Nozkin W124 E

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Jeesjees,

ei ole varsin paljoa tullut tätä topiccia päivitettyä. Auto on syyskuusta asti ollut tallissa – tarkoitushan oli vain pikaisesti vähän availla kylkipaneeleja yms. ja katsoa, että eihän siellä ole mitään alkavaa ruostetta missään ja samalla päivittää äänieristystä, stereoita ja sen sellaista. Ensin näytti oikein hyvältä, kunnes aloin pyyhkiä tarkemmin pintoja puhtaaksi. Olihan siellä monestakin kohdasta lähinnä käynyt niin, että maali on hankautunut puhki ja ruoste yrittää tulla esille. Onneksi olin liikkeellä nyt, jolloin kaikki kohdat sai ainakin tähän mennessä vielä putsattua ja maalattua päälle ilman minkään sortin tarvetta hitsaamiselle. No, voisin niistä laittaa enemmänkin sitten, kun kori on kasattu – tällä hetkellä menossa maalipintojen myllytys, jonka jälkeen kotelosuojaa muutamiin paikkoihin ja lopulta puretut osat takaisin paikoilleen. Sitten ollaankin jo aika pitkällä. Viikkoja ja kuukausia on kulunut, kun erinäisten esteiden takia tätä ei pääse tekemään kuin enintään parina arki-iltana per viikko. :-/

Mutta jos vaikka tähän kohtaan laittaisi esimerkinomaisesti juttua tavaratilan kunnostamisesta. Tämmöistä on tullut tehtyä.

- Irtotavarat ja verhoukset pois
- Tankki pois. Halusin saada laitettua vaimennusmateriaalia tankin päälle ja tavaratilaan sen ympärille, ettei tarvitse kuunnella polttoaineen loisketta pienissä vauhdeissa. Lisäksi halusin päästä näkemään, mitä tankin takaa tulee näkyviin; mahdollisia ruosteita ja muita.
- Tankin pesu. Oli muuten törkeän likainen, syylliseksi epäilisin ranskalaista biodieseliä auton menneiltä ajoilta. Tässä enempi siitä:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... loharja%2A

- Tavaratilan puhdistus ympäriinsä. Siinä oli kotelosuoja-ainetta Finikor-käsittelyn jäljiltä vähän joka puolella. Ja paljon.
- Vanhat vaimennusmatot pois. Varsinkin tuo varapyöräkotelon vasemmalla puolella oleva kama oli aika erikoisen tuntuista. Kuumailmapuhaltimella sen sai pois, mutta poiston jälkeen se oli kovaa ja haurasta.

Kuva

Kuva

Kuva

Ruosteet eivät olleet pahat, kuten kuvista näkyy. Ajatus oli kuitenkin, että kaikki pienimmätkin ruosteet pitää saada pois.

Kuva

Kuva

- Ruostuneiden kohtien tarkastelu ja merkkaus. Pintaruostetta siellä täällä – lähinnä varapyöränkotelon pohjassa ja yläkulmissa, joista kansi on hangannut maalia puhki. Niin, ja vedenpoistoreikien ympärillä myös jonkin verran.

Kuva

- Ruostuneiden kohtien hiekkapuhallus pistepuhalluspistoolilla.
- Muiden pintojen karhennus ja puhdistus
- Maalaus happopohjamaalilla; myös takalamppujen ympärystät, vaikka ei niissä enää korjattavaa ruostetta ollutkaan. Vasenta lokasuojaa on joskus ilmeisesti vuosia sitten kolhittu ja suoristettu, joten sinne tuli laitettua vähän isommalle alueelle pohjamaalia.

Kuva

Kuva

Kuva

- Maalaus kirkkaalla mustalla - tästä unohtui foto vallan...
- Tavaratilan kannen hiekkapuhallus + paikkamaalaus:
- Irtokamojen, kuten merkkien ja verhousten + listojen ja lamppujen irrotus
- MB-tähden yhden reiän ympärystän puhallus + happopohja + hiontapohja + basecoat + lakka. Rajaus tähden ympärillä olevan kehän alle. Todella typerän näköinen, kun tähti ei ole paikalla, mutta tähden kanssa ihan ok näköinen lopulta (itse tekemäkseni…)
- Rekisterikilven valojen ympäryksen ja kilven taustan ruostekohtien puhallus + maalaus + lakkaus, kuvassa puhallettu ja karhennettu sekä teipattu pohjamaalausta varten.

Kuva

- Muutaman naarmun päällemaalaus pienellä siveltimellä + siistiminen vesihionnalla ja myllytyksellä
- StP Silver –vaimennusmaton kiinnitys tavaratilan pohjaan ja varapyöräkoteloon sekä pyöränkoteloihin. En laittanut ensimmäistä kerrosta peltien limisaumojen päälle lainkaan, koska laitoin niihin myöhemmin sitten kotelosuoja-ainetta.
- StP Gold-mattoa tavaratilan ja matkustamon väliseen seinään
- JC Elementsin Dual- mattoa lokasuojien sisäpuolille

Kuva

- Takakaiuttimien poisto ja reikien tukkiminen molemmin puolin liimatuilla StP Silverillä ja Biplast 10:llä.
- Toinen kerros StP Silveriä pyöränkoteloiden päälle ja lattiapintoihin + varapyörän tilaan myös. Ja tätä ennen limisaumoihin kotelonsuojaa, joka jäi nyt sitten toisen matokerroksen alle melkein kaikissa saumoissa.
- Tavaratilan väliseinään JC Elementsin Wind12 – solumuovimattoa ja muualle soveltuviin kohteisiin StP Biplast 10 –solumuovimattoa pysäyttämään korkeita ääniä ja imemään kaikuja.

Kuva

- Tankkiin StP Silveriä, JC Elements Wind 12:a ja StP Biplast 10:ä ja tankki paikalleen.

Kuva

Kuva

- Tavaratilan lattiaan, varapyöräkotelon viereen JC Elements Wind 6- mattoa.

Kuva

Kuva

- Varapyöräkotelon kanteen Biplast 10 –mattoa estämään kolinoita / räminöitä

Kuva

Kuva

- Tavaratilan kannen pohjalta ylimääräistä rompetta pois. Vanhoja kilven kiinnitykseen käytettyjä niittejä yms. tosi oleellista tavaraa, joka oli sinne vuosien saatossa jäänyt ja Finikor-käsittelyssä hienosti ”liimattu” kotelosuoja-aineella sinne.

Kuva

- Tavaratilan kanteen vaakasuoraan osaan JC Elements Dual mattoa sekä takaseinän taustalle pariin kohtaan StP Gold + Biplast 10. Goldia ja Biplastia on tarkoitus laittaa myös rekisterikilven telineen ja pellin sekä itse kilven ja telineen väliin. Tällä saa peitettyä vanhat kilven reiät luukusta ja estettyä räminät.

Kuva

- Takaluukun saranajousien sisälle solumuovimattoa. Nehän muuten soivat niin helkutisti, enkä sitä kokonaan tuollakaan systeemillä saanut loppumaan, vaikka merkittävästi paremmaksi ne tulivat kyllä. Onko jollakin hyvä keino, jolla nuo saisi vallan hiljaiseksi?
- Seuraavaksi ensin kotelosuojaa vielä kannen sisäpuolisiin osiin, sitten antenni + lamput + paneelit ja verhoukset sekä uudet takaluukun merkit paikalleen, niin se on siinä. Ja sitä ennen vielä vielä toinen kerros Colliniten vahaa pintaan – ensimmäisen kerroksen laitoin heti myllytyksen jälkeen.

Jos joku ihmettelee, että mikä järki on laittaa kahta kerrosta Silveriä tavaratilaan, josta äänet eivät niin kovasti muutenkaan näissä vehkeissä kuulu, niin en tiedä itsekään, onko siinä järkeä. Kai se jotain voi vähän auttaa – tuossapa sen nyt samalla laittoi, kun oli aloittanut. Ja ainakin lattiassa ollut ensimmäinen kerros oli melko kuoppainen sen jälkeen, kun ensin olin niiden päällä istunut / pyörinyt asentaessani tavaratilan etuosan mattoja ja tankkia jne., joten toisella kerroksella siitä sai paljon nätimmän. Ja vaikutti se kaikumiseenkin jotakin, kun sitä peltiä koputtamalla testaili.

Niin, sehän pitää vielä näissä hommissa muistaa, ettei mene epähuomiossa tukkimaan ilman kulkureittejä – lämmityslaitteen puhaltama ilmahan tulee osin C-pilarien läpi ja suurimmaksi osaksi hattuhyllyn läpi tavaratilaan, josta se sivuilla puskurin alla olevien ritilöiden läpi menee ulos. Tämän vuoksi en aio kajota millään tavalla hattuhyllyn yläpuolen eristykseen, ja alapuolelle jätin auki ne kolme isoa reikää, joiden läpi ilma kulkee.

Oli tuossa ihan hemmetinmoinen duuni. Äkkiä ajattelisi, ettei tuohon nyt kauaa mene, mutta ei edes huvita ajatella tuohon käytettyä tuntimäärää. Noiden kaksoiskaarevien pintojen päällystäminen matolla ahtaassa tilassa ei sittenkään ole niin simppeliä… Harmi, ettei vielä pääse testaamaan vaimennuksen vaikutusta meteliin. Olis sen todellakin syytä jotain vaikuttaa, ettei mennyt kaikki työ ja kustannukset hukkaan…
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

On savottaa tuossakin, ja vasta 1/4 autosta :-). Minkä takia poistit takakaiuttimet? Oletko laskenut, paljonko lisä-äänieristyksestä tuli lisäpainoa (että tiedät sitten vääntää ruuvia suuremmalle :D ) ?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja RH »

Mullakin on auto syksystä asti maannut tallissa, mutta... :oops: :oops:
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Timo L. kirjoitti:On savottaa tuossakin, ja vasta 1/4 autosta :-). Minkä takia poistit takakaiuttimet? Oletko laskenut, paljonko lisä-äänieristyksestä tuli lisäpainoa (että tiedät sitten vääntää ruuvia suuremmalle :D ) ?
Joo, mä kuvittelen mielessäni, että sisätilojen puolella sitten homma on helpompaa, kun ei tarvitse olla niin ahtaassa välissä liimamassa mattoja... :) Onneksi kuitenkin matkustajan puoleinen tulipelti ja jonkin verran keskikonsolia tuli vaimennettua jo viime kesänä, joten niihin ei tarvitse enää kajota. Ainakaan niin paljoa. Ja kuskin puolen tulipelti on niin hankala, ettei sille varmaan tule tehtyä oikein mitään, kun sinne kunnolla käsiksi pääseminen edellyttäisi melkeinpä rattiakselin ja polkimienkin poistamista. Siis kojelaudan ja ilmastointilaitteen lisäksi. Juu ei...

Mitä lisäpainoon tulee, niin muistelisin tähän mennessä käyttäneeni vähän reilun kahden paketillisen verran noita butyylikumimattoja, ja ne ovat about 15kg / paketti (Silver bulkpack). Jokunen niitä vielä menee oviin, kattoon, takapenkin alle/taakse ja ehkä lattioihinkin, vaikka niissähän sitä bitumimattoa on jo muutenkin. Niin joo, muoviset sisälokasuojat tulevat kans saamaan jotakin vaimennusaineita pintoihinsa. Niin, että tulee siitä aika monta kiloa kaikkinensa lisää. Syöttöruuvia olis tarkoitus vääntää aika lailla täysille joka tapauksessa. :D (Ahtoilmajäähdyttimestäkin haaveilen, mutta ei semmoista vissiin oikein sais tämän ikäiseen enää laittaa ilman kalliita päästömittauksia vai mitänenytoli.)

Niin ne takakaiuttimet - niiden poistamisen peruste on kaksijakoinen. Ensiksikin, ajattelin ottaa ne pois, koska eivät ole jatkossa enää kytkettynä soittimeen. Vaimennusmatto reikien tukkeena estänee tavaratilan mölyjen pääsemistä matkustamoon paremmin kuin vanhat pahvikaiuttimet. Toiseksi, jatkossa ne eivät ole kytkettynä, koska suunnittelen äänentoiston parantamista niin, että autossa on kaiuttimia vain erillisen vahvistimen takana, eikä enää suoraan soittimessa kiinni. Ja koska aktiivisella etupäällä saa vallan hyvät äänet ilman takakaiuttimiakin, niin en innostunut enää hankkimaan sellaista vahvistinta, jossa olisi ollut takakaiuttimillekin omat kanavansa, enkä myöskään uusimaan niitä takakaiuttimia, koska eivät ne alkuperäiset tunnetusti oikein kaksiset enää ole. Vähän niinku säästösyistä siis. ;) Jotta ilmiasu säilyisi mahdollisimman alkuperäisenä, niin oviin tulee midbassot alkuperäisille paikoille (Jenkeistä käytettyinä ostettuihin ovitaskuihin ne ritilät jne.) ja kojelaudalle orkkispaikoille Rainbow'n koaksiaalit. Tavaratila on tuon 90-litraisen tankin kanssa jo sen verran pieni muutenkin, että minkään sortin subbarikoteloa sinne ei ole tulossa, ja osittan sen vuoksikin parhaani mukaan yritän estää sieltä kuuluvaa ääntä pääsemästä matkustamon puolelle.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja johani »

itte äänieristin pelkästään takapenkin selkänojan ja istuinosan alaosan, hattuhyllyn. sama se jos sitä mölyä on kontissa, kuhan ei kabiiniin tule.
Siinon loistava kompromissi ja samalla hifibasso, toistaa tarkasti todella alas (22hz) tasaisella paineella. kehumatta paras mitä olen kuullut.

Kuva
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

johani kirjoitti:itte äänieristin pelkästään takapenkin selkänojan ja istuinosan alaosan, hattuhyllyn. sama se jos sitä mölyä on kontissa, kuhan ei kabiiniin tule.
Joo, on se näinkin tietysti. Mutta toisaalta, kun kaikkea mölyä ei pysty pitämään siellä kontissa kuitenkaan, niin tulos on parempi, jos metelit alunperinkin pysyvät pois sieltä kontista. Esimerkiksi juuri läpivirtaustuuletuksen vuoksi kaikkia ilman (ja samalla äänen) kulkureittejä kun ei voi kokonaan lyödä umpeen. Sitä en kyllä itsekään tiiä, onko sillä havaittavaa vaikutusta varsin... :roll:
johani kirjoitti:Siinon loistava kompromissi ja samalla hifibasso, toistaa tarkasti todella alas (22hz) tasaisella paineella. kehumatta paras mitä olen kuullut.
Joo, uskon kyllä, että tuo on varmasti toimiva, ja matkustamon puolella siistin näköinenkin. Sen puoleen siis oikein hyvä vinkki, mutta valitettavasti kun tuo edellyttää melkoisen kokoisen reiän tekemistä hattuhyllyyn, niin joudun omalla kohdallani tuon sulkemaan pois mahdollisten toteutusten joukosta. Eipä siinä välttämättä niin suurta vahinkoa tulisi, vaikka tuommoisen reiänkin tekisin, mutta jostain syystä ei luonto anna myöden rikkoa noin orkkismallista autoa. Ainakaan vielä... ;)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Eikö tuohon riitä ensiapulaukkukotelon poistaminen?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Timo L. kirjoitti:Eikö tuohon riitä ensiapulaukkukotelon poistaminen?
Eikäkö, siellä on vain ensiapuvälinepussille kaksi kuminauhaa ja suoraan hattuhyllyssä kiinni oleva kansi. Ei siis erikseen mitään koteloa, ja alla vielä umpipelti. Eli ensin pitäisi sen EA-pussukan kannen alta rei'ittää se hattuhylly ja sitten vielä sahata reikä peltiin. Tää mun piti oikein erikseen omasta autosta tarkistaa, että oliko se varmasti näin, ja näytti se olevan.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Tähänpä ei varsin paljoa ole tullut päivitettyä viime aikoina.

Autohan oli tosiaan tarkoitus viedä tallille, availla vähän listoja yms. ja ottaa sitten takaisin liikenteeseen muutaman viikon kuluttua siitä. Ei mennyt ihan niin. Talli kun oli silloin aika kaukana, eikä vapaa-aikaa muutenkaan liikaa, niin hommahan sekä venyi että lähti käsistä laajuutensakin kannalta. Onneksi löytämäni ruosteet olivat pintaruostetta, joten näkyviin jäävät itse korjaamani kohteet ovat vähissä.

Anyways, nyt melkein vuoden kuluttua hommailun aloittamisesta auto on taas liikenteessä, ja kehujen kera katsastettukin viime viikolla. Eihän se valmis vieläkään ole. Mahtaako koskaan ollakaan - tuskinpa...

Olen laittanut aika tasan tarkkaan muistiin kaikki hommat, joita tuolle on tullut tehtyä. Ihan vain itseäni varten. Voisin laittaa vaikka jonkin sortin kuvakollaasia projektin vaiheista myöhemmin, mutta tähänhän voisi liittää omaan korjaus- / huoltomuistiooni kerätyt jutut. Voitte sitten pitää minua hulluna, kun jaksan vääntää kaiken maailman ruostepilkkujen kanssa ja vielä pitää kirjaa siitäkin hommasta... :lol:

Tässä suora lainaus omasta muistiosta:

Ylijännitereleen juottaminen uusiksi.
Hiekkapuhallus, maalaus happopohjamaalilla (U-Pol Acid 8) ja pintamaalilla seuraaviin kohteisiin (joista pistepuhalluksella puhallettu vain ruosteiset kohdat ja maalattu niistä vähän yli): Akkutelineen alapuoli, ovipaneelien yläreunan kohdat ovista, kynnykset, helman yläosat, vasemman takaoven karmi, rekisterikilven valojen reiät, rekisterikilven kiinnitysreiät (vanhoja reikiä 6kpl), sivuvilkkujen ympärystät, takalamppujen seutu, takapuskurin alla oleva pelti sekä sivuilla että takana, vasemman takalokasuojan alaosa puskurin yläreunan kohdalla, tavaratilan pohja (maalattu kokonaan mustaksi pohjamaalauksen jälkeen), tavaratilan tiivisteen ympärystä, takaluukun tähden alle jäävä osa (happopohja + hiontaväri + basecoat + lakka), ja samalla systeemillä etulamppujen alapuolella olevat pellit.
Kylkipaneelien purku (irrotus, rosterilistat pois), pesu, hionta vesihiomapaperilla naarmuisimmista kohdista, kiillotus hioma-aineella, vahaus Super Resin Polish x3 ja Extra Gloss Protection 1 kerros. Rosterilistojen kiillotus Autosol -kiillotustahnallalla ja rikkinäisen kiinnikkeiden vaihto.
Moottorin alipainepumpun vaihto
Moniurahihnan kiristimen vaimentimen vaihto
Moniurahihnan vaihto
ASD-hydraulijärjestelmän öljynvaihto ja huuhtelu + säiliön puhdistus
ASD-hydraulisäiliön ja pumpun välisen imuletkun vaihto
Vetokoukun irrotus ja sen alla olleiden kohteiden ruosteenesto (Dinitrol ML kotelosuoja + Dinitrol alustamassa)
Pohjassa olevien putkien (polttoaine, takajarrut, ASD) irrotus pohjakiinnikkeistä, kiinnikkeiden ja niiden alle jäävien osien käsittely Dinitrol - kotelosuojalla ja kokoonpanon jälkeen käsittely Dinitrol alustamassalla
Tankin irrotus ja pesu sisältä + sinkkispray-käsittely ulkopuolelle + vaimennusmattoa tankin päälle
Tankin pohjasihdin + tiivisteen vaihto ja anturin tiivisteiden vaihto
Polttoainesuodattimen ja polttoaineen esisuodattimen vaihto
Etuovien lukkosylinterien purku ja puhdistus sekä voitelu aseöljyllä
Kiveniskemien paikkamaalaus (pienellä siveltimellä maalia kolhuihin)
Antennin vaihto (ehjä sähköantenni pois, Hirschmann - mekaaninen tilalle)
Tavaratilan vaimennus STP:n matoilla (etuseinä STP Gold, lattiat ja pyöränkotelot 2x STP Silver ja samoihin kohtiin STP Biplast 10 ja osittain JC-Elements Wind tai Wind 12) + katto STP silver ja STP Biplast 10, sivuseinät (eli takalokasuojat) JC-Elements Dual. Takakaiuttimien poisto ja reikien peittäminen 2x STP Silver j+ 2x STP Biplast 10. Eristyksen aikana / jälkeen peltien limisaumoihin Dinitrol ML kotelosuoja-ainetta. Tavaratilan kanteen JC-Elements Dualia ja muutamiin kohtiin STP Silver + Biplast 10 ja rekisterikilpitelineen alle STP Gold.
Vahvistimen asennus tavaratilan kattoon
Roiskeläppien (4kpl) asennus (MB orig. osat)
Lokarien muokkaus roiskeläppien kanssa sopiviksi. Lokarien äänenvaimennus pyörän puolelle huopamatolla ja lokasuojan puolelle STP Silverillä
Ritilän tekeminen vasempaan etulokariin (jonka edessä öljynjäähdytin)
Jarrunesteen vaihto
Ovien ulkopuolen paneelien rikkinäisten kiinnikkeiden vaihto
Kylkipaneeleihin uudet kiinnikkeet rikkinäisten tilalle siellä, missä mahdollista
Kylkipaneeleihin yläreunaan uusi suojateippi (alkup. MB-osa)
Mustan maalipinnan kiillotus koneellisesti Prestan Ultra Cutting Creme Lightilla sekä Presta fine cutting tms. ja lopuksi pinnan vahaus kahteen kertaan Collinite-vahalla
Katalysaattorin sisuksien poisto
Akkutelineen vaihto isompaan versioon
Uusi akku, Exide Excell 95Ah
Vetopyörästön öljyn vaihto MB 235.7 standardin mukaiseen öljyyn (Fuchs Titan Sintopoid FE 75W-85)
Pakoputken päiden tasaus (rälläkällä), käsittely sinkkipohjamaalilla ja alumiinin värisellä lämpömaalilla
Katalysaattorin sisuksien poisto
Uusi keulatähti ja takaluukun tähti
E300- ja TURBODIESEL -merkinnät uusilla merkeillä (Ilmeisesti tarvikeosia, hankittu mersuforumilaiselta)
Ohjaustehostimen nesteen ja suodattimen vaihto sekä imuletkujen vaihto
Jousien vaihto: Eibach E2518 -140, joissa ohjeellinen madallus edessä 35mm ja takana 25-30mm. Samalla laitettu eteen ja taakse nro 3 jousen aluskumit ja kotelosuoja-ainetta jousikuppien sisään.
Takaistuimen puhdistus Presta Leather & Vinyl cleanerilla ja käsittely Presta Leather Carella
Liikennekäyttöönotto 22.7.2013
Ratin nahkaosuuden maalaus vinyylimaalilla
Lisä-äänenvaimennus:
- Sisäkattoon STP Silver ja STP BP10
- Lattioihin STP Silver, jota takajalkatiloihin 2 kerrosta
- Kardaanitunnelin päälle STP Silver ja JC-Elements Wind 12
- Takapenkin alle STP Silver, jota istuinosan alle 2 kerrosta + STP BP 10
- Kojelaudan sisäpintoihin STP BP10
- Lämmityslaitteen ja tulipellin välisen raon tiivistys STP B10:llä, jota myös kojelaudan ja sen alapuolisten paneelien sisälle jäävään tilaan, esim. lämmityslaitteen letkujen ja tulipellin päälle.
- Etukaiuttimien vaihto Rainbow DL-X4.7 -malleihin ja etukaiuttimien tilojen ympärystän eristys STP BP10:llä
- Tuulilasin alareunan ja sivujen tiivistys SikaLastomer 710:llä sisäpuolelta.
- Sulakerasian / reletilan kannen lisätiivistys SikaLastomer 710:llä, sulakerasian kannen lisätiivistys STP BP5:llä, sulakerasian avonaisten läpivientien tiivistys ja ilmastoinnin höyrystimen putkien tulipellin läpiviennin lisätiivistys saniteettisilikonilla.
Etuistuinten puhdistus Presta Leather & Vinyl cleanerilla ja käsittely Presta Leather Carella
Vaihdekepin ympärillä olevan puupaneelin kiillotus
Uuden soittimen asennus, sisältäen mikrofonin kuskin eteen kattoon sekä iPod - kaapelin tavaralokerosta soittimelle
Aktiivisubwooferin johtojen asennus matkustajan istuimen alle valmiiksi


Siinä sitä. Joku vissiin arvasikin, että moottorin ja laatikon öljyt ja suodattimet sekä jäähdytysneste oli jo aiemmin vaihdettu, ja siksi niitä ei tässä yhteydessä laitettu uusiksi, kuten kaikki muut nesteen autosta. Kuvia seuraavaksi.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Ja kuviakin pitää olla. Merimaisemassa tämän värisestä autosta tuommoisilla vanteilla, kuten Sergeyllä edellä. ;)

Nythän tässä tosiaan pääsi käymään niin, että tästäkin tuli sitten sellainen tuning-vehje. Ulkokuoressa alkuperäiseen nähden lisänä on suomalaiset Lokarit ja alkuperäiset roiskeläpät. Ei tyypillisintä tuningia... Sitten se sairaan ruma ranskalainen vetokoukku lähti ja toinen alkuperäistämisjuttu on TURBODIESEL- tekstin laittaminen takaluukkuun, kun se sinne kerran kuuluu ja E 300 -tekstin alla maali on niin heikko, ettei sitä voi jättää olemaan ilman merkkiä.

Ja sit ne jouset. En olisi vielä pari vuotta sitten ikinä uskonut, että menen laittamaan madallusjousisatsin omaan autooni, ja nyt sekin on tehty. Oli se vaan varsinkin takapäästä niin törkeän korkean näköinen orkkisjousilla ja noilla vanteilla, vaikka nuo nyt eivät mitkään isot vanteet olekaan. Alkuperäiset vähän käytetyt jouset halusin säästää ehjinä, joten niiden rälläköinti ei tullut kysymykseen. Kun Eibachin sarja tuli kotiovelle Saksasta alle kahdellasadalla, ja itse asentaminen on suht yksinkertaista, niin eipä siinä muuta kuin vietereitä vaihtamaan. Madallus tosiaan Eibachin speksin mukaan on edessä 35mm ja takana 25-30mm. Laitoin eteen ja taakse kolmosen kumit, ja omasta mielestäni nyt se paljon puhuttu stance on kohtalaisesti paikallaan. Jos taaksekin olisi nelosen kumeja saatavilla, niin laittaisin sellaiset eteen ja taakse, niin olisi todella lähellä alkuperäistä urheilualustaa, vaikka ei tässä sellaista alun perin ole ollutkaan. No, menee se tuommoisenaankin.

Nää pari kuvaa on otettu vähän epätasaisella alustalla mitä ilmeisimmin, kun kerran toisella puolella takapää näyttää olevan toista jonkunkin verran matalammalla. Oikeasti takapää ei ole noin korkealla kuin alemmasta kuvasta näyttää.

Kuva



Kuva

Sisätiloihinkin on jotakin muutosta vähän tulossa, mutta ei siitä sen enempää, kun on vielä kovasti kesken. Tavoite on, että niitä muutoksia ei huomaa kukaan sellainen, joka ei ole näihin vanhempiin Mersuihin ainakin jonkin verran tavallista enemmän perehtynyt, joten mitään kovin radikaalia ei sentään tarvitse pelätä. ;)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kyllä ne kohtuullisesti käyvät 15-reikelitkin E-faceliftiin, vaikka itse olen niitä vierastanut. No, nämä ovat näitä mutta etupää on kuin jouset olisivat kuoleentuneet :D .
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2252
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja cuuno »

Onko sulla väärät läpät takana vai vaan pudonnet alaspäin :?:
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Timo L. kirjoitti:Kyllä ne kohtuullisesti käyvät 15-reikelitkin E-faceliftiin, vaikka itse olen niitä vierastanut.
...
Mun mielestä sopivat paremmin kuin kohtuullisesti, mutta makuasioita joo... Yhtenä syynä noista vanteista tykkäämiseen on se, että 8x16-tuumaisia 15-reikäpyöriä ei niin jatkuvasti tule vastaan sen enempää foorumin kuvituksessa kuin maantielläkään. Jossain vaiheessa puolivakavissani harkitsin auton oman ikäkautensa 17-tuumaisia AMG Monoblockeja, jotka ovat kyllä hienot. Luovuin kuitenkin siitä ajatuksesta, koska sellaisia alkaa olla jo niin monessa lankkumersussa muutenkin.
Timo L. kirjoitti:... etupää on kuin jouset olisivat kuoleentuneet :D .
Lienee katsojan silmässä kauneus tässäkin asiassa. Jonkun mielestä se on vähän kuin orkkis urheilualusta, toisen mielestä vain kuoleentunut romu, ja jonkun mielestä aivan pieleen mennyt madallus, kun jäi noin törkeän korkealle. Oliko se sitten paljon parempi silloin ennen - omasta mielestäni ei. Tuossa pari kuvaa edellisellä sivulla:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 66#p838766

Oli miten oli, ei vain sitten pätkääkään miellyttänyt se orkkisjousilla aikaansaatu olemus, jossa ensinnäkin perä oli keulaa selvästi ylempänä, koko auto aika korkea, eikä niistä uusista iskareista ja uusista alkuperäisjousista huolimatta jousitusmukavuus yltänyt samalle tasolle kuin se on koko ajan ollut tuossa 250D:ssä, johon on joskus laitettu iskareita ja joskus jousia vähän silleen tarpeen mukaan. Jos tämän alkuperäisjousitusta olis voinut pudottaa matalammilla kumeilla edestä yhden pykälän ja takaa kaksi, niin olisin kokeillut, mutta kun edessä oli ykkösen kumit jo muutenkin, niin ei onnistu...
cuuno kirjoitti:Onko sulla väärät läpät takana vai vaan pudonnet alaspäin :?:
Ei kumpaakaan. Ihan alkuperäisosana toimitettavat W124:n läpät ovat kyseessä. Sinänsä tarkka havainto, että eivät peitä takapuskurin reunan yläosaa, kuten niiden ilmeisesti kuuluisi. Ehkä vain sitten onnistuin asentamaan ne jotenkin väärin, koska en sitten niin kertakaikkiaan mitenkään saanut niitä venytettyä yläosan päälle. Ja kun vertasin toiseen autooni, jossa samanlaiset läpät ovat ihan ammattikorjaajan jäljiltä paikallaan, niin samalla tavalla ovat nekin, enkä sitten ruvennut sen syvällisemmin tuon asian kanssa taistelemaan.

Seuraavaksi ohjelmassa uudet moottorin ja vaihteiston kumityynyt, ja jos ei sillä rupea moottoriäänet hiljenemään, niin keksitään sen asian kanssa sitten jotakin muuta. Ilmeisesti nopeusmittarin vaijeri on jostain kohdasta liikaa venytyksessä tai tiukalla mutkalla, koska mittarin viisari välillä pomppii ja samalla vakionopeussäädin pistää autoa nykimään. Ilmeisesti siis pelkästään se viisari ei vispaa, vaan myös se mittariston yhteydessä oleva nopeus- (hall-)anturi, eikä vakkari sitten saa oikeaa tietoa ajonopeudesta. Tuommoista se ei tehnyt tämän kesän ensimmäisellä jokusen sadan kilometrin lenkillä, mutta silloin en vielä ollutkaan purkanut ja uudestaan kasannut sisustaa kojelautoineen...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jees. Olen asentanut 4 autoon läppäsatsin. Takaläpistä olen viiltänyt puukolla pienen siivun siitä kohokaaresta niin läppä on mennyt nätimmin paikoilleen. Lyhennys ei juuri edes näy.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2252
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:) ...syytä en tiedä mutta noita näkee :think:
...mulla pitäis olla jossain ihan tehtaan pussissa läppä sarja joka istuu täysin :arrow: pitäis vaan muistaa tallille mennessä etsiä :lol:
Katon sitte numeron !
Vaikkaan että noi ei ole oikeat ja siis kaiketi timolla myös.
Olisko puskureissa eroja :think: 1,2,3,C,W,S,V
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Hage »

Mähän voisin ottaa nuo sun 15-reikäset ja antaa vaihdossa nuo omat (Remotecin?) 8-reikäset tilalle? :wink: Kunnoltaan ei ole uudet mutta kyllä ne käyttövanteina on mennyt.

Hieno se on, ehkä olisin jättänyt orkkiskorkeudelle tuon mutta makuasia sano koira kun jne. Onko se nyt viimeinkin hiljainen moottoritienopeuksilla? :D
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Jahas, jatketaan läppiin liittyvää läpänheittoa. Hehheh...
cuuno kirjoitti: Vaikkaan että noi ei ole oikeat ja siis kaiketi timolla myös.
En mie tiiä, KL-Varaosista ne on tuohon autoon tilattu. Ohjekirjanen oli samanlainen sekä etu- että takaläppien pussissa. Siinä lukee kohdassa Component parts:
(1) Front mud flap (model 124 MB 200 to 300 from 09.1989)
(2, 3, 4 ovat kiinnitystarvikkeita)
(5) Rear mud flap (model 124 MB 200 to 300 from 09.1989)
(6, 7 koskevat mallia W201 ja 8 koskee W124:ssä jo kiinni olevaa osaa)

Eli tuosta päätellen on samanlaiset läpät kaikkiin W124-malleihin alkaen syyskuusta -89. Vaikka ei tuo sitä sinänsä vielä todista, koska voisihan tuon saman ohjekirjan laittaa mukaan pakettiin, jossa on vähän erinäköiset läpät uudemmille.
cuuno kirjoitti: Olisko puskureissa eroja :think: 1,2,3,C,W,S,V
On. Tai en tiedä eroja 1-2-3, mutta asennusohjeessa on kohta, jossa kerrotaan, että "Perform step (1.1) only on model A 124 (Cabriolet) and on C 124 (Coupe)"

Ja sitten se kohta 1.1 on sellainen, että siinä käsketään leikata molemmista takaläpistä palanen pois. Tämä leikkaaminen ei kuitenkaan ymmärtääkseni auttaisi siihen, että läppää ei saa tarpeeksi ylös.

Tää nyt tosiaan oli kolmossarjaa ja toi 250D on kakkossarjaa. Molemmissa on takaläpät samannäköisesti. Isoin haaste noin muuten tässä asennuksessa tuntui olevan se, että sai sopimaan nuo Lokarin sisälokasuojat ja orkkisläpät yhteen. Lokareista sai leikata melkoisia paloja pois, muotoilla niitä ensin kuumentaen ja sovitella ja taas jatkaa leikkaamista / muotoilua. Kylläpä niistä sitten tulikin paljon paremmat kuin omassa 250D:ssä, johon tuon asennuksen tein joskus muka kiireessä. Pitää joskus ihmetellä uudestaan paremmalla ajalla, josko niitä tosiaan saisi vähän ylemmäs tuolta takaakin.
Hage kirjoitti:Mähän voisin ottaa nuo sun 15-reikäset ja antaa vaihdossa nuo omat (Remotecin?) 8-reikäset tilalle? :wink: Kunnoltaan ei ole uudet mutta kyllä ne käyttövanteina on mennyt.
Kiitos vain, mutta emmää ny kuitenkaan... Eikös ne olleet sitä paitsi ET25, vai muistanko väärin? Jotenki kauhean ulos tulisivat pyörät, jos semmoiset laittais, kun nämä ET34 alkaa olla jo ihan rajoilla tuolla 205 renkaalla. Niin, ja onhan mulla noita kasireikiä kolme erilaista satsia tallissa, ettei se siitä ole kiinni. :) Ei tosin juuri tuollaisia, mutta yhdet 6,5x15 ET37 tarvikkeet, yhdet 8x16 ET34 alkuperäiset ja sitten yhdet 6,5x15 ET44 alkuperäiset, joista viimeksimainituilla on tämän talvirenkaat päällä.
Hage kirjoitti:...
Onko se nyt viimeinkin hiljainen moottoritienopeuksilla? :D
Tuotaniinniin, ei ole vielä tullu tehtyä mitään sitten sen jälkeen, kun tätä asiaa viimeksi aloin kysellä tuolla toisessa topicissa. Moottorin suunnalta kuuluu jotakin ylimääräistä möykkää, kun kierroksia on yli 2000, ja ovien vaimennukset ovat vielä tekemättä. On se silti tiettyjä uudempiakin autoja hiljaisempi jo nyt, mutta eiköhän se tuosta vielä paremmaksikin muutu ennen pitkää. Ollut vain niin paljon muuta puuhaa, ettei ole saanut aikaiseksi tuohon oikein nyt syventyä viime päivinä.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Kardaaniveto
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Ke 22.08.2012 21:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Kardaaniveto »

Auto näyttää todella hyvältä, nuo vanteet sopivat mielestäni e-faceliftiin paremmin kuin hyvin! Onko e-mallissa muuten vakiona tuo takakontin kromilista? Kun tuntuu että jossain olen nähnyt ja jossain en...
C 200 CDI Elegance (W204)

"A Mercedes-Benz must always look like a Mercedes-Benz." - Bruno Sacco
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Kardaaniveto kirjoitti:Auto näyttää todella hyvältä, nuo vanteet sopivat mielestäni e-faceliftiin paremmin kuin hyvin! Onko e-mallissa muuten vakiona tuo takakontin kromilista? Kun tuntuu että jossain olen nähnyt ja jossain en...
Kiitoksia vain! :)

Kyllä siihen alun perin kuuluu tuommoinen kromattu lista takaluukkuun. Voi hyvin olla, ettei kaikissa ole sitä enää ainakaan kromattuna; itse ainakin olen nähnyt muutamia, joissa kromaus on ollut aika huonossa kunnossa. Silloin saattaa helposti tulla kiusaus vetäistä siihen maali päälle. Tuo lista siinä sinällään kyllä pitää olla, koska esim. rekisterikilven valot on upotettu siihen ja samoin se on ainoa kahva, josta luukkua on näppärä nostaa avatessa.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2252
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:) ...tässä farkkuun ylös asti täysin sopivat läpät
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2252
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:) ...timo farkkuun on ihan oma takaläppä
Takana merkintä: S124 HI RE
varaosanumero B6 652 8142

Etuläpän takana merkintä: W124 VO RE
varaosanumero B6 652 8132

Tuo farkun läppä istuu aivan täysin ylös asti :wink:

Nämä siis marmori tiskiltä :thumbup:
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kiitos tiedosta! Olen ostanut noita läppiä kaikista kolmesta, KL:stä, Venetmäeltä ja piirimyyjältä, aina eteen ja taakse. Minusta aina on tullut samaa ..... samassa paketissa :-).
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2252
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:) ...joo S124 oma läppä taakse !
Helppo tarkistaa katsot toiselle puolelle mersun tähden kohdalle siellä tuo S124.....merkintä tai W :o
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Jahas,

päivitetään nyt tännekin pari kuvaa vielä, kun kesäpyörät ovat alla.


Perinteisesti olen laittanut kuvia autosta pellon reunalla, joten tässä taas yksi sellainen. Tässä sama alustasetup kuin edellisissä kuvissa - eli Eibachin lievästi madaltavat ja kolmosen kumit edessä ja takana.

Kuva

Nythän vain oli niin, että tuo sekä näytti tavoitetilaa matalammalta että erityisesti oli aivan raivostuttava, kun jo suht pienissä töyssyissä varsinkin oikea etupyörä otti kiinni siihen Lokarin sisälokasuojaan tai orkkisroiskeläppään tai molempiin. Kyllä se sitä vasemmalla edessä teki myös, mutta takapyörissä ei.

Siispä jousipuristin taas esiin... Otin semmoiset 10mm pois orkkisjousien pituudesta (eli noin puoli kierrosta) nyt sitten kuitenkin, ja laitoin ykkösen kumit eteen ja taakse. Tykkään ajettavuudesta enemmän, samoin jositusmukavuudesta tuollaisenaan, eikä enää ota niin helposti kiinni. Sitäpaitsi omaan silmään näyttääkin paremmalta tuolleen. Kuva ei ole häävi, mutta kai siitä nyt jotenkin näkee.

Kuva

Ensi kesäksi tullee sellaiset vanteet, jotka eivät edessä ole ihan noin ulkona, jolloin toivon mukaan se ei sitten enää ota ollenkaan kiinni. Talveksi tulee ihan 15-tuumaiset orkkisvanteet, ja saatanpa taas silloinkin nostaa jousitusta vähän kumeja vaihtamalla, niin riittää maavaraa paremmin, eikä näytä ainakaan siltä, että jouset olisivat kuoleentuneet.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
W124_E300DT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: La 23.11.2013 20:05

Re: Nozkin W124E: Onko tää nyt sitä factory tuningia? ;)

Viesti Kirjoittaja W124_E300DT »

Hieno projekti. :thumbup: Itselläni on kohta melkein samanlainen mersu, sillä yksilöllä on vaan ajettu 200 tkm enemmän, siinä on automaatti-ilmastointi, penkinlämmittimet ja vakio Sportline-alusta+sporttipenkit edessä, ja eri värinen. :)
Sergey kirjoitti:tuo 6 puolainen Ceginus EVO2 on 8,25x17et34. Myös R129 ja E500 saanut samassa koossa. Olen nähnyt myös 8x17et34 mutta siitä en tiedä oliko se OEM vai tarvike.
Menisivätkö nuo Cegnius EVO2:t (+225/45R17 renkaat) suoraan vakion -94 W124 E300DT Sportlineen ilman kaarien mankelointia (ihan mielenkiinnosta kysyn, epäilen itse vahvasti...)

EDIT: Eivät taida mennä. Alloywheelsdirect.comissa olivat "Suitable for E500 only". Eli eivät taida mitenkään sopia tuohon alle, ei edes modauksilla?
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

http://nozki.kuvat.fi/kuvat/W124%20E300 ... /_full.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Jumaliste kun on siisitin näköinen :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Kokeile vielä piruuttaan 8 -reikäaua 25 ET:llä
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124E: Onko tää nyt sitä factory tuningia? ;)

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Jari Ke kirjoitti:http://nozki.kuvat.fi/kuvat/W124%20E300 ... /_full.jpg

Jumaliste kun on siisitin näköinen :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Kokeile vielä piruuttaan 8 -reikäaua 25 ET:llä
W124_E300DT kirjoitti:Hieno projekti. :thumbup: Itselläni on kohta melkein samanlainen mersu, sillä yksilöllä on vaan ajettu 200 tkm enemmän, siinä on automaatti-ilmastointi, penkinlämmittimet ja vakio Sportline-alusta+sporttipenkit edessä, ja eri värinen. :)
Sergey kirjoitti:tuo 6 puolainen Ceginus EVO2 on 8,25x17et34. Myös R129 ja E500 saanut samassa koossa. Olen nähnyt myös 8x17et34 mutta siitä en tiedä oliko se OEM vai tarvike.
Menisivätkö nuo Cegnius EVO2:t (+225/45R17 renkaat) suoraan vakion -94 W124 E300DT Sportlineen ilman kaarien mankelointia (ihan mielenkiinnosta kysyn, epäilen itse vahvasti...)

EDIT: Eivät taida mennä. Alloywheelsdirect.comissa olivat "Suitable for E500 only". Eli eivät taida mitenkään sopia tuohon alle, ei edes modauksilla?
Kiitos kehuista molemmille. :)

- Veikkaisin, että nuo renkaat kyllä saa alle. Ehkä vaatii muokkaamista, tai ehkä ei - lienee aika lailla rajoilla. Mutta siitä en ole varma, että saako noin leveät vanteet sopimaan ilman spaceria, nimittäin tuo ET34 kasituumainen on jo varsin lähellä iskaria etupyörässä. Tai siis siinä oli välystä 9...10mm omien epätarkkojen mittausten perusteella, joten jos tuo mittaus pitää paikkansa, niin 0,25 tuuman levennys vanteeseen ja sama ET kyllä vielä mahtuu. Mutta en tiedä, miten se vaikuttaa, kun mittauksissani käytin 16-tuumaista vannetta ja tämä puheena oleva on 17 tuumaa. Itse laittaisin ennemmin 215 leveät renkaat, niin silloin on tiettävästi aika pieni uhka enää mihinkään osumiseen, kunhan ei ole tuommoisia jälkiasenteisia lokareita kuin minulla. Eikä alkuperäisiä roiskeläppiä. Mutta tätä aihetta jos haluaa tarkemmin tutkiskella, niin juttua löytyy täältä: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 124+alusta. Ja paljon löytyykin. ;) Kaikki 37 sivullista juttua jos jaksaa kahlata läpi, niin ties vaikka löytyisi suoraankin vastaus jo valmiina.

- Tuohon omaan on ensi kesäksi kyllä tosiaan tulossa 8-reät, mutta ei kuitenkaan ET25. Johtuu juuri siitä, että ne ottaisivat noin 100% varmasti kiinni sisälokareihin ja roiskeläppiin, jos ei rengas sitten olisi joku 165 tai muuta yhtä hölmöä. ;) Suunnitelma on, että taakse tulee 8x16 ET34 ja eteen 7,5x16 ET41. Tällä touhulla päästään siíhen, että etu- ja takapyörät ovat about saman verran ulkonevat ilman spacereiden käyttämistä, ja lisäksi etupää on sen verran sisempänä, ettei tule niin jatkuvasti osumia renkaan ja sisälokasuojan välillä. Pahoin pelkään, että ei tuo vannevalinta vielä estä hankaamisia, mutta siinä määrin se ilmiö ottaa päähän, että lokarit ja roiskeläpät tullaan tarpeen mukaan muokkaamaan niin, että se loppuu.

Tällä hetkellä muuten mennään talviasetuksilla, eli alkuperäiset 15-tuumaiset ET44 8-reiät 195/65R15 renkailla. Ja jousitusta innostuin talven kunniaksi nostamaan taas yhtä pykälää korkeammilla aluskumeilla.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2065
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Todella upea eemeli 124 :clap: :thumbup:
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Jassoo,

joskus muinoin asensin 250 D:hen kojelaudan sisuksiin uudet kaiuttimet, mutta harmittamaan jäi se, ettei niillä oikein saanut matalampia keskiääniä kuuluviin sitten niin millään. Siitä se ajatus sitten lähti…

Sain päähäni, että midbassokaiuttimet pitää nyt tähän autoon saada. Sehän ei sellaisenaan riitä – niiden pitää lisäksi näyttää siltä, kuin olisivat tehtaalta asti siinä olleet. Eipä muuta kuin sopivia osia etsimään. Taisi olla kesällä 2012, kun foorumilla menin asiasta mainitsemaan, ja varsin pian mulle tarjottiinkin alkuperäisiä kaiuttimia koteloineen ja kiinnitysrautoineen. Niistä tehtiin kaupat; mielestäni ihan kohtuuhintaan vieläpä. Seuraavaksi etsimään sopivia ovipaneeleja. Ostoilmoitus ei auttanut, eikä purkamosoittokierroksestakaan ollut iloa. No se tuli kyllä selväksi, että ovat todella harvinaiset. Saksan ebayssä niitä olisi ollut, mutta hintataso oli aika hirveä. Lopulta sitten löytyi pelkät ovitaskut; ebaystä kylläkin, mutta Yhdysvalloista. Siellä nuo ovat olleet vakiovarusteena useimmissa malleissa jostain vuodesta alkaen.

Osat lopulta saapuivat, ja kunto muuten ihan ok, paitsi että verhoilu oli reunoistaan irronnut. Vein viimein ne yhteen verhoilutöitäkin tekevään lafkaan, jossa liimasivat ne vähän paremmin. Korostan sanaa ”vähän”. Eiväthän ne olleet kunnolla kiinni enää edes siinä vaiheessa, kun menin niitä hakemaan… Jotenkin se alkuperäinen paksu vinyyli oli kutistunut tai jotain, eikä sitä vaan liimaamalla enää saanut riittävästi pysymään. Ei muuta kuin osa mukaan ja seuraavaan verhoiluliikkeeseen. Sain sieltä ostettua keinonahkaa, joka oli melkoisesti alkuperäisen näköistä ja siitä sitten värkkäilin uuden verhouksen, revittyäni vanhan ensin pois. Uudet ritilät löytyivät suht näppärästi alkuperäisosana aika asialliseen hintaan (muistaakseni alle kympin kappale). Uusi ovitasku ilman ritilää tai muita varusteita olisikin ollut sitten vajaa 300€ per kappale, joten siksi panostin näihin käytettyihin ennemmin…

Sitten ovipahvi pois, kaiutinkotelo paikalleen ja johdotukset kuntoon. Samalla laitoin vaimennusmattoa oven pintapeltiin ja peitin sisäpellistä suurimmat reiät, minkä pitäisi edistää bassojen toistumista ja vähentää turhia räminöitä. (Tuli sitä kaiutinkoteloakin vähän muokattua – poistin takaseinän ja lisäsin huokoista vaimennusmattoa, jotta koko ovi toimisi kaiutinkotelona, koska sekin saa sointia paremmaksi ainakin teoriassa.)

Kuva

Kaiutinreiällä varustetut ovitaskut piti saada kiinni ovipahveihin. Se onnistui suht näppärästi. Samoin piti tehdä reikä ovipahviin kaiutinta varten. Se on onneksi valmiiksi jo merkitty siihen ovipahviin, että mihin kohtaan reikä tulee. Tässä käyttämäni työkalu myös…

Kuva

…ja tässä tulos. Ei mikään nätti, mutta eipä tuota kovin moni näe.

Kuva

Ovipahviin laitoin sisäpuolelle - siis oven rungon ja ovipaneelin väliin - myös vaimennusmattoa (5-millinen StP Biplast) estämään räminöitä ja kitinää yms. Siitä ei tullut kuvaa otettua, mutta lopulta siitä kuskin puolen paneelista tuli tämmöinen (ei muuten näe kovin hyvin, että ovitaskun vinyyli ei ole Mersun alkuperäistä). Vähän vaaleita pölytahroja siinä tosin näkyy.

Kuva

Ja tässä matkustajan puoli valmiina.

Kuva

Tällä hetkellä sointi on oleellisesti tukevampaa kuin ennen. Joku ihme kitinä vain kuuluu isommilla äänenvoimakkuuksilla – ehkä siellä oven sisällä tai jossain jotkut osat hankaavat toisiaan vasten tms. Pitäisi tuon kitinän lähde kyllä selvittää ja eliminoida. On se sen verran ärsyttävä muuten asiallisesti toimivassa systeemissä.

Parastahan tässä omasta mielestäni on se, että päällepäin tuo näyttää tasan alkuperäisratkaisulta. Ja käytännössä, juuri kukaan, joka ei ole näihin Mersuihin enempää perehtynyt, ei näe tuossa mitään erikoista. Sellaisesta tuningista itse tykkään, ettei ns. tavallinen tallaaja edes tajua, että mitään tuningia olisi tehty, vaikka tuunatun kohteen edessään näkisikin. Tämmöistä tällä kertaa.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Njaah,

päätinpä pitkästä aikaa päivittää tännekin jotakin. Tällä hetkellä auto on seissyt pari kuukautta; samoin se oli keväällä seisonnassa. Ihan vain siksi, että olen ajellut 250D:llä arkiajot, eikä kahta dieseliä ole oikein järkevä pitää liikenteessä. Talvella tällä kannattaa ajaa, koska on Eberspächerin lämmitin ja kesällä, koska on ilmastointi. ;) Keväällä ja syksyllä olen sitten ulkoiluttanut kaksviiskymppistä, jossa ei mainittuja vempeleitä ole.

Viime kesä mentiin suunnitelmista poiketen 15-tuumaisilla BBS -vanteilla, kun niissä oli vielä kohtalaiset renkaat, eikä kukaan niitä vanteita edelleenkään ole pois ostanut. Ei myöskään ole ollut aikaa ja kiinnostusta laittaa kuntoon niitä 16 -tuumaisia 8-reikävanteita, jotka tallissa kyllä odottelisivat kunnostajaansa... Ei taida kesältä olla oikein mitään kuvia, eikä toisaalta autolle ole kyllä mitään muuta tehtykään kuin ajettu ja toisinaan pesty. Hyvin se on mielestäni toiminut, ja pitempääkin reissua on voinut ihan mielellään ajella.

On tässä nyt kuitenkin pari juttua sentään tehtykin. Niistä pian lisää...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Vastaa Viestiin