Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel - laatikkovaivaa

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 13408
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna
ViestiLähetetty: Su 31.08.2014 20:52
Tulipa hankittua lähes sattumalta ensimmäinen museoauto. Viime vuonna museotarkastettu, malli 1983 300 TD Turbodiesel, tai kuten tehdas silloin kirjoitti, TURBO-DIESEL.
Auto saattaa olla joillekin tuttu autotapahtumista. Sillä on ollut ennen minua viisi omistajaa, kaikki suomalaisia.

1982-1988 (Saudi-Arabia) Kauniainen
1988-1997 Kerava
1997-2008 Oulainen
2008-2010 Kitee/Joensuu
2010-2014 Helsinki

Auton historia on hyvin dokumentoitu. Kuitteja on se kuuluisa täysi mapillinen neljän edellisen omistajan ajalta. Auton tarina löytyy Tähdelliset-lehden numerosta 63, 2/2011 johon minua edellinen omistaja on sen kirjoittanut. On huomattavaa, että alkupään omistajista lähes kaikki ovat pitäneet autoa yli viisi, lähes kymmenen vuotta. Sanomattakin on selvää, että autosta on tällöin pidetty hyvää huolta. Listaan jossain vaiheessa suurempia läpikäytyjä paikkoja. Pientä laittamista tuossa vieläkin on, mutta erittäin vähän.

930 silberblau metallic
052 sininen kangas

Lisävarusteet:
431 keskimmäinen takaniskatuki
440 Tempomat
466 keskuslukitus
483 jämäkämmät jouset/iskarit ja pohjapanssari
524 maalipinnan suojakäsittely
534 mekaaninen antenni ilman radiota
542 tuplarollo
570 etukyynärnoja
581 ilmastointiautomaatti
593 sävylasit
600 lampunpyyhinpesurit
668 laivaussuojaus
843 takapenkin jako 2/3, 1/3
856 vuosimallimuutos?

Auto on huoltokirjan mukaan toimitettu asiakkaalle 13.1.1983 ja perässä arabiankielinen leima. Lienee valmistunut siis loppuvuonna 1982. Tempomat ja ilmastointi toimivat, tosin ilmastointi ei viilennä tarpeeksi.

Tekemisen kohteita:

ohjaussimpukan kiristysyritys tai vaihtoon
nesteiden vaihto sis. tasonsäädön öljy
pienten ruosteiden kurissapito/korjaus
ilmastoinnin täyttö
etuvilkkujen kuvut huonohkot
maskin verkon uusinta
etulamppujen lasit kuluneet
antenni jää käteen
radion vaihto Blaupunkt -> Becker
veluurimatot linja-automaton tilalle

Kyllä, vaikka auto on museotarkastettu, siinä on muutama pieni ruostekohta. Ne eivät vain ole ns. näkyvissä ja sen asteisia, että ne saa vielä melko hyvin kiinni. Vaikein kohta on kieltämättä etukallistuksenvakaajan helan luona konehuoneessa, jarrutehostimen alla. Mitähän sille tekisi.

Alla pari kuvaa myyjän pihasta teaseriksi, jospa huomenna kelit suosisivat valokuvausta. Niin - sininen kojelauta on halkeilematon ;-).

018p.JPG

035p.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1983 230 E Automatic
1982 230 E

Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3281
Liittynyt: Ma 16.08.2010 15:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa
ViestiLähetetty: Ma 01.09.2014 00:32
Jumanklavite, nyt on hieno hankinta! :thumbup: Onnitteluja!

(Jossain keskusteluissa ovat maininneet muuten 856:n merkitykseksi mallimuutos 09/1982, mikä tähän kolmossarjalaiseen tietysti hyvin sopisikin, joskin vahvistamattomana tietona pitävät tuon koodin merkitystä. Täältä sen luin: http://www.vfw123.de/node/24)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09

Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo
ViestiLähetetty: Ma 01.09.2014 05:46
Juuh hieno on ja ihan aikakauden suht kattavalla varustepaketillakin onnea!! :thumbup: Taisi kuume hiukka hellittää!? :D
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3787
Liittynyt: Ke 15.09.2004 12:43
Paikkakunta: Salon seutu
ViestiLähetetty: Ma 01.09.2014 06:26
Just sellainen auto, jonka vaimo olis halunnu vuosituhannen alussa (minua ilmeisen fiksumpana), kun W123 200D oli muutoin mieluisana oikeasti käymässä hitaaksi ja vähän kulahtaneeksikin. Ilmastointi oli tuolloin se kaivatuin varuste. Minä sanoin, ettei semmoista autoa edes tässä maassa ole ja ostin uuden karhean rellun...
Hieno on peli sinisestä sisustasta huolimattakin :D
1998-2002; 2004-2018:
W123 200D
S124 E220T
W124 200D
W124 E200D
W202 C220
S210 E430T
W169 A150
W210 E320CDI
S211 E500T 4-M
2019:
A208 CLK430

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Su 20.01.2013 20:14
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Ma 01.09.2014 06:43
Siis käsitänkö nyt oikeen että tämä on tuotu Saudi-Arabian kautta uutena Suomeen? :D Ainakin on mielenkiintoinen historia ja hyvät varusteet! Jos tuo paikallaan oleva blaupunkti on auton aikakauteen sopiva laite niin voisin olla kiinnostunut ostamaan sen.
W124 E420 -93
W123 300D turbodiesel -84
Yamaha YZF-R1 -06
Avatar
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 13408
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna
ViestiLähetetty: Ma 01.09.2014 06:49
Tähän on laitettu - ilmeisesti auton ollessa arkiajossa - pari mukavaa ominaisuutta. 12V ulosotto keskikonsolin perään sekä keinukatkaisija akun luokse. Siitä voidaan säätää, lähteekö kiertovesipumppu pyörimään virtalukon ykkösasennossa. Köyhän miehen REST-toimintoa ollaan ilmeisesti haettu.
Kuittikansiosta löytyi myös PP-Dieselin kuitti vuodelta 2005, "dieselpumpun viritys ja 7 mm elementit asennettuna" ja 138 hv moottoritehon penkkilappu... :thumbup:

Kedle, kyllä. Tämä on tilattu Vehon kautta (maanumero 529) mutta toimitettu suoraan Jeddaan. Itse asiassa Tähdellisten jutussa mainitaan auton tilatun lokakuussa 1982 ja toimitetun joulukuussa. Melko lyhyt toimitusaika! Mutta huoltokirjassa tosiaan on kirjoitettu delivery date 13.1.1983. Voisinpa skannata tuon lehtijutun tänne.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1983 230 E Automatic
1982 230 E
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2034
Liittynyt: To 11.08.2005 15:55
Paikkakunta: hki
ViestiLähetetty: Ma 01.09.2014 20:05
:thumbup: ...hieno
Onko muuten alkuperäisessä maalissa vielä :?:
Avatar
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 13408
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna
ViestiLähetetty: Ma 01.09.2014 20:11
Kiitos kehuista. Kyljet on maalattu listoista alaspäin samalla, kun takaluukku on vaihdettu uuteen (409 e Daimlerilta) 2011 tienoilla. Pieni sävyero näkyy D-pilareissa.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1983 230 E Automatic
1982 230 E
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1204
Liittynyt: La 29.10.2005 22:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas
ViestiLähetetty: Ma 01.09.2014 20:20
Hieno peli!

Takaluukkuhan on ollut suorastaan halpa, kun mietitään mitä käytetyistä pyydetään.

Paljonkos tällä on taitettu taivalta?
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Avatar
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 13408
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna
ViestiLähetetty: Ma 01.09.2014 20:33
Tässä on nyt 504 000 km mittarissa.

013p.JPG
012p.JPG
014p.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1983 230 E Automatic
1982 230 E
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3110
Liittynyt: Pe 11.06.2004 01:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä
ViestiLähetetty: Ma 01.09.2014 22:57
Näyttääpä hyvältä :thumbup: Onko pohjaa koskaan hitsattu?
w123 230E automatic -84
w126 300 SEL -89
w124 200D -89 (käyttis, saattohoidossa) ja -92 (tuon -89:n edeltäjä ja ehkä vielä seuraajakin)
w124 250D -90 (seuraava käyttis)
w124 300D -90 (pyhäauto)
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
s202 C180 -98
w460 300GD -83
w638 Vito 110CDI -03
w168 A160 automatic Avantgarde -01
Mazda B2000 GLX -89 :oops:

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei ole tapahtunut sitten vuoden 2001"
Avatar
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 13408
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna
ViestiLähetetty: Ti 02.09.2014 08:27
Kiitos. Ei tietääkseni muualta, kuin takaäänenvaimentimen vierestä. Siinähän on sellainen "sola" pöntölle, siihen pohjasta törröttävään peltiin oli tullut pieni reikä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1983 230 E Automatic
1982 230 E
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2986
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
ViestiLähetetty: Ti 02.09.2014 08:28
Hieno! :thumbup:
Teininä sitä mietti aina vaan kahta asiaa: "Toimiikohan mopo ja noinkohan sitä pyhänseutuna sais?"
Nykyään kaikki on toisin. Näin varttuneemmalla ja viisaammalla iällä sitä vaan miettii että:
"Toimiikohan Mersu ja noinkohan sitä pyhänseutuna sais?"
Avatar
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 13408
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna
ViestiLähetetty: Ti 02.09.2014 09:49
IMG_0001.jpg
IMG.jpg


Tässä lehtijuttu autosta muutaman vuoden takaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1983 230 E Automatic
1982 230 E
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 800
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island
ViestiLähetetty: To 04.09.2014 09:10
Onnea hienolle hankinnalle! :thumbup:

Jotenkin mie en yllättynyt, että tää auto on nyt "Savonlinnan Veholla". :)
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

V140 S500L vm. 95 "Tantor"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Avatar
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 13408
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna
ViestiLähetetty: Ke 17.09.2014 20:59
Huomasin, että kun auto seisoo muutaman päivän, perä laskeutuu alas. Voisiko tämä johtua likaisennäköisestä hydraulinesteestä? 123:n tasonsäätösysteemi poikennee osiltaan vähän 124:n vastaavasta: säiliön korkin alle ei tule kuin yksi johto vs. 124:n kahteen johtoon. Miten tuohon vaihtaisi joutuisammin nesteet kuin imemällä ruutalla ja lisäämällä uutta?

Hain merkkiliikkeestä aloituspakkauksen: tähti, kokardi, 87 asteen termari tiivisteineen, kuskin peilin lasi (48 e), ajovalojen lasit (75 e kpl). Ilmansuodattimen vaihdoin myös ja uuden maskin vanhasta varastosta. Boschin uudet etuvilkut pitäisi myös löytää, vanhat ovat haalistuneet ja halkeilleet. Lisäksi ilmansuodattimen jalan vaimenninkumi-kierretankomysteerio pitää hankkia. Veholla 19 e/kpl...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1983 230 E Automatic
1982 230 E
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11977
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ke 17.09.2014 21:42
Timo L. kirjoitti:123:n tasonsäätösysteemi poikennee osiltaan vähän 124:n vastaavasta: säiliön korkin alle ei tule kuin yksi johto vs. 124:n kahteen johtoon. Miten tuohon vaihtaisi joutuisammin nesteet kuin imemällä ruutalla ja lisäämällä uutta?


Eikös lankun systeemissä se toinen palaava putki ole ASD:n. Jos ei ASD-perää niin yksi paluu, kait :roll:

Timo L. kirjoitti:Lisäksi ilmansuodattimen jalan vaimenninkumi-kierretankomysteerio pitää hankkia. Veholla 19 e/kpl...


Mites täältä: http://www.nippelit.fi/1st/html/default ... =1&p_id=57
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL pikkuprojekti
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2034
Liittynyt: To 11.08.2005 15:55
Paikkakunta: hki
ViestiLähetetty: Ke 17.09.2014 21:57
Asd autoissa kaksi putkea ...muuten yksi
:) ...kun perä laskee niin nouseeko säiliössä nesteen pinta :?: epäilen että nousee :eh: eli takaiskuventtiili päästää palaamaan
Nesteen vaihdat kokonaan uuteen helposti kun paluu putken nostat säiliöstä johonkin astiaan ja kone käyntiin :!:
Samalla uutta kaataen kokoajan säiliöön :wink: sitten apumiehelle huuto "sammuta" kun kirkasta alkaa palautua :lol:
Ja tästä edullisesti juuri oikea öljy edullisesti...
Shell Tellus T15 20l./n.85e

http://www.k-maatalous.fi/tuotteet/tarv ... 24754.aspx

http://www.epc.shell.com/Docs/GPCDOC_Fi ... us_oil.pdf

...totahan sulla saattaa olla traktoritallissa jo tynnyri :D

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: To 15.07.2004 11:35
ViestiLähetetty: Ke 17.09.2014 22:04
Hieno auto. Turbodieseleissä ei näytä olevan tyhjäkäynnin manuaalista säätönuppia kojetaulussa ratin vasemmalla puolella eli se toiminee W124-mallien tavoin?
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1125
Liittynyt: Pe 15.10.2004 19:23
Paikkakunta: 09 alue
ViestiLähetetty: To 18.09.2014 00:55
jos perä laskee ilman iskareitten kannatusta, niin jouset kuuluisi laittaa vaihtoon. Ajomukavuuskin on aivan toista luokkaa kun jousi ottaa kuorman vastaan ja iskarin ei tarvitse tehdä "kahta" työtä samaan aikaan. Itsellä on täysin vastaava ongelma. Kattelin vaan että jousien vaihto on huomattavasti monimutkaisempi operaatio vaihtaa kuin esim. w124:seen
S212 E220 -11
S203 C180 -02
W123 230TE -83 MR

Star kulkee väliä Mäntsälä-Korso-Helsinki päivittäin

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: Pe 17.04.2009 15:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä
ViestiLähetetty: To 18.09.2014 10:50
dansku kirjoitti:jos perä laskee ilman iskareitten kannatusta, niin jouset kuuluisi laittaa vaihtoon. Ajomukavuuskin on aivan toista luokkaa kun jousi ottaa kuorman vastaan ja iskarin ei tarvitse tehdä "kahta" työtä samaan aikaan. Itsellä on täysin vastaava ongelma. Kattelin vaan että jousien vaihto on huomattavasti monimutkaisempi operaatio vaihtaa kuin esim. w124:seen


Morjens,

Tasonsäädöllisessä W123:ssa hydraulisylinterit/iskarit kannattavat aina osan kuormasta. Aikoinaan asensin w123 coupeen tasonsäädön, jolloin huomasin, että vakiojouset + hydrauli-iskarit eivät toimi kunnolla ja perä on liian korkealla. Systeemi vaati toimiakseen normaalia löysemmät jouset, tämä selviää myös MB:n manuaaleista, vertailemalla tasonsäätöjousien testiarvoja normaaleihin vietereihin.

Paineiden kadotessa perän tulee laskea alas jousien varaan, jolloin se selvästi roikkuu. Korjaamokäsikirjassa sanotaan, että paineiden tulisi säilyä yön yli (normaalisti paineet pysyy huomattavasti pidempään). Jos paineet putoaa tätä nopeammin ilman vuotoa ulospäin, vika on säätimessä taka-akselin päällä, jonka vikoja voi olla kulunut käyttövivun akseli tai vuotava takaisku/ylipaineventtiili.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2034
Liittynyt: To 11.08.2005 15:55
Paikkakunta: hki
ViestiLähetetty: To 18.09.2014 16:19
Juuri noin :thumbup:
Merkkaa nesteen pinta säiliöön ja katso missä on sen jälkeen kun on pudonnut :wink:
Mutta jos ei alleen kastele mistään niin päästää palaamaan takas säiliöön :think:
...sinänsä kuitenkin harmiton vaiva kunhan ei säiliöstä pääse yli tulemaan :lol:
Avatar
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 13408
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna
ViestiLähetetty: Su 02.11.2014 13:53
No niin, hommat etenee. Paneuduin mittari- ja keskikonsolivalojen palamattomuuteen. Ensimmäinen himmennin särkyi, vaihdoin purkumittaristosta toisen. Yhdistelmämittarin pohjassa olevassa piirilevyssä oli yksi piiri poikki. Juotin johdon päälle. Siltikään ei toimi. Purkumittaristossakaan ei pala mikään valo, jos sillä kokeilee. Sulake konehuoneen boksissa ehjä. Mikä eteen?

Piirilevyssä on muutamia vastuksennäköisiä, kellertäviä ja tummia. Kellertävistä menee virta läpi, tummissa yleismittari ei piippaa. Ei auton, eikä purkumittarissa. Kuuluuko näin olla?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1983 230 E Automatic
1982 230 E
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 974
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Su 02.11.2014 14:33
Timo L. kirjoitti:No niin, hommat etenee. Paneuduin mittari- ja keskikonsolivalojen palamattomuuteen. Ensimmäinen himmennin särkyi, vaihdoin purkumittaristosta toisen. Yhdistelmämittarin pohjassa olevassa piirilevyssä oli yksi piiri poikki. Juotin johdon päälle. Siltikään ei toimi. Purkumittaristossakaan ei pala mikään valo, jos sillä kokeilee. Sulake konehuoneen boksissa ehjä. Mikä eteen?

Piirilevyssä on muutamia vastuksennäköisiä, kellertäviä ja tummia. Kellertävistä menee virta läpi, tummissa yleismittari ei piippaa. Ei auton, eikä purkumittarissa. Kuuluuko näin olla?


Mistäs noita Himmentimiä oikein saisi, mulla on ilmeisesti sama juttu kun mittarivalot ei toimi eikä myöskään ajovalojen varoitusääni (sulakkeet tarkastettu ja on ehjät) :?:
Nyk; S204 200 Kompressor A 2008 ja Mercedes Benz W123 230E A 1982 (Lepäämässä tallissa)

Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)
Avatar
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 13408
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna
ViestiLähetetty: Su 02.11.2014 14:51
Muuten mullakaan ei omassa mittarissa toimi varoitusääni mutta varaosamittarissa toimii. Voisko niillä olla jotain yhteyttä?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1983 230 E Automatic
1982 230 E
Avatar
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 13408
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna
ViestiLähetetty: Su 02.11.2014 17:57
Kokeilin vm. 1982 varaosayhdistelmämittarilla. Ei toimi kuin varoitussummeri. Seuraavaksi vaihdan varoitussummerin, piiri taitaa kulkea sitä kautta jotenkin. Moninapaliittimen napaan 12 tulee virta. Jäsittääkseni se on valoille tuleva jännite. Melkoista hakuammuntaa tällaiselta sähkötumpelolta.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1983 230 E Automatic
1982 230 E

Mersumies
Mersumies
Viestit: 4337
Liittynyt: Ke 10.05.2006 10:54
ViestiLähetetty: Su 02.11.2014 19:31
Jos niitten mustien komponenttien toisessa päässä on hopeanharmaa raita ni silloin kyseessä on diodi ei vastus. Kun käännät yleismitarin diodimittaus asentoon ni silloin mittarin pitäis näyttää näitten komponenttien arvoksi noin 0.5 - 0.6 joka tarkoittaa volttia eli diodin kynnysjännitettä.

Kun kutket mittarijodot silleen että musta on komponentin siinä päässä missä harmaa raita ni silloin näyttää tuon noin 0.5v ja jos laitat johdot toistepäin niin mittari ei reagoi mitenkään.

Toki diodin rinnalla saattaa olla jotain muuta kytkentää ja silloin mittari näyttää kummpinkinpäin kytkettynä lukemia. Ainakin W124:n mittariston piirilevyssä on diodeja.

Sähkökaaviota käytettävissä? Se auttaisi selvittelyssä oikein huomattavasti
Avatar
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 13408
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna
ViestiLähetetty: Su 02.11.2014 20:22
Pitää tsekata joku ilta, tältä päivältä loppui into. Uusi yhdistelmämittari Saksassa 587 e :-).
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1983 230 E Automatic
1982 230 E

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: La 23.02.2008 19:03
ViestiLähetetty: Ke 05.11.2014 11:25
Tervehdys,

Vuosien 2008-2010 omistaja ilmoittautuu.
Selailin foorumia pitkästä aikaa vähän laajemmin, kun silmiin sattui "...TD Turbodiesel" -otsikko. Noh, sellainenhan kiinnostaa aina, ja mitä sieltä löytyikään...

Harmitti aikoinaan hitokseen paljon tästä luopua (olosuhteiden pakosta osin), mutta on kyllä hienoa nähdä, että auto on arvoisessaan hoivassa. Ja vielä himpun hienommassa kunnossa kuin minun aikaan. Onneksi olkoon hankinnasta!

Antoi kyllä mahtavat ja vaivattomat kyydit PP -pumpulla. Onko se muuten vielä paikoillaan?
Tällä (ja vastaavilla) ajellessa on vaan sitä niin monesti mainittua tunnelmaa ja fiilistä, jota ei nykykotteroissa ole.
Avatar
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 13408
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna
ViestiLähetetty: Ke 05.11.2014 11:52
Luhis kirjoitti:Tervehdys,

Vuosien 2008-2010 omistaja ilmoittautuu.


Erittäin mahtavaa! :) Todennäköisesti pumppu on paikallaan, antaa se sen verran rivakat kiihdytykset. Moottori ei tosin herää ihan alhaalta, mutta esim. 50 km/h ylöspäin kiihtyvyys on "ei-123-maista". Minulla on paljon kysymyksiä autosta:

Oliko auto sinulla ympärivuotisessa käytössä?
Oliko siinä lisävalot? Keulalle menee johtonivaska, ilmeisesti valokatkaisijalta.
Osaatko kertoa keskikonsolin ja kojalaudan rakoon laitetusta punaisesta ledistä?
Vaihdettiinko autoon perä sinun aikanasi? Auton mapissa oli eBay-kuitti, jossa artikkelina "Mercedes W126 C Sperrdifferenzial". Tekstin perusteella peräti lukkoperä?
Tehtiinkö sille sinun aikanasi muuta, kuitteja ei ainakaan järin ole 2008-2010.
Osaatko sie kertoa mahdollisesti aiemmista omistajista jotakin, vai liekö oleellinen kerrottu tuossa ylläolevassa lehtiartikkelissa?
Voit vastata yv:lläkin, jos katsot aiheelliseksi.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1983 230 E Automatic
1982 230 E
Seuraava

Paluu Muuta Mersuasiaa

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: tahtoomersun ja 16 vierailijaa







kl-varaosat.fi

kl-varaosat.fi

nettikasinot