bensiini hybridi

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Ja kuinka paljon vähemmän on nuo kilometrit jos sillä autolla ajetaan normaalisti eikä tyyliin pisaralla pisimmälle tien tukkona? Siskolla on tommonen c350 hypriti ni pitäs oikein joskus testata.
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja eerola »

laineracing kirjoitti:Ja kuinka paljon vähemmän on nuo kilometrit jos sillä autolla ajetaan normaalisti eikä tyyliin pisaralla pisimmälle...
Eivät ne tuosta "talvitestistäni" huonommat tule silloin olemaan. Toisaalta kannattaa huomioida, että se sähkömoottori ei tee C-Mersusta mitään Ludicrous Mode-Teslaa: C 350e:n sähkömoottori on 60 kW/ 80 hv. Mutta yhdistettynä vääntöön sekään ei jätä tien tukoksi.

Toki voit sitten nipsauttaa keskikonsolin valitsimesta kaikki tehot päälle, jolloin tien tukoksi jäämisen riski pienenee entisestäänkin. Silloin kylläkään ei puhuta enää ekoilusta - ei edes sivulauseessa.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13176
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

sakke88 kirjoitti:20 km täydellä akulla ei kuulosta hyvältä oli sitten autotallista tai pihamaalta lähtö. Ulkoilman lämpötila -4 C. :shock:
Rumilus voi keskittyä rassaamaan niitä korvakäytäviä kun ei tunnu laskutaito oikein riittävän arvioimaan auton lämmitykseen kuluvan (sähkö)energian määrää. Olisit voinut googlata sen C350e:n akun koonkin ennen kuin arvioit onko 20 km kylmällä kelillä ja reippassa ajossa hyvä vai huono saavutus. Tämä kaikki ottamatta kantaa diesel/bensa/sähkö/hybridi -keskusteluun vaikka perheen autokannan puitteissa rumilusta paremmat edellytykset olisikin.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13176
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

sakke88 kirjoitti:
Kun minun kirjoituksia lainasit, en ymmärrä sekoiluasi mistä puhut ja kenelle.
Auto kun liikkuu vallitsevissa olosuhteissa, siihen vaikuttaa niin moni tekijä, jotka määräävät energiantarpeen. Sillä ei ole mitään merkitystä jos autossa on 60 kW:n tuottava sähkömoottori. Ne kilowatit eivät tuota mitään ( P= tehon yksikkö ), vaan sillä on merkitysä paljonko otetaan tuosta voimakoneesta ulos silloin kun auto liikkuu. Nimellistehoinen sähkömoottori voi auton liikkuessa ottaa vain 10 kW:n tehon verran energiatarpeeseen. Luulin että tiedossasi on sähkövoimatekniikan alkeet, mutta näin ei näytä olevan.
Nykyhybrideissä jo luulisi olevan F!:stä tuttu sähkön "talteenotto" GERS silloin kun auto rullaa tai jarrutetaan sähködynaamisesti. Tässä tapauksessa en voi tietää mikä akkukapasiteetti kyseisessä autossa on, kun merkkihuolto voi vaihtaa päivitettyyn akkuversioon milloin vaan.
Toivon tulevaisuudessa että näissä threareissa keskusteltaisiin asioista eikä asioiden vierestä.
Kukas tässä on kilowateista puhunut, minä puhuin lämmitykseen vaadittavasta energiasta ja energiaa ei mitata kilowateille, ei myöskään moottorivärinöillä.

Tiedän että et ole niin tyhmä kuin edellisestä kommentistasi voisi päätellä. Polttomoottori tuottaa "ilmaista" lämmitysenergiaa, sähkökäytössä ei auta vaikka on (tottakai näissä on jarrutusenergian talteenotto, pienellä opiskelulla senkin olisi saanut selville) jarrutusenergian talteenotto jos se vauti on ensin akusta otettu!

Tässä jo mainittiin ajoakun koko, laske siitä kuinka suuren prosentin sähköinen lämmitys ottaa vaikkapa tuolla veskolan lenkillä.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Puhuttaisi asioista niiden oikeilla nimillä. Se on KERS
Tahtooglcn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Su 22.10.2017 10:05

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Tahtooglcn »

Onpas omituisen kärkästä keskustelua, enkä edes ymmärrä miksi?

Tietysti on selvää, että lataushybridi on sopiva laite sellaiselle, jonka ajoprofiiliin se sopii. Ja se ei ole sopiva sellaiselle, jonka ajoprofiilioin se ei sovi.

Itselleni se sopii ihan kohtuudella. Kun lähden täydellä akulla lämpimästä autotallista ja päädyn työpaikan puolilämpimään talliin, Pääsen koko matkan ees-taas yhdellä latauksella eli reilut 22 kilometriä polttomoottorin käymättä kertaakaan. Kun lämpimästä lähtee, kannattaa lämpötilapyynnöt, ajotilavalinnat ja kaikki muut sähköhärpäkkeet asettaa niin, että akku piisaa paremmin. Ei meinaa mitään, vaikka auto vähän jäähtyykin matkan aikana. Ja kaupungissa on ihan sama millä ajotilalla ajaa, eco-tilalla pysyy aivan mainiosti liikenteen rytmissä (en tosin edes tiedä, vaikuttaako tuo tila sähköajossa mitenkään, koska ihan ripeästi tuo sähköllä kiihtyy eco-tilassakin).

Viikonloppuna testailin auton kulutusta pitkän matkan ajossa mökkimatkalla, jota alkuun pidin kaikkein kriittisimpänä taipaleena omassa profiilissani. Matkaa reilut 260 kilometriä yhteen suuntaan, moottoritietä noin puolet. Ajotapa ihan sama kuin kaikilla muillakin autoilla, moottoritiellä vakkari 114-115 asetuksessa. Kameravalvotuilla tieosuuksilla vakkariasetus juuri puuttumiskynnyksen alapuolella, siis kahdeksankympin alueella 89-90, satasen osuuksilla 110-111.

Menomatkalla (melkein täysi akku liikkeelle lähdettäessä) keskilulutus oli ajotietokoneen mukaan 7,1 litraa. Paluumatka tyhjällä akulla ja muutaman asteen pakkasesta lähtien tulos oli 7,9 litraa satasella. Olin positiivisesti yllättynyt. Aiemmin koeajamani lataushybridit ovat kuluttaneet tien päällä selvästi enemmän, siis sekä Mitsun Outlander että Volvon XC 60. Etenkin Outlanderin suoritus oli suorastaan kehno. Tuolla matkalla sen 45 litran tankki on aina pakko täyttää vähintään kerran, vaikka auton sähkö-range on selvästi pidempi kuin GLC:ssä. Mersun bensakone ja hybridisysteemi siis toimii kohtalaisen taloudellisesti myös matka-ajossa. Ja haluttaessa suorituskyky "hiukan" eri planeetalta kuin Mitsussa. Noilla lukemilla dieselveron maksamisessa ei olisi minulle mitään järkeä, koska työmatkat ja muut nurkka-ajot tosiaan voi ajella sähköllä.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2738
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Tahtooglcn kirjoitti:Onpas omituisen kärkästä keskustelua, enkä edes ymmärrä miksi?
Tuntuu että, keskustelu ja varsinkin negatiiviset kommentit näistä hybrideistä vetää joillekkin jengat tapiin välittömästi :|
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
Pikku Mersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 551
Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Pikku Mersu »

Kuinka monta kilometriä tällä olisi teoriassa mahdollista ajaa yhtäkyytiä tankkaamatta? Laitetaan keskinopeudeksi 90km/h ja ihan matka-ajoa maantiellä.
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13176
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Pikku Mersu kirjoitti:Kuinka monta kilometriä tällä olisi teoriassa mahdollista ajaa yhtäkyytiä tankkaamatta? Laitetaan keskinopeudeksi 90km/h ja ihan matka-ajoa maantiellä.
Siis millä tällä? Otsikko on "bensiini hybridi" eikä rajaa malleja, voidaan ehkä olettaa että mersuista kylläkin kyse. Jos viittaat johonkin threadin viestiin ja siinä mainittuun autoon niin selvyyden vuoksi lainaa se teksti referenssiksi. C350e:n lukemat taisi jo tullakin selväksi.
Avatar
Pikku Mersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 551
Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Pikku Mersu »

Hups...
Yllä puhuttu c oli mielessä. Eli vajaa 8l/100km on lähellä?
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
Tahtooglcn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Su 22.10.2017 10:05

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Tahtooglcn »

Kyllä kai c:n täytyy selvästi vähemmällä kulkea, kun nelivetoinen ja korkeampi glckin tuohon pääsee, talvirajoitusten aikaan siis allekin. Mutta ajotapa tietysti vaikuttaa paljon. Jos paljon ohittelee ja ajaa roimia ylinopeuksia, auton saa tietysti kuluttamaan melkein mitä vaan. sähköetapit menee tietty sitten ihan ilman bensaa.
Naasty
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: To 08.11.2018 14:05

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Naasty »

Kaikki sähköllä ajot plussaa. Itse ostin auton kun halvemmalla sai tehokkaamman rassin.
Kulutus tällä hetkellä 4,7l. 3000km.
Mielestäni aika vähän. Työmatka 40km eikä lataus mahdollisuutta.
Kakkosautoni yaris 2015 1,3 kulutus 6,5l
Avatar
Pikku Mersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 551
Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Pikku Mersu »

Arvuutellaan vielä senverran että pääseekö tankkaamatta ja lataamatta 1000km? Siis C.
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
Tahtooglcn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Su 22.10.2017 10:05

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Tahtooglcn »

Tuskin pääsee. Jos 1000 km tankilla on kynnyskysymys, on diesel luultavasti ainoa vaihtoehto. Noissa hybrideissähän benstankki on vähän turhan pieni pitkän matkan ajoon, oikeastaan ainoa huono puoli koko laitteissa. Glcn dieselmalleissahan on 66 litran tankki, mutta ilmeisesti sen kokoista ei saa akuston ym vuoksi hybridiin enää sovitettua. Oma kynnykseni on, että reilun 500 km mökkimatka pitää halutessa päästä täydellä tankilla ja se kyllä omalla hybridillä onnistuu.

Hybridin tankin pienelle koolle on tilan lisäksi toinenkin peruste. Jos noita ehkerasti latailee ja ajoprofiili on hybridille optimi, ison tankin tankkausvälit voisivat mennä ihan älyttömän pitkiksi. Auton minulle myynyt kauppias kertoi asiakkaista, jotka eivät ole tankanneet kuukausiin ja huolestuneet siitä, meneekö bensa tankissa huonoksi...
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13176
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Ehkä osittain ohi aiheen mutta onko se nykybensa oikeasti niin lyhytikäistä että (bensa-)autoa ei voisi seisottaa kuukausia? Kyllä vaimollakin menee bensahybridi kesäisin kuukausia yhdellä tankilla, pitäiskö huolestua? Dieseliä varastoidaan vuosi ja ylikin ja silti säilyy käyttökelpoisena.
Tahtooglcn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Su 22.10.2017 10:05

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Tahtooglcn »

Minä en usko, että se ihan äkkiä happanee. Esimerkiksi veneidin kiintotankkeihin suosittavat kyllä lisäainetta talveksi, en edes muista, miksi. Olisiko etanolin tai veden erottumista estävää tms. Itse laitan veneisiin talviseisontaan tankin täyteen 98 oktaanista ( ja viime vuosina tuota lisäainetta kin) eikä ainakaan minulla ole koskaan mitään bensaonhelmaa keväisin ollut. Oma seisontakausi ei tosin kovin monta kuukautta olekaan.

Jotkut kyllä väittävät, että nykybensat happanevat. Ehkä se koskee sitten vain ysivitosta. 98 toimii ainakin minun peräprutkuissani vaikka olisi vuoden vanhaa.
Tahtooglcn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Su 22.10.2017 10:05

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Tahtooglcn »

Lisää mielenkiintoisia kokemuksia hybridi-glcstä vetoautona.

Tänään lähdin hinaamaan sitä venettä talvisäilytyspaikkansa täydellä akulla. Ihmeen hyvin tuo jaksaa sähkömoottorillakin vetää kuormaa ja hämmästyksekseni kuorma ei tunnu lisäävän sähkön kulutusta ollenkaan niin roimasti kuin se lisää bensan kulutusta. Melkein saman pätkänhän tuo kulki hybridi-asetuksella enimmäkseen sähkön voimin kuin se kulkee ilman kuormaa sähkön voimin. Tässäkin ennakkoasenne vei harhaan. Etukäteen luulin, ettei sähköllä juuri voi vetää, mutta väärässä siis olin ja taas yllätyin positiivisesti.
Avatar
ViBr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ma 16.03.2009 20:36
Paikkakunta: Tyrnävä

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja ViBr »

Onko kaikissa lataushybrideissä automaattisesti Remote Online -paketti, joka mahdollistaa mm. etäohjatun lämmityksen ym.? Järjettömältä tuntuisi, jos auton voi edes vahingossa hankkia ilman sitä.
Mercedes-Benz GLE 350 d 4MATIC vm 2016 (2020-
Mercedes-Benz C 350e vm 2015 (2019-2020)
Mercedes-Benz E 350 BE Avantgarde vm 2010 (2013-2019)
Mercedes-Benz E 320T CDi Avantgarde vm 2004 (2009-2013)
Mercedes-Benz A 170 CDi Classic vm 1999 (2004-2009)
Mitsubishi Lancer GL 1.3 vm 1989 (1999-2004)
heikkiva
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: La 04.06.2016 05:10

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja heikkiva »

Onko C350 plug in hybridin hankinnassa mitään järkeä, työmatka on 10 km ja menis varmaan aika pitkälle sähköllä? Saksan maalta tuomalla säästää melko paljon ja jos vertaa C300 tai E300 hybridiin niin autovero on aika reilusti pienempi. Lisäksi tietty arveluttaa miten dieselien käy tulevaisuudessa. Vai jatkanko ajelua 320 cdi:llä?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13176
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Käytetyissä on pienempi sähkömoottoriteho ja puolta pienemmät akut kuin nyt uusissa. Pudottaa lähiaikoina varmaan kohtalaisesti jälleenmyyntiarvoa jos siitä on kiinnostunut. 10 km:n työmatka on kyllä houkutteleva plug-in hybridille.
heikkiva
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: La 04.06.2016 05:10

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja heikkiva »

DBFI kirjoitti:Käytetyissä on pienempi sähkömoottoriteho ja puolta pienemmät akut kuin nyt uusissa. Pudottaa lähiaikoina varmaan kohtalaisesti jälleenmyyntiarvoa jos siitä on kiinnostunut. 10 km:n työmatka on kyllä houkutteleva plug-in hybridille.
Jaahas, mä luulin että noissa 2015 malleissakin on 31 km luvattu akulle ja päästöt about 49 g/km. Järjellä ja omilla rahoilla jos osta niin voisi ehkä vielä muutaman vuoden odotella. Mä saan töissä auton töpselliin että varmaan pääsisi talvellakin aika pienellä bensan kulutuksella. Jossain luki että Kiinassa on pienemmät saastemaksut autoille joilla pääsee 30 km sähköllä. :)
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13176
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Töissä lataaminen kannattaa jos on sopiva työnantaja. Jos taas noudattaa uusia (tulevia?) sosiaalietuohjeita niin plug-in hybridiä ei kannata mitenkään latailla työpaikalla. Edun verotusarvo on mitoitettu täyssähköautoille.

Tuo 31 km ei ole mikään luvattu ajomatka niin kuin tankilliselle bensaakaan ei luvata mitään ajomatkaa. Tai miten tuon nyt tulkitsee, jonkun standardin mukaan kulkee kesällä sen 31 km. 10 km menee varmasti latauksella talvellakin aika reippaillakin pakkasilla. Se 31 km siis nimenomaan niillä vanhemmilla/pienemmillä akuilla.
heikkiva
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: La 04.06.2016 05:10

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja heikkiva »

DBFI kirjoitti:Töissä lataaminen kannattaa jos on sopiva työnantaja. Jos taas noudattaa uusia (tulevia?) sosiaalietuohjeita niin plug-in hybridiä ei kannata mitenkään latailla työpaikalla.
Kylläpäkyllä, minun työnantaja noudattaa sääntöjä pilkulleen ja vielä reilusti varman päälle että sähkötolpasta voinee talvella ryöstää sähköä mut kesällä :thumbdown: ..
Tahtooglcn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Su 22.10.2017 10:05

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Tahtooglcn »

Kymmenen kilometrin työmatkaan sähkö piisaa edestakaisinkin, paitsi Ehkä talvella, jos auto on molemmissa päissä kylmässä. Mutta jos talvella saa käyttää työnantajan "lämmityssähköä", eikös tuo ratkaise probleemin. Lataussähkön verokohteluhan on ensi vuonna hybridille ihan älytön.

Oma glc lähtee lämpimästä tallista, mikä auttaa näissä keleissä paljon. Silti senkin lämmityksessä pitää pihistellä, jos tahtoo sähköillä koko matkan eestaas, siis noin 22 kilometriä yhteensä. Eikä sittenkään aina ihan onnistu. Keksin ratkaisuksi työpaikan vieressä olevan sähköyhtiön maksullisen latauspisteen. Melkein järjellisellä hinnalla voi täydentää akkua sen verran, että voi autoa lämmittääkin. Lämmintä puhallusta kaipaa välillä lähinnä näkyvyyden vuoksi.

Jos ajat työmatkasi autolla koko vuoden, ei koko vuoden tasolla systeemi myöskään siitä romahda, vaikka talvella joutuisi vähän bensaakin paluumatkalla polttamaan. Eli siitä vaan hybridin hankintaan, kymmenen kilometrin työmatkahan on näille olemassaoleville sinänsä ihan optimi.
Tahtooglcn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Su 22.10.2017 10:05

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Tahtooglcn »

Noista verotusasioista muuten tuli mieleen, että edullisempaa olisi esimerkiksi maksaa vaikka kymppi kuussa työnantajalle sähköstä kuin ottaa sähkö luontaisetuna. Itse maksan sähköyhtiölle kalliista täydennyssähköstä 15 euroa kuussa talvikuukaudet eli suunilleen saman kuin olisi sähköedun nettoarvo itselle. Työsuhdesähköä minulle ei ole tarjollakaan.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17193
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jututin taannoin työpaikalla erästä GLC omistajaa joka oli kyseisellä autolla ajellut kolmisen kuukautta, oli nyt vaihtamassa Volvo XC60 ja syynä pelkästään pettyminen hybridin kulutukseen joka oli ollut keskimäärin hieman alle kymmenen litraa sadalle tuona aikana.

En tiedä mitään noin muuten kyseisten autojen ominaisuuksista ja eroavaisuuksista enkä siitä voiko niitä mitenkään verrata, itseäni kiinnosti vain GLC:n kulutus josta sitten kysäisin.
oulaistenliikenne.fi
Tahtooglcn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Su 22.10.2017 10:05

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Tahtooglcn »

Jos vaihtaa Volvon hybridiversioon, menee kyllä ojasta allikkoon. Molemmilla olen ajanut tuon mökkimatkani, ja pahempi bensarosvo oli nimenomaan Volvo. GLCn hybridi on tien päällä akun tuhjennyttyä selvästi pieniruokaisin, jos verrokkina ovat Volvo tai Mitsun Outlander. Jokaisella hybridillä olen tuon pitkän siivun ajanut.

Tietenkin suorituskykyisen auton saa halutessaan kuluttamaan keskimäärin vaikka 15 litraa satasella, jos on kova polkemaan kaasua. Itse käytän moottoritiellä eco-asetusta ja ajan vakkarilla.
Tahtooglcn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Su 22.10.2017 10:05

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Tahtooglcn »

Ja jos hybridi glcn saa kuluttamaan keskimäärin 10 litraa satasella, ei autoa ole luultavasti pantu piuhan päähän kertaakaan. Jos hybridin hankkii vain veroedun vuoksi ja unohtaa kokonaan ekoilun, tulos on tietysti tuo. Vastaavalla suorituskyvyllä mikä tahansa bensaneliveto toki vie ihan varmasti vähintään saman, luultavasti enemmän.

Oma ajoprofiilini ei ole läheskään optimi hybridille, mutta keskikulutus toistaiseksi on alle seitsemän litraa. Ja minun ajoihini tosiaan mahtuu pitkää mökkimatkaa ja vuoden lopulla myös venetrailereiden hinausta aika paljonkin, eli kulutukseni putoaa tuosta varmasti. Entinen dieselautoni kulutti suunnilleen vastaavassa ajossa samaan aikaan vuodesta keskimäärin yli litran enemmän. Olen pitänyt kirjaa kulutuksesta kaikilla autoillani, joten vertailu on helppoa.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja karra »

Onkohan Teslalle vielä tälaista tukea saatavana: https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2016050721525330" onclick="window.open(this.href);return false;

Saisiko plugin-hybrideillä ajava edes osittaista tukea?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
luokyio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1055
Liittynyt: Pe 02.05.2003 15:40
Paikkakunta: Espoo

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja luokyio »

karra kirjoitti:Onkohan Teslalle vielä tälaista tukea saatavana: https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2016050721525330" onclick="window.open(this.href);return false;

Saisiko plugin-hybrideillä ajava edes osittaista tukea?
Ei ole. Tuli liikaa kitinää, niin ei voineet jatkaa. Autoetuautojen sähköistämisen tukeminen olisi ylivoimaisesti tehokkain tapa saada käytettyjen markkinoille sähkötarjontaa enemmän, mutta eihän sitä voi tehdä, kun aina jotakin pipoa kiristää.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
C215 CL 500 (JDM)

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L (JDM), W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Vastaa Viestiin