W126 500 SEC huoltoa,fiksailua ja fiilistelyä

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W126 500 SEC huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

karra kirjoitti:Tämähän oli harrasteparkissa Lahdessa, siinä sivummalla kentällä :D
Kyllä, siellähän se oli. Vähän ali-ikäisenä, mutta kun viittoivat eteenpäin, niin ajoin sinne :wink:
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W126 500 SEC huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Lämpömittari alkanut välillä temppuileen, eli putoaa välillä aivan nolliin ja taas välillä näyttää normaalisti. Anturi vaiko itse mittari kipeenä?
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: W126 500 SEC huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Hage »

Mun mielestä kuullostais kosketushäiriöltä mittaristossa jos se yht'äkkiä tipauttaa viisarin ja sitten taas nostaa. Tuskin se moottorin todellisia lämpöjä tuolla tavalla vaihtelis :)
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W126 500 SEC huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Hage kirjoitti:Mun mielestä kuullostais kosketushäiriöltä mittaristossa jos se yht'äkkiä tipauttaa viisarin ja sitten taas nostaa. Tuskin se moottorin todellisia lämpöjä tuolla tavalla vaihtelis :)
Juu, kyllä moottorin lämmöt tuntus olevan ok, mittari vaan temppuilee.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W126 500 SEC huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Kattoluukku temppuilee edelleenkin,eli SEC:in kaksitoiminen kattoluukku jäi auki, eikä suostunut käyttökytkimestä enään liikahtamaan lainkaan. Väänsin käsipelillä sieltä tavaratilan puolelta hiukan kiinni päin ja kokeilin uudestaan, niin alkoikin taas toimimaan, mutta hiukan oudosti.

Kun luukun yrittää sulkea katkaisijasta ja luukun sukeuduttua ei irroita nappulasta, nousee takareuna ylös. Jos yrittää laskea takareunan alas ei tapahdu mitään, mutta kun painaa katkaisijasta luukkua auki, laskee takareuna ja sitten luukku liukuu auki. Mikäs ....ttu tälle nyt tuli? En ole tähän vieläkään keksinyt mitään ratkaisua. Mikä tuossa kattoluukun koneistossa menee vituralleen, että aiheuttaa tälläisen toiminnan?
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: W126 500 SEC huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Hage »

Kuuluuko kumminkin moottorin surina kun painaa nappia?
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W126 500 SEC huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Hage kirjoitti:Kuuluuko kumminkin moottorin surina kun painaa nappia?
Kyllä kuuluu
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2065
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W126 500 SEC huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Edelinen omistaja korjasi siitä kerran kans kattoluukkua. Mites sekookos noissa kattoluukku kun akun vaihtaa? Jotenki mielikuva että jotain piti tehdä luukulle akun irrotuksen tai vaihdon jälkeen Tuskinpa nyt syynä tuohon mutta tulipa mieleen moinen kysymys...
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W126 500 SEC huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

MercMan kirjoitti:Edelinen omistaja korjasi siitä kerran kans kattoluukkua. Mites sekookos noissa kattoluukku kun akun vaihtaa? Jotenki mielikuva että jotain piti tehdä luukulle akun irrotuksen tai vaihdon jälkeen Tuskinpa nyt syynä tuohon mutta tulipa mieleen moinen kysymys...
Eiköhän näissä ole vielä sellaista "tyhmää" sähköä, eli ei vaikuta akun irroittaminen mihinkään toimintoihin.

Minulla on ollut sellainen tapa,että kun jätän auton talliin, niin irroitan akun kaapelin, eikä se ole koskaan kattoluukun tai minkään muunkaan toimintaan mitenkään vaikuttanut, paitsi että radioon pitää koodi syöttää.

Luukku alkoi temppuilemaan kesken ajon, eli ei suostunut sulkiessa liikkumaan ennenkuin sieltä takaluukusta ensin avitin.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: W126 500 SEC huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Hage »

Heitetään ihan hatusta arvaus; onko kattoluukkua huollettu koska viimeksi esim. rasvauksella/öljyämisellä? Kun moottori surisee ja luukku kumminkin sulkeutuu niin ei vaijerinkaan pitäisi ainakaan olla poikki.
Itse käytän todella harvoin kattoluukkua kun keväällä on katupölyä, kesällä siitepölyä ja syksyllä sekä talvella liian märkää, loppukesästä ehkä pari kertaa on luukku kokonaan auki kun ei ole mitään noista yllämainituista. Saisikohan Veholta vielä ostettua tuota kattoluukulle tarkoitettua rasvaa?
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W126 500 SEC huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

raskaan liikenteen keskusvoitelu rasva käy oikein hyvin luukun voiteluun :wink:
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Re: W126 500 SEC huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja joskami »

Luukun korjaus on varsin helppo.
Sisäpuolelta luukun verhous irti, etureunasta neljällä kiinnikkeelle verhoilu irti ja etukautta pois. Luukku on neljällä ruuvilla kiinni, ruuvit auki ja luukku yläkautta pois (merkkaa luukun paikka ennen ruuvien irroitusta)
Sen jälkeen pääset katsomaan luukun varret onko ehjät ja samalla helppo puhdistaa kiskot ja tarvittaessa uusia. Löytyy netistä uusia vipuvarsia sekä ohjuri muoveja yms..
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W126 500 SEC huoltoa,fiksailua ja kevättä odotellessa

Viesti Kirjoittaja karra »

tahtoomersun kirjoitti:Veikeitä nuo tehtaan ohjeet, kun niissä on tuota tilaa simpukan ympärillä vaikka kuinka paljon.... kuinkahan nuo työkalut laitetaan tuomnne pakosarjan ja simpukan väliin?, vai pitäisikö simpukka aina nostaa pöydälle :wink:
Saitko simpukan säädettyä tuolloin? Itsellä meni eilen 4 tuntia montulla; oman mokan takia varmaan puoli tuntia meni hukkaan, haluatko tarkempia neuvoja :D Pari työkalua piti muokata, perusvälineillä tosin.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W126 500 SEC huoltoa,fiksailua ja kevättä odotellessa

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

karra kirjoitti:
tahtoomersun kirjoitti:Veikeitä nuo tehtaan ohjeet, kun niissä on tuota tilaa simpukan ympärillä vaikka kuinka paljon.... kuinkahan nuo työkalut laitetaan tuomnne pakosarjan ja simpukan väliin?, vai pitäisikö simpukka aina nostaa pöydälle :wink:
Saitko simpukan säädettyä tuolloin? Itsellä meni eilen 4 tuntia montulla; oman mokan takia varmaan puoli tuntia meni hukkaan, haluatko tarkempia neuvoja :D Pari työkalua piti muokata, perusvälineillä tosin.
laitappa mulle ohjeita simpukan säädöstä paikallaan ja työkalujen muokkaamisesta, millaseksi pitää työkalut väännellä :roll:
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W126 500 SEC huoltoa,fiksailua ja kevättä odotellessa

Viesti Kirjoittaja karra »

touhottaja kirjoitti:
karra kirjoitti:
tahtoomersun kirjoitti:Veikeitä nuo tehtaan ohjeet, kun niissä on tuota tilaa simpukan ympärillä vaikka kuinka paljon.... kuinkahan nuo työkalut laitetaan tuomnne pakosarjan ja simpukan väliin?, vai pitäisikö simpukka aina nostaa pöydälle :wink:
Saitko simpukan säädettyä tuolloin? Itsellä meni eilen 4 tuntia montulla; oman mokan takia varmaan puoli tuntia meni hukkaan, haluatko tarkempia neuvoja :D Pari työkalua piti muokata, perusvälineillä tosin.
laitappa mulle ohjeita simpukan säädöstä paikallaan ja työkalujen muokkaamisesta, millaseksi pitää työkalut väännellä :roll:
Joo ensin tunkkasin konetta ylemmäs kuskin puolelta että sai sinne 19 mm kiintoavaimen väliin. En jaksanut käsivoimilla mutteria avata vaan kampesin sorkkaraudalla etupalkkia vasten niin että mutteri liikahti auki. Sitten otin sen 19 mm kiintoavaimen pois ja taivutin viilapenkissä sitä sopivaan kulmaan että sai käännettyä mutteria auki sen verran että sai avaimen aina uuteen asentoon, lenkkipäällä.

Sahasin 6 mm kuusiokoloavaimesta 20 mm pitkän tumpin ja työnsin sen sinne säätöruuvin päähän. Käytin 6 mm kiintoavainta kääntämiseen jotta sai sitä tappia eli säätöruuvia ulospäin. Säädin tapin kokonaan auki kunnes se pysähtyi ja kiristin reilut puoli kierrosta kiinnipäin. Ratin lonksuminen väheni kun kokeilin moottori sammuksissa sitä. Ratti liikkuu kehältään noin 20 mm ennen kun renkaat alkaa liikkumaan...

Mutterin kiristäminen oli oma hommansa koska se oli tiukka siihen säätöruuviin. Tekemäni 6 mm kuusiotappi oli koko ajan paikoillaan. Ujutin ensin lenkkiavaimen mutterin päälle. Ujutin sitten 6 mm kiintoavaimen lenkkiosan siihen tappiin ja pidin sitä koko ajan paikoillaan ja kiristin mutkalle väännetyllä kiintoavaimella mutterin. Tämä vaatii kätilön sormia.

Kokeilin moottori käydessä että ohjaus toimii. Ajoin autolla jonkun matkaa varovasti että paikat lämpeni ja totesin ohjauksen olevan parempi, eikä se jumittanut.

Tämän voi jokainen sitten tehdä omalla vastuullaan koska en osaa sanoa teinkö homman oikein :P .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W126 500 SEC huoltoa,fiksailua ja kevättä odotellessa

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

karra kirjoitti:
tahtoomersun kirjoitti:Veikeitä nuo tehtaan ohjeet, kun niissä on tuota tilaa simpukan ympärillä vaikka kuinka paljon.... kuinkahan nuo työkalut laitetaan tuomnne pakosarjan ja simpukan väliin?, vai pitäisikö simpukka aina nostaa pöydälle :wink:
Saitko simpukan säädettyä tuolloin? Itsellä meni eilen 4 tuntia montulla; oman mokan takia varmaan puoli tuntia meni hukkaan, haluatko tarkempia neuvoja :D Pari työkalua piti muokata, perusvälineillä tosin.
Juu kyllä sain säädettyä. Kuusiokoloavainta hieman lyhensin, että mahtui ja lenkkiavaimella sain lukitusmutterin auki, kun pistin ensin irrotusöljyä ja seuraavana päivänä aukesi.
Aika varovasti tuota säädin, kun ei silloin ollut tiedossa atlaksen ohjetta, mutta hyvä tuli, nyt on kehällä noin 2,5cm tyhjää liikettä.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W126 500 SEC huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Hiukan päässyt pitelemään kesälomaakin tässä ja tullut SECillä ajeltua vähän enemmänkin ja kyllä tämä on auto johon ihastuu joka kerta uudelleen ja uudelleen.
Pidän itseäni jonkinlaisena ns. "vanhanliiton ajomiehenä" sillä kortti on ollut jo vuodesta -83. Tästä varmaan johtuu, että pidän tällaisesta "suodattamattomasta" ajotuntumasta, jossa tien ja kuljettajan välissä ei ole turhanpäiväisiä tietokoneita, vaan tuntuma autosta ja informaatio sen kontaktista tiehen välittyy ratin ja penkin kautta kuljettajalle.
Oleellista on myös se, että moottori on vapaastihengittävä v8 ja että käskyt moottorille välittyy suoraan ja viiveettä, eikä vasta tietokoneen hyväksyminä.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W126 500 SEC huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja karra »

tahtoomersun kirjoitti:
Pidän itseäni jonkinlaisena ns. "vanhanliiton ajomiehenä" sillä kortti on ollut jo vuodesta -83.
Itsellä vuodesta 1982.
tahtoomersun kirjoitti:Tästä varmaan johtuu, että pidän tällaisesta "suodattamattomasta" ajotuntumasta, jossa tien ja kuljettajan välissä ei ole turhanpäiväisiä tietokoneita, vaan tuntuma autosta ja informaatio sen kontaktista tiehen välittyy ratin ja penkin kautta kuljettajalle.
Oleellista on myös se, että moottori on vapaastihengittävä v8 ja että käskyt moottorille välittyy suoraan ja viiveettä, eikä vasta tietokoneen hyväksyminä.
Tämä on juurikin aivan just näin :thumbup:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W126 500 SEC huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Nyt kun on tällaista kohtuu lämpöistä keliä, on tullut ajeltua luukku auki ja kaikki lasit alhaalla, niin pääsee jo melko lähelle avoauto tunnelmaa :D

Jotenkin jänskästi muu liikenne ja kulkijat tuntuu olevan paljon konkreettisemmin läsnä, kuin lasien suojassa ajellessa.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W126 500 SEC huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja karra »

tahtoomersun kirjoitti:Nyt kun on tällaista kohtuu lämpöistä keliä, on tullut ajeltua luukku auki ja kaikki lasit alhaalla, niin pääsee jo melko lähelle avoauto tunnelmaa :D

Jotenkin jänskästi muu liikenne ja kulkijat tuntuu olevan paljon konkreettisemmin läsnä, kuin lasien suojassa ajellessa.
Oiskohan me just samaa täs pähkäilty :D . Aika paljon pidän kattoluukkua kiinni kun aurinko tuppaa korventamaan vitiligo-ihoa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: W126 500 SEC huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja RH »

karra kirjoitti:
tahtoomersun kirjoitti:
Pidän itseäni jonkinlaisena ns. "vanhanliiton ajomiehenä" sillä kortti on ollut jo vuodesta -83.
Itsellä vuodesta 1982.
tahtoomersun kirjoitti:Tästä varmaan johtuu, että pidän tällaisesta "suodattamattomasta" ajotuntumasta, jossa tien ja kuljettajan välissä ei ole turhanpäiväisiä tietokoneita, vaan tuntuma autosta ja informaatio sen kontaktista tiehen välittyy ratin ja penkin kautta kuljettajalle.
Oleellista on myös se, että moottori on vapaastihengittävä v8 ja että käskyt moottorille välittyy suoraan ja viiveettä, eikä vasta tietokoneen hyväksyminä.
Tämä on juurikin aivan just näin :thumbup:
Itse kun olen autoillut vasta vuodesta -87, enkä koskaan tämän reilun kolmenkymmenen vuoden aikana ole löytänyt itseäni 126-korisen coupen ratin ja penkin välistä, joten perustan kommenttini muihin saman aikakauden saman tuoteperheen ajolaitteisiin, eli niin halutessaan tämän kommentin voi sitten suodattaa täysin, jos haluaa :D .
Jotenkin vaan tulee mieleen, että eiköhän tämän tason Mersut liene kuitenkin juuri niitä kulkineita, joissa oman aikakautensa osalta on pyritty jo mahdollisimman hyvin "suodattamaan" sitä ajotuntumaa, jolloin auto tuntuu sekä mukavammalta että laadukkaammalta, siinä myös hienosti onnistuen :? . Jollain vanhalla Minillä veivatessa siitä suodattamattomuudesta kyllä syntyy aika erilainen kuva :wink: :wave: .
Muutoin kyllä osaan kuvitella tuon tunteen, kun johonkin kulkupeliin ihastuu aina uudelleen. Se on hieno fiilis, joka todistaa, että on onnistunut omissa harrasteajoneuvohankinnoissaan koko lailla täydellisesti :thumbup: .
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W126 500 SEC huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

RH kirjoitti:
karra kirjoitti:
tahtoomersun kirjoitti:
Pidän itseäni jonkinlaisena ns. "vanhanliiton ajomiehenä" sillä kortti on ollut jo vuodesta -83.
Itsellä vuodesta 1982.
tahtoomersun kirjoitti:Tästä varmaan johtuu, että pidän tällaisesta "suodattamattomasta" ajotuntumasta, jossa tien ja kuljettajan välissä ei ole turhanpäiväisiä tietokoneita, vaan tuntuma autosta ja informaatio sen kontaktista tiehen välittyy ratin ja penkin kautta kuljettajalle.
Oleellista on myös se, että moottori on vapaastihengittävä v8 ja että käskyt moottorille välittyy suoraan ja viiveettä, eikä vasta tietokoneen hyväksyminä.
Tämä on juurikin aivan just näin :thumbup:
Jotenkin vaan tulee mieleen, että eiköhän tämän tason Mersut liene kuitenkin juuri niitä kulkineita, joissa oman aikakautensa osalta on pyritty jo mahdollisimman hyvin "suodattamaan" sitä ajotuntumaa, jolloin auto tuntuu sekä mukavammalta että laadukkaammalta: .
Ihan tätä en "suodattamattomuudella" tarkoittanut, vaan sitä miten ajaessa kuljettajalle välittyy tieto siitä, miten auto reagoi ja vastaa kuljettajan toimiin. Mukavuuteen tai epämukavuuteen tämä ei liittynyt mitenkään.Vähän ehkä vaikea ihan tarkkaan selittää......
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W126 500 SEC huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Tuli taas tehtyä vuosittainen öljynvaihto. Melkein päivälleen näkyi olevan vuosi edellisestä vaihdosta ja kilometrejä oli tullut vain 4300, eli ei ollut vielä ajamalla pilattu vanhatkaan öljyt, mutta ovathan taas uudet. 7,5 litraa tuli vanhaa öljyä ulos, joten noin 0,5l on tuolla matkalla kulunut. Ilmansuodatin tuli myös "vuosihuollossa" uusittua.

Öljyiksi laitoin jälleen Motulin 15w50, Motonetistä hommasin ja tasan 6€ oli hinta noussut vuodessa. Tulee pidettyä melko tarkkaa kirjanpitoa ostetuista osista ja tehdyistä/teetetyistä töistä ja nyt kun SEC on ollut minulla 4v 4kk ja 12 päivää
ja ajettu melko tarkkaan 20tkm, näyttää tilasto seuraavaa:

ostetut osat 2118,85€
teetetyt työt 1085,00€
myydyt tuuninkiosat 2010,00€
Viimeksi muokannut tahtoomersun, La 04.08.2018 18:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W126 500 SEC huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

20180729_163743-1.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2065
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W126 500 SEC huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja MercMan »

tahtoomersun kirjoitti:
20180729_163743-1.jpg

Upea se on.. koskaha saisi aikaiseksi nähtäillä jossain pirkanmaalla nii näkisi tuon secin orkkisasussaan ihan livenäkin :D
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W126 500 SEC huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Kävi ekan kerran tämän kanssa niin, ettei päässytkään liikkeelle :o Tulin töistä ja piti lähteä tallilta kotiin, niin ei startti inahtanutkaan. Kello oli tässävaiheessa jo lähempänä viittä

Vaikka vastauksen jo etukäteen tiesinkin, niin soitin kuitenki KLään ja kyselin uutta starttia, no eipä ollut. Venetmäki ei enään edes vastannut, joten lauantainen MB tourille lähtö alkoi näyttämään aika epävarmalta. Soitin vielä kuitenkin HYA CENTERIIN ja saivat sieltä hommattua uuden startin lempäälästä Startaxilta

Uusi startti paikalleen ja vääntämään avaimesta. Hyvin pyörittää, mutta ei edes lupaa lähteä käyntiin. Tässä kohtaa taisi tulla pari voimasanaa...hetken kun pähkäilin, niin totesin,
että bensapumppu ei toimi :(

Vika löytyi kuitenkin nopeasti, eli akun kenkä oli vielä kiristämättä kunnolla ja ilmeisesti virtaa ei enään startilta riittänyt bensapumpulle. Kenkä kunnolla kiinni ja toimii!!
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W126 500 SEC huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Touri ajeltu läpi ja hyvin starttaili, eli remontti sitten varmaan onnistui :thumbup:
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W126 500 SEC huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Itse kun en ehtinyt/saanut aikaiseksi, niin vaihdatin maanantaina korjaamolla SECiin kardaanin kuminivelet ja kannatinlaakerin kumeineen. Syy moiseen oli se aikaisemmin mainitsemani jurina vähän hätäisemmässä liikkeellelähdössä.

No eihän se sitten onnistunut kuitenkaan. Lähdössä kuulunut jurina kyllä hävisi, mutta tilalle tuli noin 50kmh ylöspäin varsinkin vedättäessä kuuluva ja tuntuva jurina/epätasapaino. Tämä on siis pahimmillaan 50-70kmh, mutta ei se hyvä ole missään nopeudessa. Aikaisemmin kulki tasaisesti kaikilla laillisilla nopeuksilla. Itse asiassa häiritsee sen verran ettei edes viitsi kauheasti ajella :(

Mikähän tässä voi mennä pieleen/muuttua näin totaalisesti? Korjaamo kyllä lupasi asian tutkia, mutta kertokaapa, jos jollain on kokemusta/tietoa mikä tämän voi aiheuttaa?
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W126 500 SEC huoltoa ja fiksailua, KARDAANI ONGELMA

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Erittäin hieno auto sulla!!

Olisikohan kardaanin puolikkaat lipsahtanut väärään asentoon paikalleen jolloin tasapainotus ei ole enää kohdallaan?
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W126 500 SEC huoltoa ja fiksailua, KARDAANI ONGELMA

Viesti Kirjoittaja karra »

Harmi homma. Olin jo unohtanut nuorempana opitun homman eli if it works don't fix it ja pienen värinän takia huollatin oman 500E:n kardaanin, kävin ihan just kuin sinulla.

Vaihteiston ulostulolaipasta oli poorit kuluneet kun laippa oli löysällä akseliin, siis mutteri oli löysällä. En tiedä miksi toimi silloin niinkin hyvin mutta uudelleen kasattuna ja tiukatulla mutterilla lukitteineeen hakkasi niin perkeleesti ajossa. Homma meni takuuseen, maksoin vaan se uuden laipan, vajaa parisataa. Nyt toimii.

Jos kardaani on katkaistu, kutan varmaan on niin pitää laittaa samaan asentoon.

Omassa 300SEL 6.3 on jo rispaantuneet limput mutta en perhana ala remppaamaan ennen kuin alkaa olla ongelmia; ihan vaan varman päälle otan - auto kyllä toimii, se on aina vähän jyristellyt mutta auto on aika vanha ja ties kuin paljon sillä on ajettu...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin