Kesärenkaitten epänormaali kuluminen?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Lindroos
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 358
Liittynyt: Ti 18.03.2003 21:47
Paikkakunta: Ähtäri
Viesti:

Kesärenkaitten epänormaali kuluminen?

Viesti Kirjoittaja Lindroos »

Eilisen jarruremontin yhteydessä katselin 4kk (20tkm) alla olleita kesäkumeja sillä silmällä että kohta on renkaitten osto edessä. Ostin tosiaan nykyiset kumit viime elokuussa ja nyt ne rupee olemaan sakkopinnalla. Keväällä vaihdoin aikaisemmin edessä olleet taakse ja päinvastoin ja nyt eilen uudestaan. Selvästi huomaa että takana kuluu renkaat enemmän. Vielä jonkin verran enemmän sisälaidasta. Ja jos oikein tarkkaan katsoo niin oikean puolen takakumi kuluu enemmän kun vasen. Autoa on madallettu aika reilusti ja jo silmällä huomaa että vallankin takana on campperia reilusti. Muistaakseni suuntaustodistuksen mukaan –2.50. Ja takapyörät auraavat. Ihmettelin tätä jo suuntauksessa mutta asentaja väitti että näin sen pitää olla. Tuntuu kyllä aika hassulta.

Mutta miten muilla kuluu esim. W124:ssa renkaat. Ainahan takavetoinen syö takarenkaita enemmän mutta onko ero tosiaan noin huomattava. Vai onko 200D:n vääntö niin valtava että kumit on sulanu huomaamatta alle :D .

Ja mitähän renkaita kannattas harkita nyt seuraavaksi alle. Nämä nykyiset kumit on aivan halvimmasta päästä mitä syksyllä löysin mutta ihan tyytyväinen olen ollu. Vesisateella pitoa kaipaisi vaan lisää. Kyselin parista paikasta uusia kumeja ja tässä olis varteenotettavia vaihtoehtoja:

215/45/17-koko
Barum Bravuris (uusi malli) 639,- e 4kpl töineen
Aurora K103 (ei pinnoitettu) 483,- e 4 kpl töineen
Nokian NRVi 700,- e 4 kpl töineen
Marangoni Zeta 554,- 4kpl töineen

Mitähän noista kannattas harkita? Voi myös suositella muita merkkejä. Plussaa olis hinta ja hyvä kulutuskestävyys unohtamatta mukavuutta (hiljanen, vakaa ajettava)
[url=http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/lindroos/lindroos.html]EX MB 200D vm.88/89[/url][url=http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8683]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Kyllä ne renkaat tosiaan kuluu minullakin uskomatonta vauhtia.Nykyisillä(225/40/18) renkailla olen ajanut n.2kk ja 10tkm ja lähes puolet pinnasta jo kulunut!Taitaa tosiaan olla tuo 200D:n uskomaton voima mikä renkaat kuluttaa...

No joo ehkä suurempana syynä tuo renkaiden matalaprofiili, se kuuleman mukaan vaikuttaa paljon.Takarenkaiden asento on kyllä melko huvittava, camperia on aika reilusti ja sisäreunat takana on melko kovilla.Säätövarat eivät vain riitä saamaan camperia oikeaksi.

Olisikin mielenkiintoinen tietää eri rengasmerkkien kulutuskestävyys.tällaista testiä ei ole kyllä silmiin osunut?!Ainakaan se että rengas on laadukkaan merkkinen ei takaa sen hyvää kulutuskestävyyttä.
Viime kesänä ostin 17" pinnoitetut Marixit, surkeampia renkaita ei aivan heti ole tullut vastaan :? Nyt alla oleviin pinnoitettuihin Agi Deckeihin olen ollut tyytyväinen mutta nopeaa on näilläkin kuluminen.Tosin hintakin oli halpa, n.440 € kun halvimmat esim. Continentalit olivat 1000€ :shock:
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Kestää ja ei

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Omat kokemukset ovat sitä luokkaa, että mikäli alla ovat 50-sarjalaiset tai jopa alle, niin kuluminen on nopeaa merkistä riippumatta. Kaiketi näissä matalissa munkeissa haetaan optimikaarrepitoa ja myös jonkinasteista mukavuutta pehmeällä seoksella :shock:
Reilulla kymppitonnilla ovat menneet "lunastuskuntoon" niin Pirellit, GoodYearit kuin Misukatkin. Tosin en arvaa ajella matalaprofiilisia ja leveitä kiekkoja aivan finaaliin - se vesiliirron pelko on viisauden alku.

Nyt alla pyörivät W126:n vakiokokoiset nokialaiset NR2:t tai sinne päin. Kuitenkin ovat nämä mainoksen "matorenkaat", joissa on erittäin leveä keskiura. Eivät olleet likikään uudet, kun ne auton mukana tulivat ja itse olen kelannut niillä yli 20.000 km. Vieläkään eivät ole riskirajalla, kulumismittari pinnassa on 1-6 asteikolla ja nyt on vitonen menossa sileäksi. Siis neljä pykälää vielä sakkorajalle.

Renkaat näyttävän olevan hyvin kulutusta kestävät ja ovat kovasti hiljaiset. Muissa ominaisuuksissa sijoittunevat keskikastiin - toisaalta autolehtien testit laittavat renkaat aivan eri rääkkiin kuin rauhallinen Mersukuski.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

No onko noi megatuning renkaat niin välttämättömiä, eikö sitä pärjää halvemmilla 15"?
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Lindroos
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 358
Liittynyt: Ti 18.03.2003 21:47
Paikkakunta: Ähtäri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lindroos »

AM: Ai sullakin on Marix huippu uusiokumit :D Halvat ne kyllä oli. Ostin Seinajoelta viimesyksynä ja hintaa oli muistaakseni 270€/kierros. Lähes ilmaset mutta ei niillä kyllä mitään teekkään. Sateella vaarallisen liukkaat jne. Toista kertaa en kyllä ihan äkkiä uusiokumeihin sorru. Vaikka joillakin on kyllä hyviä kokemuksiakin. 100-200€ lisää niin saa jo huomattavasti paremmat ja ennenkaikkea turvallisemmat kumit.

Edellisessä autossa 45 sarjalaiset Falken 502 kumit ja niihin olin todella tyytyväinen. Kesti kulutusta reilun 2 vuotta (30tkm) ja oli vieläpä hiljaset ja sateella pitävät. Yleensä mitä kalliimpi ja pehmosempi kumiseos sitä nopeampaa kuluminen on. Esim. Goodyearin F1 Eagle kuluu silmissä ja parilla kaverilla menny sakoiksi jo 10tkm ajolla. Ajattelin seuraavaksi kokeilla tota Aurora K103 rengasta. Saas nähdä millaset on.
[url=http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/lindroos/lindroos.html]EX MB 200D vm.88/89[/url][url=http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8683]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Juu, kyllä nuo meikänkin Goodyear Eaglet kului puhki (sanan varsinaisessa merkityksessä :wink: ) sisäreunasta. Ulkoreuna oli jotakuinkin sakkorajalla, mutta sisäreuna oli jo kudoksilla. Toinen takarengas itseasiassa kului siinämäärin kudoksille että tyhjeni ajossa. Ja sitten oli jo kiire rengasliikkeeseen.
Samanlailla kävi tuossa 240D:ssä Michelinin MXT:lle.
Ja saman tempun teki tuon 300D:kin MXT:t, eli rengas oli kudoksilla sisäreunasta, vaikka ulkoreunassa oli pitkälti toista milliä pintaa.
Ja rengaskoot oli ihan normaalit, eikä koslia ole / ollut madallettu.

Nuo Michelinin MXV3A:t ovat nyt kolmatta kesää tuossa W126:sen alla. Ehkä ne kestävät vielä nipinnapin seuraavan kesän, mutta luultavasti syksyllä saa taas kaartaa rengasliikkeen pihaan. Kilometrejä on varmaan kertynyt jo reilusti yli 30th, mutta kyllä sitä pintaa on vielä 3-4 milliä. Itseasiassa kuluminen oli ensimmäisenä kesänä kaikista voimakkainta; takarenkaat olivat kuluneet jokseenkin puolet enemmän, kuin etugummit. Sen jälkeen olen vekslannut pyöriä eestaas ja kuluminen näyttäisi olevan kohtalaisen tasaista ainakin silmämääräisesti tarkkaillen.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Jone M
Valvoja
Valvoja
Viestit: 423
Liittynyt: Su 16.03.2003 17:33
Paikkakunta: Tornio

Oikea taka

Viesti Kirjoittaja Jone M »

Viime kesänä joudin tuohon nelivetoon investoimaan uudet kesärenkaat (ja syksyllä talvirenkaat) Kun aiemman omistajan hankkimat kitkat oli tullut tiensä päähän. Tai tarkemmin sanottuna kitka!. Eli Renkaat olivat varmaan pyörineet alla muutaman vuoden ja katso!: Oikean puolen takarengas oli sakko(li...jopas haksahti) -tavaraa. Vasen puoli olisi ollut vielä loppukesän ajettavassa kunnossa mutta oli mennyt kangas poikki sisäpuolelta aiheuttaen paiseen kyljessä. Eturenkaat taasen pyörivät nytkin "Sheikin" eli tuon valkoisen ässän alla eturenkaina, ja pintaa on hyvinkin tämän kesän tarpeisiin. Mahdollisen yllättävän autopulan sattuessa voinee ehkä uskaltautua jopa talviliikenteeseen ensi talvena. Luulin että tuo oikean takarenkaan syönti on nelikon ominaisuus (kaikki mahd. pyöränmittaukset tehtiin valtuutetussa korjaamossa) mutta täällä ja muualla kuulemieni kommenttien valossa uskallan heittää ajatuksen ilmaan: Olemmeko ainoita ketjun aloittajan kanssa?
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Kesärenkaitten epänormaali kuluminen?

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Lindroos kirjoitti: Mutta miten muilla kuluu esim. W124:ssa renkaat. Ainahan takavetoinen syö takarenkaita enemmän mutta onko ero tosiaan noin huomattava. Vai onko 200D:n vääntö niin valtava että kumit on sulanu huomaamatta alle :D .

215/45/17-koko
Barum Bravuris (uusi malli) 639,- e 4kpl töineen
Aurora K103 (ei pinnoitettu) 483,- e 4 kpl töineen
Nokian NRVi 700,- e 4 kpl töineen
Marangoni Zeta 554,- 4kpl töineen
Kyllä on tuuningigummeilla kovat hinnat.
Soittelin eilen minäkin TE:een kesärenkaista, ja koko olisi vakio 195/65R15.
Edullisin oli Nokian NRH, 280 euroa kierros töineen päivineen.
Taidan kuitenkin päätyä 320 euron Goodyeariin...
Pirellit taisi mennä jo lähelle 400 euroa.

Mitä tulee alkuperäiseen kysymykseen: jostain syystä vaikuttaa, että nelivedossa taas kuluu vasen eturengas kaikkein vähiten. Muut gummit alkavat olla siinä jamassa, että hiukan itseäkin hirvittää mutta tuolla yksi nakki on vielä "kyllä tällä kesän ajaa"-kunnossa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Lindroos
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 358
Liittynyt: Ti 18.03.2003 21:47
Paikkakunta: Ähtäri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lindroos »

Eihän se 17" kumi enään mikään kauhean kallis ole. Pari kolme vuotta sitten hinnat oli ihan eri lukemissa. Auton valmistajat siirtyvät vuosivuodelta suurempiin vanne kokoihin ja matalampaan kumiin. Tämä varmaan osaltaan tiputtanut 16" ja 17" kumien hintoja. Mutta oman talouden kannalta olis järkevää ostaa ihan perus 195/65/15 ja ajella niillä mutta minkäs teet kun tälle linjalle on tullut lähdettyä.

Katselin tossa aikanikuluksi mersuun sopivien 18" ja 19" suvikumien hintoja. Rupee meinaan joka hiacessa olemaan jo 17" alla ja jollain lailla pitäs erottua joukosta. :wink: Eniten ottaa päähän kun kaverin kuittailee että tollanen 17" on talvikoko. Tuli muuten mieleen kun viime vai toissa talvena kävästiin kaverin kanssa Helsingissä yhden tutun luona ja jätkä oli ostanu uuteen väyryseen 235/35/19 Continental kitkat. Pito ei kuulemma ollu paras mahdollinen mutta aika kähee talvirengas. Hintaa ei kehdannut kertoa ja oli Saksasta joutunu tilaamaan koska Suomessa ei ole kuulemma joka päivä kysyttyä tavaraa :D

225/40/18
UNIROYAL RAINSPORT 1 - 940€
CONTINENTAL SPORT CONTACT 2 - 1110€
NOKIA NRZi - 920€

225/35R19
UNIROYAL RAINSPORT 1 - 1120€
CONTINENTAL SPORT CONTACT 2 - 1330€
MICHELIN SPORT - 1444€
[url=http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/lindroos/lindroos.html]EX MB 200D vm.88/89[/url][url=http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8683]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Lindroos kirjoitti:225/40/18
UNIROYAL RAINSPORT 1 - 940€
CONTINENTAL SPORT CONTACT 2 - 1110€
NOKIA NRZi - 920€

225/35R19
UNIROYAL RAINSPORT 1 - 1120€
CONTINENTAL SPORT CONTACT 2 - 1330€
MICHELIN SPORT - 1444€
No, kuka mihinkin rahansa pistää. Kyllä yksi puolituttu kaveri oli hiljakkoin tässä kylillä ostanut Volvon S40:n ja seuraavalla viikolla tilauksessa oli jo ko. peliin jotkut tolkuttomat vanteet ja madallussarja.
Mutta että mummonmarkkoja neljästä kesärenkaasta yli 8400?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Joo-o kyllä 17" on talvirengaskoko! :wink: Kesäkiekkojenkin 18":kin näytti jo pienelle heti seuraavana päivänä alle laiton jälkeen :?

On hinnat kyllä tippuneet ja valikoima on kasvanut huimasti.Ostin tuossa keväällä 225/40 18 renkaat ja hintaa oli noin 440€ sarja.Pinnoitetut tosin mutta yllättävän hyvät.Talvella ostin 2 kpl Nokian Hakkapeliitta NRW kitkarenkaita kokoa 225/45 17 ja hintaa ei ollut kuin n.200€ pari.Taitaa 15" rengaskin maksaa yhtä paljon jos ei enemmän??

Jotkut 19" tai 20" näyttäisivät jo joltain mutta laitappa nyt sellaiset käyttöautoon alle...ovat HIEMAN liian kalliita ostaa kun pari sarjaa menisi kesässä!
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Eihän nuo ole edes pahoja hintoja. :wink:

Michelin Sport:

255/30R20 - - - - - 2027€
255/30R21 - - - - - 2126€
255/30R22 - - - - - 2541€

Jossain CLK:ssa oli joskus tuollaiset 22-tuumaiset pyörät. Eipä siihen paljoa varmaan saa kumia enää päälle. 8)
W140:ssä nuo 20" eivät näytä edes kauhean isoilta, puhumattakaan ML:stä.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
juuso
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 170
Liittynyt: Ma 23.06.2003 15:49

Intran A-line?

Viesti Kirjoittaja juuso »

Pasi M. kirjoitti:Eihän nuo ole edes pahoja hintoja. :wink:
Liekö sinulla "Pasi M." Intran A-linet tuossa viereissä kuvassa?Jos on- niin mikä koko/ offsetti?
126:n/116n/ 107:n offsethan ei ole kovin yleinen nykyään- kaikissa uusissa tahtoopi vissiin olla paljon suuremmat lukemat. Kuka mahtaa myydä Intraa Suomessa?

Täytyy kyllä kommentoida myös että: kiva idea tuo sinun käsinhämmentäjä tuossa viestiesi alareunassa- saa hyvälle tuulelle...
Unelmilla on tapana toteutua...
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: Intran A-line?

Viesti Kirjoittaja PM »

juuso kirjoitti:Liekö sinulla "Pasi M." Intran A-linet tuossa viereissä kuvassa?Jos on- niin mikä koko/ offsetti?
126:n/116n/ 107:n offsethan ei ole kovin yleinen nykyään- kaikissa uusissa tahtoopi vissiin olla paljon suuremmat lukemat. Kuka mahtaa myydä Intraa Suomessa?
Juu, ovat Intran A-Linet.

Kuva

Koko on normaali 15x7" ja ET on W126:sen alkup. 25.
Euromasterilta ne ostin ja tais olla ovh jotain hieman yli 5k vanhaa markkaa. Nekin joutuivat ne jostain tilaamaan, oli meinaan ainoa vanne joka sopi tuohon W126:een. Hieman jäi vaan harmittamaan, ettei tullut samalla otettua 16x7,5" ja siihen päälle 225/55:sta Pilot Primacya.
Noh, se olis sitten ollut muutamaa pykälää kalliimpi paketti ja jotenkin tuntuu siltä että tuosta autosta ei tule koskaan luovuttua, niin kyllähän sitä vielä kerkiää... Noh, ainakaan ei mukavuus kärsinyt. :lol:

On muuten kyllä todella laadukkaat nuo vanteet. Kolmas kesä menossa ja silti ovat kuin uudenveroiset. Ei yhtään naarmua, syöpymää etc. Ja vaikka lika ja jarrupöly olis ollut kuukausikaupalla kiinni vanteessa, niin silti lähtee normaalilla autoshamppoolla ja harjalla todella puhtaaksi ilman mitään liuottimia. Toisin kuin nuo Hondan halpisvanteet, joihin syöpyi ihme koloja sisäpintaan jo ensimmäisen kesän jälkeen. Jos niillä olis ajettu myös sama ~20000km kesän aikana, taitais olla jo ihan valmista kaatopaikkakamaa.

Ainakin näistä puljuista löytyy Intraa (pikainen lista Googlella):

http://www.prostreet.fi/vanteet/
http://www.patenrengas.fi/vanteet.html
http://www.rengastienautotarvike.fi/tuo ... anteet.htm
Viimeksi muokannut PM, To 03.07.2003 17:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
juuso
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 170
Liittynyt: Ma 23.06.2003 15:49

Re: Intran A-line?

Viesti Kirjoittaja juuso »

Pasi M. kirjoitti:Hieman jäi vaan harmittamaan, ettei tullut samalla otettua 16x7,5" ja siihen päälle 225/55:sta Pilot Primacya.
On kyllä varmasti laadukasta tavaraa. Kerran kuulin väitteen, että Intra olisi oikeasti valmistanut AMG:n originaali Monoblockia- tiedä häntä kuitenkaan. AMG:hän joka tapauksessa on brändi- eikä valmista itse hippuloita, ainakaan kaikkea.

Oletko siis sitä mieltä, että A-linen saisi myös 16- tuumaisena esim. 25 offsetilla- tuntuisi itselleni kaikista sopivimmalta?

Tuolla saitilla (intra.de) väittivät, että vaihtoehtoina olisi vaan 15 ja 17, molemmat 25 offsetilla. 16 tuumainen olisi ainoastaan 35 mm offsetilla. Ei olisi muuten pahannäköinen saman valmistajan A-line Evokaan- ainakaan jos pistäisi esim. kaksioviseen malliin.

Miten jos päätyisi 17 tuuman vanteeseen: onko rengaskokoja hyvin tarjolla? Ei nimittäin haluaisi ainakaan eteen kovin leveää. Orggishan on ollut 205/65/15 tai 205/70/14, iästä riippuen.

Siihen aikaanhan on varmaan myös ajateltu, että rengas muodostaa osan "jousituksesta" ja viritetty alusta silleesti. Eikö muutos ole aika suuri jos vaikkapa alkuperaisen 14:sen tilalle laittaapi 17 tuumaa- menee meinaan se renkaan "joustava" osa 1.5 tuumaa matalammaksi. No- nykyinen 16 tuumaa on kyllä tuntunut ihan ok:lta...

Onko kellään tietoa: mistä saisi originaali AMG:tä? Isäni sanoi aikoinaan ohjeeksi (sanoo varmaan edelleen samalla tavalla), että "jos rahaa on vähän, kannattaa ostaa vaan parasta". No aina ei periaatetta ole elämässä voinut noudattaa- mutta hintojahan voi kysellä :wink:
Unelmilla on tapana toteutua...
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: Intran A-line?

Viesti Kirjoittaja PM »

juuso kirjoitti:Oletko siis sitä mieltä, että A-linen saisi myös 16- tuumaisena esim. 25 offsetilla- tuntuisi itselleni kaikista sopivimmalta?
Intran vanhojen nettisivujen mukaan tuota A-Line:ä sai muistaakseni (en siis ole 100% varma, mutta katselin kyllä niitä monta kertaa) 15 / 16 / 17 / 18-tuumaisena. Tuon 16-tuumasen offset oli joko 25 tai 20, kuten myös tuon 17:sen. 18" ET oli sitten lähempänä kymmentä, koska vannekin on 8 / 9" leveä.

Joku oli laittanut tuollaiset 18-tuumaset W107 SLC:hen ja oli meinaan aikas ärjyn näköiset siinä. 8)
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Lindroos
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 358
Liittynyt: Ti 18.03.2003 21:47
Paikkakunta: Ähtäri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lindroos »

Aina huomaa jotain "vikaa" kun mersulle jotain tekee :( Öljynvaihdon yhteydessä huomasin että eturenkaat runko ei näytä ihan terveeltä. Piti oikein ottaa kuva ja etsiä kuitit hyllystä sillä meinaan kyllä kysellä jos takuu korvais jotain. On viime syksynä ostetut renkaat ja aina ajettu oikeilla rengaspaineilla ja nyt silti runko näyttäis halkeilevan. Eihän tolla edes uskalla ajella jos vauhdista räjähtää, on kuitenkin eturenkaana tällä hetkellä. Muut renkaat on täysin virheettömiä. Taitaa olla viimeset uusiokumit mitkä mun autosta löytyy. Merkki on Marix ES-01. Renkaille luvattiin 3 vuoden takuu kun ostin mutta mun ajomäärällä ne menee kyllä vuodessa. Antaskohan ne eteen uudet renkaat koska samalla akselilla pitää olla yhtä paljon pintaa ja samalla kuviolla varustetut renkaat. Ennemmin ottasin alennusta kyllä kunnon renkaista eikä huolis enään samanlaisia.

Kuva

Mitä luulette että maahantuoja tuumaa kun maanantai aamuna otan yhteyttä?
[url=http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/lindroos/lindroos.html]EX MB 200D vm.88/89[/url][url=http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8683]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Säästöä

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Jos paljon ajaa, niin huonompaa säästökohdetta ei olekaan kuin renkaat, ja pinnatut on kyllä kaikki surkeita, niistä on jo rungot väsyneet...

Kunnon uudet renkaat alle ja sillä hyvä. Marangoni on yllättävän hyvä, ja kestää hemmetin hyvin.
Avatar
Jori K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 687
Liittynyt: Pe 04.04.2003 21:08
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jori K »

Pinnatuista (nimikin kertoo jo kaiken) ei ole kuin pahaa sanottavaa - 2 kpl on räjähtänyt alle. Koskaan en enää niihin kajoa!
- toisaalta nykyvanteideni lystikkään rakenteen vuoksi tahtoo tuo renkaan 'jalka' hajota ennen pintaa (jos niitä vaihtelee päikseen edestä taakse)
Viimeksi muokannut Jori K, La 05.07.2003 22:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

350 SLC kirjoitti:Pinnatuista (nimikin kertoo jo kaiken) ei ole kuin pahaa sanottavaa - 2 kpl on räjähtänyt alle. Koskaan en enää niihin kajoa!
Eukon vanhassa autossa oli pinnatut talvikset alla ja niistä irtoili kuviot koko ajan, aina kun viitsi valittaa sai uudet mutta eihän sitä jatkuvasti jaksa...
Avatar
Lindroos
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 358
Liittynyt: Ti 18.03.2003 21:47
Paikkakunta: Ähtäri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lindroos »

Kyllähän siinä niin kävi että turha takuuseen on kysellä ainakaan kahta kappaletta uusia renkaita. Yhden olis korvannu mutta senkin erimerkkisellä uusio kumilla. Eikä oikein kiinnosta enään noi uusio kumit, sen verran huonoja kokemuksia tästä merkistä ainakin. Aikanaan kun noi ostin niin hintaa oli n.290€ asennettuna ja nyt olis 113€/kpl. Joutus siis ainakin yhden kumin ostaa jotta sais samalle akselille saman kuvion ja pintaa saman verran. Eikä oikein kiinnosta tollanen sekarengastus.

Joten niimpä kyselin muutamasta paikkakunnalla vaikuttavasta rengasliikkeestä renkaita ja Kumhoo olis saanu 515€ nokian joku malli 650€. Sähköpostilla sain parhaan tarjouksen Auroran K103 kumeista 418€ joten tilasin ne. Saas nähdä millaset on mutta ainakin pienen nettifoorumi selailun tuloksen mukaan kellään ei ole pahaa sanottavaa. No tämän syksyn jos ne kestäs niin taas saa ens keväänä katsella uusia. :(
[url=http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/lindroos/lindroos.html]EX MB 200D vm.88/89[/url][url=http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8683]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Aurora

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kaverin Volvo T5-R:ssä on Aurorat, kaverin sanoin: Ne ei pidä kuin ilmaa. Eli eivät sovi tuohon autoon ollenkaan.

Appiukon Passatissa on kanssa Aurorat ja ne menee siinä ihan ok, mutta ne ovat todella kovaa seosta, eli pitoominaisuudet jäävät hiukan heikoiksi, varsinkin vesikelillä. Vastaavasti kuluvat todella hitaasti ja sopivat pienitehoiseen peliin, Turbovolvo taas tarvii pehmeät renkaat jotta pitoa riittää.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Mulla on w201:ssa Nokia NRT:t ja mökille lähtiessä sato julmetusti vettä motarilla niin huomasin että nekään ei tykkää vesikelistä.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Muffler kirjoitti:Mulla on w201:ssa Nokia NRT:t ja mökille lähtiessä sato julmetusti vettä motarilla niin huomasin että nekään ei tykkää vesikelistä.
Haa! Noita Nokian NRT:tä on mollattu mersumiesten keskuudessa jo Suoli 24:n aikoina. Lähinnä W123-kuskeja on harmittanut se, että autosta tulee melkoinen vempula nokialaisilla. Ja sellaiset ne muuten on meikänkin satakakskolmosessa alla, edellisen omistajan peruja. Ajettavuus nyt on noilla välttävä, mutta onneksi pitoa riittää niin että "vanhalla lahnallakin" pääsee mutkaista tietä näkymättömiin, jos lapsettaa.
Kysäisisin, minkä levyiset NRT:t sinulla on W201:n alla? Kaikesta pahasta huolimatta nokialaiset tuossa 175/80 R14-koossa ovat mielestäni vesikelillä sangen hyvät. Ainakin, kun kulutuspintaa tuntuu aina vaan riittävän...saas nähdä sitten, kun ovat kulahtaneet sileiksi, näillä näkymin noin vuonna 2008 :evil:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

350 SLC kirjoitti:Pinnatuista (nimikin kertoo jo kaiken) ei ole kuin pahaa sanottavaa - 2 kpl on räjähtänyt alle. Koskaan en enää niihin kajoa!
- toisaalta nykyvanteideni lystikkään rakenteen vuoksi tahtoo tuo renkaan 'jalka' hajota ennen pintaa (jos niitä vaihtelee päikseen edestä taakse)
Hmm. AIka jännää. Meillä käytettiin aikanaan Volkkari-bussissa pinnattuja renkaita ympäri vuoden (kyllä: oli kaksi kierrosta pinnoitettuja :oops: ) ja mitään ongelmia ei ollut. Jos kohta salolaisen kumikorjaamo Niemelän itse pinnoittamat kesäkumit tuntuivat kuluvan melko nopeasti. Ainoita renkaita, joita on oikein tosissaan vaihdettu, ovat olleet isäukon Lantikan gummut. Meikäläisellä ko. autolla ajellessa on rengas paukahtanut kolmesti eivätkä ko. nautinnosta ole jääneet osatta muutkaan puikkoihin päässeet. Mielenkiintoista, ottaen huomioon että autolla ajetaan järeillä 8-kankaisilla maasturinrenkailla 99% samoilla pääväylillä ja taajamissa kuin muillakin autoilla.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
kaba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 10.06.2003 13:53
Paikkakunta: Helsinki

renkaat

Viesti Kirjoittaja kaba »

mulla on alla seuraavanlaiset gummit: starperformer 225/45/17'....olikohan pirellin halpisversiot tai jotain....jokatapauksessa oon niillä ajanut nyt yli 40tkm ja toiminut moitteettomasti ja tän kesän ajaa helposti...ens kauteen joutuu varmaan jo panostaa uuteen settiin...ainoa negatiivinen mitä oon huomannut on sadekelillä pito...perä lähtee suht helposti irti (ehkä se hirvee w124cupee 2,3 tehokoneella edesauttaa :wink: ).vesiliirtoon niillä ei kuitenkaan mun mielestä oo taipumusta....ja oli aika edulliset (hintaa en muista mut jos jotain kiinnostaa ni firma on Vanne-center heti kehä3 sisäpuolella suutarilan kohdalla..)...


-kaba...230ce -90.315tkm
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ja meikä muuten investoi eilen TE;n alle Goodyearin GT3-renkaat, 195/65R15 ja hintaa 320 euroa per kierros.
Ihan ok kumit, hiljaiset ja mukavat. Suuntavakavuus ei tosin ainakaan uunituoreilla munkeilla tunnu parhaalta mahdolliselta ja ohjauskin on "hyvien" Vredesteinien jälkeen kevyen tuntuinen. Mutta ehkä GY:t tuosta vielä asettuvat.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Lindroos
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 358
Liittynyt: Ti 18.03.2003 21:47
Paikkakunta: Ähtäri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lindroos »

Tuli tehtyä sellanen huomio että kesä on edullisempaa aikaa ostaa uusia kesärenkaita. Löysin lapun mihin olin keränny huhtikuussa rengassarjojen hintoja (osa samoja mitä nyt kyselin) ja nyt otin uudestaan tarjouksia ja hinnat ovat 50-100€ kierrokselta halvempia. Paljon järkevämpi ostaa näin "loppukesästä" niin on hyvät renkaat syksysateille ja kevään karkea asfalti ei heti syö uusia kumeja pilalle.

Kysyntä on keväällä luultavasti paljon suurempaa ja näin ollen hintoja voidaan pitää korkeimpina. Ja uusia malleja on varmasti tulossa taas ens kevääksi ja vanhat varastot tyhjätään talvirenkaiden alta pois.
[url=http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/lindroos/lindroos.html]EX MB 200D vm.88/89[/url][url=http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8683]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
eeteeku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: To 17.04.2003 13:35
Paikkakunta: Nurmoo

Re: renkaat

Viesti Kirjoittaja eeteeku »

kaba kirjoitti:mulla on alla seuraavanlaiset gummit: starperformer 225/45/17'....olikohan pirellin halpisversiot tai jotain....jokatapauksessa oon niillä ajanut nyt yli 40tkm ja toiminut moitteettomasti ja tän kesän ajaa helposti...
WTF?! :shock: Yli 40tkm ja vielä "ajaa tän kesän" ??
Minun mielestä aika hillitön km määrä renkaan profiilin huomioiden. Pitänee hankkia itselle kans seuraavaksi tuommoiset (koko on kylläkin 205/55R16)
S211 320CDI -04
S203 220cdi -03


exät:
W639 111CDI -05
722.6 AMG laatikko -99 (liikuttaa 2t brittisohvaa)
kasa sprinttereitä
W140, 320 -94
W202 tourinki, 220CDI -00
190E -83
Avatar
Lindroos
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 358
Liittynyt: Ti 18.03.2003 21:47
Paikkakunta: Ähtäri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lindroos »

On kyllä aika reilusti jos yli 40tkm kestää. Kaverilla oli just tollaset StarPerformer kumit, kylläkin 16" mutta sama pinta. Ajeli niillä hetken aikaa ja myi auton pois. Sen verran tuli kyydissä istuttua että kyllä ne meteliäkin piti aika reilusti ainakin vm.88 Escortissa ja todella liukkaat sateella. Käsin kokeilemalla pinta oli todella kovaa, ilmeisesti käytetty paljon muovia seoksessa.
[url=http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/lindroos/lindroos.html]EX MB 200D vm.88/89[/url][url=http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8683]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
Vastaa Viestiin