Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic OM606 505t ja matka jatkuu

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic OM606 505t ja matka jatkuu

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tuollainen ei vähäpäästöinen kampe tuli hommattua pitkällisen etsinnän jälkeen. Montaa tuli käytyä kattomassa läheltä ja vähä kauempaakin. Tänään aloitin moottoriöljyjen ja suotimen vaihdolla. Sit oli tarkoitus pestä kurat ja suolat pois.

No pesu jäi meinaan huomasin että tuulilasin nurkissa olevat viemärit oli tukossa molemmilta puolilta. No akku pois ja samoin akun pohjapelti. Lehtiä ja sontaa oli kertyny joten tukkeessa on olleet jo jonkin aikaa. Siivosin roskat pois ja onneksi ei löytyny kuppaa kummaltakaan puolen. Kuskinpuolen sain siivottua kun otin alipaineputken irti jarrutehostimelta.

Akku on mallia pieni eikä isompi edes mahdu tuohon koskapa akun pohjapelti on pieni. Isompi täytyy hommata het kättelyssä. Mitenhän mahtaa laturintehon laita olla?

Koneesta kuuluu ylimääräinen ääni kuumana. Kuuluu myös imuritilästä se ääni kun korvalla läheltä kuuntelee. Sellainen kopsuttava ääni joka aika-ajoin häviää ja sit taas alkaa. Mistä lie johtuu? No venttiilikoppa täytyy käyttää pois mutta sieltä tuskin mitään näkee? Kansiko täytyy käyttää pois ni eiköhän äänelle löydy ihan selityskin.

Käyntin lähtee pikupakkasesta niinkuin pitääkin ja käy heti kaikilla. Ei lyyhää eikä pakokaasu haise epänormaalille. Moottori ei täristä ylimääräisiä tyhjäkäynnillä.

Moottorin tukikumit menee vaihtoon ja huomasin vaseliinitörkyä pohjamuovissa kun irroitin sen moottoriöljynvaihtoa varten. Syyllinen oli kuskinpuolen etuvetarin sisempi kumi joka täytyy laittaa kunnolla kiinni. Alustavasti katottuna rikki se ei näyttänyt olevan. Ennen sitä täytyy kattoa et vaseliinia on riittävästi sisällä.

Vakaajatanko mennee uusiksi samoin kummankin puolen muut vakaajanhilut+suojakumit. Ei ole pahan väljä ja menisi vielä mutta tadan laittaa uusiksi nuo osat.

Täytyy nyt sitte kerätä listaa ennen kun alkaa osia tilaamaan.
Viimeksi muokannut Jari Ke, Pe 02.04.2021 00:21. Yhteensä muokattu 35 kertaa.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja RH »

Tarinan tynkä tul lukaistua, mut entäs ne otsikon lupaamat kuvat :?: :P
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12585
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja epk »

Viiiiiiiin kans :-)
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Vin koodilla tämmöstä. Ihan varmaa ei ole onko kaikki oikein kun käsin piti hakea numeroille vastine

061A CLOTH BLACK
240 OUTSIDE TEMPERATURE INDICATOR
260 ELIMINATION OF MODEL DESIGNATION ON REAR LID
261 ELIMINATION OF MODEL DESIGNATION V12
291 AIRBAG FOR FRONT PASSENGER
300 STORAGE BOX IN FRONT TRAY
412 ELECTRIC SLIDING ROOF WITH TILTING DEVICE
531 AUTOMATIC ANTENNA
541 DOUBLE ROLLER BLIND USED AS LUGGAGE AND PASSENGER GUARD
550 TRAILER COUPLING
561 FRONT SEAT, LEFT, REINFORCED
580 AIR CONDITIONER/TEMPMATIC
583 ELECTRIC WINDOW LIFTERS (FRONT DOORS)
585 BEHR AIR CONDITIONER AND ELECTRIC WINDOW LIFTERS (FRONT DOORS)
591 HEAT-INSULATING GLASS, ALL-AROUND, HEATED REAR WINDOW PANE
645 M+S TIRES
731 WOOD TRIM, BURRED WALNUT ROOT
744U CRYSTAL SILVER METALLIC
751 BECKER RADIO GRAND PRIX 2000 VK RDS

Mynälle aika on jo varattu ja pumppuun 7miliset tilattu + uudet suutinkärjet. Oletus siis on että ääni voisi kuulua palotapahtumasta. Nyt pitäis sitten alkaa miettiä sopivankokoista ahdinta. Tehotavoite noin 250hp jolla voisi kuvitella vaununkin liikkuvan mukana ja tekniikalle ei mahdottomia vaateita aseteta.

Mitään ralliautoa ei siis olla tekemässä ja ajatus ei ollu putkistoa paljon muokata. Ainoastaan lähdön ja putkea pikumatkan vois uusata kun sen jokatapauksessa joutuu tekemään. Miten sit riittänee nuille tehotarpeille oma vakioputki?

Nyt sitte sopivaa ahdinehdotusta kehiin. VNT:tä en ala sovittelemaan ellei sille löydy suoraan sopivaa ohjausta. Yrityserehdys linjale en meinannu lähteä tuossa kohtaa.

Coolerille pitää kans alkaa miettimään paikkaa. Välttämättä sen ei tarte mikään kokokeulan kokoinen olla. Autossa kun on ilmastointi ja aion pitää sen toiminnassa niin rajoittaa aikatavalla sitä puolta. Niin ja kun ei viitsisi millään alkaa näkyvillekkään sitä laittamaan jonnekkin puskurin alahelmaan ritiläpuskurin eteen :roll:

Pesemään ei pääse kun on pakkasta joten kuvat saa vielä odottaa ja niitä jo olikin muutama esimauksi tolla offinpuolella :)
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Pesty tänään ja eka indikaatio saatu siitä että apparin takaikkina taitaa päästää vettä sisälle. No siihen täytyy paneutua jossain vaiheessa. Kukkaa ei ulospäin näy mutta jotain jostain varmaan puuttu ei siitä muuten vettä sisälle tulis. Lokasuojan kotelo sisältä on kuitenkin ihan kuiva.

Vetoniveleen tarkoitettua rasvaakin kävin hakemassa mutta en ehtiny vielä perehtyä asiaan kun pimeä yllätti.

Tässä sit muutama kuvakin pesun jälkeen. Sisältä kuvia jahka on pesty ja puunattu kunnolla. Vaunu pilkottaa yhdessä kuvassa ja myyntiin tuleva E300D pestynä yhdessä josta kuvia tulee jossain vaiheessa tuonne myyntipuolelle.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
repsikka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 717
Liittynyt: Ke 08.05.2013 19:26

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja repsikka »

Hyvännäköinen ryhdikäs auto. Vanteet sopivat hyvin tuohon :thumbup:
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja atlas »

Miksi jotkut vaihtaa vajaaja tankoja?
Kuluuko se kumin kohdalta ohueksi vai?

Onnea muuten hienon mersun johdosta!
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kiitos sitä tarvitaan :thumbup:

Hyvä kysymys tuo tankojuttu. Olen ymmärtäny et menee väljäksi ja vaikka sen laakeripaketin laittaakin uusiksi niin väljyys silti jää? Pitäpä oikein tutkia tuo juttu ennen kun uusia osia tilaa meinaan eivät ole ihan halpoja.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

korikurssi 018.JPG
Tuon takia niitä vakaajatankoja vaihdetaan 4Maticeissa. Siinä ei siis ole pelkkä kumi, vaan liukulaakerit, helat pronssivalua. Itsevoitelevat tehtaan mukaan, mutta kovasti näyttää syöpyvän. Kuva 260 E:stäni, katsatusmies huomautti alkavaa väljyyttä nyt myös farkun tangon toisessa päässä. Laakerisarja muistaakseni noin 150 e, tanko 200-300 e. Hinnat 2010 löytyvät 260-ketjustani. Tuon purkaa ja tarkistaa nopeasti.

Harvemmin kuppa ehtii tulla tavaratilan sivulasien alareunoissa ulos asti. Sisälle päin ruostuu pahemmin. Jos ulospäin näkyy, peli lienee jo menetetty :-).

Mallimerkintäkilpi vaihtoon, vasemmalle kuuluu 300 TD ja aavistuksen paremmin asemoituna ;-).
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Täytyy oikein pyytää/googlata kuva tuosta mallimerkintäkilven asemoinnista jahka sen vaihto eteen tulee.

Vesi mitä ilmeisimmin tulee takaikkunan etualanurkasta? Muistelen nähneeni kuvan jossa tuo ulkopuolen pintalista on sellaisilla kiinnikkeillä et suoraan ulospäin vetämällä lähtee irti ja painamalla takas? Rikkihän niitä voi olettaa menevän ja uusia jostain saanee hommatuksi? Ihan justiin en ala siitä ropaamaan mutta takaosaston pintaverhoilujen alle täytyy kurkata. Toivotaan ettei sieltä katastrooffia löydy :?
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja RH »

Tai otat ne merkit kokonaan pois sieltä perästä. Eikös tuo ollut alun perinkin ilman merkkejä(?). Helpompi sitten pestä ja puunata.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja Nozki »

RH kirjoitti:Tai otat ne merkit kokonaan pois sieltä perästä. Eikös tuo ollut alun perinkin ilman merkkejä(?). Helpompi sitten pestä ja puunata.
Joo, alunperin ilman merkkejä (varustekoodi 260), mutta olenko ihan väärässä, että tuon mallin merkit ovat kuitenkin kiinni rei'issä? Että sen puoleen paikan vaihtaminen ja merkkien pois jättäminen edellyttäisi sitten reikien paikkaamista myös?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Joo siihen on joku viisas tilatessa jättänyt merkit pois ja joku vähemmän viisas asentanut jälkikäteen miten sattuu ;)

Mutta mie ainakin jättäsin pois kokonaan merkit jos siellä ei ole reikiä.
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja RH »

Jep, jep. Paremman näköinen ilman persmerkkejä. Ja puskurit varmaan värität yhteen sävyyn myös? Ainakin takaa katottuna vähän "vanhan" tai "halvan" näköinen noin vaalean sävyisessä autossa... :roll:
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

RH kirjoitti:Jep, jep. Paremman näköinen ilman persmerkkejä. Ja puskurit varmaan värität yhteen sävyyn myös? Ainakin takaa katottuna vähän "vanhan" tai "halvan" näköinen noin vaalean sävyisessä autossa... :roll:

No se se vasta halpiksen näköinen onkin noin vanhassa autossa jos laitetaan kaikki samalla värillä. Näyttää sille että on ehdon tahdoin koetettu uudistaa. Eri asia jos laitetaan alle 27" vanteet ja lasketaan tonttiin ja muutenkin muutetaan ulkonäköä. :-) Tuo on sitä eleganssia :-D.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Timo L. kirjoitti:
RH kirjoitti:Jep, jep. Paremman näköinen ilman persmerkkejä. Ja puskurit varmaan värität yhteen sävyyn myös? Ainakin takaa katottuna vähän "vanhan" tai "halvan" näköinen noin vaalean sävyisessä autossa... :roll:

No se se vasta halpiksen näköinen onkin noin vanhassa autossa jos laitetaan kaikki samalla värillä. Näyttää sille että on ehdon tahdoin koetettu uudistaa. Eri asia jos laitetaan alle 27" vanteet ja lasketaan tonttiin ja muutenkin muutetaan ulkonäköä. :-) Tuo on sitä eleganssia :-D.
Samaa mieltä Timon kanssa!

Tuli muuten vielä mieleen noista takaluukun merkeistä, vaikkakaan sillä nyt ei niin ole väliä, niin... Mites, kun ainakin siinä seuraavassa faceliftissä 4Maticissakin tekstit ovat E300 ja TURBODIESEL, niin pitäiskö tässä sitten olla 300 TD ja TURBO vaiko 300 TD ja 4 MATIC ? Muistelin vaan, että siinä Timo L:n 4Matic farkun kohdalla oli puhetta siitä, että teksti on nimenomaan se turbodiesel eikä 4matic...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2252
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:think: ...olisko timo kohta oikea merkit väärät :think:
malli...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tuskin alan puskureita värjäämään. Mustat listat varmaankin vaihtuu parempikuntoisiin meinaan myyjällä oli sellaiset valmiiksi hankittuna. Nuissahan on jälkijä siellä täällä.

Eilen kattelin takaluukkua mutten kurkkinu et oliko liimalla vai miten oli kiinni nuo mallimerkinnät. Luukkussa on tiivistepinnassa maali kulunu mutei siinä kuppaa näyttäisi olevan. Keväällä saa pintaa siihen kohtaa. Muuten luukku näyttää takalistaa lukuunottamatta virheettömältä. Se listakin vaihtuu jossain vaiheessa ehjään.

Samalla tulin siihen tulokseen että takaloosterin sisusta täytyy hommata kokonaan toinen. Tuossa on joskus käyny silleen että jostain astiasta vuotanu sen lähempänä takapenkkiä olevan luukun alle tavaraa. Ei oikein tiedä mitä on Ei haise ja maistaa ei uskalla :) Veikkaisin että on kotelosuoja-ainetta ja sehän ei kyllä ihan helpolla lähde pois jos sitä on.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kakkossarjan TDT-4Maticissa merkit ovat olleet "300 TD" ja "4MATIC". Jostain syystä nelikkoa ei ole katsottu tarpeelliseksi mainita kuin bensassa. Sitten taas E-faceliftissa toisinpäin. Tiedä sitten syytä...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
H.E. von Kuusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 639
Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
Paikkakunta: Åbo

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja H.E. von Kuusi »

Timo L. kirjoitti:Kakkossarjan TDT-4Maticissa merkit ovat olleet "300 TD" ja "4MATIC". Jostain syystä nelikkoa ei ole katsottu tarpeelliseksi mainita kuin bensassa. Sitten taas E-faceliftissa toisinpäin. Tiedä sitten syytä...
Siis enkö minä osaa lukea, vai onko nuo lauseet kaikki keskenään ristiriidassa :shock:

Jos kakkossarjan turbodieselissä mainostettiin viermatikkia, mutta sitä ei kuitenkaan katsottu tarpeelliseksi mainostaa muuta kuin bensassa, ja toisaalta kolmossarjassa on taas toisinpäin, eli miten päin :think:
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Ja sitten aknettomat kilvet ja porkkanavilkut :wink:
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

H.E. von Kuusi kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:Kakkossarjan TDT-4Maticissa merkit ovat olleet "300 TD" ja "4MATIC". Jostain syystä nelikkoa ei ole katsottu tarpeelliseksi mainita kuin bensassa. Sitten taas E-faceliftissa toisinpäin. Tiedä sitten syytä...
Siis enkö minä osaa lukea, vai onko nuo lauseet kaikki keskenään ristiriidassa :shock:

Jos kakkossarjan turbodieselissä mainostettiin viermatikkia, mutta sitä ei kuitenkaan katsottu tarpeelliseksi mainostaa muuta kuin bensassa, ja toisaalta kolmossarjassa on taas toisinpäin, eli miten päin :think:

Aa, anteeksi epäselvä ulosanti :oops: .

2. sarja

300 TD ja 4MATIC
300 TE ja 4MATIC

3. sarja

E 300 Turbodiesel
E 300 4Matic
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2252
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:eh: ...mäkin korjaan vähän tuota sanomaani...
eli tarkoitin että Jari Ke:n merkit asemoitu oikein vain merkki väärä (300D) :wink:
...siis verrattuna tuohon tehtaan kuvaan viereästä :eh:
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kävin tänään rekisteröintikatsastamassa viidelle tuon maticin ja se reisu olikin sitten aikas mielenkiintoinen. Vanhassa rekisteriotteessa ei oltu mainittu perävaunumassoja. No tätä siten tinkaamaan että täytyy laittaa. K1:llä tuumasi nssi yxkantaan ettei koukkuun saa laittaa muuta kuin polkupyöränkuljetus telineen.

TÄÄÄÄH? Eikö minkänlaista kärryä? Vastaus ei minkäänlaista :o No siitä ittekin häkellyin että en oikein älynnykkään tingata lisää. Katottiin lukkopellin tyyppikilvestä että viivoja on sillä kohtaa.

No tulin pihaan ja äimistelemään asiaa ja katoin ton 250DT:n lätkää Siinäkin viivoja samoin 300DT:ssä sekä emännä E300D:ssä No sitte miettimään että ei peeveli tämä ole oikein ja menin 250DT:llä takaisin K1:lle ja juttelemaan että tuossakin on viivat tyyppikilvessä ja on orkkiskoukku ja entäs kun jälkikäteen koukku laitetaan ni eikö silläkään saa muuta vetää kun polkupyörätelinettä? Vastasi ettei se nitä silloin kattele :shock: :shock:

No ilmoitin ettei asia mahda ihan näin olla että vähintään pitäis saaja autonmassaa vastaavaa jarrullista vetää Vastasi ettei kylä saa. No kyselin sitte että milloin on tulevalla viikolla töissä ja sanoin että tulen vielä uudelleen.

No selkeä erhe kävi nyt insille ja ihan perusasiassa. Trafin sivuilla lukee ihan selvästi se että jos kyseiselle autolle ei löydy perävaunumassoja on käytettävä auton massaa jarrullisessa ja puolta jarruttomassa max 750kg.


No jatkoin sitte sen etuvetarikumin kanssa ja koitin ettei hiekkaa oo nivelen sisässä ja lisäsin rasvaa Lopuksi laitoin kiinni kunnola. No siten ihmettelemään että kun valojen korkeussäätö ei toimi ja ilmastoinnin keskinappulasta vain raitisilmaläppä toimii ja sekin todella hitaasti. Lämmintä sieltä ei saa ja ei siis kesällä kylmääkään.

No alipainevuoto kävi het mielessä ja aikani sitä tutkailin ja letkuletkulta kävin läpi niin vuoto on lämppärille menevässä alipaineputkessa. Sen kun tukkii ni jovain valojen korkeussäätö alkaa toimia. Valojen kellot testasinkin ihan ekkana. On muuten alipainemittari aivan oiva apuväline tuossa tutkimisessa. Luulen jo tietäväni missä vuoto on meinaan autoon on laitetu alipainelinjaan käynnistyksen esto ja siinä on epäilyksenaihe nro1. Samalla otan kuvia ja teen ohjeen sille miten pääsee käsiksi tempomaattiboksiin

Huomenna jatkuu tuo homma
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Testasitko nuo alipaineletkut konehuoneen puolelta?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kyllä. Ensin se iso muoviputki siitä kohtaa josta on haaroitettu sammutuspiiriin. On siinä ABS putkien kohdalla lähellä tulipeltiä ruskea putki. Sit se toinen lähtö alipinepumpulta läheltä pa-suodinta. Kun totesin että alipainetta tekee ni sitten vaan putki putkelta mittari kiinni. Lopuksi sitten siitä jarrutehostimen vieresä on haaroitettu valojen korkeussäädölle ja lämppärin keskiläpille.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Eipä olu vika siinä missä luulin. Vika onkin läppää aukovassa alipainekellossa ja se on lämppärin sisässä joten se sitten siitä :cry: En ala irroittamaan sentakia koko kojelautaa. No tein silleen että tukin tämän alipainelinjan ja pistin läpän pakkoauki konstilla. Nyt on siis aina auki ja saa keskeltäkin kuumaa ja kylmää kesällä. EC napin painallus avaa kyllä raitisilmaläpän mutta niin on auki myös se kennon jälkipuolenkin läppä. Saapi olla tolleen ellei muuta asiaa tule tuolle osastolle.

Sitä en osaa sanoa et olisko saanu sen kurkistusluukun kautta vaihdettua? Tuli vasta nyt mieleen se.

No kun hommaan aloin ni samalla läx valoautomatiikka jonka joku on joskus asennellu. Pari relettä ja kytkin virta-avaimen alapuolella sivupanelissa sai lähteä. Sit putsasin alipineputken ja solenoidin joka on sammutinkalvon takana. Kalvo on siis ollu jossain kohtaa puhki pitemmän tovin. Sit muutin soittimen asennusta ja jovain vakionopeussäädinkin alko pelaamaan :)

No tavoite siinä mielessä on saavutettu eli vakkari ja valojen korkeussäätö toimii ja keskeltä saa kuumaa ja kesällä kylmää.

Mittailin ahtoja ja näyttäisi ahistin toimivan kuten pitää Ahdot asettuu max 0.85Bar kohdalle. Öljyä kuitenkin näyttää olevan painekotelossa joten siltä pohjalta. Pesu sille ja imukanaville siinäkohtaa kun tuo ahistin lähtee kuutamolle :wink:

Muutamia kuvia...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja RH »

Jari Ke kirjoitti: No selkeä erhe kävi nyt insille ja ihan perusasiassa. Trafin sivuilla lukee ihan selvästi se että jos kyseiselle autolle ei löydy perävaunumassoja on käytettävä auton massaa jarrullisessa ja puolta jarruttomassa max 750kg.
No on se sääli, jos noin menee. Yleensähän noissa on toleranssia sen verran, että perään saa heittää autotrailerin ja vetoauton kanssa vastaavan kamppeen kärryyn kyytiin. Ainakin S210 ja S211 saa vetää muistaakseni jotain 2100kg, ja ellen ihan väärin muista, niin aikanaan nurkissa vaikuttaneella S124:llä vetokyky ilmoitettiin samoihin lukemiin. Eri Asia sitten on, miten se E220 bensabiilim olisi tositilanteessa suoriutunut yli kahden tonnin vetotehtävästä... :eh:
Veekasit ainakin vetää tuommoista isokokoista jarrutonta max 750kg kärryä "kohtuullisella" :crazy: ylikuormalla kuin siellä perässä mitään olisikaan :thumbup: .
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja RH »

Tulipa sitten tästä uudelleen lämmitetystä keskustelusta http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 1&start=30" onclick="window.open(this.href);return false; mieleen, että pitäiskö Jarin kuitenkin alkaa etsiä niitä pussihousuja... :roll:

Suora lainaus Nozkilta valmistusmääristä:
(sedan) W124 300 D Turbo / E 300 Turbodiesel 4Matic valmistettu 2136kpl
(farkku) S124 300 TD Turbo / E 300 Turbodiesel T 4Matic valmistettu 2317kpl
:shock: :?
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa ja kuvia vm92 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

No tiedä pussihousuista. Neljä lankkua on pihassa joten vois ollakkin paikallaan :)

No mutta nyt on sitte 7mm tapit paikallaan ja kyllä vaan jokakerta kun auto käy tuon reisun niin hymyyn vetää suuta. Jäätikkäälläkin pääsin jo koittamaan ja johan vaan huomaa kun etuset on mukana.

Laatikonpaineitakin jo nostin 2kierrosta ja vartti. Kiekka pois joutaisi.

Mynäreisusta....

Suutinkärjet oli uuttavastaavassa kunnossa vain kahdesta paineen hienosäätöä.

Äänelle moottorissa löyty selitys eli alipinepumppu se äänen aiheutti. Vuoristorata oli onneksi virheetön. Alipainepumpun laakerista on neljä haulia alakerrassa :shock: Tarkoittaa siis sitä että siellä on muutakin eli ne kulia erilläänpitävät osat. Pumppuhan oli ns. vanhanmallinen eikä siis ollu suojattu.

Nyt v-loppuna otan pohjamuovin taas irti putsaan ö-pohjan cleanerilla ja liimaan teollisuus supermagneetteja pohjaan kiinni. Kun seuraava ö-vaihto tulee eteen liu-utan magneetit propunsuulle ja toivon että ulos tulee neljä kuulaa sekä ne muut osat. Eihän siinä muuta riskiä enää ole kuin se että ö-pumpun sihtiin tulee reikä ja joku osa joutuu ö-pumpun hamaittenväliin :roll: Siksi olis syytä saada ylimääräosat pois.

S-pumpun laakeri tuli kans uusi kun oli aavistuksen väljä ja syötönsäätötangon takana on "kuppi" jonne tanko liikkuu täyskaasulla ja kun auton sammuttaa niin siellä oli tangosta irronnut ruuvi joka esti tangon täysliikkeen. Pidinkin autoa tosilaiskana ja siinä selitys miksi oli. Tanko liikkui vain puolet siitä mitä ptäisi.

Oli siis kreivinaika käyttää auto mynällä.

Nyt sitte ahdin joka vois olla hx32 tai 35 ?
Vastaa Viestiin