Ohje 722.3 lootan pakkimännän tiivisteen vaihto (Kuvia)
Ohje 722.3 lootan pakkimännän tiivisteen vaihto (Kuvia)
Tuommoinenkin homma on nyt tehty. Koitan kuviin laittaa jotain juttuja ja lisätkää mitä muuta täytyy huomioida ken vaan tietää. Tilaa myös se paperinen tiiviste joka tulee lootan rungon sekä pakkimäntäpumppu paketin väliin. Tuossa poisottokuvassa näkyy se tiiviste.
Tarttee siis kaksi huulitiivistettä pakkimäntään. Sit kaksi nylon tukirengasta ja sit paperinen tiiviste. Nämä saa tilattua erikseenkin ja maksavat muutaman kympin marmorilla.
Ja sit SUURET KIITOKSET Touhottajalle sekä Atlakselle
Edittoidaan nyt heti kun muisti eli: Sitkun pakkimäntäpumppupakettia asennetaan takas paikoilleen niin VAROVASTI VAROVASTI ettei katko niitä nylon tukirenkaita. Niin ja ennen kun alat mutteriakaan irroittamaan mittaa paljonko se ulompi akseli on laatikon tasopinnasta ulkona että paikalleenlaittaessa tietää et ei o tullu ulos. Tämä on tärkeää ettei askin rojut vaan tu ulos milliäkään kun pakkimäntäpumppupaketti on pöydällä
Lisätään nyt vielä vaikka selviö se asia on että kun uusia tiivisteitä laitetaan niin kaikki pinnat täytyy voidella. Itte käytin peräölyjä tiivisteitten ja tiivistyspintojen voiteluun --> menee huulitiivisteetkin helpommin paikoilleen. Sen liukulaakerin joka on paketin keskireijässä voitelin samalla tavaralla
Ja sit kun auto on yleisellä parkkipaikalla tai jyrkässä ylä/alamäessa parkissa niin
Tarttee siis kaksi huulitiivistettä pakkimäntään. Sit kaksi nylon tukirengasta ja sit paperinen tiiviste. Nämä saa tilattua erikseenkin ja maksavat muutaman kympin marmorilla.
Ja sit SUURET KIITOKSET Touhottajalle sekä Atlakselle
Edittoidaan nyt heti kun muisti eli: Sitkun pakkimäntäpumppupakettia asennetaan takas paikoilleen niin VAROVASTI VAROVASTI ettei katko niitä nylon tukirenkaita. Niin ja ennen kun alat mutteriakaan irroittamaan mittaa paljonko se ulompi akseli on laatikon tasopinnasta ulkona että paikalleenlaittaessa tietää et ei o tullu ulos. Tämä on tärkeää ettei askin rojut vaan tu ulos milliäkään kun pakkimäntäpumppupaketti on pöydällä
Lisätään nyt vielä vaikka selviö se asia on että kun uusia tiivisteitä laitetaan niin kaikki pinnat täytyy voidella. Itte käytin peräölyjä tiivisteitten ja tiivistyspintojen voiteluun --> menee huulitiivisteetkin helpommin paikoilleen. Sen liukulaakerin joka on paketin keskireijässä voitelin samalla tavaralla
Ja sit kun auto on yleisellä parkkipaikalla tai jyrkässä ylä/alamäessa parkissa niin
Re: Ohje 722.3 lootan pakkimännän tiivisteen vaihto (Kuvia)
P-asennon lukko on kyllä ulostuloakselilla...
Kannattaisiko samalla vaihtaa tuo turbiinin stefa ja turbiinin tukiholkki.
Kannattaisiko samalla vaihtaa tuo turbiinin stefa ja turbiinin tukiholkki.
Re: Ohje 722.3 lootan pakkimännän tiivisteen vaihto (Kuvia)
Mika.T kirjoitti:P-asennon lukko on kyllä ulostuloakselilla...
[ http://www.peachparts.com/shopforum/attachments/diesel-discussion/104825d1345369758-722-303-bits-photo-shoot-722_303-parking-pawl-removal.jpg ]
Kannattaisiko samalla vaihtaa tuo turbiinin stefa ja turbiinin tukiholkki.
Itte mietin ihan samaa.
Mikäs tuo sitte on mitä meinasin P-asennon lukkokynneksi?
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Re: Ohje 722.3 lootan pakkimännän tiivisteen vaihto (Kuvia)
Onko vaihdettu millon viimeksi öljyt lootaan?
On sen verran törkysen näkönen tuo viimesin kuva...
On sen verran törkysen näkönen tuo viimesin kuva...
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Re: Ohje 722.3 lootan pakkimännän tiivisteen vaihto (Kuvia)
Irrottelin omasta 124:stä tänään vaihteiston (722.3) tarkoituksena vaihtaa siihen pakkimännän tiivisteet.
Oireethan on sellaiset että kylmänä vaihteisto toimii oikein, lämpimänä pakki ei "mene päälle".
En ole koskaan automaattivaihteistoja purkanut enkä tällaisesta niin perillä, mutta oletan että vika olisi vain tiivisteissä kun laatikko pelaa kylmänä normaalisti ?
- Turbiini oli varsin tiukassa kiinni vaihteistossa. Vähän matkaa liikkui ja stop. Onko todellista vaaraa että jotain olisi vioittunut, kun sitä piti vääntää aika lujastikin piiiitkillä meisseleillä että sai pois ? Onko takaisin asentamisessa jotain erityistä huomioitavaa, kun irrottaessa oli tällaista ongelmaa ?
- Tilasin Vaicon tiivistesarjan V30-7321. Puuttuuko sarjasta jotain mitä tarvitsen tässä remontissa ?
- Jotain muita hyviä neuvoja, ennenkuin nostan sisuskaluja laatikosta irti ?
- Onko vaihteiston oltava pystyasennossa että homma onnistuisi kohtuudella ?
Oireethan on sellaiset että kylmänä vaihteisto toimii oikein, lämpimänä pakki ei "mene päälle".
En ole koskaan automaattivaihteistoja purkanut enkä tällaisesta niin perillä, mutta oletan että vika olisi vain tiivisteissä kun laatikko pelaa kylmänä normaalisti ?
- Turbiini oli varsin tiukassa kiinni vaihteistossa. Vähän matkaa liikkui ja stop. Onko todellista vaaraa että jotain olisi vioittunut, kun sitä piti vääntää aika lujastikin piiiitkillä meisseleillä että sai pois ? Onko takaisin asentamisessa jotain erityistä huomioitavaa, kun irrottaessa oli tällaista ongelmaa ?
- Tilasin Vaicon tiivistesarjan V30-7321. Puuttuuko sarjasta jotain mitä tarvitsen tässä remontissa ?
- Jotain muita hyviä neuvoja, ennenkuin nostan sisuskaluja laatikosta irti ?
- Onko vaihteiston oltava pystyasennossa että homma onnistuisi kohtuudella ?
oulaistenliikenne.fi
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5677
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Ohje 722.3 lootan pakkimännän tiivisteen vaihto (Kuvia)
minä ainakin olen pitänyt laatikon pystyssä, eli pumppu laipioon päin ja sitten sen verta tukevasti ettei kaadu kesken pajotuksen, tässä olis hyvä vaihtaa myös pakin levykasa
Re: Ohje 722.3 lootan pakkimännän tiivisteen vaihto (Kuvia)
Moi
Itse sain juurikin pakkimännän pärkyämisen takia purkaa atomeiksi koko laatikon tuossa joku vuosi takaperin. Se hajosi ihan totaalisesti eli pakkimännän jouset oli paloina ympäri laatikkoa... lopulta syyksi paljastui edellisen sepän totaalinen osaamattomuus. Puuttui päittäislaakeri ja välyksetkin oli unohtuneet hoitaa kuntoon (siinä olis kyllä huomannut laakerin puutteen). Päädyin sitten rakentamaan loodan kokonaan uusiksi hyödyntäen 500SE:n vahvemman näköisiä osia. Lisäksi lisäsin kitkoja, suurensin pakkojen männät ja suurensin myös pantojen männät. Latasin netistä ATSG manuaalin josta oli paljon apua. Lisäksi plarasin useaan kertaan ulkolaiselta foorumilta nimimerkki "Stretch" tjsp. topicit, josta varmaan on napattu tuo yksi ylempänä oleva paskasen laatikon kuva. Sen kirjoituksis oli hyviä vinkkejä. Jotakin silloin tuli rustattua: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=167218
En ole laatikolla kuitenkaan vielä paljoa ajanut. Hyvin se tuntui kuitenkin sinänsä toimivan. Venttiilipöytä pitää siihen vielä tehdä. Ja katsoa että governor vastaa perävälitystä. Ne kai kulkee käsi kädessä? Nyt sielä on governor laatikosta jonka perässä on ollut 2.24 perä, ja kiinni oli 3,46 välitteinen. Se latoi pykälät kokolailla tihkuun sisään. Tallin nurkassa on nyt yksi C36 laatikko josta ajattelin kokeilla venttiilipöytää.
Turbiinia asentaes pitää vaan huolehtia että öljypumpun vetokynnet osuu hahloihinsa, eli turbiini menee pohjaan saakka. Tästä ainakin varoitellaan joka paikassa. Ja sitten kun lootaa laittaa paikalleen voi turbiini helposti luiskahtaa ulos ja sitten se jääkin kynsien päälle ja lootaa koneeseen pultates murtaa kynnet... 500SE laatikos turbiinikotelos oli jonkinlainen muovitappi estämäs turbiinin tuloa ulospäin. 300CD sitä ei ollut tai sen oli aika kadottanut...
TJ
Itse sain juurikin pakkimännän pärkyämisen takia purkaa atomeiksi koko laatikon tuossa joku vuosi takaperin. Se hajosi ihan totaalisesti eli pakkimännän jouset oli paloina ympäri laatikkoa... lopulta syyksi paljastui edellisen sepän totaalinen osaamattomuus. Puuttui päittäislaakeri ja välyksetkin oli unohtuneet hoitaa kuntoon (siinä olis kyllä huomannut laakerin puutteen). Päädyin sitten rakentamaan loodan kokonaan uusiksi hyödyntäen 500SE:n vahvemman näköisiä osia. Lisäksi lisäsin kitkoja, suurensin pakkojen männät ja suurensin myös pantojen männät. Latasin netistä ATSG manuaalin josta oli paljon apua. Lisäksi plarasin useaan kertaan ulkolaiselta foorumilta nimimerkki "Stretch" tjsp. topicit, josta varmaan on napattu tuo yksi ylempänä oleva paskasen laatikon kuva. Sen kirjoituksis oli hyviä vinkkejä. Jotakin silloin tuli rustattua: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=167218
En ole laatikolla kuitenkaan vielä paljoa ajanut. Hyvin se tuntui kuitenkin sinänsä toimivan. Venttiilipöytä pitää siihen vielä tehdä. Ja katsoa että governor vastaa perävälitystä. Ne kai kulkee käsi kädessä? Nyt sielä on governor laatikosta jonka perässä on ollut 2.24 perä, ja kiinni oli 3,46 välitteinen. Se latoi pykälät kokolailla tihkuun sisään. Tallin nurkassa on nyt yksi C36 laatikko josta ajattelin kokeilla venttiilipöytää.
Tuo pakin männässä oleva valettu tappi kaiketi vaan paikoittaa männän ja estää sen pyörimisen eikös sille tapille ole kolo sielä pesän pohjassa? Pakki lukko on tosiaan tuo teräksinen lovettu pyörä laatikon takaosassa.Mikäs tuo sitte on mitä meinasin P-asennon lukkokynneksi?
Turbiinia asentaes pitää vaan huolehtia että öljypumpun vetokynnet osuu hahloihinsa, eli turbiini menee pohjaan saakka. Tästä ainakin varoitellaan joka paikassa. Ja sitten kun lootaa laittaa paikalleen voi turbiini helposti luiskahtaa ulos ja sitten se jääkin kynsien päälle ja lootaa koneeseen pultates murtaa kynnet... 500SE laatikos turbiinikotelos oli jonkinlainen muovitappi estämäs turbiinin tuloa ulospäin. 300CD sitä ei ollut tai sen oli aika kadottanut...
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Ohje 722.3 lootan pakkimännän tiivisteen vaihto (Kuvia)
Sole mikhään Tai parempi kun ei vielä kehuskele, kun ei ole kokeiltu toimiiko.
Laatikosta ruuvit irti, pari niistä tuohon pakkisysteemipakettiin mikä onkaan valmiisiin jengoihin vetoavuksi ja nykäisee paketin pois.
Sitten ihmettelyä millä saisi puristettua jouset kasaan, no vanhan pyöränlaakeri ulkokooli. kierretankoa, mutterit ja parit raudanpalat päihin. Jousethan on löysät. Sokka pois ja jouset ja lautanen purkautuu.
Sitten nostaa pakkimännän pois.
Tiiviste oli todella hajalla.
Uudet tiivisteet, ja kuten edellä korostettu pitää olla tarkkana että menevät oikein paikalleen kun pakkimäntää asentaa !!!!
Kun mäntä liikkuu kevyesti tiivisteet on oikein.
Em. työkaluvirityksellä jouset kasaan ja sokka paikalleen, uutta stefaa, tukirenkaita ja välitiivistettä.
Tarkkana saa olla siinäkin kun pakettia työntää laatikkoon, pitää mennä käsin kevyesti pohjaan niin tietää että tukirenkaat pysyi paikoillaan.
Renkaita oli tiivistesarjassa kolme ja tässä remontissa ei ainakaan vaihdu kuin kaksi, mutta on oikein hyvä että käytettävissä on yksi ylimääräinen
Turbiinille oli ohjearvomitta 9,6 mm ylempänä kuin vaihteiston laipan pinta ja huom tämä mitta VAIN M104- koneisille.
Puolitoista tuntia meni aikaa kaikkine työkalun etsimisineen.
Ja tosiaan, sitä en tiedä vielä että onnistuiko remontti kun en ehtinyt kasata koeajokuntoon.
Laatikosta ruuvit irti, pari niistä tuohon pakkisysteemipakettiin mikä onkaan valmiisiin jengoihin vetoavuksi ja nykäisee paketin pois.
Sitten ihmettelyä millä saisi puristettua jouset kasaan, no vanhan pyöränlaakeri ulkokooli. kierretankoa, mutterit ja parit raudanpalat päihin. Jousethan on löysät. Sokka pois ja jouset ja lautanen purkautuu.
Sitten nostaa pakkimännän pois.
Tiiviste oli todella hajalla.
Uudet tiivisteet, ja kuten edellä korostettu pitää olla tarkkana että menevät oikein paikalleen kun pakkimäntää asentaa !!!!
Kun mäntä liikkuu kevyesti tiivisteet on oikein.
Em. työkaluvirityksellä jouset kasaan ja sokka paikalleen, uutta stefaa, tukirenkaita ja välitiivistettä.
Tarkkana saa olla siinäkin kun pakettia työntää laatikkoon, pitää mennä käsin kevyesti pohjaan niin tietää että tukirenkaat pysyi paikoillaan.
Renkaita oli tiivistesarjassa kolme ja tässä remontissa ei ainakaan vaihdu kuin kaksi, mutta on oikein hyvä että käytettävissä on yksi ylimääräinen
Turbiinille oli ohjearvomitta 9,6 mm ylempänä kuin vaihteiston laipan pinta ja huom tämä mitta VAIN M104- koneisille.
Puolitoista tuntia meni aikaa kaikkine työkalun etsimisineen.
Ja tosiaan, sitä en tiedä vielä että onnistuiko remontti kun en ehtinyt kasata koeajokuntoon.
oulaistenliikenne.fi
Re: Ohje 722.3 lootan pakkimännän tiivisteen vaihto (Kuvia)
Nyt olisi kasattu. Kaatelin nelisen litraa ATF:ää laatikkoon ja laitoin käyntiin ja D päälle. Pikapikaa kaveri huusi sivusta että
HHEEEIIII VUOTAA ÖLJYÄ !!!!!!!!!
Siinäpä sitten autoa nostamaan varmana siitä että joku on mennyt pieleen ja kohta otetaan laatikkoa uudestaan irti, ja niin toki oli mennytkin muttei mitään vakavaa.
Kiristelin automaattiöljyn jäähdytyksen putkien banjoliittimet jossain vaiheessa remonttia, sitten hoksasin että joudun vielä löysäämään kuskinpuoleisen saadakseni putken kahden tukipannan ruuvit paikalleen, sitten kun sain ne ruuvit kiristettyä jatkoin asentamalla mm. öljytikun putken alapään ruuvin paikalleen, samalla 5mm kuusiokolokannalla kun oli - ja unohdin kiristää banjopultin uudelleen.
Hyvin se sitten lopulta pelaa. Varsinaisesti tien päälle en ole päässyt, kun leima on pari vuotta vanha, mutta eipä tuossa aiemminkaan muuta murhetta ole ollut kuin pakki niin eipä lie nytkään.
Lähipäivinä pääsee, liikenteeseen....
HHEEEIIII VUOTAA ÖLJYÄ !!!!!!!!!
Siinäpä sitten autoa nostamaan varmana siitä että joku on mennyt pieleen ja kohta otetaan laatikkoa uudestaan irti, ja niin toki oli mennytkin muttei mitään vakavaa.
Kiristelin automaattiöljyn jäähdytyksen putkien banjoliittimet jossain vaiheessa remonttia, sitten hoksasin että joudun vielä löysäämään kuskinpuoleisen saadakseni putken kahden tukipannan ruuvit paikalleen, sitten kun sain ne ruuvit kiristettyä jatkoin asentamalla mm. öljytikun putken alapään ruuvin paikalleen, samalla 5mm kuusiokolokannalla kun oli - ja unohdin kiristää banjopultin uudelleen.
Hyvin se sitten lopulta pelaa. Varsinaisesti tien päälle en ole päässyt, kun leima on pari vuotta vanha, mutta eipä tuossa aiemminkaan muuta murhetta ole ollut kuin pakki niin eipä lie nytkään.
Lähipäivinä pääsee, liikenteeseen....
oulaistenliikenne.fi
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5677
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Ohje 722.3 lootan pakkimännän tiivisteen vaihto (Kuvia)
eiks ollukki heleppo homma