Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic OM606 505t ja matka jatkuu

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 603:sen lohkovika löyd

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

TD koneistus Turku oli tuon kannen tehny ja oli ponnistetu. Tuo 150°C kannenlämmitys ennen ponnistusta on varmaankin ihan hyvä toimenpide. Vettä jos on kanavissa ni sitte pitää olla painettakin että lämmitys onnistuu.

Ajatus on että leikkaan lohkosta tuon vitosenkohdan kokonaan irti ja sen sitte toimitan jatkotutkimuksiin. Tietty ennen sitä voisi kysäistä onnistuuko lohkon ponnistus. Ehdotuksia paremmasta menetelmästä ennen kun viipaloin?

Itte epäilen näin ennen kun mitään on tutkittu sen enempi niin se alkuperäinen kansi on ehjä vaikka siinä pore onkin venttiilien välissä. Se toinen kansi minkä ostin ni se vuosi kun oli halki kammionsta ulospäin. Tämä kolmas joka on siis vaparin kansi niin oli taatusti ehjä ennen paikalleenlaittoa. Siitä on noin 100 valokuvaa 42Mpix kameralla otettu ja niitä siten tietsikanruudulla suurenneltu ja tutkittu senttisentiltä. Aivan varmasti oli ehjä.

Lohkostakin on lähikuvia todella paljon ennen tämän kannen laittoa ja puhdistelin karstat ja tasopinnat huolella. En usko että tasopinnasta vuosi meinaan oli liimalla kiinni ja pahvi tosiaan meni kokonaisuudessaan kolmeen osaan. Pitääpä ottaa oikein kuva kannesta enen kun puhdistan sen niin näkee.

Näitä kahta alempaa lohkokuvaahan hiukan ihmettelin aiemmin mutta tuo kutosessa mielestäni ei ole mikään halkeama. Vitosesta otettu kuva kertoo että jotain on joskus ollu välissä mutta sylinterissä ei kuitenkaan ole pitkittäisnaarmua.

Kuva vitosenkohdalta uudesta kannesta. Jos latautu täydellä pikselimäärällä "aijaan puolelle" ni pitäisi kestää suurennella aikatavalla.

Kuva
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 603:sen lohkovika löyd

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

Alimmaisen kuvan sylinteriputken yläpäässä on merkkejä nestemäisten aineiden olemassaolosta palotapahtumassa. Viittaa kannentiivistevikaan. Tuo sylinteriputki olisi ilman muuta täytynyt vaihtaa remontin yhteydessä. Tuosta vauriokohdasta on mahdollisuus paineet karata vesitilaan yhdessä kannentiivisteen tiiveyden pettäessä.
+358 18B8FE99
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 603:sen lohkovika löyd

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

J.Kulmala kirjoitti:Alimmaisen kuvan sylinteriputken yläpäässä on merkkejä nestemäisten aineiden olemassaolosta palotapahtumassa. Viittaa kannentiivistevikaan. Tuo sylinteriputki olisi ilman muuta täytynyt vaihtaa remontin yhteydessä. Tuosta vauriokohdasta on mahdollisuus paineet karata vesitilaan yhdessä kannentiivisteen tiiveyden pettäessä.


Miten sylinteriputki otetaan oikeaoppisesti pois lohkosta?
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 603:sen lohkovika löyd

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

Jari Ke kirjoitti:
J.Kulmala kirjoitti:Alimmaisen kuvan sylinteriputken yläpäässä on merkkejä nestemäisten aineiden olemassaolosta palotapahtumassa. Viittaa kannentiivistevikaan. Tuo sylinteriputki olisi ilman muuta täytynyt vaihtaa remontin yhteydessä. Tuosta vauriokohdasta on mahdollisuus paineet karata vesitilaan yhdessä kannentiivisteen tiiveyden pettäessä.


Miten sylinteriputki otetaan oikeaoppisesti pois lohkosta?
Painetaan hydrauriprässillä alakautta pois siis alhaalta ylöspäin. Oltava putken koolle oikean kokoinen mansetti.
EDIT; Voihan sen putken vetää mekaanisesti ulosvetäjälläkin.
Tuossa havainnollinen kuva sylinteriputken irroituksesta vanhaan malliin.
http://www.taavetti-talli.net/t1843p15-david-brown-25d" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuivaputki vaan on senverran lujassa märkäputkeen verrattuna, että kannattaa käyttää hydraulivoimaa.
+358 18B8FE99
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 603:sen lohkovika löyd

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Joops Jokatapauksessa siis olisi tarkoitanut samaa hommaa kuin nytkin eli mosa-askipaketti pois.

Hintaa tulee nyt tälleen tehtynä paljon vähemmän kun laitetaan kokonaan toinen moottori ja samalla tulee parempi sekä luotettavampi tilalle. Siinä mielessä ei siis pienintäkään järkeä alkaa laittamaan syl-putkea ja kasata vanhaa mosa takaisin paikalleen.

Jos ponnistus ei onnistu koko lohkoon niin sit leikkaan tuon vitosen irti. Jos putken ottaa irti niin putken pinta naarmuuntuu ja vuotopaikka voi jäädä selvittämättä jos se lohkossa ylipäätään on?

Mutta tässä kuva vitosenputkesta altapäin. Kun kattoo kello kolmensuunnasta niin putken ja lohkonrajaa ei nää. Kyllä se siinä varmaankin on mutta nää sitä ei tai sit en osaa kattoa?

Tuo pistemäinen syöpymä näkyy tässäkin kuvassa selvästi kun kuvaa suurentaa. Näköjään suurentaminen ei onnistu kunnolla aijaan sivuilla :roll:
Näppiksestä Ctrl pohjaan ja hiiren rullallaa pyörittämällä suurenee sen mitä suurenee.

Mikä tuon syöpymän sitten on ylipäätään voinut saada aikaiseksi? Äkkiä voisi kuvitella että on vain yksi tie eli materiaalivirhe sekä vettä ja ruostuminen? Mistä vesi? Syöpymäähän on koko putkenalaosan alueella joten vettä lie on ollut tarjolla jostain?

Sähköparihan tekee kaikkea kummallista mutta sit näitä tapauksia olisi riesaksi asti. Ei siis voi olla sähköpari.


Kuva
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 603:sen lohkovika löyd

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kansi on nyt puhdistettu ja aika puhtaaksi lähtikin. No puhdistin kuvanotonjälkeen vielä lisää ja venttiilien välissäoleva karsta läx myös eikä naarmuja tullu alumiinipintaan.

No mutta halkeamia tai poreita ei edelleenkään löydy. Eteenkin vitosen syynäsin tarkkaan. Ehjä on ainakin kuvista kattomalla. Vuodosta kertovia jälkijä ei muualtakaan kannesta löytyny kun kattelin ja kuvasin ennen kun mitään aloin tekemään. Riippuu hiukan millä formaatilla tallentaa on kuvien koot yli 30Mt ja jpg:nä 7 - 10Mt. Näkee kyllä aikatarkkan.

tässä kuvat.

Jaa... Aijaa meni sitte nurin. Ei tuukkaan sinne kuvia nyt mutta laitan ne vielä.

No tässä:

Kuva

Kuva


Tämä kuva otettu kammionreiästä venttiileihin päin. Muitakin on mutta ovat samanmoisia kuin tämä.


Kuva


Tässä huonolla resolla jotain. Ylivalotin joitain kuvia jotta näkisi kammioreiänympäryksen tarkkaan ja aikahyvin siinä mielestäni onnistuinkin. mm alin kuva on just sellainen. Sit on paljon sellaisia joissa on kuvattu venttiilien väliä hiukan eriasetuksilla. Puhdistin myös kammiokaulaosan kannesta ja kuvasin sitäkin. Mielestäni ehjä on sieltäkin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 603:sen lohkovika löyd

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tänään vuorossa etuperän stefojen vaihtoa ja muuta pikkupuuhaa.

Otin sitte vielä joutessani lisää kuvia kannesta ja nimenomaan vitosen kohdalta kun kerta sen olin valmiiksi sitäkin lisää puhdistanu. Edellisistä kuvista voi epäilläolevan jotain halkeamaa kammioreiän sekä imuventtiilin välissä. Tuo kuvan yli/alivalotus näemä tekee tepposia muualle kun itte kiinnittää huomion ihan toisaalle.

Kyllä se ehjä on sanoisin. Pakoventtiilin reunassa on näemmä kolo :shock: Pakko kurkata tuo jahka ehtii.

Edit taisi mennä venttiilinimet ristiin ? No ei kait haitanne?


Yleiskuva
Kuva

Kammion ja imuventtiilin välistä tässä:
Kuva

Ja tässä kammion ja pakoventtiilin välistä
Kuva


Ja tässä sitten toinen kuva erikulmasta otettuna
Kuva
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 603:sen lohkovika löyd

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Touhut jatkuu. Tänään vuorossa askin pakkimännän kasaus uusin tiivistein ja tukirenkain sekä moottoriö-pohja/etuperän naittaminen 606:sen alakertaan kiinni ja olihan siinä samalla muutakin puuhaa. Imusarjan pesua, 603:sen öljypumpun sovitusta jne.

Etuperän ö-pohjaan ilmestyi öljynlaskuproppu. Sellaista ylellisyyttä matikin etuprässä ei alkuperin ole :shock: Voipi öljyjenvaihtoväli helpolla venähtää :roll:. No nyt vaihtuu kolme kertaa aikalyhyelle aikaa. Ekat on dieselöljyä :wink:

Huomenna jatkuu.

Tässä vähän hassu kuva mosasta
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 603:sen lohkovika löyd

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kasaamista jatkettu. Syöttöpumppua soviteltu paikoilleen ja todettiin että laitetaampa uusi nokkaketju. No homma pysähty tältä päivältä siihen kun hain uuden Iwiksen riimun.

Pitää mitata paljonko on venyny tuo paikoillaan ollu. Pumppu on vimpanpäälle säädöissä ni ei vitti laittaa mosaa kasaan jos nokkapyörältä katottu ajoitus on monta astetta pielessä kampuralla. Tuleepahan sekin nyt sitten todettua montako astetta muuttuu kun riimu uusitan. Nuinkohan pitää vielä mitata et onhan kampuran ajoitusmerkki kohdillaan :roll:

No pesin muut autot tänään ja menin sitte kuvaamaan sitä vitosen imuventtiiliä kun siinä vaikutti olevan se kolo. Noooh nou hätä on vissiin TD:koneistuksella venttiili pudonnu käsistä tms. ja sit tullu pieni merkityksetön jälki sen seurauksena.

Tässä kuvatus:

Kuva
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 603:sen lohkovika löyd

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Riimu vaihdettu ja kyllä vaan oli paljon suurempi vaikutus ajoituksiin kuin mitä uskoinkaan. 7 astetta oli alkuperin pielessä :shock: .

Juu ja tarkistettiin kampuran ajotusmerkkikin ja pielessähän se oli asteenverran. Nyt on tuo puoli kait tehty niinhyvin kun sen vaan voi tehdä? Pumppu itsesään säädetty viimeisenpäälle, uudet suutinkärjet ja ketju, kampuran merkki laitettu kohdilleen, nokkien ajoitus osui just eikä melkein ja syöttöpumpun ajoitukset justiinsa oikein. Luulis tuon puolen olevan kunnossa?

Vanha riimu oli noin 10mm pidempi kuin uusi mutta uusi meni kaarelle enempi kuin vanha. Voi päätelä sen että se kuinkapaljon riimu menee kaarelle niin siitä ei paljo päätelmiä kannata tehdä.

No sit vaihdettiin kampuran kummatkin stefat ja takimmainen oli mehiny niin että kosteutta oli havaittavissa. Hammaskehä oli paikoillaan nin etukäteen ei tienny. Ja tulihan moottoriin uutta tiivistettä koppaan ja "maljoihin" sekä uudet huohotuslinjojen kulma sekä yhdyspalat.

Sit moottoriin ilmaantui kuin tyhjästä öljynsuotimen jalka, polttoainelinjat suotimineen, suutinputket paikoilleen ja kaasuvivusto ja vakkarimoottori ahtimen öljynpaluut mittatikku jne jne silleen ettei itte tarttenu paljon muuta kuin ihmetellä. :wink: Välillä soi rälläkkä ja välillä "hitsauskone" eikä voimasanojakaan ollu kielletty käyttämästä :D

Väsäilin silläaikaa hehkujohtopakettiin oikeanmallisia liittimiä hehkutulpille. Juotamalla kun tekee ni aikaa vaan menee yllättävän paljon. Johdot kun on ollu paikoillaan niin kun kolvia ja juotetta tökkää kylkeen niin on nähtävissä hylkimisreaktiota :) Ei juoksute sattunu mukaan mutta kun juotetta käytti ni lopulta alko imemään. Ihan siedettävännäköinen paketti niistä tuli kun käytti viimmeiselyyn kutistesukkaa.

Loput pakosarjan pinnapultit löysi paikkansa ja jopa soviteltiin pakosarjaa ja solmuakin. Kohta vois oikeasti alkaa askia sovittamaan moottorinjatkeeksi. Jakolootanhan minä huuhtelin kahteenkin kertaan. Välissä pyöritin jakolootaa eteen ja taakse voimakonella. Voi sanoa että kannatti huuhdella :wink:
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 603:sen lohkovika löyd

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Ahdin sai pakoputkilähdön V-pantaliitoksineen. Ei ole oman käden jälkijä tuossa ihan yhtään :wink: Aivan hemmetin hyvä sanoisin.

Mosaa kasattu ja pikkuhiljaa alkaa näyttämän paremmalle. Vesijäähdytyslinjoja ahtimelle rakenneltiin ja paljon paljon muuta pikkusälää tehty. Kiinnikeitä, tukija, väistöjä et saa ö-suotimen vaihdettua jne. jne.

Peevelin kiisuvivusto kun on se mikä on. Synnytystuskia havaittavissa tuollakohtaa :crazy: Vakkarista ei luovuta vaikka sen liikerata loppuu auttamattomasti kesken. No sille on lääke olemassa mutta muuten sitte onkin pikkasen haussa miten tehdään.

Alkuperäiset vivut lie on oltava mukana meinaan pedaalin liike ei riitä jos niitä karsii.

Kuvei mosasta:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 603:sen lohkovika löyd

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kisuvivusto syntyi kuin itsestään. Ei edes voimasanoja tarvittu :lol: Helppo homma :roll:

Joops mosa ja aski naitettu toisiinsa ja askin ö-putkia laitettu paikoilleen. Nooh tällävälin oli ahtimen pakoaukkoa hieman paranneltu kun ei ollu ollut mieleinen :wink: VHT:n maalia sitä joka pysyy on myös kriittisissä pinnoissa.

Kohta moottoripuoli on sellaisessa kunnossa että auton pelltejä joutuu punaamaan :lol: :lol: :lol:

Huomenna pestään korin moottoritilaa ja pakosarja ahdin ja imusarja voi lyöttäytyä toivottavasti lopullisesti moottorin kaveriksi. Kait sit aletaan sovittelemaan pakettia keulille kun on ensin varmistettu kaikkien pulttien kiinnitys.

Nuinko sais vappuna liikkeelle omin voimin?
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 603:sen lohkovika löyd

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mosan kylkeen lintatu pakosarja ja ahdin. Nyt vedettiin kaikki pultit ja banjot kiinniasti. Joskohan huomenna olis lähempänä loppusijoituspaikkaa :) Sitä osastoa tuli pestyä tänään. Samalla pesin askin sekä m-öljylauhduttimen. Oli hiekkaa ja muuta sontaa uskomaton määrä kummassakin.

Tämmönen siitä mosa-askipaketista nyt sitten tuli

Kuva

Kuva
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Mosa-askipaketti kasas

Viesti Kirjoittaja atlas »

Toi turbon painevoitelu öljyletku niin noi klemmari liitokset pois ota ja paremmat liitokset...psässätyt putket.
mietin myös että kestääkö venttiilikopan tiiviste kun turbo pakopesä on noin lähellä sitä koppaa...siististi tehty sarja muuten.
Ja kapeaksi on ahtimen kanssa saatu toi konepaketti eli menee varmasti nätisti paikalleen...hyvä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Mosa-askipaketti kasas

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

EDIT:
Paineletku näytti olevankin ihan asiallinen.
Näppärä paketti.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Mosa-askipaketti kasas

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tuo mikä kiertää sylinteriryhmän takaa eli nuo klemmariletkut on ahtimen rungon nestejäähdytyslinjojen letkut. Otettu haara lämppärin metelliputkesta. Sit on banjoliittimin varustettu toi öljyletku. Paluuputkessa on klemmariliitoksia mutta siellähän ei painetta sais paljon olla?

Jos ahdin lämmittää liikaa ni pitää pistää viltti niskaan :D Mutta erittäin hyvä huomio :thumbup: Pitääpä pitää silmällä tuota asiaa.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Mosa-askipaketti kasas

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mosa on keulilla ja oikeastaan alakerta on pohjalevyasennusta vaille valmis :clap:

Nyt sitte kysymyksiä: Miten ilmatan matkin jakoloota vai tartteko edes? Joku ilmausputken näköinen on jokoaskin kupeessa. Sit öljyjen laskupropun vieressä on toinen omituisennäköinen proppu :? Mikäs tehtävä sillä on?

Kuvissa nuo osat jos niistä joku osais neuvoa?

Mosa menossa loppusijoitukseen

Kuva
.
.

Kuva
.
.

Kuva
.
.

Kun on kaksi kättä ja rullamitta lähti hommat heti luistamaan.... On V-panta siellä ja jousto-osa täällä ja kohta ne valmiiksi rosterista saa.... :lol: :lol: :lol: Oikein runolliseksi heittäyty ja vihelteli vaan niin oli helppoa mittamiehellä :D


Kuva
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Mosa ja aski paikallaa

Viesti Kirjoittaja RH »

Lähden vappuajelulle sitten katsomaan, että millainen tuli... :thumbup: :wave:
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Mosa ja aski paikallaa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

RH kirjoitti:Lähden vappuajelulle sitten katsomaan, että millainen tuli... :thumbup: :wave:
Otat sitten 2 promillen etunousun ni ei mun tekeleet hypi niin pahasti silmille :lol: Mä sit tarjoon sopivasti lisää kiukaalle :wink:

Joo tänään laitettu flektiä, pissapojansäiliötä ja sähköjä paikalleen. Pissapojansäiliö ei olekkaan ihan niinvain heitetty paikalleen meinaan matikin etupää näemmä on erilainen kuin normifarkkujen ja sedanien. Ei siis saa ihan orkkispaikkaan tuota monivenan säiliötä mutta melkein. Äkkiä ei huomaa eroa. Nooh kiertovesipumppukin on toistepäin mitä se normisti on ja muutakin säätöä on havaittavissa :wink: Osan normivesiletkuista saa heittää kaakkoon.

Kuitenkin orkkishengessä mennään niin pitkälle kun se vain suinkin on järkevästi mahdollista. Syyläriä ei siirretty eikä siis ilmastoinnin kennoakaan. Cooleri on siis löytänyt loppusijoituspaikkansa :clap: Visio on että ahto/imupuoesta tulis mahdollisimman siisti ja sellainen joka ei hypi silmille. Tässäkään ei oteta pisteitä itte :wink:

Sähköt on vakkarintöpseliä ja yhtä muuta vaille valmis ja kaikki johdot on niputettu sitä silälläpitäen että autolla ajetaan :wink: . Jokainen johto on siis kiinni eikä roiku alakerrassa vapaana. Tästä sensijaan otetaan pisteet jos niitä jaetaan :D

Ja huomenna jatkuu...
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Mosa ja aski paikallaa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Cooleria tehty ja sopivia aluahtoputkia siihen. Onkin oikeasti haasteita ettei putket hankaa tai kanita auton runkon mistään. Eilen pistettiin nesteitä ja öljyjä sisään ja kasattiin autoon puskurit lamput sun muut irtohilppeet.

Lopuksi pistettiin käyntin kun pa-suodinkin viimeisten joukossa vaihtui. Tänään oli vuorossa uusien kesäkumien allelatto ja koeajoa. Mitään takapakkeja ei ainakaan vielä ole ilmaantunut ja auto on pihassa :thumbup: Tai no moottorinlämpömittarin johto sai ilmeisesti jossain vaiheessa osumaa kun mittari ei paljon alhaalta nouse.

Mosa käy mielestäni oikein nätisti. Äkkiä kuunneltuna ei osaisi epäillä pumpussa olevan seiskoja. Täytyy vielä säädellä ahtopaineita ja jotain muuta pientä. Aski pelaa kuten pitää.

Tosiaan on niin helppo homma tuo swäppi että voipi suositella jos jakari vaan pysyy käsissä. Muutama viikonloppu tallissa ja valmista tulee :lol: :lol: :lol:

Muutamia kuvei kamppeesta.

Kuva

Kuva

Kuva

Lisätään muutama kuva

Kuva

Kuva
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 856
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Valmis

Viesti Kirjoittaja -230k- »

Toivotan kesälle paljon mukavia kilometrejä nyt uudelle tekniikalle,siisti lopputulos :thumbup:
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Valmis

Viesti Kirjoittaja veskola »

Petri taiteillut coolerin ? jäljestä voi päätellä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Valmis

Viesti Kirjoittaja RH »

:thumbup:
Taidan jättää sen parin promillen vappuajelun kuitenkin väliin :lol:
Mutta täytyy tätä jossain välissä käydä ihmettelemässä. Siistin näköistä työn jälkeä.
Työvoitto kaikkien ongelmien jälkeen :wave:
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Valmis

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

veskola kirjoitti:Petri taiteillut coolerin ? jäljestä voi päätellä.

Niin voi coolerin ja vähä muunkin :wink:
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Valmis

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Moottorinlämpömittarikin pelaa nyt. Oli näemmä johdot väärinpäin. Joutu käyttämään imusarjaakin pois paikoiltaan kun tuo ei ole oikein antava :) Käpälät ei mahdu oikein mitenkään mistään kautta. Samalla säätelin hiukan kaasuvivuston liikettä rajoittavia tekijöitä :wink:

Kiristinrullakeinun liukulaakeri oli kans väljä ja piti ääntä. Kokeiltiinkin tuota ennen kun paikalleen laitettiin ja oli mielestämme kunnossa mutta niinvain piti pientä ääntä. Nyt on hiljaa sekin. Iskarinhan mä siihen jo vaihdoinkin aiemmin.

Jostain kuuluu tyhjäkäynnillä vaimeaa ääntä joka voisitulla esim irtiolevasta laturista. Se, ohjaustehostin ja ilmastoinnin kompura on kuitenkin kiinni kunnolla. Ei kyllä äkkiä edes osaa ylimääräiseksi ääneksi tulkita mutta on sitä meinaan ajoittain se lakkaa kokonaan ja taas alkaa. Täytyypi tutkia sitäkin. Ajossa ei kuulu eikä kabiiniin muutenkaan.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Valmis

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Pieni nestevuotokin löyty ja sitä jo lääkitsinkin. Voipi olla että joutuu letkun uusimaan meinaan m-öljy on tehny tehtävänsä. Jo paikalleen asentaessani tuon huomioin mutta en sitte uskonu itteäni :?

Luulen että löysin sen ylimääräisen äänenpitäjän. Epäily on että ahtimelta lähtevä ahtoputki voi ajoittain ottaa kiinni laturin korvakkoon. Millipelillä sitä pakonedessä aseteltiin paikoilleen joten ei ihme jos klemmarivara ei tullu otetuksi huomioon :lol:

No sille on hoito annettu ja vaikuttaisi sille että "broblem solved" jos edes oli sitä

Taustapeilistä päätellen kiisuvivuston ja modulaattorn liikevarojen säätelynjälkeen vois ahtopaineita nostaa ni alkais olla vaunuvetoon hollilla ettei tarte hampaat irvessä ajella suolivieteri perässä :lol:

Jokohan jarrutehostimen kello vuotaa alipainetta :o Kait ikinä ennen lankuissa? No eipä lohkokaan ikinä ennen joten :? Toimii kyllä kaikki alipainekamppeet mutta mutta.... Tutkitaan.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Valmis

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Vähän kaienlaista on tullu tehtyä ja viimeisimpänä otin penkit ja sisustasta lattiamatot pois. Vain etumatto jäi paikalleen. Otin penkeistä verhoilut pois ja pesin nyrkkipyykkinä kolmeen kertaan pesupulverilla ja välissä huuhtelin kunnolla.

Kuskinpenkin alkava reikäkin tuli samalla korjattua. Sama pesuhoito sille isolle matolle joka on lattialla. Takatilan lattiamatot meneni roskiin ja tilalle tulee pestyt matot, takakaaren suojat ja ne avattavat sivupanelit + takaluukun verhoilu.

Kun matot kerta oli pois lattialta niin laitoin uutta äänieristemattoakin ja kohta sitä on laitettu kaikkiaan 4 neliötä. Kynnyskotelon paljaat pellit kardaanitunneli sekä takajalkatilan paljaat peltipinnat sai päällysteen. Takaloosterin tavaransäilytyslaatikoitten pohjalta otin orkkisäänieristematon kummastakin kokonaan pois ja pistin roskiin ja laitoin uutta tilalle. Halusin nähdä onko ruostetta sillä osastolla. Todella siistit oli pinnat. Laitan äänieristettä vielä takalikasuojan kaarien ulkopellin puoleleisille osille sen mitä kohtuudella saa.

Pesin peltipinnat huolella ja laitoin uutta äänieristemattoa tilalle. Tänään jatkuu viimeistely äänieristematon kanssa. Sit aletaan laittaa pestyjä puuttuvia sisustanosia takatilaan ja takapenkkejä paikoilleen. Lähinnä takatilan verhoilunosat on pois paikoiltaan. Muuten on valmista.

Autohan on ollu kokoajan ajossa tosin väillä oli yhden hengen auto :lol: Kyllä muuttu ilmasto auton sisällä kertaheitolla toiseksi kun laitto paikoilleen pestyt lattiamatot ja etupenkit :)

Ekakuvassa kuskinpenkistä kankaat pois. "Vahvistettu" penkki on pikkasen erilainen normipenkkiin verrattuna.

Alimmassa kuvassa äänieristeen laitto on etutiloissa loppusuoralla ja takatilat vielä kokonaan ilman. Takajalkatilan lattiaan jäi orkkiseriste. Päällehän ei kannata laittaa koska jää ilmataskuja johon voi sit kerääntyä kondenssivettä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Valmis

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Äänieristeet on sit laitettu. 40cmx40cm pala kun olis ollu lisää ni olisi saanut laitetuksi kaiken mitä olisi halunnut. Kaiken oleellisen kyllä sainkin joten aloin pistämään verhoiluja takaisin.

Tuon peltikehyksen jonka yhdestä reiästä takalasin pissapojansäiliön saa laitetuksi paikkaansa päällystin kaksinpuolin. Pelti tuntui "soivan" kun sitä napautti. Ohutta ja ei pokkauksia. Päälipuolen kun laittoi ni parani ja sit kun laittoi toisellekkin puolelle loppui sointi kokonaan.

Verhoiluja on laitettu siihen malliin että enää puuttuu ne vanerikannet niistä kahdesta tavaralaatikosta, takaluukun verhoilut sekä takapenkit. Saapi nähdä laitanko takaluukun verhoiluja ihan vielä meinaan aion käyttää luukun ulkopuolenalareunassa olevaa listaa kokonaan irti. Se kromisomiste jo onkin pois paikoiltaan.

Siistiltä näyttää mutta haluan kurkata alle. Sinne jää sateenjälkeen vettä makaamaan ja se ei ole hyvä asia se. Huomasin yx kerta kun avasin luukun ja ihmettelin tippuvettä joka valui listan kulmankohdalta tallinlattialle. Tulee sen listan alta kun nostaa luukun ylös.

Tuon kromatun pellin luukun alatiivisterajasta (kuvan alareunassa) käytinkin jo aiemmin irti. Puhdistin osat ja laitoin takas kiinni. Ainut joka luukussa kaipaa hoidon on kohta jossa tiiviste ottaa kiinni luukkun alareunassa. Tyhmä puhdistin sen ni kun maalipinta oli rikki niin puhtaaseen pintaan iski heti pintaruoste :( No se lie on helppo korjata kun varsinaista kuppaa ei ole. Takalasien alareunat kaipaakin jo pikkasen järeämpiä toimenpiteitä.

Hommaa siis riittää vielä toviksi vaikka sisusta olisikin paikoillaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Sisäpesua

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Hyvälle näyttää!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Sisäpesua

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tänään sitte viimmeistelty kaikki paikoilleen. Niskatuissa ja penkkien yläosassa oli muutaman mm pituista koirankarvaa miljoonittain. Ei lähteny pesussa eikä tarraharjalla. Painelimalla lähti osa ja mattotamparilla osa. Loppu sitte pinseteillä yx kerrallaan ja emäntäväki auttoi sit omilla konsteillaan.

Olisko ollu Beaglen tai jonkin ajokoiran karvaa väristä päätellen? Ilmeisesti päätä pitäny penkkien päällä ja siitä sitten karva iskostunu niskatukiin ja selkänojan yläosaan kiinni? Siinä menikin sitte hyvä tovi askarrellessa.

Koeajokin on suoritettu ja mukavan hiljainen siitä tuli. Autohan ei alunperinkään äänekäs ollu mutta nyt siitä tuli kyllä astetta hiljaisempi. Sanoisin että jos sisustaa alkaa peseemään perusteellisemmin niin kannattaa ehdottomasti uhrata pari päivää tuohon äänieristykseen.

Pohjapellissähän on aikapaljon paljasta pintaa. 4 neliötä laitoin ja oikeastaan takalaatikon pohjiin tuli vanhojen tilalle uutta ja kardaanitunnelissa oli osittain vanhaa. Kaikki muu meni paljaalle pinnalle jossa ei alunperin äänieristettä ollut.

Takalikasuojien päällä on alkuperin sellainen helposti halkeileva massamatto jossa on jonkinlainen huopakangas alustana. Laitoin ne lisäksi laittamani äänieristeen päälle. Tiloja näemmä on eli silleen voi huoletta tehdä.

Iskarien pallot peitin eristeellä ja ihan tarkoituksella. Jos tarttee vaihtaa teen eristeeseen aukon ja peitän sen sitte uudella palalla. Siitä ja takalaatikoista tulee eniten ääntä kabiiniin. Tein jo viikolla iltaisin hommaa aina pikkaisen eteenpäin ja sit kun laitoin laatikot umpeen niin hiljeni oikein huomattavasti.

Näpertely jatkuu viikolla kun kerta säitä on.
Vastaa Viestiin