TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
skibe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ma 22.11.2004 14:23
Paikkakunta: Oulu

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja skibe »

Chrispe kirjoitti:
skibe kirjoitti:no nii
semmonen 1000w kld2 tuli laitettua tuohon w203 om646
hienosti lämpeää ja ei tarvi hirveästi hehkutella
pakkasia ootellessa
Mihis väliin tökkäsit lämppärin?
koneen ja sähköpumpun väliin
tässä tötterössä on se rest-nappi kajuutassa
S203 200CDI A
ex.
S211 320CDI 4Matic
W164 280CDI
S204 200CDI A
W211 200CDI A
W210 200CDI
W124 200D
Avatar
Chrispe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma 06.02.2006 13:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja Chrispe »

skibe kirjoitti:
Chrispe kirjoitti:
skibe kirjoitti:no nii
semmonen 1000w kld2 tuli laitettua tuohon w203 om646
hienosti lämpeää ja ei tarvi hirveästi hehkutella
pakkasia ootellessa
Mihis väliin tökkäsit lämppärin?
koneen ja sähköpumpun väliin
tässä tötterössä on se rest-nappi kajuutassa
No mä tutkin tuota muijan autoa tarkemmin ja kyllähän siinäkin se rest-toiminto ja pumppu on vaikka nappi puuttuu toimii ilmeisesti ac-napin kautta. Itsekin mietin sitä samaa asennuspaikkaa mutta taitaa mennä kiertosuunta väärinpäin kun eikös siinä ole virtaussuunta koneesta pois päin auton käydessä? Tosin eihän sillä merkitystä ole kun kone ja lämppäri ei ole samaan aikaan käynnissä.
Sumo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 17.06.2017 19:36

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja Sumo »

tn62634 kirjoitti:
Sumo kirjoitti:

Moro, Onko sulla siis cvh16 ja se calixin erilllinen pumppu? Onkoha kukaa kokeillu tuota calicxin Ph-mallin lämmitintä? Jossakin olin lukevinani et olis toimintavarmempi.. Tässä pähkäilen tuota tt thermoa mutta ei oikein laatu vakuuta.. tulisi 12vm c200cdi
Ei kun CVH19, kun se on oikeankokoisilla lähdöillä. Kahan asiantuntija suositti tuota CVH:ta, vaikka kysyin myös ensin PH:ta. Hyvin on toiminut useassa autossa CVH. Pumppusarjan olen tilannut Skruvatilta ja lämmittimet Motonetista.

Siksi Calix, koska Defan pumppusarja on ylihinnoiteltu. Muutenkin vakuuttaa kumikaapelillaan ym.
Taidanpa laittaa saman setin omaan. n.satkun kalliimpi ku tt-thermo. Ootko laittanu tuonne oikeean etunurkkaan mihinkä nuota tt-thermojaki lätkitty kiinni? Ei kuvaa sattuis olemaan?
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1208
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Chrispe kirjoitti:
skibe kirjoitti:
Chrispe kirjoitti:
skibe kirjoitti:no nii
semmonen 1000w kld2 tuli laitettua tuohon w203 om646
hienosti lämpeää ja ei tarvi hirveästi hehkutella
pakkasia ootellessa
Mihis väliin tökkäsit lämppärin?
koneen ja sähköpumpun väliin
tässä tötterössä on se rest-nappi kajuutassa
No mä tutkin tuota muijan autoa tarkemmin ja kyllähän siinäkin se rest-toiminto ja pumppu on vaikka nappi puuttuu toimii ilmeisesti ac-napin kautta. Itsekin mietin sitä samaa asennuspaikkaa mutta taitaa mennä kiertosuunta väärinpäin kun eikös siinä ole virtaussuunta koneesta pois päin auton käydessä? Tosin eihän sillä merkitystä ole kun kone ja lämppäri ei ole samaan aikaan käynnissä.
Voi olla merkitystä, muistelen että vesiventtiilit (närhenmunat) pyrkii kiinni jos kierto väärinpäin.
Rest-pumppu on siis lämmityslaitteen kennon paluulinjassa, eli kierto on tulipellistä pumpulle päin.
Avatar
Chrispe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma 06.02.2006 13:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja Chrispe »

Risto113 kirjoitti: Voi olla merkitystä, muistelen että vesiventtiilit (närhenmunat) pyrkii kiinni jos kierto väärinpäin.
Rest-pumppu on siis lämmityslaitteen kennon paluulinjassa, eli kierto on tulipellistä pumpulle päin.
Mietin kylläkin konehuoneen oikean etukulmaan, paisarin alle, sähköisen kiertovesipumpun ja (ilmeisesti) vesipumpun väliin asennusta niin että kierto on moottoriin päin. Näin ollen lämpö menisi alhaalta koneen sisään ja vaikka närhenmunat menisikin kiinni niin kierto toimisi siltikin moottorista jäähdyttimeen ja sieltä takasin paisuntanestesäiliöön.

Veikkaan että kierto on väärinpäin mutta näin ajattelin toteuttaa.

Edit. Niin, jos kierto on sisäkennolta pumpulle päin niin tuo kiertosuunta taitaa sittenkin olla oikein päin.
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Sumo kirjoitti:
tn62634 kirjoitti:
Sumo kirjoitti:

Moro, Onko sulla siis cvh16 ja se calixin erilllinen pumppu? Onkoha kukaa kokeillu tuota calicxin Ph-mallin lämmitintä? Jossakin olin lukevinani et olis toimintavarmempi.. Tässä pähkäilen tuota tt thermoa mutta ei oikein laatu vakuuta.. tulisi 12vm c200cdi
Ei kun CVH19, kun se on oikeankokoisilla lähdöillä. Kahan asiantuntija suositti tuota CVH:ta, vaikka kysyin myös ensin PH:ta. Hyvin on toiminut useassa autossa CVH. Pumppusarjan olen tilannut Skruvatilta ja lämmittimet Motonetista.

Siksi Calix, koska Defan pumppusarja on ylihinnoiteltu. Muutenkin vakuuttaa kumikaapelillaan ym.
Taidanpa laittaa saman setin omaan. n.satkun kalliimpi ku tt-thermo. Ootko laittanu tuonne oikeean etunurkkaan mihinkä nuota tt-thermojaki lätkitty kiinni? Ei kuvaa sattuis olemaan?
Joo sinne etukulmaan. Omalta siirtopumpulta tehdään mutka sopivasti jolloin mitään letkua ei tarvitse edes katkaista. Otan illalla kuvan. En tiedä onko paras tapa, mutta helppo ja ei tarvitse auton alla maata asentaessa. Mutta laitan kuvan myöhemmin. Siis OM651 ja w204 tapauksessa. Uudemmassa korissa sitten Defa ilman pumppua.
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Pahoittelen likaisuutta. Tämä vain yksi tapa. Vaihtoreleellä saisi asennettua ilman toista pumppua, mutta helpompi näin, kun pitää muuntaja kuitenkin olla. Ei ole ammattilaisen vaan itseni asentama joten tämä ei ole mikään suositus, mutta useamman olen tuohon laittanut.

Tästä poiketen suosittelen Aban klemmareita. Liitoksiin 19 mm messinkiset markettien LVI-hyllystä löytyvät jatkoholkit ovat hyviä Motonetin muovisten sijaan.

Lampun vaihto olisi vähän hankalaa, muttei ole koskaan vielä tarvinnut vaihtaa.

Kuva

Kuva
Sumo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 17.06.2017 19:36

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja Sumo »

:thumbup: Kiitos näistä
Sumo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 17.06.2017 19:36

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja Sumo »

Tänää skruvatilta muuten black friday alennuksilla calixin pumppu 131€
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Ja Motonetista saa lämmittimen alta 80 eurolla. Mieluummin sitä työkaluissakin ostaa Stahlwilleä kuin Chrome Vanadiumia, jos hinta on sama.
Sumo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 17.06.2017 19:36

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja Sumo »

tn62634 kirjoitti:Ja Motonetista saa lämmittimen alta 80 eurolla. Mieluummin sitä työkaluissakin ostaa Stahlwilleä kuin Chrome Vanadiumia, jos hinta on sama.
Joo tarvikkeet.fi 71,8€ et karvan päälle 200 tuli hintaa yht. Pumppu ja lämmitin. Toivottavasti kestää ja pelaa :)
Avatar
skibe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ma 22.11.2004 14:23
Paikkakunta: Oulu

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja skibe »

Risto113 kirjoitti:
Chrispe kirjoitti:
skibe kirjoitti:
Chrispe kirjoitti:
skibe kirjoitti:no nii
semmonen 1000w kld2 tuli laitettua tuohon w203 om646
hienosti lämpeää ja ei tarvi hirveästi hehkutella
pakkasia ootellessa
Mihis väliin tökkäsit lämppärin?
koneen ja sähköpumpun väliin
tässä tötterössä on se rest-nappi kajuutassa
No mä tutkin tuota muijan autoa tarkemmin ja kyllähän siinäkin se rest-toiminto ja pumppu on vaikka nappi puuttuu toimii ilmeisesti ac-napin kautta. Itsekin mietin sitä samaa asennuspaikkaa mutta taitaa mennä kiertosuunta väärinpäin kun eikös siinä ole virtaussuunta koneesta pois päin auton käydessä? Tosin eihän sillä merkitystä ole kun kone ja lämppäri ei ole samaan aikaan käynnissä.
Voi olla merkitystä, muistelen että vesiventtiilit (närhenmunat) pyrkii kiinni jos kierto väärinpäin.
Rest-pumppu on siis lämmityslaitteen kennon paluulinjassa, eli kierto on tulipellistä pumpulle päin.
joo minullahan se työntää sähköpumpulta koneeseen päin eli samaan suuntaan kuin auton oma kierto.
thermon ohjekirjassa neuvotaan väärään suuntaan.
ei se thermon ohjekirjan tekijä ole tainnut tietää et mersut on mersuja.
S203 200CDI A
ex.
S211 320CDI 4Matic
W164 280CDI
S204 200CDI A
W211 200CDI A
W210 200CDI
W124 200D
jjasse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ma 29.04.2013 22:38

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja jjasse »

Tuo kld2 uusin versio on kuulemma päivitetty vastus sekä isompi pumppu kuin normi 1000kld. Tiivistyskin parempi tuossa rungossa vissiin. Antaa tuo hiukka isompi pumppu anteeksi ehkäpä paremmin kierto-probleemia keston kannalta. Itsellä tosin vanhakin kld kestänyt vuosia mutta nyt jos asentaisin laittaisin kld2. Parempi tuntuisi olevan kaikinpuolin.
eki912
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 01.03.2015 13:15

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja eki912 »

Kiehtoo itseäni, edelleen, tää TT laite. Olen nyt näitä sivuja(kin) kahlannut asian tiimoilta ja mennyt ihan sekaisin :crazy: : näiden ohjeiden ja vinkkien tiimoilta.
En enää osaa havainnollistaa mihin väliin se pitäisi Mersussa laittaa ? Kun TTn maahantuoja opastaa sinne tulipeltiin, puolenvälin korkeuteen että saa tarpeeksi vettä ja helposti, ettei joudu pumppu puskemaan liikaa korkeutta vastaan jne.
Ja täällä useat ovat onnistuneet asennuksessa koneen etuosaan ? Ilman ongelmia. Eikös sieltä matkaa kuitenkin ole paljon pumpun puhaltaa ?
Sitten vielä nämä vinkit että Mersussa on venttiili joka estää kierron jos pumppu väärässä kohtaa yms tai pumppu puhaltaa vettä väärään suuntaan sekoittaa pakkaa.
Ja närhenmunat yms pitää myös ottaa huomioon ja rest toimintokin... :wtf:

Täytyy toki tunnustaa etten vielä ole perehtynyt liiemmin mitä tuolta pellin alta löytyy ja mihin se sinne parhaiten mahtuisi.
Lähinnä helpottaisi selkokieliset ohjeet mitä tulee ottaa huomioon Mesen tapauksessa, laitteen sijoituksessa ja mikä malli (suora vai se kulma) yleensä on Mersun tapauksessa sopivin. Tää meidän kulkine on siis GLK 2.1 BT dieselillä.
En halua letkuja pätkiä vain huomatakseni että, uuuups, ei se tässä kohdin toimikaan tai että sen käräytän heti kun ei vesi kierräkään optimaalisesti.
taky
Mersumies
Mersumies
Viestit: 722
Liittynyt: Pe 27.01.2006 09:24

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja taky »

eki912 kirjoitti: Ja närhenmunat yms pitää myös ottaa huomioon ja rest toimintokin... :wtf:

W205:ssa laitoin Restin pumpun jälkeen samaan kiertoon, OM626 koneella.

Tuntui luontevalta kun REST muutenkin kierrättää vettä lämppärin kautta - kierto toimi(lämpökameralla tzekattuna) mutta piti lämmittää riittävän pitkään että moottorin lämpötila-anturit (monikko) ehti samaan tilaan ettei auton "ATK" ei mennyt solmuun.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
Kuva
jyrki@hanninen
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ti 09.01.2018 09:35

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja jyrki@hanninen »

Mulla on CLS320Cdi:ssä KLD1500 toimii hienosti, tosi tehokas, suosittelen.
Avatar
t.p.k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 24.02.2014 21:14
Paikkakunta: Oulu

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja t.p.k »

Kaksivuotta ollut tuo TT-Thermon 1000KLD malli käytössä. Erittäin hyvä kun toimii. Nyt on ruvennut esiintymään että jättää lämmittämättä kovemilla pakkasilla esim -15 ja siitä ylöspäin. Lämmitys ajan pituudella ei tunnu olevan vaikutusta, ollut roikassa kahdesta tunnista kahteentoista tuntiin. Vettä se kyllä kierrättää nuilla kovemmilla pakkasilla mutta ei lämmitä. Mistähän voisi johtua?
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja etrade »

^pitäis päästä pihtiamppeeri mittarilla katsomaan virran kulkua, mutta taitaa olla mahdotonta, ellei tee välikappaletta, mistä pystyy mittaamaan. Vastusmittausta myös kehiin.

Tekee vaikka parikyt senttisen jatkojohdon, pistorasian ja pistokkeen väliin, mistä kuorittu kaapelin ulkokerros, niin pääsee mittaamaan vaihejohdosta, et meneekö siellä joku 4,4A vaihtovirtaa, jos 1kW vastus. Testin jälkeen tuo tehty jatkojohto roskiin.
eki912
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 01.03.2015 13:15

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja eki912 »

TT:n omistushaave etenee kuin mummo hangessa, purnukka jo tallissa, johtoineen.
KLD 1000w tuo lienee on.
No katselinpa eilen sitten konepellin allekin, vähän silläsilmällä että mihin sen mötikän pudottaisin.
Ja aivan kuin tn62634 yllä kuvineenkin osoitti, tuolla paisuntasäiliön alla, ajovalon takana, on GLK:ssanikin iso tyhjä tila joka oikein kutsuu tuonne sen TT:een linkoamaan.

Aikapaljon muuten on samaa näköä näissä MB:n malleissa dieselkoneilla tuossa kohdin ja osiakin käytetty ristiin eri mallien välillä, näköjään. Huomasin kun noilla letkujen varaosa koodeilla googlasin että oli muissakin malleissa nuo letkut käytössä.

Kamera kuvaani sain tuon paisarin alta kaksikin isompaa ja tuhdimpaa kumiletkua näköpiiriini:
A2048306196 , joka mielestäni oli piiiitkä letku ja liittyi koneen vieressä, lokarin luona metalli putkeen? Tämäkö on lämmin vesi kohti lämppärinkennoa kabyysissa ?
A2045017182 , ainakin varaosa kuvauksien perusteella lienee lyhyempi, mutta iso, syylärin letku pätkä. Mutta tästä en oikein hahmottanut vielä mihin se kulkeutuu.

Jos tuohon (mielestäni) kabiinia kohti menevään letkuun, asennan tuohon keskelle haaran johon TT:n köytän kiinni, mihin suuntaan sen TT:n pitäisi sitten työntää vettä että ei mene veden kiertosuunnat ja vedenkiertoa estävät venttiilit sekaisin ?
Näin maallikkona, tuostahan sen suunta on pakko olla tuonne kohti ohjaamoa, eikö vain?
Ja oletan että tuosta kohdin ei pitäisi TT:llä olla mitään ongelmaa saada vettä ropeliinsa ( ettei laite kyrvähdä heti jäähdytyksen puutteeseen ) , eikä nostokorkeuttakaan tuosta liene voi olla liikaa. TT:n ohjeissa sanotaan että ei saa olla yli 60cm nostoa vesipumpulla.
Eiköhän se tästä ala syntymään. :silent:

Perimmäisenä haaveenani olisi tehdä hiukan samantyylinen asennus kun toisen automerkin palstalla näin. Siinä oli asennettu veden kiertoon sivuhaara, sisäänmenolla ja ulostulolla jossa oli vielä takaiskuvenakin. Normi jäähdytys vesi meni takaiskuvenan läpi suoraan kuin ennenkin, mutta noiden kahden uuden sivusyötön kautta TT sai vetensä ja suoritti työnsä. Itse venttiili/ulostulot hepsukka taisi olla Webaston osa. Liekö se ollut Webasto 1319485A se osanen jonka ympärille sitä ajattelin parsia kasaan.

Olin netin syövereistä löytävinäni koko lämppäriputkiston räjäytyskuvankin, ja tulkitsen että iso osa noista nurkan letkuista päätyy osaan "recirculation pump" tms, tämäkö siis vettä kierrättää ? Ja on sähköinen sirittäjä ?

Edit: Kävin uusiksi kurkkaamassa ja nimenomaan tuo alempi letku, se mikä muuttuu/vaihtuu/liittyy metalliputkeen kohti kabiinia, oli lämminkin äsken ja siihen väliin mielestäni on aika helppoa päästä käsiksi. Ja haarakappale tms ujuttaa.
Jatkan tutkimuksia ja kun se sinne asettuu, raporttia pukkaa.
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Metallisen putken kuvittelisin olevan tulo GLK:ssakin, joka muuttuu kumiseksi ennen sähköistä siirtopumppua. Siirtopumpun alla on tuloliitos ja sivulla lähtö. Laita lämmitin sen perään. Siten, että siirtopumpun sivuliitoksesta lämmittimen sisääntuloon ja lämmittimen lähtöliitos siihen sähköisen siirtopumpun lähtölinjaan sopivia letkumutkia ym hyödyntäen.
eki912
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 01.03.2015 13:15

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja eki912 »

Ahaa, tuo kopeloimani gummiletku olikin siis paluu lämppärin kennolta ? Mistä puolelta se sinne sit menee ?
Toisaalta lienee tärkeintä että sen TTn tötterön asennan sellaiseen kohtaa järjestelmää että vesi liikkuu eteenpäin suht vapaasti sen oman potkurin voimalla.
Tuota siirtopumppua en vielä onnistunut paikallistamaan, mutta se kabiinista tuleva metallinen, joka vaihtuu lämpöisenä olevaan ja suht pehmeään gummiletkuun, tulisi mennä sinne siirtopumpulle ? Etsin sen.
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

W204:n OM651:ssä siirtopumppu roikkuu paisuntasäiliön edessä ja näkyy tuossa aiemmassa kuvassanikin. Siitä letku jatkuu moottorin etupäähän. Tuossa 19 mm letkussa omat lämmittimeni ovat toimineet. Huomioitavaa on, että TT-Thermossa on 16 mm lähdöt. Calixilla ja Defalla on 19 mm lähdöillä. Tarvitset supistimia ja jatkoja muutenkin ahtaaseen paikkaan. Lokasuojan etupuolella lienee tilaa, mutta nostoa tulee enemmän.

Googlen kuvahaun perusteella samassa paikassa on siirtopumppu GLK:ssa.
eki912
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 01.03.2015 13:15

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja eki912 »

Näin minäkin räjäytyskuvasta tulkitsin, mutta en vielä sitä " tunnistanut" sieltä pellin alta :oops:

Ja kun ottamiani valokuviakin katsoin paisarin päästä, eteenpäin, sojottaa heti T-haara. Jossa kiinni kaksi etäämmälle lähtevää gummiletkunpätkää. Mutta nämä hiukan ohkaisemoia, annetaan niiden olla.

Mutta mutta, eipä kai se nyt niin vaikeaa voi olla sitä sieltä löytää... :shock:
Viimeksi muokannut eki912, La 17.02.2018 07:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
eki912
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 01.03.2015 13:15

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja eki912 »

Tutkin vaan en löytänyt...
paisarin yläosasta lähtee 1 output, siinä heti T-haara ja jatkuu kahtena, ohuempana letkuna.
Paisarin alaosasta yksinketku, kookkaampi, kohti auton etuosaa/syyläriä. Sinne pumpulleko ?
Vaikken sinne näekään :oops:

Sieltä samasta suunnasta , edestäpäin/syylarin suunnasta tulee tämä toinen kumiputkilo, jatkuu suoraan lokarin sivussa, vaihtuen metalliksi, kohti kabiinia.
Ja tämä siis oli lämppärinkennolta palaava ? Ja pitäisi mennä sille pumpulle suoraan ?

Vaikken pumppua vieläkään löytänyt ( sorry ) juuri tämän kabiinista tulevan jos katkaisen, paan TTn siihen väliin, niin että TT imee tuolta kabyysista ja puhaltaa kohti auton etuosaa/syyläriä, kiertosuunta on just oikein ? Ja tuosta TT puhaltaa lämmintä vettä eteenpäin ilman haittaavia venttiileitä sun muita ?
Tuo letku on meinaan NIIN esillä ja työstettävissä juuri tuossa kohdin....

Toki joudun sovittimia ja letkunpätkiä hankkimaan myös, kun koot ei putkissa ja TTssä stemmaa ja muutenkin joudun tekemään tuon "syrjähypyn" että saan vesiletkun kääntymään tuonne sivuunpäin.
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Kuva

Siis C-sarjassa se on tuossa paisuntasäiliön edessä ja siihen tulee ruskea ja keltainen johto. Pakko olla muualla GLK:ssa sitten, jos ei löydy tuosta.
eki912
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 01.03.2015 13:15

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja eki912 »

Juu, ei ole tuossa. En tiedä tosin miksi ei ole ? Kun siinä on kuutio tyhjää tilaakin valmiina ?

EDIT : Huomasin myös nyt vkl kun asiaa hiukan päivänvalossa tutkailin ulkona että autossani on kuitenkin tuossa paisarin etupäässä jopa tuo pidike/paikka valmiina sille kiertopumpulle tms. Mutta siinä se ei kuitenkaan ole.

No mutta, en vaivu epätoivoon, vielä.
Todennäköisesti se on jossain tuolla edessä. En vaan purkamatta, esim sitä muovista imuilmatuubia, näe tuonne juuri mitään. Ahtaat on paikat.
Siksi tuo mainittu letku joka tuossa on ns ihan tyrkyllä mua niin kiinnostaakin. :D
Ja eilen kun autoa hetken käytin niin olet varmasti aivan oikeassa, koska tuo nimenomainen letku lämpeni nopeasti hiukan kun auto kävi.

Ainoa mikä enää mietityttää siis on se vedenkiertosuunta ja jos siellä on edessä joku rajoittava/estävä takaiskuventtiili.
Enhän nyt halua sitä asentaa juuri niin että puhaltaa suoraan johkin kiinni olevaan venaan... :oops:
Tuo paikka on kuitenkin aivan loistava, siinä kun tilaa piisaa purnukalle ja liittimille ja letkuille.

Hiukan tässä myös ihmettelin että mikä ihme pumppu tää sähköinen on, kun siis ei ole vesipumppu, vaan kierrätyspumppu.
Katselin sitten Google kuvahaulla ja löysinkin jonkin toisen kuusipyttyisen MBn kaaviota ja siinä tuo recirculation pump, pyörittää vaan lämppärinkennolle vettä.
Imee pohjastaan sisään lämmintä vettä moottorilta ja linkoaa sivustaan veden kohti lämppärin kennoa.
Ja lämppärin kennolta sitten vesi palaa takaisin termostaattia kohtia ja siitä sitten koneeseen/syyläriin tms.

Kun tuo kierrätyspumppu on sähköinen, onko se joskus sitten kokonaan pois päältä ?
Vai mikä tuon sähköisen pumpun idea on ? Vain tehostaa kiertoa kennolleko ?
Viimeksi muokannut eki912, Ma 19.02.2018 11:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
eki912
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 01.03.2015 13:15

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja eki912 »

Jahtailin kilkkeitä kikkailusessioon, 19mm jäähdytinletkua on nyt, taipuukin aika hyvin jos jättää hiukan pituutta siihen.
Eikä mene hevin kasaan. Eli tuskin tartten kulmapaloja/valmiita kurveja lainkaan.
Ja nimenomaan nuo aiemmin mainitut messinkiset 19mm jatkopalikat päätyi K-raudasta ostoskärryyn jo.
Hiukan ollut haastetta löytää valmiita 16mm-19mm sovittimia. Biltemassa myyjä pyöritteli silmiään ja Motonetistä löytyi kyllä ratkaisu, virkkaamalla yhteen vesipuolen hanaosista setti. Mutten moisia kookkaita ja useasta osasta kasaan kyhättyjä metallihökötyksiä tuonne halua asentaa.
Perusaikeenani on nyt ( helppouden takia kun se tuossa niin tyrkyllä ) pätkäistä se kabiinista kennolta tuleva letku tuossa kohdin poikki, jatkoliitin siihen ja uudella letkulla pehmeä käännös sinne ajovalon/ lokasuojan suuntaan ja TT:npohjaan kiinni.
TT:ltä sivulähdöstä sitten taas uudella letkulla ja pehmeällä käännöksellä takaisin sinne konetta kohti ja samaan katkaisukohtaan liittimellä kiinni.
Eli tulkintani mukaan ( korjatkaa please jos olen väärässä ) tuolla tavalla ja tuossa kohdin kytkemällä imuroin veden TT:lle lämppärinkennon paluupuolelta ja pumppaan sen eteenpäin kohti siirtopumppua ja kohti konetta.
Onko tuolla nyt edessä mitään venttiiliä tms mikä estää vedenkierron ? Esim tuo mainittu sähköinen siirtopumppu ? Tai muita takaisku tai muita venttiilejä jotka on kiinni kun kone ei käy ?
taky
Mersumies
Mersumies
Viestit: 722
Liittynyt: Pe 27.01.2006 09:24

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja taky »

eki912 kirjoitti: Hiukan ollut haastetta löytää valmiita 16mm-19mm sovittimia.
SUPISTUSLIITIN VESILETKULLE Ø19->15MM

http://www.motonet.fi/fi/tuote/450362/S ... e-o19-15mm" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
Kuva
eki912
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 01.03.2015 13:15

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja eki912 »

Motonetin myyjä voisi ehkä tähän lisätä : " mä oon vaan täällä töissä " .... :lol:

Nooooooh, löysin sitten sattumalta IKH:lta valmiit silikooniset siniset supistajan pätkät. 16mm-19mm. Ne noukin jo talteen myös.
Noiden avulla pääsen heti TT:ltä liikkeelle oikealla ja sopivalla letkukoolla ilman sen suurempia ja useampia letkunliitoskilkkeitä. Tosin tuleehan tuossa jo nytkin jokunen liitoskappale pakostakin käytettyä.

Nyt ei puutu kun aikaa ja motivaatio... :silent:

EDIT : Eli nämä heebelit tarttui matkaan :

https://www.ikh.fi/fi/silikoniletku-19- ... n-nl841916" onclick="window.open(this.href);return false;

EDIT 2 : Homma ollut hiukan jäissä, kun tuo isohko/isompi 1000W kulmamalli, vaikka sinne nurkkaan pelkääjän puolen ajovalon taakse mahtuikin sovitettaessa...kun siihen pistin sovitusletkut, mutkat ja pätkät, tulikin aika ahdasta. Odottelen paria puuttuvaa supiste/mutkaosaa letkujen liittämiseen ( ja inspiraatiota ) että saisin homman käyntiin. Myös se kooltaan pienempi TT on tulossa, se päätynee poikani autoon. Tai sitten tuohon GLKhon jos se sinne asentuu kokonsa puolesta helpommin kuin tuo isompi kulmamalli.
Ja eilen sain vihdoin hyppysiini sen 1000W pienemmän, ei kulmamallin. Tuntuu olevan merkittävästi pienempi kooltaan. Nyt ei puutu kuin vapaa-aikaa...jompikumpi noista lämppäreistä päätynee tuonne ajovalon taakse nurkkaan häpeämään.

Jälkiedit: Mulla ei oo homma edennyt, puuttuu inspiraatio, motivaatio, paikka ja aika... :oops: , oma häpeä siis.
Mutta sen verran taas osia hypistelin ja kävin (vaikka olikin ulkona kylmä) siihen alakulmaan TT:tä (sitä sivusyöttömallia) sovittamassa. Itse klönttihän sinne alanurkkaan pelkääjän puolella menee ns heittämällä, mutta kun siihen alkaa letkuja ja liittimiä ja putkikoon vaihtopaloja letkuineen laittamaan, alkaa tulla ahtaampaa.
Keittiön pöydällä sitten noita heebeleitä ja irtoletkun paloja ja mutkia pyörittelin ja koeasentelin toisiinsa kiinni ja HUPS yhtäkkiä tajusin (kun hiukan voimallisemmin survoin) että 16mm mutka jäähdytinletku venyykin suoraan sen isomman putkiliikkeen messinkijatkoliittimen päälle... :oops:
Eli tälläisen päälle venyi 16mm letkukin, suhthelposti :
https://www.k-rauta.fi/rautakauppa/letk ... e-messinki" onclick="window.open(this.href);return false;
Jatkan tuosta ASAP. Noita 16/19mm letkusovittimia ei siis ehkä tarvitakaan.... jolloin asennus ja tarvittavat osaset ja letkunpalasetkin vähenee ja asennus helpottunee tuntuvasti.
Viimeksi muokannut eki912, To 10.01.2019 06:07. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
iGotMese
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ti 30.10.2018 19:58

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja iGotMese »

Noniin terve kaikille. Kiitos ohjeista, nyt on omaankin w204 saatu tt-thermo kiinni.
Vielä pitäisi kabiiniim vetä pistoke, joten kysynkin mitä kautta johdon ootte vieny? Akun takaa virtakaapelin yhteydessä ( voiko akun irroittaa ongelmitta?), vaiko onko helpompaa tai mahdollista etulokasuojan irroittaa ja sitäkautta a-pilarin kynnyksestä sisään?
Vastaa Viestiin