Ensimmäistä mersua hankkimassa [W124]

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Vieras

Ensimmäistä mersua hankkimassa [W124]

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Käyttöooppelimme ruostui alta pois ja nyt meille olisi tarjolla W124 200D vuosimallia '88. Mihin pitäisi erityisesti kiinnittää huomiota, kun mersua menen viikonloppuna katsomaan - eli onko noissa jotain johon törmätessä kannattaa auto unohtaa? Vanhat volkkarit tunnen läpikotaisin, mutta mersut ovat uusi tuttavuus.

Autolla on ollut kaksi aiempaa omistajaa, ja sillä on ajettu 391tkm. Tingitty hinta on 6000e, lienee ihan sopuhinta?

Vinkeistä kiitos,

Kaitsu
VW projektit
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Hinta

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Hinta ei sinällään pahalta kuullosta, mutta kilometrejä on kyllä tosi vähän kiesin ikä huomioiden ja kun tiedetään että 200 D:t kyllä näkevät tietä.

Toisaalta eivät ne kilometrit mersussa tunnu, ja varsinkin tuo 200 D on kyllä ihan idioottivarma valinta. Koneessa ei kyllä oikeastaan ole mitää sanomista, tarkista kuitenkin kuten normaalisti.

Perä huutaa noissa kilometreissä jo melko varmasti jos ei ole rempattu, pumppaa kaasua kolmosella ja kuuntele koliseeko ja vedätettäessä kuudestäkympistä joskus huutaa, oma huutaa 80 - 100 välillä. Ei kovin kallis korjata mutta vaivaa kuitenkin.

Pellit ruostuvat mersussakin, etulokarit puskurin taipeesta eturenkaan edestä, alkaa sisältäpäin sisälokarin hangausjäljestä, samoin sivuvilkun alla voi olla kuppaa. Tarkista ovien alaosat, takakontti, myös sivut. Takakaaretkin ruostuvat.

Mersun taka-akselisto on tuettu lukuisilla puslilla ja yleensä ne jossain 300 tkm:ssä saa vaihtaa, sen kyllä tuntee ajossa jos ovat loppu, perä ikäänkuin muljahtelee mutkissa...

Kaiken kaikkiaan juuri tuo 200 D on kyllä ehdottomasti fiksuin mersu, jos haluaa varmaa ja erittäin edullista peliä ylläpito - ja polttoainekulujen osalta. Tinkimään joutuu ylimääräisestä suorituskyvystä, mutta kyllä silläkin selviää kivuttomasti. Periaatteessa koneella ajaa miljoonan yhdellä kansirempalla, parilla laturilla, parilla vesipumpulla ja säännöllisillä öljyn ja suodattimen vaihdoilla.

ps. käytä vain mersun alkuperäistä öljynsuodatinta.

pps. jos ostat auton eikä ole hajua milloin jakoketju / alipainepumppu on vaihdettu niin vaihdata ne. Alipainepumppu kannattaa ehdottomasti päivittää uudempaan liukulaakereilla toimivaan, koska vanhan kuulalaakeroidun pumpun laakerikuulat mahdollisesti hajotessa saavat koneessa karmeaa jälkeä aikaan.
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Copypastee jostain (ilmeisesti HS:sta):
  • Mercedes-Benz 200-300 (W124)
    Käsijarrun mekanismi juuttuu.
    Takajarrulevyt ruostuvat ja jarrusatulat juuttuvat.
    Jarruputket ruostuvat.
    Nokka-akseli voi olla kulunut jo 150000 kilometriä ajetussa autossa. Tällöin voi kuulua venttiilinnaputusta ja tyhjäkäyntikierrosluku vaeltaa. Venttiilinnaputus voi johtua myös tukkeutuneista hydraulisista venttiilinnostimista.
    Jousissa katkoksia.
    Etupään alapallonivelet ovat väljät.
    Takatukivarsien kumihelat ovat väljät paljon ajetuissa autoissa.
    Vuoteen 1988 saakka oli käytössä heikompi jakopään ketju. Ketju voi olla venynyt ja se voi pitää ääntä. Tällöin on ketjun vaihto edessä.
    Dieselin alipainepumppu rikki. Vika ilmenee "lotkottavana" tyhjäkäyntinä. Moottori ei sammu käännettäessä virta-avainta.
    Kaasuvaijeri takertelee. Katalysaattorimallien kaasuttimien toiminnassa on muutenkin ongelmia. Polttoaineen suihkutuksella varustetut mallit ovat parempia.
    Venttiilivarsien tiivisteet voivat olla kuluneet.
    Laturivikoja, jännitteensäädinvikoja.
    Virtalukkovikoja, avain juuttuu.
    Dieselissä polttoaineenruiskutusjärjestelmässä vuotoja, rakennetta on parannettu vuonna 1990.
    Moottorin öljyvuotoa venttiilikopan tiivisteestä ja kampiakselin etupään tiivisteestä.
    Automaattivaihteistoissa on vuotoja ja vikoja vuosimalleissa -89 ja -90.
    Polttoainepumpun relevikoja esiintyy vuosimalleissa -89 ja -90.
    Kardaaninivelet saattavat olla rikki.
    Jäähdytysnesteletkuissa vuotoja.
    Takapyöränlaakerivikoja.
    Lasinpyyhkimen moottori rikki.
    Oven rajoitin rikki.
    Pakoputkistossa vuotoja.
    Matkamittareita on käsitelty. Tarkista auton huoltohistoria. Jos autossa ei ole huoltokirjaa, suhtaudu mittarilukemaan varauksellisesti. Päältäpäin on vaikeaa erottaa 300000 kilometriä ajettua yksilöä 150000 kilometriä ajetusta.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Jep -- tuo on hesarin vikasarja, minkä Pasi leväytti ruutuun.
Ilmeisesti listalle on otettu jokseenkin kaikki viat mitä maailman mersuissa on joskus ollut. Itse en esimerkiksi ole koskaan törmännyt ruiskutuspumpultaan vialliseen W124 dieseliin.

Noista HS:n vioista nostaisin esiin lähinnä MB:lle tyypilliset takapuslat, etujouset ja kardaanin nivelet. Muut ovat lähinnä yksilövikoja ja esimerkiksi alapallonivelien kunto tulee tietysti tarkastaa käytetyssä autossa aina, oli merkki ja malli mikä hyvänsä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Noista HS:n vioista nostaisin esiin lähinnä MB:lle tyypilliset takapuslat, etujouset ja kardaanin nivelet.
Miten noiden puslien ja nivelten kunto parhaiten todetaan? Tuntee ajossa 'muljahteluna', mutta osaako niistä jo silmämääräisesti jotain sanoa?

Tässä tuli jo hyviä vinkkejä, joten kiitos niistä. Tarkoitus olisi löytää auto, jolla ajelee seuraavat kolme vuotta huolettomasti ja edullisesti - vapaa-aika ja rahat kun tuppaavat menemään noihin harrastewaunuihin - ja tämä yksilö sellaiselta ainakin vaikuttaisi..

Kaitsu
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kaitsu kirjoitti:
Noista HS:n vioista nostaisin esiin lähinnä MB:lle tyypilliset takapuslat, etujouset ja kardaanin nivelet.
Miten noiden puslien ja nivelten kunto parhaiten todetaan? Tuntee ajossa 'muljahteluna', mutta osaako niistä jo silmämääräisesti jotain sanoa?

Tässä tuli jo hyviä vinkkejä, joten kiitos niistä. Tarkoitus olisi löytää auto, jolla ajelee seuraavat kolme vuotta huolettomasti ja edullisesti - vapaa-aika ja rahat kun tuppaavat menemään noihin harrastewaunuihin - ja tämä yksilö sellaiselta ainakin vaikuttaisi..

Kaitsu
Hmm. Etupään nivelet ovat ilmeisesti kunnossa, jos auto on katsastettu. Jos etupää kolisee, syynä voivat olla kallistuksenvakaajan pään kumit. Ne ovat ainakin omassa autossani melkoisen väljät, mutta niin vain on tuore katsastusleima plakkarissa...

Nuljunta kertoo takapään kunnosta paljon. Jos mersu käyttäytyy epävakaasti kunnon renkailla ja edes tasaisesti kuluneilla iskareilla, vikaa kannattaa melkeinpä aina etsiä takapäästä.
Nuljunann lisäksi takapään nivelet voivat kolista. Paras konsti on tietysti nostaa auto ylös ja ravistella takapään tukivarsia.

Voimansiirron nivelet voivat pitää naksunaa/jurinaa/erilaisia ääniä, jos niiissä on vikaa. Selvästi rikkonaiset nivelet ja kumiosat näet samalla kun auto on ylhäällä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Tiengen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ke 11.06.2003 14:06

Viesti Kirjoittaja Tiengen »

Kurkista myös ovien kumitiivisteiden alle, sillä sieltä voi löytyä ruostetta.
Nimittäin, omistamastamme Saksantuonti 300D:stä, jota olen tuolla myyntipalstalla kaupannutkin, löytyi ruostetta kuljettajan puoleisen oven kumitiivisteen alta, vaikka auto on muuten täysin ruosteeton, ja yleisestikin ottaen tiukassa kunnossa joka puolelta.
Ruoste jäi tyttäreltä ja saksalaiselta vävyltäni kaupantekohetkellä huomaamatta, sillä sitä ei näe ollenkaan päällepäin.
(Olisi varmaan jäänyt huomaamatta sellaisessa kiireessä itseltänikin, ja toden-näköisesti entinenkään omistaja ei ollut siitä tietoinen.)
Automaalari kertoi, että laitattaminen maksaa n.100e
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1976
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Viesti Kirjoittaja enska »

Flektin anturin toiminta kannattaa testata, ennen kaupungin ruuhkiin menoa(puhuu kokemuksen syvällä rintaäänellä) uusi anturi maksaa n.17€ ,pieni hinta verrattuna mahdollisen keittämisen mukanaan tuomiin kustannuksiin :)
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Vastaa Viestiin