Nozkin W124 E

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Häksä kirjoitti:Mielenkiintoista juttua, ja täytyy nostaa hattua kun näet paljon vaivaa puuttua ruosteisiin. Noinhan se pitääkin tehdä. Hiipii vaan mieleen että missähän kaikkialla omassa lankussa piilee ruskeaa :?
Tismalleen sama peikko, ei uskalla lukea kaikkea tarkkaan :silent:
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3812
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Jari Ke kirjoitti:Koppasin jälleen sun kuvan ja laitoin nuolen. Tuohan näyttää todella siistiltä tuo kohta.
Voisko tosiaan olla niin että jos pesusäiliö on tuolla kohtaa niin sillä on vaikutusta aiheeseen? Täytössä valuu pesuainetta ja tai vettä joka jää makaamaan ja ajansaatossa säiliön läpiviennit voi alkaa pikkuhiljaa vuotamaankin? Tossa varaosamatikissa nyttää olevan kaksikin paikkaa tuossa kohdin.
Tossa kohdassa siis, okei kiitos täsmennyksestä, pitää se nyt vielä kerran koittaa katsoa sen, mitä sitä nyt pystyy näkemään. Toi kuva on tosiaan siitä mun toisesta W124:stä, mutta niissä molemmissa on kyllä se juttu, että ne on suojattu Finikorin laajalla käsittelyllä ennen kuin ajelut Suomessa ovat varsinaisesti alkaneet ja molempiin on samalla laitettu Lokarit, jotka pitävät renkaasta tulevat roiskeet tosi hyvin pois tuosta kohdasta.

Juhani Halmeenmäki kirjoitti:
Häksä kirjoitti:Mielenkiintoista juttua, ja täytyy nostaa hattua kun näet paljon vaivaa puuttua ruosteisiin. Noinhan se pitääkin tehdä. Hiipii vaan mieleen että missähän kaikkialla omassa lankussa piilee ruskeaa :?
Tismalleen sama peikko, ei uskalla lukea kaikkea tarkkaan :silent:
Kiitos kehuista. :) Teillä molemmilla on kuitenkin kakkossarjan 124:t, jotka tästä mun mustasta poiketen on vielä maalattu liuotinmaalilla, ja siksi kestävät paremmin. No, on tossa mun päälle päin siistissä 250 D:ssäkin kuitenkin kaikennäköistä piilovikaa korissa. Sekin on liuotinmaaleilla maalattu uutena, mutta toisaalta sillä on yli 20 vuotta ajettu Suomessa ympäri vuoden ja mittarissa on reilusti yli 700 000km, että siinä kohdassa on aika iso ero kans teidän autoihin... ;)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3812
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

No juu, pikkuhiljaa irto-osista kasaantuu taas autoa...

Jossain vaiheessa laitoin lokasuojan kaariin kiveniskusuojaa ja lopuksi Lokarit ja roiskeläpät paikalleen. Sitten tiivistin Lokarien ja roiskeläppien väliset raot taas Sikaflexillä tarpeellisista kohdista. Samalla paikkasin Sikalla muutaman reiän, joita on tullut siitä, kun turhan leveä kesärengas on ottanut Lokariin kiinni joustoliikkeissä. Niin hyvät kuin noi Lokarit auton suojaamisessa ovatkin, niin harmillisesti ne vievät varsinkin etupyöriltä tilaa joustoliikkeille jne. eivätkä muutenkaan ole mikään auton kaunistus. Sama pätee jossain määrin roiskeläppiinkin. No, kuitenkin, lopuksi laitoin vielä paksua massaa Lokareiden pyörän puolella oleville pinnoille ihan vaan äänieristeeksi. Voi olla, ettei se pysy hyvin, mutta se ei ole niin vakavaa. Aikanaanhan mä liimasin ja niittasin noihin sellaista lattiahuopaa samalle puolelle myöskin äänieristeeksi, mutta se ei ole ihan koko leveydellä. Ei siihen osuvat lentävät kivet paljoa rapise, eikä se aiheuta ruostumisvikaa, kun kaikki huopa on vain ja ainoastaan muovipintaa vasten. Monissa uudemmissa autoissa kai on noita huopajuttuja pyöräkoteloissa suoraan peltiä vasten, mikä on kyllä aika kyseenalaista ruostumisen kannalta. Mutta toki nää nykyajan matalat / leveät / jäykät renkaat meluavat sen verran enemmän kuin vanhaan aikaan, että kaipa noin toteutetulle äänieristeelle on sitten oikea tarve.

Toisaalta vähän tympeää, kun näissä kansiremppaan ja ruosteenpoistoon liittyvissä hommissa oli aika iso työ, mutta mikään niistä ei näy päälle päin ollenkaan. Mitä nyt pari lisänaarmua sain toimeksi puskuriin ja etulokasuojaan niitä käsitellessäni. Päätin sitten tehdä jotakin ulkonäköä kohentavaakin.

Ensiksi hankin 6,9 Eurolla rekisterikilven taustalevyn etukilvellekin. Tämä lähinnä siksi, että sain eri paria olevat ruostuvat ruuvit pois ja tilalle telineeseen kuuluvat siistit muoviruuvit. Samalla naputtelin suoremmaksi kilven pikku lommon, jonka joku on varmaankin tuohon peruuttanut joskus. Joskus sitten, jos tämä auto ympäriinsä maalataan, niin samalla peitetään ylimääräiset reiät sekä etupuskurista että takaluukun kannesta, ja tilalle tulevat kilvet ilman EU / FIN -merkkejä. Nyt jos laittaa lyhyemmät kilvet, niin tulee armoton kasa reikiä esille.

Sitten takapäässä autoa oli pari onnetonta yksityiskohtaa. Ensinnäkin ostin joskus aikanaan yhdeltä foorumilaiselta uudet E300 ja TURBODIESEL -merkit. Luulin ostavani kohtuuhintaan alkuperäisiä osia, mutta kun saapuivat, niin olivat jotain heikkolaatuista tarviketavaraa. Siinä vaiheessa vasta tajusin, että ei myyjä niitä missään vaiheessa ollut orkkistavaraksi väittänytkään. Ne kuitenkin menettivät kiiltonsa tosi nopeasti, ja nyt jonkun vuoden jälkeen olivat onnettomassa vireessä:
Kuva
Uudet alkuperäiset tilalle, ja nyt näyttää heti paljon paremmalta. Jos joku puupää joskus tuon auton Ranskan aikana ei olisi vetänyt lakkaa yli vanhasta E 300 -merkistä, niin en laittaisi koko merkkejä ollenkaan. Nyt vaan niitä ei pysty poistamaan ilman, että siitä jäisi tosi ruma jälki. Jostain syystä se maalikin siinä tekstin alla on eri väristä, joten pitää sekä maalata että lakata uusiksi, jos haluaa merkit pois.

Toinen huomiota kiinnittävä vika takapäässä oli pakoputki. Sen päät olivat pahasti rispaantuneet.
Kuva
Koska putki ei muuten ole vielä täydellisen surkea, ja uusi maksaa aika paljon, niin päätin vaihtaa noi päät. Ei muuten ole helppo homma saada kahta rööriä menemään samansuuntaisesti, enkä siinä ihan onnistunutkaan. Mutta sen verran kehtaan sanoa, että paljon paremmin nuo mun laittamana menevät kuin mitä Bosal oli tähän saanut aikaiseksi. Silloin, kun se ei vielä ollut ruosteessa, niin noi ulostuloputket olivat aivan käsittämättömällä tavalla vinksin vonksin. Ollakseen siis tehtaassa tehdyt. Tämmönen siitä nyt tuli.
Kuva
eli
Kuva
Ei mikään huippu, mutta paljon parempi kuin tuo ruostunut touhu.


Ja perkeletto sentään, nyt mun piti lähteä kokeilemaan, että miten toi auto toimii kansiremontin ja muiden temppujen jäljiltä. En tajunnut ajoissa, että Trafin palvelu on nurin (eilisen ajokorttitietojakelugaten takia), joten toi nyt sitten toistaiseksi on ja pysyy tieliikeennekäytöstä poistettuna. Ei sit mennä ajelulle. :evil:
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3812
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Voi juku, Trafin sivuilta tsekkasin, että tähän aikaan ei ollut auki muuta asiakaspalvelua kuin chat -neuvonta. Laitoin sinne viestiä ja sain melkein saman tien vastauksen, että kyllä onnistuu käyttöönotto, kunhan minä laitan lisätietoja itsestäni ja autosta. Nyt se on käyttöönotettu, joten hienostihan se sittenkin hoitui. Trafille plussat kaikesta huolimatta. :thumbup:

Nyt sit kokeilemaan, että kuinka auto toimii, jos toimii. Kiva lähteä kokeilemaan tonne kuran joukkoon nyt, kun sitä on puunannut ties kuinka kauan. :crazy:
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Vai häntähommia sielläkin :D
Noi mun avattaren päät hitsasin ihan itse paikalleen, ja meni suoraankin, mutta en tajunnut suojata roiskeilta. Niinpä niissä on nyt muutama pieni ruostepilkku :oops:
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3812
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Nyt on reilu viikko ajeltu töihin ja takaisin, ja mielestäni on ihan kivasti toiminut. Kansiremontin ja ruiskutuksen ennakon säätämisen jäljiltä moottori pitää kovempaa ääntä kuin ennen - se on kuulemma normaalia. Sinänsä huvittava juttu, että en ole tuota oikeastaan vielä kertaakaan nähnyt päivänvalossa missään ulkona ton remontin jälkeen, niin en nyt sitten tiedä, että miltä se oikeasti näyttää kunnon valossa ja vähän etäämmältä katseltuna. Tai no joo viime lauantaina se oli katoksessa, mutta se on aika varjoinen paikka. Mielestäni uusilla Bilsteinin jousilla ja matalimmilla jousen aluskumeilla alustan korkeus on nyt ihan ok. Periaatteessa talveksi voisi vaikka laittaa pykälää korkeammatkin kumit, mutta enpä taida viitsiä...

Tommoselta se näytti ennen kuin menin pihalle kuran joukkoon ajamaan. Tässä se on vasta pudotettu nosturilta alas, joten alusta ei ole asettunut normaaliksi ja sen takia se näyttää noin korkealta.
Kuva

Toivottavasti tää nyt toimii jatkossakin, kun lainassa ollut sijaisautokin tuli viikonloppuna palautettua. :)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1270
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Mikäs oli muuten turbossa vialla? Mitä vaihtoivat ja loppuiko öljyvuodot siihen?
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3812
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

JanneW124 kirjoitti:Mikäs oli muuten turbossa vialla? Mitä vaihtoivat ja loppuiko öljyvuodot siihen?
Niin joo, öljyä tosiaan jossain vaiheessa oli vuotanut ahtoputken ja imusarjan liitoksesta silloin ennen remonttia. Johtui lähinnä siitä, että imusarjasta kierre oli hajalla, eikä liitosta saanut tiukaksi, mutta siinä yhteydessä ihmettelin, että öljyä tuli siitä niinkin paljon. Nyt se liitos on pitävä, joten öljyä ei enää tule läpi ja samalla sit tietysti ei näe, että paljonko öljyä liikkuu sen putken sisällä.

Kuitenkin, turbohuollon teetin lähinnä sillä ajatuksella, että näin vanhan auton ahdin on varmaan järkevä tarkastaa, ettei se sitten joskus yllätyksenä hajoa vallan ja lisäksi oli tietty epäily siitä, että öljyä tulee ahtimen läpi liikaa. Ymmärtääksni siihen vaihdettiin laakerit ja tiivisteet. Vissiin laakerit eivät olleet huonot, mutta jokunen naarmu niissä oli ja tiivisteet kuulemma kuoleentuneet, joten kaipa sillä on voinut olla vaikutusta siihen, miten hyvin öljyt pysyvät sisällä. Ja hommaan yleisesti kuuluu aina myös ainakin pakopesän raepuhallus ja tasapainotus tietysti.

Silleen se turbon käytös kyllä muuttui, että muistaakseni se aiemmin nosti paineita vähän epätarkasti ja vaihtelevasti. Ei mitenkään merkittävästi, mutta vähän kuitenkin. Tai näin muistaisin. Nyt se menee niin, että kun kaasun painaa pohjaan, niin paineet nousevat reippaaseen tahtiin 0,7bar tasalle ja pysyvät siinä. Eli ilmeisesti hukkaportti on aiemmin saattanut toimia vähän takellellen tai muuten epätarkasti, mutta nyt se toimii notkeasti niin kuin kuuluukin.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
om601!
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ke 26.12.2018 23:05

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja om601! »

[quote="Nozki"]rupesin muistelemaan, että tossa oli haastetta saada pysymään lämmöt kurissa kuumilla keleillä kaupungissa ajettaessa. Kaverin kanssa siitä puhuttiinkin ja oli juttua, että visko kannattaisi katsoa. Moottorin pesun jälkeen ajelin lenkin, jotta saisi moottorin kunnolla kuumaksi ja takaisin tullessani tein testiä.

- Moottorin lämmöt mittarin mukaan vähän reilu 80 astetta C
- Moottori tyhjäkäynnille, konepelti auki
- Sormilla tuulettimen pysäytys :arrow: onnistuu, joskin vähän sormiin sattuu. Tosi kevyellä voimalla pysyy paikallaan.
- Testasin pyöräyttää eri suuntaan kuin mihin moottori sitä yrittää pyörittää :arrow: lähtee tosiaan pyörimään väärään suuntaan, pyörii ehkä pari sekuntia väärään suuntaan, koko ajan tietysti hidastuen ja sitten lähtee taas pyörimään sinne, mihin mottoori sitä vetää./quote]

Kerroit tuolla aikaisemmin lämpöongelmista, vaihdoitko mahdollisesti viskon kansiremontin yhteydessä vai pysyykö lämmöt normaalissa remontin jälkeen? Sama ongelma mulla tuossa 603:ssa että kaupungisssa nostaa lämpöjä, viime viikon helteillä ei oikeen pystynyt ajamaan kun heti kun pysähtyy niin lämmöt 100C ja yli, maantieajossa yli 80 kmh kun ajaa niin laskee taas normaaliin. Visko on juuri samanlainen kuten kuvailit tuossa kun sitä testailin, ei varmaan auta muu kuin uusia se. :?
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kannattaa tarkistaa vielä ennen viskon ostamista se että mittari todella näytää oikein. Meinaan itte kans taistelin kunnes lopulta sit korjasin mittarin. Siihen loppu lämpöjen nostelu. Siitä lämpömittariosuudesta huononee kontaktit ja ne muutama juotos. Tein foorumin muutamalle toisellekin nimimerkille saman hommelin ja sillä korjaantui.

Toki visko voi olla rikki ts se suoltaa silikoniöljyt ajanoloon pihalle ja sithän se tosiaan ei tarraa kiinni. Siihen viskoon kuitenkin pystyy lisäämään tuota silikoniöljyä. Sain itte hommatuksia sitä rekkahuollosta. Siellä tuo silikoniöljyn lisäys oli ainakin silloin kaikesta päätellen tuttua puuhaa. Öljy on viskositeetiltaan likellä juoksevaa siirappia mutta väriltään aivan kirkasta. Korjasinkin yhden omista viskoista aikoinaan. No se suolti öljyt pihalle ajanoloon siitäkin joten vaihdoin viskon. Se vuoti siitä bi-metalliliuskan alta olevasta venttiilistä. Sen stefa ois pitäny vaihtaa. Vaihto varmaan ei olis mikään juttu mutta mistä sellaisen saa ni siinä saattaa jo kulmakerrointa ollakin.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3812
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Moi,

vähän nolosti on nyt niin, että en oikein osaa kunnolla vastata. Nimittäin kyllä, vaihdon kansiremontin yhteydessä uuden viskon ja samalla tuli uudet siivet. Taisi olla Sachsin paketti, tuli KL-Varaosista ja uudet siivet ovat muoviset vanhojen ollessa metallia. Käsittääkseni jos tilaisi alkuperäisen varaosan, niin siinäkin tapauksessa pitäisi ottaa visko + siipipaketti, jolla on korvattu pelkkä viskokytkin. Uudessa on jotain eroa niin, että vanhat siivet eivät sovi siihen enää.

Mutta sitten siitä toimivuudesta en osaa kunnolla sanoa, kun toi auto tuli valmiiksi joulukuussa ja sitten maaliskuun alusta se jäi seisomaan, kun yksi polttoainesuutin rupesi vuotamaan kyljestä ulos ja samalla sitten olosuhteiden muututtua mulle tuli mahdollisuus ottaa käyttöön uudempi auto. Eli en silloin päässyt sitä testaamaan, mutta nolompi homma tässä on nyt se, että viime viikon tiistaina kyllä otin auton käyttöön yhdeksi päiväksi ja kävin katsastuttamassa sen. Ja vaikka oli lämmin keli ja ilmastointi oli käytössä, niin en tajunnut tarkemmin seurata, että miten se lämpötila nyt käyttäytyi. Mitään kummallista en siinä huomannut, mutta en tarkasti myöskään seurannut. Katsastuksen jälkeen se on taas seissyt tallissa eri paikkakunnalla kuin missä itse olen, niin se jäi nyt sitten havainnoimatta.

Tästä samasta aiheesta oli sittemmin muuten juttua toisessakin topicissa, jossa hommaan oli saatu parannusta purkamalla viskoa ja ilmeisesti avaamalla jumittuneita osia. http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3#p1265963

Sinänsä kun katsoo tätä: http://www.w124performance.com/service/ ... 20-310.pdf
niin vaikuttaa ihan loogiselta, että jos tuo tappi, osa nro 4 (jota Janne omastaan irrotti ja laittoi takaisin) on jumissa, niin visko ei kytkeydy, vaikka öljyä olisikin oikea määrä. No, tuo ohje kyllä sanoo, että tuota ei voi korjata, mutta tiiä siitä sitte...

Silloin syksyllä lueskelin myös tarinaa siitä, kuinka jotkut ovat itse lisänneet viskoöljyä ja saaneet systeemit toimimaan paremmin, mutta siihenkään en silloin itse arvannut ryhtyä. Samaa näköjään ehdotettiin myös tuossa linkitetyssä topicissa (ja Jari myös hetki sitten oli tähän siitä kirjoittanut).
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3812
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Tän topicin autoon liittyen muuten, niin tosiaan se on nyt ollut pitempään tallissa seisomassa. Katsastaja antoi moitteita siitä, että kuskin istuin heiluu ja hän sitten totesi sen olevan oikeasta etunurkastaan löysällä. Hänen jatkaessaan muita tarkastuksia, kaivoin Mersun alkuperäisen työkalusarjan esille ja siellähän oli oikein sopivasti 10mm kiintoavain, jolla pikapikaa kiristin sen yhden ruuvin ja ylpeänä esitin katsastajalle, että nyt se ei ole löysä. Hän sitten katsoi sen ja poisti huomautuksen, jonka oli jo vissiin ehtinyt kirjata sinne systeemiinsä. Muuta huomautettavaa hän ei sitten keksinytkään nokimersusta, jollaiseksi hän sitä nimitti ennen katsastusta yrittäessään tarjota sitä toiselle katsastajalle, joka kylläkin päätti ottaa jonkun muun auton itselleen katsottavaksi.

Olihan se aika juhlavaa pitkästä aikaa ajella tällä, vaikka se ajelu varsin lyhyeksi taas muiden kiireiden vuoksi jäikin. Harmittaa, kun omalla tontilla on jo sen verran monta autoa, että käytännössä yksi pitää väkisinkin olla jossain muualla kuin kotona, ja tällä kertaa se kohtalo on nyt sitten tällä. Saas nähdä, että miten jatkossa sitten. Tietty, jos taivasalla suostuisi autoja pitämään, niin tämäkin mahtuisi, mutta semmoinen touhu ei oikein ollenkaan miellytä. Pitäisköhän tehdä talliin kellarikerros ja autohissi, kun muuten alkaa tontin rakennusoikeus olla jo käytetty... :?

Tuoreita kuvia ei oo, mutta laitetaan nyt yksi sieltä viime joulunajalta. Pian taas lunta sataa. :)
Kuva
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
om601!
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ke 26.12.2018 23:05

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja om601! »

Luulisin kyllä että lämpömittari näyttää tuossa oikein, tänään taas kun tuli taajama ajoa enempi ilman lämpötilan ollessa noin 16C niin moottorin lämmöt pysy normaalissa kokoajan vaikka välillä kävi hetken vähän pitempään tyhjäkäyntiäkin, mutta kiitti vinkeistä. Vois kokeilla ottaa irti tuon viskon ja tutkia onko se tappi jumissa siinä, jospa se sitten vaikka alkaisi toimia niinkuin tuossa toisen topicin autossa kävi.

Vai että nokimersuksi nimitteli inssi sun autoa :? , luulis olevan ilo niille kun pääsee välillä tarkastelemaan noin hienokuntoista kunnon mersua 8) .
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tässä linkki pidempään tarinaan tuosta viskosta ja mittariste ettei Nozkin topiikki mee aivan sekaisin

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=200847" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3812
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nozkin W124 E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Kirjoitellaan nyt jotain tännekin. Itse asiassa topicin aiheen auton kanssa ei ole kummempia tapahtunut, se on tallissa tallessa, öljyt vaihdettuna, ympäriinsä siivottuna ja kosteudenpoistopatruuna laitettuna sisälle ja silleensä pysyköön nyt toistaiseksi.

Mutta kun menin aiemmin kirjoittamaan, että autotallin edellisen omistajan aikana tehdyn osan yleisilme on pahasti häiritsevä, niin rupesin sitä lopulta laittamaan kuntoon. Kirjoitan nyt siitä sit jotain, kun aihetta on tässä ennenkin sivuttu. Ensin meinasin vaan maalailla kattoa ja seiniä, mutta eipä tuokaan homma tietenkään pysynyt alun perin suunnitelluissa raameissaan.

Jos nyt alkuun pari kuvaa siitä, miltä se aluksi näytti. Ei siitä oikein ole edes kunnon kuvia, mutta jonkun verran näkyy näissä.
Kuva

Kuva
Noista nyt suoraan näkee, että katto repsottaa, kaikki paikat ovat maalaamatta, sähköjohdot asenneltu vähän sinnepäin, sokkeli on suoraan harkkopinnalla (eli se on ruma ja lämpöristys niin ja näin) ja ikkuna-aukot peitetty Finnfoamilla. Ikkunat olin kyllä itse ohimennen joskus tukkinut, kun totesin, ettei tuonne päivänvaloa tarvita ja ikkunat olivat sen verran heikosti toteutettu, että lämpöä niistä luultavasti on karannut enemmänkin. Valaistus oli toisaalta vaatimaton tummien pintojen vuoksi ja sitten valaisimet olivat kuoriltaan rikkinäisiä suurin osa ja useimmat olivat keskenään erilaisia. Ja asennettu katosta roikkuvaan XYRV -kiskoon, joka oli varmaan jotain purkukamaa jostakin ulkosäilytyksestä. Niistä ei oltu pesty edes säilytyksessä kertyneitä puunlehtiä yms. pois ennen asennusta.

Sähköjen asennuslaadusta saa jonkun käsityksen näistä
Kuva
Mitä mahtaa mikäkin johdonsuojakatkaisija tehdä, kun mitään muuta ei lue kuin LVP... (ja miksi sekin on suomalaisessa/suomenkielisessä kohteessa ruotsiksi lyhennetty)?

Kuva
Sisältä se oli tehty ihan noinkin hienosti...

No ei siinä, kyllähän noiden johdonsuojien ja vikavirtasuojan tarkoitukset saatiin selville seuraamalla, mihin kaapelit menevät. Roisin toteutuksen lisäksi järjestelmä oli suunniteltu täysin käsittämättömästi. Vikavirtasuojaus oli ainoastaan yhdessä (sisä-)pistorasiassa. Lämpöpattereille oli C-käyrän johdonsuojakatkaisin, kun niille sopisi B-käyräinen (eli C-käyräiseen verrattuna nopeammin äkillisessä kuormituksessa laukeava). Vastaavasti kaikki pistorasiat, joissa olisi hyvä olla C-käyrä, olivat B-käyräisiä, eikä esim. autonosturia voinut käyttää. Tietysti se oli kytketty niin, että kun kytki nosturin (tai ulkona painepesurin) 16-ampeeriseen pistorasiaan ja käynnisti laitteen, niin johdonsuoja laukesi heti ja samalla koko pytingin valot sammuivat. Kiva mennä keskukselle etsimään oikeaa johdonsuojaa umpipimeässä. Johonkin johdonsuojakatkaisimeen ei ollut kytketty mitään (muuta kuin tuleva virta). Lisäksi muun muassa valokatkaisijassa oli vaivattomasti käytetty keltavihreää johdinta vaihejohtimena (samoin kuin sinistä johdinta ilman merkintöjä), ja muuten kaapeleita oli aika soveltavalla tavalla hyödynnetty. Varmaan jostakin jäänyt ylimääräistä MMJ-kaapelia, että oli kannattanut muutamaankin paikkaan laittaa 5-johtimista kaapelia ja käyttää johdoista vain kolme jne.

Niin ja ne nosto-ovet. Oletettavasti aikanaan halvimmat, mitä kaupasta on saanut. 2,4m leveät, uretaanieristeiset, paksuudeltaan suurimmalta osalta noin 15mm ja rakenne sellainen, että kun ulkona tuulee, niin ovet paukkuvat heiluessaan sinne tänne. Niin ja ulkopuoli on ohutta peltiä, kuten yleensäkin, mutta sisäpuoli valkoista kartonkia :!: . Toisessa ovessa oli Einhellin valmistama heiveröinen sähkönostin, jonka joku oli työnjäljestä päätellen asentanut melkoisella kiireellä. Kynnykset oli tehty niin, että lattialaatta jatkuu ulos asti yhtenäisenä, jolloin se toisaalta luovuttaa kylmällä kelillä lämpöä ulos ja toisaalta sopivalla sateen ja tuulen yhdistelmällä väärään suuntaan tehty kaato ohjaa sadevettä talliin sisälle.

Siispä, jotta tuosta saisi jollain tapaa kohtuullisen, niin korjaavat toimenpiteet eivät jääneet maalaukseen, vaan:
- Ikkuna-aukot umpeen nätimmin
- Seinien ja katon tasoitus ja maalaus
- Uudet valaisimet
- Sähköt kokonaan uusiksi; lisää pistorasioita, kaapelit kourujen sisälle ja kokonaisuudessaan sulake- ja johtojärjestelyt ihan uusiksi. Kaikki pistorasiat vikavirtasuojatuiksi tietysti, pois lukien ovien nostimien pistorasiat katossa.
- Oviaukkojen levennys ja kynnykset uusiksi
- Uudet nosto-ovet
- Lattian puhdistus, kevyt tasoitus ja pinnoitus
- Sokkelien pinnoitus ja lisäeristys

Siinähän sitä riittääkin sitten.

Jos nyt pari highlightia laittaa homman ajalta, niin...

Kuva
Ikkuna-aukot muokattu niin, että eristelevyt ovat edelleen ikkunan kohdalla ja päälle laitettu kipsilevy, joka tasoitettu. Turhaan tuossa mitään ikkunoita pitää, kun ne vain veisivät tilaa hyllyiltä. Ulkopuolella ikkunat ovat kuin ennenkin.

Kuva
Tässä ollaan jo aika paljon pidemmällä. Tälle seinälle ei tule hyllyjä ikkuna-aukkojen kohdalle, joten peitin aukot vähän vähemmän kiinteästi tommosilla maisematauluilla. Toinen on Koli ja toinen Torronsuo. :D Jos joku joskus haluaa avata ikkuna-aukot, niin näiden kohdalla se on helppoa. Puhdistetut + kiiltävämmäksi hinkatut valokannatinkiskot kiinnitettiin suoraan kattoon keskelle tallia ja toiselle seinälle hyllyn alareunaan, ja valaisimet ovat nyttemmin led-pohjaiset. Ajatus oli se, että kun auton ajaa nosturille ja pistää valot päälle, niin valaisimia on auton ympärillä joka puolella. Aiemmin seinän puolella oli aina helkutin pimeää tehdä mitään remontteja, nyt on paremmin. Lisäksi keskellä on pari liiketunnistinohjattua valaisinta, jotka valaisevat tarpeeksi silloin, kun vaikka käy tallissa jotain viemässä tai hakemassa.

Seuraavaksi pääsikin sitten oviaukkojen ja kynnysten kimppuun.

Kuva
Ovet pois, oviaukkojen reunalaudoitukset pois, kipsilevyt pois, uudet koolaukset 100mm sisemmäksi. Väliaikaiseksi aukon peitteeksi tommoiset lastulevyt aina siksi aikaa, kun työmaa on tyhjillään.

Ja sitten muokkaamaan ulkoverhoilua ja poistamaan vanhaa koolausta. Sokkelistakin piti tietysti saada siivut pois.
Kuva

Seuraava oli ehkä koko homman vähiten riemukas vaihe. Päätin muokata kynnykset niin, että laatta ei jatku ulos asti, joten ensin timanttilaikalla viillot laattaan ja sitten piikkaamaan. Tässä ollaan jo aika pitkällä.
Kuva

Kuva
Sittenhän siihen laattaan tuli tuollainen pykälä ja sen taakse lämpökatko uretaanilla. Kuvan puupalat ovat vain pitämässä eristeitä paikallaan siihen asti, että vaahto kuivuu. Valkopintainen lastulevy tuossa on betonimuotti ja varsinaisesta lopputuloksesta ei tullutkaan näköjään kuvaa otettua.

Anyways, betoni alle ja sen päälle tuli kynnykseksi kaksi filmivanerilevyä päällekkäin. Ajatus on, että jos päällimmäinen joskus kuluu huonoksi, niin sen voi vaihtaa alempaa levyä irrottamatta.

Kuva
Siihen on juuri tulossa alempi kynnyslevyn pala paikalleen. Se tuli tommosella ankkurimassalla ja ruuveilla kiinni olemassaolevaan laattaan ja tuohon juuri valettuun betoniin se toivottavasti tarttui suht asiallisesti tommosilla väännetyillä ruuveilla.
Kuva
Yksi alempi levy siinä taustalla onkin mallailtuna paikalleen. Tuossa tietty pointtina on paitsi lämpökatko, niin myös se, että nyt siinä on kunnon kaato ulospäin.

Jossain vaiheessa sain uudet ovet ja nostimet asennettua (ja vieläpä myytyä vanhat ovet) ja sitten pääsin lattian kimppuun. Ensin pesua monta kertaa, sitten karhean pinnan tasoittamista lattiahiomakoneella, pienempien monttujen ja pykälien tasoittamista lasikuitupakkelilla ja lopuksi epoksipinnoite päälle. Kuva valehtelee enemmän kuin tuhat sanaa, ei se mikään tasainen ole vieläkään, mutta voisin väittää, että on aika paljon parempi kuin ennen... Aiemmin siinä oli joku väritön 2K -lakka, jonka alle muutamaan paikkaan oli kaadettu jotakin tasoituslaastia. Karhea, paikoin halkeillut, hankalasti puhtaanpidettävä ja armottoman ruma, mutta positiivista on se, että tuo pinnoite oli aika hyvin estänyt öljyä ja muuta likaa imeytymästä betoniin.

Lopuksi sitten vielä sokkelin eristys 30mm uretaanilevyllä ja siihen päälle harmaapintainen vaneri + kulmalistat yläreunaan ja muovinen jalkalista alareunaan. Nurkkien ja oviaukkojen listoitus, muutama muu viimeistelyhomma ja kalusteita takaisin sisälle, niin alkaa olla aika valmista. Niin ja tällä kertaa sähköt on tehnyt ammattilainen niin, että nyt minäkin pystyn niitä tarkastelemaan ihan vaivattomasti ilman harmitusta.

Kuva

Kuva

Kuva


Lopuksi vielä nosturi takaisin paikalleen. Oli muuten melkoinen jumppa, ennen kuin se oli tuossa, kun se piti tuoda ei-asfaltoitua pihaa keveään ylämäkeen tonne.
Kuva

Ja kumimatot niin, ettei tarvi pilata uutta pinnoitetta nastarenkailla. Itse nosturin molemmin puolin on joka tapauksessa noi itse tehdyt korokerampit, jotta nosturille ajo onnistuu näppärämmin ja sillä saa ylös matalamminkin auton tarvittaessa.
Kuva

Nythän se on ihan jees, mutta toisaalta selkeä seuraus on se, että enää ei malta ihan niin huolettomasti kohdella seiniä ja lattiaa, vaan mielellään koittaa varoa niitä nyt kolhimasta ja pahasti sotkemasta. No, kyllä siellä silti viihtyy oleellisesti paremmin kuin ennen. Emäntä ei välttämättä pelkästään iloitse siitä, että mä mahdollisesti viihdyn tallissa vielä aiempaakin paremmin, mutta minkäs teet. :P
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Vastaa Viestiin