Hyvä pointti tj86430. Esim. omassa asuinkunnassani on 1 kaupungin työntekijä per 17 asukasta. Kunnan talous on päin kettua!tj86430 kirjoitti:Erilaiset etuuskäsittelyt, palkanlaskenta ja muu henkilöstöhallinto, taloushallinto, kiinteistönhuolto,....sportsman kirjoitti:"Ongelmahan ei olekaan, että se varsinainen hoitotyö olisi tehotonta (voi sekin olla, mutten väitä että on), vaan se, että jokaista hoitajaa kohti on x kpl tehotonta byrokraattia. " ???
Otapa vaikka oma asuinkuntasi ja selvitä sosiaalitoimesta kuinka moni sen työntekijä hoitaa jotain (vanhusta, lasta, mitä vaan), ja kuinka moni tekee jotain muuta.
sportsmanille tiedoksi, että olen tehnyt töitä myös sairaaloille (myös muilla julkisen sektorin toimissa), joissa pääsääntöisesti homma on tehotonta, juuri virtaustehokkuuden puutteen takia. Olosuhteet joissakin vanhainkodeissa on joskus tosi huonot, sitä en kiellä, mutta keskitytäänkö siellä oikeaan asiaan? Vastaus, ei.
Esimerkki hoitoketkusta: ajattele, että hoitohenkilökunnan olkapäälle laitetaan kamera, joka kuvaa kokoa ajan. Varmasti tekevät koko ajan hommia ja kiirettäkin pitää. Jos taas laitat sen kameran potilaan olkapäälle, niin huomaat kuinka potilas odottaa usein jopa kuukausia, sitten pääsee vastaanotolle vartiksi ja sitten odottaa taas päiviä tai viikkoja, jonka jälkeen taas operaatio, joka kestää vain hetken. Tärkeintä olisi vetää mahdollisimman paljon ihmisiä tuon koko prosessin/hoitoketjun läpi ja tämä mahdollistaa myös resurssitehokkuuden, ensin pitää laittaa virtaus kuntoon. Ihan kuin autotehtaissa, elektroniikkateollisuudessa jne. Samat lait pätevät molemmissa, asiakaskeskeisyys ja virtaustehokkuus. Pelkkään resurssitehokkuuteen keskittyminen siis pilaa koko homman. Sen näkee siitä paljonko ihmiset jonottavat fyysisesti sairaaloissa tai ovat hoitojonoissa. Siitä, miten tuo homma voitaisiin hoitaa, on paljon esimerkkejä. Yksi hyvä esimerkki on Espoon kaupungin Lonkkaliukumäki, jossa on ajateltu potilasvirtausta. Muita hyviä esimerkkejä löytyy HUSsista, monista ruotsalaisista ja amerikkalaisista sairaaloista, joissa on Leanattu prosesseja isolla kädellä. Paljon on vielä tehtävää, niin julkisella kuin yksityisellä puolella, mutta se vaatii asennemuutoksen. Huonoa prosessia ei paranna lisäresurssit vaan prosessin parantaminen (lisäresurssien hakkaaminen huonoon prosessiin on resurssien haaskausta). Huono prosessi syö hyvän ihmisen aamupalaksi!