126 Tankin koko ja muuta bensa-asiaa

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Taimo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Pe 04.04.2003 19:42
Paikkakunta: Mänttä

126 Tankin koko ja muuta bensa-asiaa

Viesti Kirjoittaja Taimo »

Paljonko olette saanut W126 tankkiin polttoainetta. Tiedot sanoisi koon olevan n. 90 litraa.

Itse testasin ja ajoin tankin tyhjäksi niin että jäin tien päälle. Heitin tankkiin litran bensaa ja ajoin parin kilsan päähän lähimmälle huoltamolle. Pitkällisen ja hermoja vievän lirutuksen jälkeen sain mahtumaan 103 litraa. Olisiko tankki vaihdettu vai turpooko se vanhimmiten vai onko 103-104 litraa n. 90 litraa.

Isossa tankissa on puolensa. Itse pääsisin -82 280 se:llä jos oikein yrittäisi n. 1000 kilsaa.Toisaalta melkein poru pääsee kun tankin täyttää, tuollainen reilu sata euroa tuntuu kyllä meikän lompsassa.

Millä ajelette W 126 kuskit ? Itse ajelen 98:lla jotkut ajaa kuulemma joka toisen tankin 95:lla.

Tuo bensapumppu on aika kiihkeä. Tyhjään tankkiin kun heittää litran pari ei tartte sahata käyntiin hörähtää lähes heti käyntiin.
Avatar
tero
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ke 09.04.2003 21:20
Paikkakunta: Espoo

Re: 126 Tankin koko ja muuta bensa-asiaa

Viesti Kirjoittaja tero »

Taimo kirjoitti:Paljonko olette saanut W126 tankkiin polttoainetta. Tiedot sanoisi koon olevan n. 90 litraa.

Itse testasin ja ajoin tankin tyhjäksi niin että jäin tien päälle. Heitin tankkiin litran bensaa ja ajoin parin kilsan päähän lähimmälle huoltamolle. Pitkällisen ja hermoja vievän lirutuksen jälkeen sain mahtumaan 103 litraa. Olisiko tankki vaihdettu vai turpooko se vanhimmiten vai onko 103-104 litraa n. 90 litraa.

Isossa tankissa on puolensa. Itse pääsisin -82 280 se:llä jos oikein yrittäisi n. 1000 kilsaa.Toisaalta melkein poru pääsee kun tankin täyttää, tuollainen reilu sata euroa tuntuu kyllä meikän lompsassa.

Millä ajelette W 126 kuskit ? Itse ajelen 98:lla jotkut ajaa kuulemma joka toisen tankin 95:lla.

Tuo bensapumppu on aika kiihkeä. Tyhjään tankkiin kun heittää litran pari ei tartte sahata käyntiin hörähtää lähes heti käyntiin.
Oman olen aina täyttänyt kun bensavalo rupeaa vilkkumaan, ja silloin sinne menee lähelle 80 litraa. Se että paljonko oikeasti tankinpohjalla on jäljellä en osaa sanoa. On hyvinkin mahdollista että siellä on paljonkin enemmän kuin se kirjan lupaama 12,5 litraa.

Tuo bensapumppuhan K-jetronicissa pumppaa järjestelmän täyteen ja palauttaa ilman paluuputkea pitkin tankkiin kunhan sytysysvirta on kytketty joten soppaa tulee lähelle suuttimia ilman että tarviitsee pyöräytää. Eli pitääkin lähteä aika heti.

olen kaatanut 98:a tankkiin, koska kone on ilman nakutusanturia niin en kyllä viitsisi riskeerata. Veikkaan että säätämällä sytkää pari astetta myöhäsemmälle voisi varmaan ajaa 95:tosella ihan hyvin.

Koneeseen tehtiin parikymmentä tuhatta kilsaa sitten venttiilityöt ja Vehon asentaja suositteli venttilivoitelulisäaineen käyttöä sekä sääti seokset piirun verran rikkaan puolelle. Sanoi että muuten tämä M110 on herkkä oppimaan pukkaamaan sinistä savua. Syy venttiiliremppaan oli nimenomaan se että lämpimänä käynnistettäessä tuli tupsahdus sinistä. Ei ole tullut sen jälkeen.

Enpä sitten tiedä onko vehon asentajan väitteessä perää. Toisaalta niin miksipä ei. Autolla oli kuitenkin ajettu vain 100.000 kun remppa tehtiin ja sekin suurimmilta osin 80-luvulla vanhalla lyijyllisellä. Vasta viimeiset parikymmentä tuhatta meni lyjyttömällä Joten ei kai sen olisi pitänyt vielä laskea öljyä venttiilinvartta alas. Ellei sitten venttiilikumit kovettuneet ihan käytön puutteesta.

Soppaa menee kesällä noin 12 sadalla, taajama-ajossa. Talvikulutuksesta ei ole oikein muistikuvaa. Talvirenkaita kun ei ole ollut 15 vuoteen.


,Tero
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Kovettuneet venttiilinohjurin kumit on noiden M114, M130, M110 yms kuutosten perus vika, kuulemma oli yleistä että kansiremppa jouduttiin tekemään jo 130tkm ajon jälkeen.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
tero
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ke 09.04.2003 21:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tero »

Muffler kirjoitti:Kovettuneet venttiilinohjurin kumit on noiden M114, M130, M110 yms kuutosten perus vika, kuulemma oli yleistä että kansiremppa jouduttiin tekemään jo 130tkm ajon jälkeen.
Onko mitään tietoa että ovatko nyt sitten noi vaihdetut ohjurinkumit yhtään sen parempiä kuin alkuperäiset, vai onko vaihto sitten taas edessä seuraavan +100tkm jälkeen ?

,Terob
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Empä tiedä, oma auto on seissy niin kauan että niilla on ollu aikaa kovettua :)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Loppunut

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Kerran loppui aine ja tankkiin meni liruttamalla 91 litraa. Usein ajan tankin niin tyhjiin, että sinnen menee 80-85 litraa liruttamalla piripintaan. Varatankin koko on aika tarkkaan sen 12,5 litraa. Eli, kun tasaisella alustalla valo alkaa palamaan jatkuvasti on tankissa 12,5 litraa. Kun vlkutus alkaa, tankissa on n. 15 litraa.

Yli sataa litraa ei kyllä vakiotankkiin voi mennä...Ettei bensa-aseman mittari olis jäänyt kalibroimatta :)
Avatar
Taimo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Pe 04.04.2003 19:42
Paikkakunta: Mänttä

Jännä juttu

Viesti Kirjoittaja Taimo »

Silloin kun tankkasin ton reilu 100 litraa ihmettelin kyllä. Tarkastin peräkontin ei mennyt sinne eikä lätäkköäkään maahan jäänyt. Täytyypä tänä kesänä testata uudestaan. Toivottavasti on vaihtotankki sillä on ikävää jos mittarit kusettaa asiakkaita noi reippaasti.

Silloin testasin kulutusta ja ajoin tankin tyhjiin. Ajo oli lähinnä matka-ajoa kesäloma reissulla 100-105km/h, jonkin verran kaupunkipyöritystä ja muutama kiihkeämpi ohitus moottoriteillä. Pääsin tankilla 886km. Jos 104 litraa olis oikea keskikulutus olisi 11,7 ja taasen tuollainen 90 litraa tekisi 10,2.
Kumpi lähempänä totuutta?
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Tonni rikki

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Varsinkin volkkarin TDI-vermeistä hehkutettiin, että yli 1000 km pääsee tankillisella. Voin kertoa, että saman onnistuu kyllä W126:n kanssakin :lol: . Tonttu tuli täyteen ja valo on palanut n. 50 km. Matka-ajoahan se suurimmaksi osaksi, eikä kovin kaahaamalla. Tosin aika ovelaa, että tämän juhannuksen seutuun ei ole näkynyt yhtä ainutta poliisiautoa tai muutakaan virkavaltaa. Näinköhän ne kaikki olivat valvomassa vesillä :shock:

Bensalaaduista 98E on aina käytössä, mutta koskaan en ole saanut 80 litraa tankkiin menemään - toisaalta asemalle on ajettu viimeistään tuon 50 km jälkeen valon ensimmäisestä syttymisestä. Tuolloin se palaa jo jatkuvasti, joten esim. 78 litraa + jäljellä olevat tippa tekevät kaiketi sen 90 litraa. Valo on kylläkin tarkka ja sen syttymisen voi bensamittarin neulasta ennustaa n. 5 km tarkkuudella.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Vastaa Viestiin