W203 C32 AMGia ostamassa

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kakemake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 342
Liittynyt: Ma 20.02.2012 17:10
Paikkakunta: Uusimaa

W203 C32 AMGia ostamassa

Viesti Kirjoittaja Kakemake »

Taitaa olla aika päivittää kalustoa hieman toiselle vuosituhannelle ja täälläkin foorumilla taitaa muutamilta löytyä kyseinen kikotin. Kertoilkaapa omistajat/muuten asiaan perehtyneet tyyppivikoja, mitä pitää tarkastaa ostaessa ym. ym. Katselin tossa hieman tarjontaa kotimaassa ja taidan päätyä Saksan reissuun sitten kun aikaa piisaa kesäloman puolella.

Nettiautossa näytti muutama ~250tkm ajettu yksilö olevan eli taitaa nämäkin autot kestää ihan kohtalaisesti oikein huollettuna, mutta Saksasta löytyisi n. 100tkm ajettuja yksilöitä ja veroine ym. kaikkine kuluineen tulevat luultavasti halvemmaksi kuin ostaa yksilö mallia ruoska kotimaasta. Etsinnässä kuitenkin hyväkuntoinen ja hyvin pidetty yksilö jota ei tarvitsisi olla kokoajan sitten rassaamassa.
W108 remontissa
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
amgenter
Mersumies
Mersumies
Viestit: 724
Liittynyt: Ma 16.05.2011 20:22

Re: W203 C32 AMGia ostamassa

Viesti Kirjoittaja amgenter »

Nämä olisi hyvä olla 100 tonnia ajetussa tehtynä:

Kompressor Electromagnetic Clutch
Secondary Air Injection Pump Relay, campaign 2006030011

Ensimmäinen on ahtimen rullan sisässä oleva laakeri, joka tuppaa menemään 40 - 50 tuhannen välillä. Mersu ei tarjoa pelkkää laakeria, ainoastaan koko rullan, joka maksaa maltaita. Laakeria löytyy suht helpolla ebayn kautta Taiwanista ja jenkeistä NeedsWingsinltä http://www.needswings.com/Supercharger- ... aring.aspx. Helppo vaihtaa. Ilmenee kun ottaa konepellin auki ja kuuntelee mahdollista rahinaa. Kuulostaa tältä: http://www.youtube.com/watch?v=EhT0uDNv ... re=related Paremmin vielä jos saa moniurahihnan pois ja pyöräyttää käsin ahtimen rullaa. Rohina ja rahina kuuluu selvästi. Muutkin moniurahihna ohjurit kannattaa kuunnella, etteivät pidä ääntä. Erityisesti ns. "idlet pulley", joka on heti ahtimen rullan vasemmalla puolella.

Toinen liittyy ilmapumppureleeseen: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?p=618307 Tästä oli jossakin parempikin threadi mutta en sitä nyt tähän löytänyt.

Kolmas heikko kohta on ahtimen vesipumppu, joka laukeaa noin 50 tuhannen välein. Ei aiheuta muuta kuin voiman menetystä koska ahtimelle menevän ilman lämpötila nousee liian korkealle ja ECU kytkee ahtimen pois pelistä. Korjataan vaihtamalla uusi pumppu, joka Bosch tai Johnson CM30. Helppo homma (ilmaan ja apukuskin pyörä irti).

Jos oikein kriittiseksi alkaa niin ottaa 2003 tai 2004 mallin, jossa on muutettu muistaakseni kiertokankia jonkin verran kun Saksan baanalla on pari kertaa lauennut kone kun ollaan vedetty kauan kaasu pohjassa. Suomen rajoituksilla tuosta ei muodosto ongelmaa. Sitten on muuta W203-malliin liittyvää ongelmaa, kuten lokasuojien ruostuminen ja penkinlämmittimien kärähtäminen. Ja tietysti alkupään mallien mahdollinen glykoliongelma, jossa jäähdytysnesteet saattaa päästä laatikkoon ja sitten on parin tonnin remontti edessä vaihdelaatikon osalta. Jos auto täristää tai vapisee ajon aikana niin kannattaa tuumata hetki.

Ainakin 01 - 02 malleissa on tyypillistä, että vaihteiston S-asentoa käyttäessä 1 - ja 2 vaihteen välillä (noin 1500 kierrosta) tulee tuntuva nykäisy. Ei ole sinänsä mikään vika vaan mallikohtainen ongelma vääntömuuntimen ja TCU:n välillä. Yleispätevää ratkaisua tähän ei ole löytynyt vaikka maailmalla on päivitetty niin vääntömuunninta kuin TCU:n ohjelmistoakin, joten sitä ei tarvitse pelästyä. W-asennossa vastaavaa ei esiinny.

Pari ketjua:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 5&t=106310
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=103985

Ahtimen öljy on merkattu ikuiseksi mutta itse en kyllä usko ikuiseen öljyyn. Veho antaa väärää öljyä jos menet tiskiltä hakemaan. Oikea öljy on Mobile Jet Oil II tai 254, jotka saa tilattu ainakin Saksasta kohtuulliseen hintaan (itseltäkin löytyy pari litraa) ja oikea täyttömäärä on 140 millilitraa (helppo vaihtaa).
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: W203 C32 AMGia ostamassa

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

amgenter kirjoitti:Nämä olisi hyvä olla 100 tonnia ajetussa tehtynä:

Kompressor Electromagnetic Clutch
Secondary Air Injection Pump Relay, campaign 2006030011

Ensimmäinen on ahtimen rullan sisässä oleva laakeri, joka tuppaa menemään 40 - 50 tuhannen välillä. Mersu ei tarjoa pelkkää laakeria, ainoastaan koko rullan, joka maksaa maltaita. Laakeria löytyy suht helpolla ebayn kautta Taiwanista ja jenkeistä NeedsWingsinltä http://www.needswings.com/Supercharger- ... aring.aspx. Helppo vaihtaa. Ilmenee kun ottaa konepellin auki ja kuuntelee mahdollista rahinaa. Kuulostaa tältä: http://www.youtube.com/watch?v=EhT0uDNv ... re=related Paremmin vielä jos saa moniurahihnan pois ja pyöräyttää käsin ahtimen rullaa. Rohina ja rahina kuuluu selvästi. Muutkin moniurahihna ohjurit kannattaa kuunnella, etteivät pidä ääntä. Erityisesti ns. "idlet pulley", joka on heti ahtimen rullan vasemmalla puolella.

Toinen liittyy ilmapumppureleeseen: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?p=618307 Tästä oli jossakin parempikin threadi mutta en sitä nyt tähän löytänyt.

Kolmas heikko kohta on ahtimen vesipumppu, joka laukeaa noin 50 tuhannen välein. Ei aiheuta muuta kuin voiman menetystä koska ahtimelle menevän ilman lämpötila nousee liian korkealle ja ECU kytkee ahtimen pois pelistä. Korjataan vaihtamalla uusi pumppu, joka Bosch tai Johnson CM30. Helppo homma (ilmaan ja apukuskin pyörä irti).

Jos oikein kriittiseksi alkaa niin ottaa 2003 tai 2004 mallin, jossa on muutettu muistaakseni kiertokankia jonkin verran kun Saksan baanalla on pari kertaa lauennut kone kun ollaan vedetty kauan kaasu pohjassa. Suomen rajoituksilla tuosta ei muodosto ongelmaa. Sitten on muuta W203-malliin liittyvää ongelmaa, kuten lokasuojien ruostuminen ja penkinlämmittimien kärähtäminen. Ja tietysti alkupään mallien mahdollinen glykoliongelma, jossa jäähdytysnesteet saattaa päästä laatikkoon ja sitten on parin tonnin remontti edessä vaihdelaatikon osalta. Jos auto täristää tai vapisee ajon aikana niin kannattaa tuumata hetki.

Ainakin 01 - 02 malleissa on tyypillistä, että vaihteiston S-asentoa käyttäessä 1 - ja 2 vaihteen välillä (noin 1500 kierrosta) tulee tuntuva nykäisy. Ei ole sinänsä mikään vika vaan mallikohtainen ongelma vääntömuuntimen ja TCU:n välillä. Yleispätevää ratkaisua tähän ei ole löytynyt vaikka maailmalla on päivitetty niin vääntömuunninta kuin TCU:n ohjelmistoakin, joten sitä ei tarvitse pelästyä. W-asennossa vastaavaa ei esiinny.

Pari ketjua:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 5&t=106310
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=103985

Ahtimen öljy on merkattu ikuiseksi mutta itse en kyllä usko ikuiseen öljyyn. Veho antaa väärää öljyä jos menet tiskiltä hakemaan. Oikea öljy on Mobile Jet Oil II tai 254, jotka saa tilattu ainakin Saksasta kohtuulliseen hintaan (itseltäkin löytyy pari litraa) ja oikea täyttömäärä on 140 millilitraa (helppo vaihtaa).
Vähän tarkennuksia:

Aivan alkupään malleissa (eli vm. 2001 alkupään malleissa) ei ole glykoliongelmaa, koska näissä tuo syyläri on Behrin valmistama (eikä Valeon, alkupään Valeot nimenomaan hajosivat / vuotivat). Syylärin valmistajan näkee syylärin päältä ainakin Behrin tapauksessa. Alkupään Valeot vm. 2002 olivat niitä murheenkryynejä, ilmeisesti eniten kuitenkin W211-malleissa).

Ahtimen vesipumpun mallia on muutettu vuosien kuluessa. Alkuperäinen vanha pumppu kului loppuun n. 100tkm kuluessa, ilmeisesti siksi että Bosch ei ollut tarkoittanut sitä asennettavaksi sellaiseen asentoon kuin se näissä 32AMG-malleissa tuli (pystyyn?) Uudemman pumpun osanumero on eri ja uusi Boschin pummpu kestää varmaan jotain 150-200tkm, pumpua on muutettu jotta se kestäisi. Ei sitä tarvitse sentään 50tkm välein enää olla vaihtamassa.

Itselläni ei ole tuo kompressorin rullan laakeri pettänyt, nyt on ajettu 131tkm. Sen sijaan näitä muita hihnarullia (idle pulley) on kulunut, maksoi muistaakseni jotain 200eur uusi rulla laakereineen ja samalla vaihdoin varmuuden vuoksi hihnankin. Samaten vesipumpun rulla ja laakeri oli tullut tiensä päähän n. 120tkm kohdalla. Uusi vesipumppu maksoi muistaakseni n. 350eur, en tiedä olisiko saanut vaihdettua vain sen rullan ja laakerin, tuli kokonaan uusi pumppu ja vanha meni vaihdossa kunnostettavaksi muistaakseni. Suomessa ei ollut yhtään 32AMG:n vesipumppua varastossa maahantuojallakaan, se tilattiin Saksasta.

Ahtimen öljystä en tiedä sanoa, ei sitä ainakaan ole tarkoitettu vaihdettavaksi alunperin, en tiedä onko maailmalla sitten mennyt todella ahtimia öljyn vaihtamattomuuden takia, kestänee kuitenkin vaihtamatta 250.000 - 300.000km villinä arvauksena.
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
amgenter
Mersumies
Mersumies
Viestit: 724
Liittynyt: Ma 16.05.2011 20:22

Re: W203 C32 AMGia ostamassa

Viesti Kirjoittaja amgenter »

Simo M. A. kirjoitti:Ahtimen vesipumpun mallia on muutettu vuosien kuluessa. Alkuperäinen vanha pumppu kului loppuun n. 100tkm kuluessa, ilmeisesti siksi että Bosch ei ollut tarkoittanut sitä asennettavaksi sellaiseen asentoon kuin se näissä 32AMG-malleissa tuli (pystyyn?) Uudemman pumpun osanumero on eri ja uusi Boschin pummpu kestää varmaan jotain 150-200tkm, pumpua on muutettu jotta se kestäisi. Ei sitä tarvitse sentään 50tkm välein enää olla vaihtamassa.
Totta. Boschin uudemmassa pumpussa on myös parannettu virtausta, joten tuolle jonssonin pumpulle ei juuri ole tarvetta.
Simo M. A. kirjoitti:Itselläni ei ole tuo kompressorin rullan laakeri pettänyt, nyt on ajettu 131tkm. Sen sijaan näitä muita hihnarullia (idle pulley) on kulunut, maksoi muistaakseni jotain 200eur uusi rulla laakereineen ja samalla vaihdoin varmuuden vuoksi hihnankin.
Kyllä se vielä alkaa rohisemaan. :D Tuo idle pulley on tosiaan heikko kohta, koska on kooltaan niin pieni. Viime kesänä sen hinta itselleni vaihdettuna oli 72 euroa.
Simo M. A. kirjoitti:Ahtimen öljystä en tiedä sanoa, ei sitä ainakaan ole tarkoitettu vaihdettavaksi alunperin
Ei ole tarkoitettu vaihdettavaksi. Kyselin tuosta vaihdosta ja AMG:n kanta on, että jos öljy tarvitsee vaihtaa niin vaihdetaan koko ahdin. Vaihdoin omaani viime kesänä ja oli sellaista mönjää, että oksat pois (mittarissa 141 tuhatta).

Koneen puolelta ei mitään suurempia ongelmia tule mieleen kunhan vain normaalit huollot on asiallisesti tehty.
Avatar
Kakemake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 342
Liittynyt: Ma 20.02.2012 17:10
Paikkakunta: Uusimaa

Re: W203 C32 AMGia ostamassa

Viesti Kirjoittaja Kakemake »

Kiitoksia vastanneille! Tiedämpähän nyt ainakin jotain spesiaalijuttuja mihin kiinnittää huomiota. Jahka tuommosen pelin saa pihaan, täytyy tarinoida hieman enemmänkin :)
W108 remontissa
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5566
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W203 C32 AMGia ostamassa

Viesti Kirjoittaja S202 »

Tuollanen peli kiinnostais muakin. Mutta mutta olishan se C55 hieno. Käytännössähän noi on kai samanlaisia suorituskyvyltään mutta olishan se 5,5 litrainen V8 jotain. Ja se 55:sen keula on hienompi. Mutta vastaavasti vähintään 10k€ kalliimpi. No ohan ne kaikki uudempia faceliftejä. Mitä tuosta kompuramyllystä irtoaa hihnapyörän vaihdolla ja ohjelmalla?
S124 300TE
W124 300D
amgenter
Mersumies
Mersumies
Viestit: 724
Liittynyt: Ma 16.05.2011 20:22

Re: W203 C32 AMGia ostamassa

Viesti Kirjoittaja amgenter »

S202 kirjoitti:Tuollanen peli kiinnostais muakin. Mutta mutta olishan se C55 hieno. Käytännössähän noi on kai samanlaisia suorituskyvyltään mutta olishan se 5,5 litrainen V8 jotain. Ja se 55:sen keula on hienompi. Mutta vastaavasti vähintään 10k€ kalliimpi. No ohan ne kaikki uudempia faceliftejä. Mitä tuosta kompuramyllystä irtoaa hihnapyörän vaihdolla ja ohjelmalla?
Kasi on aina kasi mutta kuten olet huomannut, ovat melkoisen hintavia verrattuna 6-pyttyiseen. 185-millinen kampipyörä ja hyvä softa niin eiköhän sillä se 40 - 50 lisäheppaa irtoa. Siihen vielä pakosarjat ja parempi ilmanotto niin mennään kovastikin yli neljän sadan. Siihen helppo virittäminen sitten loppuukin.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5566
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W203 C32 AMGia ostamassa

Viesti Kirjoittaja S202 »

Eikä tuo auto vakionakaan laiskimmasta päästä ole. Oon tykästyny tohon 203:seen vaikka onkin vähän pieni auto.
S124 300TE
W124 300D
Jukikyy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 188
Liittynyt: Su 23.12.2007 14:19

Re: W203 C32 AMGia ostamassa

Viesti Kirjoittaja Jukikyy »

Kysytään nyt tässä ketjussa, kun en muutakaan keksinyt.

Eli olen hiljattain hankkinut C32 AMG:n ja paripäivää sitten huomasin, että moottorin suunnalta kuuluu vihellystä siinä 60km/h-65km/h nopeudessa kierrosten ollessa noin 1600rpm. Kuullostaa samalta kuin pakokaasuahdetun auton vihellys, mutta vihellys on todella hiljaista. En ole tätä vihellystä aiemmin kuullut ja tuli vain mieleen, että vihelteleekö tämä kompura samalla tavalla kuin pakokaasuahdin vai mikä siellä mahtaa viheltää?

Niin ja auton ollessa paikallaan tyhjäkäynnillä koneesta ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä eikä millään muulla kierrosluvulla kuin tuolla 1600rpm saa tuota vihellystä aikaiseksi.
Nykyisiä autoja C32 AMG vm. 2003 (395hv ja 518nm) (harrasteauto)
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Avatar
SamuliR
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Ke 21.10.2009 20:36
Paikkakunta: Karhula

Re: W203 C32 AMGia ostamassa

Viesti Kirjoittaja SamuliR »

kyl se vähä viheltää, ainaki itel
N293 EQC400
W211 E63 AMG
W251 R320cdi mätänee pihalla
Ex: W203 C32 AMG
Jukikyy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 188
Liittynyt: Su 23.12.2007 14:19

Re: W203 C32 AMGia ostamassa

Viesti Kirjoittaja Jukikyy »

SamuliR kirjoitti:kyl se vähä viheltää, ainaki itel
Ok!
Nykyisiä autoja C32 AMG vm. 2003 (395hv ja 518nm) (harrasteauto)
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Avatar
SamuliR
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Ke 21.10.2009 20:36
Paikkakunta: Karhula

Re: W203 C32 AMGia ostamassa

Viesti Kirjoittaja SamuliR »

jos haluu voimakkaamman efektin nii niissä putkis mitkä tua kylmän ilman putsareille on semmonen äänen vaimennin hässäkkä jonka voi poistaa jos haluaa.
N293 EQC400
W211 E63 AMG
W251 R320cdi mätänee pihalla
Ex: W203 C32 AMG
Avatar
Kakemake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 342
Liittynyt: Ma 20.02.2012 17:10
Paikkakunta: Uusimaa

Re: W203 C32 AMGia ostamassa

Viesti Kirjoittaja Kakemake »

Eipä tullut tähän talouteen vielä AMG-märssyä. :thumbdown: Tuli käytyä Saksan maalla pällistelemässä vehkeitä, mutta ei löytynyt sitten yhtään C32:sta mikä olisi sytyttänyt. Kaikki jotenkin räpellyksen oloisia, ruttuisia, suttuisia tai muuten vaan nuhjuisia. Ja ruosteisia. Ehkäpä olisi pitänyt olla valmis sijoittamaan viisi tonnia lisää rahnattia, niin olisi voinut hakea merkkiliikkeestä valioyksilön. Tuli kuitenkin haettua W203 200CDI :lol: vuodelta 2007, mutta siitä juttua sitten sopivammassa topikissa paremmalla ajalla :)
W108 remontissa
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
teemu.vehkamaki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: La 26.02.2011 22:39

Re: W203 C32 AMGia ostamassa

Viesti Kirjoittaja teemu.vehkamaki »

-no vaikka tulevaisuuteen jäi, niin hienon pelin varmasti sait... :clap:
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Re: W203 C32 AMGia ostamassa

Viesti Kirjoittaja M.K »

Järki päätös. AMG on käyttöautona Suomen tiestölle melkolailla turha kapistus. Sen rahan minkä sijoittaa noihin kolmeen kirjaimeen, voi sijoittaa moniverroin järkevämmin normimallin lisävarusteluun, ilman että niistä "sakotettaisiin" korkealla päästöverolla.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Vastaa Viestiin