W245 B-mallista kysymyksiä

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
teraja
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 12.09.2012 18:42

W245 B-mallista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja teraja »

Hei vaan kaikille, piti minunkin rekisteröityä tälle foorumille, kun ensimmäinen Mersu alkaa olemaan hankintavaiheessa.

Pienelle perheellemme (kaksi aikuista, vauva sekä pieni koira) olen hankkimassa autoa, ja tämä W245 B on listalla ykkösenä. Erittäin hyvät matkustamotilat tässä mallissa erityisesti houkuttavat.

Tarkemmin ottaen, suunnitelmissa olisi ensi keväänä todennäköisesti Saksasta käydä tuollainen facelift W245 diesel hakemassa. Vuosimallina olisi 2009 tai 2010, kilometrejä max. 80t. 200 CDI olis tietty parempi, mutta verot taitaa "pakottaa" ottamaan 180 CDI:n. Pelkästään Junge Sterne -yksilöt kelpaavat ja tuon kahden vuoden asteittaisen takuun lisäksi parempi varustelu ja hieman halvempi kokonaishintakin houkuttelee. Junge Sternen uskaltaa varmasti ostaa hieman huonommallakin autotuntemuksella, eli tuollaisen kanssa melkein voisi keskittyä ulkopuoliseen tarkasteluun ja tietysti koeajoon.

Jonkin verran kysymyksiä tästä on kuitenkin herännyt... Millainen huoltoväli näissä on? Entä jakohihnan vaihtoväli? Onko näissä edes hihna vai onko ketjukoneinen? Ilmeisesti alkupään (-05) autoissa oli jonkinasteista ruosteongelmaa ovissa, mutta onko näissä uudemmissa mitään tunnettuja tyyppiongelmia tai muuta huomioon otettavaa?

Onkohan missään esimerkiksi pdf:nä tai muuten tuon W245 faceliftin manuaalia? En ole millään löytänyt... Muuten olen kyllä tätä foorumia lukenut, mutta melko vähän tuntuu näistä B-mersuista olevan puhetta.

Kiitos jo etukäteen kaikesta avusta!
Avatar
SL666
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 205
Liittynyt: La 27.08.2011 19:49

Re: W245 B-mallista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja SL666 »

Minulla on ollut 3 v käyttöautona 180CDI. Kilometrejä on nyt 39500 km eli alle 15000 km vuodessa. Huoltoväli on 25000 km mutta minun ajolla käytännössä kerran vuodessa. Ajotietokone on kertonut milloin on huollon aika. Jakohihnan vaihtoväliä en tiedä, en edes selvittänyt näillä ajoilla.
Käytönaikana ei ole ollut mitään ongelmia eikä ylimääräisiä huoltotoimenpiteitä ole tarvinnut tehdä. No, viikko sitten oli huollossa Veholla ja takajarrulevyt olivat kuulemma ruosteessa ja piti puhdistaa. Etujarrut herkistettiin ja vaihdettiin jarrupalat. Vähät kilometrit tod.näk. vaikuttaneet asiaan.

Tällä moottorilla ja automaattivaihteistolla ei tarvitse kiirehtiä. Kiihdyttäminen on kuin kumilankaa venyttäisi. Kaupunkiajooon teho kuitenkin riitää ja hyvin alhaalta vääntävä kone toimii hyvin. Liikkeelle lähtö on mukavaa ja jouhevaa. Ihan hyvä paketti. Automaatti (cvt) toimii hyvin. Moottorin tyyppivioista ei minulla ole tietoja. Olisiko ne samat kuin C-ja E-sarjalaisissa? Ajotietokone kertoo kulutukseksi 7,2 l/100 km (keskinopeus 48 km/h). Kaverilla oli muutaman vuoden vanhempi ja n. 100000 km ajettuna etupyörän laakerit piti uusia. Korjaamolla olivat kertoneen muutamista vastaavista tapauksista. Muita isoja vikoja hänelläkään ei ollut n. 250000 km ajettuna.

Tilat ovat hyvät kuten mainitsit. Yksi mallin parhaimmista ominaisuuksista huomioiden auton koon. Ajettavuus on myös hyvä niin kesä- ja talviolosuhteissa poislukien huomattava tuuliherkkyys. Navakalla sivutuulella meno on todella levotonta. Ohjaus on hyvä mutta kääntösäde on iso. Ei se ole haitannut mutta pysäköidessä se kyllä huomaa. Näkyväisyys on melko hyvä, kulmat jonkin verran opeteltavia. Pysäköintitutka etu/taka on hyvä lisävaruste vaikka talvella anturit vaativat huolellista puhdistusta. En tiedä onko jotenkin yksilöllistä, käytöstä johtuvaa mutta talvella vanteisiin kertyy suoja>>pakkaskelillä helposti jäätä seurauksena tuntuvaa ravistusta. Sulatus lämpimässä pysäköintihallissa auttaa.

3 v käyttö ei juurikaan ole tuntunut tai näkynyt. Ei nitinöitä, natinoita, kaikki toimii, ei ruostetta missään ja maalipinta on hyvä. Sisustus myös laadukkaan tuntuinen ja ei kulunut normaalissa käytössä. Joitakin kiveniskeytymiä on konepellissä mutta malli ei ole kovin herkkä niitä keräämään. Autoa on pesty harjallisessa konepesussa mutta pinta on mielestäni silti hyvä. Normaalit leimat toisten autonovista on kyljissä ja öljy ym. tahroja verhoilusta löytyy. Melutaso on alhainen ajossa, tyhjäkäynnillä dieselkone roksuttaa kuuluvasti.

Etuistuimet ovat erinomaiset, niillä istuu hyvin pitkänkin matkan. Säädöt myös hyvät. Lisävarusteena minulla on etuistuimien mukavuuspaketti jossa on lisänä istuimen kallistussäätö, myös matkustajan puolella. Säilytystilaa myös hyvin edessä. Lämmityslaite on ok, ainakin vm 2009 on sähköinen lisälämmitin joka on nopea ja tehokas. Kesällä kylmääkin tulee riittävästi. Tavalliset ajovalot ovat oikeastaan aika vaatimattomat.

Käyttäjän ohjekirjaa pdf-muodossa en ole hakenut mutta muistaakseni minulla on 2 kpl, siis toinne on tarpeeton jos joku tarvitsee, ja jos se löytyy jostain. Tässä on omalla kohdalla ero käyttö- ja harrasteautojen välillä. Käyttöautoa on vain käytetty.
Viimeksi muokannut SL666, La 15.09.2012 12:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex 600SL (R129)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
SLK 230 (R170)
E240 A Avantgarde (w210)
teraja
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 12.09.2012 18:42

Re: W245 B-mallista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja teraja »

Kiitos SL666 vastauksesta!

Hyvältähän tuo kuulostaa. Ajolla en ole vielä käynyt, mutta sisätilat on perheenkin kesken tullut autokaupassa testattua ja toden totta, istuinmukavuus varsinkin edessä on todella hyvä. Vaikka tiesin, että auto on sisätiloiltaan iso, en ikinä olisi uskonut, että mahtuisin itselleni (pituus 190cm) sopivaksi säädetyn etuistuimen taakse istumaan ja tilaakin vielä jäi. Myös takakontissa on mukavasti tilaa, varsinkin perus pikkusedaniin tottuneelle. Takakontin kahteen asentoon asettuva pohja oli todella hieno keksintö! Myös maastoautomainen istumakorkeus oli todella mukava todeta käytännössä, kyllä se näkyvyys on ihan eri luokkaa matalaan sedaniin verrattuna.

Hyvä kuulla, että ajo-ominaisuudet ovat myös hyvät. Olen ajanut usein A-mallilla sekä isommilla mersuilla, joten osasin olettaakin tuon puolen olevan kunnossa. Tuuliherkkyys ei ole suuri yllätys, mutta varmasti tulee yllättämään matalaan autoon tottuneen.

Varusteissa pakollisia minulle olisikin juuri nuo parkkitutkat ja näyttäisi noissa Saksan autoissa olevan se pysäköintiapukin useissa. Tiedä sitten kuinka hyvin se toimii, mutta olisi tietysti mukava apu varsinkin tuolle vaimolle, joka vasta nyt aikuisiällä on ajamassa ajokorttia. Muuten noita on melko rauhallisesti varusteltu, mutta löytyy sieltä tietysti Audio 20 / 50 /Comand APS -vaihtoehtojakin. Myös valopaketti ja tuo istuinmukavuuspaketti olisi mieluisia.

Tuota vaihdeasiaa olen pohtinut paljon.. toisaalta automaatti olisi selkeästi mukavampi ja nykyisessäkin se on, mutta toisaalta manuaali vie vähemmän polttoainetta ja on pienempi päästöarvoiltaan. Myöskään tuollaisesta cvt:stä ei ole kokemusta, mutta ilmeisesti se pitää kierrokset jotenkin optimivääntöalueella tms. ja vaihtaa portaattomasti välitystä?
Avatar
SL666
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 205
Liittynyt: La 27.08.2011 19:49

Re: W245 B-mallista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja SL666 »

Pysäköintiavustin löytyy minultakin koska se on paketissa etu+takatutkan kanssa, ainakin v 09 Suomessa. Tutkat toimivat hyvin ja niistä on oikeasti apua kuten jo totetsin. Pysäköintiavustinta en ole koskaan edes kokeillut :P

Mersun CVT on toiminnut todella hyvin, myös pakkasella kylmänä. Vaihdot pintakaasulla tapahtuvat ilman nykäystä, ei edes huomaa. Täys kiihdytyksessä on pieni, kevyt nykäys. Toisn täytyy muistuttaa 180CDI moottorin tehosta (107 hv). Täydellä kaasulla kiihdyttäessä kun moottorin teho ei riitä, pieni vaihde jää roikkumaan päälle eikä vaihtoa isommalle tapahdu. Olen oppinut kiihdyttämään niin että ensin talla pohjaan ja kun tulee em. hyytyminen koville moottorikierroksille, hieman kaasupoljinta ylös. Silloin automaatti vaihtaa isommalle ja nopeus kasvaa paremmin, mutulla. Tilanne sopii siis esim. rampilta moottoritielle kiihdytykseen.

Suurin osa ajosta minulla on kaupunkialueella, erityisesti Kehäteillä. Talla on aina pohjassa kun liikkeelle lähdetään ja muu liikenne sen sallii. Se varmasti näkyy kulutuksessa. Mersun CVT:ssä on c/s asento (confort ja sport) mutta sillä ei tee mitään. Sportilla vain kierrokset nousee korkeammalle (vaihto tapahtuu myöhemmin) mutta kiihtyvyys ei ole parempi. Olen pitänyt koko ajan c-asennossa. Joskus harvoin olen käyttänyt puoliautomaattitoimintoa. Se on myös toiminut ok. Muuten ajossa cvt on kuten perinteinen automaattivaihteisto.
ex 600SL (R129)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
SLK 230 (R170)
E240 A Avantgarde (w210)
teraja
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 12.09.2012 18:42

Re: W245 B-mallista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja teraja »

Kiitos taas valaisevasta vastauksesta!

Totta puhut tuosta pysäköintiavusta, se taitaa tosiaan aina olla molempien tutkien kanssa samassa. Ilmeisesti takatutkaa on sitten saanut pelkälläänkin.

PK-seudulle tuo meilläkin tulisi, enimmäkseen kauppakassiksi ja viikonloppureissuille, kun ei työmatkoihin ainakaan toistaiseksi autoa tarvita. Hevosiahan tuossa 180CDI-koneessa ei tosiaan pahemmin ole, mutta uskoisin dieselin väännön hieman korvaavan tuota puutetta. Eipä tuo auto mihinkään rässimiseen tulisikaan, sen olen nuorempana hoitanut jo Golf 2.8 V6 4Motionilla :D Nyt haetaan tosiaan mukavaa, tasaista kyytiä ja erinomaisia sisätiloja. Autoa ei myöskään vaihdeta kovin usein, nykyinen on vuodelta 2004, joten olen ajatellut tämän Mersun diesel-koneen olevan kestävä tekniikaltaan. Kaipa ne VAG-vehkeetkin olis ihan ok, mutta jos Mersun saa samaan rahaan, pakkohan se siihen on kääntyä! Myöskään yhtä hyviä tiloja ei ole muilla tarjolla kuin ns. luxusautoissa.

Eipä tässä kai muuta kuin Vehoon koeajolle ja sitten pikkuhiljaa auton etsintään!
Avatar
Pikku Mersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 551
Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: W245 B-mallista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Pikku Mersu »

Meillä ajettu 59tkm->198tkm ja matkalla vaihdettu normaalien huoltojen lisäksi kaikki jarrulevyt+palat, takaiskarit ja 1 laakeri eteen. Nyt pitäs toiseen etukulmaan vissiin vaihdattaa. Huoltoväli on ollut n.25tkm ajotietokoneen mukaan. Kulutus kesät talvet kuuden litran kantturoissa.
Eihän tuo millään muotoa innosta mihinkää ralliin vaan on parhaillaan leppoisessa matka-ajossa.
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
teraja
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 12.09.2012 18:42

Re: W245 B-mallista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja teraja »

Pikku Mersu kirjoitti:Meillä ajettu 59tkm->198tkm ja matkalla vaihdettu normaalien huoltojen lisäksi kaikki jarrulevyt+palat, takaiskarit ja 1 laakeri eteen. Nyt pitäs toiseen etukulmaan vissiin vaihdattaa. Huoltoväli on ollut n.25tkm ajotietokoneen mukaan. Kulutus kesät talvet kuuden litran kantturoissa.
Eihän tuo millään muotoa innosta mihinkää ralliin vaan on parhaillaan leppoisessa matka-ajossa.
Kiitos myös sinulle vastauksesta!

Hyvältähän tuo kuulostaa, ei kauheen pahasti oo tarvinnut pajalla käyttää huoltojen lisäksi siis. Itsellä tämänhetkisenä autona amerikkalainen, jota sitten taas saakin lepuuttaa huoltohallissa vähän turhankin paljon. Huoltoväli 15000 ja kohtalaisen paljon kaikkea ylimääräistä vikaa. Myös kun on tottunut tuon amerikkalaisen huoltohintoihin, ei edes Veho saa tuntemaan kauheaa tuskaa ainakaan määräaikaishuoltojen osalta :)
Avatar
SL666
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 205
Liittynyt: La 27.08.2011 19:49

Re: W245 B-mallista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja SL666 »

Huoltoväli on tuo n. 25000 km, pahoittelen virhettä aikaisemassa vastauksessa (korjasin).
ex 600SL (R129)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
SLK 230 (R170)
E240 A Avantgarde (w210)
Avatar
Pikku Mersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 551
Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: W245 B-mallista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Pikku Mersu »

Niin ja mitä olen korvat höröllä kulkenut niin kannattaa kääntyä tuohon B200cdi malliin. On kuitenkin 30 hv enemmän.
Meillä ainakin kiihtyy ihan reippaasti motari nopeuksille asti ja satasen vauhdissa moottorin kierrokset on n.1800rpm (120km/h n.1900) joten ei moottori pahemmin metelöi! Eikä tarvitse kaasu pohjassa kiihdytellä.
Vaihteisto on kyllä oikea kuminauha-mottorin kierrokset vaan nousee kunnes haluttu nopeus on saavutettu jonka jälkeen kierrokset tippuu alas.
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
Vastaa Viestiin