w115:sen faceliftit?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

w115:sen faceliftit?

Viesti Kirjoittaja jarski »

Niin, jonkinlaista tietoa on w115:sen facelifteistä, muttei oikein tarkkaa, varsinkaan ajankohdista. Milloinkas sileät takavalot vaihtuivat rivoitetuiksi, eikös rattikin vaihtunut samalla malliin "karjalanpiirakka"? Ja sitten taas viimeisimmissä w115:ssa on sivupeilit ja samalla koko etuovet erilaiset, etupuskurikin on erilainen, samoin keulan ilmanottoaukko. Milloinkas nuo vaihtuivat? muutuikos mitään "huomaamattomampaa" facelifteissä?
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Facelifti tuli Elokuussa 1973.

http://www.strichachtclub.de/neu/html/unterschiede.htm

Tuosta kun luet niin huomaat että on valmistettu 0.5, 1, 1.5, 2 -sarjoja,
Faceliftit kuuluvat 2 sarjaan.

Edit: Oma mersuni on valmistettu 10.11.73 mutta suomessa rekisteriotteeseen on merkitty käyttöönotto päiväksi 1.1.1974.
Joten aika moni mersu saattaa olla eri vuosimallia mitä omistajansa kuvittelevat, eikö totta :?:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4635
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Re: w115:sen faceliftit?

Viesti Kirjoittaja Saul »

Enpäs ehtinyt pätemään! Melkein 12 tuntia myöhässä... :wink:
jarski kirjoitti: muutuikos mitään "huomaamattomampaa" facelifteissä?
Lainaan itse itseäni omilta sivuiltani. Ihan omien havaintojen perusteella.
Uudistetussa mallissa maski oli leveämpi ja matalampi, etulokasuojat ja nokkapelti muotoutuivat myös hieman maskin mukana. Rekisterikilven paikka siirtyi puskurin alta keskelle puskuria ja samalla etupuskurin alapuolella olevaa helmapeltiä muotoiltiin uudestaan. Etuikkunoista poistuivat pienet kolmionmuotoiset tuuletusikkunat, taustapeilit muuttuivat ja niistä tuli sisältä säädettävät. Tuulilasin sivuille lisättiin tuulenohjaimet pitämään sivulaseja puhtaana, ohjauspyörä vaihtui muovisesta "modernimpaan" kumikehäiseen, tavaratilan kannen kahva piteni ja takavalot saivat uuden sittemmin pitkään Mersulle tyypillisen muotonsa.
Minulle ei tullut muuta mieleen, mutta varmaan jotain unohtuikin.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

oho..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Tuo olikin minulle uutta tietoa, että lokauojat, konepelti ja maski ovat hieman erilaiset uudemmissa w115:ssa. No, sen kuitenkin tiesin että etulokasuojissa on eroa, kun se ilmanottoaukko on erilainen. Mutta meilläkin aikoinaan olleeseen yli milj. km ajettuun -70 w115 220D:hen oli laitettu tuo uudemman mallinen lokasuoja kuskinpuolelle. Kävihän se siihen paikoilleen, mutta ilmanottoaukko oli vähän toispuoleinen :roll:
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4635
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Re: oho..

Viesti Kirjoittaja Saul »

jarski kirjoitti:Mutta meilläkin aikoinaan olleeseen yli milj. km ajettuun -70 w115 220D:hen oli laitettu tuo uudemman mallinen lokasuoja kuskinpuolelle. Kävihän se siihen paikoilleen, mutta ilmanottoaukko oli vähän toispuoleinen :roll:
Ei kai se lokasuoja sitten muuten erilainen olekaan. Muffler?

Maski on tosiaan ihan reilusti leveämpi eli jotain 5 cm ja "sirompi" eli esim. yläosastaan maskin kromikehys on kapeampi ja maski on muodoltaan "matalampi" suoraan ylhäältä katsottuna. Konepelti menikin sitten uusiksi sen maskin takia.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: oho..

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

jarski kirjoitti:Mutta meilläkin aikoinaan olleeseen yli milj. km ajettuun -70 w115 220D:hen oli laitettu tuo uudemman mallinen lokasuoja kuskinpuolelle. Kävihän se siihen paikoilleen, mutta ilmanottoaukko oli vähän toispuoleinen :roll:
saul kirjoitti: Ei kai se lokasuoja sitten muuten erilainen olekaan. Muffler?

klip
Oon elänyt siinä uskossa että ne lokasuojat ei sovi keskenään, koska maskikin on eri leveinen?
Niissä vanhemmissa malleissahan ei ole sitä ilmanottoaukkoa.
Muutenhan ne lokasuojat ovat samanlaiset lukuunottamatta etureunaa.
En ole vertaillut niitä pahemmin.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Vastaa Viestiin