Erikoisen mersun omistamisen ihanuutta
Erikoisen mersun omistamisen ihanuutta
Ah että tämä harvinaisen mersun omistaminen on ihanaa. Kansirempan ja osien kustannuksista nyt ei enää viitsi puhuakaan, mutta entäs ne muut osat, vaikkapa jäähdyttäjän vapaatuuletin, eli visko, turbottomaan 300:seen saa moisen uuden baltiarallaa 150 €:llä, turbolliseen luonnollisesti hinta on sitten 360 €. Entäs sitten venttilit, turbottoman pakovena on jotain 17 €:n luokkaa, turbon jäähdytetty vastaava 54 €.
Että tälläistä, kävi tuo viskojen hintaero ihmetyttämään, melkoinen turbolisä, varsinkin kun ainakaan ulkoisesti ei noissa juurikaan eroa ole. No nyt on ainakin uusi ja kallis tuuletin, kyllä se on hieno !
Että tälläistä, kävi tuo viskojen hintaero ihmetyttämään, melkoinen turbolisä, varsinkin kun ainakaan ulkoisesti ei noissa juurikaan eroa ole. No nyt on ainakin uusi ja kallis tuuletin, kyllä se on hieno !
Sama se oli tuossa pystylampussa, ensin hajosi perästä takajousi ja vetoakseli, sitten automaatti rupesi vuotamaan ja sitten kun ne oli saatu kuntoon, huomattiin että kone oli ollut rikki kokoajan. Puhumattakaan bensakuluista ja talvikäytöstä.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
kalliita ovat
nuo turbo-mallin osat. Onneksi ei ole vielä tarvinnut juuri mitään. Eihän tässä tosin ole ko. laitteella vielä tullut ajeltuakaan kuin parisataa tuhatta.
Eiköhän tuo vielä kestä toisen mokoman.
Oletko muuten kiinnittänyt huomiota mitä se apukuskin puoleinen "reiällinen" lokasuoja maksaa verrattuna tavalliseen?
Eipä ole mikään ihme ettei niitä ole paljon "tuning"-projekteihin laiteltu. On se käsittämätöntä, yleensähän lokasuoja jossa on reikiä on paljon ehjää kalliimpi
Tuntuu muutenkin tuo etulokasuoja herättävän monissa kiinnostusta. Aikoinaan kun se oli minulla taksina kysyi moni asiakas "oletko vaihtanut lokasuojan?"
Keikan jälkeen kyllä moni epäili että on se konekin vaihdettu. Osa kyllä tuntui uskovan kun sanoin sen olevan "tavallista pirteämpi 200D".
Oletko muuten huomannut kanssa-autoilijoissa mitään aggression merkkejä kun tulevat ohitetuksi vanhalla diesel-mersulla?
Tuntuu olevan monelle "powerdieselin" omistajalle vähän hankala asia.
Eiköhän tuo vielä kestä toisen mokoman.
Oletko muuten kiinnittänyt huomiota mitä se apukuskin puoleinen "reiällinen" lokasuoja maksaa verrattuna tavalliseen?
Eipä ole mikään ihme ettei niitä ole paljon "tuning"-projekteihin laiteltu. On se käsittämätöntä, yleensähän lokasuoja jossa on reikiä on paljon ehjää kalliimpi
Tuntuu muutenkin tuo etulokasuoja herättävän monissa kiinnostusta. Aikoinaan kun se oli minulla taksina kysyi moni asiakas "oletko vaihtanut lokasuojan?"
Keikan jälkeen kyllä moni epäili että on se konekin vaihdettu. Osa kyllä tuntui uskovan kun sanoin sen olevan "tavallista pirteämpi 200D".
Oletko muuten huomannut kanssa-autoilijoissa mitään aggression merkkejä kun tulevat ohitetuksi vanhalla diesel-mersulla?
Tuntuu olevan monelle "powerdieselin" omistajalle vähän hankala asia.
kalusto:
-M-B E200 cdi -11
isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08
entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06
"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
-M-B E200 cdi -11
isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08
entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06
"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
Re: kalliita ovat
Joo, se etulokari on sikakallis ja todellakin monet ihmettelevät sitä rivotusta.Ekku kirjoitti:nuo turbo-mallin osat. Onneksi ei ole vielä tarvinnut juuri mitään. Eihän tässä tosin ole ko. laitteella vielä tullut ajeltuakaan kuin parisataa tuhatta.
Eiköhän tuo vielä kestä toisen mokoman.
Oletko muuten kiinnittänyt huomiota mitä se apukuskin puoleinen "reiällinen" lokasuoja maksaa verrattuna tavalliseen?
Eipä ole mikään ihme ettei niitä ole paljon "tuning"-projekteihin laiteltu. On se käsittämätöntä, yleensähän lokasuoja jossa on reikiä on paljon ehjää kalliimpi
Tuntuu muutenkin tuo etulokasuoja herättävän monissa kiinnostusta. Aikoinaan kun se oli minulla taksina kysyi moni asiakas "oletko vaihtanut lokasuojan?"
Keikan jälkeen kyllä moni epäili että on se konekin vaihdettu. Osa kyllä tuntui uskovan kun sanoin sen olevan "tavallista pirteämpi 200D".
Oletko muuten huomannut kanssa-autoilijoissa mitään aggression merkkejä kun tulevat ohitetuksi vanhalla diesel-mersulla?
Tuntuu olevan monelle "powerdieselin" omistajalle vähän hankala asia.
Aggressioita huomaan jatkuvasti, varsinkin kun takaluukussa on mallimerkinnät, suurin osa TDi Passateista ja V70 TDi, 2.5 D ja D5 Volvoista ottaa ohitukset aika raskaasti ja usein ne painuvatkin vauhdilla ohi vaikka itsekin ajaisi aika reippaasti.
Kyllä kai tuo sinun autosi hyvin kestää fiksulla ajolla, omasta hajosi kansi varmaan juuri tuon rikkinäisen viskon takia.. Mutta onhan 400 tkm ajettu auto jossa alakerran hoonaukset on jäljellä, vasta sisäänajettu
Erikoisuuden tavoittelulla on aina hintansa.
Vanhan mersun ohittamisesta: nyt kun joka päivä on ajellut työmatkaa n. 70 km, niin todeta täytyy, että ei tuo W123 näytä herättävän sen kummempia aggressioita ohitettavissa, kun puhetta on aiheesta ollut.
Vanhan mersun ohittamisesta: nyt kun joka päivä on ajellut työmatkaa n. 70 km, niin todeta täytyy, että ei tuo W123 näytä herättävän sen kummempia aggressioita ohitettavissa, kun puhetta on aiheesta ollut.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
onko se sitten muka erikoinen?
[quote="Timo L."]Erikoisuuden tavoittelulla on aina hintansa.
Tokihan "erikoismallissa" on aina kalliimmat osat, mutta eipä tässä ainakaan minulla ole mitään valittamista.
Mitä tuohon ohitettavien hermostumiseen tulee, niin Kolja tuossa mainitsikin useimmat niistä automerkeistä, joiden kuskeista nuo "heikkohermoiset" löytyvät. Yritän tietysti välttää turhaa yleistämistä, mutta mutta olen kuitenkin tälläiseen ilmiöön monesti törmännyt. Pyrin välttämään tahallista provosointia/ pyrin olemaan provosoitumatta.
Useimmat autoilijat näyttävät myös liittävän vanhaan mersuun vaatimattoman kiihtyvyyden/huippunopeuden. Tästä syystä se diesel-mersu ohittamassa on jonkun mielestä kestämätön asia.
Tokihan "erikoismallissa" on aina kalliimmat osat, mutta eipä tässä ainakaan minulla ole mitään valittamista.
Mitä tuohon ohitettavien hermostumiseen tulee, niin Kolja tuossa mainitsikin useimmat niistä automerkeistä, joiden kuskeista nuo "heikkohermoiset" löytyvät. Yritän tietysti välttää turhaa yleistämistä, mutta mutta olen kuitenkin tälläiseen ilmiöön monesti törmännyt. Pyrin välttämään tahallista provosointia/ pyrin olemaan provosoitumatta.
Useimmat autoilijat näyttävät myös liittävän vanhaan mersuun vaatimattoman kiihtyvyyden/huippunopeuden. Tästä syystä se diesel-mersu ohittamassa on jonkun mielestä kestämätön asia.
kalusto:
-M-B E200 cdi -11
isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08
entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06
"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
-M-B E200 cdi -11
isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08
entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06
"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
Jep
Joo, ja itse ajelen suurimman osan ajoista ykköstietä pitkin, ja arkisin siellä liikkuu aika paljon noita hieman uudempia ja parempia autoja, osa autoilijoista myöskin ajaa todella lujaa, vaikka itse helposti ajelen mittarin mukaan 10 - 15 km/h ylinopeutta tasaisesti, aina löytyy niitä jotka vetävät liukkaasti ohi. Toki löytyy valitettavan paljon niitäkin jotka ajavat 10 km/h alle rajoitusten ja sitten ohituskaistoilla ylämäkiin kelataan se kymppi ylinopeutta...
Jotenkin tuntuu että juuri ykköstiellä sattuu ja tapahtuu paljon erilaisia tilanteita päivässä, ainakaan ei ole koskaan tylsää
Jotenkin tuntuu että juuri ykköstiellä sattuu ja tapahtuu paljon erilaisia tilanteita päivässä, ainakaan ei ole koskaan tylsää
Re: Erikoisen mersun omistamisen ihanuutta
Ovatko nämä kotimaisen merkkiliikkeen hintoja?Mauri H. kirjoitti:Ah että tämä harvinaisen mersun omistaminen on ihanaa. Kansirempan ja osien kustannuksista nyt ei enää viitsi puhuakaan, mutta entäs ne muut osat, vaikkapa jäähdyttäjän vapaatuuletin, eli visko, turbottomaan 300:seen saa moisen uuden baltiarallaa 150 €:llä, turbolliseen luonnollisesti hinta on sitten 360 €. Entäs sitten venttilit, turbottoman pakovena on jotain 17 €:n luokkaa, turbon jäähdytetty vastaava 54 €.
Re: Erikoisen mersun omistamisen ihanuutta
Joo, eivätkä nuo mersun osiin erikoistuneet liikkeetkään paljoa paremmaksi laita. Viskon hinta soittokierroksen jälkeen oli 350 - 300 €, kovan tinkimisen jälkeen lopullinen hinta jäi 275 €:hen Merteilissä, parempihan se on kuin merkkiliikkeen 368 € mutta silti ero turbottomaan on posketon. Mitäköhän eroa noilla viskoilla edes on...?SEV8 kirjoitti:Ovatko nämä kotimaisen merkkiliikkeen hintoja?Mauri H. kirjoitti:Ah että tämä harvinaisen mersun omistaminen on ihanaa. Kansirempan ja osien kustannuksista nyt ei enää viitsi puhuakaan, mutta entäs ne muut osat, vaikkapa jäähdyttäjän vapaatuuletin, eli visko, turbottomaan 300:seen saa moisen uuden baltiarallaa 150 €:llä, turbolliseen luonnollisesti hinta on sitten 360 €. Entäs sitten venttilit, turbottoman pakovena on jotain 17 €:n luokkaa, turbon jäähdytetty vastaava 54 €.
Hauskaa oli se että Turbossa on OM606:n kanssa sama visko ja 606:n varaosanumero !
Re: Erikoisen mersun omistamisen ihanuutta
Njoo - ite koetan löytää tähän meikäläisen menopeliin kaikenmoisia palikoita.... siinä sitä on tekemistä - ei tahdo joka kaupan hyllyiltä löytyä (jos edes joka toisen...)Mauri H. kirjoitti:Ah että tämä harvinaisen mersun omistaminen on ihanaa.
Ei käy järkeen: samalla varaosanumerolla kaksi hintaa? Vähän kuin entinen kauppias, joka hinnoitteli tuotteensa sen mukaan, millaisella autolla asiakas kaupan pihaan kurvasi.Muffler kirjoitti:w107 SL:ssä on samat jarrulevyt kuin w114/5:sta.
Silti SL:n jarrulevyt ovat noin sata mummon markkaa kalliimmat kappaleelta.
-Ja W116:ssa. Mutta onko /8:ssa jäähdytetyt levyt edessä?Muffler kirjoitti:w107 SL:ssä on samat jarrulevyt kuin w114/5:sta.
Silti SL:n jarrulevyt ovat noin sata mummon markkaa kalliimmat kappaleelta.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Taisivat kyllä olla kuitenkin aika edukkaat 107:aankin kun en muista mnitä maksoivat- katsastusmies mittaili muutama vuosi sitten ja arveli vähän ohuksi.Muffler kirjoitti:w107 SL:ssä on samat jarrulevyt kuin w114/5:sta.
Silti SL:n jarrulevyt ovat noin sata mummon markkaa kalliimmat kappaleelta.
Sen sijaan kun puhutaan esim. 107:n peltiosista, tai vaikkapa kasikoneen palikoista...
Tuli vaan mieleen tämän aamun lehtiä lukiessa, että mitenkähän se Ojalan Esan uusi, Suomen ensimmäinen, Maybach62 on harvinainen harrastepeli tuossa 20...30 vuoden päästä ? Voi meinaan sinne olla tarvikeosat vieläkin tiukemmassa. Sitä ennenkin aiheuttaapi luultavasti erikoisjärjestelyjä: Veho on varmaankin lähettänyt hoviasentajan tai kaksi 3...6kk:n? kurssille Saksaan, jotta osataan peliä huoltaa. Toivottanemme Esa Ojalan tervetulleeksi forumille kertomaan kokemuksiaan, vai.
Unelmilla on tapana toteutua...
Niin en minäkään valitettavasti henkilökohtaisesti tunne... menisin muuten heti kinuamaan pienet testit. Entinen tyttöystäväni oli ko. herran osittain omistamassa yhtymässä töissä... siitä syystä tiedän jotakin, eli:Timo L. kirjoitti:juuso kirjoitti: Ojalan Esan uusi, Suomen ensimmäinen, Maybach62
Anteeksi tietämättömyyteni, mutta kuka Esa Ojala on kyseessä? ... lehtiä ei pääse tänään lukemaan.
Esa Ojala on yksi monista elektroniikkamiljonääreistä. Perusti Ojala-yhtymä (tms.) nimisen elektroniikkafirman kauan aikaa sitten muutaman poikansa kanssa, ja myi koko jutun Amerikkalaisjätille pari vuotta sitten. Saivat jonkin verran ostovoimaista valuuttaa vaihdossa, joten 800000...1000000 E:n Maybach ei ole vissiin kovin suuri investointi.
Samaan firmaan kuului myös automiehelle tutumpi Teho-filter, joka valmisti (/valmistaa) suodinkankaita/ suodinpatruunoita, esim. auton öljynsuotimia. Minulla ei ole oikein käsitystä miten siinä kaupassa kävi tälle filtteriosuudelle... onko se osa edelleen Ojaloilla, vai menikö muun mukana.
Sinänsä tarttee nostaa hattua herroille: aloittivat nollasta ja rakensivat busineksen itse. Ojala asusteleepi jossain pohjanmaalla, muistaakseni Sievissä. Esa Ojala on jo varttuneempi herrasmies... olettaisin 60...70 vuotias. Ajanee silti itse
Unelmilla on tapana toteutua...
W116 kyllä, mutta ainakaan väkivahvassa 240D W115:ssa ei ole jäähdytettyjä levyjä. Tosin en yhtään ihmettelesi, jos vaikka esim. 280E:ssä olisi.350 SLC kirjoitti:Kyllä on.Timo L. kirjoitti: -Ja W116:ssa. Mutta onko /8:ssa jäähdytetyt levyt edessä?
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Asiasta
Niin, harvinaisuus on "haastavaa".
Minulla on niinkin "tavallinen" kuin W114 -73 280 M110 kaasarilla ja automaatilla...ja tietysti jenkkimalli.
Esim. pakoputken löytäminen olikin kohtalaisen konstikasta, ei oikein nuo tarvikekirjat peliä tunne ja alkuperäinen KL:ssä maksoi...paljon. Joten ei muuta kuin putki tuonti-vollen kyytiin saksanmaalta, ei tosin sekään halpa mutta toki alkuperäinen
Veikka
Minulla on niinkin "tavallinen" kuin W114 -73 280 M110 kaasarilla ja automaatilla...ja tietysti jenkkimalli.
Esim. pakoputken löytäminen olikin kohtalaisen konstikasta, ei oikein nuo tarvikekirjat peliä tunne ja alkuperäinen KL:ssä maksoi...paljon. Joten ei muuta kuin putki tuonti-vollen kyytiin saksanmaalta, ei tosin sekään halpa mutta toki alkuperäinen
Veikka
W114 280 -73 ja muuta saksalaista kättörautaa...
Re: Asiasta
Valmistusmäärä 280E on 22836 kappaletta,Veikka kirjoitti:Niin, harvinaisuus on "haastavaa".
Minulla on niinkin "tavallinen" kuin W114 -73 280 M110 kaasarilla ja automaatilla...ja tietysti jenkkimalli.
Esim. pakoputken löytäminen olikin kohtalaisen konstikasta, ei oikein nuo tarvikekirjat peliä tunne ja alkuperäinen KL:ssä maksoi...paljon. Joten ei muuta kuin putki tuonti-vollen kyytiin saksanmaalta, ei tosin sekään halpa mutta toki alkuperäinen
Veikka
Omaani 250 2,8 on valmistettu 34061 kappaletta.
Vertailun vuoksi mainittakoon että 220 dieseliä valmistettiin 412829 kappaletta.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Re: Asiasta
Toi mun ei sitten taida olla "E" kun se on kaasari... olikos näin??muffler kirjoitti:Valmistusmäärä 280E on 22836 kappaletta,
Omaani 250 2,8 on valmistettu 34061 kappaletta.
Vertailun vuoksi mainittakoon että 220 dieseliä valmistettiin 412829 kappaletta.
Mitenköhän on niiden valmistusmäärän laita?
Veikka
W114 280 -73 ja muuta saksalaista kättörautaa...
Re: Asiasta
E = einspirizung eli ruisku.Veikka kirjoitti:Toi mun ei sitten taida olla "E" kun se on kaasari... olikos näin??muffler kirjoitti:Valmistusmäärä 280E on 22836 kappaletta,
Omaani 250 2,8 on valmistettu 34061 kappaletta.
Vertailun vuoksi mainittakoon että 220 dieseliä valmistettiin 412829 kappaletta.
Mitenköhän on niiden valmistusmäärän laita?
Veikka
Jos sulla on kerran kaasari niin se on pelkkä 280.
Niitä on valmistettu 44537 kappaletta.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/