Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic OM606 505t ja matka jatkuu

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 606sella Otettu ajoon

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jokapäiväisessä ajossa on ja nyt menty noin 7500km. Ekakerran öljyt ja suotimet vaihtui 500km kohdilla ja uudelleen 7000km kohdilla vajaat viikko sitten. Hehkusysteemissä on joku häikkä mutta en ole vielä paikallistanu missä on. Jo luulin että releessä olis ollu mutta ei ole. Hehkut itte on kunnossa. Kun vika on ajoittainen niin paikallistamisessa on omat haasteet. Yksi juotos hehkuliittimen pinnissä oli huono ja sen jo korjasinkin. Tämä kyllä vielä selviää kun aikaa laitetaan.

Jarrujen kans on kans joku mystinen juttu meinaan vaihdoin palat ja levyt jokanurkkaan ja jonkun viikon kun menin alkoi nopeatahtinen nypytys jarruttaessa. No vaihdoin eteen uudet Boshin levyt ja taas jonkin aikaa hyvä ja sama nypytys. Levyt ei o kierot vaan renkaan kieroksella on useampi ns. tiukemmin ottava kohta? Vuotoja ei ole. Zimmermannin palat KL:ltä. Ennen palojen ja levyjen vaihoa ei ollu moista. Jarrut ei laahaa ja männät ei jumita :shock: :shock: Tutkinassa on tuo aihe. Seuraavaksi laitan käytetyt uritetut levyt eteen. Kulut ne ei ole mutta pintaruostetta niissä on jonka otan ennen asennusta pois. Mikäköhän tuossa mahtaa olla? Oikein usko että kahdet levyt olis huonot ja kun eivät ole mitään harakirin levyjä?? No mistä tietää vielä? Ja lisätään nyt vielä että laipat puhdistin jo ekakerralla ja sit varuiksi uudelleen ennen uusia levyjä.

P-A kulutus nousi noin litralla joka oli ihan odotettua. Kaupungissa 9.5 ilman säästöä ja maantiekulutus noin 8 kieppeillä. Nestettä ei ole tarvinnu enää lisäillä kertaakaan. Ilmastointi pelaa kuten kuuluukin ja aski kans. Voimapuoli on silleen kohdillaan kun sen voi odottaakin olevan. Kostea keli testiasennossa uusilla normikoon Michelin Energyilä vanhallakin asvaltilla on liukasta :)

Kattotaan nyt jos 20t kohdilla kaikki on tässä meiningissä niin voi alkaa luottamaan tuohon laiteeseen. Vaunu pistetään koukkuun reilun viikonpäästä ja jos kelejä on niin useampi tuhat mennään. Oon miettiny et pitäiskö ottaa askin allaoleva muovisuoja pois ennen kun lähtee reisuun? Vedinkin jo vaunua pätkänmatkaa ja lämmöt ei noussu yhtään sen yemmäs mitä ne normiajosa ovat vaikka ilmastointi oli päällä.

Hyvä niin.

Niin ja tuo venttiilipöydän vuoto. Öljyä lisäsin noin 4dl vajaan 2 viikkoa sitten kun nostin auton perää ylöspäin. Vaunun kanssa oli liian alhaalla. No tippa sillon toinen tällön sieltä tulee ja nyt v-loppuna luulen että se tippasu loppuu :wink:
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14013
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 606sella Otettu ajoon

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jari Ke kirjoitti: Jarrujen kans on kans joku mystinen juttu meinaan vaihdoin palat ja levyt jokanurkkaan ja jonkun viikon kun menin alkoi nopeatahtinen nypytys jarruttaessa. No vaihdoin eteen uudet Boshin levyt ja taas jonkin aikaa hyvä ja sama nypytys. Levyt ei o kierot vaan renkaan kieroksella on useampi ns. tiukemmin ottava kohta? Vuotoja ei ole. Zimmermannin palat KL:ltä. Ennen palojen ja levyjen vaihoa ei ollu moista. Jarrut ei laahaa ja männät ei jumita :shock: :shock: Tutkinassa on tuo aihe. Seuraavaksi laitan käytetyt uritetut levyt eteen. Kulut ne ei ole mutta pintaruostetta niissä on jonka otan ennen asennusta pois. Mikäköhän tuossa mahtaa olla? Oikein usko että kahdet levyt olis huonot ja kun eivät ole mitään harakirin levyjä?? No mistä tietää vielä? Ja lisätään nyt vielä että laipat puhdistin jo ekakerralla ja sit varuiksi uudelleen ennen uusia levyjä.
Tsekkaapas pyörännapa ja paljon on heittoa siinä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 606sella Otettu ajoon

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Vaunua kiskottu useampi sata kilometriä. Vakkarilla tulee tuo noin 1500kg Solikka vm06 puntti tosi kivasti mukana. Ei kiemurtele eikä venkoile eikä tarte moottorilämpömittarista huolehtia vaikka ilmastointi on pakkopäällä aina. Koira kun tottakai on mukana. Saa keskittyä ihan muuhun kuin mäkien ylityksiin myös täällä Sodankylän pohjoispuolella :wink: Porot perkale on tyhmiä joka kait ei yllätys ole :D

No panostusta ja töitä tän eteen on tehty joten katotaan nyt muutaman viikon kulttua että vieläkö on sama ääni kelloissa :P

Edit: Lähtiessä otin laatikon pohjamuovin pois paikoiltaan vaikka lootanöljyille on oma lauhdutin keulilla. Ajattelin ettei laatikon tiivisteet kovetu liiallisen lämmön vaikutuksesta. No ehkä hätävarjelun liioittelua mutta kun kaikki on uutta sillä puolen niin miksi otta riskejä kun tietää että mäkiä on tiedossa puntin kanssa.

Niin ja jarrut tais alkaa toimiman justin nin kuin kuuluu :o :o :o . No kattotaan muutaman tuhanenen päästä vieläkö on niin? Levytkö sit kuitenkin?
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 606sella Otettu ajoon

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Vaunuilut on tältä erää tehty ja se meni oikeinkin kivasti.

Jarrut sensijaan ei korjautunu vieläkään. No sit laippoja tutkimaan ja kyllävain kuskinpuolen oli selvästi kiero. Meni vanhaa laakeria poisottaessa kieroksi. No sit miettimään et miten se oikaistaan ilman ettei taas tarte laakeria tai napaa irroittaa. Päädyin ratkaisuun jossa nostin auton takapään kokonaan ilmaan ja sit kuskinpuolen edestä.

Auto käymään vaihde päälle ja sit hyvää tukea vasten rälläkällä laipasta ohuenohutta siivua poikkeen. Kun tälleentehtynä alko koko laippa kirkastumaan niin sitte mustalla tussilla värjäsin laipan mustaksi. Auto käyntiin laippa pyörimään ja sit tukea vasten piirtopuikkoa hivuttamaan lähemmäs laipanpintaa. Kun viivaa alko jäämään ni sit kolmen neljän millin päähän uusi jälki.

Kun koko laipassa oli muutaman millinvälein ympyrämäiset viivat ni auto sammuksiin ja solulaikalla pois sieltä missä viivaa näkyi. Taas laippa mustaksi ja uudet viivat ja solulaikalla pois. Lopuksi hommasin tasokuppikiven ulkohalkaisijaltaan 120mm sisähalkaisija 90mm jonka ensin esihioin tasoa vasten siten että kivi oli tosiaan taatusti taso. Sit vaan vesihiontaa laipalle. Mustasin taas tussilla ja uusintahionta. Kun koko laippa alko puhdistumaan väristä tasaiseen jätin silleen. Tein tälleen varuiksi apparinpuolenkin.

Ostin sitte uudet Brembon levyt ja laitoin paikoilleen. Nypytys on nyt pysyny poissa ainakin toistaiseksi ja uskon et jäi kokonaan pois :thumbup:

Nyt olis sitten kolme paria kieroja levyjä verkonpainoiksi. Kahdet matikin ja yhdet 250/300DT:n. Yhdet Boshit yhdet Zimmerit ja yhdet uritetut merkkiä en tullu kattoneeksi. Boshit ja Zimmerit olivat aivan uudet ja nuo uritetut joilla ei kilsoja paljon takana ole.

Niinmuuten jäähdytetyt levyt menee matikkiinkin kun vaan ottaa ne laipoissaolevat jousisokat 2kpl/laippa poikkeen.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 606sella Otettu ajoon

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos kieroon mennyt levy nyt johtui...navasta jos oikein käsitin niin noi kieroutuneet levyt vain sorviin ja siivut pois...taas toimivaa tavaraa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 606sella Otettu ajoon

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

atlas kirjoitti:Jos kieroon mennyt levy nyt johtui...navasta jos oikein käsitin niin noi kieroutuneet levyt vain sorviin ja siivut pois...taas toimivaa tavaraa.
Justiin nuin siinä kävi ja sorvilla varmaan saisi. Saat ilmaiseksi kaikki 6kpl levyjä jos tahdot tai no lähetyskustannuksilla. Tarviitko / pistetäänkö pakettiin? Jos haluat ni kun seuraavan kerran käyn kaupungilla ni voin viedä matkahuolton.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 606sella Otettu ajoon

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jonkinverran aikaa vierähtänyt sitte viimepostauksien.

Jotain uutta on myös tapahtunut tän kulkineen kohdalla. Eikkäs alatukivarret. Allaolevat alko viskomaan etupäätä mutkissa pikku kuopassa tai pahkassa. No alatukivarren taaemmat puslathan sieltä rikki oli. Mullahan oli sattuneesta syystä varalla alatukivarret. Hiekkapuhalsin ne maalasin epoksilla uudelleen ja laitettiin uudet puslat mutta se taaempi Maticin pusla on aivan kepuli paska. Käsittääkseni sama paska kepuli pusla on W202:sissa? Matikin alatukivarteen siis taaempaan meni 300D: peruspusla parin 5mm aluslevyn kera. Nyt kestää satavarmasti. No samalla meni alle aivan uudet 4Matic jousetkin :wink:

Ni nyt sitte syylari....Aloin ihmettelemään kun nestettä piti lisätä kax kertaa lyhyelle aikaa ja lähes vuoteen ei yhtään??? No selvisi tutkittuani että nyt sitte Behrin syylarin pääty on pullahtanu osin paikoiltaan ja syylarinhän mä uusasin koneenvaihdon yhteydessä vaikka se alkuperäinen ei vuotanukkaan. Ajattelin et pillit on kuitenkin osin tukossa ja kun vaunua vedän ni sen on syytä olla kunnossa ja eikä kyllä lämpöjen kanssa pienintäkäänongemaa ollukaan.

Paisarin korkki on MB -alkuperäisosa joten liikapainetta syylarissa ei ole voinu olla. No joo ja muutenkin. Behr -Hella...Paskaa taitaa sekin sitte Eteläafrikasta suoltaa?? Meinaan sellaiset oli leimat kun uusi tuli matkahuollon mukana ja täsmälleen samannäköiset on tuossa mikä paikoillaan on :? No huomenna selviää tarkemmin.

Meltoa taitaa olla kun jo tuon uuden paketissa oli toinen pohjakiinnike pois paikoiltaan kuljetuksessa lähteny :roll: Kun laitoin kohdalleen ni ihan käsivoimin sai pokattua alumiinin :o

Muuten niin Behr -merkit on just prikulleen samannäköiset tässä uudessa ja tuossa missä pääty on pettäny ja siis vuotaa. Puhdistan liukkarilla ja liimaan tän uuden päädyt teollisuus_kaxkomponentilla ni ei ala pulistelemaan niin herkästi. Nuinkohan kestää minkäaikaa nyt tälleen tehtynä?? Redesign to cost :( ?

Matikkihan on muiltaosin pelannu nyt sitte sen reipas 20t moitteetta. Ahdin ja voimapuoli muutenkin on edelleen kohdillaan kop kop. Neljäs ö-vaihto täytyy nyt sitte tehdä. Alkuunhan mä vaihdoinkin pari kertaa tiheään. Niin ja nesteet onkin jo vuoden ollu joten nekin vaihtuu samalla kun syylari vaihtuu meinaan likaisennäköiset oli nesteet.

Mielenkiintoisen näköinen oli kolmannenvaihdon ö-suotimen päävirtauksen paperi kun sen leikkasin ja vedin suoraksi :wink: Sillähän oli ajettu se 10t. Mullahan on vain M-filttereitä. Niissä kun ei ole sivuvirtauksessa sitä puuvillapaskaa sisässä :thumbup:

Veikkaus on että jos niitä useampi aukoo ja suoraksi papereita vetelee muistakin vehkeistä ni loppuu ne 40t öljynvaihtovälit :lol:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 606sella Otettu ajoon

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Päivitystä aiheeseen

Taas kerran mosa levällään.

Tällä kertaa kansi joka piti olla laitettu kaiken taiteen sääntöjen mukaan. Joo niin piti joo piti. Aloin ihmettelemään jo aiemmin aikaa sitten epätasaista käyntiä ja nyt sitten voimanpuutetta. Vaimokin huomasi asian :?

No kansi jälleen yhden kerran pöydälle. Olisko yksi pytty jossa venttiilit pitää ja kaikissa muissa jompi kumpi tai kumpikin imu tai pako vuotaa enempi tai vähempi. 5 ja 1:nen n vuoto on oikein reilu :roll: . V***u.... Loppuuko tää ikinä tää mosa-riesa :twisted:

Taas menee toimintatonni. Imu -Venttiilien pituutta oli hiottu 6&5:sta niin että on lähes lukoissa kiinni. Seetejä ei siis oltu vaihdettu vaikka olis pitäny. Noinkohan oli venttilityötkään tehty?? No joo....... olin itte kasaamassa tätä ja olis pitäny HUUTAA HEP....ei näin!!!.... Ehkä osin omakin vika? Toisaalta jos kerta ehjästä maksoin nin miks v*tussa tämmöinen tuli????

Ihan alkuperin olovinaan ostin toimivan alle 400t ajetun mosan ja maksoin senmukaisen hinnan :roll: OK vahinkoja sattuu ja tätä sitten korjattiinkin oikein rahalla, lohkoa ja kansia valittiin ja sitte vielä perään nostajia vaihdettiin kun luultiin että siinä vika ja ei.... ei.... .

Nyt on sitte palanu ihan selvää rahaa pelkään mosaan ilman mitään 4Matic -muutostöitä selvästi yli 3200€ ja taas mosa on taas levällään :roll: :roll: .... Jo luulis hyvä tulevan kun taas tonnin polttaa rahaa :crazy:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17191
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 606:n Taas levällään

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kysäisepä koneistamosta jos on tehty muuta kuin sovittu ... toki hanakalaa kun olet tavallaan tarkastanut tuon itse ennen asennusta.
Tehdasuusi kansi maksaa varmaan alle puolitoista tonnia, ei kannattane rääpiä vanhasta enää ?
oulaistenliikenne.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 606:n Taas levällään

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

dealer kirjoitti:Kysäisepä koneistamosta jos on tehty muuta kuin sovittu ... toki hanakalaa kun olet tavallaan tarkastanut tuon itse ennen asennusta.
Tehdasuusi kansi maksaa varmaan alle puolitoista tonnia, ei kannattane rääpiä vanhasta enää ?
En taida kysellä juurikin tuosta syystä. Voi olla että jos sen vien kunnostukseen ja puhelen vasta siinä vaiheessa kun haen sitä että on toisen kerran lyhyelle aikaa pöydällä niin saattaa jotain saadakin?

Mutta mutta Jos ja kun kuitenkin palveluita tarttee tulevaisuudessakin niin onko se sitten satasen tai parin arvoista kun kuitenkin muistavat ja voi sit olla "että on peevelin kiirettä että tuo sit 2kk päästä ni katsotaan" :)

Mutta tehdasuusi alkoi oikeasti kiinnostamaan.
Jos ymmärrän oikein niin tuo on sellainen että sen voi suoraan laittaa paikoilleen? Jos oikeasti on noin niin on vakavasti otettava vaihtoehto.

Edittiä: Venttiilit paikoillaan eli siitä vaan alkaa kasaamaan. Kehto nokat kammiot hehkut nostajat vanhasta ja anturit yms.
Viimeksi muokannut Jari Ke, Su 02.07.2017 18:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2738
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 606:n Taas levällään

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Jari Ke kirjoitti:
dealer kirjoitti:Kysäisepä koneistamosta jos on tehty muuta kuin sovittu ... toki hanakalaa kun olet tavallaan tarkastanut tuon itse ennen asennusta.
Tehdasuusi kansi maksaa varmaan alle puolitoista tonnia, ei kannattane rääpiä vanhasta enää ?


Mutta mutta Jos ja kun kuitenkin palveluita tarttee tulevaisuudessakin niin onko se sitten satasen tai parin arvoista kun kuitenkin muistavat ja voi sit olla "että on peevelin kiirettä että tuo sit 2kk päästä ni katsotaan"
Juu tässä se onkin kunnon alamaisen asiakkaan asenne, ei jumankauta ja hyvää päivää :crazy: Juuri tähän perustuu , että kaikenlaisille koijareille riittää asiakkaita , kun kusetetut asiakkaat pelkäävät, että eivät pääse uudestaan kusetettavaksi :lol:
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17191
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 606:n Taas levällään

Viesti Kirjoittaja dealer »

dealer kirjoitti:Kysäisepä koneistamosta jos on tehty muuta kuin sovittu ... toki hanakalaa kun olet tavallaan tarkastanut tuon itse ennen asennusta.
Tehdasuusi kansi maksaa varmaan alle puolitoista tonnia, ei kannattane rääpiä vanhasta enää ?
Njoo, tämähän toki oli vm92 300TDT kansi eli ei moniventtiilikoneen. Hinta nousee "vähäsen" kun moniventtiilikoneen kantta katsotaan, ei taida 2500€ riittää :thumbdown:
A6060104920 voi googletella.
oulaistenliikenne.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 606:n Taas levällään

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Okay Tuo hinta ei ole kovin houkutteleva. Kattotaan nyt ensin josko koneistaisi tuon kun se on ehjä muuten. Vedet pysyy todella hyvin niin ettei niitä tarte lisäillä.

Pari pakoventtiiliä vuodosta päätellen on vaihtokunnossa ja nehän ei ihan ilmaisia ole. Senverta rikitettykin ettei vaparin sellaisia tarte edes harkita. Imuista varmaan suurin osa menee vaihtoon mutta ne lie on kohtuu huokeita? Niistä kun on sivallettu mittaa pois ja joistakin tosiaan lähes lukkoja myöten niin ainakin ne. Seetit varmaankin kaikki. Ei taida tonni riittää :(

Selvennetään vielä että koko homma lie on seurausta siitä että nostajan varat oli loppu ja venttiilit alkoi kantamaan. Lopun arvaakin. Mittailinkin kun kehdon pultteja löysäsin. Kutosen toisen imun ja n-akselin välin sopi kympin liuska niin toinen oli selvästi tiukalla. Kopautinkin nostajaa mutta takana oli selvästi venttiilin jousi. Tällä varmistin sen ettei nostaja hirtä kehtoon. Niitäkin vissiin on ollu?

Se tästä on opittavissa että jos 606:sen kantta kunnostaa ni kannattaa olla tarkkana siinä että kuinka paljon venttiili on uponnut seetin sisään.

Joo ja kyllähän minä testasin ennen kannen purkamista että vuotaako imut. Eli laitoin imuaukon pintaan vaseliinia ja siihen päälle tuorekelmua. Sit kun nokat on ylhäällä pukkasin suuttimen reiästä paineilmaa. Kelmu pullistui selvästi. No sit kun oli kehto pois ni stten varovasti jokaista. Varovasti tässä vaiheessa siksi ettei kampura pääse pyörähtämään. Siitä selvisi et muitakin vuotaa. Tässä tosiaan täytyy olla varovainen paineilman kanssa.

Site kun kansi on pöydällä ni sittenhän voi pukata ilmaa reippaammin ja itte kaadoin dieseliä venttiilipalotilaan niin voi testata kaikki venttiilit. 8bar jaksaa pukata pieniä kuplia vaikka pinta olisi tiiviskin. Mutta erottaa oikein ja selvästi ne missä on oikea vika.


Niin ja laitoin ostoilmoitustakin jos jollakulla sattuisi olemaan valmiina takuuehjä kansi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 606:n Kansi hoidossa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Todettiin kansi todella soppeliksi alumiinikierrätykseen vaikka kilsoja oli takana vain 20t :roll: Vaikka kansi ei ole halki niin on tosiaan niin huono ettei kannata edes kunnostaa.

Noh aihetta keskusteltiin ihan kaikessa rauhassa osapuolten kesken puntaroiden et miten ihmeessä tässä näin pääsi käymään. Lopputulemana mun panos aiheeseen on purku sekä kasaustyöt koska potilas on mun tallissa ja sitten autolla ajot joita tulee lähes 1000km kaikkiaan tän aiheen takia. Vähä niiku painetta saaja farkku taas ajoon ennen lomia.

Uusi kansiehdokas on siis hoidossa. Tarinoin kannenmyyjän kanssa pitkän tovi muustakin eikä vaan autoista. Mene ja tiedä saattaisi olla oikeinkin hyvä ehdokas tuo kansi minkä hoitoon vein? Syy irtonaiseen kanteen oli se että se oli vaihdettu pienen nestekadon takia ja joka ei lakannu kannenvaihdolla. Vesipumppu oli sittemin paljastunu syylliseksi. Tarinoinnin perusteella ei ole syytä epäilä perusteita irtonaiseen kanteen.

Täytynee huomenissa soitella pajalle et miltä ehdokas vaikuttaa.

Lohkonpintakin on puhdas ja vielä jotain muutakin ennakkovalmisteluita täytyy tehdä et maanantaina pääsee taas pyörittelemään muttereita.

Tai nyt oikeasti toteutan sen et laitan tuon jätekiertoon sopivan kannen tontille tolpan nokkaan. Olkoot siinä :) Tällaistahan uhkailin jo joskus aiemmin.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 606:n Kansi hoidossa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kehto pesty huolella ja puhallettu kanavat. Asetettu ihkauudet nostajat ja jotain muuta pikkuhommaa tehty. Aikaa vaan yllättävästi menee.

Romun sijoituspaikka. Annahan kun kukkaset alkaa kukkimaan ni jo on hieno kontrasti. Sitten kun vielä laitan sopivien tolppien nenään ni istu maisemaan kuin nenä persiiseen :lol: :lol: :lol:


Kuva
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 606:n Kansi pihassa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Oletko katsonut saksasta tai ruotsista koko konetta, olisiko vähemmän ajettuja?
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 606:n Kansi pihassa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Olen aina ollu hieman skeptinen sille ajatukselle että alkuperinkään on 300t ajettuja väykyn mosia. Autohan ei ihan mikään halpa ole ollu hankittaessa ja muutenkin. Tyyliin 300t ajettuja mosia kuitenkin tuntuu olevan myynnissä vähän siellä ja täällä :lol:

Noh Tuossahan alakerta pitäisi olla kuin uusi. Ainakin kaikki osat on ja lohkokin on putkitettu joten periaatteessa senkin pitäisi olla lujempi kuin uusi?

Sain eilen kannen ja se on nyt jo paikoillaan mutta muuta mutterinpyöritystä riittää.
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 606:n Kansi pihassa

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Eiköhän se tämäkin homma palkita vielä. Vaikka kyllä varmasti usko on koetuksella.

Autohan on hieno!!!
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 606:n Kansi pihassa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Edit: Kiitokset joop79 :thumbup:

Tosiaan nyt on autolla ajettu noin 5t kilsaa ja toistaiseksi tuntuisi toimivan kop kop. Melki litralla putosi keskilulutus.

Kustannuspuoli ei sitten puheista huolimatta kuitenkaan mennyt ihan niin kuin sovittiin. Ei nyt toimintatonnia menny mutta tässä kohtaa reilu 500€ paloi + uudet nostajat joka kaikesta päätellen oli aivan turha hankinta. Ja kun läheskään kaikki ei vielä ole tässä :cry:

Alkuperin olin kuitenkin ostavinani täysin kunnostetun kannen yhdeltä pajalta joka käytti kantta kansipajalla ennen asennusta.

Nyt sitte kansipaja ja se jolta kanen ostin ei päässet sopuun siitä kumpi maksaa osat. (Kansipaja kuitenkin hoiti kansityöosuuden). Mun maksettavaksi ne osat sitten meni. Olin sitte ilmeisesti kuitenkin jotenkin syyllinen siihen että yksi ohjuri oli täysin loppu ja monta muutakin oli todella huonoja ja että nostajista varat oli loppu jo heti kättelyssä :roll: .

En ole mikään expertti mutta senverta kuitenkin olen nuita kapuloita käsissäni pyöritelly että heti ymmärsi kun ensimmäinen venttiili oli käsissä. Venttiilin seetipinta laaja sekä kovera.

Mitähän olis maksanu jos purku ja asennus olisi pitäny ostaa :o

Edit: Hommaan päivitystä eli kannenmyyjä sit kuitenkin oma-aloitteisesti kompensoi aihetta ja reilusti
Viimeksi muokannut Jari Ke, La 26.08.2017 21:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Henkkka_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 606:n Kasassa jälleen

Viesti Kirjoittaja Henkkka_ »

Olit tehnyt hyvän ohjeen lämpömittarin korjaamisesta. :thumbup: Siellä kertomuksessa kiinnitin huomiota kuvia katsellessa öljynpaineeseen, joka näytti olevan 1,5bar. Oliko kuvat tästä autosta? Pitääkö tämä uudella koneella millaisia öljynpaineita? :think:
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 606:n Kasassa jälleen

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Henkkka_ kirjoitti:Olit tehnyt hyvän ohjeen lämpömittarin korjaamisesta. :thumbup: Siellä kertomuksessa kiinnitin huomiota kuvia katsellessa öljynpaineeseen, joka näytti olevan 1,5bar. Oliko kuvat tästä autosta? Pitääkö tämä uudella koneella millaisia öljynpaineita? :think:

Kyllä on tästä. Paineet on juuri tuota mitä näkyy. Ajoa ennen tuon kuvan ottamista on reipas 20km. Vaunua kun kiskoo tiukemmin niin menee alle 1.5bar.

Sellainen ero tässä mosassa on että ö-pumppu on OM603:sesta. Purin tämän koneen alkuperäisen pumpun ja sen tuotto rattaista päätellen on isompi kuin sen mikä koneesa nyt on. Myös sellaisia eroja on 603:seen etä venttiilinostimia on puolta enemmän. Tiedä sitten onko vaikutusta mutta etu se jokatapauksessa ö-paineita ajatellen kuumalla moottorilla ei ole.

Toisaalta ....Jotku superimiehet on kertoneet että tyhjäkäynnillä saa olla alle 1bar ja silti ei kannata huolestua.
Avatar
Henkkka_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 606:n Kasassa jälleen

Viesti Kirjoittaja Henkkka_ »

Jari Ke kirjoitti:
Kyllä on tästä. Paineet on juuri tuota mitä näkyy. Ajoa ennen tuon kuvan ottamista on reipas 20km. Vaunua kun kiskoo tiukemmin niin menee alle 1.5bar.

Sellainen ero tässä mosassa on että ö-pumppu on OM603:sesta. Purin tämän koneen alkuperäisen pumpun ja sen tuotto rattaista päätellen on isompi kuin sen mikä koneesa nyt on. Myös sellaisia eroja on 603:seen etä venttiilinostimia on puolta enemmän. Tiedä sitten onko vaikutusta mutta etu se jokatapauksessa ö-paineita ajatellen kuumalla moottorilla ei ole.

Toisaalta ....Jotku superimiehet on kertoneet että tyhjäkäynnillä saa olla alle 1bar ja silti ei kannata huolestua.
Niin olikohan se nyt 0.3bar se raja tyhjäkäynnillä. Mitkä öljyt koneessa on? Ite kans kasasin vasta 603:sen, käytännössä kaikki tuli uutta (löytyy tuota projektit osiosta tarinaa). Öljypumppu tuli vanha, mutta purin ja totesin sen olevan kunnossaan. Nyt pitää 10w-30 sisäänajuöljyillä 2,2-1.9bar tyhjäkäynnillä riippuen rasituksen määrästä. :thumbup: Pitäisi laitella kohta oikeat öljyt sisään. 8)
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 606:n Kasassa jälleen

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Mulla on itellä remontoitu 617A ja siinä paineet tippuu kuumana 1,5bar mutta ei sen alle vaikka kuinka kuumaksi ajaa koneen. Uskoisin tämän johtuvan öljyruiskuissa olevista paineventtiileistä joiden avautumispaine on juurikin tuo 1,5bar eli venttiilit sulkeutuu juuri tuossa 1,5 bar kohdalla ja pumppu jaksaa pitää paineet siinä 1,5 bar kohdalla.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 606:n Kasassa jälleen

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kansi se pysyy paikoillaan mutta olutmerkki vaihtuu ja ennenkaikkea kukkaset ne alkaa kukkimaan :clap: :clap: :clap: On kyllä komeeta!!!


.
Auto pesty tänään huolella vahausta varten. Ukkoskuurot keskeytti ikävästi puuhat. Kuvia koko DT -katraasta jahka homma tehty

.
.
.
Kuva
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 606:n Kasassa jälleen

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Etuvetarin sisempi suojakumi apparinpuolelta vaihdossa. Kuskinpuolihan vaihtuikin jo aiemmin ja siitä taisi juttua olla jossakin? No nyt sitte apparinpuoli aiheena. Pohjamuovit sun muut on pikkuhommeleita ja vetarin irroitus perän vetolaipastakin. Sit alkaa pähkäily miten sisemmän vetonivelen saa puretuksi. Itte päädyin irroittamaan alapallonivelen irti et saa liikkumatilaa et saa sisemmän vetonivelen puretuksi. Ratti sopivaan asentoon sekä ABS & jarrujen kuluanturijohdot irti johtojen kiinnityskohdistaan niin sai akselin alatukivarren etummaisen kumin ohi etupuolelle jossa on tilaa site reilusti pajottaa.

No jälleen kerran ei menny ihan kuin strömssöössä. Vetosakara oli lyöty perkale vieköön edellissä kumivaihdon jälkeen vasaralla kiinni ja luonnollisestikaan se ei sit lähteny irti ollenkaan suosiolla ja tarvittiin ulosvetäjää. Timpurin vasarat ei riittäny alkuunkaan. No että sen saa kiinni niin piti iskari irroitta yläpäästään et sai vetoakselin saapusoille sillen et kukon sai kiinni. Tottakai yx laakeroitu vetosakaran nivelosa purkautui lattialle :evil: . Kaikki neulat ja se rulla oli lattialla. Onnex olin kaukaa viisas ja olin puhaltanu betonilattian puhtaaksi ja lisänä oli sanomalehdet. Neulat siis löytyi kaikki. Perkalesentään sitä ei olis tarvittu tuota toisalta jos levisi sorikolle kun sakara oli käsissä....... No kukolla lähti se kolmisakarainen laakeroitu veto-osa irti. No pesin sen samalla tapaa kuin kuskinpuolen sakarankin pesin. 32 kpl on niitä neuloja jos joku muukin aihetta joutuu pähkäilemään. No mulla on varuilla ko neuloja sekä muitakin etuvetarin osia jne eli heti ei joudu pulaan jos joku osa kokonaan puuttuu on rikki tai pienempi osa puuttuu. Kokonainen vetarikin löytyy varaosina tarvittaessa niinkuin näissä harrastehommissa täytyy löytyä :)

Sit kasaan sitä lattialle purkautunutta sakaraosaa neulalaakereineen. Vasliinilla neulalaakerin neulat asettuu kohdilleen ja "rullan" saa paikoilleen mutta piruvie sen lukko-osan asentaminen onkin konstikas.

Tässä ohje siihen:
Se lukkoseekeri pitää "kaputella" reippaalla vasaranvoimalla sen neulojapitävän osan väliin. Siis ensin laitetaan se "neuloja pitävä osa" pitämään neuloja ja sit se "seekeri" joka pitää "neuloja pitävää osaa". Kukaan ei tuota ymmärrä ennen kuin osat on käsillä ja autetaan vaikka puhelimitse jos tarve :wave:

Seekeri tosiaan menee kun ensin laittaa sen neulojapitävän osan ja sit seekerin. Seekerin asennus vaan vaatii hiukan iskuvimaa pienen talttameisselin kanssa. Sinä neulojapitävässä osassa on kevennys kahdessa kohdassa ja seekerinasennus kannattaa aloittaa kevennyskohsasta.

Ei ihan yksinkertainen asennus tuo.

No huomenna jatkuu mutta uskoisin et kasaus hoituu kohtuullisen helpolla :eh:

Muutama kuva:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Jari Ke, Su 12.08.2018 02:01. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 606:n Kasassa jälleen

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic App etuvetarin suojakumi

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tässä reipas 505t mittarissa ja pelannu nyt site ilman sompia murheita. Viimeaikoina askissa kakkosvaihde vaihtuu liian aikaisin ja se sitte kumuloituu luistona jos tolkusti käskee. Jos laittaa pakkokakkosen ni sit kakkosen vaihto viipyy aivan liian kauan. Venttiilikoneistossa siis jokin ei toimi oikein luulisin. Siekkistä koittanukin tavoitella mutta tuntuu olevan kiireinen kaveri.

Mutehan auto on toiminu hyvin. Jakoaskinöljyt vaihtuu aina samalla kuin mosaöljytkin eli 10t välein. Ja vinkkinä näitten 4Maticien kanssa ni jakolaatikon öljyt ehdottomasti kannattaa vaihtaa usein! Meinaan jo 10t ajon jälkeen öljyt eivät ole puhtaanoloiset. Jokatoisella kerralla olen vaihtanu huuhtelemalla. Ts ajan yhyen tyyliin 10km pätkän ja vaihdan uudelleen.

No saapi nähdä jos tuo 3000TE 4Matic tulee tilalle ajoon :)

Niin ja sellainen vielä että jakoaskiöljyä jokaikinen kerta häviää jonnekin ja lattialle se ei tule se on varmaa. Sen sijaan kerrran olen laatikosta ottanu liikaölyä pois kun alko huohottimesta puskemaan vaunuvedossa. Noinko jakoaskiöljyö menee askinpuolelle?

Ei jakoaskiöljyä paljo puutu mutta kuitenkin ei ole tarkistuspropussa. Tyyliin vajaa desi puuttuu joka kerta 10t kohdalla kun ne vaihdan.

No pikku nyanssi

Edit Behrin uudet syylarit on sitte aivan kutta perka p-askaa. Uusi tyyliin tähdellisenpaketissa on mistä vaihtaa mutta vinkkinä se että jos pesemällä vanha tulee kuntoon ni uutta Hella Behriä ei kannata ostaa!!! Tuossa on tulossa syylarinvaihto kun alimmainen pilli on pullistunu ja syy ei ole korkissa se on aivan varmaa :eh:
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14013
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic OM606 505t ja matka jatkuu

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Oletko varma että öljy tulee automaatin huohottimesta? Ettei vaan ole orastavaa jakovaihteistotiivisteremonttia tiedossa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic OM606 505t ja matka jatkuu

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Ittekin mietin tuota samaa mutta jakoaski on kuitenkin kuiva ja aski myös nyt ollu. Olisko noin litra ollu kun sitä viimekesänä pois otin. Tuo jakoaskikin kävi Siekkisen kunnostuksen läpi ja tosiaan kun sieltä puuttuu jokakerta 10t jälkeen hieman öljyä. Ei paljoa mutta kuitenkin ja lätäköitä alle ei kuitenkaan tule. Sitähän ei siellä paljoa ole muutenkaan. Siitä vaan päätelly et öljyä pääsee jakoaskista lootanpuolelle ja kun usein vaihdan ni pikkuhiljaa kertyy.

En edes muista millon olisin hydrauliöljyä lisänny.

Olisko tuohonkin se 60t vaihtoväli mutta on ehdottomasti liian pitkä päätellen öljyjen kunnosta kun niitä olen vaihdellu.

Saapi nähdä missä kunnossa jakolaatikonöljyt on tuossa bensa maticissa. Perään vaihdan kans ennen kun otan liikenteeseen.
Vastaa Viestiin