kilometrivero vs vanha systeemi

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Bercedes Menz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ti 21.12.2010 18:21
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: kilometrivero vs vanha systeemi

Viesti Kirjoittaja Bercedes Menz »

tj86430 kirjoitti:
sportsman kirjoitti:"Ongelmahan ei olekaan, että se varsinainen hoitotyö olisi tehotonta (voi sekin olla, mutten väitä että on), vaan se, että jokaista hoitajaa kohti on x kpl tehotonta byrokraattia. " ???
Erilaiset etuuskäsittelyt, palkanlaskenta ja muu henkilöstöhallinto, taloushallinto, kiinteistönhuolto,....

Otapa vaikka oma asuinkuntasi ja selvitä sosiaalitoimesta kuinka moni sen työntekijä hoitaa jotain (vanhusta, lasta, mitä vaan), ja kuinka moni tekee jotain muuta.
Hyvä pointti tj86430. Esim. omassa asuinkunnassani on 1 kaupungin työntekijä per 17 asukasta. Kunnan talous on päin kettua!

sportsmanille tiedoksi, että olen tehnyt töitä myös sairaaloille (myös muilla julkisen sektorin toimissa), joissa pääsääntöisesti homma on tehotonta, juuri virtaustehokkuuden puutteen takia. Olosuhteet joissakin vanhainkodeissa on joskus tosi huonot, sitä en kiellä, mutta keskitytäänkö siellä oikeaan asiaan? Vastaus, ei.

Esimerkki hoitoketkusta: ajattele, että hoitohenkilökunnan olkapäälle laitetaan kamera, joka kuvaa kokoa ajan. Varmasti tekevät koko ajan hommia ja kiirettäkin pitää. Jos taas laitat sen kameran potilaan olkapäälle, niin huomaat kuinka potilas odottaa usein jopa kuukausia, sitten pääsee vastaanotolle vartiksi ja sitten odottaa taas päiviä tai viikkoja, jonka jälkeen taas operaatio, joka kestää vain hetken. Tärkeintä olisi vetää mahdollisimman paljon ihmisiä tuon koko prosessin/hoitoketjun läpi ja tämä mahdollistaa myös resurssitehokkuuden, ensin pitää laittaa virtaus kuntoon. Ihan kuin autotehtaissa, elektroniikkateollisuudessa jne. Samat lait pätevät molemmissa, asiakaskeskeisyys ja virtaustehokkuus. Pelkkään resurssitehokkuuteen keskittyminen siis pilaa koko homman. Sen näkee siitä paljonko ihmiset jonottavat fyysisesti sairaaloissa tai ovat hoitojonoissa. Siitä, miten tuo homma voitaisiin hoitaa, on paljon esimerkkejä. Yksi hyvä esimerkki on Espoon kaupungin Lonkkaliukumäki, jossa on ajateltu potilasvirtausta. Muita hyviä esimerkkejä löytyy HUSsista, monista ruotsalaisista ja amerikkalaisista sairaaloista, joissa on Leanattu prosesseja isolla kädellä. Paljon on vielä tehtävää, niin julkisella kuin yksityisellä puolella, mutta se vaatii asennemuutoksen. Huonoa prosessia ei paranna lisäresurssit vaan prosessin parantaminen (lisäresurssien hakkaaminen huonoon prosessiin on resurssien haaskausta). Huono prosessi syö hyvän ihmisen aamupalaksi!
Mercedes-Benz W212 250cdi aut. pehmeä Avantgarde -11 (62tkm -->
Exät:
Mercedes-Benz W204 220cdi aut. Avantgarde -10 (1v 4kk ja 65tkm)
Mercedes-Benz S203T 220Cdi aut. Avantgarde -06 (2v 8kk ja 85tkm)
Honda Accord 2,2 Ctdi -06 (1v 7kk ja 60tkm)
Seat Leon 1,9 Tdi -07 (1v 3kk ja 60tkm)
Opel Vectra C 2,2 Dti -02 (2v 3kk ja 100tkm)
Opel Astra G 2,0i -00 (3v ja 90tkm)
VW Vento 1,8 90hv -94 (2v ja 25tkm)
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: kilometrivero vs vanha systeemi

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Bercedes Menz kirjoitti:
tj86430 kirjoitti:
Bercedes Menz kirjoitti: Joo, valtiontalous toimii nykyään noin, mutta pitäiskö sen toimia näin? Mielestäni ei ja tämä nykytoiminta on vienyt meidät metsään.
Jos halutaan nykyisenkaltainen koulutus, terveydenhuolto, kirjastolaitos jne, niin pitää. Ei yleisperiaate ole se missä on menty metsään, vaan julkisen sektorin tehottomuus.

Eiköhän perusperiaate ole sama kaikkialla, se mikä vaihtelee on julkisen sektorin vs yksityisen ihmisen välinen "työnjako". Jenkkisysteemisssä yhteiskunta kerää vähemmän veroja ja jättää ihmiset huolehtimaan enemmän omista asioistaan. Uskoakseni sielläkin kuitenkin julkisen sektorin osuus hoidetaan vähän samalla periaatteella, vaikka pienempi onkin. Jos valita pitäisi, valitsisin kuitenkin suomalaisen systeemin, koittaisin vain saada sen kuntoon.
Meillä olisi mahdollisuus saada ihan samat palvelut, mutta paljon halvemmalla, kun toimintoja järkeistettäisiin ja mitoitettaisiin oikein. Tänään viimeksi ehdotettiin, että ainoa keino parantaa vanhustenhuoltoa on saada lisää henkilöitä. Kukaan ei puhu siitä, että miten toimintaa/toimintatapoja/prosesseja voitaisiin parantaa...


Jenkkien julkinen sektori on yhtä tehoton kuin tämä meidänkin...näin on pääsääntöisesti kaikkien julkisten sektoreiden kanssa, tosin sama ongelma vaivaa myös yksityisellä puolella, koska resurssitehokkuus on keihäänkärjessä vaikka pitäisi puhua virtaustehokkuudesta (ja asiakaskeskeisyydestä).
Puhut ensin vanhustenhuollon tehottomuudesta ja sitten virtausnopeudesta..... Näin voi puhua vain jos
on täysin tietämätön nykytilanteesta..... Vanhustenhuollon laitokset ovat loppusijoituspaikkoja...osa järkyttäviä...
suurimmassa osassa henkilöstöä on alle säädösten... Hoitolaitoksiin ei edes pääse, sillä jonot ovat pitkät ja sisäänpääsee vain huonokuntoisimmat.....

In case:

Istut vanhainkodissa tutisevana ex-mersumiehenä paskat housuissa ... pystyisit kyllä käymään wc:ssä jos joku ehtisi sinua auttamaan , mutta nykysyteemissä laitetaan kaikille vaipat , koska ei ole tarpeeksi hlökuntaa...
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
Bercedes Menz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ti 21.12.2010 18:21
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: kilometrivero vs vanha systeemi

Viesti Kirjoittaja Bercedes Menz »

sportsman kirjoitti:
Bercedes Menz kirjoitti:
tj86430 kirjoitti:
Bercedes Menz kirjoitti: Joo, valtiontalous toimii nykyään noin, mutta pitäiskö sen toimia näin? Mielestäni ei ja tämä nykytoiminta on vienyt meidät metsään.
Jos halutaan nykyisenkaltainen koulutus, terveydenhuolto, kirjastolaitos jne, niin pitää. Ei yleisperiaate ole se missä on menty metsään, vaan julkisen sektorin tehottomuus.

Eiköhän perusperiaate ole sama kaikkialla, se mikä vaihtelee on julkisen sektorin vs yksityisen ihmisen välinen "työnjako". Jenkkisysteemisssä yhteiskunta kerää vähemmän veroja ja jättää ihmiset huolehtimaan enemmän omista asioistaan. Uskoakseni sielläkin kuitenkin julkisen sektorin osuus hoidetaan vähän samalla periaatteella, vaikka pienempi onkin. Jos valita pitäisi, valitsisin kuitenkin suomalaisen systeemin, koittaisin vain saada sen kuntoon.
Meillä olisi mahdollisuus saada ihan samat palvelut, mutta paljon halvemmalla, kun toimintoja järkeistettäisiin ja mitoitettaisiin oikein. Tänään viimeksi ehdotettiin, että ainoa keino parantaa vanhustenhuoltoa on saada lisää henkilöitä. Kukaan ei puhu siitä, että miten toimintaa/toimintatapoja/prosesseja voitaisiin parantaa...


Jenkkien julkinen sektori on yhtä tehoton kuin tämä meidänkin...näin on pääsääntöisesti kaikkien julkisten sektoreiden kanssa, tosin sama ongelma vaivaa myös yksityisellä puolella, koska resurssitehokkuus on keihäänkärjessä vaikka pitäisi puhua virtaustehokkuudesta (ja asiakaskeskeisyydestä).
Puhut ensin vanhustenhuollon tehottomuudesta ja sitten virtausnopeudesta..... Näin voi puhua vain jos
on täysin tietämätön nykytilanteesta..... Vanhustenhuollon laitokset ovat loppusijoituspaikkoja...osa järkyttäviä...
suurimmassa osassa henkilöstöä on alle säädösten... Hoitolaitoksiin ei edes pääse, sillä jonot ovat pitkät ja sisäänpääsee vain huonokuntoisimmat.....

In case:

Istut vanhainkodissa tutisevana ex-mersumiehenä paskat housuissa ... pystyisit kyllä käymään wc:ssä jos joku ehtisi sinua auttamaan , mutta nykysyteemissä laitetaan kaikille vaipat , koska ei ole tarpeeksi hlökuntaa...
Et ymmärtänyt pointtia...
Mercedes-Benz W212 250cdi aut. pehmeä Avantgarde -11 (62tkm -->
Exät:
Mercedes-Benz W204 220cdi aut. Avantgarde -10 (1v 4kk ja 65tkm)
Mercedes-Benz S203T 220Cdi aut. Avantgarde -06 (2v 8kk ja 85tkm)
Honda Accord 2,2 Ctdi -06 (1v 7kk ja 60tkm)
Seat Leon 1,9 Tdi -07 (1v 3kk ja 60tkm)
Opel Vectra C 2,2 Dti -02 (2v 3kk ja 100tkm)
Opel Astra G 2,0i -00 (3v ja 90tkm)
VW Vento 1,8 90hv -94 (2v ja 25tkm)
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: kilometrivero vs vanha systeemi

Viesti Kirjoittaja pera8x »

tuli vaan mieleen, että mitenkäs nää sairaalat, hoitohenkilökunta ja paskat housissa liittyy autoilun verotukseen? :roll: ei mua haittaa, vaikka meneekin ot:ksi. tipahdin vaan kärryiltä jo monta viestiä sitten..
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Bercedes Menz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ti 21.12.2010 18:21
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: kilometrivero vs vanha systeemi

Viesti Kirjoittaja Bercedes Menz »

pera8x kirjoitti:tuli vaan mieleen, että mitenkäs nää sairaalat, hoitohenkilökunta ja paskat housissa liittyy autoilun verotukseen? :roll: ei mua haittaa, vaikka meneekin ot:ksi. tipahdin vaan kärryiltä jo monta viestiä sitten..
Siten liittyy, että autoilijoita kyykyttämällä/älyttömästi verottamalla yritetään kerätä rahaa tehottoman julkisen sektorin pyörittämiseen. Tuota tehotonta julkista sektoria edustaa mm. vanhus- ja terveydenhuolto. Mut samaa mieltä (vaikka itsekin hairahdin aiheesta), voidaan jatkaa kilometriverotuksen puimista. Itse jatkan samalla linjalla kuin aikaisemminkin: perseestä on tuo kilometrivero...
Mercedes-Benz W212 250cdi aut. pehmeä Avantgarde -11 (62tkm -->
Exät:
Mercedes-Benz W204 220cdi aut. Avantgarde -10 (1v 4kk ja 65tkm)
Mercedes-Benz S203T 220Cdi aut. Avantgarde -06 (2v 8kk ja 85tkm)
Honda Accord 2,2 Ctdi -06 (1v 7kk ja 60tkm)
Seat Leon 1,9 Tdi -07 (1v 3kk ja 60tkm)
Opel Vectra C 2,2 Dti -02 (2v 3kk ja 100tkm)
Opel Astra G 2,0i -00 (3v ja 90tkm)
VW Vento 1,8 90hv -94 (2v ja 25tkm)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: kilometrivero vs vanha systeemi

Viesti Kirjoittaja karra »

Oisko Ollian ryhmä vetänyt EU-kortin esiin kun ei km-verotus muuten ottanut tuulta alleen :D

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-128 ... nts-anchor" onclick="window.open(this.href);return false;

Jos sen ajettuun matkaan perustuvan ajoneuvoveron eli käyttömaksun saisi jotenkin järkevästi tehtyä niin miksi ei. Nykyisin tulee ajettua niin vähän että maksaisin ennemmin siitä, en omistamisesta ja autoa lähtövalmina pitämisestä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2466
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: kilometrivero vs vanha systeemi

Viesti Kirjoittaja noroljan »

karra kirjoitti: Nykyisin tulee ajettua niin vähän että maksaisin ennemmin siitä, en omistamisesta ja autoa lähtövalmina pitämisestä.
Niin minäkin! Maailmalla noin yleensä verotetaan, joko omistamisesta tai ansaitsemisesta tai käytöstä. Suomessa taas "Rankaistaa" ihan kaikista kovalla kädellä. Varmasti tässä käy vielä niin, että kun joku uusi käyttömaksu keksitään, ei se alkuperäinen poistukkaan, korkeintaan vähän halpenee ja lopulta taas kaikesta saa maksaa enemmän. Eikös ne Dieselveroakin laskenut joku aika sitten ja perusteli sillä, että nostivat dieselin hintaa. No kyllä se Dieselvero taas on vaan noussut korkeammalle, kun hetki sitten oli ja Diesel ole ainakaan mihinkään laskenut.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: kilometrivero vs vanha systeemi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Auton lähtövalmiina pitämisestä ei kannata juurikaan maksaa, ottaa pois liikennekäytöstä ja sitten kun tarvitaan niin ajoon taas.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: kilometrivero vs vanha systeemi

Viesti Kirjoittaja karra »

dealer kirjoitti:Auton lähtövalmiina pitämisestä ei kannata juurikaan maksaa, ottaa pois liikennekäytöstä ja sitten kun tarvitaan niin ajoon taas.
Ei kannatakaan, siksi siitä purnaan :wink: . Mutta kun jos haluan ajaa joka toinen päivä eri autolla niin siitä pitää maksaa että toinen odottaa vuoroaan :D .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: kilometrivero vs vanha systeemi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Joo, karra :D Pieni murhehan tuo, mutta se jos vaihtaa harrasteautoon erinäköiset vanteet/renkaat alle joka toinen kerta ajoon lähtiessä käy jo fyysisesti rankaksi :sick:
oulaistenliikenne.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: kilometrivero vs vanha systeemi

Viesti Kirjoittaja karra »

Liikennekaari:

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005022320.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kun luin tuon uutisoinnin ja koko keskustelun siihen liittyen tajusin etttä omalta henkilökohtaiselta kannalta tämä on joko ihan paska systeemi tai sitten erittäin toimiva. Toimiva siksi tai siten että jos kyseinen ajolupaan oikeuttava SIM-kortti olisikin henkilökohtainen (esim siru ajokortissa); nyt kun ensi vuoden alusta saanemme saman bonuksen kaikkiin omistamiinsa/hallinnassa olevien autojen liikennevakuutuksiin ja tämän uuden SIM-seurannan myötä omistamisesta rankaiseva ajoneuvovero jäisi pois niin varmaan minulla ajaminen halpenisi. Koska ajan vähän, etenkin talvisin - pelkästään töihin ja kauppaan, kesällä tulee enemmin ajoa esim harrastetapahtumiin ja muihin reissuihin mutta minulla valmistunee toinenkin museoauto kesän ajoihin. Liikenteessä on toki pari harrasteajoneuvoa ja ympärivuotinen käyttäauto niin niillä ajaminen halpenisi jos ajoneuvovero jää pois ja tien kuluttamisesta/ilman saastuttamisesta maksettaisiin todellisen ajosuoritteen mukaan.

Bensat ostan Venäjältä mutta en usko että polttoainevero jää pois koska polttoaineen hinnan on varmaan oltava karkeasti samalla tasolla koko EU:ssa.

Ne jotka ajaa paljon maksasivat suhteessa enemmin, nille tuo on huono.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Wilhelm_Maybach
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: To 07.04.2016 17:19

Re: kilometrivero vs vanha systeemi

Viesti Kirjoittaja Wilhelm_Maybach »

karra kirjoitti:Liikennekaari:

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005022320.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa puhuttiin sim korttien asentamisesta vain autoihin. Eikö koske moottoripyöriä?

Täytyy ostaa MV Agusta
Wilhelm Maybach
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: kilometrivero vs vanha systeemi

Viesti Kirjoittaja dealer »

...nyt kun ensi vuoden alusta saanemme saman bonuksen kaikkiin omistamiinsa/hallinnassa olevien autojen liikennevakuutuksiin...
Vakuutusyhtiöt ottavat tavalla tai toisella rahansa entiseen malliin, kuka ja mistä maksaa selvinnee melko pian.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: kilometrivero vs vanha systeemi

Viesti Kirjoittaja karra »

dealer kirjoitti:
...nyt kun ensi vuoden alusta saanemme saman bonuksen kaikkiin omistamiinsa/hallinnassa olevien autojen liikennevakuutuksiin...
Vakuutusyhtiöt ottavat tavalla tai toisella rahansa entiseen malliin, kuka ja mistä maksaa selvinnee melko pian.
Niin tosiaan muutaman päivän päästä voi mennä omaan yhtiöön kyselemään boonuksia :D Se on varma että koska vakuutusyhtiöiden pitää tuottaa voittoa kyllä he ne rahansa ottavat mutta ei varmaan entiseen malliin.

Toivottavasti hyvä kolarihistoria auttaa siihen että itsellä rahaa säästyy vakuutuksissa. Minulla oli 2 x 75% mutta annoin toiset bonukset ex-vaimolle. Nyt on yhdessä kesäautossa 25%, ja yhdessä 10% kun en ole niitä niin paljoa ajossa pitänyt että ois ehtinyt kertyä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13176
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: kilometrivero vs vanha systeemi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Tämä ei nyt mene threadin otsikon alle mutta milloin/missä yhtiössä on saanut siirrettyä bonukset vaimolle? Eikö tuon mahdollisuuden pitänyt hävitä jo aikoja sitten?

Mitenkäs niitä liikennevakuutuksen bonuksia sitten haetaan jos yhdellä kolaroi, pitääkö silloinkin molempiin kopioida alentuneet bonukset? Toimiiko bonusten kalastus yhtiötä vaihtamalla kuten kaskossa?
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: kilometrivero vs vanha systeemi

Viesti Kirjoittaja karra »

DBFI kirjoitti:Tämä ei nyt mene threadin otsikon alle mutta milloin/missä yhtiössä on saanut siirrettyä bonukset vaimolle? Eikö tuon mahdollisuuden pitänyt hävitä jo aikoja sitten?

Mitenkäs niitä liikennevakuutuksen bonuksia sitten haetaan jos yhdellä kolaroi, pitääkö silloinkin molempiin kopioida alentuneet bonukset? Toimiiko bonusten kalastus yhtiötä vaihtamalla kuten kaskossa?
Kyllä Ifissä on onnistunut saman ruokakunnan jäsenelle, toukokuussa tein siirron. Ja muistaakseni ekassa elämässäni jopa Pohjolan kanssa onnistui...

Kuulemma uuden systeemin bonuksien alennus vaikuttaa vaan siihen autoon millä kolaroitu... tämä ei ole tosin aivan loogista mielestäni. Mutta vakuutusyhtiöt eivät kerro tästä uudistuksesta enempää tämän vuoden puoella, parikin kaveriani soitellut omiin yhtiöihin ja kehoittivat palaamaan asiaan vuodenvaihteen jälkeen.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
H.E. von Kuusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 639
Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
Paikkakunta: Åbo

Re: kilometrivero vs vanha systeemi

Viesti Kirjoittaja H.E. von Kuusi »

Jos tämä kyseinen ehdotus toteutuisi, niin itsekkin useamman auton miehenä toiveet kustannusten laskemisesta (molempien autojen pitäminen kokoajan liikenteessä) ovat korkeat.

Kuitenkin tällä kyseisellä tekniikalla (gps seuranta) tuntuu jotenkin melko Orwellmaiselta. Ei ole miellyttävä ajatus, että liikkeitä seurataan jatkuvasti. Ja käsitykseni mukaan se myös rikkoo EU:n säännöksiä ihmisoikeusten/yksityisyyden osalta. Kyllä pitää olla oikeus liikkua missä lystää ilman, että viranomaiset ovat siitä jatkuvasti perillä. Kohta joku vielä keksii, että saman seurantalaitteen perusteella voisi sakottaa ylinopeudesta.

Itse kannatan enemmän yleisesti Euroopassa käytössä olevaa systeemiä, perinteisiä tietulleja. Sikäli uudistusta vastaan en ole, koska autoa kohden kilometrejä tulee minullakin suhteellisen vähän.
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: kilometrivero vs vanha systeemi

Viesti Kirjoittaja RH »

Niin... Edelleen jaksaa ihmetellä, miksei tätä koko kaaosta yksinkertaisesti uiteta polttoaineveron kylkiäisiksi? Todellinen ja täydellinen ajoneuvoveron/käyttömaksun 287%:n toteutuminen ilman ylimääräisiä hallintohimmeleitä. Liian helppoa ja halpaa vissiin.
x_ismo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 578
Liittynyt: Ke 23.11.2011 08:28
Paikkakunta: Vesilahti

Re: kilometrivero vs vanha systeemi

Viesti Kirjoittaja x_ismo »

RH kirjoitti:Niin... Edelleen jaksaa ihmetellä, miksei tätä koko kaaosta yksinkertaisesti uiteta polttoaineveron kylkiäisiksi? Todellinen ja täydellinen ajoneuvoveron/käyttömaksun 287%:n toteutuminen ilman ylimääräisiä hallintohimmeleitä. Liian helppoa ja halpaa vissiin.
Siksi että silloin ei saataisi niin paljoa kerättyä rahaa valtion pohjattomaan kassaan. Eikä saataisi aukotonta isoveli valvoo systeemiä. Ja tuloutettua rahaa sidosryhmille. Kun poliitikko avaa suunsa se tarkoittaa että vaalikarjan lompakko kevenee, riippumatta siitä ketä äänestää.
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: kilometrivero vs vanha systeemi

Viesti Kirjoittaja TLP »

RH kirjoitti:Niin... Edelleen jaksaa ihmetellä, miksei tätä koko kaaosta yksinkertaisesti uiteta polttoaineveron kylkiäisiksi? Todellinen ja täydellinen ajoneuvoveron/käyttömaksun 287%:n toteutuminen ilman ylimääräisiä hallintohimmeleitä. Liian helppoa ja halpaa vissiin.
Siinä ei Berner ja sen kaverit pääse hyötymään, eikä Sipilän sukulaiset :D
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: kilometrivero vs vanha systeemi

Viesti Kirjoittaja TLP »

Pistetään nyt vielä tämä facebookissa kiertävä kuva :lol:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: kilometrivero vs vanha systeemi

Viesti Kirjoittaja dealer »

karra kirjoitti:
DBFI kirjoitti:Tämä ei nyt mene threadin otsikon alle mutta milloin/missä yhtiössä on saanut siirrettyä bonukset vaimolle? Eikö tuon mahdollisuuden pitänyt hävitä jo aikoja sitten?

Mitenkäs niitä liikennevakuutuksen bonuksia sitten haetaan jos yhdellä kolaroi, pitääkö silloinkin molempiin kopioida alentuneet bonukset? Toimiiko bonusten kalastus yhtiötä vaihtamalla kuten kaskossa?
Kyllä Ifissä on onnistunut saman ruokakunnan jäsenelle, toukokuussa tein siirron. Ja muistaakseni ekassa elämässäni jopa Pohjolan kanssa onnistui...

Kuulemma uuden systeemin bonuksien alennus vaikuttaa vaan siihen autoon millä kolaroitu... tämä ei ole tosin aivan loogista mielestäni. Mutta vakuutusyhtiöt eivät kerro tästä uudistuksesta enempää tämän vuoden puoella, parikin kaveriani soitellut omiin yhtiöihin ja kehoittivat palaamaan asiaan vuodenvaihteen jälkeen.
Bonuksia on voinut aina siirtää puolisoiden välillä ja onnistuu edelleen.
Joskus kauan sitten myös lapselle mutta EI enää aikoihin.
oulaistenliikenne.fi
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13176
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: kilometrivero vs vanha systeemi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

dealer kirjoitti: Bonuksia on voinut aina siirtää puolisoiden välillä ja onnistuu edelleen.
Joskus kauan sitten myös lapselle mutta EI enää aikoihin.
Näin se olikin muuttunut. Olisi pitänyt muistaa kun vakuutusyhtiö oli oman autokaupan jälkeen ottanut vaimon autosta bonukset keneltäkään kysymättä (omat jäi käyttämättä).
Avatar
Nastamuumio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 977
Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
Paikkakunta: Hämeessä pissitään

Re: kilometrivero vs vanha systeemi

Viesti Kirjoittaja Nastamuumio »

Jos valtion viemä rahamäärä ei kasva kaikissa tapauksissa, niin syön pa....ni. Todennäköisesti tulee mojova perusmaksu ja siihen kylkeen käyttömaksua digitaalisella valvonnalla. Päästöjen vuosittaista verottamista kiristetään lisää. Lopuksi sanotaan, että autoveroa (päästöperusteista) lasketaan ja jopa poistetaan mutta lopputulemma on että autoilu ja auton omistaminen kallistuu. Vakuutusveroa voi nostaa yms. pientä kivaa.

Julkishallinto tarvitsee määrättömästi lisää rahaa toimintansa ylläpitoon. Ja vaalikarja tämän taas kevään kuntavaaleissa hyväksyy. Sitä saa mitä tilaa, mutta vasta kuntavaalien jälkeen. Nythän nuo ovat aloittaneet "vaalitauon" taskuilla käymiseen. Göbbels on julistanut, että talous on nousussa, jottei rahvas muistaisi muroihin pissimistä. Orpo kyllä muistuttaa lisä leikkauksista, jottei ihan valheesta jäätäisi kiinni ja kuntavaalien jälkeen vedetään taas huolella korville. Varmaan pakostakin.
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen

**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: kilometrivero vs vanha systeemi

Viesti Kirjoittaja RH »

dealer kirjoitti:
karra kirjoitti:
DBFI kirjoitti:Tämä ei nyt mene threadin otsikon alle mutta milloin/missä yhtiössä on saanut siirrettyä bonukset vaimolle? Eikö tuon mahdollisuuden pitänyt hävitä jo aikoja sitten?

Mitenkäs niitä liikennevakuutuksen bonuksia sitten haetaan jos yhdellä kolaroi, pitääkö silloinkin molempiin kopioida alentuneet bonukset? Toimiiko bonusten kalastus yhtiötä vaihtamalla kuten kaskossa?
Kyllä Ifissä on onnistunut saman ruokakunnan jäsenelle, toukokuussa tein siirron. Ja muistaakseni ekassa elämässäni jopa Pohjolan kanssa onnistui...

Kuulemma uuden systeemin bonuksien alennus vaikuttaa vaan siihen autoon millä kolaroitu... tämä ei ole tosin aivan loogista mielestäni. Mutta vakuutusyhtiöt eivät kerro tästä uudistuksesta enempää tämän vuoden puoella, parikin kaveriani soitellut omiin yhtiöihin ja kehoittivat palaamaan asiaan vuodenvaihteen jälkeen.
Bonuksia on voinut aina siirtää puolisoiden välillä ja onnistuu edelleen.
Joskus kauan sitten myös lapselle mutta EI enää aikoihin.
Tässä juuri autonvaihtoa vaimolle puuhaamassa ja vakuutusyhtiöstä sellainen viimeinen ihan tuore tieto, että vuoden alusta yhdet bonukset annetaan kaikille autoillesi, mutta puolisoiden välillä ei enää voi tehdä lahjoituksia, joten jos roikkumassa ylimääräisiä alennuksia, niin nyt alkaa olla kiirus. Itsellä noita on vuosien varrella kertynyt 3x70+35, kun kaikki ajopelit vaimon viimeistä lukuun ottamatta aina olleet minun nimissäni. Eli vaimolle olen lahjoittanut noista bonuksista siis yhdet täydet (mitäs lahjoittamista siinä oikeasti on, kun on autoillut minun nimissäni olleilla yhteisillä autoilla vuosikymmenet ilman sattumuksia). Mutta siis "menetän" nyt sitten vissiin kuitenkin ne 70+35 bonusta ikäänkuin turhina :? :D .
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: kilometrivero vs vanha systeemi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tulin tätä lukemaan kirjoittaakseni osin samaa kuin RH edellä.
Nyt kannattaa heti siirtää kertyneet bonukset niin että puolisoilla on molemmilla käytössä mahdollisimman iso bonus :idea:
oulaistenliikenne.fi
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: kilometrivero vs vanha systeemi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jospa valtio nyt saa voittoa 6miljardia...ok oma systeemin jää pois ja säästöä 500milj..tällöin tämä jää halvemmaksi mutta mitä ottaa palvelun tarjoaja ja laittet päälle...nyt kun kaikki tuntuvat että pääsee halvemmalla...en usko.
Siis lähtökohta on että valtio säästää...mutta luulen että se haluaisi silti voiton joka on nyt olemassa koska muutenhan tossa ei ole järkeä.
Kuitenkaan valtion ohjaamana sen nyky systeemi ylläpito kulut jos vaikka siinä oleva systeemi lopetettaisiin ja työntekijöille kenkää...tämäkään ei toteudu..siirretään vaan muihin tehtäviin virkamiehinä.
Missä säästö laskelmat ja mitä valtio siitä haluaa voittoa vai katoaako voitto kokonaan tässä välissä jonnekin palveluntarjoajien käsiin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Berglund
Mersumies
Mersumies
Viestit: 713
Liittynyt: To 31.01.2008 06:49
Paikkakunta: Östrä Vanda
Viesti:

Re: kilometrivero vs vanha systeemi

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Seurantajärjestelmä on ollut jo koe käytössä sekä valmiina käyttöön ottoon...
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkel ... yttomaksut

Saa nähdä milloin tulee...
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)

MTBRacingTeam
Suomen Mercedes-Benz klubi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: kilometrivero vs vanha systeemi

Viesti Kirjoittaja karra »

”Tarkoitus olisi saada aikaan koko EU:ssa yhteentoimiva järjestelmä. Tavoitteena on välttää ruuhkat ja ympäristöhaitat. Kuljettaja tulisi toimeen yhdellä sopimuksella ja yhdellä ajoneuvolaitteella koko EU:ssa”, LVM:n dokumentti summaa.

https://www.is.fi/autot/art-2000005401221.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Onkohan se niin että tuo trackeri on henkilökohtainen, aina kun lähtee ajamaan niin nappaa vaan sen mukaan. Mutta silloinhan ei auton päästöt vaikuta veron keräämiseen, vai onko se mokkula autokohtainen? Jos ois henk koht niin vois omistaa monta autoa joistahan ei sitten mene ajoneuvoveroa, tämä systeemihän tekee sen tarpeettomaksi.

Minä ajan nykyään aika vähän, senkin venäjän bensalla ja ensi kesäksi ajossa on jo kolme museoautoa kolmen muun lisäksi. Museoautoilla ei tarvinne trackeria pitää päällä, jos sellainen sitten joskus tulee :D
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3091
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: kilometrivero vs vanha systeemi

Viesti Kirjoittaja Hage »

Loppujen lopuksi mun mielestä se on ihan sama mikä verotussysteemi autoilla on, kunhan se ei nosta autoilun hintaa eikä ole raskas ylläpitää. Tämä taitaa tosin olla haaveajattelua :)
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Vastaa Viestiin