bensiini hybridi

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13147
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Minkälainen tuollainen julkinen latauspiste on? Jostain Savonlinnan uutisista googlasin juttua jonka mukaan pysäköinnistä ei peritty maksua lataajilta mutta mitäs maksuja peräävät lataamisesta? Monissa ainakin aikaperusteinen laskutus eli maksu juoksee koko työpäivän jos jättää auton tuollaiseen ladattavaksi työpäivän ajaksi.
luokyio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1055
Liittynyt: Pe 02.05.2003 15:40
Paikkakunta: Espoo

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Käsittääkseni toistaiseksi on ilmainen, 4h maksimiaika kiekolla. Tottakai tulevaisuudessa tulevat muuttumaan maksullisiksi kun kanta kasvaa, mutta olettaisi menevän silti halvemmalla euromäärällä saman matkan kuin bensalla.

https://www.lumme-energia.fi/sahko/sahk ... uspisteet/" onclick="window.open(this.href);return false;

Käytännössä tuollakin paikalla olen nähnyt tasan kaksi autoa muutaman kuukauden aikana, on autokanta vielä todella lapsenkengissä täälläpäin.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
C215 CL 500 (JDM)

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L (JDM), W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
AMGMika
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 20.09.2015 14:20

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja AMGMika »

Täältähän löytyi jo mukavasti hybridiautoilijatietoutta.

Mulle on tulossa tuollainen GLC 350e coupe, kunhan saavat sen tehtaan uunista pullautettua ulos, ja tuota latausasiaa olen tässä etukäteen pähkäillyt.
Mitenkäs te olette näitä hybridejänne kotosalla lataillut, ihan suoraan normi pistorasiasta vai oletteko laiteleet noita latausasemia ?

Itselle kyllä saisi kotiin helposti tuon asemankin laiteltua talliin, mutta onko tuosta vastaavaa hyötyä, muuta kuin tuo vähän nopeampi latausaika. työpaikalla joutuu kyllä ihan normi tolpasta latailemaan eli saas nähdä kuinka onnistuu. Naapurissa on kyllä parkkitalo josta löytyy latauspaikat sähköautoille, mutta eipä tuosta viitsisi maksaa kun töistä saisi kuitenkin ilmaiseksi latailtua (max hyöty hybridistä :D )
- Glc 300 e 4Matic A Business EQ Power amg -20
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13147
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

eBaystä saa asialliseen hintaan latausasemia. Sullekin varmaan plugit finland tyrkyttää latauskartoitusta ja siivellä ylihintaisia latausasemia.

Se tavallisesta pistokkeesta lataava johto periaatteessa pystyisi muistaakseni 16 ampeerin asti mutta (ainakin) Suomessa rajattu 8 ampeeriin (?). Silläkin lataa mukavasti yön yli akun täyteen mutta joskus varmaan nopeampi lataus kiinnostaisi. Käyttämukavuutta pitäisin tärkeämpänä. Latausjohto voi olla käden ulottuvilla valmiina odottamassa kun auton parkkeeraa talliin (tai mihin sen sitten kotona parkkeeraakin normaalisti).
Avatar
AMGMika
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 20.09.2015 14:20

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja AMGMika »

Ookoo. Eli latusasemaa katselemaan.
- Glc 300 e 4Matic A Business EQ Power amg -20
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Tuossa on vuoden ajelut summary. Parhaillaan tuossa mennään näköjään sähköllä, kun kiekkamittari nollissa.

35505 km ajettu
14834 km ilman bensakonetta
4.8 ltr/100km bensaa
n. 350 latausta akkua = n. 2000 Kwh


2018-01-30 21_51_07-Valokuvat.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

DBFI kirjoitti:eBaystä saa asialliseen hintaan latausasemia. Sullekin varmaan plugit finland tyrkyttää latauskartoitusta ja siivellä ylihintaisia latausasemia.

Se tavallisesta pistokkeesta lataava johto periaatteessa pystyisi muistaakseni 16 ampeerin asti mutta (ainakin) Suomessa rajattu 8 ampeeriin (?). Silläkin lataa mukavasti yön yli akun täyteen mutta joskus varmaan nopeampi lataus kiinnostaisi. Käyttämukavuutta pitäisin tärkeämpänä. Latausjohto voi olla käden ulottuvilla valmiina odottamassa kun auton parkkeeraa talliin (tai mihin sen sitten kotona parkkeeraakin normaalisti).
Ei ole rajattu 8 ampeeriin. Jos on pistorasiassa 16 ampeerin sulake, niin painamalla siitä lataushärpäkkeestä kaikki 4 vihreetä valoa päälle, niin tulee noin 13 ampeerin vauhdilla. Lataus kestää aivan tyhjästä täyteen n. 2 tuntia. Jos on vain 2 valoa -asetuksella, niin sitten noin 8 ampeeria ja se kestää vajaat 4 tuntia

Lisäpointti: Jos piuha on kiinni töpselissä, niin kabiinin esilämmitys käyttää sitä virtaa ja jos akku vajenee, niin lataa senkin. Eli kantsii olla se töpselissä kiinni, jos aamulla pistää lämpiään. Toimiihan se ilman piuhaakin, mutta sitten menee akusta helposti jotain 20% poijes.

Tehot vielä: 13 ampeeria on n. 2,7 Kw ja 8 ampeeria noin 1,7 Kw. Mulla akun koko 6,4 Kwh. Jos on isompi akku, niin sitten toki siinä suhteessa aika muuttuu kans. Se akkuhan ei mene ikinä aivan tyhjäksi. Eli 2 tuntia 2,7 Kwh = 5,4 Kwh. Toi on abaut se, mikä sinne menee. Ehkä hieman enempikin.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13147
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

jukka-tre kirjoitti:
Ei ole rajattu 8 ampeeriin. Jos on pistorasiassa 16 ampeerin sulake, niin painamalla siitä lataushärpäkkeestä kaikki 4 vihreetä valoa päälle, niin tulee noin 13 ampeerin vauhdilla. Lataus kestää aivan tyhjästä täyteen n. 2 tuntia. Jos on vain 2 valoa -asetuksella, niin sitten noin 8 ampeeria ja se kestää vajaat 4 tuntia
Mielenkiintoista jos sinulla sen laturin kaikki valot saa päälle. Meillä E-korisessa (5/2017) nousee vain siihen toiseen pykälään. Alkaako se nyt 6 ampeerista ja seuraava pykälä on 8 A mutta lisäpainalluksilla ei nouse ylemmäs. Muistaakseni jossain lapussa lukikin että saattaa olla rajattu. Ei meillä haittaa kun kotona lataa wall station'ista ja työpäivän aikana ehtii hyvin tuolla 8 ampeerillakin.

Vai olisko sittenkin niin että auton mittaristosta on käännetty 10 A latausrajoitus eikä laturi sen takia nouse ylimmälle pykälälle, pitääkin tarkistaa.
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

DBFI kirjoitti:
jukka-tre kirjoitti:
Ei ole rajattu 8 ampeeriin. Jos on pistorasiassa 16 ampeerin sulake, niin painamalla siitä lataushärpäkkeestä kaikki 4 vihreetä valoa päälle, niin tulee noin 13 ampeerin vauhdilla. Lataus kestää aivan tyhjästä täyteen n. 2 tuntia. Jos on vain 2 valoa -asetuksella, niin sitten noin 8 ampeeria ja se kestää vajaat 4 tuntia
Mielenkiintoista jos sinulla sen laturin kaikki valot saa päälle. Meillä E-korisessa (5/2017) nousee vain siihen toiseen pykälään. Alkaako se nyt 6 ampeerista ja seuraava pykälä on 8 A mutta lisäpainalluksilla ei nouse ylemmäs. Muistaakseni jossain lapussa lukikin että saattaa olla rajattu. Ei meillä haittaa kun kotona lataa wall station'ista ja työpäivän aikana ehtii hyvin tuolla 8 ampeerillakin.

Vai olisko sittenkin niin että auton mittaristosta on käännetty 10 A latausrajoitus eikä laturi sen takia nouse ylimmälle pykälälle, pitääkin tarkistaa.
Siellä auton valikoissa on asetus, josta voi laittaa max. latausvirran asetuksen. Aikoinaan selasin ne kaikki valikot läpi ja huomasin sellasen. Se on varmaan se. Koska ei se ite laturi tiedä, paljonko virtaa töpselistä tulee. Tämäkin on nimittäin jo kokeiltu. :) Poltin kerran yhden 10A sulakkeen käyttämällä tota 13A latausta. Kesti sitä ehkä 10 kertaa, mutta sitten yksi päivä poksahti.

Olen mittaillut nuo virrat virtamittarilla. Niitä saa vaikka biltemasta n. 20 Eur hintaan. Mun laturissa se pienempi "kaksi vihreetä valoa" = n. 7,6A ja suurempi "neljä vihreetä valoa" = n. 12,7A
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
systeemi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 05.10.2007 15:43
Paikkakunta: kemi

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja systeemi »

Olen katsellut usealta merkiltä hybridejä ja Mersuista vaihtoehdoksi valikoitunut C350e farkku. Nyt saa AMG-line paketit mukaan 0€, mutta kysymys kuuluu mitä muita "välttämättömiä" varusteita kannattaisi ottaa mukaan. Kuitenkin niin ettei hinta mene yli 55K€ (ainakaan paljoa). Oliko tuossa jo mukana etäisyyden mukaan säätyvä vakionopeuden säädin?

Tuossa etusivulla pyörii mainos kyseisestä paketista:

https://www.mercedes-benz.fi/content/fi ... rcars.html
manonyymi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ti 25.11.2014 13:00

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja manonyymi »

systeemi kirjoitti:Olen katsellut usealta merkiltä hybridejä ja Mersuista vaihtoehdoksi valikoitunut C350e farkku. Nyt saa AMG-line paketit mukaan 0€, mutta kysymys kuuluu mitä muita "välttämättömiä" varusteita kannattaisi ottaa mukaan. Kuitenkin niin ettei hinta mene yli 55K€ (ainakaan paljoa). Oliko tuossa jo mukana etäisyyden mukaan säätyvä vakionopeuden säädin?

Tuossa etusivulla pyörii mainos kyseisestä paketista:

https://www.mercedes-benz.fi/content/fi ... rcars.html
Ei taida AMG-paketteja saada 0€. Avantgarden ja Exclusiven saa saamaan hintaan kuin Business-mallin aiemmin. Ei ole adaptiivista vakkaria vakiona. 1270 € veroton hinta.
2011 MERCEDES-BENZ CLS (W218) 350 CDI
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13266
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja karra »

Niin jos olisi rikas tai haluaisi ottaa lainaa auton ostoon niin ei tarvisi enää maksaa paljoakaan autoveroa; sehän on aika pieni jo näissä, tämä olisi itselle mieleen eli bensakone ja takaveto, sedan malli eli ei A töpöläinen.

350 e A Premium Business
Ladatt. hybr./bens.
1 991 cm3
155+60 kW
211+82hv
350+340 Nm
48 g/km
46 350 veroton eur
2 632 vero eur
48 982 verollinen hinta eur

Itsellä työmatkaa 6 km suuntaansa niin plugin hybridi ois hyvä. Voisi vaikka pitää tallissa talvella kun siellä on 16A voimavirtapistorasia.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
manonyymi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ti 25.11.2014 13:00

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja manonyymi »

Aika poikkeuksellinen tilanne tällä C350e-mallilla, kun listahinta on halvempi Suomessa kuin Saksassa ja taitaa olla vielä paremmat varusteetkin. Sitten taas kun vertaa samaa hybridi GLC-mallia nii siihen on laitettu kymppitonni "suomi" lisää.
2011 MERCEDES-BENZ CLS (W218) 350 CDI
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1553
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

jukka-tre kirjoitti:C 350 e kokemusta

Nyt on n. 8000 km ajeltu 20.1.2017 alkaen, eli reilut 3 kuukautta. Keskikulutus on 5,1 l/100km. n. 3000 km on menty pelkällä sähkömoottorilla. Jotakuinkin joka päivä on ladattu akku. Paljon on pitkää ajoa, jossa ei tietysti ole sitten akusta niin paljon hyötyä.

Pelkällä akulla pääsee n. 20 km ilman bensamoottorin käynnistämistä. Oikeen kylmällä vielä vähempi. Voi olla, että kesällä lämpösemmillä keleillä pääsee jopa 25 km, saapi nähä nyt. Tuntuisi vievän n. 15-20% akusta kabiinin lämmitys pikku pakkasilla. Jos tarkoituksena on ajaa niin pitkä matka, että akku ei kuitenkaan riitä, niin paras on heti alusta mennä bensalla, jotta saa sen koneen lämpöseksi ja kabiinin sitä myöten myös. Tällöin säästyy akku ajomatkan pidentämiseen kokonaisuudessaan. Automatiikka ei tietysti tätä tajua. Mahtaakohan tuollainen logiikka olla Navi:ssa? Eipä tietoa. Noh. itekin se on helppo hoitaa, kun lähtee E-SAVE -moodilla liikkeelle ja ekan n. 10 km jälkeen vaihtaa HYBRID.

Isommissa nopeuksissa ei kantsi akkua käyttää ollenkaan. Sähköllä kyllä pääsee 100 km/h, mutta se loppuu hyvin äkkiä sitten. Eli kantsii ajella vain taajamassa / hitaat osuudet akulla, niin saa sen hyödyn maksimoitua.

Vikoja tai minkänlaisia ihmeellisyyksiä/ongelmia ei ole ilmennyt, mikä on hieman yllättävää :)

Toimii siis kaikin puolin erinomaisesti. Tehoa on "riittävästi". Nyt kun sai kesärenkaat alle, niin on päässy vähän kokeileen, miten toi okeesti kulkee. Eli kaasun pystyy kokeeksi painaan pohjaan jokuseksi sekunniksi. On kyllä aivan hämmästyttävää tuo tehon 280hp ja väännön 600Nm määrä esimerkiksi rekkaa ohittaessa. Valitettavasti max. 3-4 sekunnin jälkeen on kaasulta hellitettävä, kun vauhti karkaa kortin menettämisen ja jättisakkojen puolelle :(

Mieluummin ottaisin kyllä pidemmän matkan sähköajoa ja pienemmän tehon, jos noi olisi valittavissa.

Mutta kyllä tämä hieno on tällaisenakin. Eilen ajelin 500 km. työmatkaa nautiskellen hienosta kyydistä ja hetkittäisistä kunnon repäisyistä. Kulutus 5,8 l/100km. Tänään sitten kauppareissu 17 km. ilman, että bensamoottori kävi ollenkaan = bensan kulutus 0 l/100 km.

Onko Webasto, sähköllä ei varmaan paljon lämmitetä!
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

jussilampi kirjoitti:

Onko Webasto, sähköllä ei varmaan paljon lämmitetä!
Sähköllä nimenomaan lämmitetään :D . Webastolla ei tee yhtään mitään verraten sähköön. :shock:

10 minuuttia ja kabiini on lämmin. Kovimmilla pakkasilla 15 min. Noin 20% akusta ottaa. Jos töpseli on kiinni, niin akusta ei vajene juuri yhtään, koska töpselistä tulee 13 ampeerin virralla n. 3000W, eli puolikkaan sähkökiukaan verran.

Systeemi lämmittää myös kuskin penkin ja takalasin.

Netin kautta saa lämmityksen päälle joko ajastettuna tai heti. Ajastusta ei oikeastaan koskaan tarvi. Laittaa päälle samalla, kun alkaa hankkia lähtöä. 10 min. päästä kun oot autolla, niin lämmin.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
mikata
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Pe 25.05.2018 20:21

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja mikata »

Tuli sitten hommattua ensimmäiseksi mersuksi hybridi C350e vm.2017 ja ostohetkellä ajettu 17500km. Auto ollut kotosalla viikon verran ja ensivaikutelma on todella positiivinen. Erittäin hyvä ajaa ja ulkonäköönkin alkaa silmä tottumaan. Vanha totuushan on,että parhaiten ulkonäöllisesti ajan hammasta kestävät mallit näyttävät aluksi "oudoilta". Nippeleissä ja nappeleissa on kyllä aluksi jonkin verran opeteltavaa, mutta alkaa jo sujua. Käytetyt AMG-vanteet hommasin Saksasta auton mukana. Orkkis 17" jäänevät talvivanteiksi.
Avatar
AMGMika
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 20.09.2015 14:20

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja AMGMika »

Noniin. Pari viikkoa sitten sain vihdoinkin tuon GLC Coupeni. Viisi kuukautta sitä piti odotellakkin. On muuten piiiiitkä aika odottaa autoa.

Mullahan ei ollut minkäänlaista kokemusta mistään sähköllä kulkevista laitteista ja olinkin kyllä aika skeptinen tämänkin suhteen, mutta ei ole kyllä vielä mitään negatiivistä tästä autosta löytynyt. Tai no takakontti on todella pieni, mutta tuo oli kyllä tiedossa jo autoa tilatessa ja mulla ei tuolla kontissa kauppakasseja suurempia nyyttejä tarvi kuljetellakkaan. Pihasta löytyy kyllä farkkukin tuohon käyttöön.

Mulla tällä ajellaan enimmäkseen työmatkoja. Työmatka on 41 km / sivu ja kummassakin päässä saa auton ladattua täyteen ja mikä parasta työpaikan päässä käytännössä ilmaiseksi.

Alunperin oli tarkoitus kotiin laittaa heti latausasema, mutta ajettelin ensin koittaa latailla ihan normipistorasian kautta niinkuin jokatapauksessa töissä joutuu lataamaan. Ei ole ollut tuossa mitään ongelmaa. Latausaika on reilu 4 tuntia jos on ajanut akun aivan tyhjäksi niinkuin nyt on tullut tehtyä.

Tuosta työmatkasta on nyt tullut ajettu 30-32 km pelkällä sähköllä per sivu mikä on huomattavasti ememmän mitkä odotin :shock:
keskikulutus tuolle työmatkalle on tyypillisesti siellä 2 litran tuntumassa :shock:
En ole mitenkään erityisesti yrittänyt säästellä sähköä tai bensaa tuon kanssa vaan yleensä ajan ihan normi HYBRID tilassa tuolla. Loppu sähköt tulee tiristettyä tuolla EMODELLA. 10 % jää varausta aina akkuun reserviin.


Tonni on suurinpiirtein nyt tullut kaikenkaikkiaan ajettua tuolla ja siitä sähköllä yli 600 km. keskikulutus koko tuolle tonnille on tällähetkellä 3,7 l / 100 km + tietysti sähköt.

Tuntuu kyllä hassulta tuo bensankulutus. Edellinen auto kun oli v8 kompressori niin sai kyllä takata aika tiuhaan :D Nyt olen tähän tankannut kerran 40 eurolla bensaa tuo tuhannenkilometrin aikana. Reilu puoltankkia oli kyllä ostaessa tankissa. Akku olikin sitten vastaavasti täysin tyhjä niin pääsi aloittamaan sähköautoilun bensalla :lol:

Kuva
- Glc 300 e 4Matic A Business EQ Power amg -20
Avatar
Timex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ma 10.08.2009 21:47
Paikkakunta: Itäsuomi

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Timex »

Miten ovat ajelut sujuneet hybrideillä?
Avatar
AMGMika
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 20.09.2015 14:20

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja AMGMika »

No mulla ainakin menny ihan ilman mitään sen kummempia ongelmia ajelut.
Autolla ajettu nyt n. 3800 ja siitä sähköllä n. 2600 km. Keskikulutus bensalle tällä hetkellä 3,5 l / 100 km.
Autoa olen töissä lataillut mukana tulleella schuko laturilla ja kotiin hommasin Webasto Pure latausaseman.
Mukava on kyllä tuolla sähköllä ajella. Nyt tässä kielipitkällä odotellaan, että mersu saisi pukattua markkinoille tästä
paremalla sähkörangella olevan version niin heti menee tilaukseen.
Mulla tosiaan toi työmatka jota tällä pääasiassa ajellaan on 41 km/ sivu ja tuosta olen parhaimmillaan ajellut 35 km/ sähköllä.
Yli 30 km menny nyt suuntaansa sähköllä oikeastaan jokakerta tuosta työmatkasta.
- Glc 300 e 4Matic A Business EQ Power amg -20
Naasty
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: To 08.11.2018 14:05

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Naasty »

Terve,
Eli lataan pelkästään auton mukana tulleella piuhalla.
Plugit sivuilla luki että se on väliaikainen lataus keino. Hajoittaako se akkua?
Lainaus"Lataaminen tilapäislatauslaitteella, lataustapa 2 ( Mode 2 )
Tarkoittaa sähköajoneuvon lataamista auton mukana tulevalla tilapäislatauslaitteella.
Lataaminen tapahtuu tavallisesta kotitalouspistorasiasta (tai voimavirtapistorasiasta).
Nimensä mukaisesti tämä lataustapa ja laite on tarkoitettu vain auton tilapäiseen lataamiseen.
Kotitalouspistorasiasta on suosituksena ottaa virtaa maksimissaan 10 A
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13147
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Naasty kirjoitti:Terve,
Eli lataan pelkästään auton mukana tulleella piuhalla.
Plugit sivuilla luki että se on väliaikainen lataus keino. Hajoittaako se akkua?
Lainaus"Lataaminen tilapäislatauslaitteella, lataustapa 2 ( Mode 2 )
Tarkoittaa sähköajoneuvon lataamista auton mukana tulevalla tilapäislatauslaitteella.
Lataaminen tapahtuu tavallisesta kotitalouspistorasiasta (tai voimavirtapistorasiasta).
Nimensä mukaisesti tämä lataustapa ja laite on tarkoitettu vain auton tilapäiseen lataamiseen.
Kotitalouspistorasiasta on suosituksena ottaa virtaa maksimissaan 10 A
Ei auto siitä välitä tuleeko sähkö shuko-kaapelilla vai "oikealla" latauskaapelilla. Lähinnä vaarana että se kotipistorasia johdotuksineen ei tykkää pitkäaikaisesta isosta latausvirrasta. Autohan lataa joka tapauksessa yhdellä vaiheella vaikka latauskaapeli olisi kolmivaiheinen. Itse rajaisin latausvirran siihen 10 ampeeriin tai vaikka pienemmäksi jos on aikaa odotella.
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

DBFI kirjoitti:
Naasty kirjoitti:Terve,
Eli lataan pelkästään auton mukana tulleella piuhalla.
Plugit sivuilla luki että se on väliaikainen lataus keino. Hajoittaako se akkua?
Lainaus"Lataaminen tilapäislatauslaitteella, lataustapa 2 ( Mode 2 )
Tarkoittaa sähköajoneuvon lataamista auton mukana tulevalla tilapäislatauslaitteella.
Lataaminen tapahtuu tavallisesta kotitalouspistorasiasta (tai voimavirtapistorasiasta).
Nimensä mukaisesti tämä lataustapa ja laite on tarkoitettu vain auton tilapäiseen lataamiseen.
Kotitalouspistorasiasta on suosituksena ottaa virtaa maksimissaan 10 A
Ei auto siitä välitä tuleeko sähkö shuko-kaapelilla vai "oikealla" latauskaapelilla. Lähinnä vaarana että se kotipistorasia johdotuksineen ei tykkää pitkäaikaisesta isosta latausvirrasta. Autohan lataa joka tapauksessa yhdellä vaiheella vaikka latauskaapeli olisi kolmivaiheinen. Itse rajaisin latausvirran siihen 10 ampeeriin tai vaikka pienemmäksi jos on aikaa odotella.
Siinä "latausmokkulassa" on nappi, josta saa valittua pienemmän tai suuremman latausvirran. Mulla ne on 8 tai 13 ampeeria. Näytössä näkyy joko 2 tai 4 vihreetä palluraa vastaavasti. Latailen pienemmällä virralla, jos ei ole kiire. Mutta toisaalta esim. nyt kun kelit kylmenee, niin tulee käytettyä tuota suurempaa. Koska aamulla laittaa kabiinin lämpiään, niin paras olla se suurempi virta, koska silloin akku vajenee vähempi. Kun systeemi siis kerkee ladata nopeemmin kabiinin lämmityksen ajan.

Mulla on pistorasiana lämmitystolppa, jossa on 16 A sulake. Näinhän se tyypillisesti on, koska 10 A sulake poksahtaisi jo siitäkin, jos on normi-lohkolämppäri ja sisätilalämppäri täysillä. Siitä voi siis huoletta imuroida 13 A. Jos se nyt on yhtään sinnepäinkään tehty, kun 16 A sulakkeen normit vaatii :D

Plugit sivuilla ei luonnollisesti kannusteta lataileen muista, kuin heidän asentamista erikoislaitteista. Niinpä niin, mistähän johtuisi moinen. :shock:
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

AMGMika kirjoitti:No mulla ainakin menny ihan ilman mitään sen kummempia ongelmia ajelut.
Autolla ajettu nyt n. 3800 ja siitä sähköllä n. 2600 km. Keskikulutus bensalle tällä hetkellä 3,5 l / 100 km.
Autoa olen töissä lataillut mukana tulleella schuko laturilla ja kotiin hommasin Webasto Pure latausaseman.
Mukava on kyllä tuolla sähköllä ajella. Nyt tässä kielipitkällä odotellaan, että mersu saisi pukattua markkinoille tästä
paremalla sähkörangella olevan version niin heti menee tilaukseen.
Mulla tosiaan toi työmatka jota tällä pääasiassa ajellaan on 41 km/ sivu ja tuosta olen parhaimmillaan ajellut 35 km/ sähköllä.
Yli 30 km menny nyt suuntaansa sähköllä oikeastaan jokakerta tuosta työmatkasta.
Kylmillä keleillä kantsii ajella matkan alku bensalla (E-SAVE), jotta saa koneen lämpiään ja kabiinin myös. Koska se bensakone joka tapauksessa käynnistyy matkalla, kun sähkö ei riitä koko matkaan. Se on turhaa mennä alussa sähköllä ja lopussa bensalla, koska silloin tulee tuhlattua sähköä siinä alussa lämmitykseen.

Sitten loppumatka sähköllä siten, että akku menee sopivasti tyhjäksi. Näin saat pienimmän bensa-kulutuksen. Katsot vaan, että vaihdat HYBRID tai E-MODE ajoissa, jotta akku kerkee tyhjäksi loppumatkalla.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13147
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Maksimi latausvirran saa asetettua joko autosta tai latauslaitteesta.

Tuo yllä kuvattu talviajo-ohje varmaan toimiva mutta ei sitä voi vaimolle tyrkyttää. Auton pitäisi osata itse ohjata sähkön käyttöä kun ajomatka on navista valittu mutta eihän se mitään talviajosta tiedä. Pyrkii vain säästämään akkua kaupunkiajoon. Muutama rivi lisää koodia pitäisi saksalaisen insinöörin naputella.
Avatar
AMGMika
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 20.09.2015 14:20

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja AMGMika »

jukka-tre kirjoitti:
AMGMika kirjoitti:No mulla ainakin menny ihan ilman mitään sen kummempia ongelmia ajelut.
Autolla ajettu nyt n. 3800 ja siitä sähköllä n. 2600 km. Keskikulutus bensalle tällä hetkellä 3,5 l / 100 km.
Autoa olen töissä lataillut mukana tulleella schuko laturilla ja kotiin hommasin Webasto Pure latausaseman.
Mukava on kyllä tuolla sähköllä ajella. Nyt tässä kielipitkällä odotellaan, että mersu saisi pukattua markkinoille tästä
paremalla sähkörangella olevan version niin heti menee tilaukseen.
Mulla tosiaan toi työmatka jota tällä pääasiassa ajellaan on 41 km/ sivu ja tuosta olen parhaimmillaan ajellut 35 km/ sähköllä.
Yli 30 km menny nyt suuntaansa sähköllä oikeastaan jokakerta tuosta työmatkasta.
Kylmillä keleillä kantsii ajella matkan alku bensalla (E-SAVE), jotta saa koneen lämpiään ja kabiinin myös. Koska se bensakone joka tapauksessa käynnistyy matkalla, kun sähkö ei riitä koko matkaan. Se on turhaa mennä alussa sähköllä ja lopussa bensalla, koska silloin tulee tuhlattua sähköä siinä alussa lämmitykseen.

Sitten loppumatka sähköllä siten, että akku menee sopivasti tyhjäksi. Näin saat pienimmän bensa-kulutuksen. Katsot vaan, että vaihdat HYBRID tai E-MODE ajoissa, jotta akku kerkee tyhjäksi loppumatkalla.
Juurikin tuolla tavalla olen toiminut.
Vähän sähkörange tippunut nyt kun kelit on kylmenneet. Yli puolet kuitenkin sähköllä menee kevyesti ajoista.
Nyt on ajeltu 8406 km ja siitä sähköllä yli 5000 km. Keskikulutus on nyt pensalle 3,7/100.

Tuosta latailusta. Mulla on tuosta shuko laturista se malli josta ei voi säätää latausvirtaa eli lataa aina sillä 8.lla käsittääkseni. Tuota tulee työpaikalla käytettyä ja sen reilu 4 tuntia menee kun lataa täyteen. Tosiaan esilämmitys hörppää tuolla jonkunverran virtaa akusta. Mä yleensä katkasen esilämmityksen joku viitisen minuuttia ennen starttia jos on schukossa kiinni niin kerkee ladata melkeen täyteen kuitenkin. Kotona on latausasemassa kiinni niin ihan sama kauan lämmitellee niin hyvin pitää akun latingissa.
- Glc 300 e 4Matic A Business EQ Power amg -20
Tahtooglcn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Su 22.10.2017 10:05

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Tahtooglcn »

Sain sitten lopulta tahtoni toteutettua ja hybridi-glc:n hankittua, Saksasta tuodun uudenkarhean ja melko mukavasti varustellun.

Yksi äänikysymys heräsi tänään, kolmantena auton omistuspäivänä. Mistähän mahtaa johtua sähköajossa kuuluva napsutus perältä, oletettavasti siis akuista. Ekana päivänä en tuota noteerannut. Kuuluu käytännössä vain pienillä nopeuksilla, kun rengasäänet eivät sitä vielä peitä. Ei korreloi pyörien pyörintänopeuden, eikä siis myöskään sähkömoottorin nopeuden kanssa, vaan kuuluu samalla rytmillä nopeudesta riippumatta, niin kauan siis kuin kuuluu. Ja kuulluu juuri niin kauan kuin auto liikkuu. Eli ei tuo ääni varsinaisesti häiritse, ellei se kerro jostain ongelmasta.

Auto pelaa kaikin puolin hienosti eikä mikään varoitusvalo pala. Tuli mieleen ettei noissa ole jalankulkijoille jotain varoitusääntä, joka on tullut epähuomiossa kytkettyä päälle.

Vai pitääkö heti alkajaisiksi ilahduttaa Vehoa tehdastakuun alaisella tuontiautolla...
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja eerola »

Tein tänään pienen talvitestin - eli että miten akku jaksaa siekailemattomassa talvikäytössä. Tässä video:

Klik.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13147
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

eerola kirjoitti:Tein tänään pienen talvitestin - eli että miten akku jaksaa siekailemattomassa talvikäytössä. Tässä video:
Lähtötilanne jäi epäselväksi. Oliko auto ulkona parkissa vai lähditkö lämpimästä tallista?
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja eerola »

Juu, ei C 350e:n 6,2 kWh:n akku pitkiin matka-ajoihin riitä. Sitä varten on ne täyssähköautot, joissa on 10x isommat akut. Sen mukaan, mitä olen laskeskellut sähköautokäyttäjien ilmoittamista todellisista akunkantamista, Tesla on ilmeisesti aikamoisen etevä hyötysuhteissa, samoin toisen hintaluokan Hyundai IONIQ. Tämä C 350e-Mersu on tasoissa Passat GTE:n kanssa - joka on myös PHEV.

Kokemusteni mukaan lämpimällä säällä tuo Mersu menee 20% pidemmästi kuin kylmällä. Tuosta videosta näkee, kuinka paljon lämmitys kuluttaa akkua heti ensimmäisen parin kilometrin aikana. Fiksu ihminen käyttäisi esilämmitystä auton ollessa latauksessa, mutta nytpä ei ollut tarkoitus demonstroida pihistysennätystä vaan "real world all-electric rangea".

Myös ajoreitti vaikuttaa asiaan ja mitä niukemmasti akussa on varausta, sitä enemmän ennakoivasta ajosta on hyötyä. Kokemukseni mukaan pitkät loivat mäet ovat myrkkyä. Luonnollisesti kulutus kasvaa myös nopeuden mukana. Siksipä tuossa testireitissä oli alku asuinaluetta, taajamaa, ja sitten kumpuilevaa maantietä. Moottoritielle en tuossa mennyt, koska sinne ei olisi voinut pysähtyä dokumentoimaan sitä hetkeä, jolloin polttomottori käynnistyi.

Pihistysennätysvideo olisi vienyt reilut 10 km pidemmälle, mutta se olisi ollut paljon tylsempää katsottavaa eikä se olisi herättänyt mitään jatkokysymyksiä.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

sakke88 kirjoitti:
eerola kirjoitti:Juu, ei C 350e:n 6,2 kWh:n akku pitkiin matka-ajoihin riitä. Sitä varten on ne täyssähköautot, joissa on 10x isommat akut. Sen mukaan, mitä olen laskeskellut sähköautokäyttäjien ilmoittamista todellisista akunkantamista, Tesla on ilmeisesti aikamoisen etevä hyötysuhteissa, samoin toisen hintaluokan Hyundai IONIQ. Tämä C 350e-Mersu on tasoissa Passat GTE:n kanssa - joka on myös PHEV.

Kokemusteni mukaan lämpimällä säällä tuo Mersu menee 20% pidemmästi kuin kylmällä. Tuosta videosta näkee, kuinka paljon lämmitys kuluttaa akkua heti ensimmäisen parin kilometrin aikana. Fiksu ihminen käyttäisi esilämmitystä auton ollessa latauksessa, mutta nytpä ei ollut tarkoitus demonstroida pihistysennätystä vaan "real world all-electric rangea".

Myös ajoreitti vaikuttaa asiaan ja mitä niukemmasti akussa on varausta, sitä enemmän ennakoivasta ajosta on hyötyä. Kokemukseni mukaan pitkät loivat mäet ovat myrkkyä. Luonnollisesti kulutus kasvaa myös nopeuden mukana. Siksipä tuossa testireitissä oli alku asuinaluetta, taajamaa, ja sitten kumpuilevaa maantietä. Moottoritielle en tuossa mennyt, koska sinne ei olisi voinut pysähtyä dokumentoimaan sitä hetkeä, jolloin polttomottori käynnistyi.

Pihistysennätysvideo olisi vienyt reilut 10 km pidemmälle, mutta se olisi ollut paljon tylsempää katsottavaa eikä se olisi herättänyt mitään jatkokysymyksiä.

Kovin on akkukapasiteetti pieni. Ei omaan käyttöön kyllä soveltuisi ollenkaan. Pari viikkoa sitten katsoin VTT:n tukijan selvityksen täyssähköautoista, jossa mm. kerrottiin raskaan liikenteen osalta, että täysperävaunurekka täysillä kokonaismassoilla ajeltuna riittää akkukapasiteetti 60 km ajoon. Akkujen vaihto 20 tuhatta euroa joka toinen vuosi.
Nämä onkin niitä autoja joita saa samaan hintaan verotuksen takia, kuin bensa tai dieseleitä. Nämähän ei saastuta ilmastoa juuri ollenkaan verotuksenpuitteissa ja sillä kuinkapitkälle tai lataako koskaan autoa ei ole merkitystä :wink: Sitä en ymmärrä miksi 2-vuoden välein akut menisi uusiksi raskaammassakäytössä, kun ne kestää vähintään sen 10 vuotta jokapäiväistä latausta henkilkömalleisssa.
2007 R 320cdi
Vastaa Viestiin