Ostajan opas CL500

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Ostajan opas CL500

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Nyt kun Mersujen maailmaan on palannut ja kesäautoa tekee mieli tuon talviautoksi ostetun 260SE:n rinnalle, niin kertokaapas fiksummat mitä täytyy huomoida koeajossa / autoa tutkittaessa, kun harkinnassa nyt on M-B CL 500 käyttöönotettu 2000. Onko noissakin ruosteongelmaa, kuten tuon ikäluokan Mersuissa tuppaa olemaan? Mitä kalliita hajoamisia on odotettavissa milläkin kilsoilla jne.

Muita kesämersu vaihtoehtoja otetaan myös vastaan. Itse olen miettinyt lähinnä C36 AMG mallia tuon CL lisäksi. (Muita vaihtoehtoja on yhä laaja rivistö. Ainakin BMW M3/M5, Audi TT, Corvette, Mustang, Jaguar XK8, Nissan 200SX/300ZX, Porcshe 944 ja MR2 turbot.)
-A-J-
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2466
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Ostajan opas CL500

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Tässä jotain:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =3&t=61502" onclick="window.open(this.href);return false;

http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=134106" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... light=w215" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuon ikäinen ässä on yleensä enemmän tai vähemmän ruosteessa, joten luultavasti myös CL.
ABC-alusta on kallis korjata, mutta toiminee, jos huollettu ajoillaan.
500 Moottori on hyvä ja luotettava.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Avatar
Ville126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 965
Liittynyt: Ma 28.07.2008 19:07
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ostajan opas CL500

Viesti Kirjoittaja Ville126 »

Auton kori pintapuoleltahan on kaikkea muuta kuin peltiä joten vaikka auto näyttää päältä ehjältä ja hyvältä voin totuus pohjan kanssa olla toinen
Dodge Charger 440 R/T 1969
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1526
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Ostajan opas CL500

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Ruosteongelmahan on mallista riippumatta vuosimalli-kohtainen, eli koskee juurikin tuon aikakauden Mersuakin. CL:ssä on suurimpana ongelmana ollut ABC järjestelmä. Googlella löytyy aiheesta hyvin juttua ympri mailman. Toki asiaa onehkä vähän turhankin paljon liioiteltu, mutta tämä oli yksi syy miksi CL:stä haaveillessani päädyin hankkimaan CLK:oon. Ihan sanoisin etttä on varteenotettava vaihtoehto. Toki ulkonäkö ei ole läheskään niin sliikki kuin CL:ssä, mutta ainakin tämä AMG versio on todella ruutinen menijä. 5-satasella CL:llä ei kuuhun mennä. Koneena mikä tahansa M113 on idiootinvarma.

Listassasi on monenmoista kulkinetta jotka on hyvinkinerilaisia toisistaan. Yksi pistää silmään, Corvette. Olen vuosikaudet tehnyt pientä myyräntyötä etsiessäni C5 korimallin kovakattoista ja kovalla askilla olevaa Vetteä, mutta ovat olleet vielä turhan hinnan kiroissa taikka huonoja yksilöitä. Ja toisekseen vaikka auto on ihan saatanan hyvänäköinen niin sisustan nitisetvät muovit on niin amerikkaa kuin voi olla.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Re: Ostajan opas CL500

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Kiitti kaikille.

Unohdin vallan tuon ABC:n. Taidan unohtaa nuo CL:t. Kiitos tosiaan.
-A-J-
Avatar
Ville126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 965
Liittynyt: Ma 28.07.2008 19:07
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ostajan opas CL500

Viesti Kirjoittaja Ville126 »

Ihan turhaan sitä ABC alustaa pelätään. Jos siitä pitää huolen (vaihtaa öljyjä) niin se ei oikeastaan voi hajota
Dodge Charger 440 R/T 1969
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13180
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Ostajan opas CL500

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Ville126 kirjoitti:Ihan turhaan sitä ABC alustaa pelätään. Jos siitä pitää huolen (vaihtaa öljyjä) niin se ei oikeastaan voi hajota
Varsinkin kun tässä ei ymmärtääkseni haettu luotettavaa, pienikulutuksista työmatka-autoa vaan vähän enemmän jännitystä. Vielä jos ABC-riskiä peilaa noiden muiden mainittujen muiden ehdokkaiden riskeihin niin tuntuu vähän oudolta perääntyä tuon alustan takia.
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: Ostajan opas CL500

Viesti Kirjoittaja RAM »

Nii.. Itse taas haluaisin CLn just ton alustan, coupe, ja moottori yhdistelmän vuoksi.
Avatar
Ville126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 965
Liittynyt: Ma 28.07.2008 19:07
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ostajan opas CL500

Viesti Kirjoittaja Ville126 »

Tosiaan joo se öljy on pentosiiniä korkean syttymispisteen takia. Pentosiini on itsessään niin paljon lisäaineita sisältävää kamaa että se sotkee itse tuon järjestelmänsä. 90% abc vioista johtuu juuri siitä että tuo öljy paskottaa magneetti venttiilit jotka menevät jumiin jne jne.

Joltain jenkki sivulta löytyi öljy jolla voi korvata pentosiinin
Dodge Charger 440 R/T 1969
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2466
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Ostajan opas CL500

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Menihän mielenkiintoiseksi tuon öljyn kanssa, mitähän sinne nyt oikein uskaltaisi laittaa. Säiliön korkissa lukee 001 989 24 03, pentosin. (Kyseessä siis oma W220 S600 -03)

WISsin mukaan pitäisi olla 345.0, eli tolla tulee tuo MB 345.0 Hydrauliköl A 001 989 24 03 tai Pentosin CHF 11 S: http://bevo.mercedes-benz.com/bevoliste ... chbegriff=" onclick="window.open(this.href);return false;

Onko 001 989 24 03 öljy sitten myös pentosiiniä vai sitä korvaavaa, tota samaa olen laittanut meinaan toisen ässän ohjaustehostimeen??: http://www.motonet.fi/fi/tuote/590036/F ... 1l-MB-3450" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuossa Febin öljyssä vaan lukee, että se on sinistä ja nykyinen ABC-järjestelmässä oleva ei kyllä todellakaan ole sinistä vaan melko kirkasta, ehkä vähän kellertävää?

Mitään öljynvaihtoväliä ei kait ole ilmoitettu ja sen uuden ohjeen mukaan, niitä ei edes vaihdettaisi vaan suodatettaisiin vaan vanhat, kuulostaa hienolta, siitä löysinkin jotain juttua foorumilta: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... in#p813444" onclick="window.open(this.href);return false;

Toisekseen en tiedä onko noitten öljyjen vaihdolle mitään tarvetta, tekesi vaan mieli vaihtaa, että saa mielenrauhan sen suhteen :) Ne on viimeksi vaihdettu tasan 3 vuotta sitten 2.8.2011, 99 tkm kohdalla, kun on silloin kolmannen kerran vaihdettu tandempumppu. Öljyä on vaihdettu 4.5l ja järjestelmässä on ilmeisesti n. 4 litraa tilavuus, joten kaikki lienee vaihdettu silloin (kuitissa lukee vaan 001 989 24 03 öljyä). Nyt on mittarissa 139 tkm, eli 40 000km on noilla nyt menty.

Jotain pientä häikkää noissa pumpuissa on kyllä ollut. Ensimmäinen vaihdettu takuuseen 14.4.2005 (37770 km) ja heti perään vaihdettu uudelleen 14.11.2005 (46230 km).

Onkohan niitä öljyjä nyt tarvetta vaihtaa ja mitä sinne uskaltaa tunkea?
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Avatar
Ville126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 965
Liittynyt: Ma 28.07.2008 19:07
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ostajan opas CL500

Viesti Kirjoittaja Ville126 »

Kyllä ne kannattaa vaihtaa ja Ebay.de:stä pystyy tilaamaan sarjan jossa on varmasti riittävästi öljyä järjestelmän huuhteluun ja uusi suodatin.

Ainakin tossa omassa CL500 ja isä ukon CL55 amg:ssä on tuo öljy ollut melko paskaista ja isän amg:n magneettiventtiili yksiköt kun purettiin oli järjestelmä täynnä tahmaista likaa. Isän autossa siis oli sellainen vika että kun auto seisoi päivän se vajoi maahan, ja sitähän ei pitäisi taas ABC-alustallisen auton tehdä.

Se ei ole samaa öljyä mitä on ohjaustehostajassa ymmärtääkseni.
Dodge Charger 440 R/T 1969
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ostajan opas CL500

Viesti Kirjoittaja karra »

CL:n tyyppivika kuulemma vielä että oviin menevät johdotukset pettää kun ne ovet aukeaa omituisesti, siis on eri saranat kuin sedanissa. Vakio kaapelisarja ei kestä sellaista liikettä ja pettää. Toki uudella kaapelisarjalla saa homman kuntoon.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2466
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Ostajan opas CL500

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Febin sivujen mukaan tuo 21647 (001 989 24 03 Mercedes-Benz MB 345.0) olisi vihreää ja pentosiiini lienee myös vihreää? Taitaa olla motonetin oma merkintä, että olisi sinistä tuo kyseinen öljy. Kait toi sinne pitäisi käydä ja jenkkifoorumilla sitä öljyä sanottiin samaksi, kun on mersun alkuperäinen. Tiedä näistä nyt sitten. Ei viitsisi järjestelmää rikkoa väärillä öljyillä, mutta siellä on nyt mersun alkuperäistä 001 989 24 03 öljyä, niin en uskalla sinne ruveta tuota PENTOSIN CHF 11S öljyäkään laittamaan.

No meni vähän ohi aiheen, mutta yleensä tuntuu olevan ABC se juttu, kun CL:stä puhutaan ja foorumilla ei juurikaan juttua näistä öljyistä löytynyt.

Onko Ville laittanut ohjaustehostimensäiliöön sitten eriöljyä ja ABC:n säiliöön toista?

E: Noissa molemmissa säiliöissähän on sama luku 001 989 24 03, mutta ABC:n säiliössä lukee lisäksi "Pentosin": http://www.benzworld.org/forums/w215-cl ... nance.html" onclick="window.open(this.href);return false;

E2: Tältä samalta se oma öljy siellä näyttää, jos toi sitten on vihreää tai vaalean vihreää, niin hyvä juttu (omaan silmää ei kyllä ole): http://www.benzworld.org/forums/r230-sl ... ost8626393" onclick="window.open(this.href);return false;
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2466
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Ostajan opas CL500

Viesti Kirjoittaja noroljan »

karra kirjoitti:CL:n tyyppivika kuulemma vielä että oviin menevät johdotukset pettää kun ne ovet aukeaa omituisesti, siis on eri saranat kuin sedanissa. Vakio kaapelisarja ei kestä sellaista liikettä ja pettää. Toki uudella kaapelisarjalla saa homman kuntoon.
Tästä olikin juttua tuolla vanhassa ketjussa:
Jakke kirjoitti:CL:ssä on ongelmia esim. ovien johtosarjassa, oven läpiviennissä. CL:n oven aukeamismekanismi on erilainen normaaliin oveen verrattuna. Ovi aukeaa ja menee samalla ulos/eteen päin. Johdot saattavat katketa pakkasella, koska johtosarja on suunniteltu S-sarjan oveen, eikä kestä pitkän päälle CL:n oven pitkää/erikoista liikerataa.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2466
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Ostajan opas CL500

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Tuosta öljystä vielä, löytyi jotain arvoja netistä, itse olisin sitä mieltä, että tuo Febi sinne kävisi. Kukaan vaan ei ilmeisesti ole sitä sinne laittanut, niin vähän arveluttaa:

febi no. 21647 (1 litre)
e.g. repl. no. 001 989 24 03
Power steering fluid (green)
febi 21647 is a fully synthetic product which meets the requirements of MB 345.0.
· Optimised temperature resistance.
· Developed for maximum load central
hydraulic systems, power steering systems and shock absorbers which can reach continuous oil temperatures up to +140° C.

Properties, Unit, Test method
Viscosity at 40° C 18.9 mm²/s DIN 51562
Viscosity at 100° C 6.3 mm²/s DIN 51562
Density at 15° C 0.813 g/ml DIN 51757
Flash point 150 ° C DIN ISO 2592
Pour point < -54 ° C DIN ISO 3016

Pentosin CHF 11S
Product Attributes
Appearance Dark Green
Density at 20°C 825 kg/m³
Kinematic Viscosity at 100ºC 6.0 mm²/s
Kinematic Viscosity at 40ºC 18.7 mm²/s
Kinematic Viscosity at -40ºC 1100 mm²/s
Viscosity Index 313
Pour Point -57°C/-70.6°F
Flash Point 160°C/320°F
Ignition Temperature 235°C/455°F

Sanokaa nyt joku, olenko tekemässä elämäni virhettä tuolla Febin öljyllä?
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
sergio leone
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: La 20.04.2013 19:49

CL 500 ja ABC

Viesti Kirjoittaja sergio leone »

Ostin itse tuollaisen möhkömersun keväällä Saksasta, vuoden 2005 malli ja 7G-loota. Kesälomareissulla huollatin Saksassa auton ABC systeemin (vaikkei kärryllä ollutkaan ajettu kuin 67000) exclusiv automobile-firmassa, joka on erikoistunut mersujen ABC-alustan ongelmiin. Systeemi huuhdeltiin ja vaihdettiin uudet öljyt ja suodattimet. Jälkiasennuksena kärryyn asennettiin magneettifiltteri, joka kerää metallihiukkaset pois öljyn seasta. Filtteri on läpinäkyvä, joten öljyn värin näkee aina kun konepellin avaa. Mersun huoltokirjan mukaista huoltoväliä ABC öljyn vaihdossa ei kannata noudattaa. Se on vaihdettava useammin. Ja jos tästä CL 500:sta nyt jotakin muutakin sanoisi, niin ainakin tässä vaiheessa - helvetin hyvä auto. Ainoa vika, jonka star löysi, oli se että yhden renkaan painetunnistin ei toimi.

CL 500:n ostajan kannattaa avata moottoritila, ottaa valkoista paperia ja vetää esiin ABC-systeemin öljytikku. Sitten öljyä paperille. Jos se on vihreää ok, jos ruskeaa, vaihdettava heti ja jos se on mustaa - systeemi on paska. Joku poliitikon planttu sekoomuksesta pari vuotta sitten piti puheen, jossa sanoi "Venäjä, Venäjä, Venäjä". Nämä siinä firmassa sanovat Öljy, Öljy, Öljy! Tosin saksaksi, englanti ei taittunut kuin laskutusvaiheessa.

Tässä englanninkielinen artikkeli aiheesta. Joku jenkki oli kääntänyt tämän Saksasta toiselle kotimaiselle. Tässä sama juttu Saksaksi firman kotisivulta:
http://www.exclusiv-automobile.de/www.e ... rwerk.html" onclick="window.open(this.href);return false;

-------------------------------
Mercedes Benz ABC Suspension

Our company has specialized on the ABC suspension for years.
We diagnose , repair, and replace all components in the ABC suspension.
For questions please contact our phone number. We are happy to help and assist you with tips and tricks that work.

What is the ABC suspension?
The ABC suspension is an electro-hydraulic active system combined with a coil spring.
The Active Body Control (ABC) can compensate within milliseconds to the rolling and pitching movements of the body when starting, braking and cornering. The ABC is thus superior to air suspension systems.

Care of the ABC system:
The ABC suspension has a gotten a bad reputation because many owners do not maintain it, and critical components become damaged – eventually destroying the whole system. Regular maintenance results in an ABC suspension with the same life expectancy of the rest of the vehicle. Below you will find some hints from our experience.
If it is operated for years with the original hydraulic fluid, or after this fluid has become dirty, then many if not all of the components of the ABC chassis can be destroyed. OR if it is operated with low fluid levels, the owner will have the same result. This includes the hydraulic pump, struts and valve units.

You can easily check your oil quality using the dipstick from the reservoir. This sits next to the fill cover which contains the white filter. Take a white lint free towel and pat the oil from the dipstick onto it. Clean oil is green, light brown in ‘fair condition. IT SHOULD BE REPLACED BEFORE IT BECOMES DARK BROWN OR BLACK. If it is very dark brown or black, replace it immediately (or be prepared to replace expensive components).

The system uses about 15-16 liter of Pentosinöl (A00198924003-10, or Pentosin CHF 11S). To replace you will need about 10-12 liters. This will replace MOST, but not ALL the hydraulic fluid, as some will remain in the individual spring reservoirs.
But, that is not a major problem. The large amount of new fluid mixes with the small amount of old fluid. You will also replace the filter in the ABC reservoir with the new 3mm filter. This new fine filter will clean the resulting fluid mixture. After about 750 -1500 miles you should once again flush/replace both the Pentosin fluid and the 3mm filter. Then you should end up with only clean/green fluid in the system. ( Anleitung_Spülen pdf. )

In one of the pictures you can see an additional filter, which we developed. This magnetic filter is specially designed to trap metal abrasion particles that can come from components of the ABC chassis. These metal shavings are caused when old ‘dirty/abrasive’ fluid flows through the ABC hydraulic pump, causing mild to severe erosion of metal. This magnetic filter removes any future metal abrasion or metal chips from the fluid, thus protecting the whole system (the fluid is repeatedly flushed and cleaned with every circulation through the reservoir).

Once metal shavings are created, they can infiltrate the entire system, making it necessary to disassemble the entire system and clean by hand!

The installation of the magnetic filter will help prevent this from happening. With the crystal clear case, as you open the hood, you can readily see and check the color of the ABC fluid and observe whether any metal has been collected by the filter. The filter is washable, so you make a one-time purchase. In the rare event that somehow something gets broken, all parts can be ordered individually.

CLEAN OIL is important for the long term durability of the ABC system

In the first picture you can clearly see an ABC pump that has run 120,00 miles in the clean ABC system looks like. In the pictures below, the pump has been running about 48,000 miles, and the fluid was very dark brown. The metal debris in the oil has produced fluid that is the equivalent of liquid sandpaper – which has rubbed and damaged everything - with every mile that was driven. Moreover, with this abrasive fluid, more friction occurs in the system, especially in the ABC pump. High friction means more heat. On some occasions pumps have become so hot that they overheat and glow! When this occurs, EVERYTHING DETERIORATES your fluid becomes progressively worse and begins to smell like burnt oil.

If the Pentosinöl in the ABC system is renewed every 15 to 30K miles, or every ~3 years, depending on load and driving style, the ABC system should last for 300,000 miles or longer.

This longevity has been proven by our own car and the maintenance we have done on it. This car is a W215 CL 65 AMG V12 Biturbo, and after about 6K to miles the fluid begins to turn brown. After 12K miles it is dark brown.

For vehicles with less engine power, it may take longer. But we have found the fluid usually starts to turn a dark brown to black color after ~18-25K miles. For vehicles that are have not had adequate service to the ABC system can change color even faster after the first flush/change.

We have driven our frequently used 2003 W220 S Class long version S55 AMG Kompressor ~250K miles. We have changed the ABC fluid approximately every 18K miles. All suspension components on this car are original except for 2 dust covers for rear shocks and a pressure hose to the right front strut. AND, the ABC pump from our vehicle had after all these miles is still ~190 Bar (~2,850 PSI) at operating temperature.

Our latest acquisition an S Class W220 S65 AMG V12 Biturbo long version 25K miles. The Pentosinöl was black as tar.
We had to disassemble everything clean and repair many components.

At this point, it is important - both for vehicle owners with ABC suspension (and Mercedes shop foremen and those who want to be) – to remember that the Pentosinöl has properties similar to brake fluid. They are both hygroscopic meaning they absorb water, such as from the air. Therefore, it is IMPORTANT that the Pentosinöl is replaced after a maximum of 5 years to prevent corrosion in the suspension components. (here they state this time interval is also recommended by Mercedes Benz – certainly it is for brake fluid, but not clearly stated for ABC fluid as far as I know).

For this reason alone, this fluid is not maintenance free as is always claimed by the MB dealer. You can check about the hygroscopic effect under brake fluid at Wikipedia.

Pentisol is hygroscopic, like brake fluid it absorbs moisture and deteriorates!

We found one incident where a SL 55 AMG was stored in October and brought out for driving in April. During the winter, the pistons had rusted in the ABC hydraulic pump. When first started, the pump was destroyed and there was, within seconds, a red error message on the instrument cluster.

"ABC defective please visit workshop". If that appears, the pump pressure is below 100 bar. At any pressure of 99 bar or lower, this red error message appears and the car DEFINITELY should not be driven further.
ABC pumps and systems are ONLY destroyed by bad fluid!!

The ABC pump is lubricated by the Pentosinöl and 200 bar pressure which it produces. This fluid passes through micro sieves and around and through very small passages to the main shaft and main bearings. Contaminated fluid first contacts the screens. These become partially plugged, and as a result the main bearings are inadequately or not at all lubricated. Then, the pump starts making bearing noise. When that occurs, if you then press the ABC button for lifting and your vehicle goes up. During the raising of the vehicle the ABC pump is quiet for a short time. When it reaches full height, the pump becomes loud again!! Reason for this is that during the lifting operation, the main shaft is pressed under load into the main bearing, so the ABC pump for this moment is quiet. When the vehicle is at full height the load is no longer holding the main shaft to the bearing. Thus, the main shaft is rattling in the main bearings because the fluid pressure/film is missing.

IF the wear of the shaft and bearing is advanced, the pump is constantly loud.
It also happens that if the oil supply rapidly goes to zero, then the main shaft overheats the main bearing and they VERY RAPIDLY wear on each other. The pump is ruined. In these cases, repair is not possible. The pump housing is useless because the bearing seats are damaged in the pump housing and new bearing not available.

The most common cause of pump damage is the overheating of the pump through abrasive fluid. The metal debris in the oil is like sandpaper between the rotating parts. Due to the poor FLUID, higher friction results and the pump over-heats and is destroyed.

In rare cases, the pressure housing may crack, thus the pump leaks and fluid level drops dramatically. Also, the breaking off of the plugs from the pressure housing can cause this catastrophic loss of fluid and pump destruction.

Consequences of inadequate care and maintenance of your ABC system:
Dirty fluid will first slow the ABC hydraulic pump (plugged sieves). Many errors of the suspension result from the insufficient pump pressure. If the pump pressure of 200 Bar drops to about 160 Bar, the instrument panel will display in white/black: "ABC defective, please visit workshop".

If you then continue to drive the vehicle and the pump is working, the warning message will soon appear in red, (the pump pressure has dropped below 100 bar) and the ABC system goes into limp home mode. It closes the shut-off valves in the valve unit, so that the vehicle does not fall down. Your vehicle drives as if the shock absorber is defective.

With a red error message it is best to stop immediately and have your car transported to a service facility. If your ABC pump fails suddenly damage usually occurs throughout the system, as the fluid brings the chips with it. Continuing, the chips are distributed with the still small pressure in the system. That would be the worst thing that can happen. Your ABC suspension would then actually be a total loss. Mercedes Benz then recommends that all ABC suspension parts be replaced with new components. The ABC pump is a precision high pressure hydraulic pump that generates 200 bar, so everything must function precisely and with VERY low clearances. A metal chip left in the system is sufficient for the new ABC pump to be destroyed. Flushing the system in place brings no guarantee that it is clean, due to the branches (nooks and crannies??) throughout this complex system. A complete dis-assembly, flushing and cleaning by hand is the ONLY possible way to avoid future problems from such debris. Any other approach is Russian Roulette.

The cars we have serviced or repaired over the past years is proof of our approach. They continue to run well and do not return for ‘repairs’, only service.

Do you have questions, problems with your ABC suspension? Give us a call!
Phone : 03877-56 26 81 (Germany)

IF you are interested in seeing the components 'under repair', I strongly recommend going through the slide show of pictures at the bottom of their page.
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2466
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Ostajan opas CL500

Viesti Kirjoittaja noroljan »

sergio leone kirjoitti:Mersun huoltokirjan mukaista huoltoväliä ABC öljyn vaihdossa ei kannata noudattaa. Se on vaihdettava useammin.
Niin nykyisten ohjeiden mukaan sitä ei edes vaihdeta :crazy:

Paljon oli hyvää tietoa sergion viestissä. Noi ylimääräiset jälkiasennus filtterit ei oikein yleensä nappaa, mutta tuo firma ainakin vakuuttavasti asiasta kertoo. Tuo magneettisuodatin on vaan, joku niille räätälöity kapistus, niillä sitä toki on myynnissä hinta 99e: http://www.exclusiv-automobile.de/www.e ... dukte.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tossa vielä kuva asennettuna (mbworld.orgista poimittu):
Kuva

En ole omaan vaihtanut vielä öljyjä, ne kun näytti ihan hyviltä, tosin aika rupeaisi olemaan vaihtaa, tuon Saksalaisen firman ohjeiden mukaan, kun nyt ajettu 40 tkm. ja kun en ole saanut varmuutta mitä sinne laittaisi. Lienee turvallisinta huuhdella koko järjestelmä, niin on ainakin samaa ainetta koko järjestelmässä sen jälkeen.

E: ebayssa näyttää tuo firma myyvän tuollaista settiä, missä on suodattimet ja öljyt: http://www.ebay.de/itm/Activ-Body-Contr ... 3cdad587c5" onclick="window.open(this.href);return false;
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1526
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Ostajan opas CL500

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Niin vakuuttavasti tuo firman englanninkielinen käännös suitsutti ABC:n puolesta että pieni CL-kuume taas noussut. On se läyhän näköinen auto.

Tosta kuvan filtteriasennuksesta olisi saanut paljon siistimmän jos olis normi klemmarien sijasta käyttänyt korvakiristimiä ja ja kiristänyt ne kaikki symmetrisesti samaan suuntaan.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6268
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Ostajan opas CL500

Viesti Kirjoittaja MiHe »

MouTine kirjoitti: pieni CL-kuume taas noussut. On se läyhän näköinen auto.
Oi niin samaa mieltä :wave: (Piti itekin käydä oikeni mobilesta kattomassa missä hinnoissa mennään... 15k€ alkaa olemaan tarjontaa, vielä kun saatais tää tuosuomeenmaksaautonhintaveroa pois...)
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2466
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Ostajan opas CL500

Viesti Kirjoittaja noroljan »

MiHe kirjoitti:
MouTine kirjoitti: pieni CL-kuume taas noussut. On se läyhän näköinen auto.
Oi niin samaa mieltä :wave: (Piti itekin käydä oikeni mobilesta kattomassa missä hinnoissa mennään... 15k€ alkaa olemaan tarjontaa, vielä kun saatais tää tuosuomeenmaksaautonhintaveroa pois...)
Hah, MouTinella on ainakin hullu CL-kuume, pelkkä ässän mittariston kuvan näkeminen tai ABC:n filtterin näkeminen kun saa miehen kirjoittamaan, "pienestä" kuumeesta autoa kohtaan. Milloinkohan CLK vaihtuu, odottelen innolla :). Autovero kyllä näissä isopäästöisissä vehkeissä varsinkin on ihan haistapaskan touhua :cry:
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1526
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Ostajan opas CL500

Viesti Kirjoittaja MouTine »

noroljan kirjoitti:
MiHe kirjoitti:
MouTine kirjoitti: pieni CL-kuume taas noussut. On se läyhän näköinen auto.
Oi niin samaa mieltä :wave: (Piti itekin käydä oikeni mobilesta kattomassa missä hinnoissa mennään... 15k€ alkaa olemaan tarjontaa, vielä kun saatais tää tuosuomeenmaksaautonhintaveroa pois...)
Hah, MouTinella on ainakin hullu CL-kuume, pelkkä ässän mittariston kuvan näkeminen tai ABC:n filtterin näkeminen kun saa miehen kirjoittamaan, "pienestä" kuumeesta autoa kohtaan. Milloinkohan CLK vaihtuu, odottelen innolla :). Autovero kyllä näissä isopäästöisissä vehkeissä varsinkin on ihan haistapaskan touhua :cry:
Ja just tuo helvetin porraskynnys onko auto 2001 vai vanhenpi. Näissä CLK55:ssa vero pomppaa heti puoltoistatonnia jos veroprosentti määräytyy CO-arvon mukaan eikä kokonaismassalla. Noissa CL:ssä ei kiinnosta kuin tuo Kompressori viis'vitonen.

Kahtotaan nyt jos vielä ens kesän ajelisi tuolla CLK:lla ja koittaisi myydä sitten.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Falante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ma 27.09.2010 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: CL 500 ja ABC - ABC öljy

Viesti Kirjoittaja Falante »

sergio leone kirjoitti:Care of the ABC system:
Tästä on jonkin verran kirjoituksia, mutta kun en itse löytänyt suoraa vastausta, niin ajattelin sen tähän kirjoittaa.

Veho autotalot vastaus ABC -öljyyn:
"Tehostinöljyn tulee täyttää Mercedes-Benzin laatuluokitus 345.0." Hinta 36,39 e/litra.

Hain öljyä KL-Varaosat Oy:n uudesta liikkeestä Kehä III varrelta, noin 17e/litra.
------------------------------------

MB CL600 W215 vm2000
MB SE300 w126 vm1989
W215-CL500
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 10.06.2015 17:18

Re: Ostajan opas CL500

Viesti Kirjoittaja W215-CL500 »

Tenox kirjoitti:Kiitti kaikille.

Unohdin vallan tuon ABC:n. Taidan unohtaa nuo CL:t. Kiitos tosiaan.
Ei kannata ABC-järjestelmää säikähtää - se on todennetusti maailman paras :D
ABC-ActiveBodyControl oli käytössä Mika Häkkisen F1-maailmanmestaruus autossa vuonna 1999. Tämä teknologia siirrettiin tuotantoon ja sen voi löytää S-CL-ML-R ja E-luokan Mercedes Benz malleissa vuosimallista 2000 eteenpäin.

ABC järjestelmä on suljettu järjestelmä ns. "sealed for life", mutta käytäntö on osoittanut, että öljyn vaihtoväli on 30tkm. Mikäli öljy/suodatin huollot on jääneet tekemättä, niin ABC/ohjaustehostin pumppu "laukeaa" n. 120-150 000 km kohdalla. Tätä ennen useat ABC-varoitusvalot ovat näkyvillä instrumenttipanelissa - merkkinä tulevasta. ABC pumppu ja osat maksavat 1795 euroa (ABC-tandem ohjaustehostin & hydrauliikkapumppu, filtterit ja 16litraa öljyä). Lisäksi työkustannukset on paikkakuntakohtaista (Helsingissä ko. huollon toimittaa Ari Eranti / 050 501 5300 ja hinta laatu on maame paras) - ei siis mitenkään kallis korjaus.

Huomioikaa, että saadakseen takuun ABC-pumppuun huollon täytyy käyttää MB Star Diagnostic ohjelmaa (mm. rodeotesti,MB hydrauliikka öljyjä ja suodattimia) Työaikaa purkuun ja kasaamiseen menee 14+ tuntia (kaksi työpäivää)
W215-CL500
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 10.06.2015 17:18

Re: CL 500 ja ABC

Viesti Kirjoittaja W215-CL500 »

sergio leone kirjoitti:Ostin itse tuollaisen möhkömersun keväällä Saksasta, vuoden 2005 malli ja 7G-loota. Kesälomareissulla huollatin Saksassa auton ABC systeemin (vaikkei kärryllä ollutkaan ajettu kuin 67000) exclusiv automobile-firmassa, joka on erikoistunut mersujen ABC-alustan ongelmiin. Systeemi huuhdeltiin ja vaihdettiin uudet öljyt ja suodattimet. Jälkiasennuksena kärryyn asennettiin magneettifiltteri, joka kerää metallihiukkaset pois öljyn seasta. Filtteri on läpinäkyvä, joten öljyn värin näkee aina kun konepellin avaa. Mersun huoltokirjan mukaista huoltoväliä ABC öljyn vaihdossa ei kannata noudattaa. Se on vaihdettava useammin. Ja jos tästä CL 500:sta nyt jotakin muutakin sanoisi, niin ainakin tässä vaiheessa - helvetin hyvä auto. Ainoa vika, jonka star löysi, oli se että yhden renkaan painetunnistin ei toimi.

CL 500:n ostajan kannattaa avata moottoritila, ottaa valkoista paperia ja vetää esiin ABC-systeemin öljytikku. Sitten öljyä paperille. Jos se on vihreää ok, jos ruskeaa, vaihdettava heti ja jos se on mustaa - systeemi on paska. Joku poliitikon planttu sekoomuksesta pari vuotta sitten piti puheen, jossa sanoi "Venäjä, Venäjä, Venäjä". Nämä siinä firmassa sanovat Öljy, Öljy, Öljy! Tosin saksaksi, englanti ei taittunut kuin laskutusvaiheessa.

Tässä englanninkielinen artikkeli aiheesta. Joku jenkki oli kääntänyt tämän Saksasta toiselle kotimaiselle. Tässä sama juttu Saksaksi firman kotisivulta:
http://www.exclusiv-automobile.de/www.e ... rwerk.html" onclick="window.open(this.href);return false;

-------------------------------
Mercedes Benz ABC Suspension

Our company has specialized on the ABC suspension for years.
We diagnose , repair, and replace all components in the ABC suspension.
For questions please contact our phone number. We are happy to help and assist you with tips and tricks that work.

What is the ABC suspension?
The ABC suspension is an electro-hydraulic active system combined with a coil spring.
The Active Body Control (ABC) can compensate within milliseconds to the rolling and pitching movements of the body when starting, braking and cornering. The ABC is thus superior to air suspension systems.

Care of the ABC system:
The ABC suspension has a gotten a bad reputation because many owners do not maintain it, and critical components become damaged – eventually destroying the whole system. Regular maintenance results in an ABC suspension with the same life expectancy of the rest of the vehicle. Below you will find some hints from our experience.
If it is operated for years with the original hydraulic fluid, or after this fluid has become dirty, then many if not all of the components of the ABC chassis can be destroyed. OR if it is operated with low fluid levels, the owner will have the same result. This includes the hydraulic pump, struts and valve units.

You can easily check your oil quality using the dipstick from the reservoir. This sits next to the fill cover which contains the white filter. Take a white lint free towel and pat the oil from the dipstick onto it. Clean oil is green, light brown in ‘fair condition. IT SHOULD BE REPLACED BEFORE IT BECOMES DARK BROWN OR BLACK. If it is very dark brown or black, replace it immediately (or be prepared to replace expensive components).

The system uses about 15-16 liter of Pentosinöl (A00198924003-10, or Pentosin CHF 11S). To replace you will need about 10-12 liters. This will replace MOST, but not ALL the hydraulic fluid, as some will remain in the individual spring reservoirs.
But, that is not a major problem. The large amount of new fluid mixes with the small amount of old fluid. You will also replace the filter in the ABC reservoir with the new 3mm filter. This new fine filter will clean the resulting fluid mixture. After about 750 -1500 miles you should once again flush/replace both the Pentosin fluid and the 3mm filter. Then you should end up with only clean/green fluid in the system. ( Anleitung_Spülen pdf. )

In one of the pictures you can see an additional filter, which we developed. This magnetic filter is specially designed to trap metal abrasion particles that can come from components of the ABC chassis. These metal shavings are caused when old ‘dirty/abrasive’ fluid flows through the ABC hydraulic pump, causing mild to severe erosion of metal. This magnetic filter removes any future metal abrasion or metal chips from the fluid, thus protecting the whole system (the fluid is repeatedly flushed and cleaned with every circulation through the reservoir).

Once metal shavings are created, they can infiltrate the entire system, making it necessary to disassemble the entire system and clean by hand!

The installation of the magnetic filter will help prevent this from happening. With the crystal clear case, as you open the hood, you can readily see and check the color of the ABC fluid and observe whether any metal has been collected by the filter. The filter is washable, so you make a one-time purchase. In the rare event that somehow something gets broken, all parts can be ordered individually.

CLEAN OIL is important for the long term durability of the ABC system

In the first picture you can clearly see an ABC pump that has run 120,00 miles in the clean ABC system looks like. In the pictures below, the pump has been running about 48,000 miles, and the fluid was very dark brown. The metal debris in the oil has produced fluid that is the equivalent of liquid sandpaper – which has rubbed and damaged everything - with every mile that was driven. Moreover, with this abrasive fluid, more friction occurs in the system, especially in the ABC pump. High friction means more heat. On some occasions pumps have become so hot that they overheat and glow! When this occurs, EVERYTHING DETERIORATES your fluid becomes progressively worse and begins to smell like burnt oil.

If the Pentosinöl in the ABC system is renewed every 15 to 30K miles, or every ~3 years, depending on load and driving style, the ABC system should last for 300,000 miles or longer.

This longevity has been proven by our own car and the maintenance we have done on it. This car is a W215 CL 65 AMG V12 Biturbo, and after about 6K to miles the fluid begins to turn brown. After 12K miles it is dark brown.

For vehicles with less engine power, it may take longer. But we have found the fluid usually starts to turn a dark brown to black color after ~18-25K miles. For vehicles that are have not had adequate service to the ABC system can change color even faster after the first flush/change.

We have driven our frequently used 2003 W220 S Class long version S55 AMG Kompressor ~250K miles. We have changed the ABC fluid approximately every 18K miles. All suspension components on this car are original except for 2 dust covers for rear shocks and a pressure hose to the right front strut. AND, the ABC pump from our vehicle had after all these miles is still ~190 Bar (~2,850 PSI) at operating temperature.

Our latest acquisition an S Class W220 S65 AMG V12 Biturbo long version 25K miles. The Pentosinöl was black as tar.
We had to disassemble everything clean and repair many components.

At this point, it is important - both for vehicle owners with ABC suspension (and Mercedes shop foremen and those who want to be) – to remember that the Pentosinöl has properties similar to brake fluid. They are both hygroscopic meaning they absorb water, such as from the air. Therefore, it is IMPORTANT that the Pentosinöl is replaced after a maximum of 5 years to prevent corrosion in the suspension components. (here they state this time interval is also recommended by Mercedes Benz – certainly it is for brake fluid, but not clearly stated for ABC fluid as far as I know).

For this reason alone, this fluid is not maintenance free as is always claimed by the MB dealer. You can check about the hygroscopic effect under brake fluid at Wikipedia.

Pentisol is hygroscopic, like brake fluid it absorbs moisture and deteriorates!

We found one incident where a SL 55 AMG was stored in October and brought out for driving in April. During the winter, the pistons had rusted in the ABC hydraulic pump. When first started, the pump was destroyed and there was, within seconds, a red error message on the instrument cluster.

"ABC defective please visit workshop". If that appears, the pump pressure is below 100 bar. At any pressure of 99 bar or lower, this red error message appears and the car DEFINITELY should not be driven further.
ABC pumps and systems are ONLY destroyed by bad fluid!!

The ABC pump is lubricated by the Pentosinöl and 200 bar pressure which it produces. This fluid passes through micro sieves and around and through very small passages to the main shaft and main bearings. Contaminated fluid first contacts the screens. These become partially plugged, and as a result the main bearings are inadequately or not at all lubricated. Then, the pump starts making bearing noise. When that occurs, if you then press the ABC button for lifting and your vehicle goes up. During the raising of the vehicle the ABC pump is quiet for a short time. When it reaches full height, the pump becomes loud again!! Reason for this is that during the lifting operation, the main shaft is pressed under load into the main bearing, so the ABC pump for this moment is quiet. When the vehicle is at full height the load is no longer holding the main shaft to the bearing. Thus, the main shaft is rattling in the main bearings because the fluid pressure/film is missing.

IF the wear of the shaft and bearing is advanced, the pump is constantly loud.
It also happens that if the oil supply rapidly goes to zero, then the main shaft overheats the main bearing and they VERY RAPIDLY wear on each other. The pump is ruined. In these cases, repair is not possible. The pump housing is useless because the bearing seats are damaged in the pump housing and new bearing not available.

The most common cause of pump damage is the overheating of the pump through abrasive fluid. The metal debris in the oil is like sandpaper between the rotating parts. Due to the poor FLUID, higher friction results and the pump over-heats and is destroyed.

In rare cases, the pressure housing may crack, thus the pump leaks and fluid level drops dramatically. Also, the breaking off of the plugs from the pressure housing can cause this catastrophic loss of fluid and pump destruction.

Consequences of inadequate care and maintenance of your ABC system:
Dirty fluid will first slow the ABC hydraulic pump (plugged sieves). Many errors of the suspension result from the insufficient pump pressure. If the pump pressure of 200 Bar drops to about 160 Bar, the instrument panel will display in white/black: "ABC defective, please visit workshop".

If you then continue to drive the vehicle and the pump is working, the warning message will soon appear in red, (the pump pressure has dropped below 100 bar) and the ABC system goes into limp home mode. It closes the shut-off valves in the valve unit, so that the vehicle does not fall down. Your vehicle drives as if the shock absorber is defective.

With a red error message it is best to stop immediately and have your car transported to a service facility. If your ABC pump fails suddenly damage usually occurs throughout the system, as the fluid brings the chips with it. Continuing, the chips are distributed with the still small pressure in the system. That would be the worst thing that can happen. Your ABC suspension would then actually be a total loss. Mercedes Benz then recommends that all ABC suspension parts be replaced with new components. The ABC pump is a precision high pressure hydraulic pump that generates 200 bar, so everything must function precisely and with VERY low clearances. A metal chip left in the system is sufficient for the new ABC pump to be destroyed. Flushing the system in place brings no guarantee that it is clean, due to the branches (nooks and crannies??) throughout this complex system. A complete dis-assembly, flushing and cleaning by hand is the ONLY possible way to avoid future problems from such debris. Any other approach is Russian Roulette.

The cars we have serviced or repaired over the past years is proof of our approach. They continue to run well and do not return for ‘repairs’, only service.

Do you have questions, problems with your ABC suspension? Give us a call!
Phone : 03877-56 26 81 (Germany)

IF you are interested in seeing the components 'under repair', I strongly recommend going through the slide show of pictures at the bottom of their page.

Ei kannata ABC-järjestelmää säikähtää - se on todennetusti maailman paras
ABC-ActiveBodyControl oli käytössä Mika Häkkisen F1-maailmanmestaruus autossa vuonna 1999. Tämä teknologia siirrettiin tuotantoon ja sen voi löytää S-CL-ML-R ja E-luokan Mercedes Benz malleissa vuosimallista 2000 eteenpäin.

ABC järjestelmä on suljettu järjestelmä ns. "sealed for life", mutta käytäntö on osoittanut, että öljyn vaihtoväli on 30tkm. Mikäli öljy/suodatin huollot on jääneet tekemättä, niin ABC/ohjaustehostin pumppu "laukeaa" n. 120-150 000 km kohdalla. Tätä ennen useat ABC-varoitusvalot ovat näkyvillä instrumenttipanelissa - merkkinä tulevasta. ABC pumppu ja osat maksavat 1795 euroa (ABC-tandem ohjaustehostin & hydrauliikkapumppu, filtterit ja 16litraa öljyä). Lisäksi työkustannukset on paikkakuntakohtaista (Helsingissä ko. huollon toimittaa Ari Eranti / 050 501 5300 ja hinta laatu on maame paras) - ei siis mitenkään kallis korjaus.

Huomioikaa, että saadakseen takuun ABC-pumppuun huollon täytyy käyttää MB Star Diagnostic ohjelmaa (mm. rodeotesti,MB hydrauliikka öljyjä ja suodattimia) Työaikaa purkuun ja kasaamiseen menee 14+ tuntia (kaksi työpäivää)
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2466
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: CL 500 ja ABC

Viesti Kirjoittaja noroljan »

W215-CL500 kirjoitti:ABC-ActiveBodyControl oli käytössä Mika Häkkisen F1-maailmanmestaruus autossa vuonna 1999. Tämä teknologia siirrettiin tuotantoon ja sen voi löytää S-CL-ML-R ja E-luokan Mercedes Benz malleissa vuosimallista 2000 eteenpäin.
Ei kait sitä ikinä ole ollut E, ML tai R-sarjassa ? SL:ssä on S ja CL:n lisäksi ollut tuota ainakin.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2466
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Ostajan opas CL500

Viesti Kirjoittaja noroljan »

W215-CL500 kirjoitti: ABC järjestelmä on suljettu järjestelmä ns. "sealed for life", mutta käytäntö on osoittanut, että öljyn vaihtoväli on 30tkm. Mikäli öljy/suodatin huollot on jääneet tekemättä, niin ABC/ohjaustehostin pumppu "laukeaa" n. 120-150 000 km kohdalla. Tätä ennen useat ABC-varoitusvalot ovat näkyvillä instrumenttipanelissa - merkkinä tulevasta. ABC pumppu ja osat maksavat 1795 euroa (ABC-tandem ohjaustehostin & hydrauliikkapumppu, filtterit ja 16litraa öljyä). Lisäksi työkustannukset on paikkakuntakohtaista (Helsingissä ko. huollon toimittaa Ari Eranti / 050 501 5300 ja hinta laatu on maame paras) - ei siis mitenkään kallis korjaus.

Huomioikaa, että saadakseen takuun ABC-pumppuun huollon täytyy käyttää MB Star Diagnostic ohjelmaa (mm. rodeotesti,MB hydrauliikka öljyjä ja suodattimia) Työaikaa purkuun ja kasaamiseen menee 14+ tuntia (kaksi työpäivää)
Onko tämä oma mainoksesi vai joku hyväksi havaittu paikka? (huomasin vaan saman viestin 4 eri ketjussa.) Millaisen takuun tuolle sitten saa?

Melko kauan menee kyllä aikaa ohjaustehostimen vaihtamiseen mielestäni... Laturin vaihtoon meni tälläiseltä tunarilta joku 6 tuntia, kun purki koko W220:n keulan, joten mitä tuossa on niin vaikeaa, että noin kauan kestää?

E: Silberautossa on viimeksi vaihdettu pumppu omaan ja maksoi 1099e ja töitä 5 tuntia.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Jonem
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 30.11.2012 17:40

Re: Ostajan opas CL500

Viesti Kirjoittaja Jonem »

Onkos ketään vielä käyttänyt tuota motonetin myymään pentosinin korvaajaa Comma CHF11S nestettä? Mietin vaan, kun omassa systeemissä pumpun vaihdon jälkeen ongelmat jatkuvat ja vaikuttaisi, että pumppu ei tuota tarpeeksi painetta. Ja järjestelmässä juuri tuota comman tekelettä.
Vastaa Viestiin