäyttöä ajatellen tuohon omaan CE:hen...
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

mustavihannes kirjoitti:Komeeta projektia ja älyttömät hyvän näköiset nuo 16" vanteet! Olisi itselläkin ihan ykkösvaihtoehto jos voisi mistä tahansa valkata...

Mutta kysymys: Mekaaninen antenni, onko se siis käsin ulos vedettävä teleskooppiantenni? Kiinnostaisi talvikäyttöä ajatellen tuohon omaan CE:hen...
Tänks! :thumbup:

Juu, sellainen se antenni juuri on. Ulospäin näyttää täsmälleen samalta kuin alkuperäinen sähköantenni. Tulikin tästä mieleen, että omalle antennille jotain pitäisi tehdä, kun alimmainen teleskoopin osa ei mene alas. Tai ehkä se menisi, jos painaisi oikein tosi lujaa, mutta en ole arvannut sitä kokeilla, etten rikkoisi mitään. Pitäis tuohonkin jossain vaiheessa vähän yrittää perehtyä.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Mersbenzw202
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 07.02.2017 16:19

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Mersbenzw202 »

.
Viimeksi muokannut Mersbenzw202, Ke 09.02.2022 18:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Hage »

Oman lankun antennissa oli samoja ongelmia - korjaantui säännöllisellä voitelulla aseöljyllä. Ensimmäinen voitelukerta kesti varmaan tunnin kun koko ajan piti rampata laittamassa radio päälle - öljytä - radio pois - äkkiä kevyesti avittamaan antennia alas mutta kyllä se siitä lähti liikkeelle :)
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Sähköanteenissa se alin teleskooppi hapettuu ja tarttuu kiinni siihen holkkiin jolla koko teleskooppi hässäkkä on runkoputkessa jos sitä siksi nimittää voi. Siihen kertyy p-askaa ja se sit saa aikaan jumin. Teleskooppi ainakin hirsmannissa lähtee irti ihan kiertämällä sitä alinta osaa. Sit pääsee käsiksi alimpaan teleskooppiin ja siihen holkkiin. Sopivalla öljyllä saa paskan liukenemaan pois ja pelaamaan anteenin. Jos paikallaan antaa vaan olla ja voitelee niin se paska valuu nostomekaniikaan ja tukkii sit sen toiminnan.

No mutta näin Hirsmannissa ja mekaanisessa varmaan hiukan erijuttu.

Kuvia huolletusta sekä puhdistetusta Hirsmannista mutta niistä nyt mitään apuja tähän taida olla?

Alimmassa kuvassa nuolella merkattu just se kohta josta holkin saa kierrettyä auki ja jossa se alin teleskooppi ainakin hirsmannissa hapettuu kiinni. Uus teleskooppi ja puhdistus --> Toimii varmasti useita vuosia :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Vastaa Viestiin